Seat leon Cupra Rs4

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

Seat leon Cupra Rs4

ViestiKirjoittaja jyde » 7.4.2012 15:16

Käyttöautona Seat leon 1m 1.8t 4wd. Kaikkea autoon jo laitettua ei jaksa ruveta tähän näpyttelemään, mutta jos kiinnostaa, niin auton rakenteluhistoriaa löytyy jonkinverran myös tuolta Scf:n puolelta.

http://www.seatclubfinland.com/foorumi/ ... hp?t=20118

Kuva

Lyhyesti siis autossa mm. seuraavaa (Päivitetty 2013)

Tekniikka:
-IE Kiertokanget
-Uudet alakerran laakerit, tiivisteet yms.
-Uusi öljypumppu+kiristin
-Mahle motorsport männät+uudet renkaat
-Kansi huollettu ja kunnostettu uusilla osilla

-Garrett GTX2867r
-Kinetic pakosarja
-Precision ulkoinen hukkaportti
-3"Downpipe kisakatilla ja 2,75" Supersprint catback
-Forge Big Race FMIC+kotikutoiset ahtoputket
-034 Motorsport Imusarja
-3" intake+Maf
-1000cc EV14 Suuttimet
-Walbro e85 400lph+Dw300 e85 bensapumput
-Madmax bypass
-Re85/e98 Softat (Softa vaihdettavissa autossa olevalla "kapulalla")
-Fluidampr
-2.0 TSI puolakonversio
-Modattu ilmanotto
-Turhat anturit ja alipaineletkut poistettu
-Saikou michi catchcan

Voimansiirto ja ohjaus:
-Helix stg2 kytkin/asetelma
-Helix kiinteä vauhtipyörä
-TT:n nopea ohjausvaihde+Powerflex pusla
-Haldex performance controller

Alusta ja jarrut:
-Edessä 4 mäntäiset satulat custom teksteillä. 330mm uritetut levyt.
-Takana vakiosatulat custom teksteillä. 265mm uritetut levyt.
-Teräspunos letkut + Motul RBF600 neste
-Koni Coilover
-TT:n Olka-akselit,pyörännavat+laakerit
-TT:n tukivarret+pallonivelet+raidetangot
-Tyrolsport kiinteät apurungon puslat
-Usp:n jäykät iskarin yläpäät
-THS moottorin ja laatikon tukikumit
-Dogbone THS+Superpro
-USP Säädettävät takatukivarret
-S3 ylä+alapoikkituki
-Superpro+powerflex puslia

Kori:
-Cupra R korisarja
-Mattavalkoinen kalvotus
-Kaaria mankeloitu
-Kylkilistat poistettu
-Tummat sivuvilkut
-Tummaoptiikka/led valot
-Carbon pisarapeilit
-Takalasin pyyhkijä poistettu

Sisusta:
-Sport penkit
-Mustat ovet, katto, pilarit yms.
-Hiilikuitua siellä täällä
-Laajakaista lambda, Ahtopainemittari ja Öljynpainemittari modattu a -pilariin
-Scirocco R ratti
-Custom R4 mittarintaustat
-Ledit

Tuossa vielä muutamia kuvia matkan varrelta:

Lähtötilanne:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... ce8a8a.jpg

2011:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... C00092.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... C00097.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... C00090.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 0443-1.jpg

2013 update:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 978400.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... b09c80.jpg

Sisältä:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... timet3.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... timet2.jpg

Konehuone:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 61df69.jpg
Viimeksi muokannut jyde, 8.3.2014 12:23. Yhteensä muokattu 12 kertaa.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 11.4.2012 18:44

Mukavan näköinen vehjehän se, ja näemmä ehtinyt vuosien aikana tapahtumaankin! Ulkokuori onnistunut, ainoostaan vanteet ei omaan silmään iske. Pakko myöntää, että yllättävän hyvin käy tällaiseen kulkineeseen nuo hiilikuitumodit.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 11.4.2012 20:17

Ompas kyllä nätti Seatti. On kyllä suht helppo saada tästä korimallista hyvännäköinen! Minkäslaisia lukemia noilla tekniikan muutoksilla irtosi?

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 11.4.2012 23:34

Minustakin tuo hiilikuitu sopii yllättävän hyvin, kunhan ei ihan överiksi sen määrää vedä. Pitkään hetkeen ei ole kunnolla päässyt penkittämään, mutta ilmamassasta laskennallisesti n.283hp ja vääntöä karvan verran yli 400nm oletettavasti.
Uudet kesärenkaat tuli laitettua alle, kun edelliset oli jo aikansa eläneet, vaikka niissä vielä siellätäällä pintaa jonkinverran olikin.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 3.5.2012 11:43

Tänään toi lähetti pari kovaa pakettia:

Saikou Michin catchcan pitäisi saada jonnekin mahdutettua keräämään ylimääräisen öljyn yms.moskan

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... tchcan.jpg

THS:n moottorin/laatikon tuentasetti

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... ThsEms.jpg

Kerkesin asennella vasta tuon moottorin alatuennan ja voi pojat! Kaikenlaiset rattiin heijastuneet tärinät ja värinät katosi samointein (vaikka monella yleensä käy juuri päinvastoin) Varsinkin pienillä kierroksilla ajettaessa huomaa eron todella selvästi. Autoa startatessa koko kärry ei enää "tärähdä" samalla tavoin kuin ennen. Lisäksi "kolahdus/tömähdys", joka aiemmin kuului kun ajoi esim. kakkosella tasakaasulla ja painoi kytkimen nopeasti pohjaan, katosi täysin. Vielä on nuo ylemmät tuennat asentamatta ja tuskin niistä ainakaan haittaa on, joten odotukset on korkealla. Ainakin tuo alatuenta on erittäin suositeltava modi. Etuvetoautolla tuon merkitys vielä korostuu, kun wheelhopin pitäisi pienentyä/kadota kokonaan.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 3.5.2012 14:45

Kilpureissa ollut tapana vahvike hitsata korin puolelta kiinnityspisteet, jos koneen tuentaa on jäykistetty. Tuskin kuitenkaan normaali ajossa tuon ikäisessä autossa suurempia repeämiä syntyy. Mutta kannattaa seurata.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 3.5.2012 18:10

Jep, pitää seurailla tilannetta. Ainakin tuo THS:n setti käyttää vakioita metallikuoria ja vain kumin muotoa ja jäykkyyttä on parannettu. Nuo on tarkoitettu lähinnä vähän kovempaan katukäyttöön, ei siis ole läheskään yhtä jäykät kuin pelkästään rata-ajoon tarkoitetut lähes kiinteät palikat.

Tänään sain nuo 2 ylempää tuentaa laitettua ja taas auto tuntuu selvästi aiempaa "kiinteämmältä." Vaihteet menevät napakammin silmään ja muutenkin auto tuntuu siltä kuin sen olisi aina pitänyt tuntuakin. Miinuksena yläkumien vaihdon jälkeen ratissa tuntuu taas pientä värinää. Nyt liike on kuitenkin nopeaa ja terävää, kun se vanhoilla kumeilla oli enemmänkin löysää, pitkäliikkeistä vatkausta. Lisäksi koneesta kuuluu vaimea laahaava ääni veto päällä. Aivan kuin esim.joku hihna olisi liian tiukalla tai jotain. Meniköhän pultit vähän liian tiukalle? Momenttiavaimesta loppui säädöt ja vetäisin näppituntumalla melkoisen tiukkaan, niinkuin kyllä edellisetkin olivat. Tuon värinän/tärinän pitäisi poistua tai ainakin vaimentua muutaman sadan ajokilometrin jälkeen. Jospa tuo "laahaava" äänikin poistuu kun kumit hieman asettuvat paikoilleen. Itse vaihto-operaatio oli helpohko ja tupakkataukoineen ja tunkkauksineen meni aikaa n.1.5 tuntia.
Edelliset yläkumit oli kyllä aivan naurettavan löysät. Niitä sai helposti liikuteltua muutamalla sormella miten tahtoo, kun uudet kumit ei käsissä pyörittelemällä hievahtanutkaan.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 1.6.2012 2:48

Tänään putkahteli paketteja ovista ja ikkunoista, joten kohta pääsee alustaremonttiin:

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... hilut2.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... ahilut.jpg

Vaihtoon menee mm:

-Raidetangot
-Alapallot
-Etu vakaajan yhdystangot
-Etutukivarren takapuslat (r32/tt)
-Etutukivarren etupuslat
-Etuvakaajan puslat
-Iskarin yläpään puslat/kumityynyt (CupraR)
-Iskarin yläpään laakerit.
-Kasa venyviä pultteja/muttereita mm. etutukivarteen, taka-akselille ja moottorintuentaan.
-Yläpään poikkituki asentuisi helposti remontin yhteydessä, mutta ei ole tullut vielä järkihintaista vastaan

Taakse:
-Takavakaajan yhdystangot
-Takavakaajan puslat
-Rear beam bush (CupraR)


Vaihteistoöljyt ja jarrunesteet vaihtuu joskus tässä. Laatikkoon Redline MT90 ja jarru/kytkinnesteiksi motul RBF600:

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... /mehut.jpg

Softa tuohon pitäisi vielä saada, kun nykyinen tukee huonosti 3" downpipea ja kisakattia. Lisäksi kiinnostaisi ruveta käyttämään RE85, mut mistäpä moista tukevan ohjelman löytäisi tässä lähitulevaisuudessa? Tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona Revon joku stg 2/3 selectillä, et voi vielä itse hienosäätää jatkossa esim jos vesiruisku tulee laitettua jossain vaiheessa.

ikkunat tuli tummennettua uudestaan, kunnolla tällä kertaa ja vielä kahteen kertaan, kun eihän se aina ensimmäisellä onnistu kovin hyvin ...


Niin ja peräkonttiin tein lasikuidusta ja mdf levystä vararenkaan paikalle sub kotelon. Vielä on vähän viimeistelyä jäljellä mutta jospa sekin joskus vielä tulisi valmiiksi...

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 13.6.2012 8:45

Uudet silikoniletkut ahto ja imuputkiin, catch canille/huohotukseen, map-anturin adapteriputki ja SFS:n "uusi" 3" intake yms. tilpehööriä tuli asenneltua.

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... letkut.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... putki2.jpg

SFS Intake vs Samco -kiinakopio intake

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... alkeen.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... lkeen2.jpg

Letkujen vaihdon jälkeen auto tuntuu paljon herkemmältä, vastaa paremmin kaasuun ja vetää selvästi paremmin varsinkin pieniltä kierroksilta kiihdyttäessä. Hankala sanoa, vaikuttaako pelkkä intake miten paljoa. Voi olla, että vanhoissa putkissa on saattanut olla pieni vuoto.

Lisäksi imusarja ja venakopan kansi kävi pulverimaalauksessa.

Softaksi nyt toistaiseksi vaihtunee Revo, joka tukee paremmin nykyisiä palikoita. Säädettävästä ruiskusta ja RE85:sta haaveilen, mutta ei tällä hetkellätaida olla varaa moiseen lystiin. Penkkisäätöön pääsisi nähtävästi vasta joskus syksyllä, joten sitä odotellessa kai tyydyttävä Revoon....

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 29.6.2012 19:51

Vihdoin sain vaihdettua kaikki etupään puslat, alap.nivelet, raidetangot, yläp. laakerit, yläpään kumit, yhdystangot, , pultit yms. Samalla tuli maalattua tukivarret ja jouset, putsailtua ja herkisteltyä jarrut, asennettua ylä poikkituki ja muutenkin puhaltelin ja putsailin kaikki apurungon kolot yms puhtaaksi kivistä ja muusta. Aikaa ei mennyt etupäähän kuin vajaa 20 tuntia kaikkineen. Ohjaus tarkentui huomattavasti, etupään kolinat ja väljä tuntuma katosi ja ihan ihan kuin auto nyt joustaisikin taas pikkuisen montuissa.

Taakse vaihtui kallistuksenvak. puslat ja pystytangot. Muut takapään puslat jäi nyt ajanpuutteen vuoksi vaihtamatta, mutta alusta tuntuu nyt todella hyvälle ja jämäkälle, joten jääköön ne toiseen kertaan. Takajarrut myös putsailin/herkistelin, maalasin kallistuksenvakaajan, vaihdoin jarru/kytkinnesteet ja ilmasin jarrut ja kytkimen. Poikkituen takia myös ahtoputkistoa piti hieman muokkailla. Samalla putsailin sisältä putket ja bypassin. Pikkuisen vuotava pakoputkikin tuli korjattua.

Silikoniletkutkin löysi tiensä paikoilleen ja samalla sai revittyä loputkin "turhat" tsydeemit kokonaan pois (SAI, n249, n112 ja combivalve, pcv ja niihin liittyvät letkut sun muut.)

Tuossa vielä pari kuvaa konehuoneesta:

Ennen:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... iennen.jpg

Viimeistelyä vaille valmis:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... aille3.jpg

oldskoolv8
-
Viestit: 74
Liittynyt: 24.8.2007 8:18

ViestiKirjoittaja oldskoolv8 » 3.7.2012 14:14

Huh, Pistä konepeltiin varoitustarra. Herkempi saa vielä epileptisen kohtauksen tuosta punaisesta silikoniletkusta. Ymmärrän täysin tuon rautoihin laitetun sinisen ilmansuodattimen, eipä tuolla kukaan vapaaehtoisesti majailisi.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 7.7.2012 11:00

Heh, kiinnitysraudasta huolimatta suodatin pääsi hyppäämään pois paikaltaan. Joten on sillä varmaan niin tukala olla siellä, että piti vaihtaa alkup.modattu suodatinboksi takaisin paikoilleen. Kuva voi vähän voimistaa tuota punaista efektiä. Ei tuo luonnossa ihan epileptisen punainen toivottavasti ole. Osa punaisuudesta jää vielä peittoon, kun tuon konehuoneen saa joskus viimeisteltyäkin. Siihen saakka pitää muistaa varoittaa kaikkia epileptikkoja kun aukoo konepeltiä. Hyvä kun hoksasit...

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 8.9.2012 22:46

Jep jep. Eipä ole ihmeemmin kerennyt/jaksanut harrastamaan. Puuttuvat konehuoneen suojamuovit löytyi sopivaan hintaan käytettynä ja ne sai maalattua ja muokkailtua paikoilleen. Myös jotain ahtoputkia ja paisari tuli samalla maalattua ja Seatin merkin muokkasin paremmin väriteemaan sopivaksi. Lopullinen viimeistely saa nyt jäädä myöhemmäksi.

Tuossa vielä muutama huonohko kuva nykytilanteesta:

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... uojam2.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... suoja1.jpg


Eipä mennyt kauaakaan, kun ilmanputsarin klemmari oli päässyt löystymään, jonka seurauksena turbon läpi pääsi kai imautumaan kuminen maffin ja imuputken välissä oleva "soviteholkki"....
....Tietäähän miten siinä käy....

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... siivet.jpg

Kellään kokemuksia noista K04/K05/E05 hybrideistä? Semmoista on jo kauan tullut miettyä mm.hyvän heräämisen vuoksi. Nyt kun turbolle pitää jotain tehdä kuitenkin, olisi hyvä sauma päivittää turboa. Tuontuu vaan aika herkkiä olevan nuo hybridit muun setupin suhteen ja softakin kai "normaalia" hankalampi vääntää, varsinkin jos haluaisi tuon toimimaan RE85 ja norm. 98:lla. Jos tuosta hybridistä haluaisi enemmänkin irti, menisi vaihtoon ainakin veivit, softa, suuttimet, kytkin ja jos RE85 käytössä, niin varmaan pumppukin menisi vaihtoon sitten? Vieläkö jotain muuta.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 9.9.2012 6:33

Jos hyvää heräämistä haluat, niin kuulen diskoperunan suhinan...

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 9.9.2012 11:08

Hmmm, Ei tuo "diskoperunakaan" kaikista huonoin ratkaisu ole, mutta siltikin arkikäytössä mielestäni vähän hidas heräilemään. Enemmän kiinnostaisi tällä hetkellä tuo hybridi paremman heräämisen vuoksi. Oikeilla palikoilla tehoreservi olisi suurinpiirtein samoissa diskoperunan kanssa. Tosin rahaa on siinä vaiheessa palanut varmaan vähintäänkin saman verran..

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 11.10.2012 23:47

Hyvä tovi on taas mennyt suunnitellessa ja osia haaliessa. Pikkuhiljaa pääsee onneksi jotain taas tekemäänkin. Kuvat kertoo enemmän kuin sanat:

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... hilut1.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... hilut2.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... hilut3.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... hilut5.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... hilut6.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... hilut7.jpg

B-pumpuksi kaavailin Walbron "485":
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... pumppu.jpg

Tuo b-pumppu vaan aiheuttaa harmaita hiuksia nelikossa, kun tankki jaettu 2 osaan ja tuossa alkup. pumpussa 2 lähtöä, toisesta imee normaalisti bensaa moottorille ja toinen lähtö kai imee bansaa toiselta puolen tankkia. Tuossa Walbrossa kun ei ole kuin yksi lähtö, niin tyhjällä tankilla ajaessa on vaarana, että imaisee ilmaa esim kaarteissa.
Oon miettinyt jos tekisi esim. tuosta alkuperäisestä pumpusta erillisen sähköisen siirtopumpun pumppaamaan matskua toiselta puolelta tankkia. Taitaa olla vaan vähän turhan raju pelkäksi siirtopumpuksi? Lisäksi pumpun ohjaus mietityttää. Ei varmaan tarvitsisi pumpata aina kun virrat on päällä/auto käynnissä? Kahvit tarjoan sille joka keksii tuohon hyvän ja toimivan ratkaisun, että saisi tuon Walbron toimimaan oikein ilman ulkoisia linjapumppuja

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 28.10.2012 0:01


jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 28.10.2012 0:03

Tuossa jotain kuvia projektin etenemisestä.

Vanha vs uusi turbo:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... rtailu.jpg
Vanha vs uusi pakosarja:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... sarjat.jpg

Öljypohjan purkamisen jälkeen sattui silmään muirtunut öljypumpun ketjunkiristin, joten ollut onnea mukana, ettei kerennyt isompia käymään:

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... ristin.jpg

Veivi ja runkolaakerit oli lähes kuin uudet. Kuvassa ehkä eniten kulunut runkolaakeri:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... aakeri.jpg

Muutoin kone oli yllättävän siisti sisältä, mitä nyt männät oli päältä aika paksussa liejussa. Sekin varmaan selittyy, kun kuukauden päivät ajeli rikkinäisellä turbolla. Taisipa osa liejusta olla sulanutta kumia. Männistä tuli kuitenkin putsauksen jälkeen kuin uudet.
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... n/mnnt.jpg

Männissä ja sylintereissä ei ollut mitään isompia jälkiä
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... interi.jpg

Hoonaus puolivälissä:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... onattu.jpg

Todella tyytyväinen voi olla tuohon Flexhoneen, jonka ansiosta amatöörinkin onnistui tekemään suht. hyvää jälkeä:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... onattu.jpg

Vakio vs. IE veivi:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... rtailu.jpg

Veivit ja männät kasattuna uusilla renkailla asennusta varten:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... jamnnt.jpg

Lohko viimeistelyä vaille valmis:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... vaille.jpg

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 28.10.2012 0:04

Kone taas kasassa ja jakokin tuntuisi nyt olevan kohdillaan. Oli aluksi imunokka yhden pykälän aikaisella. Hyvin tuntuisi toimivan ja vetävän, sen mitä nyt muutaman kymmenen kilometriä on kerennyt sisäänajoa tehdä.
Talvivanteet piti vaihtaa ja vahingossa laitoin kesävanteiden pidemmät pultit. Ne oli tosiaan vähän liian pitkät ja otti kiinni. Nyt kuskinpuolen takarenkaasta kuuluu kilinä/kolina, ihan kuin siellä olisi pussillinen tyhjiä pulloja. Tyhjäkäyntikierroksillakin 1. vaihteella esp vilkkuu ja jarruttaa menoa, kun vissiin luulee että pyörä sutii. Abs valo myös palaa ja antaa vikakoodia saman kulman nopeusanturista. Abs kehä (vai mikälie nimeltään) lienee hajonnut? Minkähänlainen systeemi siellä on, pystyykö mitenkään korjaamaan vai joutuuko hommaamaan kokonaan uuden?

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 29.10.2012 10:04

Ovatko nuo suuttimen minlaiset? Soveltuvatko myös etonilikäyttöön?

Ainakin vajaa vetoiseen on saatavilla takakehä erikseen.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 29.10.2012 10:23

Suuttimet on Bosch EV14, 957 CC, 12 ohm. Ainakin myyjän mukaan ne soveltuu myös etanolille. Sovitteet noihin tosin joutui hommaamaan yläpäähän. Mitä tarkoitat takakehällä ja liittyykö ne nyt jotenkin etanolikäyttöön...vai?
Nyt sisäänajoa takana reilu 100km ja auto tuntuu paremmalle kuin koskaan :) Hyvin tuntuisi heräilevän jo alhaalta. Isommilla kierroksilla ei ole vielä viitsinyt vedättää, ennenkuin tarpeeksi sisäänajoa takana ja uusi softa+suuttimet. Näyttäisi menevän aika nopeasti laihalle ainakin isommilla vaihteilla.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 17.11.2012 11:17

Nyt on kytkin/vauhtipyöräkin asennettu ja sisäänajettu n.500km. Samalla tuli maalailtua/massailtua alustaa. Autosta tuli selvästi herkempi ajaa ja tärinä/jurina moottorijarrutuksissa hävisi kokonaan. Uusi vauhtipyörä oli muistaakseni vajaan 10kg kevyempi, joten kyllähän sen jo käytössäkin huomaa. Pikkuisen tuo kiinteä vauhtipyörä rallattalee kun vaihde vapaalla ja jotain ääntä kuuluu myös pienillä vaihteilla, pienillä kierroksilla. Ääni tosin kuuluu vain lämpimällä koneella. Auto tuntuu nyt niin hyvälle ajaa, että ehkä tuon rallatuksenkin kanssa oppii elämään. Nyt kun vielä saa uuden ohjelman/ohjelmat sisään, niin kyllä taas kelpaa ajella hymyssäsuin jonkinaikaa

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 17.11.2012 11:24

Talvivanteet vein pulverimaalattavaksi. Väri piti päättää aika pikaisesti ja paniikkiratkaisuna päädyin mustavalkoiseen värityksen. Kuva parin vuoden takaa.
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... valk-1.jpg

Jarrusatulat vaihtaa myös värin valkoiseksi, kun punaisia jarrusatuloita näyttää olevan jokatoisessa vastaantulevassa autossa nykyään. Samalla oli hyvä herkistellä ja putsailla jarrut..

antti_aamunen
-
Viestit: 47
Liittynyt: 11.8.2010 21:29

ViestiKirjoittaja antti_aamunen » 24.11.2012 22:28

Onko ESP homma selvinnyt? Habbo tarkoitti varmaan että vajaavetoiseen saa abs-anturin kehiä erikseen ostettuna, jarrulevyssä rympillä kiinni (ainakin Audissa) Audiin saa myös nelivetoiseen noita abs kehiä, mutta ne tulee vetoakseliin kiinni uskoisin että siittimessä samoten?

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 25.11.2012 11:48

Joo, abs kehä oli irronnut kokonaan, mutta sen sai hitsattua takaisin paikoilleen eikä muuta vahinkoa tapahtunut. Sittemmin on toiminut moitteetta. Jotenkin se kehä alunperin vissiin stanssattu vetarin päähän...
Naurahdin juuri itselleni, kun luin uudelleen nuo tekstit. Hieman kiireessä luin ja vastasin tuohon Babbon tekstiin ja muistan silloin ihmetelleeni et mitkä ihmeen suuttimen takakehät :)

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 25.11.2012 11:50

Vanha puolien johtosarja oli aika heikossa hapessa joten se meni vaihtooon. (Melko kettumainen homma oli ilman työkalua jolla pinnit saa irti liittimestä)

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... osarja.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... sarja2.jpg

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... osarja.jpg

Etumaskia tuli myös hieman muokkailtua:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... keilla.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... valmis.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... almis2.jpg

Ahtoputket myös maalautui mustiksi samalla vanteiden kanssa

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 29.11.2012 11:33

Eilen tuli asennettua uudet 2.0 Tsi puolat ja niille adapterit, sekä uudet tulpat isommalla kärkivälillä. Auto käy ja vetää selvästi entistäkin paremmin ja smuutimmin, enkä ihmettelisi vaikka noilla saisi hieman enemmän tehoakin irti koneesta.

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... tulpat.jpg

tsi puola vs. 1.8t puola
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... svanha.jpg

Bonarina nuo vielä sopii hyvin väriltään konehuoneeseen. Melkein jopa harmi peittää nuo koneen suojamuovin alle aikanaan:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... illaan.jpg

Samalla reissulla laitoin vielä siirtopumpuksi dw200 etanolipumpun tuohon Walbron viereen orkkiskoteloon kiinni. Siirtopumppu työntää nyt polttoainetta kuskinpuolen "ejektoriin" ja sieltä tavara siirtyy takaisin apukuskin puolelle, eli systeemi toimii hyvin pitkälti samalla tavoin kuin alunperinkin, paitsi että nyt tuolla on 2 pumppua yhden sijaan. Samalla vielä siivosin roskat pois tankin pohjalta lappoamalla ja magneetilla.
Alkuperäiset johdot ja sulake ei näköjään riitä kahdelle pumpulle, joten toisen pumpun jos asentaa, joutuu sille vetämään uudet johdot esim suoraan akulta. Itse otin virran suoraan akulta ja erillinen rele ohjaa pumppua ja sulake siinä vielä välissä varmuuden vuoksi. Ohjausvirran saa releelle näppärästi kuskin jalkotilasta dieselin hehkureleen paikasta.

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... pumppu.jpg

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 7.12.2012 22:37

Dodii, nyt alkaa olla auto melko hyvin säädöissä ja ei voi kun nautiskella ajamisesta hymyssä suin.
Menomatkalla penkkiin (550km) polttoainelasku oli 89e ja tulomatkalla kun pääsi tankkaamaan etanolia polttoainelasku oli muistaakseni 58e, joten kyllä tuolla selvästi halvemmalla ajelee. Keskikulutukseksi torque näytti matka-ajossa ~10l/100km. Ei se varmaan ihan tarkka lukema ole, mutta suuntaa antava kuitenkin. 14litraa sain menemään etanolia kun oikein kovasti yritin saada evästä kulumaan. Auto kyllä sai ihan oikeasti kunnolla happea tuon 100km aikana. Kylmäkäynnistyskin onnistuu hyvin ainakin vielä -8 pakkasilla.
Huipputehoa ei tullut ihan niin paljoa kuin olisin toivonut (~300hp), mutta vääntöä sai kuitenkin kaivettua ihan mukavasti, parhaillaan ~490nm. Vakio kytkin/veivit ei kyllä millään olisi tuota vääntöä kestänyt. Tuo FT pakosarja voisi olla virtaukseltaan parempikin huipputehoa ajatellen, joten voi olla että se menee vaihtoon vielä jossain vaiheessa. Aiemmin jo katselin, että ainakin 1 ja 4 pytyn kanavat on paikoittain typerän ahdistaviksi rakennettu "liittymäkohdista". Turbo kuitenkin heräilee oikein mukavasti K04:n tapaan (tai jopa paremmin), joten ihan mukava tuolla on ajella tuommoisenaankin

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 8.1.2013 15:35

Pukki toi uudet etu ja takavalot. Uusissa etuvaloissa vielä halogeenit, mut silti taitaa olla parempi valoteho kuin 35w AMP xenoneissa vanhoilla umpioilla. Alkoi olla melkoisen iskuilla nuo vanhat umpiot, jonka takia valokuvio hajosi pahasti ja valoteho tippui sitäkin pahemmin. Tulossa vielä 50w xenonit lyhyisiin ja joskus ehkä pitkiinkin.

Tuosta näkee "hyvin" eron vanhan ja uuden välillä:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 07e3a3.jpg

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... f33d03.jpg

hieman tuunatut takavalot
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 2f981d.jpg

Voip olla että laitan alkuperäiset takaisin jos joskus saa ehjättyä/tuunattua nuo vanhat alkuperäiset uuteen uskoon...?

Antsa
-
Viestit: 1420
Liittynyt: 4.10.2003 22:27

ViestiKirjoittaja Antsa » 8.1.2013 16:37

eikö ois viksumpi pistää pitkiin ne xenonit niin näkis paremmin pimiällä

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 8.1.2013 20:54

Itsellä n. 90% ajosta lyhyillä kaupungissa, joten mielummin satsaan hyviin lyhyisiin.. Xenonin väriin tottuneena jotenkin tuntuu, et halogeenin värisävy ei paljasta niin hyvin lähellä tiessä olevia kuoppia yms. esteitä. Pitkiinkin kyllä ajattelin xenonit myöhemmin laittaa...

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 24.2.2013 23:30

Torstaina matkahuolto toi tämmöisen "kaunokaisen"

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 9f327e.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 05c08f.jpg

Kyseessä siis Relentlessin V3 pakosarja. Työnjälki on oikein hyvä tuon hintaluokan sarjaksi ja muutenkin sarja on laadukkaan oloinen. Laippa oli suora ja saumat on tehty asiallisesti. Ensin ajattelin että asennus on yhden iltapäivän homma, mutta loppujenlopuksi menikin kaikkineen 4 pitkää päivää. Tosin 1,5 päivää meni tuon frankenturbon pakosarjan irroittamisessa, kun yksi pakosarjan mutteri oli käytännössä mahdoton avata ilman kannen irroittamista. Lopulta sain sen hiottua dremelillä palasiksi.
Pikkuisen muuttui turbon paikka ja öljyntuloletkua joutui muokkailemaan. Kaikenkaikkiaan joutui hitsailemaan/taivuttelemaan 3 erikoistyökalua jotta pultit saa kiinni ja työstää monta pulttia turbon ja dp:n laippaan sekä pakosarjan ja turbon väliin. Samalla kyllä tuli tehtyä kaikkia muitakin pieniä parannuksia, mutta oli kyllä yksi v**tumaisimmista jutuista koskaan. Toivottavasti tuo nyt kans kestäis.. Hyviä kokemuksia tuosta ainakin briteillä ja jenkeillä.

Auto tuntuu selvästi entistä herkemmältä läpi kierrosalueen ja persdynolla huomaa selvän parannuksen varsinkin isommilla kierroksilla. Äänimaailmakin muuttui mukavalla tavalla. Tyhjäkäynnillä auto on jopa hiljaisempi kuin ft tai vakio pakosarjalla, mutta kierrättäessä äänimaailma muuttuu räyhäkkääksi ja äänessä on jotenkin "kisainen resonanssi"
Kaikenkaikkiaan, vaikka asennus olikin tuskainen niin erittäin hyvin tuo tuntuisi toimivan hybridin kanssa. Tarkoitus olisi jossain vaiheessa käydä vielä rullilla niin näkee mitä se oikeasti tekee. Uskoisin, että muutama kymmenen heposta tuosta varmaan vielä saisi kaivettua samalla.

Pakosarja vihdoin kiinni autossa:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 429103.jpg
Frankenturbo vs Relentless:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 7fbecd.jpg

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 25.2.2013 21:43

Jee, auto meni katsastuksesta läpi heittämällä ilman mitään sanomista..

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 25.2.2013 22:38

Tätä on mukava seurata, hyvää edistymistähän tässä on tapahtunna.

Mistä tilailit tuon Relentlessin pakosarjan?

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 26.2.2013 9:26

Kiva :) Pakosarjan tilasin Englannin/Euroopan jälleenmyyjältä xs-powerilta.

Heillä on kuulemma sekä V2, että V3 varastossa, joten jos tuommoista on tilailemassa, niin kannattaa ehdottomasti painottaa että pitää olla V3. V2:den kanssa ollut kestävyys ja sovitusongelmia.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 27.2.2013 22:57

Tänään tuli taas jotain hilpettä jenkeistä
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 3b626c.jpg

Tärkeimpänä Fluidampr:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 78b624.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 9f03f8.jpg
FA vs. vanha:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 08a213.jpg

Tallille kun oli jokatapauksessa asiaa, niin ajattelin heittää tuon fluidampr:in heti paikoilleen. Sanoisin, että 85% rattivärinästä hävisi ja enää ei sisälle kantaudu juurikaan mitään muitakaan värinöitä. Bonarina kiinteän vauhtipyörän kalkattelu hiljeni jonkunverran, ei valitettavasti kokonaan kuitenkaan. Kaikenkaikkiaan suositeltava ostos jos värinät tai kiinteän vauhtipyörän rallattelu häiritsee, tai on normaalia kiertävämpi kone. Mukavuustekijöiden lisäksi tuo suojaa alakerran laakereita absorboimalla kammen värinöitä paljon alkuperäistä paremmin ja laajemmalla kierrosalueella. Jotkut ovat jopa saaneet muutamien prosenttien teholisäyksiä tuolla, vaikka se on selvästi alkuperäistä painavampi mötikkä.

Samasta paketista löytyi myös pulverimaalattu lämpösuoja puolille jota piti vähän muokkailla että sai istumaan kunnolla. Lisäksi tuli muutamia mutkia/pätkiä tulevaan ahtoputki -ja bypassremppaan. Nyt jo auto tuntuu paremmalta/nopeammalta ja mukavammalta kuin koskaan, vaikka tuo ft:n bypass ei pidä paineita kunnolla ja vuotaa, sama forgen kanssa ja lisäksi se (Forge)on todella hidastoiminen. Jonkinmoinen ahtovuotokin vielä jossainpäin on. Nämä ja muutamat muut pikkujutut kun saan kuntoon ja auton vielä rullille uudestaan säätöjen viilaukseen, niin eiköhän sitten ole tuo tekniikkapuoli kasassa vähäksi aikaa.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 11.3.2013 21:48

Viikonloppuna tuli tehtyä pientä huoltoa mm. xenonit takas keulille, venakopan tiivisteen vaihto ja nakuanturin johto oli katkennut, juuresta luonnollisestikin. Siinä menikin sitten oma aikansa että sai takas liittimeen johdot kunnolla. Ahtoputkiston myös rakentelin osittain uudestaan uutta bypass -venttiiliä varten

Tänään se venttiili sitten saapuikin sopivasti:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 7344c0.jpg

Jos jollekin ei vielä ole tuttu kapistus, niin kyseessä on siis muokattu Mitsu evo 9:n DV AKA madmax DV. Se on siis pikkuisen alkuperäisen bypassin kaltainen, mutta selvästi kestävämmällä kalvolla ja kuorilla. Etuna sillä on kestävyys, nopeus ja huoltovapaus. Esim vaihdetta vaihtaessa boosti on käytettävissä heti suoraan, toisin kuin noiden mäntämallisten osalta, joiden "heräämistä" joutui odottelemaan aina hyvän tovin.
Tuo tuntuisi toimivan kuten pitääkin. Hyvin pitää paineet vielä ainakin 1.7-1.8barissa ja on tosiaan NOPEA. Autokin tuntuu nyt kiihtyvän paremmin kuin koskaan. Tosin pieni ahtovuoto tuli korjattua samalla, joten sekin vaikuttanee asiaan vähän. Tästälähtien en mäntämallisiin koske enää pitkällä tikullakaan (Ps.ostakaa pois tuo forge ja FT mäntämallinen bypass isoilla lähdöillä)
Pientä muokkailua vielä vaati että sen sai paikoilleen ährättyä. Lopulta se kuitenkin istui ahtaaseen paikkaansa ihan hyvin:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 2d772e.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 227694.jpg

jouniks
-
Viestit: 62
Liittynyt: 28.6.2010 20:06

ViestiKirjoittaja jouniks » 12.3.2013 9:53

Mistä tilasit tuon venttiilin?

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 12.3.2013 10:24

Jenkeistä tuli suoraan valmistajalta. http://www.mcpii.com/MadMaxDV.html

Asiallinen pulju. Vastaus sähköpostiin ja tuotteen lähetys onnistui todella nopeasti.

haazi
-
Viestit: 5
Liittynyt: 12.12.2011 18:28

ViestiKirjoittaja haazi » 22.4.2013 19:15

Erittäin mielenkiintoista on ollut lukea tätä tarinaa. "melkein" jo odotan innolla oman projektin aloittamista. =)

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 22.4.2013 22:14

No kiva. Millaista projektia pukkaa? Toivottavasti tästä ollut jotain hyötyä muidenkin projekteihin.

Viikonloppuna tuli asenneltua Dieselgeekin Sigma vaihdevälinlyhentäjä. Vaihdoista tuli mukavan tarkat ja napakat ja vaihdekeppi tuntuu paljon..hmm.. kiinteämmältä. Enää ei tunnu mitään värinöitä keppiin eikä se vispaa paikoillaan yhtään
Ennen kakkonen rusahteli aina välillä ja meni vähän huonosti pirttiin. Nyt tuntuu menevän paremmin, mutta silti joskus vähän vaikea vaihtaa nopeasti 1->2. Laatikossa tällä hetkellä 2/3 osaa redline MT-90 ja 1/3 osaa Redline MTL. Pitää koettaa vielä 100% MT-90 josko se parantaisi tilanteen.

Vag ss vs. DG sigma ss:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 1622bd.jpg
Sigma:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 478d27.jpg

Kaikkea uutta mukavaa on ollut haaveissa myös moottorin puolelle. Niistä sitten myöhemmin jos/kun toteutuu.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 22.4.2013 22:18

Niin ja subbari+ vahvistin lähti pois kontista..Painosäästöä 37kg :)

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 26.5.2013 14:30

Viimeviikkojen aikana tullut teipattua auto suurelta osin mattavalkoiseksi. Uusi takapuskuri tilauksessa, joten sitä joutuu vielä hetken odottelemaan ennekuin saa projektin loppuun:

Kuva

Takaluukkuun jäi tuo"R" tarra puolivahingossa teipin alle. Tuli oikeastaan ihan hauska yksityiskohta
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 07215b.jpg

Samalla tuli poistettua kylkilistat. Listojen alla oleviin uriin hitsasin peltiä ja kittiä päälle. Etu ja takakaaria tuli myös mankeloitua vähän.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.5.2013 18:39

Valkoiset kahvat ja hopeiset vilkut tekis terää.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 26.5.2013 22:12

Voi olla, mutta taitaa kuitenkin toistaiseksi jäädä tuommoiseksi. Menis jo liian valkoiseksi jos kahvatkin teippais. Musta on ihan hyvä noin, et on jotain mustia yksityiskohtia. Hopea kyllä sopii yllättävän hyvin valkoisen kanssa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 26.5.2013 23:51

Kokeileppa laatikkoon marmorilta vaihteiston koodilla haettua OEM-öljyä. On vielä halvempaakin kuin redlinen kurat. Oman laatikon toiminta ainakin parani oikeilla öljyillä.

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 27.5.2013 0:06

Omassa on kyllä redline hakannut oem mineraalit mennen tullen ja kovaa. Erityisesti talvella ero on valtava, puhumattakaan kuin iso ero on redlinen eduksi vaihteiden päälle menossa.
Ja ihan mutulla en puhu, on 13v/200tkm ja 7 eri merkkiä tullut kokeiltua.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 27.5.2013 9:14

Joo, kyllä itsekin oon noihin Redlinen öljyihin ollut tyytyväinen. MT90 On toiminut hyvin joka tilanteessa. Tuo MTL taitaa olla vähän liian paksua talvikäyttöön. Nyt kun ilmat on lämmennyt, niin toimii tuo sekoitus oikein mukavasti. Tosin ei oem öljystäkään mitään huonoa sanottavaa ole, sekin toimii ihan ok kun vaan muistaa vaihtaa edes joskus öljyt.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 9.6.2013 23:29

Värinvaihto tällä erää valmis:
Kuva
.

Tänään joutessani rupesin kuvaamaan pientä videoo kiihdytyksestä 30->130km/h. 130km/h vauhtiin kerkesi kiihdyttää, kunnes kuului kova pamaus ja hirveetä jyrinää. Kiihdyttelyt loppui siihen.
Aika huono video tosin, ei siitä paljoa saa irti.

http://s55.photobucket.com/user/jyde_ph ... 5.mp4.html

Takas varikolle tutkimaan ja pamauksen syykin selvisi:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... d09464.jpg

Moottorin/laatikon alatuki napsahti poikki ja kardaani pyörii apurunkoa vasten

Parempi video olisi tarkoitus vielä kuvata nykyisillä palikoilla vertailun vuoksi.
Uusi turbo, pakosarja, dp+cat ulkoisella hukkiksella, imuputki yms yms on tilauksessa. Turboksi tulee tälläkertaa Garretin gtx2867r. Sillä saatu hyviä tuloksia huipputehon/heräämisen suhteen, varsinkin jos/kun tulee lisää iskutilavuutta 1.8->2.0

Jotakuinkin tuommoiset kamat siis tulossa:
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 785949.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 833d14.jpg

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 20.6.2013 10:36

Jess, alatuki taas kunnossa. Ostin tuen tarvikkeena ja laitoin nuo THS:n kumit tarvikekumien tilalle. Mukavuutta tuli lisää, kun nyt tuessa on löysä alkuperäinen keskimmäinen pusla. Tosin nyt tulee myös jonkinverran wheelhoppia kun pitoa ei riitä. Jotenkin kun saisi tuota alatuen keskimmäistä puslaa vähän jäykennettyä, niin olisi hyvä kompromissi toimivuuden ja mukavuuden välillä. Ajattelin, että jos keskiosan täyttäisi jollain silikonin tapaisella aineella. Polyuretaani lienee jo liian jäykkää?

Tuli kuvattua pikaisesti pari leppoisaa kiihdytystä 25-150km/h ja 70-170km/h (suljetulla alueella tietenkin) Paikoiltaan ei viitsinyt lähteä repimään.

http://s55.photobucket.com/user/jyde_ph ... 6.mp4.html

Videon jälkeen löytyi vielä pienenpieni ahtovuoto. Ilmamassasta mitattuna tuli n.10hp lisää (255->265 g/s)

Uudet 330mm nelimäntäiset etujarrut piti laittaa tilaukseen, kun alkaa nuo vakiot olla hiemat riittämättömät. Taakse tulee uudet levyt ja palat ja teräspunosletkut joka nurkkaan. Uudet takasatulatkin voisi laittaa jos jostain löytäisi edullisesti. Uudet etusatulat tulee punaisena, joten pitäisi taas maalata nuo valkoiset takasatulat. Helpommalla pääsis kun löytäisi jostain maalaamattomat takasatulat.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 28.6.2013 17:27

Kuva

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 1708b3.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 298914.jpg



Oli tarkoitus maalata nuo tekstit pois satuloista ja laittaa omat tarrat niihin, mutta ei sitten kerennyt odotella maalin kuivumista, eli jäi toistaiseksi laittamatta.
Nyt kyllä huutaisi uusia vanteita ulkonäön lisäksi ihan jo siitäkin syystä, että piti laittaa kahdet speiserit väliin että mahtuu vanteet uusilla jarruilla pyörimään. Tuskin tekee ainakaan hyvää ajettavuudelle.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 28.6.2013 17:28

Dodii, nyt päästään pikkuhiljaa asiaan:

Kuva
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 2d42a6.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... a581c9.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... b75e2b.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... e303c2.jpg

Kaikenkaikkiaan ihan laadukkaan oloisia on nuo palikat. Ahtoputkea ainakin joutuu muokkailemaan, tuo sarja kun on tarkoituttu tt 225:een, jossa kaasuläppä eri puolella. Turbon keskiosan näköjään joutuu myös pyöräyttää ympäri. Toivottavasti ei hirveästi muuta ylimääräistä tule eteen. Kytkinhän se varmaan myös menee vaihtoon :(

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 29.6.2013 0:44

Olisit sanonut, että tarvii jarrut, olisi mulla sellasetkin ollut hyllyssä.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 29.6.2013 10:37

No höh, olisit sanonut :) Ei tullut mieleen että sulta vois löytyä..

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 1.7.2013 0:33

9 tuntia hommia takana ja vanha pakosarja, turbo letkuineen, downpipe ja keskiputki on irti. Uusi öljypohja on myös paikoillaan ja lähes kaikki turbon letkut ja dp on holleilla. Huomenna sit uudet kamat kiinni ja putkeen joutuu varmaan yhden laipan hitsaamaan. Saa nähdä riittääkö huomenna aika. Kovasti haluttas päästä rullille mahd. pian mielellään tällä viikolla :roll:

ft23 vs. gtx2867r:
Kuva

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 1.7.2013 19:23

Lisää kuvasaastetta odottaen :)

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 2.7.2013 0:01

Valmista ei vielä tänään tullut kun tuli kaikkea ylimääräistä säätöä, mutta ihan hyvällä mallilla jo...

Siinäpä sitä kuvasaatetta :)

http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 59788f.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 19bbae.jpg
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 79aa5c.jpg

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 3.7.2013 21:34

Paketti alkaa olla viimeistelyä vaille kasassa :)

Kuva

Pientä ihmettelyä tuotti tuon ulkoiseen hukkaportin ja n75:n ohajus. Tällä hetkellä n75 pois käytöstä ja paineita ohjataan pelkän hukkaportin avulla. Ahtaa n.1.5bar, N75 kytkettynä ahtoi 2.2bar. Kivasti tuntui sen hetken liikahtavan, mutta taitaa olla jo turhan kovat paineet, ainakin nykyiselle softalle. Kyllä mä luulen, etä ihan mukava tuosta vielä tulee kun saa viimeistelyt tehtyä ja uuden softan sisään.

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 4.7.2013 12:24

Sulla on huohotusmoskakeruukannu? Onko noi huohotusletkut ihan normi silikonia?

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 4.7.2013 19:13

E85 käytössä vähän pakko kerää huohotus skodat kannuun.
Omassa keräsi viikossa 0.5l ja letkut voi olla ihan silikoonia tai jotain kumiakin mikä kestää lämpöä ja öljyä tai liuottimia.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 5.7.2013 0:00

Juu, kannu on ja ihan normi silikoniletkua on nuo letkut. Pikkusen kyllä tuntuu, et on alkanut pehmenemään tuo silikoni. Vaihtelen varmaan jossain vaiheessa jotkut paremmin öljyä kestävät tilalle. Öljyn kanssa jos on letkut tekemisissä, niin suositellaan käytettävän melko kallista "fluoro" silikonia.

Pirun paljon kyllä kerää huohotusnesteitä mullakin..

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 5.7.2013 6:06

Teflon letkua teräspunospinnalla niin on siistiäkin ja kestää.
Tein vanhaan autoon öljyn vesijäähyn poiston ja tilalle kenno.
Letkuiksi valikoitui teflon letku koska vaatimuksena kuuman öljyn kesto.
Moni letku kestää kyllä öljyä ja lämpöä mutta ei suoraa kakkiksen kova-ajo lämpöä. :)
Suosittelen ylimitoittamaan keston, niin ei ahista kun arvokas letku on pehmentynyt vuodessa.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 15.7.2013 15:57

Tuli hitsailtua pakoputki puoliksi uusiksi laippa/v-panta liitoksilla. Uudet renkaat odottaisi tallissa (Vredestein Vorti) Yhden renkaat tosin olivat onnistuneet hävittämään jonnekin matkanvarrelle. Uudet vanteet pitäisi tulla tällä viikolla. Takasatulat myös sai uuden värin pintaan ja etusatuloissa uudet teipit.
Uusi softa on myös tekeillä ja saan sen sähköpostiin jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa Tällä hetkellä laskennallisesti mittailin 350-360hp tehoja vanhalla softalla.

Niin ja uudet takalevyt ja palat myös tuloillaan. Samalla vaihtuu viallinen pyörän nopeusanturi. Konehuoneessa myös uudet huohotusletkut ja kasa jotain muita letkuja.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 16.7.2013 18:10

Vanteet tulikin jo.. Vielä kun löytäisivät sen puuttuvan renkaan niin saisi ruuvattua ne alle. Spacerit ja soviterenkaatkin sain hommattua sopivasti.

Kuva
http://i55.photobucket.com/albums/g142/ ... 00b3e5.jpg

Näihin pitäisi jo jarrutkin mahtua sisään. Se, että mahtuuko ne muuten kaarissa pyörimään, on vielä arvoitus... Jos ei mahdu, niin pitää tehdä sinne lisää tilaa jotenkin..

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 16.7.2013 18:43

Millä specseillä noi vanteet on?
Ite hain aikoinaan vuosia suoraan sopivia vanteita ja lopulta hain kaupasta kasan oem vanteita, kun tarvikkeet ei kahta poikkeusta lukuunottamatta mahtunut.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 16.7.2013 18:56

Nuo vanteet 19x8.5 5x112 ET35. Renkaat on 235/35 19. Väliin tulee 15mm jaonmuutosspacerit. Tällä hetkellä vanteet 7,5(vai olikohan 8) leveet, et 45 ja 25mm levikettä välissä, eli eikö noiden pitäisi suurinpiirtein samalle tasolle tulla kuin vanhat? Ei näihin kyllä liikaa suoraan sopivia vanteita löydy...

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 21.7.2013 0:36

Uudet vanteet sai vihdoin alle. Itse tykkään kovasti ulkonäöstä ja bonarina nuo on selvästi kevyemmät ja laadukkaammat kuin edelliset. hyvin mahtui pyörimään :) Jarruihin sain myös samalla laitettua tarrat. Keskikupit ja pulttien suojat pitää vielä jostain hommata.

Kuva

Ajomelu myös vaheni selvästi uusien renkaiden myötä.


jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 29.12.2013 11:57

Kaikkea pientä on taas tullut touhuttua, joten kirjoitettaan tännekin juttua.

-Dogbonen, eli vaihdelaatikon alatuen etummainen pusla tuli vaihdettua, kun alkuperäinen on tosi löysä. Jonkunverran tulee aluksi enemmän värinöitä sisälle, mutta muuten auto on paljon kiinteämmän oloinen, joten tyytyväinen olen. Takana on siis THS:n jäykät kumipuslat ja edessä uretaanipusla.
Kuva

-Uusi kuuman puolen ahtoputki. Kuvassa vielä työn alla:
Kuva

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 29.12.2013 12:02

Haldexin pumppu piti uusia kun vanha sanoi sopimuksensa irti. Samalla vaihtui Haldexin öljyt ja suodatin:
Kuva

Myös ohjainlaite vaihtui siniseen :)
Kuva

Nyt kun vaan tulis sitä lunta..

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 29.12.2013 12:16

Alustaan ja ohjaukseen tuli hiljattain tehtyä isompikin remontti:
Kuva

Kuva

Kuva

Vaihtoon meni ainakin seuraavaa:

-TT:n nopea ohajusvaihde+powerflex pusla
-TT:n olka-akselit+alapallot+raidetangot+pyöränlaakerit
-TT:n tukivarret+puslat
-Iskarin yläpäähän jäykät (track density) kumipuslat + laakerit
-Tyrolsport kiinteät apurungon puslat
-Säädettävät takatukivarret
-Taakse kasa uusia puslia ja pyöränlaakerit
Viimeksi muokannut jyde, 29.12.2013 12:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 29.12.2013 12:20

Alkutilanne. Tässä näkyy hyvin miten vinossa nuo alkuperäiset tukivarret on:
Kuva

Vanhat osat ja apurunko purettu pois ja uusi ohjausvaihde holleilla:
Kuva

Apurungon kiinteä pusla prässättynä paikoilleen:
Kuva

Uudet osat alkaa olla paikoillaan:
Kuva

Lopputilanne. Huomaa kuinka paljon suoremmassa tukivarsi on vanhaan verrattuna:
Kuva

Etupää valmiina:
Kuva


Peräoljyt tuli kans vaihdettua (oli jo aikakin, paljon oli metallisilppua magneettisessa tyhjennyspropussa):
Kuva
Kuva

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 29.12.2013 12:21

Takapään tukivarret:

Vanha vs. uusi:
Kuva

Uudet asennettuna:
Kuva

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 29.12.2013 12:34

Turha varmaan edes sanoa, mutta autosta tuli kuin ihan eri auto ajaa (hyvällä tavalla) Ohjaus on nyt erittäin tarkka ja nopea ja alusta tuntuu kiinteälle eikä ääntele ylimääräisiä. Auto kääntyy välittömästi juuri sinne minne pitääkin. Ohjauksesta tuli jonkunverran jäykempi, mutta minusta se on vaan hyvä asia. Ajomukavuus itseasiassa lisääntyi, vaikka paljon osaa vaihtui alkuperäistä jäykempiin.

Sen mitä nyt on lumella päässyt testailemaan, niin pitoa on huomattavan paljon enemmän kuin ennen ja nopeissa kurveissa/luisussa menee nyt NIIIN paljon paremmin, kiitos Hadexin controllerin.

Ps.Viimeaikojen muutokset piti laittaa useammassa postauksessa, joten kannattaa lukea aiempiakin viestejä.
Viimeksi muokannut jyde, 29.12.2013 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 29.12.2013 13:34

Teit mitä että tukivarsi meni suoremmaksi?
Korotit autoa? :D

Riku.J
-
Viestit: 271
Liittynyt: 3.9.2003 20:02

ViestiKirjoittaja Riku.J » 29.12.2013 14:17

TT olka-aksilat/tukivarret tekee sen.

Styroks
-
Viestit: 401
Liittynyt: 18.5.2010 20:25

ViestiKirjoittaja Styroks » 29.12.2013 18:58

Vaihdettiinko kallistuksen vakaajat samalla? Vähän samansorttista remppaa itsekin tässä olen suunnitellut, pitää alkaa pikkuhiljaa keräämään osia.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 29.12.2013 21:11

Riku tuossa jo kertoikin, mikä nuo tukivarret suoristi :)

TT:n olka-akseleissa on alapallon kiinnityspiste normaalia alempana. Tukivarsissa on myös hieman säätövaraa alapallolle, mitä ei "normimalleista" löydy. Pallonivelet, raidetangot ja tukivarret+puslat on myös hieman tukevammat TT:n osissa... Jälkeenpäin kyllä hieman myös nostin alustaa.
Etuvakaajaan laitoin uretaanipuslat ja taakse vakiopuslat. Molemmat vakaajat on siis alkuperäiset vielä toistaiseksi.

Itse remonttiin meni aikaa reilu 30 tuntia kaikkineen, mutta kaikkien osien haalimiseen sitten menikin varmasti enemmän aikaa. Varsinkin olka-akselit ja ohjausvaihde meinasi olla hieman hankala löytää sopivaan hintaan järkevällä toimitusajalla, joten kannattaa hyvissä ajoin ruveta katselemaan osia, ellei sitten ole valmis maksamaan mansikoita marmoritiskille.


Ps. Joissain malleissa kv:n pystytangot tulee tukivarteen kiinni ja kaikissa uudemmissa tt:n tukivarsissa taas ei ole kiinnityspistettä tangolle, joten kiinnityspisteet voi joutua tekemään, ellei sitten löydä tukivartta jossa kiinnityspisteet on valmiina. Itsellä ei onneksi tarvinnut kiinnityspisteitä ruveta tekemään, kun pystytangot tulee kiinni iskariin ja vakaajaan.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 28.1.2014 7:00

034 imusarja (ja 70mm kaasuläppä?) pyörii ajatuksissa, kun ovat viimein saaneet sen julkaistua markkinoille. Mukavasti kuulemma toimii 300-500hp alueella ja kivoja lukuja penkitelleet varsinkin isommilla turboilla (jopa +600hp vielä toimii suht hyvin.)
Myös välijäähy ja osa ahtoputkista menenee vaihtoon jossain vaiheessa. Ei vaan osaa päättää, Wagner, Precision vai ER Comp... Wagner houkuttelisi istuvuuden, ulkonäön ja sen suhteen, että kenno paljon kilpailijoita ohuempi, jonka ansiosta herääminen parempi. Mistään ei kuitenkaan löydy, tai löytyy ristiriitaista tietoa mille tehoille tuo vielä on riittävä. Precision tai ER luultavasti jäähdyttäisi paremmin, mutta isomman tilavuuden takia herääminen voi kärsiä. Jälkimmäisten sovittaminen myös lienee hankalampaa. Wagner taas siinä mielessä huono, kun erikokoiset päädyt, niin ei voi vaihtaa kaasuläpän puolta, jos joskus tulee tarvetta. Muissa samankokoiset päädyt, joten kaasuläpän "kätisyyden" vaihtaminen helpompaa.

Kellään kokemuksia noista em jäähyistä, tai jotain muita ehdotuksia jäähyn suhteen? Myös kokemukset imusarjan suhteen kiinnostaa, jos jollain sattuisi jo kyseinen sarja löytymään..

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 8.3.2014 12:20

Kaikkea pientä on taas tullut touhuiltua.

Uusi akku piti laittaa kun entinen hyytyi:
Kuva

Imuputken tein uuden, että saa alkuperäisen suodatinkotelon paikoilleen. Pitää tosin tehdä vielä uusi versio, kun bypassin lähtö on vähän huonossa kohdassa.:
Kuva

Uusi imusarja tuli ja maalasin sen mustaksi:
Kuva

Uusi vs. vanha imusarja:
Kuva

Uusi kaasuläppä ja ahtoputket askarreltuna:
Kuva

Uusi Forgen "big race" kuuleri:
Kuva

Forgen maalasin kevyesti silkinhohto mustaksi. Uusi vs vanha:
Kuva
Kuva

Semmosta....

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 9.3.2014 10:32

Imuputki v3
Kuva

jouniks
-
Viestit: 62
Liittynyt: 28.6.2010 20:06

ViestiKirjoittaja jouniks » 9.3.2014 16:17

Tuossa 034 motorsportin imusarjassa eikö pysty kääntämään tuon kaasuläpän puolen toiselle puolen,jos haluaa?

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 10.3.2014 9:32

Joo, pystyy. Se olikin yksi syy, miksi päädyin tuohon 034 sarjaan enkä esim. SEM:iin. Jossain vaiheessa varmaan käännän kaasuläpän toiselle puolelle..

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 12.4.2014 12:38

Takapyörän laakerit, tukivarsien ulommat puslat ja sen mötikän missä pyörännapa ja tukivarret yms. kiinni (mikä lie oikealta nimeltään) runkopuslat sai vihdoin vaihdettua. Enpä olisi uskonut, että terävöittää ohjaustuntumaa niin paljon. Auto kääntyy nyt välittömästi ja terävästi kun rattia kääntää.
Menin sitten samalla irroittamaan takaiskarit ja koetin niitä säätää jäykemmäksi. Remontin jälkeen alkoi hirveä pauke kuulua takaa ja toinen takaiskarihan siinä säätäessä vissiin meni särki. Samanlaiset Konit olisi saanut about kuukauden toimitusajalla kun useammasta paikasta kyselin, joten ei auttanut kuin laittaa koko alustasarja tilaukseen, kun sille nopea toimitus luvattiin...

Kuva

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 12.4.2014 12:42

Uusi alusta tulikin jo. Iso kiitos Kiiltovaunulle supernopeasta toiminnasta.

Kuva

Takapää
Kuva
Kuva

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 12.4.2014 16:41

Mukavaa luettavaa! Ilmeisesti nuo powerflexin takapään pitkittäisen tukivarren puslan vaihtaminen oli kannattavaa? Oon itse vähän arponut niiden kanssa, Sen verran nuita uretaanisia hajoillut ihme paikoissa...

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 13.4.2014 10:47

Ohjaus nopeutui ja terävöityi kyllä selvästi vaihdon jälkeen. Samalla kertaa vaihtui nuo pitkittäistukivarren "runkopuslat", ulommat tukivarsien puslat ja pyörän laakerit, joten hankala sanoa miten paljon mikäkin vaikutti. Alkuperäiset "runkopuslat" oli kyllä melkoisen löysät 13 vuoden palveluksen jälkeen, joten kyllä ne jo kannattakin vaihtaa. Saa nähdä miten nuo uretaaniset siellä kestää.

Etupääkin kasassa:
Kuva

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 5.5.2014 0:13

Vielä piti tehdä yläpuolen ahtoputki kertaalleen uudestaan kun entinen ei ihan täydellisesti istunut. Nyt ahtoputket istuu kuin hansikkaat :)

Samalla vaihdoin uuden kaasuläpän ja vähän maalailin ja siistin konehuonetta:

Kuva
Kuva
Kuva

Semmoinen ongelma tullut viimepäivinä, että 2 sylinterissä tulee hirveästi misfireä tyhjäkäynnillä...ja vain tyhjäkäynnillä. Vedossa kaikki toimii hyvin ja misfirejä ei tule lainkaan. Tyhjäkäynnillä mf:iä tulee tyyliin +100 / minuutti. Tulpat vaihdoin, puolia pyörittelin ristiin, suuttimien paikkoja vaihtelin ja aina tulee 2 pyttyyn. Mikähän ihme tuommoista aiheuttaa?
Toissapäivänä testasin myös puristuspaineet. 1,2 ja 3 pytyt oli ok, eli 12-13bar. 4 sylinterissä paineet oli vain n.8bar. Siinä sitten jo henkisesti valmistauduin kansi/venttiiliremonttiin ja itseasiassa hätäpäissäni jo tilasin isokanavaisen kannenkin. Tänään tein vielä paineistuksen uudestaan ja nyt kaikki pytyt olikin ok, eli 12-13bar. Aiemmin kun tein testin, niin kone oli kerennyt jo jäähtyä kylmäksi. Voi kyllä olla, että silti joku venttiili jumittelee satunnaisesti ja se aiheuttaisi misfiret? Ei enää muutakaan tule mieleen.
Pikkuhiljaa varmaan rupean haalimaan isokanavaiseen kanteen mm. nokat, kiristäjän, venttiilit, jouset, lautaset yms, kun semmoinen tuli tilattua.

Värinvaihto maalaamalla on myös pyörinyt mielessä. Ei vaan millään osaa päättää väriä. Joku tumma väri se ehkä voisi olla..Tai esim. helmiäisvalkoinenkin on kummitellut visioissa. Ehdotuksia värin suhteen otetaan vastaan :wink:

Seba_N
-
Viestit: 141
Liittynyt: 3.8.2013 23:58

ViestiKirjoittaja Seba_N » 5.5.2014 11:34

Jos tummaa väriä haluat, niin miten olisi esim. GTI/GTD:n Carbon Steel Grey?

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 5.5.2014 14:52

Eikö noi ahtoputket saisi vähän siistimmin, kun kääntäisit imusarjan vasemmalle ja vetäisit putket kuten 225hv malleissa.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 6.5.2014 11:14

Tuo Carbon Steel Grey voisi kyllä olla yksi hyvä vaihtoehto. Toinen mitä myös mietin voisi olla vw:n deep black pearl metallic hieman muunneltuna.

Tuota imusarjan kääntämistä myös oon miettinyt. Ahtoputket saisi tosiaan ehkä vähän siistimmin laitettua, mutta olin laskevinani, että ahtoputkistosta tulisi vähän pitempi jos tuon imusarjan kääntää. Lisäksi pitäisi taas tehdä putkia uudestaan, joten antaa olla ainakin toistaiseksi tuolleen niinkuin nyt ovat.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 6.5.2014 12:31

Ihan hieno värimaailma konehuoneen puolella. :)

Ja ei sitä kyllä ajossa eikä dynokäppyröissäkään huomaa, jos ahtoputkistoon tulee parikymmentä senttiä lisää pituutta. Huomattavasti siistimpi olisi kyllä S3/TT-tyylillä vedettynä. Ja saisit tuon turbolta lähtevän putken tehtyä vieläpä vähemmillä liitoksilla, kun sen voisi viedä yhtenäisellä kovalla putkella turbolta melkein coolerille saakka. Eli sen "näkyvän osan" ahtoputkesta voisi tehdä yhdestä osasta, vielä vähän pitemmälle alas kuin TT:ssä / S3:ssa.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 7.5.2014 11:45

Totta totta. Jossain vaiheessa tulee kyllä varmaan käännettyä imusarja, jos vaan saa putket pysymään suurinpiirtein yhtä lyhyinä. Kyllä siinä vähän turboviivettä saa aikaiseksi kun putkia pidentää. Tuskin mitään dramaattista, mutta nykyisiinkin näin paljon vaivaa, että saa puristettua kaikki ylimääräiset sentit pois. Varsinkin jos/kun AEB kansi tulee laitettua joka kasvattanee viivettä muutenkin, niin siinä vaiheessa kaikki keinot heräämisen parantamiseksi pitää käyttää hyväksi. Hmm..tietty jos iskutilavuutta kasvattaisi niin sehän jo auttaisi paljon...

Jostain jos vaan löytäisi aikaa, niin repisin nuo kalvot pois, tekisin pohjatyöt ja veisin maalaukseen. Jotakuinkin tämmöistä väriä oon jo pitkään miettinyt:
Kuva

Luonnossa vaan tuo deep black pearl metallic ei ole samannäköinen kuin kuvassa. Luonnossa tuo väri näyttää aikalailla tavalliselle metallimustalle, mutta tuossa kuvassa näyttää jotenkin kiiltävän ja matan välimallilta. Semmoisen maalin kun löytäisi joka näyttäisi luonnossa samalle kuin tuossa kuvassa, niin avot. Esim. Lamborginin mattaharmaa vähän normaalia tummempana ja enemmällä kiillolla voisi myös toimia.

Seba_N
-
Viestit: 141
Liittynyt: 3.8.2013 23:58

ViestiKirjoittaja Seba_N » 7.5.2014 13:10

Mulla on toi Deep Black -helmiäinen Polossa ja suoraan sanottuna aika mitäänsanomattoman näköinen väri. Onhan se viimeisen päälle kiillotettuna ihan hieno, mutta mitään erikoista värissä ei ole. Jos itellä olisi touhutonneja ylimääräisinä, menisi Polo maalarille ja pintaan tulisi juurikin toi Carbon Steel Grey.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 9.5.2014 10:12

Joo, taitaa tuo deep black -helmiäinen näyttää luonnossa aikalailla normaalille mustalle. Ei siinä, hienohan se mustakin on jos vaan jaksaa puhtaana pitää. Väriksi tähän voisi tulla joku Carbon Steel Grey:n tapainen puolikiiltävänä/satiinina.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 10.5.2014 12:59

Tuleeko Seatista Porsche kun siihen laittaa Porssen paisarin korkin?
Kuva

Kuva

Onko kellään kokemuksia ruotsalaisista DLI teknikin moottorin/laatikon kannakkeista? Hyviksi tai jopa parhaiksi niitä monessa paikassa kehutaan. Tekisi melkeinpä mieli koettaa niitä, kun tuntuu että nykyiset THS:n kannakkeet on vähän turhan löysät nykytehoille.

Vielä pari kuvaa autosta kevätkorkeudella. Nyt autoa laskettu n.1.5cm
Kuva
Kuva

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 15.5.2014 23:17

Uuden cat-backin ajattelin hitsailla kasaan. Hieman entistä isomman(2,75"->3"), toivottavasti vähän hiljaisemman ja kaikki liitokset V-panta laipoilla että olisi helpompi tarvittaessa purkaa se ja saa vähän lisää maavaraa kun saa putkea hieman ylemmäs nostettua.

Kuva
Kuva

Vaimentimet ja loput laipat pitäisi tulla toivottavasti huomenna. Pakoputken pää pitäisi jostain vielä löytää (n.145mmx90mm ovaali 3" tulolla) Saa vinkata jos tietää mistä semmoisen voisi löytää järkihinnalla.

Uusi aihio tulevaksi kanneksi myös saapui ja vähän jo kerkesin sitä putsailla. Oli kyllä melko karstoittunut ja ajattelin jo ensin ettei sitä saa ikinä puhtaaksi, mutta eiköhän siitä sittenkin vielä ihan käypäisen saa kunnon putsauksella, koneistuksella ja uusilla sisuskaluilla. Enpä vaan ensin tajunnutkaan miten kalliiksi täydellinen kansi+jakopääremppa tulee kunnon osilla :x

Kuva
Kuva

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 18.7.2014 10:35

Uudet penkit tuli...
Kuva
Kuva

Uusi vs. vanha istuin
Kuva

Kiinnikkeet/kiskot noissa penkeissä on ihan erilaiset ja uusille istuimille piti tehdä erilliset kiinnikkeet
Kuva
Kuva

Etukiinnikkeet tein tukevasta 25mm kulmaraudasta joka pultataan alkuperäisiin etukiinnikkeisiin. Sivuille pulttasin 25x50mm huonekaluputkesta tehdyt sovitteet. Sovitteet sitten pultattu pohjaan hitsattuihin alkuperäisiin kiskoihin. Näin alkuperäiset penkit saa helposti takaisin tarvittaessa ja ei tule mitään ylimääräistä metallia takajalkotilaan. Penkit tuntuu paljon tukevammilta kuin vanhat.

Uudet paikoillaan:
Kuva
Kuva
Kuva

Kylläpä oli mukava istua ensimmäistä kertaa autoon. :lol: Tukea tuntuu löytyvän mukavasti enemmän kuin peruspenkeistä. Fyysisesti nuo on hieman isommat kuin vanhat, joten etupenkeillä hieman tiiviimpi tunnelma, varsinkin kuskilla. Toisaalta nyt penkit menee ihan kiinni takapenkkiin, joten tarvittaessa eteen saa entistä enemmän jalkatilaa.

Takapenkit on vielä laittamatta ja lämmityselementit penkkeihin on tilauksessa. Kivahan noihin olisi lämmitys saada kun sitä noissa ei ole. Tosin vanhoissakaan penkeissä ei ole pariin vuoteen lämmitykset toiminut.

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 8.8.2014 8:46

Kuvat varmaan kertoo mikä meininki:

Kuva
Kuva
Kuva

Kuva
Kuva
Kuva

Melkein valmis
Kuva

jyde
-
Viestit: 155
Liittynyt: 9.4.2008 15:49

ViestiKirjoittaja jyde » 8.8.2014 8:48

Väri on oikein syvän musta, höystettynä mm. sinisellä helmiäisellä sekä punaisella/sinisellä zirconilla (seassa toki ripaus montaa muutakin sävyä). Hämärässä ja pilvisellä säällä väri näyttää oikein syvän mustalle. Auringonpaisteessa värin voi nähdä tummansinisenä, violettina, hieman punertavana ja jossain valossa mielestäni näytti myös vähän jopa rusehtavalle..

Takaluukku ja katto tuli siloiteltua samalla. Takaluukku aukaistaan nyt napista.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Meikälaisen kuvastaidoilla ja kameralla on mahdotonta vangita todellinen väri kuvaan semmoisena kuin se luonnossa näyttää, mutta lähikuvasta kuitenkin saa pienen viitteen siitä miltä väri näyttää:
Kuva
Kuva

Samalla tuli takapenkitkin laitettua jotenkin paikoilleen. Niitä pitää kyllä vielä paremmin laitella jossain vaiheessa.
Kuva
Kuva


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 99 vierailijaa