Vw Caddy -85 1.6dsl - Jänö kuntoon
Valvoja: ffp jäsenet
Vw Caddy -85 1.6dsl - Jänö kuntoon
Ostin itselleni Caddyn jokusen viikko takaperin. Tarkoitus on pikkuhiljaa kunnostaa/uusia auto hyvään kuntoon. Auto on "läpikäyty" jonkun paikallisen maalaispojan toimesta, joten erikoisia ratkaisuja löytyy sieltä täältä, mutta auton kori on hyvässä kunnossa. Aihio siinä olis mutta hommaa piisaa, vaikka auto on läpikäyty ja kunnostettu.
En ole itse mikään alan rautainen ammattilainen, mutta on tullut tehtyä monenlaista värkkäystä erilaisii moottorivehkeisiin jne. Nyt otin ensimmäistä kertaa työn alle auton ja pennusta asti ollut ihastus Golffin Markki ykköseen vaikutti Caddyn valintaan. Auton yksinkertaisuus ja osien saatavuus toki myös vaikutti tähän. Jospas sitä innostuu tämän jälkeen tuollaisen ykköskopan Golffin laitostakin. Saatavuus nuilla taitaa vaan olla heikko Suomessa..
Caddy tulee työkäyttöön itselle ja auto on tarkoitus pitää lähellä alkuperäiskuntoa. Autoon on asennettu jonkin verran "tuuninkia", jotka ajattelin riisua pois (järkyttävän ruma mittarinvalo toteutettuna punaisella led-värinauhalla, 3 erillistä mittaria).
Tempasee nuo mittarin valot ja 3-mittaria päälle, niin tuo auto näyttää enemmän Red Light Districtiltä, kun Caddyltä:
Oston jälkeen autoon tehty:
- Moottorin kumitukien vaihto
- Öljysuodattimen ja öljyn vaihto
- Kromikeulamerkin puhdistus maalista / uusien kiinikkeiden teko merkkiin
- Volkswagen tekstin maalaus mustaksi takapellistä
- Korjattu väärin asennetut iso-liitokset / Asennettu Pioneerin perusmankka
- Mittarin vaijerin vaihto
- Ovien läpikäyntiä / uudet ovipaneelit
- Ovipaneelien matskut:
Vaneri melamiini pinnalla 6mm
Bitumilevy 2mm
Keinonahka
Kontaktiliima
2xSpl 4" 2-tie kaiutin
Kiinikkeet ja muoviosat alkuperäisestä ovipaneelista
Tehtäviä:
- Kuomupressun kunnostus
- Mittarin pohjien vaihto / koelaudan puunaus
- Peilien purkaminen ja säätö (elefantin korvat kääntyvät luimuun kovassa ajossa :)
- Tuulettimen hihnan vaihto
Kun saa paremmat tilat:
- Tekniikan vaihto: AAZ 1.9Td+5-speed laatikko / konehuoneen pintojen kunnostus
- Penkkien vaihto parempaan
- Pakosarjan uusiminen
- Puskureiden uudelleen rakennus, ehkä jotain kevyttä modausta
- Yleinen kunnostus ja läpikäynti joka puolelta
Kuvat ulkoa 24.3.2012:
Kuva ulkoa 2
Kuva ulkoa 3
Kuva ulkoa 4
Kuva ulkoa 5
EDITEDITx5325:
Joo.. Olen alkanut katsomaan ulkomailta nuita gti mark I Golffeja ;) Saapa nähdä mitä tästä tulee. Pyöritellyt päässä semmosta kuviota, että hakisi Saksasta kaksi Golffia. Toinen kohtuukuntoinen ja toinen romu. En ole vielä tutkinut riittääkö tuo mun C-kortti noiden kahden Golffin tänne tuontiin.
Tämä rojekti tulisi olemaan huomattavasti hitaampi mitä Caddy ja suunittelu tulee olemaan tarkempaa. Ja tässähän haetaan täysin original kampetta pienenpienillä tuunauksilla.
Homma on vielä pöydällä ja pitää katsoa tuo lavajänis aluksi kuntoon...
En ole itse mikään alan rautainen ammattilainen, mutta on tullut tehtyä monenlaista värkkäystä erilaisii moottorivehkeisiin jne. Nyt otin ensimmäistä kertaa työn alle auton ja pennusta asti ollut ihastus Golffin Markki ykköseen vaikutti Caddyn valintaan. Auton yksinkertaisuus ja osien saatavuus toki myös vaikutti tähän. Jospas sitä innostuu tämän jälkeen tuollaisen ykköskopan Golffin laitostakin. Saatavuus nuilla taitaa vaan olla heikko Suomessa..
Caddy tulee työkäyttöön itselle ja auto on tarkoitus pitää lähellä alkuperäiskuntoa. Autoon on asennettu jonkin verran "tuuninkia", jotka ajattelin riisua pois (järkyttävän ruma mittarinvalo toteutettuna punaisella led-värinauhalla, 3 erillistä mittaria).
Tempasee nuo mittarin valot ja 3-mittaria päälle, niin tuo auto näyttää enemmän Red Light Districtiltä, kun Caddyltä:
Oston jälkeen autoon tehty:
- Moottorin kumitukien vaihto
- Öljysuodattimen ja öljyn vaihto
- Kromikeulamerkin puhdistus maalista / uusien kiinikkeiden teko merkkiin
- Volkswagen tekstin maalaus mustaksi takapellistä
- Korjattu väärin asennetut iso-liitokset / Asennettu Pioneerin perusmankka
- Mittarin vaijerin vaihto
- Ovien läpikäyntiä / uudet ovipaneelit
- Ovipaneelien matskut:
Vaneri melamiini pinnalla 6mm
Bitumilevy 2mm
Keinonahka
Kontaktiliima
2xSpl 4" 2-tie kaiutin
Kiinikkeet ja muoviosat alkuperäisestä ovipaneelista
Tehtäviä:
- Kuomupressun kunnostus
- Mittarin pohjien vaihto / koelaudan puunaus
- Peilien purkaminen ja säätö (elefantin korvat kääntyvät luimuun kovassa ajossa :)
- Tuulettimen hihnan vaihto
Kun saa paremmat tilat:
- Tekniikan vaihto: AAZ 1.9Td+5-speed laatikko / konehuoneen pintojen kunnostus
- Penkkien vaihto parempaan
- Pakosarjan uusiminen
- Puskureiden uudelleen rakennus, ehkä jotain kevyttä modausta
- Yleinen kunnostus ja läpikäynti joka puolelta
Kuvat ulkoa 24.3.2012:
Kuva ulkoa 2
Kuva ulkoa 3
Kuva ulkoa 4
Kuva ulkoa 5
EDITEDITx5325:
Joo.. Olen alkanut katsomaan ulkomailta nuita gti mark I Golffeja ;) Saapa nähdä mitä tästä tulee. Pyöritellyt päässä semmosta kuviota, että hakisi Saksasta kaksi Golffia. Toinen kohtuukuntoinen ja toinen romu. En ole vielä tutkinut riittääkö tuo mun C-kortti noiden kahden Golffin tänne tuontiin.
Tämä rojekti tulisi olemaan huomattavasti hitaampi mitä Caddy ja suunittelu tulee olemaan tarkempaa. Ja tässähän haetaan täysin original kampetta pienenpienillä tuunauksilla.
Homma on vielä pöydällä ja pitää katsoa tuo lavajänis aluksi kuntoon...
Viimeksi muokannut Line81, 5.5.2012 16:08. Yhteensä muokattu 39 kertaa.
AAZ
Taidan ostaa toisen romukuntoisen caddyn varaosiksi ja tekniikan luovuttajaksi, jos saan tilat järjestettyä..
EDIT:
Mieli alkaa kallistumaan AAZ puoleen.. Jos alkaisi ruohonjuuri tasolta rassaileen tuollaista mottia kuntoon ja ihmetteleen tuleeko siitä mitään :) Foorumeilta löytyykin monta mielenkiintoista juttua tuosta. En ole vielä varma tuosta välijäähystä, tarkotus ois pitää kone aika vakiona kuitenkin.
EDIT:
Mieli alkaa kallistumaan AAZ puoleen.. Jos alkaisi ruohonjuuri tasolta rassaileen tuollaista mottia kuntoon ja ihmetteleen tuleeko siitä mitään :) Foorumeilta löytyykin monta mielenkiintoista juttua tuosta. En ole vielä varma tuosta välijäähystä, tarkotus ois pitää kone aika vakiona kuitenkin.
Viimeksi muokannut Line81, 27.3.2012 8:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Keulamerkki
Kromimerkin maalin poisto:
Etusäleikön Vw-merkki oli maalatu samalla maalilla, jolla kori on maalattu. Maali oli jämähtänyt merkkiin kiinni kunnolla. Ekat pinnat rassailin irti Dremelillä. Tämän jälkeen hionta karhealla hiomapaperilla. Pienissä koloissa käytin apuna pientä metalli-viilasarjaa. Loppuhionta hienolla vesihiomapaperilla.
Merkissä on kohtuu paksusti hionta varaa, mutta kulmissa sai olla varovainen, ettei viilannut pinnoitetta puhki.
Loppukiiltoa hain Dremelin kiillotuspäillä, mutta en ollut tulokseen tyytyväinen. Parhaan loppukiillon tuohon saanee hiontatahnalla?
Keulamerkin kiinnikkeistä toinen oli poikki ja kokokomeus oli liimattu kiinni. Katkaisin muovikiinikkeet poikki, rappalin liimat pois ja leikkelin mattoveitsellä kiinikkeen kannat pois.
Itse kiinikkeet tein 4mm vahvuisista koneruuveista. Pihteillä ruuvista kiinni ja eikun tohottomaan ruuvia lämpimäksi, jotta kuumaliima iski kiinni metalliin. Sopiva löräys kuumaliimaa kantaan ja ruuvi pihteillä painamalla oikeaan kohtaan (sotkin ruuvin kierrettä liimalla, jotta nylokki pysyy varmasti kiinni). Kiinikkeistä tuli jämerät ja istui mukavasti etusäleikön reikiin. Prikka ja nylokki päälle.
Etusäleikön Vw-merkki oli maalatu samalla maalilla, jolla kori on maalattu. Maali oli jämähtänyt merkkiin kiinni kunnolla. Ekat pinnat rassailin irti Dremelillä. Tämän jälkeen hionta karhealla hiomapaperilla. Pienissä koloissa käytin apuna pientä metalli-viilasarjaa. Loppuhionta hienolla vesihiomapaperilla.
Merkissä on kohtuu paksusti hionta varaa, mutta kulmissa sai olla varovainen, ettei viilannut pinnoitetta puhki.
Loppukiiltoa hain Dremelin kiillotuspäillä, mutta en ollut tulokseen tyytyväinen. Parhaan loppukiillon tuohon saanee hiontatahnalla?
Keulamerkin kiinnikkeistä toinen oli poikki ja kokokomeus oli liimattu kiinni. Katkaisin muovikiinikkeet poikki, rappalin liimat pois ja leikkelin mattoveitsellä kiinikkeen kannat pois.
Itse kiinikkeet tein 4mm vahvuisista koneruuveista. Pihteillä ruuvista kiinni ja eikun tohottomaan ruuvia lämpimäksi, jotta kuumaliima iski kiinni metalliin. Sopiva löräys kuumaliimaa kantaan ja ruuvi pihteillä painamalla oikeaan kohtaan (sotkin ruuvin kierrettä liimalla, jotta nylokki pysyy varmasti kiinni). Kiinikkeistä tuli jämerät ja istui mukavasti etusäleikön reikiin. Prikka ja nylokki päälle.
Viimeksi muokannut Line81, 26.3.2012 20:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Takateksti
Volkswagen tekstin maalaus mustaksi takapellistä:
Koitin aluksi selvitä helpolla ja toteuttaa tekstin maalauksen Mastonin mustalla vasaralakalla ja maalaustyynyllä. Homma meni heti lutraamiseksi ja luovuin ajatuksesta..
Hioin karhealla hiomapaperilla korostettujen kirjainten pinnat karheaksi ja sitten useampi tunti teippailua :)
Vasaralakka kokeilujen jälkeen hain paikallisesta K-riistosta ammattilaistason mustaa spray-maalia ja lakkaa. Maalasin pohjat Motonetin sinkkispreillä. Seuraavana päivänä mustaa pintaan ja lakat parin päivän päästä.
Muutama valuma tuli, mutta saavat jäädä odottamaan kesää ja paineilmatyökaluja :P
Pyrin laittamaan tulevista hommista kuvia enemmän. Onglema on tuo Sonyn perusritsakamera, jonka laturin olen kadottanut..
Koitin aluksi selvitä helpolla ja toteuttaa tekstin maalauksen Mastonin mustalla vasaralakalla ja maalaustyynyllä. Homma meni heti lutraamiseksi ja luovuin ajatuksesta..
Hioin karhealla hiomapaperilla korostettujen kirjainten pinnat karheaksi ja sitten useampi tunti teippailua :)
Vasaralakka kokeilujen jälkeen hain paikallisesta K-riistosta ammattilaistason mustaa spray-maalia ja lakkaa. Maalasin pohjat Motonetin sinkkispreillä. Seuraavana päivänä mustaa pintaan ja lakat parin päivän päästä.
Muutama valuma tuli, mutta saavat jäädä odottamaan kesää ja paineilmatyökaluja :P
Pyrin laittamaan tulevista hommista kuvia enemmän. Onglema on tuo Sonyn perusritsakamera, jonka laturin olen kadottanut..
Viimeksi muokannut Line81, 26.3.2012 20:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ovipaneelit
Paneelien toteutus:
En ollut ennen tehnyt tälläisia paneelihommia, mutta joskus tullu päälystettyä huonekaluja ja tuo ei näköjään eroa siitä. Jälkeenpäin huomasin, että olisi kannattanut laittaa tuonne keinonahan ja vanerin väliin muutaman millin vahvuinen superlooni.
Käytin muottina alkuperäistä ovipaneelia ja kuviosahalla vaneri samanlaiseksi. Motonetin lirpakebitumi puhaltimella kiinni (ohuen bitumilevyn kanssa sai olla huolellinen, ettei tohottanu levyä puhki). Ensimmäisen paneelin kanssa tuli toslkattua liialla kontaktiliimalla. Levitin liimaa kummalekin pinnalle, joten sitä oli aivan liikaa ja ilmakuplat olivat riesana. Kun liima pikkuhiljaa kuivui ja paineli jatkuvasti ilmakuplia läjään, sai lopputuloksesta hieman paremman.
Toinen onnistui jo huomattavasti paremmin oikealla liimamäärällä. Avuksi nurkissa käytetty Motonetin 10 tuubia/1,60€ pikaliimaa. Pikaliima oli juoksevaa ja tunaroin hieman, kun valutin liimaa vanerin ja keinonahan väliin, joten kaiuttimen ympärille nahkaan tuli hieman korotusta, kun liima kuivui väliin (kun ois kääntäny toisinpäin ennen kuivumista..). Muuten paneelit on ok. Pohdiskellut jos tekisi lasikuidusta hansikaslokerot oviin. Tahtoo olla vaan tuo hartsi niin tujakkaa tavaraa, että vaatisi kesän tai kunnon tilat.
Kiinnitys tapahtuu alkuperäisestä paneelista riisutuilla kiinikkeillä. Leikkasin kiinikkeiden päät irti (paneeli liian paksu normi asennukseen), porasin vaneeriin 7mm terällä kolot johon kiinikkeet uppooa. Kuumaliimalla kiinikkeet jämähti mukavasti kiinni, kun bitumikin lämpeni kuumaliimasta.
Ovea piti rälläköidä hieman, että sai mahtumaan nuo spl:n kaiuttimet oveen. Halusin ne yläosaan ovea, joten asensin kaiuttimen paneelin nurjalle puolelle, jotta ikkunanveivi mahtuu pyörähtään (ehkä joku huomautti tästä :P). Takaseinässä keskellä on asennettuna 2x5.25 Spl 2-tie kaiuttimet. Puran luultavasti tuon ja rakennan kotelosta irtonaisen. Nyt se on kiinteänä huovan alla ja heiluu holtittomasti.
Johdon vienti tuonne oveen on mietityttänyt. Kait sen sais nätisti menemään tuolta saranan alapuolelta?
Paneleita tuusatessani huomasin Caddyn hyvinkehnon ovi tiivistyksen (ainakin tässä). Sisällä ovessa oli maantietöhnää reilusti joka oli tukkinu vedenvalutus kolot -> vettä ovessa. Kaiuttimelle oma pikku sopi finfoamista ja tupla muovieristys pitämään paikat kuivina. Mietin vielä bitumin laittamista oven sisäpintaan, kunhan saa työstettyä ovien alaosat kuntoon. Tosin tuossa paneelissa olisi jo motonetin ohutta bitumilevyä kiinni. Jos laittas vielä paneelin taakse muovitaskussa kaksikerroin huopaa.. Pitää katsoa mitä tuonne saa mahtumaan ja miten tuo kombo vaimentaa. Pistän paneeleista kuvat myöhemmin, kun saan ne "pajalta" kotia.
Ovet vaiheessa, tungettu tilapäisesti mattoa sisään vaimentaan menoa:
EDIT: Sain ovipaneelit kämpille. Linkit kuviin:
Paneeli takaa
Edestä
Vierekkäin
Kamera tosiaan on mitä on, paljon nähnyt Sonyn halppiskamera. Tarkotus laittaa parempi, niin kuvatkaan ei näytä sitten niin hirveiltä. Vielä pitäisi hinkata liimanuggetit irti nuista keinonahkoista..
En ollut ennen tehnyt tälläisia paneelihommia, mutta joskus tullu päälystettyä huonekaluja ja tuo ei näköjään eroa siitä. Jälkeenpäin huomasin, että olisi kannattanut laittaa tuonne keinonahan ja vanerin väliin muutaman millin vahvuinen superlooni.
Käytin muottina alkuperäistä ovipaneelia ja kuviosahalla vaneri samanlaiseksi. Motonetin lirpakebitumi puhaltimella kiinni (ohuen bitumilevyn kanssa sai olla huolellinen, ettei tohottanu levyä puhki). Ensimmäisen paneelin kanssa tuli toslkattua liialla kontaktiliimalla. Levitin liimaa kummalekin pinnalle, joten sitä oli aivan liikaa ja ilmakuplat olivat riesana. Kun liima pikkuhiljaa kuivui ja paineli jatkuvasti ilmakuplia läjään, sai lopputuloksesta hieman paremman.
Toinen onnistui jo huomattavasti paremmin oikealla liimamäärällä. Avuksi nurkissa käytetty Motonetin 10 tuubia/1,60€ pikaliimaa. Pikaliima oli juoksevaa ja tunaroin hieman, kun valutin liimaa vanerin ja keinonahan väliin, joten kaiuttimen ympärille nahkaan tuli hieman korotusta, kun liima kuivui väliin (kun ois kääntäny toisinpäin ennen kuivumista..). Muuten paneelit on ok. Pohdiskellut jos tekisi lasikuidusta hansikaslokerot oviin. Tahtoo olla vaan tuo hartsi niin tujakkaa tavaraa, että vaatisi kesän tai kunnon tilat.
Kiinnitys tapahtuu alkuperäisestä paneelista riisutuilla kiinikkeillä. Leikkasin kiinikkeiden päät irti (paneeli liian paksu normi asennukseen), porasin vaneeriin 7mm terällä kolot johon kiinikkeet uppooa. Kuumaliimalla kiinikkeet jämähti mukavasti kiinni, kun bitumikin lämpeni kuumaliimasta.
Ovea piti rälläköidä hieman, että sai mahtumaan nuo spl:n kaiuttimet oveen. Halusin ne yläosaan ovea, joten asensin kaiuttimen paneelin nurjalle puolelle, jotta ikkunanveivi mahtuu pyörähtään (ehkä joku huomautti tästä :P). Takaseinässä keskellä on asennettuna 2x5.25 Spl 2-tie kaiuttimet. Puran luultavasti tuon ja rakennan kotelosta irtonaisen. Nyt se on kiinteänä huovan alla ja heiluu holtittomasti.
Johdon vienti tuonne oveen on mietityttänyt. Kait sen sais nätisti menemään tuolta saranan alapuolelta?
Paneleita tuusatessani huomasin Caddyn hyvinkehnon ovi tiivistyksen (ainakin tässä). Sisällä ovessa oli maantietöhnää reilusti joka oli tukkinu vedenvalutus kolot -> vettä ovessa. Kaiuttimelle oma pikku sopi finfoamista ja tupla muovieristys pitämään paikat kuivina. Mietin vielä bitumin laittamista oven sisäpintaan, kunhan saa työstettyä ovien alaosat kuntoon. Tosin tuossa paneelissa olisi jo motonetin ohutta bitumilevyä kiinni. Jos laittas vielä paneelin taakse muovitaskussa kaksikerroin huopaa.. Pitää katsoa mitä tuonne saa mahtumaan ja miten tuo kombo vaimentaa. Pistän paneeleista kuvat myöhemmin, kun saan ne "pajalta" kotia.
Ovet vaiheessa, tungettu tilapäisesti mattoa sisään vaimentaan menoa:
EDIT: Sain ovipaneelit kämpille. Linkit kuviin:
Paneeli takaa
Edestä
Vierekkäin
Kamera tosiaan on mitä on, paljon nähnyt Sonyn halppiskamera. Tarkotus laittaa parempi, niin kuvatkaan ei näytä sitten niin hirveiltä. Vielä pitäisi hinkata liimanuggetit irti nuista keinonahkoista..
Viimeksi muokannut Line81, 26.3.2012 20:07. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Tekniikka ongelmat
Tekniikka ongelmat:
Jonkun aikaa päästelly Caddylla menemään väljillä moottorin kumituilla, kun ei ole ollu paikkaa nuita vaihtaa. Eilen meni sitten vaihteita pimeäksi. Tuntuu niinkuin vaihdelaatikko ja motti olisi "uponnut" ja vaihteista ei mene päälle kun 3- ja 4-vaihde.
Foorumilankoja tutkimalla, muutamilla kysymyksillä foorumilla ja kuuklaamalla tulin siihen tulokseen, että käytän koneen ja laatikon irti alakautta. Vaihdan tukikumet ja tutkin tilanteen. Hallitunkilla kokokomeus ilmaan, harkot alle. Kait tuosta saa laatikon säädettyä kohilleen?
Kuva konehuoneesta:
EDIT: Turhia oletuksia karsittu :P
Jonkun aikaa päästelly Caddylla menemään väljillä moottorin kumituilla, kun ei ole ollu paikkaa nuita vaihtaa. Eilen meni sitten vaihteita pimeäksi. Tuntuu niinkuin vaihdelaatikko ja motti olisi "uponnut" ja vaihteista ei mene päälle kun 3- ja 4-vaihde.
Foorumilankoja tutkimalla, muutamilla kysymyksillä foorumilla ja kuuklaamalla tulin siihen tulokseen, että käytän koneen ja laatikon irti alakautta. Vaihdan tukikumet ja tutkin tilanteen. Hallitunkilla kokokomeus ilmaan, harkot alle. Kait tuosta saa laatikon säädettyä kohilleen?
Kuva konehuoneesta:
EDIT: Turhia oletuksia karsittu :P
Viimeksi muokannut Line81, 17.4.2012 13:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Maalaus
Kaverin yllytyksestä olen miettinyt two tone maalausta. Saapa nähdä, mutta toisi ainakin persoonallisuutta Caddyyn. Retrovihreä alaosa ja oven listasta ylöspäin valkoinen.
Toinen helpompi vaihtoehto olis tietenki maalata valkoiseksi tuosta listasta ylöspäin. Jättäisi tuon alasosan nykyisille maaleille. Pitää tutkia tarkempaan pohjien kuntoa..
Tuplavärin käytännölisyys on toinen juttu työautossa, varsinkin jos yläosa on valkoinen.. Pitää miettiä juttua lisää, kun omistaa paremmat maalausvehkeet.
Jos aikaa ja intoa riittää, mallinnan Caddyn Google SketchUppii. Tuosta olisi helppo suunitella auton muotoa osa osalta ja leikkiä eri värimalleilla.
Toinen helpompi vaihtoehto olis tietenki maalata valkoiseksi tuosta listasta ylöspäin. Jättäisi tuon alasosan nykyisille maaleille. Pitää tutkia tarkempaan pohjien kuntoa..
Tuplavärin käytännölisyys on toinen juttu työautossa, varsinkin jos yläosa on valkoinen.. Pitää miettiä juttua lisää, kun omistaa paremmat maalausvehkeet.
Jos aikaa ja intoa riittää, mallinnan Caddyn Google SketchUppii. Tuosta olisi helppo suunitella auton muotoa osa osalta ja leikkiä eri värimalleilla.
Viimeksi muokannut Line81, 26.4.2012 18:57. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Lootan fiksaus/kumitukien vaihto
Alkuperäis suunnitelmista poiketen telineisiin ei tullut vetotalja viritelmää ja piti vähän tuusata, että sai Caddyllakin nousemaan telineille. Helmat tuntu olevan aika lahot ja tunkki tykkäsi upota paikottain reilusti alustan syövereihin, hitsaushommia tiedossa.
Seuraavaksi pitäisi alkaa puottamaan mottia ja vaihdelaatikkoa alas.
Muutama kuva jäniksen telineelle pomputuksesta:
Nousee nousee
Kallellaan
Telineellä
Vasen sivu
Kallellaan sivulta
Helman rassailua tiedossa
Jotta kumituet sai vaihdettua, piti irroittaa akku, tuulilasinpesuneste törppö sekä jakopään suojapelti. Helpoin olisi varmaan ollut prässillä irroittaa vanha kumituki kannakkeesta. Lähti myös irti, kun sahasi kahdesta kohtaa tuen metallireunan poikki, hakkasi vasaralla ja talttapäällä entisen pois.
Moottorin irroitus/tukien vaihto paikallaan:
Vasen kumituki
Oikea kumituki
Etu kumituki
Ala kumituki Kuvassa tuen välissä viipottava "tanko" oli syypää vaihde ongelmiin. Väsyneet muovit oli antanu periksi, kun moottori pomppi väljien kumitukien vuoksi. 3mm terällä reiät päihin ja koneruuveilla siirrintanko takaisin paikalleen vivustoon.
Vanha tuki palasina
Uutta paikalle
Seuraavaksi pitäisi alkaa puottamaan mottia ja vaihdelaatikkoa alas.
Muutama kuva jäniksen telineelle pomputuksesta:
Nousee nousee
Kallellaan
Telineellä
Vasen sivu
Kallellaan sivulta
Helman rassailua tiedossa
Jotta kumituet sai vaihdettua, piti irroittaa akku, tuulilasinpesuneste törppö sekä jakopään suojapelti. Helpoin olisi varmaan ollut prässillä irroittaa vanha kumituki kannakkeesta. Lähti myös irti, kun sahasi kahdesta kohtaa tuen metallireunan poikki, hakkasi vasaralla ja talttapäällä entisen pois.
Moottorin irroitus/tukien vaihto paikallaan:
Vasen kumituki
Oikea kumituki
Etu kumituki
Ala kumituki Kuvassa tuen välissä viipottava "tanko" oli syypää vaihde ongelmiin. Väsyneet muovit oli antanu periksi, kun moottori pomppi väljien kumitukien vuoksi. 3mm terällä reiät päihin ja koneruuveilla siirrintanko takaisin paikalleen vivustoon.
Vanha tuki palasina
Uutta paikalle
Viimeksi muokannut Line81, 5.5.2012 16:04. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Need AAZ
Hakusessa AAZ-kone: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=165320
Jos nyt syksyllä olisi auto ajokunnossa ja nättinä.
Hylkäsin idean harkoista ja teen itse ajorampin. Rampin rakenne tulee olemaan jotakin tällaista: http://www.tarvikepiste.fi/tarjoukset.php?id=118
Teen rampin vähän jykevämmästä tavarasta ja muutan hieman rakennetta, jotta saa painavampaaki rutkua päälle vedettyä.
Luultavasti yhdistän kaksi tuontapaista toisiinsa kiinni välipalasella, jossa on säädettävä pituus. Miettinyt jos tuohon sitten yhdistäis vielä vetotaljan, niin sais Jänön nätisti ponkasee päälle :)
Sulaisi nuo lumet tuosta, tahi löytys soppelit tilat rassaukselle, niin pääsis nuihi mielenkiintosempii juttuihi kiinni. Himo purkaa auto palasiksi kasvaa päivä päivältä, kun makaa käyttämättömänä :P
Hylkäsin idean harkoista ja teen itse ajorampin. Rampin rakenne tulee olemaan jotakin tällaista: http://www.tarvikepiste.fi/tarjoukset.php?id=118
Teen rampin vähän jykevämmästä tavarasta ja muutan hieman rakennetta, jotta saa painavampaaki rutkua päälle vedettyä.
Luultavasti yhdistän kaksi tuontapaista toisiinsa kiinni välipalasella, jossa on säädettävä pituus. Miettinyt jos tuohon sitten yhdistäis vielä vetotaljan, niin sais Jänön nätisti ponkasee päälle :)
Sulaisi nuo lumet tuosta, tahi löytys soppelit tilat rassaukselle, niin pääsis nuihi mielenkiintosempii juttuihi kiinni. Himo purkaa auto palasiksi kasvaa päivä päivältä, kun makaa käyttämättömänä :P
Rampin korkeus?
Osaisiko kukaan sanoa, paljonko tarvin auton alle tilaa, jotta mahtuu käyttämään konetta irti. Miettinyt rampin korkeutta ja ramppi ei voi olla mahottoman korkea, jotta tuota voi nyt jotenkin säilöä..
Noniin. Sain vaihdettua kumituet ympäriinsä. Takana kikkailua, jakopään ohjurin oikomista, uusia kierteitä, läpiporauksia konetukiin jne. Seuraavalla kerralla irroitan koneen suosiolla kokonaan, enkä tuusaa paikalla.
Varsinkin sivu kumityynyt olivat varsin tiukassa ja koska ei ollut prässiä tarjolla, kitkuttelin rautasahalla kahdesta kohtaa kumituen metallireunat poikii ja paukutin vasaralla vanhat tyynyt irti. Uudet sujahti kohtuu helposti paikalle ruuvipenkin avulla.
Nyt vaihteet tuntuisivat menevän päälle. Ihan varma tästä en ole, koska Caddy ei halua käynnistyä... En tiedä onko vika polttoaineen syötössä vai sähköissä. Hehkun merkkivalo syttyy ja sammuu normisti. Jonkin aikaa sahasin, oiskohan tuossa edessä polttoainejärjestelmän ilmaus?
Auton keula on ollut perää huomattavasti korkeammalla ja saa nyt yön yli vaakatasossa levähtää ja aamulla lisää sahausta/tutkailua.
Varsinkin sivu kumityynyt olivat varsin tiukassa ja koska ei ollut prässiä tarjolla, kitkuttelin rautasahalla kahdesta kohtaa kumituen metallireunat poikii ja paukutin vasaralla vanhat tyynyt irti. Uudet sujahti kohtuu helposti paikalle ruuvipenkin avulla.
Nyt vaihteet tuntuisivat menevän päälle. Ihan varma tästä en ole, koska Caddy ei halua käynnistyä... En tiedä onko vika polttoaineen syötössä vai sähköissä. Hehkun merkkivalo syttyy ja sammuu normisti. Jonkin aikaa sahasin, oiskohan tuossa edessä polttoainejärjestelmän ilmaus?
Auton keula on ollut perää huomattavasti korkeammalla ja saa nyt yön yli vaakatasossa levähtää ja aamulla lisää sahausta/tutkailua.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa