100 kW & 4 l / 100km ekoTD moottorin rakentaminen + 02m

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 22.11.2010 21:50

Öööhh... jaa...ok, Tero P näköjään tietääkin sitten teijän hankinnat :)


Mulla saattaa olla sisäpiirin tietoa vaikka asunki eripuolella suomea ;)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 22.11.2010 22:08

Mihinkä sellainen riittää

Kyllä se aika riittoisaa on. Tietty riippuu käyttäjästäkin. ;)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 24.11.2010 23:21

Tänään käväisin ennen Lahden VAG-miittiä pikaisesti pajalla kiilloittelemassa uunitetun kannen ja venttiilit. Perjantaina olisi tarkoitus pitää puuhapäivä tämänkin osalta.

Kuva Kuva

alpi
-
Viestit: 6
Liittynyt: 13.8.2010 15:02

ViestiKirjoittaja alpi » 27.11.2010 20:48

Minkä maalin sait tossa imusarjan pinnassa pysymään? Sitä on ilmeisesti vähän hinkattukin kiiltävämmäksi?

Nimimerkillä "maalasin alumiiniset jarrusatulat ja maali lähti pyyhkimällä pois"

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 27.11.2010 22:00

Puhallus karkeaksi ja täyttävän pohjavärin kautta pintamaali. Kiilloitetussa alumiinissahan ei mikään pysy, mutta karkeammassa se ainakin yrittää pysyä.

Toi imusarjan maali on semi-gloss blackiä. Ainoa, että piti sekin harjoitella useampaan kertaan, kun pohjamaali ei tykännyt pintamaalista. Pikkuisen on sanomista jäljessä, mutta ehkä se ei haittaa.

WEE-6
-
Viestit: 46
Liittynyt: 6.11.2008 14:37

ViestiKirjoittaja WEE-6 » 28.11.2010 16:15

Karhennetulle alumiinipinnalle pohjaksi happomaali, niin pitäs pysyä. Kaikki perus pohjamaalit (varsinkaan sprei) ei siinä tykkää pysyä kovin pitkään.

vwsmoke
-
Viestit: 24
Liittynyt: 23.10.2010 14:41

ViestiKirjoittaja vwsmoke » 13.12.2010 10:04

Mitenkäs projekti edistyy?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 18.12.2010 11:08

Unohtuikin vastata tähän maanantaina. Tosin on pitänyt sen verran kiirettä kaikkien muiden asioiden kanssa, että on tullut keskityttyä pelkästään osien haalimiseen, venttiilien läppäystä ja muuta pikkuhipertelyä lukuunottamatta. Jakohihnasarja ja venakopan tiivisteet ovat taas olemassa edellisten mentyä pikana meidän toiseen kulkineeseen. Downpipeä on vähän unelmissa mallailtu ja sitä rataa.

Vanhan ekoTD Jettani ollessa osina myynnissä, sain kuningasajatuksen eräänä perjantai-iltana, että vaihdeaskin voisi ostaa siitä pois ja niinhän se tuli ostettuakin. Samaa 020-sarjaa näyttäisi olevan kuin Ventossakin akselien paksuuksia myöten, joten mikä ettei. Pointtinahan tässä on se, että tuossa Jetan lootassa on pitkä ykkönen ja pitkä vitonen, jotka mielestäni soveltuisivat mukavammin Ventoonkin. Ainakaan itse en pidä tuota nykylootaa mitenkään loistavasti välitettynä. Eli projektiin tullee myös laatikon kunnostus. =)

Itse autosta sen verran, että eilen vein vr6:n taka-akselin maalarille, samaten etutukivarret, joihin asentelen r32:n puslat. Taka-akselille tulee ~80 Sh uretaanit. S2:n etujarruihinkin alkaa löytymään loput osat, ehkä kriittisimpänä iso pääsylkky, joten keväällä tulee aikamoinen swappi koko alustan ja jarrujen suhteen.

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 20.12.2010 20:22

Pikku hommaa ja sydämentykytyksiä aiheutti viikonloppuna vaimon ekoTD, jonka 30tkm ajettu originaali jakohihnan kiristin päätti lauantai-illankunniaksi ottaa löysästi. Tuloksena tästä, kuin ihmeen kaupalla, pelkästään syöttöpumppu hyppäsi pari hammasta, eikä fyysistä tuhoa päässyt tapahtumaan
Talja. itellä kävi samoin aikanaan.. mutta jälkeen päin vaan miettiny että miten helvetissä se on 3hammatasta aikasemmalle hypänny.. varmaan kampuralta "kunkku" pultti löystyny..

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 21.12.2010 18:44

Kampuran pää oikaistiin samassa rempassa uuden jakohihnan kanssa. Ei vipata, eikä oireile. Tiedä häntä sitten, kovaa ajoa... Tälläkin hetkellä tuo vaimon auto startataan pääkaupunkiseudulla valitettavasti joka aamu sen enempiä lämmittämättä, kun sähköä ei ole saatavilla. Hienosti on pelannutkin.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 11.1.2011 21:29

Tässä männä vuoden aikana on ainakin oppinut sen, että jos osat lojuvat pöydällä liian kauan niin ne häviävät. Tämän vuoksi kannattaa pysyä aikataulussa. ;)

Kannen kasaus töksähti ohjurikumeihin, jotka olivat siis korvaavat tuotteet lainattujen tilalle ja kas kummaa, taas kerran eräs kohtuu iso varaosaliike oli antanut väärän kokoiset oikealla numerolla. Muutama päivä väliä ja kansi oli venttiilien osalta paketissa.

Sopivien jousien haarukointi päättyi jousipaineiden vaa'ituksen jälkeen tärpättikoneen versioihin, joita sopivasti kiusataan shimmien avulla. Näin päästiin halutulle alueelle aukeamisvastuksen ja täyden noston vastuksen osalta. Ylikireiden jousien asennus kun on hiukan haaskausta ainakin tämän vaiheen tehoilla ja ahdoilla.

Viikonloppuna "runkomoottori" nippuun ja putkien yms. sovittelu voi alkaa. Sopivien deodoranttien loppuessa niitä piti ohimennen hakea lisää...

Kuva Kuva Kuva Kuva

Vaihdelaatikon nouto olisi ajoitettu ensi maanantaille...

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 11.1.2011 21:38

Sun pitäs olla kans tollaisia osia, mitkä ei kelpaa kellekään, niinku esim. siin viereisellä pöydällä olevat. :D

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 11.1.2011 22:00

Niinku 24kpl Honda Monkeyn venttiileitä vai? =)

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 11.1.2011 22:53

No esimerkiksi :D

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 16.1.2011 20:46

Tulipas touhuttua pajalla viikonlopun molempina päivinä.

Lauantai:

Aloitimme moottorin niputtamisen. Loislelevyn tiivisteeseen ja öljypohjaan vedettiin kerros Permatexin sinistä, jolla pyritään minimoimaan öljyvuodot tiivisteen välistä. Öljypumpun ja lohkon väliin heilahti myös Aviation-tiivisteainetta.

Kuva Kuva

Kannen ollessa venttiilien osalta nipussa, oli korkea aika istuttaa se lohkoon kiinni Akin custom-kannenpulttien kanssa. Joku voisi väittää että noiden pulttien osalta keulii mopo pahasti, mutta näillä käyttämillämme momenteilla (tässä tapauksessa ~30% enemmän kuin vakio) kannenpultit sietävät avaamisen ja kasaamisen useampaan otteeseen, mikäli esimerkiksi tiivisteitä tarvitsee vaihtaa ohuempiin. Kuvasta voinee havaita, että hirveästi ei mutterin ja nokkakepin laakeripukin väliin jää tilaa. Kannentiivisteeseen vedettiin molemminpuolinen kerros VHT:n Copper Gasket cementiä, joten veikkaan ettei kansipahvin kanssa tarvitse koskaan ihmetellä tällä paketilla.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Sunnuntai:

Kuten varmaan tuosta edellisestä kokoonpanokuvasta saattaa tarkkasilmäinen huomata, niin venttiilikoppa ei istu kovin hienosti. Nopea veikkaukseni on tämä TDI:n lohko ja esikammiokansi-yhdistelmä, joka tekee tepposensa pulttien mitoitukselle. Pörrä kätöseen ja pulttien kohdalta tavaraa pois. Kuvassa koppa toinen puoli ja nurkat tehtynä. Huolellisen pesun ja puhaltelun jälkeen varovainen kokeilu ja alkoihan se istumaan...

Kuva

Motoriin hehkut ja 175bar suuttimet kiinni, lisäksi vesilaippa ja jotain muuta pientä hilpettä. Pumppu on tällä hetkellä vielä irtonaista mallia, joten hehkujen kanssa puuhastelu kävi noin 167 kertaa nopeammin, kuin normivaihto. Kasaamatonta ahdintakin hiukan mallaten kaikki näyttäisi tähän mennessä käyvän mukavasti.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Nokkakepin hihnapyöräkin sai hiukan väriä ylleen. Pitää vielä naittaa hiomatahnan kera tuota nokkakepin kanssa yhteen ennen asennusta.

Kuva

Apuakseli tulee koneistettuna vähän vakiota rajummasta materiaalista, koska se kuuluu ehdottomasti näiden moottoreiden heikkoihin kohtiin. Ainoa että hammaspyörä pitää löytää jostakin, ehkä rikkinäisestä aksilasta.

Päätin jo projektin alkupäässä koteloida vihreäpyöräisen jakopään ympärivuotista käyttöä silmälläpitäen, satuin tänään huomaamaan, että pöydälläni lojui vanhemman mallin pelti, jossa siis syöttöpumpun reikä on pieni ja näinollen tämän projektin pumppu ei mahdu siitä läpi. Jos jollain siis lojuu ~'96 ja uudemman mallin aaz:n jakopään taustalevy, niin ottakoon yhteyttä. Samaten tuo edellä mainitsemani rikkinäinen apuakseli ehjällä hammaspyörällä otetaan vastaan. Lisäksi uudet suutinputket olisivat kova juttu. Kertokaa keneltä tai mistä noita voisi saada - järkevään hintaan tottakai.

Vuosi mennyt... Että näin...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 16.1.2011 20:55

Kannentiivisteeseen vedettiin molemminpuolinen kerros VHT:n Copper Gasket cementiä, joten veikkaan ettei kansipahvin kanssa tarvitse koskaan ihmetellä tällä paketilla.

Laitoitteko tiivisten kerrosten väliin? Mulla on aina alkanu vuotaa sieltä välistä.....

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 16.1.2011 21:00

Sen vähän mitä sinne pääsi kun roikottelin pahvia. Suunnitelluilla ahtopaineilla varmaan oltaisiin pärjätty ilman tuota kupariakin.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 17.1.2011 18:02

Hyi ku pirteen näkönen :)

Asialliselta kyllä vaikuttaa ja viimeistely näyttäs viedyn sopivan pitkälle.
Tuli semmonen tunne että oisin nähny holysmoke shopissa suutinputkisarjan 75 eurolla joskus, mutta en mene takuuseen, kun ei oo tullu diisseleitä ropattua.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 17.1.2011 20:09

Jossainhan noita putkia on ollu myynnissä eri pituuksina päineen et sai sitten ite taivutella oikeeseen muotoon. HSD:llä jossain topickissa taisin nähdä.

Kittipallo
-
Viestit: 10
Liittynyt: 18.12.2009 17:18

ViestiKirjoittaja Kittipallo » 19.1.2011 6:22

Hämeen dieselistä kannattaa kysellä putkia. AAZ:aan sain lähes oikeat putket sieltä 35 eurolla/sarja. Pikkaisen kuin auttoi niin istuivat paikalleen. VV-autolla noin 60e/kpl.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 25.1.2011 10:24

Laatikko tuli viikko sitten pelastettua edesmenneestä Jetasta ja nyt olen ihmetellyt kalkulaattorin kanssa koko hässäkkää. Yllätyksekseni huomasin, että Jetan laatikon koodin ollessa 4S, on perävälitys tiuhempi kuin nykyisessä ilmeisesti CHD:ssä (4S 3.91, CHD 3.67), vaihdevälitysten ollessa muuten samat. Tosin 120km/h vauhdissa tuon perän vaikutus on huimat 200 rpm, eli isoista eroista ei puhuta. Lisäksi tuo 200rpm voisi ehkä tuoda chd-lootaan verrattuna pikkuisen lisää pirteyttä kiihdyttelyyn, eikä loota välttämättä olisi niin kovilla astetta tiuhemman välityksen johdosta.

Toinen juttu on Jetan puoli miljoonaa ajetun laatikon sisäinen putsaus. Veikkaan että lähes vakion 1.6td:n perässä tuo ei kovinkaan kovilla ole ollut, joten taidan jättää lootan avaamatta. Ihan jo senkin vuoksi, että purkaminen ja kokoaminen voi olla astetta haasteellisempaa ja samalla pitäisi tehdä pari erikoistyökalua. Ehkä sitten kun on aikaa, niin voisi jonkun lootan mielenkiinnosta purkaa ja vaikka leikkiä välitystenkin kanssa.

Siispä putsaus, ulkotiivisteiden ja laippojen vaihto olisi asiaa. Mietin tässä että onko esimerkiksi dieselillä huuhtelu tuolle lootalle asiallinen keino, vai voiko dieseliä jäädä pyörimään laatikon nurkkiin aiheuttaen varsinaisen öljyn ohentumista? Redlinet kesäksi ja talven tullessa vag-öljyt lootaan. Onko tässä mitään järkeä? Kertokaa.

Ja jos loota tuntuu huonolta, niin vaihtaa tuon vanhan takaisin.

Shortshifter-pakettikin pyörii mielessä...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.1.2011 10:59

Eikös öljyn määräkin ole enemmän jos laatikko on avattu kuin mitä öljyn vaihdossa? Olikohan jotain muutamia desejä...

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 25.1.2011 20:59

Pikavisiitti pajalla ja aikaansaannoksia olivat: nokkakepin sovittaminen hihnapyörään, entratun virtakiskon mallaaminen, vaihdelaatikon ihmettelyä ja lumitöitä - kiitos auramiehen joka ei sisääntuloväylistä paljoa perusta.

Vaihdelaatikon osalta onkin jo tullut selväksi, että isoilla laipoilla ei edes pyhä henki mahdu laatikon kuoren ja laipan väliin, joten sitä joutunee pari milliä ohentamaan laipan kohdalta, tai todella hyvällä säkällä laippa mahtuu siinä olemaan. Ameriikan foorumeita lueskeltuani noita on näemmä tilavampaa ja ei-niin-tilavaa-mallia, joka tämä loota lienee.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Iltojeni iloksi on myös tällaisia special-keppejä tullut mallinnettua. Aiheesta myöhemmin lisää...

Kuva

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 25.1.2011 22:06

Olikos sulla jo 100mm laipat vai oletko vailla. Olis ylimääräset tallilla.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 31.1.2011 20:49

Oikeanlainen taustapelti löytyi, kiitos Jandelle. Pisteosien haeskelua ja sovittelua on tullut harrastettua enemmän tai vähemmän. Tänään oli parikin eri pituista PD:n kunkkupulttia ja päädyin lyhyempään 55mm pitkään versioon tämän lyhennetyn kampuran kanssa. Ohjaustehostajan entrattu kannake saanee vielä uuden pumpun vielä kaverikseen. Lisäksi vesiputket ovat löytäneet tiensä oikeille paikoilleen, kuten myös vähäsähköisen esikammiomoottorin johdotuksetkin, jotka alkavat olla hahmollansa.

Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva

Jande
-
Viestit: 110
Liittynyt: 15.5.2005 21:00

ViestiKirjoittaja Jande » 1.2.2011 17:37

Hyvältä näyttää.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 16.2.2011 21:12

Eilen tuli mallailtua ahtimen öljyputkia oem-henkisesti ja tänään käväisin paikallisessa teettämässä tarvittavat sovitteet ja punosletkut. Paluulinja oli muuten ihan ok, mutta tekijän ja minun välisen ajatustenvaihdon tuloksena paluusta tuli 30mm liian pitkä. Taas olisi auttanut jos olisi mitannut vielä valmiinkin kappaleen. Pakosarjan EGR-lähtöön taioin anturilaipan ja tiivisteen, sekä lisäksi kauan kaipaamani öljysuositustarra löytyi vihdoin. Ooeeämmää. =)

Kuva Kuva Kuva Kuva

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 18.2.2011 4:24

Ei kyllä malta odottaa sitä päivää ku tästä otetaan savut! Ehkä oem -tyyliin turhan silmiinpistävä tuo kiiltävä teräspunosletku+liittimet?

tikkku
-
Viestit: 179
Liittynyt: 9.9.2005 23:53

ViestiKirjoittaja tikkku » 18.2.2011 12:19

Kyllä tulee siistiä jälkeä, tuosta laatikon putsauksesta.. ite olen valuttanu vanhat öljyt pois.. ja huohotin reijästä piripintaan löpöä! nosturilla etupyörät ilmassa käyttäny tyhjäkäynnillä vaihdepäällä (eise siitä säry) kunhan ei "vedätä" ja rasita.. sama juttu on hyvä tehdä ennen laatikko remppaa.. ompa mukava purkaa puhdasta laatikkoa.. tietysti jonkin näköset huuhtelu öljytkin olen käyttäny sisällä.. ajanu jokusen satkun ja vaihtanu "oikeat" öljyt..

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 18.2.2011 18:55

Taitaa tuo kuvissa näkyvä loota jäädä nyt kuitenkin projektiyksilöksi, sen verran tiukka lukkoperä siihen on syntynyt, eli ts. jotain lienee vialla. Se onkin sitten toinen projekti.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 3.3.2011 22:27

Koneistamolta tuli viesti, että apuakseli evo1 on valmiina ja pitihän se hetimiten käydä noutamassa. Vertailin sitä vanhempaan (ohuempi), sekä uudempaan (paksumpi) apuakseliin ja painossa liikutaan samassa luokassa molempien kanssa. Tuo vanhemman mallinen originaali on tuota koneistettua mallia hippasen kevyempi. Kiilaura tehtiin normimallina työkalujen puutteen vuoksi, mutta eiköhän tuo ajane asiansa. Toivottavasti kaikki menee tämän apuakselin kanssa putkeen, sillä suorastaan ärsyttäisi teettää tätä uusiksi. Tosin sorville jäi työstöohjelma talteen mahdollisten muutosten varalle.

Seuraavaksi apuakselin laakeripintojen kiillotus, hammaspyörän asennus rikkinäisestä apuakselista ja paketti kiinni - harmikseni ulommaisen apuakselin laakerin joutuu vaihtamaan vähemmän väljään - sekin tuli tässä huomattua... Tässä välissä lähden viettämään viikon pohjoisessa.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Ahtimen paluuletkukin osui lyhennysoperaation seurauksena oikeaan reikään. =)

tanari
-
Viestit: 122
Liittynyt: 9.8.2006 18:15

ViestiKirjoittaja tanari » 4.3.2011 6:28

onko tuon uuden akselin laakeripinnat jotenkin käsitelty? vai kestääkö tuo materiaali ilman "nitrauksia" tietysti teräs on valurautaa vahvempaa..

itsellenikin meinasin tilata juuri tuonkaltaisen kepin, mutta tyydyin alkuperäiseen ja uusiin laakereihin.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 4.3.2011 7:55

Ei ole käsitelty. Nitraus olisi tietty vaihtoehto, varsinkin jos kiilloituksen jälkeen kaulat meinaavat jäädä toleranssialueen alapäähän. Nitrausta ei tuolla materiaalilla (moc 410) välttämättä tarvitse, sen verran sitkeää ja kestävää kun on. Kehitystyötä siis...

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 15.3.2011 23:17

Sainpas vihdoin tilattua uuden tehostajan pumpun ja moottorinkannakkeet. Ahtimen kanssa tuli siipien tasapainotuksessa hieman probleemaa ja uusi, vähemmän kiero pakosiipi on etsinnässä. Maali näkyy jo...

Kuva Kuva

Ja ei, en tilannut hammaspaikkoja pudottelevia moottorin tukikumeja, sillä tuntuu jo ne paikat lähtevän ihan itsestäänkin liikenteeseen. ;)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 16.3.2011 14:08

oliko pahan hintanen tuo pumppu? ja normi td:n tukikumit vai jostain muusta?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 16.3.2011 14:12

Oisit vaan ostanu kasan jääkiekkoja, ei niillä paikat lähde :)

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 16.3.2011 19:17

Kannattaa jäykistellä sialla tms liimamassalla noita kumeja. Tyhjäkäynnin säätelee hieman vakiota korkeammalle niin ei tarvitse kärsiä pärinöistä.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 16.3.2011 21:43

Noi kumit on TD/TDi:n, eli jäykimmästä päästä. Koko autossa on jonkinlainen kompromissi tavoitteena ja eräänä osana sitä on tietty "huomaamattomuus", johon uretaanien kanssa ei päästä. Jos tuota voimaa ilmestyy joku kaunis päivä niinkin paljon, että kumit pitää jäykistää, niin mietitään sitä sitten uudelleen.

Tehostimen pumppu maksoi ystävämme ebay.de:n kautta 75€ + postit. Ei paha, varsinkaan jos se ei heti porsi.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 30.3.2011 22:47

Kiirettä on pitänyt ettei meinaa edes kotiin keretä nukkumaan. Tänään käväisin kuitenkin sovittelemassa T4 1.9 Transporterin suutinputket kiinni. Perus Motonettitavaraa, mutta yllättävän kivuttomasti kävivät paikoilleen. Pikkuisen vääntelyä ja sovitusta, niin jokainen asettui sievästi suuttimen päälle. Lisäksi mystisesti kadonneet ja kauan etsityt jakopään muovit löytyivät taas jossakin muodossaan takaisin. Ne piti välittömästi kiinnittää moottoriin vaikkei siellä alla olekaan vielä valmista. Tämä vain siksi etteivät enää pääse karkuun. ;)

Kuva Kuva

Mörssi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 28.5.2009 17:21

ViestiKirjoittaja Mörssi » 31.3.2011 21:01

Komiaa jälkeä syntyy! On kunnon tekemisen meininki ja näyttää kyllä uskomattoman herkulliselt moottorilt, tuo väriyhdistelmä passaa hyvin siihe mielikuvaan minkä otsikko antaa :) Samaan malliin vaan, ootellaan et saadaan kuvia valmiista ja konehuoneesee asennetust motist.

Hannnu
-
Viestit: 86
Liittynyt: 6.10.2010 2:40

ViestiKirjoittaja Hannnu » 24.4.2011 19:11

Mitä muuten makso suutin putket motonetissä? Itse kävin kyselemässä Hämeen Dieselistä, ja löivät tommotteen Transporterin setin kouraan. Hintaa oli karvan alta 60€ otin kyllä paluu letkutkin samalla.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 24.4.2011 19:13

Motonetin hinta taisi olla sen 49,90€ ja T4:n setti. Vähän tosiaan joutu vääntelemään, mutta aika suorilta nuo osuivat kohdallensa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 1.5.2011 12:32

Hiljaa hyvä tulee - toivottavasti...

Melkein jo tehtiin apuakseli loppuun, kunnes huomattiin pieni sorvaamisen tarve. Apuakselin laakerillekin on jo työkalu olemassa, joten tämäkin ongelma on hoidettu. Loputkin pienet osaset tulivat postilla ja Fin-Turbon Markus hoiti ahdistimen kuntoon, kun AMS pajalta ei enää sopivia siipiä ja akseleita löytynyt (ihme kyllä sinänsä). Savonlinnan suunnalta lohkoon saatiin sopiva tulpan virkaa ajava asentoanturi. Kyllähän tämä paketti alkaa jo muuten kasassa olemaankin.

Kuva Kuva Kuva

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 2.5.2011 4:04

Hienolta näyttää!! Koskas saadaan ekat savut koneesta!??1!?!?!?!

Tuuhan piruuttaan käymään pajalla, jossain välissä ni näät miten golffi on edenny ja pääset haukkumaan sitä:D?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 8.5.2011 21:41

Lauantaina sitten alettiin vaihtamaan kilkkeitä konepellin alle. Paras tietty olisi ollut, jos perjantaina olisi jo päässyt puuhiin, mutta työt haittaavat harrastuksia molempien osalta. =)

Vanha kone irti, moottoritilan liuottaminen ja pesu, vaihdevivuston entraus ja shortshifterin asennus, sekä muuta oheispuuhaa. Samalla uuteen koneeseen laitettiin kytkinpaketti kiinni. Tässä vaiheessa kello alkoi olla jo aamuyön puolella ja allekirjoittanut jatkoi puuhastelua aamun lähes valkenemiseen. Sunnuntai-aamuna kasattiin jakopäätä, soviteltiin hukkaporttia ja tehtiin pakettia valmiiksi. Tässä vaiheessa päätimme poistua Classic Motor Shown puolelle, sekä viettämään äitienpäivää, joten jatkamme asennusta maanantaina. To be continued...

Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva

Nyt on sentään hyvä syy ajella kaksipyöräisellä. Onneksi kelit suosivat.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 9.5.2011 23:17

Hep ja hop - siellä lepää.

Kuva Kuva Kuva

Ahdin häviää mukavasti imusarjan ja tulipellin uumeniin, kaikki tuntuu sopivan paikoilleen ja tilaakin näyttää jäävän. Varsin ok meininki tähän mennessä. Yllättävän paljon aikaa menee esimerkiksi moottorin takakiinnikkeen pultin kanssa äheltämiseen, että saa sen taipumaan omaan koloonsa ahdistimen imupuolen ohitse. ;)

Toi shortshifteri on kyllä jo tässä vaiheessa varsin mukavan tuntuinen.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 9.5.2011 23:19

aika siistin näköinen vielä mutta taidan veikata että suodatinjalka alkaa kuolaamaan öljyä :)
aina on mulla kuolannu, liekkö asentajassa vikaa :D
Viimeksi muokannut Mazaman, 10.5.2011 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 9.5.2011 23:35

Korkea paine ja huono tiivistys. On siellä vähän extra-mähmää tiivisteen kaverina, katotaan nyt kuinka usein tuon joutuu vahapesemään. =)

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 10.5.2011 20:30

Olis mielenkiintosta nähdä katsastusmiehen ilme seuraavassa katsastuksessa :D
Autohan ei taida päälleppäin olla mitenkään erikoisen näköinen, mutta pellin alla on piilossa värikäs paketti :)


Savuja odotellaan innolla

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 10.5.2011 21:20

Minusta toi on kyllä hieno auto, ainakin livenä toimii. Huomattavasti hillitymmin rakennettu ku moni muu harrasteauto.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 11.5.2011 1:23

Taas tuli vaihteeksi herätettyä naapurit, kun keskellä yötä ajelee SP-2:lla pihaan. Noh, enivei. Saatiin sitä jotain aikaankin, paitsi se käynnistys... Nesteet on sisällä, ahtoputkisto lähes mallissaan (onneksi tämä oli jo paria mutkaa lukuunottamatta edellisessä kokoonpanossa) ja ilmanottokin tuntuu melkein käyvän.

Huvittavinta koko illassa oli se, että kolmen miehen voimin laitettiin manuaalisäätöistä kytkinvaijeria Ventoon kiinni. Jos jollakulla joskus tulee mieleenkään vaihtaa sitä, niin suosittelen varaamaan ajan lähimpään Vw-huoltoon, ehkä niillä on joku erikoistyökalu tähän hommaan, jonka pitäisi maalaisjärjellä sujua alle minuutissa. Mielenkiintoista äheltää vaijerin nippaa polkimen yläosaan kiinni, kun mistään ei mahdu taivuttelemaan sitä paikoillensa.

Kuva Kuva Kuva

Autohan ei taida päälleppäin olla mitenkään erikoisen näköinen

Mitäpä sitä elvistelemään. Lähemmäs maata astetta paremman alustan kanssa ja jotkut vanteet alle, mitä nyt sattuu vastaan tulemaan. Se on semmonen 400 tkm veivattu Vento, josta on jo puoli pohjaa paikattu ja kaaret ruostuu käsiin.

Kuva Kuva

Tuolta voikin sitten lukea loput tästä "Wannabee Jetasta"

Olis mielenkiintosta nähdä katsastusmiehen ilme seuraavassa katsastuksessa

Sehän nähdään sitten syksyllä. Perustellaan tätä hommaa paremman imusarjan vaihdolla, jossa myös lähes näkymätöntä ahdistinta jouduttiin siirtämään alaspäin. Samalla se muuttui siniseksi. =)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 11.5.2011 22:27

Pienehkön jännityksen saattelemana se lähti käyntiin VHT:n assembly luben racing-henkisen käryn saattelemana. Yllättävän helposti tuo sujuikin, kun ensimmäiseksi syöttöpumppu täytetttiin siirtopumpulla. Ahdin tuntuu olevan mukana menossa yllättävänkin vähällä - onko se hyvä vai huono asia, se jäänee nähtäväksi. Huomisella pitäisi jonkinmoinen downpipe-viritelmä väsätä ja heittää testilenkkiä. Lisäksi ensiasennusöljyt saavat vaihtua, kuten myös putsausaineella varustetut jäähdytinvedet.

Ja tässä videonpätkä tapahtuneesta

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 12.5.2011 14:41

Onnittelut ensi savuista^^!!! käy ja kukkuu.. tai no tällä hetkellä vähän pörisee vielä:D siisti paketti.. Kun saat ajoon tuon ni tule ihmeessä näytille^^

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 12.5.2011 20:07

Mahdoin muotoilla ilmaisuni huonosti, tarkoitin että auto ei ole mitenkään älyttömästi "tuunattu" vaan rakennettu ainakin omaan mieleen sopivaan tyyliin. Tuo kävijöiden kaluston topic onkin mennyt itseltä ohi joten en autosta ole kuvia nähnytkään.

Jokatapauksessa hienoa duunia! Toivotaan että tätäkin pääsisi näkemään jossain tapahtumassa kesällä?

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 12.5.2011 20:15

Onneksi olkoon savujen otoista! Ottakaahan jotain videomatskuu sit testilenkiltäki.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 13.5.2011 1:59

Mahdoin muotoilla ilmaisuni huonosti

Kyllä mä ymmärsin, enkä vedä palkokasvia nenään - ole huoleti siis. Tosiseikka kuitenkin on, että ruostetta riittää tästä hamaan tulevaisuuteen. =)

Asiaan. Downpipe päätettiin sitten tehdä oikeasti ainakin alkuun, eli pitkäänhän siinä meni sovitellessa ja miettiessä kolmen mutkan oikeaa järjestystä. Jossain vaiheessa tuli mieleen, että vaijerivälitteinen loota olisi hieno juttu tässä hommassa, koska vaihteensiirtovivusto vie oman tilansa koneen takaa. Onneksi ahdistin heitettiin mahdollisimman paljon apparin puolelle, niiin 2,5" hormi mahtuu pikku puuhastelun jälkeen sisään. Käyrään joutui tekemään tilanpuutteen vuoksi kartion ja vähän sätökseltähän tuo näyttää, mutta ei voi muutakaan. Samalla huomasin, että jää pari laipan mutteria kuudesta kiristämättä, kun putki menee tässä tapauksessa niiden päältä.

Ahtimen ottopuolen ja ilmanputsarikotelon yhdistäminen tapahtui yllättävänkin oem+ tyylisesti yhdellä 60mm 45 asteen alumiinikäyrällä ja 90 asteen 60mm silikonimutkalla. Varsinkin kun alumiinikäppyrä meni justiinsa originaaliin reikään - klemmari päälle ja hyvä tuli. Kaikki vielä tuntuu mahtuvan pellin alle, joten kehtaa olla itseensä tyytyväinen. Ahtimen lähdön tosin korvaan vähän loivemmalla tavaralla, kun tilaa näkyy olevan.

Ajettu ei metriäkään dp:n puutteen vaivatessa, mutta kyllähän tuo nätisti käyntiin lähtee. Yllättävintä tässä oli, että hehkun valo ei vilku ajoneston puutteesta ja jäähdytysnesteen valokin sammui kun laittoi punaista nestettä sisään puhdistusaineen sijaan. Loistavaa.

Kuva Kuva

Toivotaan että tätäkin pääsisi näkemään jossain tapahtumassa kesällä?

See ya in Sweden!

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 13.5.2011 6:28

Whee. Isot peukut ja onnittelut savuista. Onhan tätä jo odotettukin.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 14.5.2011 22:31

Tänään osoitteena Hollola ja Dubsonicin paja. Akin hitsaama downpipen alku jo pienensi hieman työkoneen kuuloista ahtimen vihellystä ja korvat punaisina ajeltiin kohti putkipajaa. Iltapäivän mittaan sitten syntyi lopun alku putkeen, eli katin tilalle hetkellisesti suoraa ja yhteys orkkishormiin. Copper Gasketia tiivisteeseen ja putki kiinni. Nyt tämä kuulostaa jo autolta, eli jatkuva vihellys muuttui perussuhinaksi kaasun asennon mukaan. Nokan ja pumpun ajoitus pitää tarkistaa ja säätää todellisuutta vastaavaksi. Nyt kun ovat vielä vain merkkien mukaan. Pumpussa on vielä sinetti paikallaan ja luotisuora ahtokara kiinni. Ahtoputkisto ottaa odotetusti tulipeltiin vähän kiinni aiheuttaen aikamoisen pärinän kiihdytettäessä, mutta tämä korjaantuu kyllä.

Kuva Kuva Kuva Kuva
Viimeksi muokannut tttalja, 15.5.2011 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 15.5.2011 20:59

Pikainen iltapuuha pajalla ja nokan tarkistus. Hihna oli venähtänyt sen verran, että nokka oli pikkuisen pielessä ja pumpun ajoitusta kasvatettiin millin nurkille. Ahtokara vaihdettiin lovettuun ja ajeltiin vähän sisäänajovetoja. Pumpun kaasuakseli vuotaa ilmaa, joten governorin muokkauksessa pitää vaihtaa holkki ja muut romppeet. Tämä nyt mitä ilmeisemmin aiheuttaa sen, että ennakot hakevat ja savu on harmaan ja mustan sekoitusta. Eipä siinä mitään, auto menee suhteellisen pintakaasulla ja vetoja löytyy. Pitää tässä hakea pumppuun hienosäädöt kohdallensa, eiköhän se siitä löydy. Nyt sitten lätkää...

Danz1G
-
Viestit: 19
Liittynyt: 18.7.2009 14:30

ViestiKirjoittaja Danz1G » 21.5.2011 12:24

Mulla on yks samanlailla oireileva ja muutenkin samanlainen pumppu, josta ei ennakoiden sekoilu loppunu tiivisteen ja holkin vaihdolla. Uudella pumpulla loppu sitten. Liekkö kulunut tai jotain?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 21.5.2011 22:08

Kyllähän tässä siihen tulokseen on tultu, että näiden uudempien mallien matka-ajon kevennys, astetta pidemmälle viety anturointi, korkeamman avautumispaineen suuttimet ja isompi nestepää ei oikein sovi yhteen ja samaan lauseeseen (paitsi tosin tähän). Tänään nappasin sen nestepään keskellä olevan ruiskutusaikaa haistelevan anturin piuhan irti (joo, tein liittimen siihen) niin yläpääkin alkoi jo vähän skulaamaan. Ilmeisesti koko paketti on ollut matka-ajomoodissa tähän asti. Eilen lisäsin kokeilumielessä perussyöttöä vartin, niin savu vaan valkeni. =) Tosin se ilma vielä häirinnee jonkin verran, mutta säätöä alkoi jo löytymään. Perusennakkoa voisi kokeilla astetta myöhäisemmällä. Noh, tuleehan tämäkin homma kokeiltua...

Kierroksenrajoitin kaipaa muokkaamista. Nyt kun pumppu alkaa rajoittaa jo ennen 4000rpm ja punarajalla vasta tuntuisikin menoa riittävän, niin tämä yhtälö ei toimi. Samalla vaihtaa pumpun yläpäähän uudet tiivisteetkin.

Mittailin pakopaineitakin tänään. Peräti 1,5bar sain tulokseksi, ahtojen ollessa karvan alle 0,9bar. Ei huonosti lähes vakioputkistolla.

Ainiin, kulutusta en vielä ole pahemmin mittaillut, mutta tuo tien päällä kevyesti kulkee, eikä poltoainemittarin neulakaan kovin hanakasti laske hirveästä sisäänajopolkemisesta huolimatta. Lisäksi kone ei juurikaan ole huohottanut ensikäynnistyksen jälkeen. Huohotusletkun pää tulee vielä tällä hetkellä ilmanputsarikotelon eteen, eikä ole öljyä tai muuta ryönää hirveästi näkynyt, saati edes kunnon painetta huohottimessa...

P.s. 400tkm veivattu vm. '97/'98 1.9td aaz tekniikka olisi vapaana. Käy, kukkuu ja kulkee perusrailakkaasti eteenpäin. Lisäksi myös taaksekin, jos pakki löytyy. Vauhtipyörän puoleinen kampuran stefa pitää vaihtaa, kuten myös kuivasta märäksi muuttunut kytkinlevy. "Pienellä laitolla ajoon"

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 22.5.2011 9:41

Hieman ristiriitainen olo noiden pako/ahtopaineiden suhteen.Jotenkin tuntuu että taas ollaan liian pienellä pakosiivellä liikkeellä vaikka ahdin on hyväksi todettu jo monessa eri kokoonpanossa.Tietenkin tässä on yksi edistyksellisimistä esikammio volkkarin kansista mitä olen kaivanut ja nokkakin on todella raju katukäytöön.Itse arvelen että tuo pakopaine selittyy juuri sillä että koneeseen saadaan painettua "pienellä" imusiivellä jo suht paljon ilmaa ja sitä kautta pakosiipi jää pieneksi ( joka muuten on jo 46mm ).Eräässä tdi audissa tuli täysin sama ongelma,eli tehdyllä kannella (koskematta muihin osiin/säätöihin) pakopaineet pomppasi katosta läpi.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 23.5.2011 0:26

Todella hieno kokonaisuus.. Mielenkiinnolla odotetaan millainen paketti tuosta sitten käytännössä jalostuu!

Kertoisiko omistaja ystävällisesti mistä nuo suutinten paluulinjat on hommattu, ja miten niiden tiivis kiinnittäminen onnistui?

Mistäs ahtoputkien klemmarit? Keltapassivoituja ilmeisesti?

...vielä OT: Saisiko vielä kuulla käyttökokemuksia D2 -alustasarjasta :)

Kuten huomaat, työtänne arvostetaan ja on hienoa nähdä että diesel-peleissäkin panostetaan viimeistelyyn. Hyvä!

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 23.5.2011 7:58

Kertoisiko omistaja ystävällisesti mistä nuo suutinten paluulinjat on hommattu, ja miten niiden tiivis kiinnittäminen onnistui?

Brittien eebeistä. 3mm silikoniputkea, joka menee ihan tiiviisti paikoillensa, kuten se kangasletkukin.

Mistäs ahtoputkien klemmarit? Keltapassivoituja ilmeisesti?

Osa on osa ei, sama paikka kuin äskenkin. Myyjä taisi olla "autosiliconehoses" tms.

Saisiko vielä kuulla käyttökokemuksia D2 -alustasarjasta

Onhan tuo kolme vuotta alla ollut. Takaiskarit menee vaihtoon, kiitos ison routakuopan 4-tien eteläisessä alkupäässä - onneksi osia saa erikseenkin. Ainakin Ventoon ottaisin nyt kokemusten perusteella inasen löysemmillä jousilla, mikäli pääosin kadulla meinaa ajaa. Kyllähän tuo auto hienosti pysyy tiessä kiinni.

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 31.5.2011 11:55

jokos venlaan on saatu putkisto kokonaan tehtyä? tuleeko pian kiihdyttely videoita? :)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 31.5.2011 22:18

Voipi olla että putkiston tekeminen jää kesemmälle. Mantorppiin pitäisi saada alustaremppa vielä tehtyä ja nykyinen uppopumppu säätöihinsä, tai edes hehtaarin alueelle. Toi nyt kulkee vähän paremmin mitä kohtuu loppuun asti viety vakiopaketti. Pumpun kanssa tää homma nyt takkuaa, kun sisuskalut elää ihan omaa elämäänsä. Kohta heitetään vakio 9mm takaisin ja ollaan tyytyväisiä. =) Sen kun sai pelaamaan aika maukkaasti. Tai noh... Lienee plan C myös olemassa...

Kiva olisi tietty tutustua ton elektromekaanisen pumpun ja pioneerityön saloihin enemmänkin, mutta oma äly meinaa loppua kesken.

Tossa vähän paikallaan polkemista. Muuta ei kannata vielä kuvaillakkaan, ennen kuin itse olen sitä mieltä.

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 31.5.2011 22:31

näyttää kohtuu tirheesti kyllä ottavan kieppiä. :) onnea pumpun kanssa toivottavasti saat pelaamaan kunnolla.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 1.6.2011 20:51

Johan nappaa diisseli kierroksia :D
Onko vauhtista kevennetty vai onko todella noin herkkä luonnostaan?

Hieno topikki kertakaikkiaan!

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 2.6.2011 1:45

On kyllä melkoisen heränoloinen ottaa jengaa :)
Kelpaa!

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 2.6.2011 8:51

Kadehdittavan herkän oloisesti ottaa kieppii! Vaikka itse sain herkisteltyy omaani 6kg vauhtiksella, niin en tule koskaan pääsemään 240mm kytkinasetelman kanssa noihin herkkyyksiin.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 14.6.2011 17:54

Onko kulutus vähän jos puolella tankilla ajaa 600km?
(Matkaseurueemme keskinopeuden ollessa erittäin vaihtelevaa alinopeuden ja kortin välittömän hyllyttämisen välillä)

Ratailu sitten söikin soppaa jo kiitettävästi, tosin pumpun ollessa edelleen hukassa ennakonsäätimen osalta, joka tietty aiheuttaa sitä savua sitten riittävästi. Pitänee alkaa harkitsemaan vakavasti plan c:n toteuttamista.

Kolme settiä rata-ajoa, eli noin 20 kierrosta ja konepellin alla oli piilossa suoranainen yllätys parin öljypisaran muodossa. Huohotinputkesta oli vihdoin tullut tavaraa! Aki oli välittömästi sitä mieltä, että kone purkuun ja syytä etsimään. =)

Kuva Kuva
(c) Finepixu

Edit: Ahtoputki muuten irtosi ratailussa. Tyhjäkäynti tippui samantien yli 200 kierrosta. Kertonee siitä, että ilmaa liikkuu kiitettävästi alusta alkaen.
Viimeksi muokannut tttalja, 14.6.2011 18:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 14.6.2011 18:00

Joo ei kyl se pitää purkaa, johan se maali on kerenny haalistumaan ku oltu konepelti auki auringossa :D

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 14.6.2011 18:35

Riippuu hyvin pitkälti tankin koosta. Passatilla ajoi yli 1500km tankilla, eikä se mitenkään pieniruokainen ollut :P

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 14.6.2011 18:43

=)
Toi on vähän pienempi... Tarkoittaa reippaasti alle viiden lukemia noin motariajelussakin.

T1mo
-
Viestit: 156
Liittynyt: 6.4.2007 19:22

ViestiKirjoittaja T1mo » 15.6.2011 12:45

On se vaan komee ja kulutuskin on kohdillaan =D. Eiköhän se siinä 4 alkavissa lukemissa pysy normi ajolla ;)

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 15.6.2011 15:34

Kaikenkaikkiaan todella hieno projekti ja kokonaisuus. Pumppumurheita lukuunottamatta erikoinen ja erilainen tapaus, joka näemmä onnistui myös hienosti. Tämän kaltaisia kun ei kaiketi ole ihan hirveästi tehty ja joissain projekteissa tehdään työtä valtavasti eikä lopputulos välttämättä aina onnistu. Nyt saa kai jo onnitella jos kerran kulutuskin on jo noin tarkkaan tiedossa. Jos tuossa on samankokoinen tankki (45l) kun omassa Cordossa niin tuo vie todella vähän.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 15.6.2011 17:29

taitaa olla ventossa 55l. tosin itse en ole tainu kertaakaan saada yli 50l menemään tankkiin.

hieno lopputulos ja aika onnistunukki projekti taitaa olla :=)

vwsmoke
-
Viestit: 24
Liittynyt: 23.10.2010 14:41

ViestiKirjoittaja vwsmoke » 30.6.2011 23:43

Onnittelut koneesta jo ulos otetuista savuista!! Ollaanhan tätä jo pitkään odotettukkin! ;)

Ja joo tankki on 55l, sillä itse tankkasin juurikin pari päivää takaperin 54,61 litraa, eli vähän liian höyryillä ollaan jo menty...ei ihme jos hörppii ilmaa väliin.. :/

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 1.7.2011 18:38

Kyllähän tuo kulutus tuonne alle 4,5:n vaihtelevassa ajossa asettuu. Perussyöttöjä piti ottaa jonkin verran pois, että viitsii ajella ihmisten ilmoilla. Oikeastaan tällä ei ollut kulkuun juuri mitään vaikutusta, vaikka savu väheni, eli entistä mekaanisempaan suuntaan olisi syytä mennä. Edelleen tosin kiinnostaisi tietää, miten tuota alkukantaista ecua huijataan ennakonsäädössä. Jos jollakin on mutua, tai oikeasti tietoa, niin vastatkoon vaikka privalla.

Kone on sinällään tosi hyvän tuntuinen käynnistyvyydeltään ja peruskulultaan. Emännän kohtuullisen loppuun viedyllä vakio aaz-kokoonpanolla (ilman cooleria) ajeltuani huomasin, että go'go-factoria on kyllä tarjolla omassani huomattavasti enemmän. Esimerkiksi liikkeelle lähtö ilman kaasuun koskemista on aivan eri planeetalta, kuten myös tuo edellä videoitu herkkyys. =)

Jatketaan tutkimustyötä...

vwsmoke
-
Viestit: 24
Liittynyt: 23.10.2010 14:41

ViestiKirjoittaja vwsmoke » 18.7.2011 22:08

Hei!
Mistä hommattu sachin race-asetelma.? Kytkin päivitys olisi edessä omaan ventoon ja hieman jytkympää kytkintä olis hakusessa...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.7.2011 22:15

ebaystahan taljalla on tainu tulla. mut lähin sachsia myyvä varaosaputka varmaan voi myös auttaa. tosin 020-laatikkoon ei hirveitä mahdollisuuksia löydy mut jotain kuitenkin

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 18.7.2011 22:39

Kyllä toi mun asetelma ihan Slamitin kautta on tullut - kiitos siitä. Levy on vakio Sachs. Saatavilla on kahta erilaista, jotka tosin käyvät ainakin toisin päin ristiin. Mun mieleeni ainakin sopivan jämäkkä ja kuitenkin keveä polkea.

vwsmoke
-
Viestit: 24
Liittynyt: 23.10.2010 14:41

ViestiKirjoittaja vwsmoke » 23.7.2011 7:51

881861 999708 Tuolla koodilla oleva sintterilevy passaa 020-lootaan?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 22.8.2011 23:02

Hiljaiseloa on pitänyt, joten kirjoitellaanpa vähän tarinaa.

Kesä on mennyt lähinnä motorsportin ja moottoripyöräilyn parissa, mutta on tätä ekoakin haettu kohdallensa. Kohtapuoliin on eka 10 000 km tullut täyteen toukokuun lopusta alkaen.

Kun 10mm nestepäällä varustetusta vakiopumpusta ei syystä tai toisesta meinannut millään saada muuta kuin savua aikaiseksi, niin otimme Akin kanssa vihdoin ja viimein "plan B:n" käyttöön. Eli Mantorpin nähneestä tripla-ahdetusta 11mm rungolla ja nestepäällä varustettu Ivecon pumppu, jota Aki oli vielä jonkin verran hipelöinyt. Nyt löytyi sitten oikeasti se kaivattu herkkyys ja kakkuakin tulee oikealla hetkellä, tosin ämpärikaupalla. =)

Ongelmaksi varmistuivat viimeistään pumpun vaihdon myötä pakopaineet, joille pitää jossain välissä tehdä jotain fiksua. Periaatteessa kone itsessään virtaa vähän liiankin hyvin. Tämän takia perussyöttö piti säätää tasolle, jolla se on juuri ja juuri enemmän kuin tyhjäkäynnillä ja kara on oikeasti mallia eko. Näistä huolimatta auto ei vakiopumpulla kulkenut lähellekkään näin hyvin. Vääntöä riittää sen verran, että pitää oikeasti miettiä millä vaihteella ajaa ja ohituksetkin onnistuvat sen enempää miettimättä. Pakopaineiden takia kone menee noin 3500rpm kevyesti ja sitten alkaa ahdistamaan. Pumppu kiertää kyllä yli 6000rpm, eli viisari taipuu mukavasti kellotaulun päälle.

Lisäksi konehuone tuli voideltua pariin otteeseen dieselillä, joka pulppusi suuttimien paluulinjastoista. Tämäkin pikku probleema tuli esille pumpun vaihdon jälkeen, mutta nyt laitoin linjat molemmista päistä palaaviksi ja konehuoneen tulviminen on tällä hoidettu.

Nyt ainakin tiedetään mitä muutetaan. Peruspaketti on vähintäänkin hyvin kunnossa. Penkissä käydään sitten kun tämä tuntuu omasta mielestäni pelaavan juuri kuten haluan.

P.s. Eipä tällä isollakaan pumpulla ollut kulutukseen juurikaan muutosta edelliseen. Hyvä niin.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 20.11.2011 0:50

Ois kiva kuulla, onko syksyn päälle mitään muutoksia tullu tai säätöjä saatu paremmin kohilleen. Myös videon pätkää ois mukava nähdä vähän lisää moottorin käyttäytymisestä.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 20.11.2011 23:46

Eiköhän tässä jotain videonpätkää ja fotoa vois kuvaillakin kiireiden seassa. Mutta on seuraavaa ehtinyt tapahtumaankin.

Akilta lainassa ollut 11mm Ivecon Mantorp-pumppu tuntui kuivaksi säädettynäkin ihan kivalta ja hemmetin herkältä, joten sellainen piti saada. Ebay vaihteeksi käyttöön ja Saksasta löytyikin erittäin kohtuulliseen hintaan täysin iskemätön, suurinpiirtein vastaava 11mm pumppu. Suomeen tullessaan pumppu jatkoi matkaansa Ylivieskan suuntaan, jossa se säädettiin paremmin sopivaksi Volkkariin, kuin pakettiautoon. Kierroksenrajoitin asetettiin 6krpm korville. Tänään sitten heitettiin se kiinni kohtuullisen ongelmattomasti ja hymy korvissa voi todeta, että paremmin toimii kuin edellä mainitsemani Plan B-mörköpumppu, jonka kanssa kylmäkäynnistykset peittyivät vaaleaan savuverhoon ja palamattomiin dieselpisaroihin pakoputkesta (!). Vakavasti sanottuna nyt pelkään uusien hakka5:sten katoamista etupäästä asfalttiin erittäin nopeutuneeseen tahtiin - pitänee vähän varoa kaasujalan käyttöä.

Dubsonic auttoi katalysaattorin kuvatuksen asennuksessa, joten voinee viedä leimalle näytettäväksi. Haluan ehdottomasti nähdä katsurin ilmeen konehuonetta kurkatessa, voi olla ikuistamisen arvoista... "Joo, mää rakensin koneen uudestaan kohtuu herkäksi ja lisäksi maalasin sen." =)

Nyt on keväästä veivattu semmoinen 15tkm ja hienosti pelaa. Kannesta lohkolle menevä huohotinputki piti vaihtaa kalliiseen yhtenäiseen versioon, kun öljyä alkoi tihkuamaan vähän liiankin kanssa. Tosin suosittelen kaikille ehdottomasti tätä yhtenäistä putkea, on vähän fiksumpi ja pitävämpi huohotin. Ai niin, ne ekoilut. Menihän ton mörköpumpun kanssakin peräti 5 litraa satasella. Maailmaa ei kyllä tällä touhulla pelasteta. Nyt asennetulla versiolla on odotukset kulutuksen suhteen korkealla...

Ajellaan nyt talvi tällä ja keväällä käydään pakosarjan hormin kimppuun, jos sieltä vielä jotain jännää löytyisi. Nyt listalla on lähinnä uuden kodin remppahommat ja muutto.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 22.11.2011 15:18

Mun tekis mieli tulla kanssa katsomaan katsarin ilmettä. :D

Pari viikkoa sitten kun ajoin tällä autolla niin tuli kyllä konkreettisesti huomattua toi kierrosherkkyys. Annoin pienemmälle vaihtaessa saman verran välikaasua kuin omalla tdi golffilla ajaessa, että saa sen pari krpm nostettua kierroksia niin tässä olikin samantien lähemmäs 6000rpm koneessa. Hieman tuota ominaisuutta eka säikähdin ja sitten vaan jatkoin ajelua naureskellen.

Ja vaihdevälinlyhenninkin tuntuu toimivan. On aika napakka tuntuma vaihdekepissä. Jäin ihmettelemään et eikös se vaihde menekään vapaalta eteenpäin...noh menes nyt... ai tääl onkin jo vaihde tuvassa.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 22.11.2011 23:14

Nyt se on muuten vielä herkempi ja kiekuu yli punarajan ihan kivuttomasti. =)

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 22.11.2011 23:21

Jätkä tarvii uudet mittaripohjat. :D

Kuva

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 23.11.2011 8:02

=)

Miten selität kun poliisisetä kysyy, että "mitä nopeutta omasta mielestäsi ajoit" ?

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 23.11.2011 8:25

"ajelin naama pokalla" :D

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 11.2.2012 3:13

Onkos tähän tulossa jotain porkke felgeniä kesäks alle?

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 11.2.2012 20:47

Onkos tähän tulossa jotain porkke felgeniä kesäks alle?

Jaa mistää sää niin päättelet? =)

Kuva

Moottori on käynyt ja kukkunut jokapäiväisessä työmatka-ajossa hienosti. 25tkm lienee tullut kilometrejä hetkestä 0 alkaen ja joka muutos on positiivisempaan päin. Ennakoita pitäisi vielä myöhäistää. Nokan ollessa mallia erittäin viri, tuntuu välillä kylmänä käynnistäessä ihan ympäristörikolliselta. Käyntiin se lähtee takuuvarmasti, mutta kyllä se läpi sitten hetken polttaakin.

Tosin keväällä vaihtuu joko nokka tai pakosarja muokataan. Pahimmassa skenaariossa ahdin saa lähteä. Hukkaportti aukeaa 1barin nurkilla, mutta mittari jatkaa iloisesti matkaansa yli 1,5barin kaasun asennosta riippuen, eikä kaasua tohdi edes painaa pohjaan asti. Hassua että muissa paketeissa hyväksi havaittu ahdin näkyy jäävän heti kättelyssä pieneksi tämän "hipokannen" kanssa. Syöttöjä kun ei enää oikein pysty pienentämäänkään...

Löysin kamerasta jonkun kiihdyttelyvideon marraskuulta. Ahtojen karkailu vähän estää kaasun lattiaan asti potkimista, mutta kaiketi tuosta nyt jotain käsitystä saa.

Juutuubiin

Yritetään pitää keskustelun jako siten, että tämä motoriin liittyvä keskustelu tänne projektipuolelle ja kaikki muu kävijöiden kalustoon.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 11.2.2012 21:28

Päättelin tuosta sun ostetaan jaonmuutosadapterit ilmoituksesta ostopuolella :)

Line81
-
Viestit: 24
Liittynyt: 17.3.2012 18:39

ViestiKirjoittaja Line81 » 27.3.2012 11:54

Hieno lanka... Tulee olemaan omassa projektissa kovasti apuna :)

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 27.3.2012 13:38

100 000 lukukertaa ei voi olla väärässä. =)

Lootasta meni vihdoin ja viimein 425tkm jälkeen se kuuluisa kytkimen mekanismin 12€ kynsivipu särki ja kytkinpoljin on lattiassa kiinni. Muutaman sata kilsaa olen perjantaista lähtien veivannut vaihteita raakana ja välikaasulla. Tuntuu se hienosti käyvän noinkin, liikennevalot vaatii vaan normaalia enemmän suunnittelua. Tämän illan päätteeksi lienee tuokin taas kunnossa.

ramikoo
-
Viestit: 355
Liittynyt: 12.3.2009 21:27

ViestiKirjoittaja ramikoo » 27.3.2012 15:23

Onko suunnitelmia tuon pakopaineen alentamiseksi olemassa? Perus teinizivikin 4" ulostulo auttaa luonnolisesti aina :O Vai vaatiko tuo jo ahtimen/pakopesän vaihdon? Muutenhan tuo taitaa toimia todella mallikkaasti.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 27.3.2012 15:39

Taidamma vaihtaa aluksi nokan vähän eri tyyppiseen ja rakennella hormi loppuun asti. Katsotaan sitten mitä tarvii tehdä. Ahtimen vaihto kun on aina vähän aikaa vievä oma hommansa.

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 27.3.2012 17:43

Toi tollai iso amis-ulostulo vähentää paineita lähinnä karja-lippiksen alta Esso-baaris. :D

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 27.3.2012 20:21

Mut kyllähän tollanen 4" rööri ja varsinkin jos pelkkä ulostulo, tuo AINAKIN 50 heppaa lisää, jos ei enempää...


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 66 vierailijaa