VW Golf IV GTI '03 4d "Perheauton parantelua"

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

VW Golf IV GTI '03 4d "Perheauton parantelua"

ViestiKirjoittaja Joonas M » 27.3.2011 13:21

Ikuisuusprojektihan tämä on ollut, mutta nyt on saatu hieman tiristettyä varoja ja aikaa toteutukseen joten oli jo jotain aihettakin laittaa tästä oma projektitopic.

Ensimmäinen oma Volkkari ja Aloituspiste oli tämä kun auton ostin elokuussa 2007. Ajettu 80 000km

Kuva


Väri on LC9Z, Black Magic.

Käytettynä ostettu, hieman jo valmiiksi paranneltu; MTM:n lastu Supersprintin catback-putkistolla (pitäisi olla jotain 190hv ja 295 Nm, 235/35 19 nakit ATP:n vanteilla, epämääräinen Hofelen reikärautamaski ja kromikuoritetut sivupeilit. Värinä LC9Z black magic, musta/punaisella sisäverhoilulla. Heti ostopaikasta kotiinpäin lähtiessä, kaverin tullessa takana toisella autolla, huomasinmme, että auto kulkee hieman vinosti. Syyksi paljastui kiero taka-akseli.
Melko piakkoin aloin suunnitella jotain päivitystä lahinnä ulkonäköpuolelle.
Keväällä 2008 tuli innostuttua hommaamaan uusi V-look etupuskuri (Lasikuituinen), Lesterin R-look sivuhelmat, V6-takahelma, sekä purkuhylky konepelti, joista ajatus sitten lähti: (Jotkut ovat vastaavia jo rakennelleet… Silloin idea oli vielä suht tuore.) Lisäksi ostohetkellä missatulle vääntyneelle taka-akselille tuli hommattua varakapistus; sopiva vaihdokki purkamolta.

Konepellin modausta:
Kuva

Etupuskurin ensimmäinen sovitus:
Kuva

Photoshoppailua tulevasta:
Kuva

Tähän saakka siis päästiin vuoden 2008 alussa, mutta pitkään hommat jäivät taka-alalle, koska minulla oli perheen ainoa ajokortti ja auto, jota tarvitsin jatkuvasti työssäni, sain pienen pojan, menin naimisiin, muutin rintamamiestaloon perheeni kanssa, sain vielä toisen pojan… kunnes syksyllä 2010 vaimoni rysäytti golffin oikein huolella pihakiviin. Tuloksena rikkoutunut puskuri, repeytynyt etukehikko, vääntynyt ilmastoinnin jäähy, haljennut lisäilmapumppu, puhjennut öljypohja, silpoutuneet moottorin sivusuojat, sekä apparin sisäloksu, lävistetty välijäähy ja poksahtanut ohjaustehostimen anturi.
Vakuutus onneksi auttoi, mutten tyytynyt korjauttamaan koslaa marmorilla, joten päädyin kertakorvaukseen, ostin kakkosauton, laitoin golffin telakalle ja aloin kaverin(nick: Dubsonic) kanssa puuhastelemaan

Tällä hetkellä projekti on jo edennyt suht pitkälle, ja kirjoittelut tänne tulevat hieman jälkijunassa. Pahoittelut tästä. Lisään materiaalia minkä ehdin.

-Pikalistana jo tehdyt toimenpiteet (sekalaisessa järjestyksessä)

-Etukehikon vaihto
-Taka-akselin vaihto
-Ohjaustehostimen paineanturin vaihto
-Jälkimarkkina (Motonet) välijäähy ja diy ahtoputket
-KW variante 3 alustan asennus + varianten etuvakaaja ja H&R takavakaaja
-Powerflexin puslat (taka-akseli, moottorin kannake, etummaiset alatukivarren)
-Taaemmat alatukivarren puslat TT:n versioon.
-Blackdiamondin etujarrulevyt

Tekemättömät (mitä muistan)
-Alustan säätö
-Pakoputkiston uudistus
-Ohjelmointi (en tee itse)
-Maalaustyöt; puskuri, konepelti, sivuhelmat, vanteet, takahelma ja lippa
-sisälokasuojat ja pohjapanssarin asennus KOy:n teräspanssarilla.

EDIT: Pikkukuvat
Viimeksi muokannut Joonas M, 12.6.2012 21:26. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 27.3.2011 13:38

Hyvä hyvä. Vihdoinkin sait aiheen pystyyn. Lisää kuvia vaan tulemaan. Koko talvi tätä onkin tullut melkein joka viikonloppu väännettyä.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 27.3.2011 13:45

Syksy 2010: Purettiin kaikki rikkoutunut:

Puhjennut öljypohja:
Kuva

Etukehikon ja välijäähyn poisto: (umpiot, pesurit, törmäyspalkki ja konepellin lukkorakennelma irti ensin.):
Kuva
Kuva

-Vuoden vaihteessa osien hankintaa, joissa tuli hieman innostuttua; Uusi etukehikko, sivusuojat, öljypohja, apparin sisäloksu, Forgen bypassi, Koivusen pohjapanssari, Kiinacuuleri, Blackdiamodin etulevyt, 25jahre vaihdekepinnuppi, tummat led-sivuvilkut, r-line takalippa, KW-var.3 alustasarja, uudet vakaajat eteen ja taakse, sekä uudet puslat koko alustalle.
Viimeksi muokannut Joonas M, 20.4.2011 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 27.3.2011 13:47

Dubsonic: -Nyt kun vielä muistaisi ne kaikki "ahaa"-elämykset, jotka piti listata.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 27.3.2011 21:38

Uudet etujarrulevyt
Kuva

Motonetin välijäähy maalattuna mattamustaksi.
Kuva

Cuuleri oli muuten hyvin passelin kokoinen, mutta hieman joutui tekemään tilaa törmäyspalkkiin ja putkille kehikkoon, sekä poraamaan reikiä kiinnikkeille ylös ja alas. Mitään kumipuslia tai vastaavia ei tullut käytettyä, koska tuo kuituseosmuovi joustanee riittävästi poistaen pahimmat ryminät. Lisäksi ahtoputkiin suunniteltiin sopivat joustopätkät jotta moottori pääsee liikkumaan rasittamatta cuulerin putkia tai kiinnikkeitä.
Kuva
Viimeksi muokannut Joonas M, 20.4.2011 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 28.3.2011 21:00

"Veistelyä" överikokoisille välijäähyn lähdöille
Kuva

Tuota Koivusen panssaria varten tuli otettua hieman reunuksia pois etukehikosta, jotta istui nätimmin ylimpien pulttien osalta. Pohjapanssari tuli koesovitettua paikalleen ja istuvuus oli hyvä. Etuyläkiinnikkeiden tieltä piti vähän rälläkällä ottaa tavaraa runkopalkkien päässä olevista kiinnityskohdista jotta lattarautakiinnikkeet istuivat paremmin paikoilleen. Tämä pohjapanssari madaltaa vain noin 1 cm maavaraa öljypohjasta ja apurungosta.
Kuva

Välissä pientä sovittelua korin osalta:
Kuva
Viimeksi muokannut Joonas M, 20.4.2011 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Skruffi
-
Viestit: 29
Liittynyt: 9.4.2011 18:20

ViestiKirjoittaja Skruffi » 15.4.2011 13:37

Mielenkiintoisen oloinen projekti! Viitsisitkö katsoa että saako tota keulan hinaus rinkulan paikkaa irti muutakuin rälläkällä? Tietenkin jos keula on vielä purettuna. Tuli itselle hommattua hellan led päivävalot mutta ottaa aika pahasti kiinni orkkis puskurilla juurikin tuohon hinaus rinkulan paikkaan.

inno
-
Viestit: 186
Liittynyt: 30.5.2010 22:32

ViestiKirjoittaja inno » 15.4.2011 15:27

Paljonko tollaisesta panssarista sai köyhtyä?

Makeke
-
Viestit: 254
Liittynyt: 2.9.2010 14:41

ViestiKirjoittaja Makeke » 15.4.2011 16:18

Paikallinen varaosaliike myy ainakin about 150€ hintaan. Siihen kuuluu itse panssari ja kaikki kiinnityskilkkeet. Auto oli Seat Leon TDI, mutta tuota luokkaa ne on. Halpa ratkaisu jos vertaa öljpohjan ym. uusimiseen. :)

inno
-
Viestit: 186
Liittynyt: 30.5.2010 22:32

ViestiKirjoittaja inno » 15.4.2011 17:50

Jep, samaa kanssa tullut monta kertaa pohdittua, ja sit saa oikeesti madaltaa kunnolla. Onko kuinka vankaa tekoa?

jahuu
-
Viestit: 13
Liittynyt: 29.3.2005 20:36

ViestiKirjoittaja jahuu » 16.4.2011 10:49

^Itse hankin Leoniin vastaavan Fixukselta ja oli tarjouksessa 114 €, materiaalivahvuus on muistaakseni 2 - 3mm mallista riippuen. Ihan jämäkälle tuo vaikuttaa - ei ainakaan pienimmät murikat pitäisi läpi tulla.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 16.4.2011 13:56

>Skruffi, Yritin juuri kuvista katsella tarkemmin miten tuo hinauslenkin runko on kiinni, mutten saanut oikein selvää. Muistelisin, että se on hitsattu kiinni palkkiin. Eli rälläkkähommia... Pitänee tänään kurkata kun projektia tehdään lisää.
Pitää nyt viikonlopun aikana saada tänne kirjoiteltua kaikki loputkin jo tähän asti tehdyt hommat, että saadaan juttu live-aikaan :D

Edit: Juu hitsattu, ei pitäisi olla kovin paha rälläköidä irti, mutta ahdasta tulee, tarvinnee avuksi poraa ja käsi/puukkosahaa
Viimeksi muokannut Joonas M, 16.4.2011 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 16.4.2011 14:00

>inno, Pohjapanssari oli tinkaistuna 138e Renkomäen autoexpertiltä. Materiaali on n. 3mm jousiteräksen omaista pulverimaalattua levyä.
Viimeksi muokannut Joonas M, 16.4.2011 23:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 16.4.2011 14:57

Jatketaanpas:

Etupään alustan purku päivitystä varten;

-etupyörät pois
-jarrusatulat irti
-satulan kannakkeet irti
-jarrulevyt pois
-koiranluut irti alatukivarsista
-alapallot irti
-alatukivarret pois
-iskaritolppien yläpäät irti
-iskaritolppien alapäät irti
-tolpat pois
-moottorin alatuki pois
-ohjausvaihteen pultit irti
-apurungon pultit irti

Tämän jälkeen apurunko tuli hieman liiankin helposti alas osuen minua samalla silmäkulmaan. (jonka sai suht keveästi otsaan tipahtaen sujuteltua vakaajineen alas paikoiltaan.) (Pitihän sitä vertakin jostain saada hien ja kyynelien kaveriksi)

Kuva
Kuva

Edit: Kun tuo apurunko oli lattialla irroitettuna,vakaajan vaihto oli nopea tehdä, eikä koko härpäkkeen irroituskaan kovin hirveä taistelu ollut. (Etenkin jos on kaksi paria käsiä ja auto riittävän ylhäällä.)
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Joonas M, 20.4.2011 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 16.4.2011 22:20

Uutta alustaa paikoilleen ja pientä siistimistä:
Kuva

Alkuperäinen iskari oli yläpäästä 21mm mutterilla kiinni, mutta uusien mukana tuli 22mm mutterit. Pienemmän koon sai hyvin pyöriteltyä jyrkällä lenkkiavaimella, mutta tuo 22mm:een tartti hieman ohentaa avainta.
Kuva
Aukaistessa alkuperäiset mutterit aukesivat näppärästi pulttimopolla, mutta uusien kiinnittäminen vaati 10mm kiintoavainta paikoillaan pitoa varten.

Alustasarjan mukana tuli 2 kpl säätörullia iskareiden yläpään säätötappeihin, jotka tuli istutettua "pikasäätöä" varten suojamuovien läpi. Muistaakseni vaati 9mm reiän.
Kuva
Viimeksi muokannut Joonas M, 20.4.2011 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 16.4.2011 23:10

Ahtoputkien rakentelua:

Cuulerissa oli mahtipontiset 3" lähdöt, joita täytyi hieman supistaa. Alunperin oli tarkoitus tehdä putkisto 2" putkesta, mutta jotain tapahtui ja se rakennettinkin 2,5" (60,3mm) putkesta... materiaalina LVI-valikoiman 60,3x1,6 rst (supisteet 2mm paksua hst:tä)
Kuva

Onneksi oli hinauslenkki paikoillaan, jotta tuli väistettyä se sopivasti.
Kuva

Tuo 60,3 putki oli siitä näppärä, että sen saattoi liittää alkuperäiseen imusarjan kumiletkuun etulampun taakse. -Lyhyemmänkin tuosta olisi saanut tehtyä, mutta piti arviolta jättää tilaa sumareille kun ei tiennyt kuinka pitkälle niiden kannat tulee.

Putkistoa imusarjalle
Kuva
Ihan ok näyttäisi olevan puskurin kanssa mallatuna:
Kuva

Vasemman puolen putki ohjattiin menemään moottorin ja flektien välistä ylös ja moottorin vasenta reunaa kohti turboa. Pystysuora osio tehtiin letkulla, jotta moottorin liikahtelu saatiin huomioon. Toinen äänitorvista täytyi irroittaa putken tieltä, joten sille täytyy viritellä jokin toinen kiinnityspiste. Tässä vaiheessa mm bypassin ja muiden pikkuletkujen sekä ahtolämpöanturin liitynnät ahtoputkeen olivat tekemättä.
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Joonas M, 20.4.2011 19:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.4.2011 23:17

Kuinka hyvin noi putket menee muovien alle piiloon?

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 16.4.2011 23:31

^ Eipä ole tullut testattua, mutta ei se moottorin peitemuovi ylety pahemmin putkeen asti, lisäksi ilmanputsarin putkelle tarkoitetun suoja"ulokkeen" joutuu poistamaan/taivuttamaan pois tieltä. -Tai sitten jätetään koko muovi pois, tai tehdään joku oma. Riippuu vähän kuinka kiire tulee ennen leimaa. Mallailen tuon, kunhan löydän sen härpäkkeen jostain tuolta autotallin romukasan pohjalta... Pohjan puolelta pitäisi peittyä aika hyvin, mutta niitäkään ei ole vielä mallattu.

Gorro
-
Viestit: 391
Liittynyt: 20.6.2006 14:52

ViestiKirjoittaja Gorro » 17.4.2011 10:14

Hyvältä näyttää ahtoputkiviritykset. Itsellä passattiin pitäisi laittaa uusiksi tuo jäähy ja tuo sinulla oleva putkimateriaali näyttää olevan hyvännäköistä. Mistäs tuota saa ja onko suolasen hintasta? LVI rst putkeako tuo oli? Onko ohutta/helppoa hitsata?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 17.4.2011 11:31

1.6mm paksua ainakin nuo suorat osuudet. Erikoisemmat osat kuten mutkat ja supisteet on kait 2.0mm paksua. Helppoa hitsata tavallisella migillä mustalla langalla tai rst langalla. Ja saa vaikka LVI-Dahl, Ahlsell, Onninen jne.

lep4ste
-
Viestit: 542
Liittynyt: 22.8.2004 15:46

ViestiKirjoittaja lep4ste » 17.4.2011 13:18

Meinaakko hitsata kaikki "pötkyksi" vai tuleeko johonkin väliin joku silikooniletkun pätkä/kulma joka vois helpottaa oleellisesti paikoilleen asennusta vai taittuuko putket kokonaisina paikoilleen?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 17.4.2011 18:59

Joonas M kirjoitti:Pystysuora osio tehtiin letkulla, jotta moottorin liikahtelu saatiin huomioon.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 17.4.2011 19:03

^ Otetaan yhteenveto kaikista letkuosioista:
Kumiletkuja on sijoitettu turbon lähtöön (n.10cm), Pystyosuudelle syylärin taakse (n.30cm), cuulerin päätyihin (n.10cm), sekä alkuperäinen imusarjan letku. Ihan hyvin tuntui riittävän ensitesteillä. Tosin moottori kallistelee hitusen vähemmän alkuperäiseen verrattuna vaihdetun dogbone-puslan vuoksi. Laittelen lisää kuvia tänään.

EDIT:
-Putket ovat 1,6mm paksulla seinämällä olevaa rst-putkea
-Supisteet 2,0mm paksulla seinämällä olevaa hst:tä (Tämä siksi että valikoimissa harvemmin löytyy rosterisupisteita)

-Hinnoista en laita mitään, koska itse olen ostanut ne henkilökunnan hinnoilla. (Enkä valitettavasti harrasta toistaiseksi jälleenmyyntiä)

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 17.4.2011 20:42

Hieman lisää kuvia ahtopukiston valmistumisesta:

Turbolta
Kuva

Hitsailua
Kuva

Harrastelijatason hitsaussaumojen hiontaa
Kuva

Pari putkea hionnan jälkeen -tässä näkyy ahtolämpöanturille tehty reikä vielä ilman laippaa.
Kuva

Ensimmäinen käppyrä maalauksessa
Kuva

Sivuliitäntöjen holkit ryöstettynä alkuperäisestä ja liitettynä uuteen putkeen
Kuva

Valmis konehuoneen puolen ahtoputki paikoillaan -Tuli vastikään huomattua, että jarrunestesäiliö jää hieman hankalasti putken alle, mutta on silti muutaman kirosanan myötä tavoitettavissa.
Kuva

Ahtolämpöanturin järeähkö, mutta toimiva laippa.
Kuva
Viimeksi muokannut Joonas M, 20.4.2011 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 17.4.2011 23:12

Noniin, sitten tuo taka-akselin ja perän alustan päivitys:
Alkuperäinen akseli oli siis vääntynyt oikealta puolelta siten, että pyörässä oli liikaa neg. camberia ja haritusta eli pos.aurausta. Tällöin auto kulki laahauksen vuoksi lievästi oikea kylki edellä, jota ei hytistä edes huomannut, mutta perässä ajava Dubsonic ja kulmien mittaus sen bongasi. Muut kulmat olivat kunnossa, joten taka-akselin kääntely ei olisi auttanut. Takarenkaita kuluttaen jonkin aikaa tuli ajeltua ja purkamolta löytyi sopiva akseli, joka ehtikin jonkin aikaa maata varastossa ennen tätä.
Akselista poistettiin kaikki ylimääräinen kuten navat ja jarruputket ja se käytettiin hiekkapuhalluksessa ja pulverimaalauksessa. Muutoksina siihen tuli uudet puslat, H&R lisävakaaja, sekä alkuperäinen jarruletku-putki-letku -hässäkkä korvattiin yhtenäisellä punosletkulla rungon putkien ja jarrusatuloiden välillä.

Powerflexien tunkeminen paikoilleen.
Kuva

Akseli vakaajineen.
Kuva

Vakaajan tuenta akseliin.
Kuva

Paketista ei löytynyt tai olin sitten hävittänyt asennusohjeet ja klemmarit tuli asennettua näin... Mukana tulleet peruspultit korvattiin kuusiokoloilla helpomman ruuvailun vuoksi.

Alkuperäisen akselin purkua
Kuva

Orkkis-iskarit purettuna.
Kuva

Uusi iskari ilman yläkannaketta. -Yläpään säätönupille tuli porattua koriin reiät, jotta säätäminen onnistuisi kontin puolelta, mutta niiden onnistumista ja jatkosuunnitelmia ei ole vielä pähkäilty.
Kuva

KW varianten jousen alalevy/säätömutteri -Tästä kuulin, että ainakin farkku golffeissa ja 4motioneissa oli ongelmaa, ettei perää saa riittävän alas, mutta tässä peruskorissa tuo alinkin asento on hieman liian alhaalla ainakin käytännöllisesti ajatellen.
Kuva

Pääsee paljon helpommalla, kun leikkaa jarrukilvet navan leveydeltä auki. -Tässä näkyy hieman tuo uusi jarruletku.
Kuva

"Uutta" akselia paikoilleen.
Kuva

Tälle korkeudelle meni perä alimmalla säädollä.
Kuva

Punosletkun satulan puoleinen liitin.
Kuva
Viimeksi muokannut Joonas M, 20.4.2011 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 17.4.2011 23:29

Viimeinen lisäys, jotta pääsen tämän hetken tilanteeseen:

Taka-akselin ja jarruletkujen vaihdon yhteydessä suurin osa jarrunesteistä pääsi ulos ja eilen saatiin piirit jälleen täytettyä. Työkaluina oli alipainebleederi ja se perinteinen "toinen aukoo nippoja ja toinen painelee poljinta." Joitain vikakoodeja jäi päälle, kun ASR:n ja ABS:n varoitusvalot jäi vielä kojetauluun palamaan. Noh, Eka testiajelu tuli suoritettua ja hyvin tuntuu toimivan näinkin raakileena.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 18.4.2011 0:01

Niin siis HB:n ja farkun etuvetomallien taka-akselirakennehan on sama joten yhtä alas se laskee molemmissa. Tuo madallusongelma koskee vain noita 4Motion malleja. Esim. tuo oma farkku -30mm eibach jousilla on takapäästä matalempi kuin alimpaan asentoon säädetty kaverin vastaava 4motion farkku. Etupää menee 4Motioneissakin tarpeeksi alas.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 18.4.2011 8:16

Näinhän se olikin, kiitti täsmennyksestä...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 18.4.2011 10:02

öö,roikutatteko te napoja absien johtojen varassa?

JAR1
-
Viestit: 232
Liittynyt: 5.10.2005 19:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja JAR1 » 18.4.2011 12:24

Joitain vikakoodeja jäi päälle, kun ASR:n ja ABS:n varoitusvalot jäi vielä kojetauluun palamaan.


sinällään ei ihme kun nuo navat tosiaan näyttäs roikkuvan absien johtojen varassa

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 19.4.2011 16:31

Jaa oliskos ne sitten niin herkät? Meniskö siinä ite johto sitten muka poikki vai? Varovasti ne on kuitenkin laskettu alas roikkumaan ettei ole tiputettu johdon varaan.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 19.4.2011 22:28

Noh, tuo jarruhomma selvinnee ja eipä olisi eka kerta jos "oppirahoja" revitään... Ei muuta kuin eteenpäin, tänään sain ykkösvanteista irroiteltua tasapainolaput, vähän pesasin ja hioin pahimmat kolhut pois maalausta varten:
Kuva

EDIT: 21.4 vein vanteet pulverimaalaukseen, saa nähdä mikä on lopputulos kun on maalarillekkin hieman kokeellinen tavoite...

Matzu
-
Viestit: 173
Liittynyt: 27.7.2004 8:15

ViestiKirjoittaja Matzu » 24.4.2011 10:17

Joko oot testilenkillä huomannut, ottaako turbolle menevä ahtoputki kiinni tulipeltiin koneen kallistellessa?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 24.4.2011 17:26

Ei tuntunu ottavan mihinkään kiinni, tai ainakaan mitään erikoista ääntä tai kolinaa ei kuulunut. Ajeltiin sillon ilman konepeltiä toi eka testilenkki niin pääsi katsomaan miten kone liikkuu ja eihän se liikkunut kun hyvä jos sentin kaksi ääriasennosta toiseen.

jouniks
-
Viestit: 62
Liittynyt: 28.6.2010 20:06

ViestiKirjoittaja jouniks » 2.5.2011 20:14

Mistä oot hommannut tuon etupuskurin ja kenen valmistama se on? Itelläkin pitäsi löytää joku pulleampi etupuskuri ,kun r32 lookin puskuria joutu leikkaamaan,kun otti ahtoputkiin kiinni.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 9.5.2011 22:24

^ Muisti pätkii pahasti, mistä tuo puskuri tuli hommattua; taisi olla jmtech:ltä. Malli on Autostyle.nl:n DT4038 http://www.autostyle.nl/dt-4038.html.
Tuolloin mukana tuli alkuperäisenä Polo GTI:n keskiritilät ja Golf GTI:n kulmaritilät.
Tänään muuten tuli paketissa sumuvalot kulmiin, jotka menee toivottavasti bolt-on, niin ei tarvitse räpeltää kuin kaapeloinnit.

+Muuta päivitystä:
-Vanteet ovat edelleen maalauksessa.
-Korinosat lähdössä maalarille huomenissa.
-Musta takamerkki ilmaantui jostain.

jouniks
-
Viestit: 62
Liittynyt: 28.6.2010 20:06

ViestiKirjoittaja jouniks » 10.5.2011 8:59

Puskuri taisi mennä hyvin paikalleen,ei tarvinnu muokkailla puskuria mitenkään?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 10.5.2011 19:59

Sanotaan, että istuvuus on 95% kohdillaan. Valojen ympärillä muoto ei ole ihan niin siisti kuin orkkispuskurissa, muttei kauheasti häiritsekään varsinkaan maalattuna. Parista kohtaa joutu vähän kittaamaan ja sisäpuolelta sisälokarin kiinnikettä hieman leikkaamaan. Ei paha. Maskin kaari tuntui aika heppoiselta ja sitä vahvistettiin muotoon taivutetulla kierretangolla ja lasikuitukitillä. Ei tota puskuria ollut onneksi tarvetta leikata 8 osaan ja kuiduttaa taas kasaan, et ihan yhtenä kappaleena se paikoilleen kävi.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 10.5.2011 21:04

Puskuri tosiaan istuu kohtalaisen hyvin, pahimmat kohdat ovat lamppujen ympärys, sekä ulottuvuus lokasuojan kaarien linjalle. Kiinnikkeitä ei ole rakennettu/porailtu vielä, joten istuvuutta ei ole kokeiltu muuten kuin käsin painelemalla.
Maskit ja ritilät sopivat paikoilleet 98%. Pienet muutokset piti tehdä; merkkimaskista piti muutama orkkisväkänen leikata pois + keksiä muutama siisti ruuvikiinnityspaikka laitoihin. Alaritilä tarvinnee ainakin pari ruuvauspistettä pysyäkseen nätisti
Lampunpesureille oli haljulla kohoviivalla merkattu mahd. leikkuurajat, jotka olivat hyvin kohdillaan. -Ainakin rullamitalla tarkistettuna. Aion pitää pesurit käytössä, joten viikonloppuna tuli leikkailtua nekin. Työkaluina 4mm pora, 10mm pora, sekä paineilmakuviosaha metalliterällä.

Tänään lähti maalarille puskuri, konepelti, sivuhelmat, takahelma sekä takalippa. Kuun loppuun mennessä pitäisi saada valmiiksi, nyt sitten odotellaan ja rakennellaan kaikkea muuta mitä vain ehtii.

jouniks
-
Viestit: 62
Liittynyt: 28.6.2010 20:06

ViestiKirjoittaja jouniks » 11.5.2011 6:44

Tuolla puskurilla ei tainnut olla vaaraa,että ottasi nuihin ahtoputkiin kiinni?

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 11.5.2011 10:52

^ Ei mitään ongelmaa. Saa nähä miten syksymmällä onnistuu alkuperäisen muokkaus talvipuskuriksi.

jouniks
-
Viestit: 62
Liittynyt: 28.6.2010 20:06

ViestiKirjoittaja jouniks » 12.5.2011 11:48

Kuuluko sulla ritilät tuohon puskurin hintaan vae pitikö tilata erikseen? Jm-techille soitin niin sanovat että puskurin mukana tulee vain alumiiniverkkoa puskurin aukkoihin.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 13.5.2011 21:44

^ Juu ritilät kuului hintaan, ja puskuri maksoi kolmisensataa. Ritilät olivat vielä aidot vaggilaiset. Mä en edes ole ihan varma oliko se peräisin tuolta.

jouniks
-
Viestit: 62
Liittynyt: 28.6.2010 20:06

ViestiKirjoittaja jouniks » 13.5.2011 23:10

Joo! Kcs myy tuota puskuria kanssa,mut ritilät ja maski pitää tilata erikseen,ei kuulu puskurin hintaan.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 16.5.2011 10:25

Ahaa, nyt muistankin, juuri tuolta KCS:ltä mä sen aikoinaan hommasin. Olin vielä työreissulla Lahti-Turku. Silloin kyllä tuli ritilät mukana. Olikohan vahinko...

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 7.6.2011 0:31

Hommaa riittää, ja bugruniin pitäisi saada valmiiksi... Joitain kompromisseja on joutunut tekemään. Laitan viim. to aamuna päivitykset tänne :D

jouniks
-
Viestit: 62
Liittynyt: 28.6.2010 20:06

ViestiKirjoittaja jouniks » 7.6.2011 20:33

Onko muuten miten korkea tuo puskuri reunoilta,taitaa tulla melko lähelle maata varsinkin madallettuna?

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 17.6.2011 12:37

Jahas, auto saatiin pikkutunneilla "valmiiksi" Kiirettä piti, kun vanteet ja konepelti tuli vasta lähtöä edeltävänä päivänä.
Bugrunissa tuli käytyä ja stripille jäikin sitten ykkösvaihde. Muut vaihteet ok, mutta ekassa on ihan seinä vastassa. Kohtalona oli siis taistellen palata kotiin ilman ykköstä ja suoraan pajalle odottelemaan.

Kuva

PS. juu tuo puskuri on huomattavasti alempana, joten isompaa madaltamista ei pahemmin uskalla harrastaa. etupään korkeusasetusta en muista, mutta takana ainakin on ylimmässä säädössä.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 1.7.2011 22:47

Noniin, tänään hieman haikein mielin auto nosturille ja näppärän kaverin avulla tuli vaihdelaatikko vedettyä irti.
Kytkin oli saanut hieman kipeää Tukholman klo 16 ruuhkassa kakkosella madellessa... (Olihan siinä muilla autoilijoilla katseltavaa kun skuupista nousee savua) -Taitaa mennä vaihtoon :)

Saa nähdä milloin alkaa laatikon avaaminen ja vian haku. Hieman jännittää kun en ole ikinä aiemmin koskenut tälle alueelle, joten yksin en tätä hommaa tee. Onneksi kavereilta on tulossa apuja.

-Purku/kasausohjeet tuolle laatikolle on tervetulleita, jos jollain on tiedossa/hallussa/piilossa/takaraivossa/takataskussa jne...

Pidetään peukkuja, että vika olisi esim. synkron renkaassa, tällöin varaosa olisi n. 40e + öljyt. -Ja myös sille, että koko vehje toimii mahdollisen kasauksenkin jälkeen.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 17.7.2011 23:47

Tänään tuli aloitettua vaihdelaatikon avaaminen, joka tosin pysähtyi 14mm tähtiavaimen puutokseen, mutta vika ei ainakaan ole siirtäjän pylväässä tai siirtäjien lovissa.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 25.7.2011 22:54

Noniin, laatikko avattu ja vika paikannettu, sekä välissä tuli huonoilla työkaluilla rikottua 5-vaihteen ratas... Vika oli 1-2 vaihteen siirtäjäholkissa (tai mikä sen virallinen nimi onkaan), jossa kaikki sisäkehän hampaat olivat linttaantuneet ihan hitusen länään estäen holkin liukumisen 1-vaihteelle. Pikaisesti näyttäisi siltä, että tuon voisi korjata tarkalla viilaamisella, mutta otin silti työn alle etsiskellä vaihtoehtoisia teitä, kuin marmoritiski, jossa nuo osat kustantavat n. 600€

Kuva

Kuva

oldskoolv8
-
Viestit: 74
Liittynyt: 24.8.2007 8:18

ViestiKirjoittaja oldskoolv8 » 26.7.2011 9:24

Hommaa toinen aski.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 26.7.2011 23:23

^ Hyvä idea, eipä tullutkaan mieleen... :D, Nyt kun ei pahempia ole menetettävänä, niin kokeillaan mm. viilailla siirtäjää. Pakko tehdä kasapäin kompromisseja, sillä tämä perhe tarvitsee kohtapuolin kipeästi toista autoa ajoon ja budjetti on aika kehno tällä hetkellä. Tarkoitus olisi ihan ajan kanssa suunnitella joko eksoottisemmilla välityksillä oleva 02j laatikko tai 02m:n sovittaminen. Kiirettä pitää jo muutenkin, ja sitten kun pitää olla tää fetissi tehdä kaikki itse (ainakin viimeiseen asti yrittää)

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 18.8.2011 8:09

Noniin, päivitetään tämäkin taas ajan tasalle.
Aikani ihmettelin tuota laatikkoa ja sain sen purettua ja vaihteensiirtän renkulan korjattua, Se oli rusahtanut kakkoseeen huolella ja hiotunut hieman länään, työkalutkin olivat hieman spesiaaleja; hiomapaperi/viila -yhdistelmä ja teroituskivi, onnistuipa kumminkin... Ehdin jo putsailla kaikki osat ja laatikon sisustan sekä rakentamaan sen lähes valmiiksi, kunnes tuli huomattua, että kakkosen rattaasta lohkeili paloja.

Nyt on sitten ties kuinkamones varasuunnitelma käytössä; onnistuin löytämään jonkinmoisen purkulaatikon, joka oli jostain Seatin TDI:stä peräisin. Siihen vaihdoin siirtäjätornin ja vetarien laipat omastani. Lisäksi tuli hommattua kiinteä vauhtipyörä, sekä sahcsin power kytkin. Tänään olisi tarkoitus ehtiä kaverin kanssa punnertaa loota paikoilleen. Saa nähdä mimmoinen tuo on sitten ajaa...

Lisäksi laitan lähiaikoina myyntipalstalle ylimääräisiä hilppeitä myyntiin, kunhan saan käytyä ne kaikki läpi.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 9.3.2012 10:16

Ohhoh, onpas edellisestä päivityksestä vierähtänyt jo tovi, noh eipä tällä saralla ole mitään tapahtunutkaan. Hyvin on auto toiminut, ja tuo vaihdelaatikkokin on oikein onnistunut valinta. Pidempi 4 ja 5 -vaihde tiputti matka-ajon kulutuksiakin mukavasti. Huono puoli, että se on silti 02J...
Kannattaa muistaa tarkistaa kaikki pultit, oli takapään jousien alakupin pultit molemmin puolin hävinneet lyhyen ajan sisällä. hups.
Skuuppi täytyy saada tiivistettyä ilmanputsarille; nyt sieltä tulee lähinnä ilmaa ulospäin hitailla nopeuksilla. Pitikin mennä tekemään moinen.
Lisäksi alustaa oli pakko talveksi korottaa, koska talvipyörät olivat pienemmät. Tästäkin koitui ongelma, koska perähän oli jo lähes ylimmässä asennossa viimeisimmässä kuvassa, joten sinne täytyi tehdä korokepalat.

Nyt olisi tarkoitus kevään aikana saada tehtyä muutama kevyt parannus:
-Hitusen isommat takajarrut
-Tehokkaammat jarrupalat
-Paremmat jarrunesteet
-Jarrujen jäähdytyksen parantaminen
-Takapuskuri teemaan sopivaksi
-Putkisto uusiksi
-Ilmanoton parantelua

Knud
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.2.2012 20:47

ViestiKirjoittaja Knud » 16.3.2012 13:03

onkos tuo pässi väärin päin?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 17.3.2012 21:40

Em tiiä muuta kuin että ahtopaine tulee nyt siis männän kylkeen, ettei se auakaise sitä paineella. Pitäisikö se olla toisinpäin? Tuollalailla se alkuperäinenkin mielestäni oli.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 17.3.2012 21:53

Alkuperäiseen verrattuna käytössä ei ollut ihmeempiä muutoksia, ehkä hitusen väkivaltaisempi saundi. Tuokin tuli vähän kokeilumelessä hommattua muiden romppeiden ohessa. Tuolloin tuli asennettua tuo alkuperäisen perusteella, koska sitä korvaavaksi se "pitäisi" olla tehtykin. Ihan hyvin on toiminut.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 4.6.2012 8:44

Noni, hyvin pääsi suunnitelmat muuttumaan ajan ja budjetin puitteissa. Päivitetty lista näyttää tältä:

- Takapuskuri itse maalattuna (valmis)
- Putkisto (kesken)
- Vakionopeudensäädin (viiksi paikoillaan, mutta liitännät Ecu:un + käyttöönotto puuttuu)
- M.öljyn Vaih.öljyn ja jarrunesteen vaihto (valmis)
- Takapyyhkijän poisto (valmis)
- Viallisen KW:n koiranluun uusiminen. (valmis)
- Perusteellinen sisäpuhdistus (kesken, vain kuskin penkki takaisin paikoillaan.)

Näillä olisi tarkoitus suunnata Bugruniin.



Kuva
Puskuri kellarin "maalaamossa"




Kuva
Ensimmäiset lakkaukset, hieman aplarille jäi, joten piti lopuksi vesihioa ja myllyttää.



Kuva

Kuva
Pihalla kiilloitusta iltapuhteina



Kuva


Kuva
Putkiston purku



Kuva
Downpipeen pääsi aika hyvin käsiksi



Kuva
Ihme härpäke



Kuva
Uuden putkiston aloittelua.

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 4.6.2012 18:03

Nyt tarttisi vähän apuja tuon vakionopeudensäätimen kytkennän kanssa.
Viiksi on paikoillaan, mutta johtosarjan kanssa ongelmia.
Löysin jo mm. http://pajalle.com/howto.php?id=001&lang=fi
Kyseessä on siis 2003 Golf GTI AUM-moottorilla, ja siinä ei ole eculta kaapelointeja yhdysboksiin, joten viiksen johtosarjaa joutuu jatkamaan eculle saakka. Nyt en vain ole löytänyt tietoa mikä niistä kaapeleista pitäisi kytkeä mihinkin. Mukana tulleen ohjeen värikoodit eivät täsmää.

Viiksen värikoodit:
Pun/kelt (KA.2)
Sin (KA.1)
Valk (KA.9)
Musta/kelt (KA.3)

Ohjeen värikoodit eculle:
sin/har (T121/75)
pun/kelt (T121/57)
Musta/valk (T121/38)
Valk (T121/76)

Mitkä näistä väreistä ovat pareja viiksen ja ecun välillä?

Kuva

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 6.6.2012 8:30

Meinaa taas tulla kiire saada valmiiksi bugruniin... Pitää vaimokullalle nostaa hattua, että on jaksanut olla lasten kanssa isin ollessa jatkuvasti tallilla :)

Vakkarin kaapelit sain liitettyä ecun liittimeen, jotka menivät paikoilleen yllättävän helposti. Yritin vcds:llä aktivoida mokoman, muttei onnistunu. En tiedä vaikuttaako tuo airbagin herja kun apparin penkki on vielä irti. Kanavalla 066 näkyi kumminkin eloa kaikilla vakkarin napeilla, sekä kytkin- että jarrupolkimella.

Putkistosta sain viimeyönä raakileen ulostulon kuskin puolelle. Ääni on kyllä hieman jännä, saattanee vaatia pikkuisen vaimentimet takaosaan. Niitä katellaan vasta runin jälkeen ennen katsastusta.



Kuva
Ecun liitin avattuna


Kuva
Vaimentimen pähkäilyä


Kuva
Hieman jännähän tuosta tulee.


Kuva
vaimentimesta/katalysaattorista taaksepäin


Kuva
Ulostulon raakile

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 7.6.2012 2:12


Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 18.6.2012 22:35

Päivitetäänpäs tuo välimaasto, joka jäi kiireessä laittamatta.

-Vakionopeudensäätimen kytkennät olivat prikulleen oikein. Aluksi ei vain toiminut ja mystisesti yht'äkkiä lähtikin toimimaan. Syy toistaiseksi tuntematon.

Kuva

Kuva
Kannakkeita


Kuva
Jako toiselle ulostulolle, tuossa on koko 90 ast. kulma upotettuna isomman putken sisälle.


Kuva
Melkein valmis loppupää



Alunperin käytössä oli joku supersprintin vaimennin, jonka ulostulojen päät on leikattu tähän putkistoon kiinni.
Katti on normaalisti käytössä, ainakin toimii äänenvaimentimena. Jos sille jotain tekisi, niin tarvitsee varmaankin lisätä hieman vaimennusta johonkin väliin.
Tällä kokoonpanolla saundi onnistui mielestäni erittäin hyvin. Puun takaa yllätyksenä tuo kuullostaa ainakin tyhjäkäynnillä hieman v6:lta :) -Joka johtunee putkien pituuserosta ulostuloille.

PS.
Toimistolle meno ja lähtö..
KuvaKuva

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 9.7.2012 0:32

Tuli käytyä Joensuussa Speedpartyillä, standing mile tulos: 207,9 km/h.

Jora78
-
Viestit: 4
Liittynyt: 11.4.2006 23:20

ViestiKirjoittaja Jora78 » 24.8.2013 17:58

Moro.
Kuinka sait mitattua/todettua vai näkikö ihan silmällä taka-akselin kierouden?Omassa
-00 Golfissa apukuskinpuolen takapyörässä haritusta 3mm ja mekaanikko oli tilannut uuden navan,meinasi että vika olisi siinä?Tuntuu vaan että tuommoinen napa ei helposti väänny.Kuskinpuolen kulmat takana oli ihan ok.
T: Petri

Joonas M
-
Viestit: 71
Liittynyt: 21.8.2007 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Joonas M » 9.9.2013 9:44

Kyllä sen kierouden näki ihan silminkin, parhaiten huomasi perässä ajanut kaveri. Napa oli suora, koska purkaamolta haalittuun akseliin tuli laitettua samat navat kiinni ja kulmat oli ok.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 92 vierailijaa