Eli jostain käsittämättömästä syystä taas tekemisen puutteen vuoksi syntyi idea että tuohon vuosimallin -91 Goffiin tarvitsee asennella nyt yksipisteruisku. Golfin aikaisempi kokoonpano oli hieman viilailtu ABS-moottori RP-moottorin kannella jota ruokki PN-moottorin 2e-e sähköohjattu kaasutin.
Luovuttaja-autoksi osui omassa purussa oleva ABS-moottorillinen -93 vuosimallin Vento.
Molemmat "pojat"
Aloitin homman suoraan Venton purkamisesta, autostahan käytännössä tarvitaan polttoainetankki, polttoainelinjat, ruiskutusyksikkö, moottorinohjauksen johtosarja ja imuputket ym. pikkusälät.
Purkua:
Ensimmäiseksi konehuoneesta ympäriltä "ylimääräiset" pois jotta helpompi purkaa
Moottoritilan puolelta alkaa olemaan johtosarja irti
Johtosarjan purussa sai olla tarkkana ettei vaurioita johtoja ja liittimiä läpivienneistä vedettäessä
Johtosarja sisältä -> ohjainlaitteelle ja sytytykselle irroitettuna, muistakaa merkata liittimet jos useamman päivän varaatte aikaa operaatioon, aina ei välttämättä muista suoraan mikä liitin meni minnekkin
Tässä vaiheessa into oli valitettavasti niin suuri ettei kuvia ehtinyt juuri näpsimään.
Ja sitten Golfin purkuun, eli myös tankki,polttoainelinjat,kaasutin ja johtosarja irti. Golfista oli huomattavasti helpompi irroitella johtosarja
Golfin puolikas johtosarja ja ohjainlaite
Johtosarjojen selvittelyä ja turhien piuhojen poistoa
Ja sitten vain asentamaan osia golfiin, ruiskutusyksiköksi valitsin hyllystä löytyneen peruskorjatun Jetan RP-moottorista peräisin olevan mötikän
Johtosarjan "anturi-osan" asentelua
Johtosarjan sovittelua... Asettuuko hyvin vaiko eikö
Ja sinnehän se sujahti sisään asti, tässä välissä ei taasen ehtinyt välissä kuvia ottamaan, kova into päällä päästä kokeilemaan ensi starttia ko. rakennelmalla
Ohjainlaite sijoittui samaan paikkaan missä vanha ecotronic:kin majaili
Johtosarja sopi aivan suoraan golfin sulakerasiaan, mutta oli pakko varmistaa kytkentäkaavioista että kaikki menee varmasti kohdalleen ja toimii.
Lopuksi vielä Ventosta otetun tankin tankkiyksikölle sähköt, myös tämän osalta liitäntä oli ns. plug&play suoraan golfin sulakerasiaan.
Vielä siistimätön konehuone käyntikunnossa
Ilmanputsarin kotelon jouduin ottamaan RP-moottorillisesta Jetasta koska Venton kotelo ei Golfin konehuoneeseen mahdu.
Lisäksi harmaita hiuksia hetken teetti viallinen jäähdytinnesteenlämpötiltunnistin, jonka takia moottori kävi todella rikkaalla seoksella.
Tämän uusinnan jälkeen tällähetkellä kaikki tuntuu toimivan kuten pitääkin, poislukien kierroslukumittari. Joten vielä hetken uppoutuminen Golfin ja Venton kytkentäkaavioihin jotta saadaan taulu näyttämään pyörintänopeuttakin.
Jälkeenpäin tuli mietittyä perimmäisiä syitä kyseiseen muutokseen... Niitähän ei tosiaankaan löytynyt koska koko hommahan lähti vain hetken mielijohteesta että "nyt pitää vain puuhailla jotain" -Mitään hyötyähän ko. operaatiosta ei liene tehollisesti eikä taloudellisesti.
Tässä vaiheessa aikaa oli kulunut yksi perjantai-ilta ja lauantaita aikalailla 7 tuntia. Hiljaa hyvä tulee :)
Vielä lisäksi vaihdoin Ventosta moniurahihnallisen laturin Golfiin, joka vaati myös kampiakselin ja vesipumpun hihnapyörän uusimisen, samalla tuli nakattua varmuuden vuoksi uusi vesipumppu motin kylkeen kiinni.
Myös tehostettu hammastanko siirtyi purkuventosta ja tehostimen pumppu taasen löytyi aikoinaan puretusta Jetasta Golfiin.
Tästä jatketaan
Golf MKII -91 2E-E -> ruisku ja RE85 modaus
Valvoja: ffp jäsenet
Golf MKII -91 2E-E -> ruisku ja RE85 modaus
Viimeksi muokannut Jannu703, 1.6.2012 10:24. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Hieno projekti ja nopeasti tehty kun menee plug & playnä. :P Vaihdoin itse RP-koneen tilalle ABS:n pari vuotta sitten vähän vaikeammalla tavalla, eli en avannut kertaakaan sulakerasiaa sisältä vaan tein kaikki tarvittavat johdotukset konetilan puolella ABS:n johtosarjasta ja RP:n johtosarjasta yhdistelemällä.
Kierroslukumittarille saat tiedon kuivasta sytytyspaketista näin: http://entropia.1g.fi/kuvat/Autot/Jetta+-92/Projektikuvat/IMG_1857.JPG. Itselläni meni tuon keksimiseen jokunen ilta mittaillessa ja pähkäillessä mutta lopulta sen sitten keksin.
Tsemppiä projektiin ja jatka samalla kuvallisella linjalla.
Kierroslukumittarille saat tiedon kuivasta sytytyspaketista näin: http://entropia.1g.fi/kuvat/Autot/Jetta+-92/Projektikuvat/IMG_1857.JPG. Itselläni meni tuon keksimiseen jokunen ilta mittaillessa ja pähkäillessä mutta lopulta sen sitten keksin.
Tsemppiä projektiin ja jatka samalla kuvallisella linjalla.
Tuota.. mitä turhia johtoja tuolta koneihuoneista yleensä löytyy?? O.o itselle ollut aina suuri mysteeri O.o ei ne vagilla ihan hyvikseen sinne johtoja varmaan ole työntäneet O.o!??!
Hieno älynväläys projekti^^ nyt vielä kun laittelet jonkun muun merkkiset esim Hondan penkit yms kaikkea mielenkiintoista ni tulee aika näppärä peli^^
Hieno älynväläys projekti^^ nyt vielä kun laittelet jonkun muun merkkiset esim Hondan penkit yms kaikkea mielenkiintoista ni tulee aika näppärä peli^^
RE85 modaus...
Noniin, välillä taasen ehtii puuhailla golfinkin kanssa.
Tällähetkellä meneillään muutostyöt RE85 käyttöiseksi. Moottorinohjaus vaihtui megasquirt 2.2 purkkiin ja varmuuden välttämiseksi vaihdoin polttoainepumpun sekä yksipisteruiskun tiivisteet uusiin niin paljon huhutun etanolikestämättömyyden vuoksi.
Samalla vaihoin puuhailukärpäsen purtua sytytyksen dfs hukkakipinäpuolapakettiin kun havaitsin jakajan akselin olevan jo melko väljä (sinällään jännä 84tkm ajetusta moottorista)
Käytännössä taas jälleen kerran tuli perattua johtosarja riekaleiksi ja rakenneltua uusiksi squirtille.
Tuleva viikonloppu pitäsikin sitten pyhittää säätämiseen ja hienosäätöön, tästä lisää ensi viikolla :)
Tällähetkellä meneillään muutostyöt RE85 käyttöiseksi. Moottorinohjaus vaihtui megasquirt 2.2 purkkiin ja varmuuden välttämiseksi vaihdoin polttoainepumpun sekä yksipisteruiskun tiivisteet uusiin niin paljon huhutun etanolikestämättömyyden vuoksi.
Samalla vaihoin puuhailukärpäsen purtua sytytyksen dfs hukkakipinäpuolapakettiin kun havaitsin jakajan akselin olevan jo melko väljä (sinällään jännä 84tkm ajetusta moottorista)
Käytännössä taas jälleen kerran tuli perattua johtosarja riekaleiksi ja rakenneltua uusiksi squirtille.
Tuleva viikonloppu pitäsikin sitten pyhittää säätämiseen ja hienosäätöön, tästä lisää ensi viikolla :)
Running @ RE85
Kyllä vain, eli viikonlopun aikana valmistui kyseinen paketti täysin re85 käyttöön.
Mega ohjaa nyt ruiskua ja hukkakipinäsytkää 36-1 triggeröinnillä.
Suutin riitti hienosti 8.0 afr targettiin minkä laskin RE85 käyttöön sopivaksi. Laskennallinen täyskiihdytys suuttimen duty cycle oli VAIN 71% etanolille jota vähän kyseenalaistin, mutta käytännössäkin jäi vain 76%. (kansi kaivettu, g60 nokka, omavalmistepakosarja ja modattu imusarja)
Eli vakio suutin riittää hyvin etanolikäyttöön vaikka konetta olisi huimemminkin piristetty, kannattaa muistaa että max duty cycle on hyvä jättää maksimissaan 85% tasolle.
Tästä kun privakyselyitä oli jo tullut niin lainaus vastauksestani: "En suosittele orggisecun modailua, megasquirt kun on niin halpa ja helppo kokonaisuutena, sekä saat milloin tahansa muutettua karttoja miten haluat. + Tietysti mukavat lisäoptiot lisäämään katu-uskottavuutta ;D (launchcontol, flatshift ymym.) Edellämainittuja käytettäessä etanolilla saa muuten komeat siniliekit vaihtojen välissä putkesta ;)"
"Omassa tapauksessani kokonaiskustannukset jäi huimaan 30€ mitä sijoitin polttoainepumppuun (työsuhde-etuja), muut rojut oli jo valmiina lojumassa.
Mutta käytännössä kulut muodostuu tuossa konversiossa 0-tilanteesta lähtiessä: Pumppu(vain varmuuden vuoksi), megasquirt, johtosarjatarvikkeet, mahdollisesti kumiletkujen uusinta polttoainelinjan osalta (varmuuden vuoksi nämäkin) Eli minimissä liikutaan noin 300€ hankinnoissa, jos jättää orkkissytkän käyttöön. Itselläni tuo hukkakipinäsetti oli vain tekemisen ilosta tuossa puuhalistalla."
Mega ohjaa nyt ruiskua ja hukkakipinäsytkää 36-1 triggeröinnillä.
Suutin riitti hienosti 8.0 afr targettiin minkä laskin RE85 käyttöön sopivaksi. Laskennallinen täyskiihdytys suuttimen duty cycle oli VAIN 71% etanolille jota vähän kyseenalaistin, mutta käytännössäkin jäi vain 76%. (kansi kaivettu, g60 nokka, omavalmistepakosarja ja modattu imusarja)
Eli vakio suutin riittää hyvin etanolikäyttöön vaikka konetta olisi huimemminkin piristetty, kannattaa muistaa että max duty cycle on hyvä jättää maksimissaan 85% tasolle.
Tästä kun privakyselyitä oli jo tullut niin lainaus vastauksestani: "En suosittele orggisecun modailua, megasquirt kun on niin halpa ja helppo kokonaisuutena, sekä saat milloin tahansa muutettua karttoja miten haluat. + Tietysti mukavat lisäoptiot lisäämään katu-uskottavuutta ;D (launchcontol, flatshift ymym.) Edellämainittuja käytettäessä etanolilla saa muuten komeat siniliekit vaihtojen välissä putkesta ;)"
"Omassa tapauksessani kokonaiskustannukset jäi huimaan 30€ mitä sijoitin polttoainepumppuun (työsuhde-etuja), muut rojut oli jo valmiina lojumassa.
Mutta käytännössä kulut muodostuu tuossa konversiossa 0-tilanteesta lähtiessä: Pumppu(vain varmuuden vuoksi), megasquirt, johtosarjatarvikkeet, mahdollisesti kumiletkujen uusinta polttoainelinjan osalta (varmuuden vuoksi nämäkin) Eli minimissä liikutaan noin 300€ hankinnoissa, jos jättää orkkissytkän käyttöön. Itselläni tuo hukkakipinäsetti oli vain tekemisen ilosta tuossa puuhalistalla."
Viimeksi muokannut Jannu703, 5.6.2012 11:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 43 vierailijaa