Scirocco ja uusi elämä

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

Scirocco ja uusi elämä

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 3.10.2010 9:11

Aikaisempi projekti kun on liian kaukana, niin nerokkaana miehenä ajattelin hommata toisen tänne lähemmäs asumispaikkakuntaa, autojahan ei koskaan voi olla liikaa :)

Tarkoitus oli alunperin laittaa pirssi ainoastaan ajokuntoon, mutta näyttää pahasti ja vankasti siltä, että hieman syvällisemmäksi menee... Eiköhän tämäkin ostos ala täyttämään pikkuhiljaa projektin tunnusmerkit, joten tässä tulee.

Itse pidän projektikertomuksista, joissa on runsaasti kuvia, joten pyrin niitä laittamaan ennemmin liikaa kuin liian vähän.

Aihio ei varmasti ole kaikkein houkuttelevin, mutta Sulo Vileninä ostin kun halavalla sain. Korinvahto, tekniikka 80-luvun alkupuolen Golf I GTI:stä DX koneella, korina -87 GTI Scirocco kammosiivellä, prosentit 41. Ruostetta ei aivan älyttömiä ole, mutta yleiskunto voisi olla parempikin. Tarkoituksena on saada yleisilme omaa silmää tyydyttäväksi, uutta tästä ei enään saa, mutta siistin ja toimintavarman pelin varmasti saa.

KuvaKuvaKuva

Homma aloitettiin tekniikan ylösnostolla.
Kuva

Tämän jälkeen pesuhommia ensin moottorille ja laatikolle, oli laatikon paskat pikkasen ottaneet kiinni, mutta mielestäni aika hyvä kuitenkin tuli. Paikallisen Nesteen TI-hallin lattia meinasi hieman olla liukas pesun jälkeen :)

Before

KuvaKuvaKuva

After

KuvaKuvaKuvaKuva
Kuva


Tämän jälkeen liukkaria ja painepesuria koko autolle ja etenkin konehuoneelle, huomaa konehuoneen onnistunut värinvaihto :)

KuvaKuva

Konehuoneen vanha lappu, pari muutakin reikää konehuoneesta tietenkin löytyi, tietenkin hankalasti hitsattavista paikoista.

Kuva

Tämän jälkeen ajattelin paneutua ensin tekniikan ja konehuoneen hieromiseen, tarkoitus olisi saada auto siirtokuntoon vielä ennen talvea. Päätin jo alussa, että moottorista en ala tekemään uutta, on suuri vaara jossain vaiheessa keksiä pellin alle mahdollisesti jotain muuta. Uusin siis kaikki tiivisteet, että moottori pitää kaikki liemet sisällään, mikään ei vituta enempää kuin moottori, joka on yltäpäältä öljyn ja maantiepölyn peitossa. Avasin yhden kk-laakerin kaulan, laakerit näyttivät lähes uutta vastaavilta, joten uudet pultit ja mutterit ja takaisin kiinni. Venttiilien ohjurit olikin sitten aika väljät, mutta nuukana miehenä päätin että noilla mennään, vv-kumit toki vaihdoin, läppäsin venttiilit ja oikaisutin kannen, se kun oli kiero. Positiivinen yllätys oli kannen kanavissa, ne oli todella nätisti muotoiltu, niille en tehnyt mitään. Venttiilivälykset säädin myös oikeiksi, tässä koneessa se oli palasäätöinen, eli vanhemmasta koneesta on todella kyse.
Jarrupuhdistajaa en säästellyt palikoita puhdistaessa, on kyllä loistavaa ainetta öljyisten osien puhdistuksessa ja on tietenkin lääkäriliiton suosittelema tuote.

Kaikki maalit ovat käläkäläpurkkimaaleja, mustaa. harmaata ja valkoista. Ei millään ollut intoa tämän järjestelmällisempään maalaukseen, pysyy mitä pysyy.

Ensin lohkon pohjamaali.

Kuva

Sitten pinta.

Kuva

Stefojen runkokappaleiden maalaus ja uudet stefat.

KuvaKuva

Kansi harmaaseen maaliin ja paikalleen, uusin pultein tietty.

Kuva

Moottorin etupään tuen täyttö sikaliimalla, tietysti ostin vahingossa vääränvärisen tuubin, no mustaa väriä päälle ja hyvä tuli.

KuvaKuva

Tämän jälkeen osien maalausta ja paikalleenlaittoa. Uutta osaa mm. tiivisteet, kansipultit, öljypohja, jakopää, vesipumppu ja termostaatti.

KuvaKuvaKuva

Jotta K-jetti toimii oikein on tärkeää, että alipainevuotoja ei ole. Luulisin ettei niitä ongelmia tule. Alipainekiihdytin tai mikäsenniminytolikaan puhdistettuna ja kasattu uudella o-renkaalla.

Kuva

Imusarjan letkusto kasattuna. Biltsun muovihaaralajitelma ja klemmarit osoittautuivat hyväksi ostokseksi. Pitää varmaan vielä kääntää noi klemmarit huomaamattomampaan asentoon ja katkoa ylimääräiset pois...

KuvaKuvaKuva

Autossa ei ollut alkuperäistä öljynjäähdytintä paikallaan, joten ostin uudemmista tutun lämmönvaihdin öljynjäähdyttimen letkuineen ja putkineen, kuva ainoastaan puhdistetuista letkuista ja klemmareista.

Kuva

Vesipumpulta ylös nousevan "turhan" letkun tukin umpeen, pienen reiän voisi siihen vielä porata. Pitäisi tulpan kestää :)

KuvaKuva

Laatikkoon vaihdoin laippojen stefat, vaihdoin öljyt ja maalasin.

KuvaKuvaKuva

Tässä onkin sitten up-to-date kuva jossa mennään. Kytkin ei ollut kovinkaan vanha, puhdistin sen huolella ja laitoin kiinni.

Kuva

Tässä kaikki tällä erää, lisää seuraavassa jaksossa...

Aurinkoinen_
-
Viestit: 72
Liittynyt: 5.10.2006 8:02

ViestiKirjoittaja Aurinkoinen_ » 3.10.2010 14:04

Oikein mielenkiintoinen projekti, jatkoa odotan mielenkiinnolla.. :D

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 3.10.2010 20:06

Jatketaas samaan vauhtiin, kun tuli talleiltua vähän tänään.

Konetilan hitsauksia aloittelin, tätä herkkua jäi vielä jäljelle. Aloitin oikean puolen iskaritolpasta.
Kuva Kuva Kuva Kuva

Pakosarja oli halki, joten piti hommata ehjä, hommasin peltisen samaan kipuun. Ainut huoli on laippojen suoruus tai lähinnä sen puute, joku kierosilmä hitsannut maanantai aamuna. Saiskohan ne oikastua jossain koneistamolla tollaset irrallaan olevat laipat samaan tasooon? Muuten pirun asiallisen ulkonäön omaava sarja.

Kuva

_Wisse_
-
Viestit: 211
Liittynyt: 8.5.2007 21:53

ViestiKirjoittaja _Wisse_ » 6.10.2010 22:05

toi takasiipi,oikeesti waaaau!:P en ikinä oo tykänny noista, mut kylläpä istuu sciroon nätisti! Gyntherin Bätmobile-lookkeri. Älä vaan hankkiudu siitä eroon.

TiPu
-
Viestit: 679
Liittynyt: 28.8.2003 18:28

ViestiKirjoittaja TiPu » 7.10.2010 0:07

Noniin, alkaiskohan Scirocco buumi kun jo kolmas mk2 rakenteilla etelä-suomessa ;) Tulen seuraamaan tätä rojektia jotta saan ruoskittua ihteni oman kimpussa paremmin.. Paskarotteloni ON saatava ensi kesäksi vartti-kuntoon! Tiisselille tsemppiä ja toivottavasti ei löydy pahoja yllätyksiä muovikaarien alta. Nämä on hienoa korimallia ettei tartte ollenkaan koskea ulkonäköön, korkeintaan maalata nätiksi.

ps. jos hiukan haluat virittää, niin miulla on Audin 5000 läppä ja ao linkin kautta saat ohjeita konversioon:
http://www.scirocco.org/tech/mk2/5000tb/5000tb.html

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 10.10.2010 8:25

Eilen tallilla ollessani ja autoa tutkiessani tuli tehtyä päätös, joka löytyy tästä.

Korin kuntoa ja edellisten omistajien räpellyksiä katsoessa alkoi epätoivo nostaa päätään, parempi tehdä päätös nyt, kun korille ei ole tämän enempää ehtinyt nähdä vaivaa.

Jahka tämän hairahduksen kaikista tavaroista pääsen eroon, hommaan tutun ja turvallisen Golfin Pohjanmaalta tänne etelän lämpöön :)

Qubik
-
Viestit: 66
Liittynyt: 14.8.2010 11:02

ViestiKirjoittaja Qubik » 10.10.2010 9:10

Harmi... hieno materjaali kyllä.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 10.10.2010 19:42

oisit puolet lähempänä niin voisin hakeakkin :) etkö jaksa hitsata?

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 10.10.2010 21:12

En, ja en jaksa paikkailla näin paljoa edellisten kätten jälkiä. Taitaa ite olla jo sen verran kermaperse :)
Ostakeeostakee!

scr53B
-
Viestit: 10
Liittynyt: 4.11.2010 17:16

ViestiKirjoittaja scr53B » 12.12.2010 20:38

Noniin, alkaiskohan Scirocco buumi kun jo kolmas mk2 rakenteilla etelä-suomessa ;)


Ilmoittaudun neljännen "projekti" sciroccon omistajaksi etelä-suomessa! ;) itseasiassa mulla on 2 mk2:sta mutta toinen myynnissä.

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 13.12.2010 6:03

Minä kun poistuin tästä ringistä, niin saat luvan olla kolmas :)

scr53B
-
Viestit: 10
Liittynyt: 4.11.2010 17:16

ViestiKirjoittaja scr53B » 13.12.2010 10:42

Juu harmin paikka toisaalta meinaan sais porukka alkaa oikeesti elvyttämään näitä katoavia kansanautoja pikkuhiljaa... :/

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 641
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 13.12.2010 19:21

Sciroccoja lisää, pelastakaan joku nyt tämäkin talteen. Omasta mielestä kakkos Scirocco on hiton makea auto ajaa, muotoilu ei puhuttele kaikkia mutta itse tykkään kovasti. Ensi kesänä täytyy elvyttää Corrado klubin kanssa jo kerran vietetty Scirocco/Corrado kokoontuminen.

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 14.12.2010 5:13

Koko vehje reallisoitu, koppa meni varaosakoriksi historic-luokan Sciroccoon.

Kukaan "järkevä" ihminen ei tästä olisi autoa alkanutkaan tehdä...

scr53B
-
Viestit: 10
Liittynyt: 4.11.2010 17:16

ViestiKirjoittaja scr53B » 14.12.2010 18:57

Sulle ei tainnu jäädä mitään osia siitä sitten jäljelle?

Tiisseli
-
Viestit: 91
Liittynyt: 2.3.2008 17:35

ViestiKirjoittaja Tiisseli » 14.12.2010 19:53

ATS Cupit jäi, ne pidän itsellä. Muut meni viimeistä mutteria myöten.

Gnolli-
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 10.2.2012 0:01

ViestiKirjoittaja Gnolli- » 10.2.2012 0:17

Hei! Onpa hienoa nähdä vanha autoni täällä projektiosastolla. Ostin tuon auton vuonna 2004 joltain hemmolta joka oli laittamassa turbo-konetta tuohon ja aina katsastukseen olisi vaihtanut vanhan koneen takaisin. Hieno auto ja mukava ajaa oli mut onneksi sain myytyä sen eteenpäin :P

Tältä auto näytti vuonna 2005 http://koti.phnet.fi/ophuovi/muuta/scirocco/


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa