Audi 2.0 16v (ACE,6A) KE-Motronic FAQ

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

Audi 2.0 16v (ACE,6A) KE-Motronic FAQ

ViestiKirjoittaja cool blue » 1.1.2011 23:15

No niin.

Itsellä kun on käyttiksenä kaksi kappaletta tällä 2.0 16v 101kw/181Nm tekniikalla olevaa autoa ja ongelmia on ollut yhteensä ihan riittämiin niin tehdään tästä pienimuotoinen projekti.
Tarkoituksena käydä tuo Ke-Motronic järjestelmä siltä osin läpi kun sen itse olen oppinut tuntemaan. Oppia on tullut ns. kantapään kautta sekä Autodatan ja korjausoppaiden/netin välityksellä. Käyn läpi komponentti kerrallaan ja myös mahdolliset vikatilanteet.
Mikäli tulee virheellistä informaatiota niin viisaammat saa vapaasti korjata.

Aloitetaanpa historiasta.
Konetta on käytetty vuosina 1988- 1995 ainakin seuraavissa automalleissa :
Audi 80 + avant
Audi coupe + quattro
Audi A6 + Avant
Audi ?

Katsastusmiehen ja merkkiliikkeen tietoihin nojautuen kyseisellä tekniikalla olevia autoja ei ole Suomeen tuotu uutena kuin Audi 80 mallisarjassa.
Nettiautossa taitaa olla keskimäärin 2-3kpl 80 Audeja tällä tekniikalla myynnissä eli ei ihan harvinainen mutta ei jokapäiväinen näky liikenteessä.

Se historiasta, täydennetään aikanaan. Mennään sillävälin itse asiaan eli tekniikkaan.


Ruiskutusjärjestelmä on monipistesuihkutus ja koostuu mm. seuraavista komponenteista jotka tulen käymään läpi :

- tyhjäkäyntisäädin
- ilmamäärämittari
- bensanpaineensäädin
- polttoainepumppu
- potentiometri ilmamäärämittarissa
- Ecu
- kaasuläpän asentotunnistin
- lämpötila-anturi
- kylmäkäyntisuutin
- ruiskutussuuttimet
- virranjakaja ilman alipainesäädintä
- sytytystulpanjohdot
- lambda esilämmityksellä
- aktiivihiilisäiliö venttiileineen joka syöttää huurut imusarjaan
- kaasuläppäkotelo
- täydennetään listaa sitä mukaa kun mieleen tulee

Aloitetaan tuosta tyhjäkäyntisäätimestä joka tunnetaan myös nimellä ISV (Idle stabilization valve) tai IAC (Idle Air Control valve)
Kyseinen komponentti löytyy imusarjan päältä ja näyttää tämännäköiseltä irroitettuna :

http://smg.photobucket.com/albums/v476/ ... ottori.jpg

Tyhjäkäyntimoottorista lähtee letku alaspäin joka menee koneen kupeeseen sekä eteenpäin kaasuläppäkotelon eteen. Säätimen tarkoituksena on kaasuläpän sulkeutuessa ohittaa kaasuläppä ja pitää tyhjäkäynti halutulla tasolla jonka ECU määrittelee muiden antureiden avulla. Säädin toimii 12v jännitteellä.

Säätimen testaus :
- plugi irroitettuna tulee vastusarvon olla säätimen navoista mitattuna 4-12 Ohm.
- säätimen syöttöjännite tulee olla 1.nastan ja maan välillä +12v kun virta on kytkettynä.
- Jos kone käy normaalisti ja nyppäisee pistokkeen irti niin kierrosten pitäisi nousta n. 2000rpm tuntumaan.

Mahdolliset vikaoireet :
1. tyhjäkäynti seilaa hieman alle 2000 kierroksen tuntumassa nopeasti.
- tähän auttoi kun mittasi syöttöjännitteen, se tuli väärään nastaan eli johdot oli poikki jostain. Asiaa voi diagnosoida myös siten että auton käynnissä ollessa nyppäisee tyhjäkäyntimoottorin pistokkeen irti. Jos mikään ei muutu käynnissä niin sinne tuskin tulee edes sähköä. Samaan piiriin, saman sulakkeen taakse on kytketty myös aktiivihiilisäiliön venttiili sekä kylmäkäyntisuuttimen virransyöttö.Eli seuraava tsekkaus jos virtaa ei tule on ne kaksi.Ja sulake tietty.A6:essa sulake löytyi apukuskin jalkotilasta. Itsellä kun vikakohtaa ei löytynyt piti vetää ECU:lta uudet johdot kaikille noille kolmelle.
Tätä käyntihäiriötä ei pidä sekoittaa siihen käyntihäiriöön mikä aiheutuu kun alipaineletkuissa on vuoto. Silloin kierrokset seilaavat huomattavasti hitaammin eli siitä tietää tarkistaa letkut.


2. tyhjäkäynti liian korkea
- jos sähköä tulee niin vikaan saattaa auttaa tyhjäkäyntimoottorin puhdistus esim kaasutinpuhdistussprayllä. Vaatii säätimen irroituksen.
Uusi säädin maksaa n. 150e niin heti ei kannata sitä lähtee ostamaan. Sama säädin on myös 2.0 8v mallissa joten käytettynäkin/kaverilta saattaa löytyä.
Viimeksi muokannut cool blue, 15.1.2011 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 8.1.2011 15:09

Päivän aiheena sytytystulpanjohdot.

Normaalistihan tuossa ei sinänsä mitään ihmeellistä ole, jos ongelmia on niin uudet johdot tilalle ja se siitä. Ainut että tähän koneeseen ne ei ole ihan ilmaiset. AD-varaosamaailman myyntitiskillä tokaisu myyjän suusta : en ole ikinä myynyt näin kalliita sytytystulpanjohtoja kertoi jo odottaa pahinta. Hintaa koko sarjalle vaivaiset 180e!!
EDIT (Googletuksen jälkeen www.merteil.fi :
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 070/162/17 146e , ja sytytystulpan irtopäät 20e/kpl
http://www.merteil.fi/verkkokauppa/clie ... 923/162/17)

Eli ihan "musta tuntuu että vika on johdoissa" periaatteella ei viitsi mennä vaihtamaan tämän hintaluokan autoon.
Merkkiliikkeestä saa yksitellenkin jopa päät erikseen, mutta hintaa kertyi sielläkin muistaakseni yli 60e/kappale.

Siis perehtymään aiheeseen.
Johdoissa on sisäinen vastus joka on 6KOhm luokkaa ja kone on tarkka noista johdoista ja niiden vastusarvoista. Ainakin tuolla 6KOhm arvolla se vielä toimii.
Mikä tekee noista johdoista erikoisen on virranjakajan päässä olevat liitännät. Eli kun normaalisti virranjakajan kannessa on naaraspaikka niin tässä mallissa siellä on urospää eli piikit törröttää kannesta. Luonnollisesti virranjakajan kansikin on arvokas eli tässä tapauksessa yli 50e Varaosamaailman tiskillä. (Myöhemmin löytyi Motonetista 25e)
Virranjakajan kansi on kahdella ruuvilla virranjakajassa kiinni.
Erikoista on myös se että Motonetin katalogin mukaan sama kansi on myös Audi V8-mallissa. Uusia johtoja/päitä tuli metsästettyä Bilteman johtohyllystäkin, mutta ei mitään oikein sinnepäinkään olevaa löytynyt.

Miten viat on ilmenneet :
Kostealla kelillä teki sitä että kaasuun ei voinut koskea lainkaan koska auto sammui muutoin.Lähti hyvin käyntii, mutta kävi epätasaisesti. Vian pystyi diagnosoimaan ottamalla sytytystulpanjohtoja koneen käydessä irti. Jos käyntiääni ei muuttunut oli oletettavaa että se sylinteri oli pimeänä. Varmistus vaihtamalla johtoja ristiin vierekkäisistä sylintereistä.
Omassa tapauksessa oli kumit kuluneet siten että löi eristeen läpi runkoon eikä sytytystulpan päähän.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 15.1.2011 13:40

Jatketaan sytytystulpanjohdoista sopivasti virranjakajaan.
Jakaja näyttää originaalikannen kanssa hiukan erikoiselta eli tältä :

http://smg.photobucket.com/albums/v476/ ... akaja4.jpg

ja alhaaltapäin tältä :

http://smg.photobucket.com/albums/v476/ ... akaja3.jpg

Jakaja on kiinni sylinterin kannen päässä ja saa käyttövoimansa nokka-akselin kautta. Huomattavaa on että jakajan kiinnitys paikoilleen on mietitty etukäteen, se ei käy kuin yhdellä lailla paikoilleen. Sytytyksen säätö tapahtuu perinteisellä tavalla eli virranjakajaa kääntämällä. Merkkilampun kanssa saa sytytyksen säädettyä kohdilleen ajoituksen tarkistusaukosta joka sijaitseen suunnilleen tyhjäkäyntimoottorin kohdilla lohkon alaosassa. Vauhtipyörästä löytyy viiva mikä pitää olla kahden lohkon sivussa olevan viivan välissä.
Haynesin kirja tosin väittää että sytytys pitäisi säätää tässä mallissa merkkiliikkeen dignostiikkatyökaluilla.

Jakajaa ei löydy muista koneista tuollaisena. V8 Audissa on päällepäin hyvin samannäköinen jakaja jossa on jopa sama virranjakajan kansi eli saattaisi käydä ?Tarkempaa tietoa ei ole. Tuolla osoitteessa www.bildelsbasen.fi (eli Ruotsin varaosahaku) oli muutama valokuva V8 Jakajasta...

Virranjakajan pyörijä on liimattu akseliin kiinni eli sen pystyy vaihtamaan vain hajottamalla sen.

http://smg.photobucket.com/albums/v476/ ... akaja1.jpg

Koko virranjakaja on muutoin täysin purettavissa perustyökaluin. Hall-anturikin on ruuveilla kiinnitetty.Luonnollisesti sitä ei myydä erikseen ainakaan merkkiliikkeen kautta. Jos jollain on vinkkiä niin otetaan vastaan.
Uutta jakajaakaan ei saa enään vaan ainoastaan tehdaskunnostettuja.Kunnostetun hinta on 300e ja edellyttää vanhan rungon palauttamista.
Näitä on Suomesta hankalaa löytää käytettynä, Ruotsin Bildelsbasenissa näkyi olevan 2kpl myynnissä joista kumpikaan ei vastannut sähköpostikyselyyn.Yksityisillä on myynnissä harvakseen.

Harry
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.2.2005 22:23

ViestiKirjoittaja Harry » 9.10.2012 2:20

Oliko tämä tutkielma vielä voimissaan? Jatko-osat järjestelmän läpikäymisestä kiinnostaisi.

cool blue
-
Viestit: 1015
Liittynyt: 27.7.2003 20:45

ViestiKirjoittaja cool blue » 1.3.2013 19:40

päivitetääs tätä kun tuli ongelmia.

Lambda anturin vikaantuessa oireilee siten että kylmällä/puolilämpimällä moottorilla kaasua painaessa tukehtuu ja sammuu. Pystyy ajamaan kun nappaa bensanpaineensäätimen johdon irti mutta päästöistä se ei mene enään läpi.

Lambdoja on 1kpl ja se sijaitsee pakosarjan jälkeenj uuri ennen kattia. Kiinalainen Lambda kesti vuoden....

Katsastuksessa oli ongelmana korkeat CO päästöt, sytytyksen säätäminen auttoi. Sitä ennen oli vaihdettu tulpat, suodattimet ja öljyt ilman vaikutusta.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa