100 kW & 4 l / 100km ekoTD moottorin rakentaminen + 02m

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 28.3.2012 15:11

No sitähän mä vähän meinasinkin, jos se tuo 50 hepoa lisää niin pakkohan niiden pakopaineidenkin on laskea. Varsinkin vaparizivikissä! Mut se ot:stä.Oletko Tomppa lähettämässä jonkin toisen nokan hiottavaksi? Toi oma menis kivasti siinä samalla jos olet.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 11.6.2012 21:18

Postaillaanpa tänne pitkästä aikaa. Mantorpiin kohdistunut BugRun-reissu tuli tältäkin vuodelta suoritettua isolla porukalla, saldona palttiarallaa 25 kierrosta rataa lauantaina ja dynolappu sunnuntaina. Lupaus topicin tehoista piti, lauantaina pienemmälle säädetyillä syötöillä muiden radalla olijoiden terveydellisistä syistä 100,5kW, eli 136,7hv / 5454 rpm. Vääntöä perus 247 / 3639rpm. Ei paljoa ja tuskin enempää olisi hirveästi syöttöä lisäämällä tullutkaan, sillä tiesinpä viimeistään lauantaina rataillessa että vieläkin ahdistaa. Takasuora oli pakko ajaa hölläten, ettei tapa ahdinta, kun paineet oli 1,7bar puolikaasullakin. Hukkis sentään avautuu 1,2bar paineilla. Enivei, 120hv on kuitenkin käytössä alueella 3500-6000rpm. =)

Kuva Kuva


Ratailuvideo, 5min jälkeen on ehkä parhaiten nähtävää tylsässä sateella ajelussa, kun muut tuntuu olevan tiellä.

Kulutus oli täydellä autolla ja kolmella ihmisellä vitosen luokkaa Mantorpiin mennessä..
Loppujen lopuksi jotain toista mutkaa pitää siis kehitellä...

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 11.8.2012 12:35

Mitäs tälle kuuluu? Seurattu on mielenkiinnolla jo pidemmän aikaa :)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 11.8.2012 21:31

Ajettu ja paljon. =)
Jokapäiväisenä ykköskäyttöautonahan tämä on. Polttoaineen jäähdytykseen hommasin kivan pienen coolerin kiinasta, katsotaan mitä jännää tällä saa aikaan jahka saa asennettua. Samallaa voisi vetää polttoainelinjat uusiksi. Ainakin pitkässä ajossa pitäisi löytyä vaikutusta. Isompi ahdistin on edelleen suunnitelmissa, aikaa vaan moiselle ei meinaa löytyä ainakaan näin kesäisin.

Vitosen molemmin puolin mennään kulutuksen suhteen ja kyllä tuollakin kokoonpanolla ohituksissa kerkiää komeasti. Syötöt on periaatteessa aivan minimissä, tai ainakin siinä rajalla että alhaaltakin löytyy vetoa.

Dynolapusta tuli vaan sen verran mieleen, että penkittäjä lienee polkaissut kaasun komeasti pohjaan, vaikka polkimen asennolla pystyy paremmin hakemaan menoa. Dynossa lienee pakosarja ollut savua ja painetta täynnä.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 13.8.2012 22:03

Edelliseen viitaten - aika normaali km/poltoainesuhde meilläpäin... Tien päällä 80%, kaupungissa loput.
Kuva

mza_
-
Viestit: 88
Liittynyt: 20.1.2008 20:43

ViestiKirjoittaja mza_ » 15.8.2012 17:43

Edelliseen viitaten - aika normaali km/poltoainesuhde meilläpäin... Tien päällä 80%, kaupungissa loput.
kyllä pienellä menee =) omassa autossa syttyy normaalisti bensavalo tuossa vaiheessa :D Niin ja tankki on kuitenki 66L =)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 25.10.2012 22:22

Syksy tulee ja talvipakkaset aiheuttavat sumua aamuisin.

Aamuinen usva Pohjois-Lahdessa

Tätähän se oli koko viime talvenkin. =)
Pitäisköhän miettiä vaikka kokeilun iloksi astetta miedompaa nokkaa...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.10.2012 22:47

Jep, tämähän on eko :D

Mites jos on pakkasta se normi suomalaisen kesän verran, eli -20 °C?

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 25.10.2012 23:12

^Oon nähny ku ko. auto lyötiin käyntiin ilman moottorin esilämmitystä (muistaakseni) n.-10° pakkasessa.
Voin sanoa et siinä auton vierellä rupes kyllä isoakin miestä itkettämään, sen verran raikkaat aromit tarttu sieraimiin :)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 26.10.2012 11:37

Mites jos on pakkasta se normi suomalaisen kesän verran, eli -20 °C?


Ei toi läpipalaneen määrä enää siitä kasva. Käyntiin lähtee pakkasella kuin pakkasella ihan kuin syömään kutsuisi, mutta noi sivutuotteet onkin sitten toinen juttu. Mikähän siinä on, että tuo 0 astetta on aika lailla tuo savuraja. Uudesta asti ollut tommonen... =)

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 26.10.2012 11:49

Raju nokka ja palotilan keraamipinnoitukset ton aiheuttaa.

tt-d
-
Viestit: 44
Liittynyt: 21.10.2005 20:48

ViestiKirjoittaja tt-d » 11.11.2012 16:41

Onko puristussuhde vakio? Se ja pumpun ennakko vaikuttaa eniten kylmäkäynnistykseen

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 11.11.2012 16:53

Puristussuhde on vähän väljempi johtuen venttiilien upotuksesta. Noh, se siitä. Lähtee se kevyesti kovallakin pakkasella tarpeen vaatiessa lämmittämättä.

tt-d
-
Viestit: 44
Liittynyt: 21.10.2005 20:48

ViestiKirjoittaja tt-d » 11.11.2012 17:22

Joo, niistä on tainnu olla puhetta jo kasausvaihees

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 30.12.2013 22:32

Nyt tekeekin tiukkaa päättää, että kumpaan topicciin jatketaan... Tähän vai kävijöiden kalustoon.

Enivei, syksyllä liikkeelle lähtöjä alkoi maustamaan aikamoinen ravistus, joka ei kuitenkaan ilmennyt liikkeellä ollessa. Omana pikagnoosina joko puoli miljoonaa veivattu loota, levystä pala tai jousi kateissa, tai sitten asetelmassa on jotain vinksahtanut. Tästä kauhistuneena kävin päivän pikareissun Kemissä ja tuliaisina tuli sittemmin nopeaan tahtiin alkoholisoitunut ruotsalainen perhesuihkari. Disclaimer: Osaltaan tähän vaikuttivat kombinaationa viina ja nainen. Elkää peljätkö, olen myös kirjautunut toisellekin merkkifoorumille ja lupaan olla levittämättä hetkellisesti ja puolihuolimattomasti aiheutunutta tautiani tätä enempää.

Kun pyörivät pyörät oli saatu taas alle, piti Jetan kori pistää katsuria miellyttävään kuntoon ja siitähän tulikin jo perinteisesti kehkeytyen aivan jumalaton kolmen päivän peltisavotta. Aloitettiin apparin takakaaresta ja päädyttiin Dubsonicin kanssa kiertämään etukautta koko pohja, päätyen lopulta kuskin takakaareen, joka siis näytti myös ehjältä - kunnes löysin sieltäkin kaksi kämmenen mentävää aukkoa edellisten kahdenkymmenen pohjapaikan ja molempien mätien sisähelmojen kaveriksi. Jossain vaiheessa tuli pariinkin otteeseen vakavasti mietittyä koko homman järkevyyttä, mutta tulihan siitäkin ehyt. Jotkut on toisinaan puhuneet kolmoskorisen ruosteherkkyydestä ja tämä olkoot erittäin varoittava esimerkki. Leima kuitenkin saatiin taas kerran muutaman minuutin katsastuksella, jossa lähinnä ihmeteltiin pääosin valkoiseksi sudittua pohjaa ja maalattua moottoria.

Kuva

Jetta jäi hakemaan vaikutteita erään entisestään tutun sysmäläisen savuvelhon kartanon alakertaan. Konehuone kohta tyhjäksi ja uusien palikoiden sovitus sisäänajetun (70tkm) ekomoottorin perään. Ehkäpä mahdollisesti se kuudeskin vaihde sieltä kohta löytyy... ja menohaluja...

Kuva

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 19.2.2014 20:34

Hommahan etenee hitaasti ja varmasti. Kone ja vaihteisto napattiin irti ja samalla alkoi selviämään kytkimen ravistusongelmakin. Kytkinlevyn jouset olivat löysällä ja niiden ympärillä oleva pidätinrauta haljennut. Lisäksi paininlevyssä oli komea reikä, mutta ihme sinänsä että kytkin irroitti.

Kuva Kuva

Vajaa 100tkm ajettu DRW-koodin Golf IV 02m-loota tuli haalittua Englannin maalta ja se tipahti kotiin viikonlopun ylitse, joka kuljetusnopeudellaan kyllä pääsi yllättämään. Kilometrit ja likaisuusaste ainakin kohtasivat.

Kuva

Siihen kaveriksi nelosgolffin vaihdevivusto, jota vertailin irti otettuun 020 tankoboksiin. Näyttäisi olevan vähän liiankin helppo sovitus, mutta katsotaan nyt mitä tulee eteen.

Kuva

Kytkimeksi meinasin kiinteällä vauhtipyörällä olevaa pakettia, mutta mieli tekisi olla toisenlainen nuori ja ostaa kaksoismassa. Vääntöä paketti kestänee vakiona sen mitä ekosta saa järkevästi pihalle, eikä laatikon rallatuskaan pääsisi häiritsemään.

Ahdinpolitiikka on vielä vähän auki. Mieli tekisi jotain 2056 tapaista ratkaisua, mutta katsotaan mihin päädytään.

Vetaritkin pitäisi vielä mittailla ja teettää... Onhan tässä hommaa.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 20.2.2014 18:07

Kai ne jarrutkin siinä samalla isonee? Mulle sit ne S2:n jarrut :)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 20.2.2014 22:05

Keula kohti Sysmää ja testaamaan josko nelosgolffin 02m vaijeritorni uppoaisi mk3-koriseen, kuten toiveissa oli. Porailin kotitöinä tuon keskimmäisen tapin etuosaan, samalla poistaen reunimmaiset pultit ja lisäsin takaosaan pultit pohjasta käsin. Samalla tuli rasvattua linkut.

Ja sinnehän se upposi. Merkkailin muistiksi ja jonkun avittamiseksi toiseen kuvaan kaikki muutoskohdat. Tuohon takimmaisten pulttien kohdalle pitää vielä tehdä rauta, joka menee tuohon tunnelin päälle kiinni - on sitten varsin jämpti paketti. Joku oli tehnyt korialuslevyillä, mutta en jaksa uskoa että tulisi hyvä. Vaijerit tulee ihan tunnelin kattoa pitkin, mutta varat tuntuisi riittävän ja etupäätä shimmaamalla saa viimeistään kohdallensa. Keppiä joutunee vaan lyhentämään kun ilmeisesti nelosessa tuo paketti tulee jotenkin alemmas tai konsoli on ylempänä?

Kuva Kuva

Samalla tuli hinkattua kone puhtaaksi ja otettua muutama hapettunut osa mukaan, josko niihin vaikka entuudestaan tuttua ekogreeniä suihkuttelisi päälle.

Jos jollain pyörii nurkissa nelosgolffin 02m käypäiset vetarit, ihan sama missä kunnossa ovat, niin otappa yhteyttä. Varsinkin jos pyydät niistä vähän rahaa tai et ollenkaan. =)

S2:n pysäyttimet varmaan pysyy vielä tän kesää. Menis se toinen touhutonni kun vanteetkin pitäisi suurentaa samalla. =)

Markus L
-
Viestit: 112
Liittynyt: 4.9.2013 17:58

ViestiKirjoittaja Markus L » 21.2.2014 23:32

Omassa 020 -> 02J -muutoksessa nostin tornin n. 5cm keskitunnelin yläpuolelle. Keppiä jopa pidensin aavistuksen, jotta saisi sen mahdollisimman lähelle rattia. (Vaihdevälin lyhentäjän tein toki.) Kepin korkeus riippuu tietty mistä tykkää. Arkiajossa saisi olla matalalla, mutta nopeassa ajossa ratin vieressä oleva keppi on parempi.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 22.2.2014 17:01

Ei sinänsä huono idea jättää tuota keppiä korkeaksi, varsinkin kun lyhenninkin tuohon laitetaan. Taidanpa jättää toistaiseksi koskematta.

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 25.2.2014 16:55

Tuli mieleen että tuota tietotaitoa imusarjoista löytynee täältä...

Olen T5 2.5TDI axe koneen imusarjaa puukottamassa ja olisiko aiheellista tehdä samalla parannuksia. Puukotus lähinnä siksi että saa venttiilikopan irti tulevaisuudessa irroittamatta aina imusarjaa. Pitäisikö suurentaa tilavuutta, muoto ym ajatukset?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 25.2.2014 19:57

Viisaammat voivat jatkaa, mutta pääperiaatteena varsinkin noissa plenum-sarjossa tai missä tahansa imusarjassa on, että saadaan tavara jaettua mahdollisimman tasaisesti sekä määrän, että virtauksen suhteen. Voinet aloittaa testauksen työntämällä paineilmaa sisään ja vertaamalla jokaiselle pytylle tulevan ilman määrään ihan sormituntumalla. Tuo plenum-putki (tai kaksi) rauhoittaa kummasti tätä tilannetta. Varsinkin joissakin vakiosarjoissa ilmamäärien ero voi olla huikea.

Eihän toi axe:n sarja nyt ihan huonolta näytä. Päälimutka pois ja plenum-putki tilalle - sikälimikäli se sinne mahtuu. =)

Tuossa oli ihan mielenkiintoisat sepustusta pätkä:
http://www.ralli.net/foorumit/moottori- ... iirto/4066

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 25.2.2014 22:44

Meinaatko sitä sisääntulevaa putkea? Se poikki ja isompaa "painekoteloa päälle? Kuten tuosta linkissä olevasta orginaali-imusarjasta huomaat että imusarja kääntyy venakopan aukeamisen tukkeeksi. Loppupeleissä on aikomuksena ahtimen, välijäähdyttimen ja putkiston vaihdon jälkeen ajaa auto findieselille ja vaihtaa axe:n suuttimet ja uusi softa. Nykyisellään autossa on siis 131hp axd kone. Tuo axe on 174hp, ahdin tulee sellaisesta, putki 3" ja kiinankuuleri keulalle. Samalla pääsee eroon noista vw:n orginaali ahtoputkista...

Tuollainen axe moottori löytyy osina ja siinä on imusarja joka puukotetaan, myöskin lohko ja kansi löytyy niin saa sovitella kaikessa rauhassa ja varmistua venakopan irroittamisen mahdollisuudesta imusarjan ollessa paikallaan.

Jos jokin idea on valmiina ko imusarjaan ja jotain kuvatuksia niin otan mielelläni vinkkejä vastaan...

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 15.3.2014 12:15

Laatikko sai taannoin vähän väriä pintaansa ja maalikomeron perällä ollut ekovihreä pääsi taas käyttöön. Sachsin 240mm kaksoismassapaketti tuli näppärästi Englannista ja uuden startin ostin Saksan maalta. Siispä romut laatikkoon ja kohti Sysmää.

Kuva

Loota soviteltiin Jetan tyhjään keulaan ja myöhemmin vaihteiston takatuki laikattiin ja lopuksi käytännössä revittiin irti apurungosta, kun takasaumaa oli hiukka vaikea katkaista ilman suurempaa purkamista.

Kuva Kuva

Kiitos aktiivisten foorumilaisten, totesin myös ihan itse, että Venton vaijerikäyttöiseen kytkimeen saa nestekytkimen kamat heittämällä kiinni ilman kojelaudan ja poljinasetelman purkua. Onneksi, sillä savotta olisi ollut suurenmoinen. Tarvittavat hilppeet tähän löytyivät Suomesta ja maailmalta. Pitää vielä käydä tekemässä 02m hydeputki sopivaksi tuolle Venton pääsylinterille.

Uudet vetarit on matkalla, jotka kokevat yhdistymisen Venton olemassa oleviin keppeihin myöhemmin. Sittenhän se alkaisi olemaan kasausta vailla.

Lopuksi heitän kuvan parivertailusta. Onhan se jonkun verran jämäkämmän oloinen tuo ämmä.

Kuva

Ahtimen osalta päädytään vielä kokeilemaan S1BG hienoisin muutoksin. Jos tulos ei tyydytä niin mietitään finanssipolitiikan salliessa jotain isompaa tilalle.

Kuvat on vähän mitä on - pitää ottaa oikea kamera seuraavaksi mukaan.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 25.5.2014 20:59

Huhheijaa, Jetta on viimein ajossa, eikä hirveästi mitään ylimääräistä ole tuntunut jäävän matkalle. Nyt pitää vaan saada kilometrejä ja laitella auto kuntoon BugRuniin, jonne savuinen joukkiomme lähtee taasen puolentoista viikon kuluttua.

Pikku muistilista jokaiselle 02M lootan päivittäjälle mk3-korisiin:
(Suurimmasta hommasta pienimpään)

- Vetarit menee täysin uusiksi, itse ostin siis mk4 Golffin vetarit, joihin koneistettiin uudet päät Venton napoihin, samalla vaihdettiin uudet ulkonivelet. Mk4:ssa kone on ihan eri paikassa, eli reilusti apparin puolella, joten kuskin puolelle piti tehdä 10mm shimmilevy lootan laipan ja vetonivelen väliin. Apparin vetarista lähtikin sitten jonkun verran pituutta pois.

- Vaihdelaatikon takakannake pitää siirtää niin paljon taakse, kuin tehostajan putket antaa myöten. Tuon irti saaminen on aika varovaista hommaa, ellei koko etukelkka ole irti. Kannakkeeseen tehtiin vielä uusi sisälaippa, jotta hitsauksen tarttuvuutta saatiin parannettua. Korkeutta voi joutua säätämään kannakkeen ja tukikumin väliin tehdyillä shimmipaloilla, jotta paketin saa suoraan. Tässä hommassa vetarin sisälaippa on todella lähellä takakannaketta, mutta sehän riittää.

- Vaihdelaatikon ison takakannakkeen ostin Epyteciltä, kun ei vaan kerta kaikkiaan jaksanut soveltaa, koska valmiitakin sai kaupasta. Ehkä hieman sovellan ideaa ja tarvittaessa näitä voi pienten testien jälkeen saada allekirjoittaneelta.

- Etukannake tehtiin vakiosta 020-lootan kannakkeesta. Kierreholkit laikattiin pois, reikä porattiin 12mm kokoon ja kannake sovitettiin hiomalla laatikon muotoihin. Koneessahan on 12mm kierteet, joten startti ja loota kiristyvät siihen ja tuon kannakkeen voi laittaa siiten koneen kylkeen erikseen muttereilla. Vaihdelaatikon puolelle pitää tehdä tukirauta sopivahkon näköiseen reikään estämään etukannakkeen sivuttaisliike.

- Mk4 Golf 02M-vaihdetorni muokataan edellisten postauksien mukaisesti. Menee kuitenkin kohtuullisen kivuttomasti paikoilleen ja päälimuovikin menee pikku puukotuksella nätisti paikoilleen. Omassa autossa oli vielä toi ICT:n valaistu nuppi, jossa sattui olemaan lukkoruuvi siinä mk4 kepin uran kohdalla, joten tämäkin meni napakasti paikoilleen. Laatikon puolella kannattaa ostaa uusi VW m12/m8 pultti, johon vaijerikannake tulee kiinni. Se kannake kun tarvii tuon pultin tuen toimiakseen kunnolla.

- Kytkimen linja pitää soveltaa mk3 02a:n kytkimen pääsylinterille tulevasta linjasta yhdistämällä se 02M:n ilmaushaarasta lähtevään putkeen. Tämän voi joku hytikkaliike tehdä näppärästi. Osta samalla myös T-haaran putkiin uudet tiivistekumit. Ilmaus onkin sitten oma projektinsa, mutta tässä tiputeltiin laatikon sisällä oleva työsylinteri pisara kerrallaan täyteen, yhdistettiin T-haara ja imettiin ruiskulla säiliöstä työsylinterin kautta linja täyteen. Ja kyllä, se mk3 työsylinteri toimii ihan kivasti, vaikka onkin halkaisijaltaan vähän mk4-versiota pienempi.

- Vaihteiston nopeusanturi ja pakkianturi tarvii uudet liittimet ja vähän jatkoa mk3:n johtoihin.

- Lainasin Vortexilta hyväksi todetusta topicista kytkentäohjeen, joka melkein soveltui myös 020:lle. Pakkisensorissa tummempi piuha tummaan ja punaisempi punaiseen. ;)

(OEM 02a wiring on left - o2m on right):
Black -----> Black/White
Blue/White -----> Blue/White
Red/Green -----> Brown.

Siinähän ne suurimmat sitten lienee. Näpertelyä on luvassa reilusti, joten ihan viikonlopun hommaksi en tätä kutsuisi. Tuo vaihdevälin lyhennin on ainakin tässä sovelluksessa juuri passelin oloinen ja kepin liikkeet ovat tosi napakoita.

Lootahan oli koodiltaan DRW, eli pisin mitä löytyy. Tällaiseen ekoajeluun toi on aika passeli, mutta alaväännöltään olemattomilla vehkeillä kannattanee katsella tiheämpiä lootia. Nyt kierrokset on 1400rpm 80km/h nopeudessa, kun vakio AAZissa ne on 2000rpm samassa nopeudessa.

Kytkimeksi ostin vakion mk4:n Sachsin kaksoismassapaketin, jonka väännönkestoluvut ainakin tiedetään, eikä laatikko kuulosta kaksoismassan ansiosta kivimurskaamolta. Ehkä tolla nyt viitisen kesää päästää huoletta.

Kuva Kuva Kuva

Vanha ahdin (Schwitzer S1BG) jäi vielä kiinni vähän avarrettuna - katsotaan miten homma alkaa sujumaan sen kanssa, tai sitten etsitään jotain jännempää tilalle kun budjetti antaa myöten.

Olikohan muuten eka AAZ mitä on ämmällä koskaan rakennettu?

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 8.8.2014 12:09

Nyt kun oletettavasti Jetta on kesän ollut aktiivisesti ajossa olisi erittäin mielenkiintoista kuulla minkälaista vaikutusta laatikkokonversiolla eli välitysten pitenemisellä on ollut kulutukseen.

Kaiken kaikkiaan tämä ja muutkin tttaljan hommat ovat kyllä hienoa luettavaa. Ne tekevät, jotka osaavat.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 8.8.2014 22:34

Tällä on tosiaankin ajettu. Pari viikkoa ennen Bug Runia kasaan ja kovaa ajoa - ilman mitään ongelmia. Ahdistin jäi nyt lopullisesti pieneksi, vaikka pieni tekohengitys pakosarjan ja hukkaportin reiän suhteen helpottikin aavistuksen verran. Taivaalta tipahti yksi huoltoa kaipaava Garretin GT2556V, johon pitäisi yrittää saada kehitettyä järkevä ohjaus ympärille. I-koneissa tuo ahdin on ollut pakopuolen ohjaukseltaan vähän ongelmallinen, mutta pakopuolella tavaramäärän vähintääkin riittäessä tässä esikammiokoneessa tuosta voisi hyvällä säkällä saada varsin passelin ahtimen. Kyllä toi pakopuoli ottaa niin paljon vastaan nykyisellä ahtimen normimitoituksella, että jotain jännempää pitää keksiä. Isolla ahtimellahan saisi kerralla tehoa ja veivit mutkalle, mutta kun se ajatus on, että tuolla vehkeellä ajetaan ja vedetään isossa kärryssä harrastevälineitä ynnä muuta. Eri asia olisi jos tavoite on päästä varttimaili ilman jäähdytysnesteiden katoamista. ;)

Ämmälaatikko tiputti motarivauhdissa tonnilla kierroksia ja 120km/h vauhdissa mennään noin 2200rpm, joka on todella passeli. 80km/h nopeuteen joutuu jo ylämäkiin tarjoamaan vitosvaihdetta pumpussa olevan <2000rpm syötönrajoituksen johdosta. Eipä tuo nyt hirveä ongelma ole ollut. Aivan absoluuttista kulutusta kevyellä kaasulla en ole päässyt mittaamaan kärryn ollessa perässä hyvinkin usein, mutta näyttäisi että puolisen litraa voisi lähteä kulutuksesta, eli sinne 4,5l/100km tuntumaan olisi mahdollisuudet. Nyt sekalaisessa ajossa kärryn kanssa kaupungissa ja sen ulkopuolella mennään viiden ympyröissä.

Toisin sanoen, suosittelen kaikille vähänkään innostuneille huolellisesti toteutettuna. =)

Tässä tuore kuva tämän hetken puhtausasteesta puhdistamattomana.

Kuva

Markus L
-
Viestit: 112
Liittynyt: 4.9.2013 17:58

ViestiKirjoittaja Markus L » 22.8.2014 10:57

Saa ne veivit mutkalle pienelläkin ahtimella, etenkin huonosti toimivalla VNT:llä :D
TDI:ssäkin

snopykoira
-
Viestit: 52
Liittynyt: 19.12.2006 14:32

ViestiKirjoittaja snopykoira » 13.1.2015 11:39

Kehtaatko Talja jelppaa vähän. koskien tuota sun 02M sovitus prokkista. Mistä toi taka kannakerauta on tilattu ja vaatiiko jotain muita muutoksia. Vai istuuko suoraan siihen vanhan kumi/metalli tuen päälle? Onkohan 2 jetan ja tuon kyseisen 3 vento akselien pituuksilla eroa, onko käryjä, lähinnä mietin meneekö noi vetareiden "rautatangot" samalla mitalla, mihin sit noi nivelet vaan iskee?

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 13.1.2015 20:28

Tarkotat varmaan vetoakseleita,pitää ottaa myös huomioon akseleiden paksuus eri laatikoita sovittaessa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 13.1.2015 21:44

Kannakerauta oli Epytecin tuote, bolt on, kunhan siirtää sen takakannakkeen, muuten ei mahdu vetarit. Omakin kannakeversio aiheesta on protoa vailla, ei ole oikein ollut aikaa ja intoa tehdä vielä sitä. Vetareistakin on mittakuva. Ostin siis nelosgolffin uudet vetarit satasen kappale nivelineen, purin ne ja koneistutin Kolmosen ulkoniveleen sopivan pään. Nelosgolffissa vaan kone on aika eri paikassa, joten toinen vetari lyheni jotain 50mm ja kuskin puolelta olis pitänyt venyttää. Tein sitten shimmilevyjä laatikon laippojen ja vetonivelen väliin, jolla nivelet sai oikeaan asentoon pitkittäisliikkeen suhteen.

Kakkosen leveydestä en tiedä, mutta aika lähellähän se kolmosta lienee. Sen verran mietitty homma tää oli, että mitään ei koko kesän aikana tarvinnut ropata.

Ja edit. Kyllähän tuossa ylempänä olen kaiken oleellisen selostanut. Mittakuvia saa ja sovitepaloja voin kyllä teettää.

snopykoira
-
Viestit: 52
Liittynyt: 19.12.2006 14:32

ViestiKirjoittaja snopykoira » 14.1.2015 9:59

Kiitoksia.
Ps: jotenkin jäi toi takakannakkeen tukipisteen siirtoteksti huomaamatta/ymmärtämättä ekalla kertaa, ja kuvasta luulin että on vaan ruosteen poisto hommia :D . Kelkka vaan nyt lattialla kun tulossa vähän muitakin juttuja siihen niin olis vaan kiva nyt samalla tehä. Kone ja laatikko pakettia kun ei nyt pysty mallailee.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 14.1.2015 11:03

Paras olisi, jos sen kannakkeen paikan mallais apurunko kiinni ja koneen sekä laatikon kanssa. Tulis ainakin kerralla oikein. Toinen tapa lienee vaan siirtää sitä kannaketta niin taakse kuin uskaltaa. Mulla se ainakin jäi puoliksi apurungon palkin päälle ja takaa leijui ilmassa. Hyvät hitsaukset niin pysyy kyllä. Se vaikein homma on irroittaa se kannakkeen kuppi, mutta jos apurunko on irti, niin tekee siitä huomattavasti helpompaa. Uudelleenpaikoituksessa kannattaa sitten huomioida, että tehostajan putket mahtuu olemaan seudulla. Ei tossa hirveesti varoja ole paikoittaa tuota tukea tehostajan putkien ja vetarin laipan välille.

kuvasta luulin että on vaan ruosteen poisto hommia

No niitä riittää kerrakseen muutenkin. =)

palikka2
-
Viestit: 262
Liittynyt: 1.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja palikka2 » 14.1.2015 19:45

Vanhassa Jetassa mitään tehostinta ole ;)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 2.6.2015 20:48

Jaahas, ja taas ajetaan kesää kohti. Talven pikku projektina oli vaihtaa ahdistin avarampaan, josta jo mainitsin tuossa jonkun aikaa sitten. Aluksi suunnitelmissa ollut 2556V aihio osoittautui tarpeeksi rikkinäiseksi ja vastaan tuli sopivan kokoinen hukkisahdin, niin suunnitelmat vaihtuivat. Pakosarjan jatkeeksi siis sulloutui KKK:n uudemman mallin K26 -7390, peräisin MAN:in pikkukuormurista ja siipikoot kompura 45mm / 76mm ja turbinini 64.3mm / 54.5mm. Varsin passelia siis, joten ilmaa luulisi paineeseen nähden riittävän ja pakopaineiden vähentyvän.

Tämä sattui olemaan sen verran näppärän kokoinen ja näköinen, että pienellä sovituksella melkein T25-laipallinen ahdin asettui pakosarjaan, asennonkin ollessa varsin passeli. Moottorin kannakkeesta hiottiin turhat pois ja paketti lupsahti nätisti paikoilleen. Downpipe on tällä kertaa kolmen tuuman versio, joka jatkuu vanhalla 2,5" putkistolla perään asti.

Öljyn paluun kanssa meinasi olla hetkellinen ongelma, koska teflonteräspunosputki teki juuri passelin ahdistusmutkan ennen lohkoa ja öljyä lähti tulemaan väärästä välistä. Onneksi tämän sai hanskattua pikku ranetuksella ja pitää käydä myöhemmin teettämässä näppärämpi linja tee-se-itse-version tilalle.

Tuntuuhan toi nyt aika paljon vähemmän vastustavan ja ilmaa riittää pienilläkin kierroksilla... Jatkamme raportointia pikku sipistelyn ja säädön jälkeen...

Kuva Kuva Kuva

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 11.12.2015 19:37

Jahas, Jetan kesä menikin pääosin pukkien päällä odotellessa, kun ahtimen öljytulvan aiheuttajakin selvisi. Akselissa oli lopulta 500km ajon jälkeen kunnon päittäisklappi ja siivet löytyi pölynä välijäähdyttimestä. Ahdin lähti takaisin myyjälle, eikä ole sieltä vieläkään takaisin tullut, saati sitten puhuttuja palautusrahoja näkynyt.

Marraskuun puolivälissä päätin kuitenkin ottaa yhteyden Saksan maalle, jossa samanmoinen morkula olikin hyllyssä valmiina odottamassa ostajaansa. Hetken tirautin dieselintuoksuisia verikyyneleitä ennen rahojen siirtoa ja viikko tästä Jetta kulki taas pitkästä aikaa - ja kyllähän muuten kipittää. Lähinnä savurajoja etsiessä 60-120 menee lähes savuttomana ympäristöystävällisesti noin 6,5s pelkästään nelosvaihteella (2000-4500rpm). Pakopaineetkin on nyt 1:1, eikä 1:2 kuten vanhalla ahtimella. Painetta lähtee pumpulta rajoitetulla alle 2krpm alueellakin tulemaan varsin mallikkaasti, joten ei kyllä hirveästi metsään menty tämän kanssa.

Ennen talven todellista tuloa pitää säädellä kulku sivistyneesti kohdalleen sekä yrittää katsastaa toi tolla korilla, jonka jälkeen voisi yrittää miettiä tekniikan sijoituskohteeksi jotain terveempää Ventoa jos vain tulee vastaan.

Kuva

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 20.12.2015 21:49

Pientä sumeaa talvitestiä omalla takapihalla.
https://www.youtube.com/watch?v=q2aFsQ3 ... e=youtu.be


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa