Laitetllaan tännekkin topicin tynkää mitä tallissä tapahtuu. Caddyn puuhat tapahtu viime vuonna, nyt tallissa on ykköskoppanen Golffi projektina ja Caddy ajaa käyttiksen virkaa. Golffin valmistuttua otan Caddy takaisin työn alle, jolloin väri vaihtuu ja tekniikka. Tuossa nopeahko kuvavoittoinen kertaus viimevuoden tapahtumista.
Caddy 1.6 TD vuosimallia -88 saapui kotiin 3.9.2010 Salosta.
Autoon oli asennettu valmiiksi eteen Ta-Technixin korkeussäädettävät tolpat, tummaoptiikka etuumpiot maltanristeillä ja muuta pientä.
Aluksi oli tarkoitus vain korjata " viat " autosta. Kuten uusia jarru- ja polttoaineputket ja muuta pientä mitä nyt vanhoissa autoissa yleensäkin on. Auton ollessa tallissa ja osia irroitellessa tuli huomattua, ettei se nyt niin hyväkuntoinen ollutkaan kun entinen omistaja antoi ymmärtää, maali hilseili sieltä täältä , kaaret ruostuneet puhki ja muuallakin ruosteen tekemiä tuhoja jne. No ei muutakuin leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, eiku ? No eihän siinä kauan mennyt kun koko auto olikin osissa, vaikka niin ei pitänyt käydä. Lapasestahan se lähti.
Suunnitelmat muuttu siihen suuntaan, että auto ylimaalattaisi kirkkaan mustaksi, sisusta uusiksi ja mahdollisesti vanteiden vaihto , vähintään huulet kiillottaisin. Mutta kuten aina, projektin edetessä mieli muuttuu, niin kävi nytkin.
Siinä se sitten olikin, loppuuun tavoite kun tää tulee työn alle Golffin jälkeen ;)[/b]
Seban caddy ja ykkönen. Kemppi touhuja.
Valvoja: ffp jäsenet
Seban caddy ja ykkönen. Kemppi touhuja.
Viimeksi muokannut seba93, 3.11.2011 11:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sitten tuli hommailtua talveksi tekemistä koulun ja harrastusten ohelle. Ykköskoppanen Golffi vuosimallia -82 .Koria liikutteli 1.6 diisseli, kuitenkin ostovaiheessa golffi oli valmiiksi purettuna suurimmilta osilta ja joiltain osin paikkailuja aloitettu. Paikkoja joutuu joiltain osin korjaamaan, koska muutamasta näkyi läpi tallin lattialle. Pintaruostetta on siellä täällä ja joistain kohdista kokonaan ruostunut puhki, mutta muuten suht hyvä kuntoinen pelleiltänsä eli ei ole joka kulma lommolla.
To do lista näin alkuun:
- Korjata ruosteet
- Vaihtaa uudet helmat ja etuhiekkapelti
- Tehdä sivuputki
- Hommata konepelti ja takaluukku
- Rakentaa moottoripukki
- Rakentaa varras, jolla pystyy pyörittämään koria ympäri
Tolla lähdetään liikenteeseen, lisätään sitä mukaan asioita kun muuttuu ajankohtaiseksi.
Muita suunnitelmia :
- Hommailla 14-15' vanteet, vähintään 8-9' leveät
- Värinä tulee olemaan L511, Volkswagen birch green
- Koneen vaihto 1.6D>1.9TD
Tuossa alkuun muutama kuva lähtökohdista:
Jalkatilat on tullu käytyä läpi. Osan paikoista tein kokonaan uusiks ja jotkut tuli vaan uudelleen hitsattua. Vaikka ei mitään kummosta jälkeä oo, ni saa mennä tuolla lattialla, kuitenkin kaikki matot ja muut rensselit peittää ne. Lattioihin vedin jonkun pellille tarkotetun maalin pensselillä suojaamaan ettei heti kuki uudelleen ku tallissa ei oo talvisin kun 10C. Ennen koko sisustan maalaamista epoksilla pitää vetää kuitenkin pellille vielä, että lähtee varmasti pois ruosteet ja tarvii laittaa sikaa noiden rinkuiloiden väliin mitkä lattiassa on. Niiden tarkotusta en oo keksiny vielä? :D
Tästä lähdettiin (lähtökunto,ei omia tekeleitä) ( kuvissa ei näy reikiä jotka löyty hakkaamalla tähtipäätä lattiaan :D )
Seuraavaksi (omia tekosia) :
Takahiekkapellin yläosa on uusittu ja oli jo valmiiksi heppailtu kiinni, joten kannattaako koritinalla vetää saumat umpeen vai hitsailla? Vääntyykö pelti herkästi lämmönvaihtelun takia jos hitsaa? Toki pienissä pätkissä hitsaa, mut siitä huolimatta?
Antennin reijät lähtee vekeen molemmat. Tilalle tulee antennin asemaa ajamaan jokin muu ratkaisu esim. tuulilasiin. Katolle ei tule ainuttakaan tappia pystyyn.
Pienehkö kuvasato loppuun:
Purettuna
Hanttarin puoli
Kuskin puoli
Katto
Taitaa katon paikat joutua laittamaan koritinalla loppuun. Alkaa varmaan muuten katto muistuttamaan aaltopeltiä. :) Ainut etten yhtään tiiä miten sitä käytetään, mut kokeilemalla se selviää.
Edellisten kuvien ruosteet paikattu ja katon paikat heppailtu
Ylemmän kuvan paikka tehty. Myös rälläköity kuskinpuolen takaikkunan reunasta pala pois uutta paikkaa varten ja uuden paikan laitoin vararengas kotelon taakse. Jäljellä sisustassa ruosteiden osalta on kuskin puolen takaikkunan paikan teko, vararengaskotelon reijän paikkaus ja koko sisustan hiekkapuhallus.
Ekan kuvan oton jälkeen tein reijän isommaksi, sen takia hitsattu levy on piteempi kuin reikä kuvassa.
Mitä noi kolme reikää tossa viimisessä kuvassa on? Ne tulee läpi takahiekkapellin. Paikkaanko umpeen vai onko niillä joku tarkotus :D
Alku: Ruosteet pois ( Ruostetta on vieläkin esim. kuvan vasemmassa reunassa. Otin alkuun pienen pätkän kerrallaan, että saa helpommin säilytettyä linjan tossa pystyyn tulevassa pellissä).
Ensin heppailin ) - malliseksi taivutetun pellin kolon tilalle, jonka jälkeen leikkasin piirtämääni linjaa pitkin rälläkällä raon, johon mahtuu kaksi peltiä vierekkäin pystyyn. Tämän jälkeeen heppailin molemmat pellit kiinni ) - malliseen peltiin.
Lopuksi porailin reikiä molempien läpi jotta saan pistehitseillä kiinni pellit toisiinsa
Tuulilasin reunan ruosteita:
Peltiä pois
Uutta peltiä tilalle Persiistä kun ei voi vetää pitkää suoraa kerralla kun hitsaa vaan pitää antaa jäähtyä välillä. Näkeehän sen saumastakin.
Sitä se on kun on jerkkua liikaa :)
Penkkiä tuli hommailtua
To do lista näin alkuun:
- Korjata ruosteet
- Vaihtaa uudet helmat ja etuhiekkapelti
- Tehdä sivuputki
- Hommata konepelti ja takaluukku
- Rakentaa moottoripukki
- Rakentaa varras, jolla pystyy pyörittämään koria ympäri
Tolla lähdetään liikenteeseen, lisätään sitä mukaan asioita kun muuttuu ajankohtaiseksi.
Muita suunnitelmia :
- Hommailla 14-15' vanteet, vähintään 8-9' leveät
- Värinä tulee olemaan L511, Volkswagen birch green
- Koneen vaihto 1.6D>1.9TD
Tuossa alkuun muutama kuva lähtökohdista:
Jalkatilat on tullu käytyä läpi. Osan paikoista tein kokonaan uusiks ja jotkut tuli vaan uudelleen hitsattua. Vaikka ei mitään kummosta jälkeä oo, ni saa mennä tuolla lattialla, kuitenkin kaikki matot ja muut rensselit peittää ne. Lattioihin vedin jonkun pellille tarkotetun maalin pensselillä suojaamaan ettei heti kuki uudelleen ku tallissa ei oo talvisin kun 10C. Ennen koko sisustan maalaamista epoksilla pitää vetää kuitenkin pellille vielä, että lähtee varmasti pois ruosteet ja tarvii laittaa sikaa noiden rinkuiloiden väliin mitkä lattiassa on. Niiden tarkotusta en oo keksiny vielä? :D
Tästä lähdettiin (lähtökunto,ei omia tekeleitä) ( kuvissa ei näy reikiä jotka löyty hakkaamalla tähtipäätä lattiaan :D )
Seuraavaksi (omia tekosia) :
Takahiekkapellin yläosa on uusittu ja oli jo valmiiksi heppailtu kiinni, joten kannattaako koritinalla vetää saumat umpeen vai hitsailla? Vääntyykö pelti herkästi lämmönvaihtelun takia jos hitsaa? Toki pienissä pätkissä hitsaa, mut siitä huolimatta?
Antennin reijät lähtee vekeen molemmat. Tilalle tulee antennin asemaa ajamaan jokin muu ratkaisu esim. tuulilasiin. Katolle ei tule ainuttakaan tappia pystyyn.
Pienehkö kuvasato loppuun:
Purettuna
Hanttarin puoli
Kuskin puoli
Katto
Taitaa katon paikat joutua laittamaan koritinalla loppuun. Alkaa varmaan muuten katto muistuttamaan aaltopeltiä. :) Ainut etten yhtään tiiä miten sitä käytetään, mut kokeilemalla se selviää.
Edellisten kuvien ruosteet paikattu ja katon paikat heppailtu
Ylemmän kuvan paikka tehty. Myös rälläköity kuskinpuolen takaikkunan reunasta pala pois uutta paikkaa varten ja uuden paikan laitoin vararengas kotelon taakse. Jäljellä sisustassa ruosteiden osalta on kuskin puolen takaikkunan paikan teko, vararengaskotelon reijän paikkaus ja koko sisustan hiekkapuhallus.
Ekan kuvan oton jälkeen tein reijän isommaksi, sen takia hitsattu levy on piteempi kuin reikä kuvassa.
Mitä noi kolme reikää tossa viimisessä kuvassa on? Ne tulee läpi takahiekkapellin. Paikkaanko umpeen vai onko niillä joku tarkotus :D
Alku: Ruosteet pois ( Ruostetta on vieläkin esim. kuvan vasemmassa reunassa. Otin alkuun pienen pätkän kerrallaan, että saa helpommin säilytettyä linjan tossa pystyyn tulevassa pellissä).
Ensin heppailin ) - malliseksi taivutetun pellin kolon tilalle, jonka jälkeen leikkasin piirtämääni linjaa pitkin rälläkällä raon, johon mahtuu kaksi peltiä vierekkäin pystyyn. Tämän jälkeeen heppailin molemmat pellit kiinni ) - malliseen peltiin.
Lopuksi porailin reikiä molempien läpi jotta saan pistehitseillä kiinni pellit toisiinsa
Tuulilasin reunan ruosteita:
Peltiä pois
Uutta peltiä tilalle Persiistä kun ei voi vetää pitkää suoraa kerralla kun hitsaa vaan pitää antaa jäähtyä välillä. Näkeehän sen saumastakin.
Sitä se on kun on jerkkua liikaa :)
Penkkiä tuli hommailtua
Viimeksi muokannut seba93, 3.11.2011 13:41. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Kannattaako kuppipenkin pohjaan väsätä alkuperäsistä penkeistä "jalat" jotka sopii vanhoihin kiskoihin vaiko hommailla jostain pohjakiinityksen omaaviin kuppipenkkeihin tarkotetut kiskot ? - Saako ylipäätnsä modata alkuperästen penkkien kiskoja ? Mutu-tiedot voi pitää itsellään.
Voit käyttää molempia ideoita.
Joko rakennat jalat mitkä hyödyntää vakio kiskoja tai sitten hommaat jotkin universaali kiskot mihin penkki kiinni.
Kunhan teet kiinnityksistä erittäin tukevat ja kestävät.
Vaikka leima setä päästäisi läpi heikommankin kiinnityksen, niin kyllä mä tykkäisin jos penkki pysyis kiinni kovassaki ajossa =)
- Saako alkuperäisistä penkin kiskoista muokata kuppipenkkiin sopivat? Auton vm -88, jos sillä nyt mitään merkitystä on.
Riittävän tukevalla muokkauksella sanoisin että saa.
- Mitä kriteereitä turvakaarien tulee täyttää, muitan kuin FINLEXIn sivuilta löytyvät asiat? Riittääkö pelkkä hitsaus vai vaatiiko katsastusmies myös pulttikiinnityksen runkoon? Taitaa helpoiten mennä kun tekee vaikka JM-sääntöjen mukaan kaaret?
Jos auto tulee ihan katukäyttöön, niin kaarien kiinnityksessä ei muuta merkitystä, kuin että ovat kunnolla kiinni.
Katua varten ei ole säännöksiä turvakaarille.
- Koska takana oleva diagonaali estää takapenkkien laiton, niin tarvitseeko silti säilyttää alkuperäiset vyöt edessä nelipistevöiden lisäksi, vaikka takana ei ketään ole estämässä nelipistevöiden käyttöä? Tarvitseeko kuppipenkin olla E-hyväksytty, entä nelipistevyöt ? Vai riittääkö molemmissa FIA-hyväksyntä. Tuleeko nämä muutoskatsastaa, koska kyseessä on katuauto, eikä autossa ole alunperin tarvinnut olla kaaria.
Edessä on käytettävä alkuperäisiä vöitä. Itsellä oli 6-pistevyöt vakio vöidän rinnalla.
Kuppipenkillä ei tarvtise olla mitään hyväksyntää, jotta sen kadulle saisi ottaa käyttöön.
Sama koskee vöitä, koska vakio vyöt on oltava paikallaan.
Penkkien vaihto merkitään otteeseen ja takapenkkien poisto.
Turvavöistä ei tule mainintaa.
Turvakaarista tuli itselle maininta, mutta ei tarvinnut erikseen muutoskatsastaa.
Mä leimasin kyllä 6- piste vyöt otteeseen. Ei ollut ollenkaan vakio vöitä... Autona Jetta -90
Edessä pitää olla rullatoimiset vyöt.
Jos konttorin setä on merkannut ei rullalliset otteeseen, niin se on ollut leimaajan virhe.
Näitä kuitenkin sattuu joskus asiakkaan hyväksi :)
Tässä vielä silloisen AKEn tekniikkapuolen vastaus kysymykseen kiinteistä vöistä:
Käyttöönottovuodesta 1981 alkaen on auton etumaisen rivin reunapaikoilla vaadittu rullavyö, joten vyö, jossa ei ole kelauslaitetta, ei kelpaa kuin ennen vuotta 1981 käyttöönotetussa autossa. Lisäksi turvavöiden kiinnityspisteiden tulee täyttää auton käyttöönottoajankohtana voimassa olleet turvavyön kiinnityspisteitä koskevat vaatimukset.
edit.
Ja noita kuvia voisi pistellä vähintään puolet jo linkeiksi.
Vaikka tässä taloudessa kuitu linjaa löytyy, niin vittumainen tota on rullata.
^ Voi olla että onkin, en tullu yhtään ajatelleeksikaan.
Mutta asiaan. Tuossa ne kaaret nyt sit olis. Vieressä 2m samaa putkea, josta tulee teen toisen diagonaalin taakse, myös turvavyön paikat tulee kyseisestä kangesta. Lauantaina olis tarkotus alottaa kaarien laittoa hiuka, ainakin tutustua vähän mikä kuuluu mihinkin.
Tuli muokkailtua alkuperäisten penkkien kiskoista kupeille sopivat, vielä tarvii siistiä ja ostaa kalustetulpat putkenpäihin, mutta kattellaan hifistelyä kun on sen aika. Ellei tule tyrmäävää päätöstä katsurilta huomenna, kun meen hakemaan mustaa valkoselle k1:stä, niihin mun kysymyksiin. Sitte kun meen katsastamaan niin voin näyttää lappua, ettei tuu sitten sanomista.
Ja hyvän laadun takaa nokia.
E: Ja niin , se lavan massa on U-Polin Raptoria. Käytetään myös elänkuljetusautoissa, sillä kestää virtsaa jnejne. Sillä on massattu helmatkin, eikä oo lähteny mihinkään. Paitsi kun joku parkkikksella oli vetäny peräköukulla Caddyn lavan reunan solmuun :D
Mutta asiaan. Tuossa ne kaaret nyt sit olis. Vieressä 2m samaa putkea, josta tulee teen toisen diagonaalin taakse, myös turvavyön paikat tulee kyseisestä kangesta. Lauantaina olis tarkotus alottaa kaarien laittoa hiuka, ainakin tutustua vähän mikä kuuluu mihinkin.
Tuli muokkailtua alkuperäisten penkkien kiskoista kupeille sopivat, vielä tarvii siistiä ja ostaa kalustetulpat putkenpäihin, mutta kattellaan hifistelyä kun on sen aika. Ellei tule tyrmäävää päätöstä katsurilta huomenna, kun meen hakemaan mustaa valkoselle k1:stä, niihin mun kysymyksiin. Sitte kun meen katsastamaan niin voin näyttää lappua, ettei tuu sitten sanomista.
Ja hyvän laadun takaa nokia.
E: Ja niin , se lavan massa on U-Polin Raptoria. Käytetään myös elänkuljetusautoissa, sillä kestää virtsaa jnejne. Sillä on massattu helmatkin, eikä oo lähteny mihinkään. Paitsi kun joku parkkikksella oli vetäny peräköukulla Caddyn lavan reunan solmuun :D
Viimeksi muokannut seba93, 3.11.2011 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 75 vierailijaa