VW Golf 2 GT-R

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 24.2.2011 18:05

Tekisi mieli sanoa jotain klassista, mutta jätän sanomatta.
Ainoa yllätys oli että trafi sallii vertaillun limitediin, muuten ihan odotettua että mk2 ja mk4 alustoja ei saa yhdistellä. Ja lopputulos oli projektin osalta ihan odotettu.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 24.2.2011 18:12

Jännä että etuvedosta voi tehdän syncron, mutta ei haldex. ihan niinkuin nelivedon toteutustavalla olisi jotain väliä.
Tiedät sit onnistuisiko etuveto->syncro->haldex swappi. Todennäköisesti hyvin harva inssi tajuaa onko siellä visko vai haldex.

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 24.2.2011 20:09

Projektikertomus etenee jo kolmannella sivulla, lupa on tullut nelikoksi muuttamiseen, osat on hommattu, väri valittu. Projekti on siis enää tekemistä vaille valmis. Nyt onkin hyvä lyödä pensselit santaan. Jatko olisi ollut pelkkää verta, hikeä ja kyyneleitä. Suunnittelu on aina projektin mukavin vaihe. Sen voi tehdä siistissä sisätiloissa, mitään ei mene rikki ja rahaa ei kulu. Ei ainakaan paljoa.

En ihan ymmärrä miksei tätä projektia voinut toteuttaa viskolla. Ne on erittäin yksinkertaisia ja kestäviä. Niitä käytettiin 90-luvulla VWMS:n kilpureissa, VR6 Golfissa sekä Passatistakin sellainen löytyy. Ei ne NIIN heikkoja ja huonoja ole, että tätä projektia olis sen takia kannattanut hyllyttää. Voi olla, että Haldexilla sitten saa enemmin oossomia voorumeilla.

Onko saamasi lupa yksilöity juuri tuohon kyseiseen koppaan ? Jottei kaikki vaivannäkö menisi täysin hukkaan, niin voisitko skannata ja laittaa nuo paperit esille. Moni muu olisi varmasti kiinnostunut niistä. Itseltäkin löytyisi sopiva koppa sekä kasa ylimääräisiä syncron osasia......

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 24.2.2011 21:01

Projektikertomus etenee jo kolmannella sivulla, lupa on tullut nelikoksi muuttamiseen, osat on hommattu, väri valittu. Projekti on siis enää tekemistä vaille valmis.


Näinhän se on. Ilmeisesti koko projekti on hylätty, joten tämän aiheen saa varmaan pikkihiljaa laittaa lukkoon?

<JiiKoo>
-
Viestit: 17
Liittynyt: 19.8.2010 22:02

ViestiKirjoittaja <JiiKoo> » 25.2.2011 1:38

Joo, kyllähän tämän projektin olis suonu etenevän maaliin asti, mut onpahan seki nyt todistettu että saa nelikoksi muuttaa ton etuvetosen..
mutta harmi jos toteutumatta jäi..

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 25.2.2011 2:57

Mmh no en sano että vielä olisi kuopattu kumminkaan. Aihio saattanee vain vaihtua. Kovaa kyytiähän tuo on edennyt tässä sivussa kumminkin. Pohjasta on enää puolet puhdistamatta ja ruosteita on korjattu minkä on kerennyt.

Kuten Timberman sanoi niin olisihan tästä voinut alkaa tekemään nelikkoa viskolla.. ei vain itsellä riitä motivaatio. Tuota Haldexilla varustettua golffia mieluummin väkertäisin.. Varmasti täältäkin löytyy visko harrastaja, joka tämän haluaisi viedä loppuun kun näitä syncro 2d koppia ei nyt kumminkaan puissa kasva...Lupa on kumminkin tehdä tästä vertailu mallin mukainen teknisesti. Tuo termi pitänee vielä tarkistaa jotta mitä tarkalleen tuohon kuuluu. Mallisarjan sisään mahtuu tuo LE jotenka miksei sitäkin voisi käyttää kun siihen vw saa vaan tarkat tiedot osanumero listoista.

Ihan jo emännän painostuksesta taitaa olla pakko hankkia neliovinen syncro, josta alkaa pakertaa. Ensimmäiset 3kk meni kuunnellessa jäkätystä tuosta ovimäärästä tulevaisuutta ajatellen..XD.

Petrille tuohon pyörä kysymykseen: Kyllähän tässä on se pyörä keksittävä uudestaan kun kerrankin saa nuo 210 heposta ottaa irti laillisesti.

Jarski: joo no ei välttämättä ihan täsmälleen ole sama kone, mutta kyllähän noita osia on saatavilla ja tuosta saa tosiaan tehtyä minkä vain mallisarjan sisällä olevan syncron.

Audi6: osta pois ja väkerrä siitä nelikko ei oo iso homma^^

Edit. Osat on hankittu.. Haldexsiin... ei syncroon.

audis6
-
Viestit: 627
Liittynyt: 10.2.2005 20:54

ViestiKirjoittaja audis6 » 25.2.2011 13:08

Tässä on vähän mietitty jos tekis nelikko corradon:)

odeski
-
Viestit: 22
Liittynyt: 24.11.2008 11:37

ViestiKirjoittaja odeski » 25.2.2011 17:19

Hieman ihmetyttää nuo Dragerin tarinat Trafin päätöksistä vertailumallien ja moottorien osalta, koska sellaisia ei ole ainakaan koskaan ennen tehty, eikä niitä voida tehdä nykyisen lainsäädännön nojalla Trafissa. Muutoskatsastuksiin liittyvät päätökset tekee täysin se katsastaja , joka hoitaa auton muutoskatsastuksen. Jos katsastaja ei ole ihan varma, mitä jonkun asian kanssa pitäisi tehdä voi hän kysyä oman ketjun pääkonttorista tai Trafista.

Tämä tarina kuulostaa siltä, että rakentelija on kysynyt katsastajalta neuvoa siinä vaiheessa, kun on aloittanut projektin. Katsastaja on varmistellut asiaa ja kertonut millä ehdoin voi hyväksyä suunnitellut muutokset.

Tämän projektin kohdalla muutoskatsastuksen osalta hankalinta on varmasti saada eroavaisuustodistus aihion ja vertailumallin välille ja osoittaa auton muuttuneen tehokkaan synkron mukaiseksi jarrujen voimansiirron ja muiden liikenneturvallisuuteen vaikuttavien rakenteiden osalta. Onneksi VW:n maahantuonnissa ollaan varsin myötämielisiä harrastajia kohtaan joten todistuksen saaminen on mahdollista.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 26.2.2011 7:03

Tuli nyt lopussa vähä tämmönen olo.

"Miltä tuntui kun luit uusimmat viestit"
"No miltäs kuvittelet? Viime viikolla tuntu hyvältä lukea tätä, nyt vituttaa!"

EDIT: Itteasias tää oli niin värikästä että olo oli ehkä enemmän tämänkaltainen

jeba
-
Viestit: 117
Liittynyt: 22.5.2009 18:36

ViestiKirjoittaja jeba » 26.2.2011 7:43

; )

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 26.2.2011 15:53

Mä luulen että jos tämä joskus kilpien väliin tulis (vaikka edes viskolla) niin suurelle osalle lukijoista se olis paljon yllättävämpi ratkaisu kuin tämä.
Ei mitenkään tavatonta ensin uhota ja sitten jättää toteuttamatta, kun nuoruuden innolla touhottaa ;)

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 26.2.2011 23:24

Etkös sä nyt voisi oikeasti hakea sitä poikkeuslupaa ja laittaa sen Haldexinkin sinne? Ja vaikka enemmän voimaakin, ei tarttisi miettiä sitä, mikä on pelkällä muutoskatsastuksella mahdollista.

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 27.2.2011 1:22

ElektrikMekanik: saatan olla hiukan väsynyt mutta mitähän sie meinasit tuolla O.o?? Siistit gif videot kylläkin!!

JariN: No joo ehkä tuli alussa hiukan uhottua. Myönnän ja pyydän anteeksi käyttäytymistäni.
Jotenkin inspis lopahti kun koko projektin idea pyöri tuon haldexin ympärillä.

Heikki J.: Kyllähän tuota voisi kokeilla, mutta projektia on puukottanut tallikaveri, jonka kanssa on ongelmia(hiukan hankala selittää) Jotenka projekti budjetti on huvennut tallin ylläpitämiseen. Lisäksi epäilen että lupaa ei taida tämän käden väännön jälkeen kovin helpolla irrota..:/ Ainakaan mulle:D Täytyy nyt kattoa jos sitä vielä jossain vaiheessa kokeilis. Tuon 380€ maksaminen meni läpi tai ei, oikein jotenkin innosta O.o

Dextermann
-
Viestit: 120
Liittynyt: 14.8.2010 13:05

ViestiKirjoittaja Dextermann » 27.2.2011 17:36

Ajattelin täältä kysäistä että mitenkäs noi etupenkit lähtee irti? Ohjeet joskus löysin täältä mutta en enää muista mistä....

Ja toiseksi, miksi golohvi tyhjää akkua koko ajan? yön aikana kerkiää tyhjäämään ettei enään lähde käyntiin.... Saattaako johtua mankasta? Mankkaan tulee suoraan virta akulta ja 25mm2 johdolla konttiin pieni subi ja 300w vahvari....

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 27.2.2011 22:59

Huoh. Tuo 380e on kuitenkin aika lailla pieni raha auton rakentelussa...

Dexteri: Penkin alla on topparirauta, yksi pultti auki ja penkki ihan taakse niin liukuu pois kiskoilta.

Dextermann
-
Viestit: 120
Liittynyt: 14.8.2010 13:05

ViestiKirjoittaja Dextermann » 27.2.2011 23:14

Huh kun olisikin vaan liukunut pois mutta oli vähän jämäköitynyt kiskoihin. meinasin siinä koko naapuruston kutsua paikalle, mutta yksi kova ponnistus kojelaudasta niin johan irtosi.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 28.2.2011 16:33

Toivottavasti tässä topicissa ei nyt tarvi alkaa setviä Dextermannin Golffin ongelmia, siihen hommaan ehkä uudet topicit ois kohdallaan (tai search). Keskitytään tässä nyt Drägerin olemattomaan projektiin.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.2.2011 16:44

mie en nyt ihan oikeasti käsitä. sie hoidit kaikkein kovimman homman eli paperihommat helpolla, aihio löytyi ja sitä alettiin tekeen, osiaki käsityksen mukaan löytyy reilusti, kuulosti muutenki piisofkakelta koko projekti sinun mielestä
ja nyt sitten tyssäsi rahallisiin hommiin?
kuitenkin raha on niin vanha keksintö että melkeinpä kaikilla sitä enemmän ja vähemmän on. ja jos tuntuu tiukkaa olevan niin käy töitä tekemässä ja jatkaa sitten uudestaan

edit: ja taas varmaan menee vuosi kun joku yrittää vajaavetosesta kakkiksesta tehä nelikkoa :=)

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 28.2.2011 20:32

Osia löytyy tuohon haldexsiin mutta niitä täytyisi hiukan muokata käymään tähän. Alusta ois melkeimpä jousia+iskareita vailla ja sitten takajarrut pitäisi rakentaa mk4 ja mk2 syncron hybridiksi. Lisäksi hankkia jotkut 5x100 vanteet 16tuumaisina.

Moottori tarttisi hoonauksen ja uudet laakerit+ stefat sekä 1 sylinterin männän...
Ahdin olisi hankinta listalla ja tietenkin suurin homma olisi saada se poikkeus lupa tuolle haldexsin laitolle. Töitä tässä olen koettanut etsiskellä mutta paikallisesti niitä on todella vähän ja amiksesta juuri valmituneelle tuntuisi olevan vielä vähemmän. Kyllä tuota voisin vielä kokeilla. Hiukan jäi vielä hampaan koloon nakertamaan. Täytyy käydä konttorilla vielä kyselemässä voisiko tästä olla joku vaihtoehtoinen tiekin vielä, jotta tämän projektin saisi vietyä itse loppuun.

Hyvä että täällä sentä jotkut jaksavat potkia eteenpäin kuin kaivaa lisaa kuoppia renkaiden alle.

Heikki J.: mihinkä olemattomaan projektiin?! Auto on tallilla kiikkumassa, kuten kuvista näkee. Tietysti jos tarkoitat ettei projekti ole edennyt vielä siihen kasaus vaiheeseen niin totta. Täytyy kahtoa onko mahdollista täs elämäntilanteessa tehdä loppuun. Jotenkin kyl houkuttais laittaa se 20vt kone keulille^^

Kotka
-
Viestit: 143
Liittynyt: 12.8.2008 7:33

ViestiKirjoittaja Kotka » 1.3.2011 8:04

Kyllä minäkin kehotan jatkamaan projektia loppuun. Noita osia varmaan löytyy jo paljon valmiina ja joitain puuttuvia osia luulisi löytyvän kohtalaista korvausta vastaan.
Kasaa paketin toimivaksi ja tilanteen salliessa päivittää. En tarkoita, että kuitenkaan puolihuolimattomasti räiskäsee osat paikoilleen. Sovitus ei pitäisi olla hirveän kallista kuitenkaan.
Ompahan sitten näytetty, että tämäkin on mahdollista ja siitä on hyvä jatkaa.
Ja jo projektin alussa oli varmaan tiedossa, että ihan ilmaiseksi sitä ei läpi viedä..

Jii3
-
Viestit: 665
Liittynyt: 20.2.2004 17:22

ViestiKirjoittaja Jii3 » 1.3.2011 12:07

Saatan muistaa väärin mutta omistaja kehui kyllä jossain vaiheessa ettei raha tule esteeksi.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 1.3.2011 12:48

Hyvä siitä tulee ;)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 1.3.2011 13:48

Olihan siellä aikasemmin puhetta että haetaan erikoislupaakin jos ei muutoskatsastuksella selviä, mutta sekin nyt sitten tuli esteeksi.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 1.3.2011 16:28

Heikki J.: mihinkä olemattomaan projektiin?!

Muistaakseni juuri sanoit, että projektin tekeminen loppui, siksi aattelin, ettei sitä enää varsinaisesti ole.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 24.3.2011 15:59

Vielä pitää potkia kuollutta hevosta.. :)
02m swapin voi tehdä tällein. 02M laatikko ja kulmavaihde, T4 syncron perä ja visko. Perä on kuulema sama kuin Haldex vehkeissä, mutta haldexin tilalla T4:sissa on visko.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 24.3.2011 20:59

Jokos ne paperit tuli millä pystyy LE:hen vertaa?

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 24.3.2011 23:11

No ei oo kerennyt hoitaa asiaa. Hirveä härdelli hoidella omia asioita ja koettaa saada vaki duunia jotta saisi budjettia lisää. Tallipaikan vaihtokin käynyt mielessä. Hiljaa hyvä tulee

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 27.3.2011 1:31

Mun pieneen päähän ei edelleenkään mahdu se, että miksei sitä ahdettua syncro-kakkista ei voi tehdä aidosta syncrosta 16v tekniikalla?

Tosta 16v padasta tulee ahdettuna ihan tarpeeks voimaa jolla saa koko voimansiirron oksentaan katuun ja kuljettaa karvan yli 1000kg:n painoista hyttiä ihan hyvin... Ja sen nelosgolffin mukitelineen saa aitoon syncroonkin ruuvattua, koneesta riippumatta.....tosin itse laittaisin 9N Polon mukitelineen, kun on mun mielestä teknisemmän näköinen. :/

Taikka helpoin tie on hakee Ikaalisista se kamalaksi raiskattu oranssi turbo-syncro (siitä on vissiin ilmeisesti taas voimansiirto sylkässy tielle) ja poistaa tuningit, laittaa pikkupuskurit ja pikkulasiovet niin a'vot. Se on mun vanha ja hiton hienoilla papereilla rakentelua ajatellen!

Lähetät sen viskon Englantiin viritettäväksi Bara Motorsports ltd:lle joka tekee mm. Fordin viskoperiä ja Alfa/Lancian fergusonin virityksiä jotta kestää enempi nightmarea. Lancian visko muistaakseni kestää tuon käsittelyn jälkeen 300-350NM . ;)

Tämä on tietysti vain mun mielipide. Toki ymmärrän että Volkkarin harrastaminen on niin helppoa että vaikeuskerrointa täytyy hakemalla hakea.... =)

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 27.3.2011 1:40

varmaan sen takia kun nuita syncroja joka nurkalla melkein mätänee...

btw. 16v syncrojahan ei ole tullu alkuperäisenä ulos tehtaalta...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 27.3.2011 9:40

btw. 16v syncrojahan ei ole tullu alkuperäisenä ulos tehtaalta...


pl. LE.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 27.3.2011 13:29

niin joo LE :) mutta eikös nämä Limitedit ole VWmotorsportilla kasattu?

edit. tarkoitin enimmäkseen vapaastihönkivää...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 27.3.2011 21:19

dragerihan sanoi että vw on lähettäny normi 16v syncron vwms:lle jossa ne on laittanu laaderin kylkeen ja takasi tehtaalle :)

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 27.3.2011 21:28

No LE on motorsportin kasaama mutta silti vw auto jos nyt nussitaan sitä kuuluisaa pilkkua.. aah että tekee hyvää;)

no joo siis itse aloitin ihan vw harrastamisen siltä kantilta että noita on rakennettu niin perkeleesti ympäri mailmaa että yksi kakkos koppinen saisi suomessa alkaa näyttää (myös teknisesti) ihan personoidulta eikä muiden rakennelmien kopiolta. Jotakin uutta tämän maan asfalteille. AEB on teknisesti luotettava jos ei oteta lukuun tuota öljy ongelmaa mutta tämä on muokattavissa helposti. Myöskin koneesta saa tehoa irti helposti. Tämän takia otin tuon koneen pohjaksi. Korikin on mukava rakennella ja muokata.

Tuo suomen laki pitäisi saada vain pyöräytettyä muistuttamaan eurooppalaista vastaavaa kun kerta EUssa ollaan.. pitäis varmaan lähteä poliitikoksi ja ajaa tuo läpi:D Sitten harrastamisesta tulisi täälläkin helpompaa...

Suurin syy tuohon haldexsiin on sen nopeus sähköisenä järjestelmänä se toteuttaa vedon muutokset saman tein toisin kuin syncro joka on simppeli mutta turhan hidas. Myöskään ei ole intoa lähettää tuota viskoa mihinkään hevon perseeseen vaan suurin osa töistä oli tarkoitus tehdä 100km säteellä kotoa pää osin itse.

"Mun pieneen päähän ei edelleenkään mahdu se, että miksei sitä ahdettua syncro-kakkista ei voi tehdä aidosta syncrosta 16v tekniikalla? "

Miksei voisi eteenkään jos kyseinen auto on rekisteröity ennen vuotta 87 jolloin tuli tämä päästö lakimuutos.. sen jälkeen tarvii laitella kattia .. ei tuohon käsittääkseni mitään esteitä pitäisi olla... itse vaan tykkään tasaluvuista^^ pyöreä 20 sopii paremmin suunnitelmiin. Myöskin luulisin että tässä tuo bensataloudellisuuskin saadaan paljon paremmaksi kuin 16v motilla.. vai mitä porukka on mieltä? uudempi ruisku ja sen ohjelmat tiukemmille päästömääräyksille.. uskoisin rakennetussa koneessa kulutuksen olevan pienempi 20v kuin 16v motilla..

odeski
-
Viestit: 22
Liittynyt: 24.11.2008 11:37

ViestiKirjoittaja odeski » 27.3.2011 23:06

Tuo suomen laki pitäisi saada vain pyöräytettyä muistuttamaan eurooppalaista vastaavaa kun kerta EUssa ollaan.. pitäis varmaan lähteä poliitikoksi ja ajaa tuo läpi:D Sitten harrastamisesta tulisi täälläkin helpompaa...


Kannattaa muistaa, ettei mitään EU-tason säädöski autojen rakenteluun ole missään muodossa olemassa. Jokainen maa toimii rakenteluasioissa ihan omalla tavalla. Ruotsissa homma on suurempien muutosten osalta harrastijien oman yhdistyksen SFRO alla. Saksassa taas kaikki mahdollinen pitää muutoskatsastaa lähtien rengasmerkin vaihtumisesta. Muutoskatsastuksia siellä tekee vain harvat ja valitut toimipaikat, millä on asianmukaiset puitteet autojen tutkimiseen. Englannissa muutokset pitää hyväksyttää ensin liikennevakuutusyhtiöllä ja asiasta selviää usein maksamalla tolkuttoman hintaista vakuutusta. Näissä maissa pystyy toteuttamaan myös isoja muutoksia, koska heillä on järjestelmä, joka osaa todella katsoa noita asioita. Etelä-Euroopassa monissa maissa rakentelu on käytännössä kielletty esim. moottoritehon lisäämisen osalta kokonaan.

Ihan oma asia on loppupeleissä se mitä säännöt sanoo ja mistä tulee käytännössä sanomista virkavallalta.

Suomessa moottoripyörä puoli on edistnyt omaa asiaansa pitkään ja saanut haluamiaan muutoksia lainsäädäntöön. Esim pitkäkeulat voidaan nyt hyväksyä hyväksytynasiantuntijan lausunnolla. Autopuoli voisi etsiä joukoistaan MMAF:n tyyliin juristin joka jaksaa viedä asiaa eteenpäin monen vuoden projektina ja panostaa siihen pari päivää joka viikko!

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.3.2011 0:03

eihän EU anna kuin direktiivejä joista maat päättää kuin tiukkoja lakeja tekee.

ja samallalailla se katalysaattori joutuu oleen siellä 20v tekniikassa kuin ahdetussa 16v kooärrässä jos auto on nuorempi kuin 87.
jos nyt käsitin oikein mitä drageri tarkoitti tuolla.

isot pojat on puhunu ettei siellä katissa välttämättä sisällä mitään tarvi olla :)

Sore
-
Viestit: 204
Liittynyt: 11.9.2003 15:07

ViestiKirjoittaja Sore » 28.3.2011 14:33

Legendaarista, rakennetaan bensanelivetoturporatalelu/käyttöautoa ja kulutus huolestuttaa...

jeba
-
Viestit: 117
Liittynyt: 22.5.2009 18:36

..

ViestiKirjoittaja jeba » 28.3.2011 14:40

"Legendaarista, rakennetaan bensanelivetoturporatalelu/käyttöautoa ja kulutus huolestuttaa..."

Yhtyen edellisen kommenttiin.Meilläpäin saa ainakin käydä tankkaamassa niin usein kun tarvii/haluaa.Ei oo siihen kiintiö iskeny.. ;)
Einoissavirivirivehkeissäkulutustakannatamiettiä!!!
Se lienee murheista pienin.....

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.3.2011 20:42

niitä lappuja ei oo vieläkään näkyny missä selviää että saa muutoskatsastuksella hyväksyttyä vetotavan muutoksen

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 29.3.2011 21:23

Taikka helpoin tie on hakee Ikaalisista se kamalaksi raiskattu oranssi turbo-syncro (siitä on vissiin ilmeisesti taas voimansiirto sylkässy tielle) ja poistaa tuningit, laittaa pikkupuskurit ja pikkulasiovet niin a'vot. Se on mun vanha ja hiton hienoilla papereilla rakentelua ajatellen!


Auton tuntien voin suositella, nyt lähtisi sellaiseen hintaan, että itsekkin vakavissani miettinyt. Paperit autossa tosiaan kohdillaan...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 29.3.2011 21:25

^mikäs niissä hyvää/erikoista?

ahdettu syncro-ykskasi A:n tehoilla? (tai eihän nykylapuissa taida enää A:ta lukea)

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 9.9.2011 9:43

Jokos kuudessa kuukaudessa on ollut aikaa hoitaa ne LE:n vertailupaperit? Eikös se ollut ihan selvä juttu että ne saa?

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 11.9.2011 17:29

Vw Motorsportilta on tosiaan tuota paperia kyselty ja sen pitäisi olla tällä hetkellä vw maahantuonnilla käännettävänä. Mitä yhteyshenkilö osasi siitä suomentaa on että kyseesssä on normaali g60 syncro koppa, jonka PG moottorin tilalle/tai oli vaihdettu 16v kansi.

Trafikin alkoi jopa hoitaa hommaa vähän paremmin kun soitin isommalle herralle taloon ja kyselin että mitähän nämä erilausunnot nyt sitten olisivat oikeasti. Tämä laittoi sitten viimosen päätöksen menemään katsurille. Toisin sanoen tuohon saa tehdä ihan samat muutokset mitä vertailu malliin saisi tehdä, eli alusta ongelmat ja muut selvisi siinä.

Tässä on koppaa koetettu hitsailla ajan kanssa eteenpäin, vie vaan nuo muutkin projektit aikaa. Onneksi yksi niistä alkaa vihdoin liikenne kunnossa.
Golffiin on nyt saatu melkein kaikki massat poistettua, ylimääräsiä hilppeitä poisteltu, kojelauta alkaa olla paikallaan, kuskin penkki on paikoillaan ja apparin on työn alla, ruoste reikiä fiksailtu ja koneen oon ottanu csi suurennus lasin alle. Onni onnettomuudessa, 1 syl on saanut ikävät jäljet männästä mutta nähtävästi jälki onkin kupru eli metallia hitsautunut männästä sen kilahtaessa, kampi akseli vaatinee ehkä pientä hientaa, mutta siitäkin saadaan vielä toimiva.

Voiman siirron etsiminen on ollut suurin päämäärä tässä vaiheessa. Jostain pitäisi pierasta G60 syncro passarin vaihde aski ja perä murikka viskolla... eesy peacy.

Kyllä tää tästä etenee^^ eteenkin kun tuo ongelmallinen takapään lattian muutos onnistunee omatekemällä rakenteella.

Alkanut hatuttaa jotkut kommentit tällä sivustolla jotenka päivitän tätä heti kun olen saanut leiman pakollisilla palikoilla ja sitten alan vasta väkertää sisustaa yms hilppeitä

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 11.9.2011 17:37

jonka PG moottorin tilalle/tai oli vaihdettu 16v kansi.


Paitsi että, ihan esitteessä selviää jo että, kr moottori mihin on laitettu g60 ahdin.

MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 11.9.2011 18:15

http://www.vwmotorsport.com/vwcat/vwcat.asp

Tuolta löytyy le:n moottorin osalista...
Itse oon rakentanut 16vg60 koneen... laita yv jos haluat lisätietoja...

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 11.9.2011 22:37

Kiitoksia MXU tarjouksesta. Seuraavissa projekteissa onkin tuota remmia tarkoitus käyttää niin siinä voisin kysellä pieniä vinkkejä^^

Oho siis itsellä kävi nyt pieni moka tuossa mutta eipä mitään hirveää tapahtunut. G60 siis on se pohja sille LE:lle joka tapauksessa. Sillä että mitä osia siinä on käytetty ei ole hevonkaan huilun väliä kun konehuoneeseen on nyt tuo AEB 1.8 20vt passatin G60 syncro voimansiirrolla tulossa että väliäpä hällä. LE.estä en oikeastaan tarvi muuta tietoa kuin todistaa mitkä sen tehot on olleet ja näin eli perus vertailu. No tutustutaan tuohon nyt sitten kun saan suomennoksen käsiini

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 17.12.2011 16:00

Onko projektissa mitään uutta?

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 19.12.2011 1:39

Kyllähän tuota on tullut värkättyä.. alkaapi keula näyttää jo siltä että tarvii kohta pohjamaalia niskaansa, lopullinen maalaus kun tiedän mihin tarvii erilaisia kiinnikkeitä tehdä ja jättää ja mistä poistaa, matkustajien lattia tila vaatii pienet viimeistelyt ja saumojen tarkitukset niin sekin maalia niskaan, vasen taka nurkka kunnostaa ruosteista ja molemmat taka nurkat vaativat vielä työtunteja.
Pitänee hakea yhdestä purkuautosta akseli niin pääsen maallaamaan molemmat kyljet loppuun ja hitsaamaan nekin kun oikea kylki on vasta hepeillä mallina paikallaa, sisälokareiden hitsaus Helmojen teko, tuo kirottu takapalkin mitoitus ja sen hitsaus, takaluukun lattia, maalit niskaan ja sit pitäis olla koppa suht kunnossa, vielä etulokarien ja luukkujen muokkaus niin sitten ei olisi siinä enää hitsattavaa luojan kiitos!!

Sähkö järjestelmää olen tässä suunnitellut, keulan näköä ja miten tuon ilman otot/poistot teen. Näissä suurimmat ongelmatkin juuri tällä hätää. Raitis ilma ohjaamolle mistä? lokarin alta? sinne joku mini sieni suodatin tai vastaava? Sähköissä moottorin ohjauksen henkinen elämä, voiko abs. esp ja airbägit poistaa käytöstä niin että yksikkökin siitä on tietoinen eikä ala brakaamaan, mittaristojen yhteen sovittaminen/soveltaminen/naittaminen passat=mk4 golf ja ulkonäössä puskurin kulmat eivät ihan mielllytä vielä muodoiltaa joten suunnitelmaa pitänee hiukan hioa vielä ennen toteutusta.

Että onhan tuossakin vielä tekemistä joksikin aikaa:D Akselit ovat olleet nyt puolivuotta kohta puhallettavana eikä vielä ole saaneet hyvä jos sivu vahinko roiskasua hiekkaa päälleensä että taidampa noutaa ne sittenkin tallille ja tutun pikku kämäsellä puhaltimella+harjalaikalla putsata ne. Ammattikoululla kaveri saa tehdä jaon muutoksen taakse tja ja ja jooh päivittelen sitten vuoden vaihteen jälkeen tai kunnes auto on valmis..:D Pysykää nyt housuissanne kyllä tämä tästä vielä valmiiksi tehdään.

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

DIY Sähköpeilit

ViestiKirjoittaja Drager » 10.3.2012 1:53

Noniin. Aikaa onkin kulunut viime päivityksestä. Laitan kuvia itse autosta, kun saan toisen kyljen esittely kuntoon. Ollut ongelmia pellin vetelyn ja muotojen taikomisen kanssa, mutta homma etenee. Kiinnittänyt huomiota viime aikoina moottoriin ja pieniin sivu projekteihin. Tässä tutoriaali yhdestä sivuprojektista:

Eli alussa oli suunnitelmissa jotkut jopa ilmeisesti E-hyväksytyt tippa peilit totaalli käsi säädöllä. Eli ikkuna auki ja siten säätää. Luovuin ajatuksesta ja pelastin roskikselta vw Venton sähköpeilit. Nämä eivät tietenkään käyneet suoraan paikalleen ilman että puoli kiinnitys kohtaa olisi muokattu, näyttivät golffissa ihan liian raskas tekoisilta ja painoivat kuin synti. Lisäksi peilien kuoret olivat saaneet aurinkoa, kiven iskuja ja ties mitä niskaansa.
Aloittaessa
Tästä lähdettiin liikkeelle

Peilit irti
Ensin nappasin molemmista peili osat irti. Lähtevät vetämällä, mutta kandee olla varovainen ja auttaa klipsuja aukeamaan esim talttapää rukarilla. Nyt näin että molemmat yksiköt ovat pohjimmiltaan samanlaisia. Mutta tippa oli sirompi ulkoisesti ja paljon kevyempi.

Yksiköiden vertaus
Kuvasta näkee yhden mukaisuuden

Venton peilin sähköt
Seuraavaksi vedin sähköt pois vanhasta peilin rungosta. Jouduin kylläkin vetämään piuhat poikki sivareilla että liitin mahtui ulos. Jos joku keksii miten nuo saa siistimmin irti passaa tehdä niin.

Tipan pohja
Tippa peilin pohjassa on hiukan erilainen kiinnitys eli kolmas kiinnitys piste on todella lyhyt ihan pohjalla. Tällä ei ole niin väliä mutta varmuudeksi tein asialle pienen modauksen.

Letkun pätkä
Hydrauli liikkeestä pikku pätkä paineilmaletkua joka mahtuu alimman kiinnityksen ympärille, toiseen laitoin vanhasta kuulakärkikynästä vastaavan mutta tämä voi pakkasilla katketa jotenka varmaankin vaihdan sen vielä. Pään luttasin kuumentamalla muovia ja painamalla sitä pöydän reunaan jotta pää tulee kovemmaksi ja taso isommaksi. Tässäkin taiteilijan vapaus että tekeekö tätä edes.

Valmis tuki
Tuki paikallaan. Kuten sanoin ettei tämä ole pakollinen, mutta se tukee vähän paremmin peilin moottoria.

Piuhat kolvattuna
johtosarja mahtuu ainakin näissä peileissä hyvin läpi, mutta tämä voi vaihdella eri peilien suhteen.

Piuhat paikoillaan

Hässäkkä
Moottori on nyt pultattu kiinni ja peilin lämmittimen piuhat valmiina. Tässä kohtaa huomioi miten päin laitat moottorin koska muuten peili ei asetu oikeaan asentoon runkoon nähden. Peilien pitäisi säätyä kuin ennenkin, mutta täytyy tarkistaa vielä jossain ventossa miten tuo toimii loppu pelissä.

Peilin lasi
Lasin kanssa joutuu näkemään paljon vaivaa ja pientä näpräämistä, jos haluaa lämmitettävät peilit. Ensin työnsin rukarin väliin ja aloin askartelu veitsellä viiltää muovia irti lämmitys kalvosta. Työ on pikku tarkkaa ja aikaa vievää. Pieniä viiltoja perä perään niin liima irtoaa. Nitromorssi tai joku olisi ollut yksi vaihtoehto, mutta en halunnu riskeerata lämmitys kalvoa, kun se on tässä se koko idea. Kun muovi alkaa raottua väliin saa esim vanhan stefan joka painattaa muovia irti. Suosittelen varovaisuutta ettei peili hajoa. Vittumainen operaatio irrottaa vastukset rikkinäisestä lasista. Tippa peileissä ei tuota vastusta ollutkaan. Tämän lasin irrotuksessa viel tarkempaa ettei peili hajoa. Kumpaankin kappaleeseen jäävät liimat sai helpommin irrotettua pienellä sytkäri kosanilla(näitä lelu kaasupillejä missä sytkäri sisällä) ja esim puukolla raapimalla. Myöskin suosittelen noudattamaan työturvallisuutta.. mattoveitsi lipsahtaa herkästi liimaa leikatessa ja peukalossa se ei tunnu kivalta.

IRTI
Tunnin räpellyksen jälkeen lämmitys elementti on vihdoin irti ja sain raaputeltua liimat pinnasta. Vasemmalla näkyy kiinni niitatut + ja - napa johonka johdot liitetään. Näitä kannattaa varoa. Kahdella muutta pelti hässäkällä ei taida tehdä mitään.

Elementin muokkaus
Jostain syystä tuo yhdistää silti yleismittarilla katsottuna vaikka elementtiä leikkaisi. Käsittäisin että tuo toimii jos virta kulkee navalta navalle. No sen näkee kun nuo saa kytkimen taakse sitten joskus. Eikä noista paljoa hyötyä ole mutta pakko oli hiukan väsäillä

Kalvo paikallaan
Leikkasin ja porasin uudet reijät lämmitys elementin nastoille

Valmis!
Uudet liimat tai kaksi puoliset teipit molemmin puolin lämmitys elementtiä ja osa paikalleen. Valmis! Ennen kuin heittää osat paikalleen kannattaa suhauttaa sisällä oleviin jousiin ainakin näissä peileissä hiukan mustaa maalia niin eivät loista sieltä silmään ja maalata peilit korin väriin, jos näin aikomus.

En tiedä saako noita kyseisiä tippapeilejä sähköistettyinä, varmaankin, mutta sattui olemaan osat nurkissa ja kumpikaan ominaisuuksiltaa sopinut erikseen paikalleen jotenka mod it!

Tämä toiminee myös mk2 ja mk1 golffit yms vaggilaiset joissa vastaava tai tila vastaavalle moottori yksikölle. Venton peilit ovat suht edullisia ja vielä helposti saatavilla. Tämä toiminee myös muiden peilien moottoreilla. Ajatus lähinnä tämän takana oli, kun noihin vanhempiin vaggilaisiin ei sähköherkkuja helpolla enää löydä älykkääseen hintaan, eikä itsellä ainakaan ole museoleimaa tarkoitus hakea autoon vaan pientä luksusta saa pienellä vaivan näöllä. Jäljelle jääneet peilin hilppeet voi kasata taas toisin päin niin saa johonkin totaalli manuaali säätöiset peilit Esim no keksikää itse mihin.
Budjetti tässä:
20€ venton peilit
20€ tippapeilit
2€ muoviputki
8€ kaksipuoleinen teippi rulla

En ota vastuuta fyysisistä, henkisistä tai omaisuus vahingoista, joita tätä tutoriaalia seuraamalla voi mahdollisesti seurata. Osat vw valmistamia, tämä ei ole mainos enkä myy näitä ellei hinnasta sovita:D

Arvosteluja ja muokkaus ehdotuksia tutoariaaliin voi laittaa. Valituksia tosin ei huomioida laisinkaan.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 10.3.2012 8:51

jokos sait ne laput valmistajalta?

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 10.3.2012 23:16

minusta nuo kuvalinkit ei toimi, jäävät vain photopucketin etusivulle

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 11.3.2012 2:05

Kyllä mulla toimii linkit normaalisti Firefoxilla sekä Chromella.

aadde
-
Viestit: 249
Liittynyt: 22.12.2008 18:26

ViestiKirjoittaja aadde » 11.3.2012 12:04

^ Ja Safarilla.

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 11.3.2012 13:24

Lappujen kanssa en nyt jaksanu räplätä, kun niillä ei oo viel mitään kiirettä. Sit kun koppa on valmis ja alan tekniikka upottelee paikalleen niin voiskin alkaa soittelemaan.
Mietinnässä myöskin tuon virallisen tehon määrä, kun megaruuttaan saa kivasti tehtyä useampia ohjelmia ^^ Tän hetkisellä suunnitelmalla tulis 180hp ja 250hp ohjelmistot, mutta kumman sinne leimalle laittas lappuun...


Noista peilien lämmitys elementtien toiminnasta oon hiukan kujalla, kun en yhtään tiiä kuinka paljon niitten pitäis lämmitä oikein tai lämpiääkö noi omat viritelmät ees. Voipi olla että jätän tämän lämmitys ominaisuuden pois kokonaan. Helpottaa hommaa kummasti.. Toimiipahan sähkösäätö ainakin. Jos tuon tosissaan haluaisi toimimaan niin voihan sinne liimailla esim moottorikelkan kahvan lämmitin elementin kiinni. Sama volttimäärä ja yhtä hyvin pitäis toimia.

Naski
-
Viestit: 22
Liittynyt: 16.5.2009 15:00

ViestiKirjoittaja Naski » 11.3.2012 14:36

Kelkan kahvalämppärit ois varmaan paremmat ku alkuperäset. Jotkuu lämpee siihen tahtiin et näppejä polttaa, ja eihän ne alkuperäsetkään lämpene ku pari astetta vaan

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 11.3.2012 19:31

Mietin tuossa ehkä turhaan, mutta jos kylmään peiliin tulee nopeasti lämpöä ettei se halkea tai vastus sulata liimaa ja peili tipu kyydistä. Kahvan lämmittimiähän oli ainakin 15w ja 20w et jotkut mahdollisimman pienet löytyisi esim 5w-10w jos sattuisi osumaan kohdalle sellaiset sinne voisi viritellä. Näissä peileissä syntyy vielä ongelma tuon peilin koon takia.
Voi olla etten laita lämmittimiä tuohon omaani ainakaan vielä, mutta jätän piuhat sinne siltä varalta että jos tulee tylsää ja näpertely vimma iskee^^

jeba
-
Viestit: 117
Liittynyt: 22.5.2009 18:36

ViestiKirjoittaja jeba » 11.3.2012 21:14

Muuttuiko tää "mielenkiintoinen" projekti ny lämmitettävien peilien näpertely tarinaksi...
Toki tärkeethän ne lämmitettävät peilitkin on.....

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 12.3.2012 0:22

Ei muutu vaan kun on kinuttu jotain uutta juttua autosta niin päätin tuollaisen laittaa ja tutoriaali muodossa jos jollekkin olisi tarvetta kyseiselle tiedolle. Kuten aijemmin mainitsin, kuvia laitan itse autosta kun saan sitä pikkasen enemmmän kasaan.

Tietääkö kukaan mitä eroja noilla öljynlauhduttimilla vw konsernissa oikein on ja mistä tunnistaa kulahtaneen osan? Sen tiedän että kun kone on kilkannut kiinni niin lauhdutin suurella todennäköisyydellä on täynnä metalli silppua eikä tuo tee hyvää kunnostetulle moottorille, eli silloin vaihtoon mutta verrataan tuon 3b passatinAEB ja esim mk2 golffin lauhdutinta? onko käytännössä eroja noin toiminnan, virtauksien yms muun puolesta?
Vähän sama kysymys öljypumpun suhteen

temee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 24.9.2006 22:30

ViestiKirjoittaja temee » 12.3.2012 2:19

Eli käytännössä mistään luvista ei oo mitään hajua eikä mitään oo tapahtunut muutenkaan?

ps. http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauhdutin vs. http://fi.wikipedia.org/wiki/Jäähdytin

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 22.3.2012 14:51

Luvat nelikon tekoon on jo kaikki katsurille laitettu ja vw maahantuonnilta on nyt tulossa käännetty versio saksan maalta joka kertoo limited editionin tehot, tarpeelliset tiedot ja nätisti vw maahantuonnin allekirjotus alla.

Korissa alkaa olla molemmat takakyljen muotopellit valmiina ja ovet on työnalla. Nyt on aikaa vienyt tuo käyttöauton remontit, suunnittelu ja pieni näpräys. Moottorissa lohko pitäis ehkä vähän kiillotella sylintereitä, puuttuva mäntä saapui viime viikolla sähköistä osa ja muuta roinaa iso kasa. Kunhan saapuu toinen moottorin apulaite tuki saapuu päästään kokeilemaan voiko sitä muokata että alkuperäinen ilmastoinnin kompura saadaan sopivaan paikkaan ja hihna linjaa rakentelemaan sekä sitten saisi kampiakselin kasaan, kiillotukseen ja tasapainotukseen.

Vinkkejä voi heittää mistä saisi kustannus tehokkaan katalysaatorin 2.5 tuumasillä sisään ja ulos tuloilla ettei tuosta kohtaa putki ala ahdistamaan. Tietysti samoilla filtteröinti tehoilla kuin tuon AEB koneen orkkis. Kuvittelisin että isommalla koneella olevasta Vaggilaisesta sopiva löytyisi.

Että kyllä tuo projekti etenee tästä... kun saan toisen kyljen kasaan niin laitan kuvia.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 22.3.2012 18:21

vanha katti ja suora 2.5" putki siitä läpi :)

eikös nuo laput oo jokusen kuukauden pitäny olla ja suomennettavana? ja miks ne pitää suomentaa? eihän tuv-lappujakaan tarvi suomeksi

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 23.3.2012 15:27

Jarskin resepti toimii. Se riittää että näyttää katilta.

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 23.3.2012 23:10

En suoraan sanottuna tiedä miksi ne oli suomennettavana.. vw tuonti oli ne sinne pistäny oma aloitteisesti ja okei onhan se helpompi niistä keskustella munkin, kun niistä jotain ymmärtää. Aijemmin kun sanoin että laput on.. niin joo kyllä ne on ollu siellä vw maahantuonnilla.

Kävin ne katsurilla näyttämässä, mutta tämä halusi vielä tarkistaa asiaa trafin puolelta eli taas venailemaan että saavat siellä suunnalla jotain aikaiseksi.

Lapussa kun luki että: käännöksen oikeaksi todistaa vw maahantuonti ja edustajan nimi. Kiinnitti katsuri huomiota kuitenkin kohtaan "käännöksen oikeaksi todistaa" ja alkoi nupista että vw maahantuonti ei sen käännöksen sisältöä oikeaksi ole todistanut. Vaikka se onkin vw konsernin sisältä vw musosta tullut lappunen.

VW edustajan mukaan tuo pitäisi niille riittää, mutta saas nähdä. Jos ei niin täytyy ottaa yhteyttä Vw:lle taas.

Tuo suora putki idea kävi itselläkin mielessä, mutta lähinnä mietin kuinka paljon tuo vaikuttaa sitten päästöihin. Kanta auto on sen -88 vuoden tekniikka -98 että tuohan tuo jo pienemmät päästöt, mutta mitenkä sitten kun tehoa haetaan sen 250hp niin voipi mennä jo sen vertailu mallinkin päästöjen yli. Noista päästöistä en itse tiedä oikeastaan hevon paskaa niin joku viisaampi voisi sanoa. Vertailu mallina voisi pitää rallyetä tai g60.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 23.3.2012 23:28

jos ihan oikeasti tietämys on tuota tasoa niin miten sie meinaat ihan oikeasti saada laitteen kilpiin?
ei sillä ole hevonh*lvettiäkään merkitystä muulla kuin sen korin päästönormeilla. ei sitä pidä mihinkään verrata muuta kuin euro-normeihin.

ja kumma että suomentelevat omasta aloitteestaan. kuitenkaan nuo käännöstyöt eivät ilmaisia ole

arppaj
-
Viestit: 156
Liittynyt: 27.2.2004 13:17

ViestiKirjoittaja arppaj » 24.3.2012 9:04

Oliko sinulla jo ne maahantuojan paperit vai mitä papereita sinä kävit katsastusasemalla näyttämässä?

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 24.3.2012 10:31

Päästöjen puolelta tieto/taito on hiukan kehno myönnetään, mutta leimalle meinasin saada kovalla yrittämisellä ja opiskelemalla asiaa koko ajan. Tuo päästö puoli ei ole ollut vielä ajankohtainen niin ei ole tullut perehdyttyä hirveemmin ja mitä voi olettaa jos on ensimmäinen iso rakennelma menossa niin voiko sitä insinööri tieto/automekaanikko taitoa olettaakkaan, kun oon ihan perus raksamies???... -.- camoon.. tuntuis että tää foorumi ois joku Trafi kakkonen jolta pitää hakea hyväksyntä ku aletaan täälläki jo keuhkoamaan noista lupa asioista ihan ku se jonkun foorumilaisen elämään vaikuttaisi....

Kumminkin asiaan.

Siis Vw maahantuoja pyysi vw museolta saksasta tälläisen paperin jonka se käänsi. En tiedä miten, mutta kertaakaan ei ole ollut puhetta mistään maksullisesta toiminnasta ja joka kerta kun on ollut jotain epäselvyyksiä vw tuonti on selvittänyt/kääntänyt ja järjestänyt asian.
Todella asiallista toimintaa heiltä ja mukavaa että meitä autonrakentelijoita jaksetaan näinkin paljon tukea. Ilmeisesti kyseisen käännöksen on tehnyt tämä yhteyshenkilöni siellä vw tuonnissa ihan omalla ajalla tai jotakin mutta ihan virallinen paperi on kyseessä.

Tekstin sisältö käännettynä:
Volkswagen Golf II Limited

Volkswagen Motorsport valmisti vuosina 1989/1990 71 auton piensarjan, jonka nimeksi tuli Golf II limited. Sen pohjana oli Golf II. Autossa oli syncro-neliveto ja 1,8l 16V moottori sekä G-ahdin, tehoa n. 210hv

Tietojemme mukaan korit otettiin tuotannosta ennen kuin niille annettiin VW-alusta numero.
Kaikki autot koottiin ja tarkastettiin teknisesti yksitellen. Siksi niille kaikilla on TP-numero (Technische Prüfung). Volkswagen Motorsportin tekemistä muutoksista ei ole yksityis kohtaista tietoa, niillä niitä ei tietääksemme dokumentoitu. Tiedossa ovat seuraavat seikat: 16V-moottori G-ahtimella, neliveto, neljä ovea vakiona, nahkaistuimet, tumma ulkoväri, sininen koristeraita jäähdytinsäleikön ympärillä ja logo "VW Motorsport".

Lisätietoja antaa ******** **********

Stiftung AutoMuseum Volkswagen
Dieselstrasse 35
38446 Wolfsburg
etc yhteystietoja...

Alla käännöksen todistaa vw autogroup Oy tekninen hyväksyntä ja nimmareita.

Katsurin kanssa on käyty asiaa läpi ja piensarja käy vertailumallina tässä tapauksessa. Tuo teho noin 210hv on siitä kun jokainen auto tehtiin käsityönä niin siinä oli se parin heposen heitto suuntaan jos toiseen penkittäessä.

Oliko tässä nyt jotain epäselvää vielä jollekkin?? Prkl kun alkaa mennä vituttavammaksi kuin verovirastossa asiointi tämän foorumin toiminta...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 24.3.2012 13:55

i tämän foorumin toiminta...

Voisko johtua siitä että asia kiinnostaa muitakin(aiemmin TraFi/AKE linjasi että pienmallisarjat ei käy vertailumallina) ja toistaiseksi sulla on ollut enemmän liirumlaarumia kuin mitään varsinaista faktaa näyttää asioista.

Jos et ihan omasta päästä kirjoitellut tuota suomennosta niin millä näytät toteen mitkä jarrut siellä esim. on ollut jos muutoksia VW:n mielestä ole dokumentoitu?

Katsurin kanssa on käyty asiaa läpi ja piensarja käy vertailumallina tässä tapauksessa.

Onko asialle siis antanut hyväksynnän katsastusinsinööri vai TraFi?

Mielellään vastaukset lyhyenä ettei tule hirveätä liirumlaarumia taas.

Edit: ei siis millään tavalla tarkoitus vittuilla vaan ihan kunhan vaan kyseenalaistan.
Viimeksi muokannut Sebastian, 24.3.2012 23:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 24.3.2012 21:06

Volkswagen Motorsportin tekemistä muutoksista ei ole yksityis kohtaista tietoa


aika hyvin itsellänikin kajahti korvaan. miten sitten todistelet mitkä jarrut siellä on ollu?

jäi kesken äsken. mutta missä on laput että voit tehä nelivetoiseksi?

seuraavaan kommentointiin voin yhtye. "neljä ovea vakiona," eiks niitä ollu 2-ovisinakin?
ja niitä on valmistettu 72kpl mitä itse olen kuullut
Viimeksi muokannut jarskii-, 24.3.2012 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

slate
-
Viestit: 674
Liittynyt: 27.7.2003 14:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja slate » 24.3.2012 22:16

Miks tossa käännöstekstissä on ihan yhtä palikkasuomea kun ite kirjottajalla? Mää vaan kysele.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 24.3.2012 23:40

Eri lähteet kertoo valmistusmääräksi 70/ 71/ 72 kpl joista 2kpl on 3-ovisia ja näistä toinen on kolaroitu romuksi ja toinen on Wolfsburgissa esillä.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 25.3.2012 14:26

Eikös se lappu olis nyt vaan helpointa skannata tänne. Jos tämä värkki menee kilpiin käyttäen vertailumallina Limitediä, niin sillon tässä tehdään jotain suurta.

Älä drageri nyt suutu, nämä lupa-asiat vaan kiinnostaa kovasti muitakin.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.3.2012 15:42

mielenkiinnosta itsekkin haluan lappuja millä saa nelikoksi muuttaa. ei sillä ole merkitystä saako tehoja ottaa 190hp vai 250hp. ai niin ja miten menee siinä vaiheessa ku teho/painosuhde ylittyy?

audis6
-
Viestit: 627
Liittynyt: 10.2.2005 20:54

ViestiKirjoittaja audis6 » 25.3.2012 19:02

Aikanaan on tehty audi 200 turbo etuvetomalleista nelivetoja luvan kanssa!
Ja onhan vuonna 2011 tehty myös opel astra vm:98 neliveto!!

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 25.3.2012 19:49

Astrasta olisi kiva tietää lisää, sillä eikai siitä ollut nelikkoa tehtaalta tarjolla? Mites se vetotavan muutos menikään jos sellaista ei ole tehtaalta tullut? Vai onkos tää sellanen uazin rungon päälle nostettu ooppeli?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 26.3.2012 0:16

Vähän kuulostaa epäsoveliaalta tuo "todistus", koska ei teknisiä tietoja ole yhtään. Mutta hommaappa swappi läpi niin alan itse vääntämään kättä siitä että Venton saa tehä nelikoksi. :)

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 26.3.2012 12:50

^ Eikös se jollain tavalla onnistu jo tälläkin hetkellä..? Napataan Syncro Golffista kattopelti ja perä takaovista taaksepäin pois, laitetaan tilalle Venton korin osia ja vaihdetaan keulaan Vento-osaset. :)
Syncro Variantissa pääsee vähemmällä kontin lattian peltien osalta...

odeski
-
Viestit: 22
Liittynyt: 24.11.2008 11:37

ViestiKirjoittaja odeski » 26.3.2012 19:14

Vähän huvittaa tuo "lausunto", jos se on muutoskatsastusta varten. Tarinaan riittää nahkapenkeistä ja sininisestä koritelistasta, mutta ei mitään tarkempia teknisiätietoja.

Mallisarjaa ei ole koskaan määritetty täysin yksiselitteisesti ja katsastusasemilla on tehty vaikka mitä päätöksiä aiheeseen liittyen. Sen puolesta kaikki on mahdollista, vaikka dokumentit olisi Aku ankasta. Vaatii tosin yleensä sen tutun katsastusmiehen. Aikaisemmin erilaisia erikoismalleja ei ole pidetty samaan mallisarjaan kuuluvina, koska niiden valmistaja on ollut yleensä eri lafka esim. Irmscher mallit Opelilla, M3 ja M5 BMW:llä, S ja RS Audilla ym.

Malliin kuulumattoman korin liittäminen nelikon alustalle tai mallisarjaan kuulumattoman nelikon takalattian vaihtaminen etuvetoon vaatii aina poikkeusluvan. Poikkeusluvat on täysin julkisia ja niistä voi tilata kopion Trafista postikortin hinnalla. Se, että autossa on jotkut kilvet kiinni, ei tarkoita, että autossa olevta muutokset olisi hyväksytty.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 26.3.2012 19:27

jii_bee kirjoitti:^ Eikös se jollain tavalla onnistu jo tälläkin hetkellä..? Napataan Syncro Golffista kattopelti ja perä takaovista taaksepäin pois, laitetaan tilalle Venton korin osia ja vaihdetaan keulaan Vento-osaset. :)
Syncro Variantissa pääsee vähemmällä kontin lattian peltien osalta...


Eheh. :) Mutku jokaisella on nelikko-golf...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 26.3.2012 20:26

Poikkeusluvat on täysin julkisia ja niistä voi tilata kopion Trafista postikortin hinnalla.


Aivan, mutta vielä lisäyksenä selvennyksenä että poikkeusluvat ovat aina yksittäistapauksia. Jos joskus joku on saanut luvan johonkin muutokseen, ei se ole mikään syy miksi se myönnettäisiin uudestaan jollekkin toiselle.

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 26.3.2012 22:11

Aikaisemmin erilaisia erikoismalleja ei ole pidetty samaan mallisarjaan kuuluvina, koska niiden valmistaja on ollut yleensä eri lafka esim. Irmscher mallit Opelilla, M3 ja M5 BMW:llä, S ja RS Audilla ym.


Audilla S-malli on ihan normimalliston tehokkain malli. RS on sitten quattro gmbh tuotosta.

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 27.3.2012 2:34

Siis selvennys nyt aikaisempaan:
Nelikko asia nyt ensin vaikka eli vw maahantuonnilta sain lapun jossa luki että nelikko ja etuveto ovat samaa mallisarjaa samalla tyyppi numerolla. Katsuri otti asiasta yhteyttä trafiin. Helvetillisen taistelun sähköpostilla ja puhelimitse saatiin sieltä sähköposti joka antoi luvan edetä niin että autosta tehdään vertailumallia vastaava. Siitä edenneillä email ja puhelu tappelulla, lausunnot viidestä eri lähteestä ja viimein soitto näiden pässinpäiden esimiehille herkesi antamaan sähköpostilla luvan että auto saadaan muuttaa nelikkoa vastaavaksi ja siihen saadaan vaihtaa osia joita saisi alkuperäiseen nelikko golffiin muutoinkin vaihtaa.

Vielä muutaman sähköpostin ja keskustelun jälkeen on nyt selvää että saan laittaa tuohon golffiin minkä tahansa poikittais koneisen vaggilaisen nelivedon vaikka haldexsinkin. Tämä koska neliveto haldex vs syncro toimii ns samalla perjaatteella toinen vain sähköisesti ja toinen mekaanisesti.

Tuo limitedin vertailu asia on siis vielä kesken vaikka kerkesin jo tuulettaa että tuolla lapulla pääsisi etenemään tässäkin asiassa. Odotamme siis Trafin lausuntoa ja täytynee taas ottaa yhteyttä tuohon suureen johtajaan. Näiden alaisten kanssa en lähde enää asioimaan kun 4 eri jätkäkältä tulee neljä eri lausuntoa asiasta ja yhdessäkään ei ole päätä eikä häntää.

Ymmärrän hyvin että mielenkiintoa riittää tämän projektin suhteen. Tosin arvelisin koska tuossa ekassa email sodassa jossa nelikko luvat tuli oli että "tässä tapauksessa voitaisiin mennä vw todistuksen mukaan" eli en tiedä onko muilla mahdollisuutta saada tuollaisia lupia. Riippuu kait tähtien asennoista yms tämä asia.

Kaikki mailit ja lausunnot yms aineisto löytyy katsurilta sekä multa niistä alkuperäis kappaleet, mutta en lähde niitä tänne postaamaan. Niitä tarvitsevalle ehkä siinä vaiheessa kun tuo oma laite on leimattu ja ajossa. Tämäkin pyynnöstä. Lapuissa on nimiä enkä halua alkaa mainostamaan kenen kaikkien kanssa oon ollut yhteyksissä koska nämä henkilöt tuskin kaipaavat mitää tiedustelu soittoja tähän projektiin liittyen vielä prokkiksen seuraajilta.

Sitten varoituksen sananen. Tuli tuosta aijemmista viesteistä vähän sellainen maku että hyvä kun mua ei suoraan syytetä petoksesta eli vielä sellainen viittaus niin mun mitta tulee täyteen, poistan koko topickin ja auton saa nähdä sitten kun se on valmis. Tämä koska kaikilla mahdollisilla kepuli konsteilla saa autoja leimalle, mutta kyseisessä laitteessa ei ole eikä tehdä mitään kopromissejä vaan kaikki on täysin laillista.

Se niistä lyhyistä vastauksista. No jos ei jaksa lukea tai alkaa joku tympiä niin passaa painaa Alt+F4 ihan vapaasti. Kukaan ei ole pakottanut seuraamaan tätä topickkia.

slate
-
Viestit: 674
Liittynyt: 27.7.2003 14:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja slate » 27.3.2012 10:30

Kaikki mailit ja lausunnot yms aineisto löytyy katsurilta sekä multa niistä alkuperäis kappaleet, mutta en lähde niitä tänne postaamaan. Niitä tarvitsevalle ehkä siinä vaiheessa kun tuo oma laite on leimattu ja ajossa. Tämäkin pyynnöstä. Lapuissa on nimiä enkä halua alkaa mainostamaan kenen kaikkien kanssa oon ollut yhteyksissä koska nämä henkilöt tuskin kaipaavat mitää tiedustelu soittoja tähän projektiin liittyen vielä prokkiksen seuraajilta
.
Nimien blurraus tai poistaminen on sallittua.

Sitten varoituksen sananen. Tuli tuosta aijemmista viesteistä vähän sellainen maku että hyvä kun mua ei suoraan syytetä petoksesta eli vielä sellainen viittaus niin mun mitta tulee täyteen, poistan koko topickin ja auton saa nähdä sitten kun se on valmis. Tämä koska kaikilla mahdollisilla kepuli konsteilla saa autoja leimalle, mutta kyseisessä laitteessa ei ole eikä tehdä mitään kopromissejä vaan kaikki on täysin laillista.

Oikeen varotus! Mua ei henk koht häiritsisi yhtään, että topicci katoais bittiavaruuteen ja vaikka ilmeistyis takasin kun jotain oikeesti tapahtuukin. Spekulaatioautoja on rakennettu vuosikymmeniä.

Mielestäni käytät itse juurikin kaiken maailman kepulikonsteja kiukuttelemalla viranomaisille ja jankkaamalla lupia sähköpostilla. Jos tämä leiman saa, on tämä hyvä esimerkki kepulikonsteilla leimatusta yksittäistapauksesta.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 27.3.2012 10:41

Eli jos oikein ymmärsin niin nelikkomuutos"lupa"(si) perustuu sähköposti- ja puhelinkeskusteluihin eikä mihinkään viralliseen dokumenttiin?

Edit:
Valitettavasti TraFin sivuilla ei enää löydy näitä hyviä esimerkkejä kun viittaavat nykyään suoraan Finlexiin. Muuten siis teksti pysynyt samana paitsi esimerkit lopusta puuttuu. Ja yksihän niistä on/oli:
Esimerkki 3.

Taka- tai etuvetoisen auton muuttamista nelivetoiseksi ei voida hyväksyä muutoskatsastuksessa jos mallisarjassa ei ole nelivetoista versiota eikä muutokselle ole myönnetty poikkeuslupaa


Toivotaan että ei pidä enää paikkansa.
Viimeksi muokannut Sebastian, 28.3.2012 13:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 28.3.2012 0:18

Vw konsernin kirjallinen todistus tuossa taisi sulta jäädä huomaamatta. Sähköposti keskusteluissa on kaikissa niin K1 kuin Trafin sähköinen allekirjoitus eli nämäkin voidaan laskea virallisiksi dokumenteiksi. Minua ei henk. koht. kiinnosta pätkän vertaa kunhan trafi ei ala muuttamaan lain säädäntöä ennen muutoskatsastus päivää ja katsuri on tyytyväinen todistuksiin. Eipä tämä asia ketään muuta pitäisi niin hirveämmin liikuttaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.3.2012 9:27

eivät trafilla pyytele mitään todistuksia maahantuojalta miten nuo eroaa toisistaan? pelkkä moottorinmuutos katsastukseen vaaditaan enemmän dokumentteja
eikä tarvi edes poikkeuslupaa hakea?

eihän tätä enään kannata olla kateellisia ruotsalaisille löyhistä rakentamissäädöksistä

odeski
-
Viestit: 22
Liittynyt: 24.11.2008 11:37

ViestiKirjoittaja odeski » 29.3.2012 0:17

Trafi tai AKE ei ole koskaan päättänyt rakenteluun liittyvästä lainsäädännöstä vaan sen on hoitanut LVM. Asiaa koskevaan lainsäädäntöön ei ole tehty mitään oleellisia muutoksia vuoden 1998 jälkeen (jossain vaiheessa lisätty maakaasumuutoksille oma pykälä ja akselisto muutoksiin tullut pieni viilaus).
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/1998/19980779

Katsastajan pitää tehdä päätökset voimassaolevan lainsäädännön mukaan. Toisen katsastajan tai jonkun virkamiehen sähköposti ei muuta asiaa mihinkään. Asiasta
voi poiketa Trafin poikkeusluvalla, mitä ei toimiteta sähköpostilla. Sitten on erikseen legendaariset katsastajien höynäytykset ja tahalliset kavereille tehdyt sopivat päätökset. Trafi ei puutu mitenkään satoihin tekniikanvaihtoihin ja tuhansiin muihin muutoskatsastuksiin. Katsastajat hoitavat asiat ihan itsenäisesti. Joskus katsastajat kysyvät neuvoa omilta pomoiltaa tai Trafilta, mutta päätöksen tekee katsastaja. Moni katsastaja yrittää kiertää asiaa puheissaan, mutta eivät he pääse vastuustaan paskaa jauhamalla.

Suomalaisessa tyyppihyväksynnässä nelivedot olivat aina oma tyyppinsä. Asian näkee hyvin vanhoista tyyppikoodeista. Valmistaja voi tietenkin ilmoittaa, niiden olevan samaa mallisarjaa. Jännäksi menee silloin vaihdettavien osien lista.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 21.8.2012 10:13

Täällä on varmaan jo savut otettu?

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 23.8.2012 0:26

Juu tuon appiukon saunankiukaan löin viime viikolla tulille ainakin:D Ei oo motivaatio riittäny pahemmin tuon tekemiseen. Helmat jos sais tässä tehtyä ja alkais koneen osia pistää koneistukseen. Kuten sanottu helvetin hitaasti ja epävarmasti valmistuu viimeistään juhannukseen 2050 mennessä:D Ainakin nyt ois ovet ja kyljet valmiiksi saatu sekä megaruutan sielunelämään tullut tutustuttua hiukan.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 16.6.2013 17:32


Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 18.6.2013 3:00

Tjuu u, projekti kaupan. Talli tilasta tuli luovuttua eikä innostus jaksa riittää, saati sit budjetti. Sebastianhan voipi ostaa tuon ja tehdä loppuun kun on noin innostunut prokkiksesta.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 89 vierailijaa