T.S.I caddy tai joku vastaava
Valvoja: ffp jäsenet
T.S.I caddy tai joku vastaava
Vaikea keksiä mitään järkevää topicin otsikkoa mutta koitetaan keksiä järkevää tarinaa nyt tästä jo tovin projektina olleesta caddystä.
Lähtökohtanahan on tuommoinen kasarin lopun aikainen mk I caddy mitä täälläkin projektiosastolla on esitelty jo useita ja toinen toistaan hienompia.Tästä ei ole tarkoitus tehdä kuitenkaan sitä kylän hienointa caddyä,mutta ehkä teknisesti kuitenkin erikoisin.
Tuossa vuosien varrella on hieman tarttunut tuota diesel tietämystä ja tottakai caddy tullaan varustamaan 1.9td moottorilla joka on myös nähty puolen suomen caddyjen keulalla,joten sekään ei ole mikään uutinen.Samoin vaihdelaatikko,02A taitaa olla kohta yleisempi vaihteisto kuin perinteinen 020.
Kuitenkin kuten tuossa ylempänä sanoinkin niin tuota tietämystä hyödyntäen koitettaan paketista saada hieman vakiota enempi tehoa,ehkä noin neljä kertaa = )
Tehosta ei ole iloa jos alusta ja kori vastaa sitä,joten koitetaan saada nämäkin asiat ihan uudelle tasolle turvallisuudesta tinkimättä.
Tuossa on hieman kuvaa lähtökohdasta.Ei ehkä kuitenkaan se paras aihio mutta tästä on hyvä lähteä liikkeelle.
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/Caddy+Mk+I/ ... %E4+jo.jpg
Lähtökohtanahan on tuommoinen kasarin lopun aikainen mk I caddy mitä täälläkin projektiosastolla on esitelty jo useita ja toinen toistaan hienompia.Tästä ei ole tarkoitus tehdä kuitenkaan sitä kylän hienointa caddyä,mutta ehkä teknisesti kuitenkin erikoisin.
Tuossa vuosien varrella on hieman tarttunut tuota diesel tietämystä ja tottakai caddy tullaan varustamaan 1.9td moottorilla joka on myös nähty puolen suomen caddyjen keulalla,joten sekään ei ole mikään uutinen.Samoin vaihdelaatikko,02A taitaa olla kohta yleisempi vaihteisto kuin perinteinen 020.
Kuitenkin kuten tuossa ylempänä sanoinkin niin tuota tietämystä hyödyntäen koitettaan paketista saada hieman vakiota enempi tehoa,ehkä noin neljä kertaa = )
Tehosta ei ole iloa jos alusta ja kori vastaa sitä,joten koitetaan saada nämäkin asiat ihan uudelle tasolle turvallisuudesta tinkimättä.
Tuossa on hieman kuvaa lähtökohdasta.Ei ehkä kuitenkaan se paras aihio mutta tästä on hyvä lähteä liikkeelle.
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/Caddy+Mk+I/ ... %E4+jo.jpg
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Jatketaan vielä hetki tämän koriprojektin parissa ennenkuin mennään tuohon tekniikka osioon.Tyypillistä ruosteparsimista tietenkin on tämän ikäisessä yksilössä jonkin verran mutta eniten harmitti edellisen omistajan toimesta suoritettut "tuuning" toimenpiteet,eli perinteinen akseli flippi takana ja edessä joku epämääräinen madallussetti.Hienosti oli akseli flipattu mutta vakio iskunvaimentimella,eli iskari pohjasi joka töyssysä ja oli katkaissut lavasta apurungon kiinikekohdastaan.Eli,ylimääräistä työtä siltäkin osalta.Tästä ei valitettavasti ole kuvia mutta voin sanoa että EI näin.
Caddyssä on takana suht normi lehtijousi+kaksi ristikkäistä iskaria rakenne.Kuskinpuolen iskari taakse ja apparin puolen iskari eteenpäin.Rakenne toimii loistavasti käytössä johon caddy on alunperin suuniteltu ei kuitenkaan ratalelussa.Toinen mikä hieman mietitytti on kulma johon iskari tulee,eli akseli flipillä tulee iskari todella "vaakatasoon" ja sitä kautta hyvin helposti iskarin liike jää lyhyeksi(vaimennus huono).
Ratkaisu on yksinkertainen,laitetaan caddyyn neljä takaiskaria jolloin toivottavasti saadaan kaivattua vaimennusta ja tasaisempaa käytöstä taka-akselille.Iskarikulma jää edelleen suht loivaksi mutta eletään vakaassa uskossa että tämä on huomattavasti parempi ratkaisu kuin vakio.
Caddyssä on takana suht normi lehtijousi+kaksi ristikkäistä iskaria rakenne.Kuskinpuolen iskari taakse ja apparin puolen iskari eteenpäin.Rakenne toimii loistavasti käytössä johon caddy on alunperin suuniteltu ei kuitenkaan ratalelussa.Toinen mikä hieman mietitytti on kulma johon iskari tulee,eli akseli flipillä tulee iskari todella "vaakatasoon" ja sitä kautta hyvin helposti iskarin liike jää lyhyeksi(vaimennus huono).
Ratkaisu on yksinkertainen,laitetaan caddyyn neljä takaiskaria jolloin toivottavasti saadaan kaivattua vaimennusta ja tasaisempaa käytöstä taka-akselille.Iskarikulma jää edelleen suht loivaksi mutta eletään vakaassa uskossa että tämä on huomattavasti parempi ratkaisu kuin vakio.
Mainitsin tuosta hieman jämäkämmästä ja radalla kruisaillessa turvallisemmasta paketista joten pienen harkinnan jälkeen tuli melkolailla ajankohtaisesti vääntään caddyyn kaaret.
Lähtökohtana on rallipuolelta tuttu,iskaritolpasta iskaritolppaan rakenne,eli koitetaan saada samalla kasvatettua korin vääntöjäykkyyttä ja sitä kautta enempi kaarreajo ominaisuuksia.Painoahan kaarista tulee väistämättä mutta ehkä se on kuitenkin sen väärti.
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/Caddy%20Mk% ... y.jpg/full
Alkaa käymään tuo alunperinkin pieni ohjaamo vielä pienemmäksi kun sinne sullotaan 18m paksua putkea ja 6m hieman pienempää.
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/Caddy%20Mk% ... a.jpg/full
Kuvassa paketti vasta pisteillä kasassa.
Ja hieman tukea takaosaankin
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/Caddy+Mk+I/ ... %E4%E4.jpg
Mietin viellä että josko vääntäis tuohon takakaariin pultattavan ristikon jota voisi sitten harkinnan mukaan ottaa pois tai pitää kiinni.Mutta tämä on vasta suunittelu asteella.
Tuohon ahdin hommaan palataan varmasti hieman myöhemmin kun aletaan saamaan tuota tekniikkaa kunnolla nippuun.Vielä ollaan sen osalta suunittelu asteella.
Lähtökohtana on rallipuolelta tuttu,iskaritolpasta iskaritolppaan rakenne,eli koitetaan saada samalla kasvatettua korin vääntöjäykkyyttä ja sitä kautta enempi kaarreajo ominaisuuksia.Painoahan kaarista tulee väistämättä mutta ehkä se on kuitenkin sen väärti.
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/Caddy%20Mk% ... y.jpg/full
Alkaa käymään tuo alunperinkin pieni ohjaamo vielä pienemmäksi kun sinne sullotaan 18m paksua putkea ja 6m hieman pienempää.
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/Caddy%20Mk% ... a.jpg/full
Kuvassa paketti vasta pisteillä kasassa.
Ja hieman tukea takaosaankin
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/Caddy+Mk+I/ ... %E4%E4.jpg
Mietin viellä että josko vääntäis tuohon takakaariin pultattavan ristikon jota voisi sitten harkinnan mukaan ottaa pois tai pitää kiinni.Mutta tämä on vasta suunittelu asteella.
Tuohon ahdin hommaan palataan varmasti hieman myöhemmin kun aletaan saamaan tuota tekniikkaa kunnolla nippuun.Vielä ollaan sen osalta suunittelu asteella.
Hieman kiirettä ollut ja ei ole oikein jaksanut päivitellä tänne(kään) mutta kokeillaan josko jotain pientä saatais kirjoiteltua.
Yllärinä ei tule varmaan kenellekkään että caddyn hillitsimet tulevat olemaan hieman vakiosta paremmat ja niiden osia metsästänyt jonkin verran.
Taiteellinen otos jostain kummallisista raudoista
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/Caddy%20Mk% ... a.JPG/full
Todellakin eteen tulee G60 golffin 280mm levyt tuplamäntä (girling) satuloilla ja taakse perinteinen 239mm levy,tosin hieman isommalla jarrusatulalla joka myös löytyy mkIII mallisarjasta.
Jarrutehostimeksi valittiin myös mkIII venton 9" tehostin jonka kaveriksi tulee 24.9mm pääsylinteri.
Eli nopeana yhteenvetona jarruista voi sanoa että alkaa tonnin painoinen lava-auto pysähtyä.Jos vertaa vakiojarruihin niin vois arvioida jarrutehon kasvavan n.3-4x = )
pitää napsia tuosta takajarru systeemistä kuvia kun menen seuraavan kerran tallille,ei meinaan ollut ihan plug and pray ratkaisu.Eikä tuo taka-akselikaan ihan vakiolta enään näytä.....
Yllärinä ei tule varmaan kenellekkään että caddyn hillitsimet tulevat olemaan hieman vakiosta paremmat ja niiden osia metsästänyt jonkin verran.
Taiteellinen otos jostain kummallisista raudoista
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/Caddy%20Mk% ... a.JPG/full
Todellakin eteen tulee G60 golffin 280mm levyt tuplamäntä (girling) satuloilla ja taakse perinteinen 239mm levy,tosin hieman isommalla jarrusatulalla joka myös löytyy mkIII mallisarjasta.
Jarrutehostimeksi valittiin myös mkIII venton 9" tehostin jonka kaveriksi tulee 24.9mm pääsylinteri.
Eli nopeana yhteenvetona jarruista voi sanoa että alkaa tonnin painoinen lava-auto pysähtyä.Jos vertaa vakiojarruihin niin vois arvioida jarrutehon kasvavan n.3-4x = )
pitää napsia tuosta takajarru systeemistä kuvia kun menen seuraavan kerran tallille,ei meinaan ollut ihan plug and pray ratkaisu.Eikä tuo taka-akselikaan ihan vakiolta enään näytä.....
Ei taira Caddy liikkua omin voimin vielä pitkään aikaan.
Pikkulinnut lauloo pohojanmaalla jotta Akin pajalla väkerretään jotain ihan muuta kuin 1.9TD:tä...
Pikkulinnut lauloo pohojanmaalla jotta Akin pajalla väkerretään jotain ihan muuta kuin 1.9TD:tä...
Viimeksi muokannut Tero P, 24.3.2012 23:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jaahas,vai niin ne pikkulinnut ovat laulelleet ja ihan oikeassa olivatkin.Jotain valtavirrasta poikkeavaa on todellakin työnalla ja toivottavasti viimeistään ruotsissa nähdään tuotos radalla.
Valoitetaan projektia sen verran että kyseessä on vag:n 1.3 litrainen moottori,parilla pakokaasuahtimella ja polttoaineena tietenkin diesel.
Ja eiköhän tuossa kesällä nähdä vielä yksi 1.9td:kin radalla,pistämässä kovasti kampoihin näille sähködieseleille.
Valoitetaan projektia sen verran että kyseessä on vag:n 1.3 litrainen moottori,parilla pakokaasuahtimella ja polttoaineena tietenkin diesel.
Ja eiköhän tuossa kesällä nähdä vielä yksi 1.9td:kin radalla,pistämässä kovasti kampoihin näille sähködieseleille.
tuossa olis jotain hahmotelmaa tuosta isommasta
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/vento+TTSI/DSC_00681.jpg
ja tuossa räpsy pienemmästä isolohkosta
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/polo+1.3+d/17032012142.jpg
kiire tulee jos molemmat aiotaan nähdä ruotsissa radalla = )
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/vento+TTSI/DSC_00681.jpg
ja tuossa räpsy pienemmästä isolohkosta
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/polo+1.3+d/17032012142.jpg
kiire tulee jos molemmat aiotaan nähdä ruotsissa radalla = )
Ohhoh. Uusi motorsport väri näyttää hyvältä. Siellä näytetään myös siirtyneen käyttämään pykälää isompaa laatikkoa ja jakopääkin näyttää siistiltä. Moottoripornoa on aina ilo katsella.
Onko muuten tiedossa mitä eroa 1.3 ja 1.4 dieselissä kun kaverin autossa on tuo isompi pikkulohko diesel. Ainakin pikkubensakoneissa tais olla 1.1 1.3 (1.4?) kaikki samalla porauksella ja iskulla oli muutettu tilavuutta.
Pitäis ehkä joku kerta tulla ihastelemaan pajalle kun kuulin huhuja uusista tiloista että olis aika messevät.
edit: puhuin paskaa noista bensakoneista, mutta 1.3 ja 1.4 dieselit ovat ainakin samalla porauksella (75mm) 1.3:ssa isku 72 ja 1.4:ssa 79mm. Tehot on aikalailla samat.
Onko muuten tiedossa mitä eroa 1.3 ja 1.4 dieselissä kun kaverin autossa on tuo isompi pikkulohko diesel. Ainakin pikkubensakoneissa tais olla 1.1 1.3 (1.4?) kaikki samalla porauksella ja iskulla oli muutettu tilavuutta.
Pitäis ehkä joku kerta tulla ihastelemaan pajalle kun kuulin huhuja uusista tiloista että olis aika messevät.
edit: puhuin paskaa noista bensakoneista, mutta 1.3 ja 1.4 dieselit ovat ainakin samalla porauksella (75mm) 1.3:ssa isku 72 ja 1.4:ssa 79mm. Tehot on aikalailla samat.
jep,
Mulla on toi redin mainitsema 1.4d polonen. Sitten kun paketin oot saanu toimivaks niin copypastella sama setuppi mulle? :D
Tämmönen mulla on
Mulla on toi redin mainitsema 1.4d polonen. Sitten kun paketin oot saanu toimivaks niin copypastella sama setuppi mulle? :D
Tämmönen mulla on
Hieman tullut hahmolteltua tuota toista projekti moottoria.Tämä siis perinteinen 1.9td
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/vento%20TTS ... 012027.jpg
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/vento%20TTS ... 012027.jpg
hieman tullut potkittua jotain projekteja eteenpäin ja tämäkin kulkine alkaa hahmottumaan.
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/red%20devil ... C_7855.jpg
Moottori menossa kasaanpäin,pienten viivästysten jälkeen
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/red%20devil ... C_7936.jpg
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/red+devil+p ... C_7945.jpg
Tuli jopa soviteltua sitä keulalle että nähtiin tuleeko mintään yllätyksiä
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/red+devil+p ... C_7948.jpg
Ahtoputkien kanssa saattaa tulla ahdasta mutta eiköhän nekin saada sopimaan.Alkaa vaan tulemaan keula aika täyteen.
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/red+devil+p ... C_7951.jpg
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/red%20devil ... C_7855.jpg
Moottori menossa kasaanpäin,pienten viivästysten jälkeen
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/red%20devil ... C_7936.jpg
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/red+devil+p ... C_7945.jpg
Tuli jopa soviteltua sitä keulalle että nähtiin tuleeko mintään yllätyksiä
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/red+devil+p ... C_7948.jpg
Ahtoputkien kanssa saattaa tulla ahdasta mutta eiköhän nekin saada sopimaan.Alkaa vaan tulemaan keula aika täyteen.
http://aki76.kuvat.fi/kuvat/red+devil+p ... C_7951.jpg
Akilta...
...olisin kysynyt "punaisen" nokkapyorästä ja pumpun pyörästä.Ittellä Caddyyn tulossa AAZ keulille ja laittaisin säädettävät kyseiset (nuo sun on jostain uudemmasta mallista/mistä?).
Mikä mahtaa olla alkuperäisen kiristysmomentti Nokkapyörälle/pumpun pyörälle kun en ole missään sitä nähnyt?
Samaten sädettäviä ei kukaan osaa mulle myydä...?
Tarjouksia otetaan vastaan :)
Mikä mahtaa olla alkuperäisen kiristysmomentti Nokkapyörälle/pumpun pyörälle kun en ole missään sitä nähnyt?
Samaten sädettäviä ei kukaan osaa mulle myydä...?
Tarjouksia otetaan vastaan :)
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa