Golf IV GTi "Sonic"

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 31.7.2013 23:38

Kuinkas paljon sulla kaikenkaikkiaan meni tuota mattoa? Pitäisi joskus tehdä tuohon veeraan sama temppu niin osaisi vähän arvioida tuota määrää.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 1.8.2013 7:11

Kaksi pakettia eli yht. 8 m^2. Kahdella paketilla sai jonkun verran jo törsäilläkin eli pistää oman pähkäilyn mukaan tärkeimpiin paikkoihin tuplakerrosta. Tosin kyllä sitä sinne saa menemään, joten yhdellä extrapaketilla ois saanu katettua taas hiukan enemmän peltipintaa. Yllättävän helppoa touhua eikä tuota mattoa tarvinnut lämmittää puhaltimella, tarttui ja taipui mukavasti ihan tuosta vain.


Jatketaas tähän vähän lisäpäivitystä 2.8.2013:
Sisustan kannalta piti tehdä jonkinnäköistä putsinkia, joten rohkeasti kohti Mutunettiä ja sieltä Sonaxin tuoteperhe matkaan. Mukaan tarttui :
- Vannepesu
- Muoviosien ehostaja (ulkopuolelle)
- Kangasverhoilun puhdistaja
- Sisäosien muoviosien puhdistaja

Kahdella viimeisellä aineksella tuli pari iltaa työstettyä ja lopputulos oli positiivinen yllätys. Penkeistä lähti pashaa aika kiitettävästi ja hinkkauksen palkintona oli silmin nähtävä ero kuskinpenkissä.

Joskus aikoinaan tuli hankittua PlastiDippiä purkki, joten päätin testata sitä, kohteina B-pilarit ja maski.
- Alkutilanne
- Eka vedos

Kaikki näytti hyvältä, mutta sitten Dippi päättikin kuplia osittain. Noh, hetki aikaa ja raavin kaikki huonosti onnistuneet kohdat pois ja jäljelle jäi TÄMÄ

Siihen uutta kerrosta päälle, mutta eihän se nyt mennyt ihan mutkeen. Lopputulos:
- YKS
- KAKS

Täytyy odottaa, että kunnolla kovettuu ja sitten lakkabensalla yrittää tasotella. Jos ei onnaa, niin pois vaan.

B-pilareille kävi vähän samoin, ensimmäinen versio meni ihan vituiks, mutta sen raavin pois. Sen jälkeen ohkasia harsoja, mutta joissain kohti näemmä oli vieläkin shaissea, kun alkoi kuplimaan. Muuten lopputulos olisi ollut erittäin hyvä. Oli selvää, että B-pilareista dipit raavittaisi pois, joten piti ottaa parit fiilistelykuvat uudella lookilla.

Kuva

- kuva keulasta
- sivusta
- ja takaviistosta

Dipin kuivuessa hinkkasin Sonaxin ulko-osien muovinehostajalla takalipan. Siihen löytyi kiilto heti, joten rätti kädessä säntäsin konehuoneen puolelle. Tehtiin hetken aikaa sielläkin taikoja:
- Ennen

Ja jälkeen:
Kuva

Sit parit hipostelukuvat
- Otos1
- Otos2
- S4?

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 4.8.2013 17:47

^ Tuon paisuntasäiliön kun vaihtaisi uuteen niin olisi siistimpi vielä konehuone + näkisi paremmin nestepinnan.

Pheo
-
Viestit: 172
Liittynyt: 6.3.2011 17:26

ViestiKirjoittaja Pheo » 4.8.2013 18:10

Tänään luonnossa ja vähän lähempää nähneenä voin sanoa että paljon paremman näköinenhän se on livenä. Vieläku päästään niitä osioita vähä laittaan kuntoon mistä oliki puhe niin avot :)

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 5.8.2013 17:18

Vaikka kuva vähän vääristää, niin kyl siitä paisarista hyvin näkee nestepinnan. Eikä tässä vaiheessa lähdetä vielä niin paljoo konetilaa hipostelemaan :)

Eilinen oli ajatuksia herättävä päivä. Olen yrittänyt ynnäillä lähitulevaisuuden vaihtokohteita, kun nyt mittari hyppäsi lukemaan 249 tkm:
- jakopääremppa 20 tkm päästä
- kytkinremppa
- turbohuolto/vaihto
- koneen peruskunnostus ei varmaan olisi pahasta

Auto alkaa olla siis siinä pisteessä, että nyt olisi hyvä aika päästää irti ja pistää myyntiin, saattas vielä muutaman touhutonnin saada. Toisaalta taas ¤niin paljon¤ kuluvaa osaa vaihtanut vuosien varrella ja Golffilla on edelleen HAUSKA ajaa, niin miksipä tässä vaihtamaan uudempaan tai mihkään muuhunkaan.

Yritetään nyt loppukesän aikaan saada vaihdettua nuo Forgen letkut paikoilleen. Muilta osin keskitytään vain ajamiseen ja kerätään talvi pelimerkkejä taskunpohjalle. Katsotaan miten ensi kevään aurinko rupeaa lämmittämään tekniikan ja koko autoilun osalta. Ainakin nyt uppoudutaan perehtymään turbotekniikan osalta miten kaikki toimii ja mikä vaikuttaa mihinkin. Siinä onkin pureskeltavaa :)

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 5.8.2013 23:01

Mitä tarkoitat koneen peruskunnostuksella ?
Hoonaus ja rengastus+ kansihuolto?

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 6.8.2013 9:04

Mennän jossittelulinjalla, mutta jos tätä lähdetään rakentamaan koneen osalta, niin tavoite olisi saada kone tikkiin pidemmäksi aikaa. Ajatuksena joko a) avata nykyinen kone tai b) hommata toinen motti, johon vaihtaa tarpeellisessa laajuudessa kuluvat osat & päivittää vahvemmilla tehotavoitteesta riippuen. Toisen motin hommaamista puoltaisi se, että auton saisi pidettyä koko ajan ajossa ja rauhassa rakentaa mieleistä komboa. Myös jakopääremppa, öljypohjan loiskelevyt, kytkinmeiningit yms luulisi olevan helpompi vääntää telineessä riippuvaan mottiin.

Tässä vaiheessa teknillinen tuntemus on sen verran heikko, että mitä tarkkoja toimenpiteitä tämä vaatii, en osaa suoraan sanoa. Nämä ovat toisin sanoen opiskelun kohteena.

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 6.8.2013 10:13

Toinen moottori tilalle. Vanhan antaa olla tallin nurkassa varalla, jos jotain ikävää sattuu. Harraste ja käyttöautoo ei pidä yhdistää, jos alkaa kunnolla virittään... Trust me ;)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 6.8.2013 17:51

Kyllä se vaan on taivaan tosi että Volkkari on aina harrastepeli, vaikka käyttöautoa siitä toivoisikin...

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 7.8.2013 0:45

Itse en jaksa uskoa että koneessa on mitään kunnostamisen aihetta noilla kilometreillä. aja vaikka 150t lisää ja mieti sit uudestaan ;D Ahdinhan on on sit erihomma. vähän kun hehkulamppu. Kukaan ei tiedä käyttöikää :D Täältä ääni toiselle kattilalle ja isommalle mutkalle ;)

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 8.9.2013 20:17

Syssyn kunniaksi pientä updatea.

Eteenpäin on päästy ja 252 tkm napsahti mittariin. Tässä kuukausien saatossa auton huuuuuokaaailu rupesi pännimään ja jotain oli keksittävä. Aika nopealla kuuklettelulla selvisi, että voisi olla kylmäaineet ilmastoinnista lopussa. Suunta kohti S.Räsästä ja ilmastointihuoltoon. Ainetta puuttui 370 gr eli aiheellinen oli tämä käynti, siihen loppui huokailut.

Samalla käytiin läpi Sonicin lähitulevaisuutta. Käytännössä kun auto ei syö yhtään öljyä, ahdot nousee kuten pitää eikä kytkin luista, niin ei ole mitään syytä ruveta vaihtamaan kytkin & turbon osia. Edellisestä jakopäärempasta on n. 75 tkm eli melkein kuntotarkastus on riittävä näin alkuun. Eli näillä mennään ja pidetään ovet avoinna, onpa tässä hairahduttu nettiauton puolelta etsiskelmään farkkumalleja, tilaa kun saisi olla hieman enemmän..

Kun illat alkavat pimenemään, niin täytyi kirkastaa etupään ilmettä :)
Kuva

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 8.9.2013 22:30

Uudet rekisterikilvet ja ruuvit/peitetulpat ei tekisi haittaa tuon etupään kirkastamiselle. Itse vaihdoin omaani niin taisi ruuvien kanssa olla n. 25 e.

_paffa
-
Viestit: 135
Liittynyt: 14.6.2012 0:29

ViestiKirjoittaja _paffa » 9.9.2013 0:53

Finnittömät kilvet 18e /2kpl ja ruuvit yms tarvikkeet oli alta euron paikallisen Fixus-liikkeen ruuvilaatikosta hattuineen. 25e on jo liiottelua :D

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 9.9.2013 12:38

^ Jep. Se olikin lähempänä 20 e. Pienellä asialla iso vaikutus ulkonäköön kun vaihtaa siistit kilvet vanhojen kuluneitten tilalle.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 9.9.2013 15:25

Juuri hain itelleni uudet, uskomattoman kirkkailta tuntu ne uudet ku vanhoihi vertas =D
19e kiinnitysruuveineen ;)

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 9.9.2013 17:19

No helevetti, on niin hyvät mainospuheet että kai tässä voi heltyä ja hakea uudet.. :)

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 27.10.2013 20:57

Kuten Myynti –palstalta saattoi huomata, oli tämäkin hetken aikaa myynnissä ja kiikarissa tilava perhefarkku. Ostajaehdokkaita ei tähän väliin ilmaantunut eikä hengenhätää tilan suhteen ole, joten jatketaanpa tämän veistämistä itse.

Syksyn pimentyessä on todennut Depon umpioiden lähivalojen olevan kyllä sudet. Polttimot ovat uudet ja merkkiä ”hyvät”, mutta valoteho on huono. Kaukovaloilla sentään näkee. Täytyy katsoa, jos tähän rupeaa sitten niitä kseeeenoneita virittelemään niin tarviis sokkona ajaa.

Tämän vuoden talvirengasrumba oli ainakin mielenkiintoinen. Aluksi rengasvalinnoissa kummitteli muisto viime talvista; nyt kun auto on alustaltaan kohtuu jäykkä, niin kaikki jousto tapahtuu renkaista. Viime vuonna alla olleet perus 205/55/16 Bridgestonen nastarenkaat tuntuivat limborenkailta. Käytännössä tänä vuonna ”jatkokierrokselle” pääsivät kitkoista Hakkapeliitta R2 ja nastoista Hakka 8 ja Continentalin versio.
Kai jäin mainoksen uhriksi, kun Golffin OEM-vanteille tuli Autohuolto K. Ylösellä heitettyä Hakkapeliitta 8. Voi kyllä suositella edelleen ko. putiikkia, hinta oli enemmän kuin kohtuullinen ja asennus nopeaa & moitteetonta.

Kesävanteiden irrotus ei mennytkään kuin elokuvissa. XXR:n vanteiden mukana tulleet pultit vaativat erikoishylsyn pulttien irrottamiseksi ja eiköstä toisen vanteen kohdalla haljennut se hylsy. Kikkailemalla pultit saatiin onneksi irti ja päästiin heittämään talvirengasta alle.
Kesken vaihtotyön meni erään Borat miehen jarrujen mahtuvuuden takia vannesuunnitelmat uusiksi, joten hetki pohdintaa ja eikun vanteet vaihtoon. Nyt talvisettinä pyörii alla BBS RS771 Bridgestonen Noranza Evo 2:lla. Vanteiden lipit on aika heikossa hapessa eli tästä saa ens kesälle pientä sivuprojektia.

Taphtumat kuvakertomuksena
- Viimeinen kuva kesävanteilla
- Borat mies ja vanneoperaation alku
- Montreal I vs. BBS RS771
- Job done

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 29.10.2013 19:05

Hänmies kiittää ja kumartaa avusta!

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 15.2.2014 22:12

Alkavan kevään kunniaksi kertoillaanpa talven kuulumisia, jotka ovat valitettavasti tylsät.. Autoilun rinnalle tuli hommailtua lihaskuntolaitteeksi maastopyörä, jolla ois tarkoitus saada koordinaatiokin pelaamaan. Käytännössä viime päivityksen jälkeen autolla on vain ajettu, vaihdettu öljyt ja tänään katsastettu huomautuksitta. Ei ollut katastuksessa huomioitavaa vaikka yritin yllyttää kirjaamaan kaiken alkavankin. Nyt kilometrit napsahtivat 268 tkm:iin.
Ainoa tuunaus joka tuli elinikänsä päähän oli lokareiden ylimaalaukset. Syksyn ja "talven" suolakylpy hoitivat homman ja nyt maali on lähtenyt lohkeilemaan jälleen pokkauksista.

Katsuria varten ajattelin olla mukava ja pyyhkäistä suurimmat suolaliejut pois auton kyljistä, muutamat talvilook kuvatukset:

Kuva

- Vasen sivu
- Oikea sivu
- Takakulmaa
- Etuviisto
- Front
- Golffi erottuu joukosta, on se ainakin puhtaampi kuin muut

Eikä ole vieläkään vaihtunut rekisterikilpi ;)

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 1.5.2014 12:49

Kevät jatkui tutuissa merkeissä eli yhden mutkan jälkeen alkoi moottoripuolelta kuulumaan "sirkutusta" / samanlaista ääntä kun 2 vuotta sitten ohjausvaihteen tiivisteiden antautuessa. Luonnollisesti ohjaustehostimen nestesäiliö alkoi vajua, mutta onni onnettomuudessa, nyt syypäänä ei ollut ohjaustehostin vaan pumpulta ohjausvaihteelle kulkeva hydrauliletku.

Kun letkupuolli vaati toimenpiteitä, niin epämääräinen auton kaupustelujakso todettiin päättyneeksi ja otettiin yhteys tähän liittyen:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=941783

eli varattiin aika jakopääremppaan ynnä muuhun keväthuoltoon. Golffille varattiin aikaa 1 pvä ja työn & palvelun suhteen Autohuolto Ari-Pekka Rautio lunasti kyllä topicissa esitetyt lupaukset.


Kuva


Vaihdetut osat & toimenpiteet osanumeroineen:
- Hammashihna + rulla 06A198119A
- Vesipumppu 06A121012GX
- Kiristin 06B109477
- Moniurahihna + kiristin T38148, 550-6PKK1195

- Jäähdytinneste OEM G12++
- Kaasuläppäkotelon puhdistus
- Intercoolerin puhdistus
- Polttoainesuodattimen vaihto
- Forge Motorsport - letkujen vaihto (Turbo Inlet Pipe & Intercooler Pipe)


Muutamia asennuskuvia, lisää kuvia galleriasta (kiitos kuvauksesta asentajalle!)
- Alkuasetelma
- Purkua
- VV:tä ja Forgea
- Purku2
- Tilannekuva
- Uutta ossaa
- Asennettuna
- Tilannetta
- Uusi vs. vanha
- Räpsis
- Loppusuoraa
- Nestettä vailla
- Suojaus ennen kaikkea :)

Ensivaikutelmat rempan jälkeen? Aluksi n. 30 km ajan tyhjäkäynti jäi huutamaan normaalia korkeammalle (1400 rpm), mutta ajon myötä sopeutui normaaliksi. Ajotuntuma parani, ylimääräiset nykimiset hävisivät lähes kokonaan ja kone tuntuu kiinteämmältä kuin ennen (ei notku moottorijarrutuksella). Kaasuvaste parani, veto tuntuu väkevämmältä ja välittömämmältä kuin ennen. En tiedä onko Forgeosien vai ylipäänsä paikkojen putsailun tulosta, mutta ainakaan huonompaan suuntaan ei menty!


Hydrauliletku olikin sitten se toinen tarina :) Alkuun vuotokohta fiksattiin perinteisesti jesarilla ja sillä homma tuntuikin pelittävän. Uuden hydrauliletkun hintahan on mukavat 220- 260 €, riippuen ostopaikasta, joten jotain muuta oli kehitettävä. Nopea kuuklettelu paljasti, että letkuja on kahdenlaisia, ilmastoinnilliseen autoon sopivia ja ilmastoimattomaan. Hädän hetkellä MTBE:n osavarastosta löytyi kuin löytyikin ilmastoidun Boran vastaava toimiva letku. Ei muuta kun tuumasta toimeen..
.. mutta 5-lovisessa ja 6-lovisessa hydrauliletku kulkee hieman eri paikasta. 5-lovisessa letku kulkee motin alla kiermurrellen kohti ohjausvaihdetta. 6-lovisessa letku kulkee motin ohi alhaalla, mutta nousee siitä kohti kuskin puoleista moottorikannaketta ja sukeltaa sieltä ohjausvaihteelle. Moottorikannakkeen vieressähän on 5-lovisessa vaihteenvalitsin. Väännön jälkeenkin tilanne oli tämä pieni osien törmäys. Lisää vääntelyä, kannakkeen taivuttelua ja lopulta letkun sai tiputettua ratkaisevat 5mm alaspäin ja nyt menee kakkonenkin silmään.


Muilta osin ei uusia tuulia, auto sai kevätvahan päälleen ja keulaa ruuvattiin 3 kierrosta alaspäin. Kesäkuvia tulossa..

P.E.T.U
-
Viestit: 147
Liittynyt: 9.10.2003 21:31

ViestiKirjoittaja P.E.T.U » 3.5.2014 1:00

Mullakin omaan kolmosmuruseen marmorilla sanottiin hinnaksi muistaakseni 240e,tilasin Saksasta saman letkun hintaan 90e.... Mutta hienosti väkersit sopimattoman tuubin omaasi,tarvisko sinun modata moottorinkannaketta moisen takia??

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 3.5.2014 10:49

Ei tarvinnut moottorikannakkeeseen tehdä muutoksia, meni pelkällä "pienimuotoisella" letkun taivuttelulla & modifionnilla, onneksi oli parkkipaikkatyöskentelyn spesialisti apuna :)

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 24.9.2014 17:50

Tämänpä saa lukita, Sonic vaihtoi tänään omistajaa muutaman kyynelen saattelemana.. Jatketaan joka nurkasta raapivan nokivasaran kanssa volkswagenointia


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa