VW Vento 1.8

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

FWD
-
Viestit: 142
Liittynyt: 27.9.2011 14:53

VW Vento 1.8

ViestiKirjoittaja FWD » 11.10.2011 17:52

Kait tätäkin jonkin sortin projektiksi voisi sanoa, toivottavasti ei kuitenkaan ikuisuusprojektiksi.

Kuva

Eli tuli hommattua vuoden alussa tuollainen 1.8 75hv koneella oleva Vento, silloin oli ajettu öbaut 209tkm jos en aivan väärin muista. Nyt mittarissa reilut 215tkm, ja kaikkea perussipistelyä on tullut harrasteltua. Muunmuassa takavalot oli vetäisty paikalla ollessaan mattamustalla, joten niistä ei läpi nähnyt. Ensimmäisenä iltana asetonilla kirkkaaksi ja fareclaa perään, tuli kuin uudet. Kuitenkin tulevaisuudessa aikomus on vetaista ne punaisella lakalla yhtenäisen väriseksi tai hommata uudemmasta Ventosta valot kokonaisuudessaan. Myös mittariston "hieno" hiilikuitutarrajäljitelmä sai kyytiä, kun ei omaa silmää kovin miellyttänyt. Kaikilta osin on huomannut, että auto on jossain vaiheessa kulkenut karjala-lippiksellä varustetun guntherin. Sisältä löytyi purkaessa wunderbaumia lattiamattojen alta ja sydänhiuspinnejä penkkien välistä. Tupakoimattomassa autossa takatuhkakuppi oli täynnä, ja erään siivouskerran aikana levahtikin sitten vahingossa lattialle... =)

Syy, miksi auto on tällä hetkellä noinkin "osissa", on ruostevauriot, jota tuntui piisaavan. Viisaampi olis ehkä jättänyt ostamatta, mutta tällaisena värkkääjänä ei vain pystynyt olemaan ostamatta. Viisaampi olis myös korjannut ruosteita kesällä, mutta silloin ei vielä ollut hitsauskonetta. Projektina on siis pistää ruosteet kuriin, eli vaihdan helmat, etulokasuojan, vänkärinpuolen takakaaren, sekä kuskinpuolen takakulman. Kuvia vaurioista tuleepi tässä, jahka saan tallia siivottua sen verran, notta sielä mahtuu niitä edes ottamaan. Auto myös tuoksahtaa vahvasti edelleen wunderbaumille ja ns. märälle, peräkontti etenkin. Matto on tainnut imaista vettä ja hajua, joten pitää keksiä jotain, jolla auton saa suurinpiirtein hajuttomaksi. Samalla kun noita peltejä vaihtelee, on sisustaa joutunut jonkun verran purkamaan ja aikomus onkin piilotella samalla humppasoitinten piuhat ja äänieristää autoa jonkin verran. Lattiaan tulee näillä näkymin bitumia, ja ovet, katto sekä kontti Dynamatilla, jota tulikin pari pakettia ostettua. Subbarikotelon tekaisinkin jo 22mm MDF:stä, tilavuutta 38L.

Kuva

En tiedä vielä foorumin käytäntöä, mutta jos ei haitanne niin kirjottelen tänne samalla muistakin projekteista silloin tällöin, pääosin kuitenkin keskittyen Ventoon. Tässä kun on kaikenlaista muutakin aktiviteettia, lukion viimeisen vuoden ohella, saattaa Venton värkkääminen edetä alkuun hieman hitaanlaisesti.

J.V.K
-
Viestit: 122
Liittynyt: 31.3.2007 11:49

ViestiKirjoittaja J.V.K » 11.10.2011 21:20

En tiedä vielä foorumin käytäntöä, mutta jos ei haitanne niin kirjottelen tänne samalla muistakin projekteista silloin tällöin, pääosin kuitenkin keskittyen Ventoon.

Jos ne on oikeita projekteja, niin siitä vaan. Pienet sivuprojektit kannattaa melekee laittaa tähän samaan topiciin.
Kuvien linkityksessä muista foorumin sääntö nro 4:
- Älä pistä kuvia näkyville kuvina, vaan linkkeinä kuviin. Vain muutama suoraan projektisivulla näkyvä isompi kuva per sivu on sallittu. Myös pienet "thumbnailit" ovat sallittuja. Jos haluat uuden kuvan näkyvän suoraan kuvana, muuta vanhoja kuvia ensin linkeiksi/thumbnaileiksi.

Vielä kuvien linkityksestä

Mutta asiaan, projekti kuulostaa ihan hyvältä! Maktilla teet, eikä mitään amisvirityksiä noihin hifeihin. Niitä on nähty aivan liikaa :D

FWD
-
Viestit: 142
Liittynyt: 27.9.2011 14:53

ViestiKirjoittaja FWD » 11.10.2011 22:13

Hifit on tarkoitus asentaa mahdollisimman "tyylikkäästi", eli tuo kotelokin on oikeastaan väliaikainen. Saattaa jopa olla, että myyn koko paketin kotelon ja subbarin kaverille, koekuunneltiin hänen ekkerissään sitä ja kuulosti siltä, että tarve voi olla pienemmälle. Jos tulee tosiaan pienempi ostettua, asennan sen tuohon peräkontin sivuun niin, että käytettävissä oleva tila kontista ei paljoa pienene.

Tällä hetkellä löytyy siis "hifilistalta":

-Focus Acoustics VS12D4
-Infinity 5350a 5-kanavainen vahvari
-Hertz ESK165 6.5" erillissarja eteen
-Alpine 9880R soitin

Eli subbari saattaa vielä vaihtua johonkin kymppituumaiseen, ja näillä näkymin myös taakse tulee samanlainen Hertzin erillissarja, ellei jollakin ole parempaa ehdolle. Kun raskii, niin signaaliprosessorikin saattaa eksyä listalle, jos se oikeasti antaa paremman äänen. Tosin näistä ei mikään vielä ole kiinni eikä ole kuunneltu Ventossa, ainoastaan joku Sonyn perusmankka ja JVC:n koaksiaalit oli kojelaudan päällä, niillä ei sointi kovin korvia hivellyt.

Tulikin tuossa äsken siivoiltua tallia, tahtoo aina olla niin järkyttävässä kunnossa, että ajattelin ajan kans nyt sitä värkkäillä siistimpään kuntoon. Itseasiassa oon tuon kerran siivonnut jo ihan viimesen päälle, mutta kummasti tavaraa kertyy aina lattialle ja nurkkiin. Josko tällä kertaa sais pidettyä paremmin siivossa. Vielä siihen aikaa menee, että pääsee kunnolla tekemään.

Tätä on joku tainnutkin tosiaan joskus korjailla, ainakin helmasta, sillä puolet vänkärinpuolen helmasta irroitin pelkän meisselin ja puukon avulla, oli kiinnitetty oikeastaan pelkällä pakkelilla ja kahdella hitsauspisteellä. En tiennyt, kerkesinkö nauraa itkultani, kun napautin helman kylkeen ja pakkeliraja meni poikki. Pelti onneksi näytti helman takana onneksi terveeltä, joten näyttää siltä ettei pahalta näytä (koputtaa puuta)

Laittelen seuraavat kuvat sitten linkkeinä, ajattelin että tuohon aloitusviestiin nappais lähtökohdasta kuvan ihan suoraan. Vielä jos jostain löytäis kesällä napattuja kuvia, niin näkis hieman paremmin kokonaisuutta.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 12.10.2011 7:53

...ja näillä näkymin myös taakse tulee samanlainen Hertzin erillissarja, ellei jollakin ole parempaa ehdolle. Kun raskii, niin signaaliprosessorikin saattaa eksyä listalle, jos se oikeasti antaa paremman äänen.


Unohda se taka-osaston erillissarja ja käytä ne rahat prossuun. Nuo kaksi kun eivät oikein sovi samaan lauseeseen. Samalla jää rahaa johonkin muuhun. ;)

Halvempi vaihtoehto prossulle on päivittää soitin dsp:n omaavaan versioon, ellet sitten ole tuota mainitsemaasi Alpinea juuri hankkinut. Tosin lähes minkä tahansa prossun kanssa saa rakennettua etupään aktiivisena tuolla vahvaimella, joten joka kanavalle saa säädettyä omat viiveet. Kyllä noista kamoista jo varsin kelvollisen paketin saa aikaiseksi, kuhnan vetelee piuhat kunnollla.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 12.10.2011 8:33

Tupakoimattomassa autossa takatuhkakuppi oli täynnä, ja erään siivouskerran aikana levahtikin sitten vahingossa lattialle... =)
Olen joskus ostanut tieten auton jossa oli hajun perusteella poltettu. Ihmettelin kuitenkin tuhkakupin puuttumista. Myöhemmin sitten selvisi, että tuhkakupin aukkoa oli käytetty tumppaukseen ja niitä tumppeja ynnä tuhkaa löytyi runsaasti keskikonsolin takaa. Meitä on moneksi.

FWD
-
Viestit: 142
Liittynyt: 27.9.2011 14:53

ViestiKirjoittaja FWD » 12.10.2011 10:32

Tuli tosiaan ostettua jo tuo soitin, ja prosessori näyttää maksavan 149e kun taas vastaava Alpinen soitin prossulla lähemmäs 350e. Pitää jättää tuo takaerillissarja vielä pois kuvioista, ei ollutkaan tarkoitus ihan heti sitä laittaa. Piuhat ajattelin vetää niin, että yksi RCA-piuha menee auton keskeltä, siinä on 5xRCA molemmissa päissä. Virtakaapeli auton vasenta reunaa pitkin konttiin, kaiutinkaapelit katon rajaa myöten oville.

Prossua pitää tosiaan harkita, sillä sen laittaminen jälkikäteen ei vaikuta olevan kovinkaan hankala homma, niin voi olla että alkuun mennään näillä.

FWD
-
Viestit: 142
Liittynyt: 27.9.2011 14:53

ViestiKirjoittaja FWD » 12.10.2011 22:36

Heh. Tuossa tallia siivotessa oli pakko välillä rapata autoakin, kattelin pikkusen takakaarta kun oli jotenkin erivärinen. Koputtelin pikkusen siihen kylkeen, niin näkyi kun pakkelin raja halkesi. Pikkuisen puukkoa, kun ei tuntunut koko pala lähtevän helposti, ja sitten paljastuikin seuraavanlaista;

Takakaari1

Takakaari2

Hienosti paikattu, onneksi kuitenkin jotain tehty, ettei ole vesi päässyt ihan jokapaikkaan. Tallia tosiaan tuli jälleen siivoiltua, vielä on paljon hommaa. Tahtoo nuo isännän työromut hieman haitata, kun niitä tuolla piisaa. Työkalutaulu tehtiin kesän alussa, tosin työkaluja siihen alkoi ilmestymään vasta nyt syksyllä, kun varaston puolta siivotessani etsin kaikki ja laittelin järjestykseen. Näyttää nyt siis tältä tuo työkalutaulu;

Työkalutaulu

Lisää työkaluja tuohon on tulollaan, ja pöytäkin pitäis koittaa saada järkättyä viksummin. Eiköhän tämä tästä... Hieman väärässä järjestyksessä tuli aloitettua, ois voinut autoakin purkaa nopeammin, kun ei olisi tavaraa edessä ja muutenkin jokapuolella. Takapenkitkin tuli otettua irti, vielä etupenkit ja matto sekä joitain muoveja, niin pääseepi porailemaan helmaa irti!

A Saari
-
Viestit: 483
Liittynyt: 28.7.2003 15:13

ViestiKirjoittaja A Saari » 13.10.2011 19:52

Melko asiallisen näkösiä paikkauksia kyllä.. Kaikenlaisia taunoja sitä sitten onkin liikkeellä.

Kun kaikki tarvikkeet saat järjestettyä samaan malliin kun tuon työkalutaulun niin on kyllä aika paljon mukavampi puuhastella! Ja sujuu hommat muutekin paljon joutuisammin.

Ei muutakun peukkua projektille!

FWD
-
Viestit: 142
Liittynyt: 27.9.2011 14:53

ViestiKirjoittaja FWD » 14.10.2011 9:50

Kyllä peukkua tässä alkaakin tarvia, huhhuh. Mitä enemmän purkaa, että pääsisi hitsaamaan jostain kohtaa, sitä enemmän löytyy paikkoja joita hitsata... =) Vasemman takavalon alla helvetinmoinen reikä, kontin pohjassa myös. Se sauma, josta kontti lähtee "nousemaan" ylös, on aika pitkältä matkalta ruostunut. Noh, pikkuhiljaa, pikkuhiljaa etenee. Taidan käydä ostamassa nakertajan, kun tuota pellin leikkaamista tuntuu olevan aika paljon. Helpottaa kuitenkin vähän, kun ei tarvi saksien ja kuviosahan kans leikkoa.

Kuva

Kuva

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 14.10.2011 15:33

Tutun näköisiä noi ruostekuvat, itellä oli kaks vuotta sitten ihan samannäköistä näkkäriä :D
Omaan Ventoon vaihdettiin koko takapelti, helppo irrottaa pisteistä ja on ainakin tuoretta peltiä sitten.

FWD
-
Viestit: 142
Liittynyt: 27.9.2011 14:53

ViestiKirjoittaja FWD » 14.10.2011 15:48

Saako tuon takapellin jostain korjauspeltinä, vai teittekö itse uuden?

mustonenj
-
Viestit: 396
Liittynyt: 15.6.2005 14:54

ViestiKirjoittaja mustonenj » 15.10.2011 16:12

takapellin saat vw:n tiskiltä tilaamalla.

FWD
-
Viestit: 142
Liittynyt: 27.9.2011 14:53

ViestiKirjoittaja FWD » 5.5.2012 11:25

Ompas vähän päivittely jäänyt. Auto on hieman jopa edistynyt tässä muutaman kuukauden aikana. On ollut kouluhommia rästissä kun pari ekaa vuotta lukiossa tuli käytyä vähän laiskasti, mutta nyt ois sekin hoidettu alta pois. Tavoite on saada ennen lakkiaisia auto leimaan, kiirettä voi pitää. Maalaus on mietityttänyt jo useampaan otteeseen, vaihtaakko väriä vai maalatakko "samalla vanhalla".

Kuviahan ne kaikki haluaa katsoa, laitetaampas niitäkin muutama. Paremminki ois voinu rajata jne mutta kaippa noista selvää saa, klikkaamalla isommaksi

Takavalon yläpuoli ennen/jälkeen

Kuva

Uutta helmaa kuskin puolella

Kuva

Vänkärin puolen helman alareunaa ja pohjaa joutuikin paikkailemaan ihan urakalla. Onneksi enää ei tarvitse pahemmin auton alla kykkiä hitsaamassa, viisaampi ois tehnyt pukit minkä päälle auton ois laittanu.

Kuva

Uusi helma vänkärin puolella

Kuva

Vedenpoistoreikiä kuskin puolelta ummessa

Kuva

Oli käyny ruostepeikko vänkärinkin puolella, vähän hanakammin vielä

Kuva

Mistä tietää että autosi on seissyt tallissa selkeästi liian kauan? Siitä kun kaverit kirjottelee varastopölyyn rivouksia =)

Kuva

Ja tästä jatketaan tänään

Kuva

FWD
-
Viestit: 142
Liittynyt: 27.9.2011 14:53

ViestiKirjoittaja FWD » 21.6.2012 10:31

Toista kuukautta mennyt, ja "mitään en oo saanu aikaan." Auto kävi ulkoilemassa muutaman päivän, tuli hiekkapuhallettua pohjaa ja pensselöityä epoksit, vielä helmoille ja helmojen päädyille sama homma, niin saa massata. Vedenpoistoreikien paikat sain maalailtua, periaatteessa voisi siis vähän sisustaakin kasailla. Takapuskurin kiinnikkeet piti värkkäillä kans uusiksi, kun sitä joskus viime syksynä irroitellessa se melkein tipahti käsiin, kun yläreunan pultit aukaisi. Hieman oli hapertuneet, yksi oli kadonnut kokonaan, toinen rapsahti poikki kun väänsin pulttia auki jne.

No, kuviahan kaikki katselee. Niitäkin tällä kertaa on vain yksi.

Kuva

Tälle kesälle ajoon? No. Katsotaan juhannuksen jälkeen... :p

FWD
-
Viestit: 142
Liittynyt: 27.9.2011 14:53

ViestiKirjoittaja FWD » 1.11.2012 10:02

Eipä tarvinnut tälle kesälle ajella. Mökin rakentaminen, työt, muiden autojen kunnostus, selityksiähän riittää. Vehjettää aloittaa jokainen uusi viesti samalla lauseella... :D Hieman vastustanut viimeaikoina, etulokasuojia on saanut maalailla pariin kertaan, ja ainakin kerran vielä saa harjoitella. Ompahan ainakin opittu, että valumia saa aikaan helposti! Tämän auto on ensimmäinen kohde, johon koskaan olen ruiskulla maalannut mitään. Kantapään kautta oppimalla on välillä menty.

Enää ei puuttuis kuin maalit lopuista osista. Maski ja ovet on maalattu. Maskistakin piti merkki poistaa itse, vaikka valmiita merkittömiä maskeja olis ollu saatavilla. Tyhmästä päästä kärsii koko keho... =) Harmittaa hieman kun ei tullut otettua kunnon kuvia lähtökohdasta, esim. kuskin ovi oli paukastu joskus vähän rivakammin auki --> rajoitin irti ja lokaria vasten. Oli melkoinen lommo ovessa, nyt ei kyllä huomaa yhtään, että siinä jotain vikaa ois joskus ollut. Tyytyväinen olen siinä mielessä, että on näinkin hyvin onnistunut. En alkanut vetämään lommoa suoraksi, sillä pelkäsin että lommo oikeaa väärästä paikasta ja menee koko pintapelti ihan mutkalle. Siispä täytin tinalla niin tarkasti kuin osasin, lopuksi hyvin vähän pakkelia, ja se oli siinä. Muutama kuva vielä näistä.

Kuva

Kuva

Kuva

Sen verran pitää asettaa nyt tavoitetta, että olis leimassa ennen joulukuuta, niin sais kesävanteet muutoskatsastettua samalla. Pyrin päivittelemään tännekkin vähän paremmin nyt, jos siitä saisi vielä lisämotivaatiota auton pariin.

FWD
-
Viestit: 142
Liittynyt: 27.9.2011 14:53

ViestiKirjoittaja FWD » 19.4.2013 0:23

Tuntuuko minusta vain, vai jääkö nämä autot aina näin ikuisuusprojekteiksi?

Vihdoin ja viimein tuli maalattua puskurit, nyt ne ois struktuuria vaille. Lopuissa osissakin on hiomavärit hiottu suoraksi ja puhkikin parista kohtaa, joten harjoittelua vielä pikkuisen hiontavärin ruiskutuksen muodossa. Puskurit oli ja ovat vieläkin melkoisen kieroja, olivat yhden talven lumikinoksen alla ja jonkin aikaa autotallissa ihan missä sattuu asennossa, joten täydellisiä niistä ei tullut, mutta tähän astisista maalauksista tuli kyllä ehdottomasti parasta pintaa.

Yksi huono kuva tähän, jonka informaatioarvokin on lähellä nollaa. Otetaan sitten valmiista parempia!

Kuva

Kyllä palkitsee nähdä, ettei ne muutamat kirosanat ja hikipisarat ole täysin hukkaan menneet.

Pieni kysymys myös automaalareille, mistä johtuu, että pinnasta tulee ihan aavistuksen verran appelsiinia, tai oikeastaan, väri ei ihan 100% tasoitu, vaan ikäänkuin pilveilee vähän. Ohennetta lisää?

FWD
-
Viestit: 142
Liittynyt: 27.9.2011 14:53

ViestiKirjoittaja FWD » 7.5.2013 22:39

Kaikenlaista pientä touhuiltu taas. Kontinluukku kävi joskus viime syksynä hiekkapuhalluksessa, ja sen oli näköinenkin. Aika työläs oli saada nykyiseen kuntoon, ihan täydellistä tuosta nyt ei tullut vieläkään. Lommoja oli aika läjä, ruostettakin mukavasti ja jotain ylimääräisiä merkkejä koko luukku täynnä. Olin jo innokkaasti hiomassa hiontaväriä suoraksi viime viikonloppuna, kun totesin että kittiä tämä vielä kaipailee. Tuntuu, että aina löytyy jostain vähän parannettavaa, vaikka kuinka hinkkaa pohjia.

Kuva

Kiero oli, tänään vedin pintavärin tuohonkin. Huomenissa ohjelmaan kuuluu takakylkien uudelleenmaalausta, kun pinnan laatu on ajan myötä parantunut, niin ei viitsinyt jättää niitäkään kovin huonoiksi.

FWD
-
Viestit: 142
Liittynyt: 27.9.2011 14:53

ViestiKirjoittaja FWD » 17.5.2013 20:29

Vaikka on kuinka paljon aikaa, tulee aina lopulta kiire. Tiistaina hain siirtokilvet, että sain keskiviikkona käyttää auton tuulilasin vaihdossa. Illalla kasatessa loppuja, tuli huomattua, ettei vilkut toimi. Ei toiminu myöskään etuvasen parkkivalo, vasemmasta takavalosta puhumattakaan. Vilkut sain toimimaan, rele tipahti joskus värkätessä paikaltaan ja tuli laitettua väärään paikkaan takaisin. Parkin ja takavalon kanssa piti hetki nysväillä, mutta tulipahan kuntoon nekin. Keskiviikkona auto kävikin sitten lasinvaihdossa aamulla, iltapäivällä katsastamaan.

Kyllä teki pahaa, kun katsastusmies koputteli helmoja rengasraudalla. Tulipa yksi pikku kiveniskemän näköinen jälkikin, joka pitänee paikkailla. Huomauttamista ei tullut mistään muusta, paitsi huurteenpoistosta. Jokainen mk3:sta värkännyt tietää sen pienen kynnen säätöpyörän alta, joka ei ota "kehälle" eikä näin ollen koko huurteenpoistolaite lähde pyörimään. 2min ja alkoipa sekin toimimaan.

Torstaina käytin pyöränkulmien säädätyksessä Vianorilla, kun tuli tuo alusta vaihdettua. Olisi hauska tietää, millä ovat säätäneet takaa camberkulmia, aurauskin oli alkutilanteesta muistaakseni muuttunut. Eipä taida tuosta kiinteästä akselista paljon kumpaakaan säädellä, lappuun oli kuitenkin laitettu eri lukemat lopputilanteeseen :)

Oulussa tuntuu olevan vielä niin mahdottoman harmaata ja tylsää, niin ei oikein kuvausinspiraatiota löytynyt. Pari kuvaa kävin ottamassa kuitenkin, jos nyt yhden julkaisisi alkuun. Lisää tulee otettua, jahka nyt saa vielä vesihiottua pintaa, pari valumaa pois ja myllyteltyä/vahattua koko auton. Ei tullut virheetöntä maalipintaa tähänkään, eikä kaikki peltiosatkaan nyt 100% täydellisiä ole. Oppia kuitenkin tuli paljon, ja sitä pidän vähän tärkeämpänä. Tyytyväinen pitää lopputulokseen kuitenkin olla.

Kuva

Etulokasuojatkin näyttää kovin erivärisiltä kuvassa.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa