Golf MKII -91 2E-E -> ruisku ja RE85 modaus

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Jannu703
-
Viestit: 66
Liittynyt: 31.8.2009 0:09

Golf MKII -91 2E-E -> ruisku ja RE85 modaus

ViestiKirjoittaja Jannu703 » 17.5.2011 22:59

Eli jostain käsittämättömästä syystä taas tekemisen puutteen vuoksi syntyi idea että tuohon vuosimallin -91 Goffiin tarvitsee asennella nyt yksipisteruisku. Golfin aikaisempi kokoonpano oli hieman viilailtu ABS-moottori RP-moottorin kannella jota ruokki PN-moottorin 2e-e sähköohjattu kaasutin.
Luovuttaja-autoksi osui omassa purussa oleva ABS-moottorillinen -93 vuosimallin Vento.

Molemmat "pojat"
Kuva

Aloitin homman suoraan Venton purkamisesta, autostahan käytännössä tarvitaan polttoainetankki, polttoainelinjat, ruiskutusyksikkö, moottorinohjauksen johtosarja ja imuputket ym. pikkusälät.
Purkua:
Kuva
Ensimmäiseksi konehuoneesta ympäriltä "ylimääräiset" pois jotta helpompi purkaa
Kuva
Kuva
Moottoritilan puolelta alkaa olemaan johtosarja irti
Kuva
Johtosarjan purussa sai olla tarkkana ettei vaurioita johtoja ja liittimiä läpivienneistä vedettäessä
Kuva
Johtosarja sisältä -> ohjainlaitteelle ja sytytykselle irroitettuna, muistakaa merkata liittimet jos useamman päivän varaatte aikaa operaatioon, aina ei välttämättä muista suoraan mikä liitin meni minnekkin
Kuva
Tässä vaiheessa into oli valitettavasti niin suuri ettei kuvia ehtinyt juuri näpsimään.

Ja sitten Golfin purkuun, eli myös tankki,polttoainelinjat,kaasutin ja johtosarja irti. Golfista oli huomattavasti helpompi irroitella johtosarja
Kuva
Kuva
Golfin puolikas johtosarja ja ohjainlaite
Kuva
Johtosarjojen selvittelyä ja turhien piuhojen poistoa
Kuva
Ja sitten vain asentamaan osia golfiin, ruiskutusyksiköksi valitsin hyllystä löytyneen peruskorjatun Jetan RP-moottorista peräisin olevan mötikän
Kuva
Kuva
Johtosarjan "anturi-osan" asentelua
Kuva
Johtosarjan sovittelua... Asettuuko hyvin vaiko eikö
Kuva
Ja sinnehän se sujahti sisään asti, tässä välissä ei taasen ehtinyt välissä kuvia ottamaan, kova into päällä päästä kokeilemaan ensi starttia ko. rakennelmalla
Kuva
Ohjainlaite sijoittui samaan paikkaan missä vanha ecotronic:kin majaili
Kuva
Johtosarja sopi aivan suoraan golfin sulakerasiaan, mutta oli pakko varmistaa kytkentäkaavioista että kaikki menee varmasti kohdalleen ja toimii.
Kuva
Lopuksi vielä Ventosta otetun tankin tankkiyksikölle sähköt, myös tämän osalta liitäntä oli ns. plug&play suoraan golfin sulakerasiaan.
Kuva
Vielä siistimätön konehuone käyntikunnossa
Kuva

Ilmanputsarin kotelon jouduin ottamaan RP-moottorillisesta Jetasta koska Venton kotelo ei Golfin konehuoneeseen mahdu.

Lisäksi harmaita hiuksia hetken teetti viallinen jäähdytinnesteenlämpötiltunnistin, jonka takia moottori kävi todella rikkaalla seoksella.
Tämän uusinnan jälkeen tällähetkellä kaikki tuntuu toimivan kuten pitääkin, poislukien kierroslukumittari. Joten vielä hetken uppoutuminen Golfin ja Venton kytkentäkaavioihin jotta saadaan taulu näyttämään pyörintänopeuttakin.

Jälkeenpäin tuli mietittyä perimmäisiä syitä kyseiseen muutokseen... Niitähän ei tosiaankaan löytynyt koska koko hommahan lähti vain hetken mielijohteesta että "nyt pitää vain puuhailla jotain" -Mitään hyötyähän ko. operaatiosta ei liene tehollisesti eikä taloudellisesti.
Tässä vaiheessa aikaa oli kulunut yksi perjantai-ilta ja lauantaita aikalailla 7 tuntia. Hiljaa hyvä tulee :)

Vielä lisäksi vaihdoin Ventosta moniurahihnallisen laturin Golfiin, joka vaati myös kampiakselin ja vesipumpun hihnapyörän uusimisen, samalla tuli nakattua varmuuden vuoksi uusi vesipumppu motin kylkeen kiinni.
Myös tehostettu hammastanko siirtyi purkuventosta ja tehostimen pumppu taasen löytyi aikoinaan puretusta Jetasta Golfiin.

Tästä jatketaan
Viimeksi muokannut Jannu703, 1.6.2012 10:24. Yhteensä muokattu 7 kertaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 18.5.2011 10:47

Hieno projekti ja nopeasti tehty kun menee plug & playnä. :P Vaihdoin itse RP-koneen tilalle ABS:n pari vuotta sitten vähän vaikeammalla tavalla, eli en avannut kertaakaan sulakerasiaa sisältä vaan tein kaikki tarvittavat johdotukset konetilan puolella ABS:n johtosarjasta ja RP:n johtosarjasta yhdistelemällä.

Kierroslukumittarille saat tiedon kuivasta sytytyspaketista näin: http://entropia.1g.fi/kuvat/Autot/Jetta+-92/Projektikuvat/IMG_1857.JPG. Itselläni meni tuon keksimiseen jokunen ilta mittaillessa ja pähkäillessä mutta lopulta sen sitten keksin.

Tsemppiä projektiin ja jatka samalla kuvallisella linjalla.

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 20.5.2011 0:41

Tuota.. mitä turhia johtoja tuolta koneihuoneista yleensä löytyy?? O.o itselle ollut aina suuri mysteeri O.o ei ne vagilla ihan hyvikseen sinne johtoja varmaan ole työntäneet O.o!??!

Hieno älynväläys projekti^^ nyt vielä kun laittelet jonkun muun merkkiset esim Hondan penkit yms kaikkea mielenkiintoista ni tulee aika näppärä peli^^

Jannu703
-
Viestit: 66
Liittynyt: 31.8.2009 0:09

ViestiKirjoittaja Jannu703 » 20.5.2011 10:04

Erot johtosarjoihin tulee eri varusteilla oleviin autoihin, johtosarjatkin tehdään kuitenkin ns. massatuotantona eikä mallien joka versioon kuitenkaan tehdä omaa johtosarjaansa. =)

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 23.5.2011 22:52

Itteeni kiinnostais kans ruiskuttaa toi emännän 1.3 kakkosjetta ku alkuperänen kone on niin loppu.
Luovuttajana on RP Jetta 2 ja PB Passatti. Purkuhommia voi tehä miten sattuu mutta ite asennus pitäis saada viikonlopussa tehtyä kun käyttöpeli on. Mitenköhän mahtaa käydä :D

Jannu703
-
Viestit: 66
Liittynyt: 31.8.2009 0:09

ViestiKirjoittaja Jannu703 » 19.4.2012 14:13

No, mitenkäs redin swappaus sujui? :)

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 19.4.2012 16:31

1.8 20v... :D

Jannu703
-
Viestit: 66
Liittynyt: 31.8.2009 0:09

RE85 modaus...

ViestiKirjoittaja Jannu703 » 1.6.2012 10:23

Noniin, välillä taasen ehtii puuhailla golfinkin kanssa.
Tällähetkellä meneillään muutostyöt RE85 käyttöiseksi. Moottorinohjaus vaihtui megasquirt 2.2 purkkiin ja varmuuden välttämiseksi vaihdoin polttoainepumpun sekä yksipisteruiskun tiivisteet uusiin niin paljon huhutun etanolikestämättömyyden vuoksi.

Samalla vaihoin puuhailukärpäsen purtua sytytyksen dfs hukkakipinäpuolapakettiin kun havaitsin jakajan akselin olevan jo melko väljä (sinällään jännä 84tkm ajetusta moottorista)
Käytännössä taas jälleen kerran tuli perattua johtosarja riekaleiksi ja rakenneltua uusiksi squirtille.

Tuleva viikonloppu pitäsikin sitten pyhittää säätämiseen ja hienosäätöön, tästä lisää ensi viikolla :)

Jannu703
-
Viestit: 66
Liittynyt: 31.8.2009 0:09

Running @ RE85

ViestiKirjoittaja Jannu703 » 4.6.2012 12:55

Kyllä vain, eli viikonlopun aikana valmistui kyseinen paketti täysin re85 käyttöön.
Mega ohjaa nyt ruiskua ja hukkakipinäsytkää 36-1 triggeröinnillä.

Suutin riitti hienosti 8.0 afr targettiin minkä laskin RE85 käyttöön sopivaksi. Laskennallinen täyskiihdytys suuttimen duty cycle oli VAIN 71% etanolille jota vähän kyseenalaistin, mutta käytännössäkin jäi vain 76%. (kansi kaivettu, g60 nokka, omavalmistepakosarja ja modattu imusarja)
Eli vakio suutin riittää hyvin etanolikäyttöön vaikka konetta olisi huimemminkin piristetty, kannattaa muistaa että max duty cycle on hyvä jättää maksimissaan 85% tasolle.

Tästä kun privakyselyitä oli jo tullut niin lainaus vastauksestani: "En suosittele orggisecun modailua, megasquirt kun on niin halpa ja helppo kokonaisuutena, sekä saat milloin tahansa muutettua karttoja miten haluat. + Tietysti mukavat lisäoptiot lisäämään katu-uskottavuutta ;D (launchcontol, flatshift ymym.) Edellämainittuja käytettäessä etanolilla saa muuten komeat siniliekit vaihtojen välissä putkesta ;)"

"Omassa tapauksessani kokonaiskustannukset jäi huimaan 30€ mitä sijoitin polttoainepumppuun (työsuhde-etuja), muut rojut oli jo valmiina lojumassa.
Mutta käytännössä kulut muodostuu tuossa konversiossa 0-tilanteesta lähtiessä: Pumppu(vain varmuuden vuoksi), megasquirt, johtosarjatarvikkeet, mahdollisesti kumiletkujen uusinta polttoainelinjan osalta (varmuuden vuoksi nämäkin) Eli minimissä liikutaan noin 300€ hankinnoissa, jos jättää orkkissytkän käyttöön. Itselläni tuo hukkakipinäsetti oli vain tekemisen ilosta tuossa puuhalistalla."
Viimeksi muokannut Jannu703, 5.6.2012 11:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 4.6.2012 16:18

Minkäslainen happianturi sinulla on? Jos ei ole laajakaista anturia, niin suosittelen säätämään lambdan lukeman perusteella. Hieman yksiselitteisempi, nimittäin RE85:n oikealla seos-suhteella tuo 14:1 on aika pirusti laihalla. :)

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

ViestiKirjoittaja Tekno » 4.6.2012 21:41

toi 14.0 kuulostaa E10:n AFR:ltä...

RE85:n kanssa pitäisi olla jotain 9 vai 10, kun lambda=1 ...

Jannu703
-
Viestit: 66
Liittynyt: 31.8.2009 0:09

ViestiKirjoittaja Jannu703 » 5.6.2012 11:57

Joo, maanantain aivopieruja :D siis AFR target on 8 ei 14, korjattu tekstiin

Ja siis laajakaista käytössä, normin kanssa saa säädellä kuukausitolkulla eikä sittenkään tahdo aina päästä varmalle tiedolle


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 43 vierailijaa