J2 Flair - ladosta käyttikseksi (myyty)

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

J2 Flair - ladosta käyttikseksi (myyty)

ViestiKirjoittaja Entris » 15.8.2009 19:33

Kuva

Ajattelin nyt aloittaa tällekin autolle oman projektikertomuksen. Ostin siis taskurahalla eräältä mieheltä ladossa kaksi vuotta maanneen Jetta Flairin. Ensirek. 9/91, vuosimallia 92. Auto on maannut ladossa koska moottorissa oli mennyt vedet ja öljyt sekaisin, eikä kaveri ollut kannen avaamisen jälkeen löytänyt mitään suoranaista vikaa.

Autossa on melkolailla täydellinen huoltokirja ja omistajia on ennen mua ollut kaksi, joista ensimmäinen, auton uutena ostanut, on sen miehen veli tai sukulainen jolta itse auton ostin.

Varusteina autossa on keskuslukko, takana pääntuet, penkinlämmittimet, ohjaustehostin ja kuskin penkissä korkeudensäätö. Enää puuttuu ilmastointi ja sähkölasit. ;)

Hain auton pois sedän Hiluxilla ja trailerilla. Kuvia autosta ostokunnossa.

Lähempien tutkimusten perusteella auto on todella hyvässä kunnossa. Mittarilukema on 355tkm, mutta penkit ja sisusta on hyvässä iskussa. Kuskin puolen takaoven saumassa oli pientä alkavaa kukkaa, ja kuskin puolen alatukivarsi on täysin rapea. Muuten auto on melkolailla ruosteeton. Päätin siis unohtaa Golfin laittamisen koska siinä on sen verran ruosteongelmia, ja siirtää Golfiin juuri alkuvuodesta siirretyn ABS-moottorin tähän koriin.

Aloittelin projektin tänään imuroimalla ja pesemällä sisustan. Sisustasta tuli oikein nätti.

Sen jälkeen irroitin konepellin, puskurin, lukkopellin ja muut hilppeet korista. Huomenissa jatkan samalla operaatiolla Golfille. Sitten pitää pyytää tuttavaa tulemaan traktorin kanssa ja suorittamaan varsinainen operaatio. :P

Auto on tarkoitus pitää aika OEM-hengessä, eli alle laitan säädettävän alustan koska etutolpat ja -jouset oli melko rapeat. Lisäksi laitan Golfista 15" aluvanteet uusilla kumeilla. Sen jälkeen pitäisi koittaa katsastusta.

Tarina jatkuu huomenna...
Viimeksi muokannut Entris, 20.10.2011 20:10. Yhteensä muokattu 7 kertaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 16.8.2009 19:21

Tänään on taas koko päivä maattu autojen alla. Golfissa on enää kiinni vetarit, samoin kuin Jetassa. Niitä en saa irti, en vaan osaa. Kolme tuttavaa on joilla olisi traktoreita kilometrin säteellä mutta kukaan ei juuri nyt pääse auttamaan joten taitaapi mennä huomiselle koko touhu. Lisäksi pakoputken kanssa pitää taiteilla kun Golfiin tehtiin juuri putki, mutta siinä ei ole kattia. Jetan pakoputkessa on katti mutta pakosarjassa on joku outo VW-patenttiliitin mallia kaksi klipsua. Ratkaisu: Jetan pakoputkesta downpipe poikki ja hitsaten Golfista kyseinen osa.

Kuvia on aika nihkeästi. Golfin moottoritilasta on yksi ja Jetan moottoritilasta toinen. Kuten kuvista voi huomata niin koko päivän on satanut vettä, ja projektia tehdään toki taivasalla.
Viimeksi muokannut Entris, 18.1.2010 15:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 16.8.2009 19:24

Golfissa on enää kiinni vetarit, samoin kuin Jetassa. Niitä en saa irti, en vaan osaa
6 kpl kuusiokolo- tai xzn -pultteja per vetari, siellä laatikonpuoleisessa päässä. Ne irti ja vetarit ovat laatikon päästä irti.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 16.8.2009 19:31

ot:na mistäs näitä vois katsella mitä omasta kotterosta löytyy?

E:kiitti,toi sivu siis oli hakusessa vain.
Viimeksi muokannut Sebastian, 16.8.2009 20:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 16.8.2009 19:31

Joop, pultit on auki laatikon päästä mutta en jostain syystä saa niitä vetareita silti irtoamaan. Se vetarin pultti on M8 XZN, jos joku tekee tiedolla jotain. Pitäiskö niiden irrota jotenkin sivusta koputtelemalla pulttien irrotuksen jälkeen, vai pitääkö sitä ensin vetää laatikosta ulospäin ennenkuin se pullahtaa ulos?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 16.8.2009 19:34

ot:na mistäs näitä vois katsella mitä omasta kotterosta löytyy?
VW Group Option Codes Decoder

Varustetarrahan löytyy peräkontista ja/tai huoltokirjan sisäsivulta.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 16.8.2009 19:43

Ei se vetari ole muulla kuin niillä pulteilla kiinni.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 17.8.2009 20:31

Moottori on vaihdettu. Hirveetä säätöä oli mutta sinne se meni. Huomenna jos koittais saada sen käyntiin. Auton rekisteröintikatsastus nyt venähtää ainakin parin viikon päähän, kun pakoputkea en saa tehtyä ja varmaan samalla hoidan muutoskatsastuksen alustasarjalle ja isommille renkaille.

Vetarit lähti lopulta irti ottamalla alatukivarsi olka-akselista
Uusi moottori Jetassa
Golfin ammottava kita. Tähän tilalle vaikka 1Z? :P
Varaosat vaikka isompaankin remonttia varten tien päällä

TuXolle taas iso kiitos avusta!
Viimeksi muokannut Entris, 18.1.2010 15:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 18.8.2009 23:00

Tänään oli vähän laiska päivä. Sain kytkettyä kaasupolkimen, vaihdevivuston ja kytkinpolkimen. Lisäksi tuli tehtyä paljon pientä mikä ei ole mainitsemisen arvoista. Huomenna tai torstaina jatkuu touhut taas.

Tämän päivän saldoa on pienimuotoinen video 020:n vaihteenvalitsimen toiminnasta. Jos tuo jollekulle on avuksi. :P

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 20.8.2009 22:08

Alkaa olla projekti moottorin osalta siinä mallissa että lukkopellin ja syylärin saisi lyödä kiinni. Pitää lorottaa G30:t jäähdytysjärjestelmään ja sitten alkaakin sähkötyömaa. Kun on sähköt saatu kuntoon niin pitää varmaan hinata tuo paikalliselle nyrkkipajalle että hitsailevat pakoputken downpipeen katalysaattorilaipan.

Perhana kun antiikin aikainen Einhell Batteriemaster on ilmeisesti sanonut sopimuksensa irti niin ei saa Jetsoniin virtasta. Jostain pitäis keksiä toimiva akkulaturi.

Kävin ostamassa varaosaputkasta uudet tulpat, jotain 3-kärkisiä NGK:ita tarjosi setä, uuden moottorin ilmansuodattimen ja raitisilmasuodattimen. Raitisilmasuodatin on vähän sinnepäin koska näitä ei ole tehtaalla asenneltu vaan ne on maahantuojan tekosia. Käyttöauto nosti kädet pystyyn niin vein sitten vanhan malliksi ja löydettiin joku Sprinter/LT-raitisilmasuodatin tilalle joka oli muuten oikean kokoinen mutta sentin liian lyhyt. Kelvannee ihan hyvin. Jos joku tarvitsee tuotenumeron tuolle Framin valmistamalle suodattimelle niin se on tallessa.

Kuva vanhasta ja uudesta raitisilmasuodattimesta
Viimeksi muokannut Entris, 18.1.2010 15:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 20.8.2009 22:21

Itsellä sama pulma Jetan raittarin kanssa, laitapa se Framin numero tänne foorumille niin mäkin kokeilen tuota sutia.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 21.8.2009 13:34

Itsellä sama pulma Jetan raittarin kanssa, laitapa se Framin numero tänne foorumille niin mäkin kokeilen tuota sutia.

Framin suodatin on CF 9051. Mitat n. 390x160mm.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 21.8.2009 17:25

Kiitos!

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 21.8.2009 19:33

Jetsoni alkaa taas näyttää autolta.

Enää tekemättä:
- nopeusmittarin vaijeri laatikkoon (jostain syystä unohtui tohinassa vain huulille)
- apukuskin puolen vetaria en jaksanut edes yrittää paikalleen kun ei ekalla kerralla mennyt
- jäähdytysjärjestelmän letkut on paikallaan, vielä pitää kaataa sisään nesteet
- moottorin sähköt
- pakoputken downpipeen pitää hitsata katille laippa

Lähden ensi viikoksi Saksaan maistelemaan oluita joten tämä projekti jatkuu taas syyskuussa. (Ehkä mukaan tarttuu myös joku halpa Gewindefahrwerk? :P)

P.s. tylsiä nämä moottorinvaihtoprojektit kun niissä ei sinänsä ole mitään uutta. Itte oon kuitenkin oppinu kakkiksen lyhyen oppimäärän melko tehokkaasti kun on itse tehnyt kaiken. Hyvä fiilis varmaan kruunautuu sinä päivänä kun tähän kippoon taas saadaan kilvet ja katsastusinssiltä hyväksyntä. :)
Viimeksi muokannut Entris, 18.1.2010 15:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 21.8.2009 20:15

Motonetistähän saa kahta erilaista raitisilmasuodatinta 19-2048 ja 19-2218. Itellä on tuolta tilattu tuo 19-2048, joka on suomen jälkiasennukseen täysin sopiva.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 28.8.2009 13:10

Täällä sitä nyt ollaan Berliinissä maistelemassa pilsnereitä. Tuli ostettua Jettaan uusi soitin, Pioneer DEH-P4100SD. Soittaa SD-muistikortit, USB-tikut ja suoraan iPodista, joka oli kriteerinä valintaa tehdessä. Hinta oli pari kymppiä halvempi kuin Suomessa ja säästin postikulujen hinnan.

Tuli myös käytyä Volkswagenin esittelytiloissa, Automobil Forumissa.
Viimeksi muokannut Entris, 18.1.2010 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 31.8.2009 22:19

Unohdin matkan ajaksi suojamuovin pois vesikaukalosta ja niinhän siinä kävi että apukuskin jalkotila lainehtii. FFFFFUUUU- jne. Kuskin penkin allakin on lammikkoa. Matot pois ja kuivattelemaan...

Vitutuksen laannuttamiseksi asensin uuden soittimen. Soittaa kiksun suoraan iPodista, which is nice.

Mittariston öljynpaineen varoitussummeri huutaa ja kierroslukumittari näyttää mitä sattuu kun valot laittaa päälle. Mitä ihmettä...
Viimeksi muokannut Entris, 18.1.2010 15:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 1.9.2009 13:13

Alkaako summeri huutamaan ja valo vilkkumaan vasta kun käyttää kierroksia yli ~2000? Ainakin vanhoissa sähköissä piti mittaristolle tuleva keltainen johto vetää siihen öljysuodattimen jalkaan tulevaan anturiin niin hiljeni. Mikäli sitä anturia ei ole niin maihin koko johto.

Mutta noissa uudemmissa sähköissä, eipä arvaa sanoa.. Veikkaisin maavikaa, tai sitten mittaristo poks?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 1.9.2009 19:29

Saattaapi johtua tuo summerin soiminen siitä että anturin johto kelluu... eli pitäis vetää varmaan maihin. Moottoria en ole vielä käynnistänyt, kun akku on vähän mitä on. Syyskuun aikana tarkoitus saada ajoon!

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.9.2009 21:43

Proggis nytkähti taas vähän eteenpäin. Startti oli paskana. Vaihdoin sen, ja nyt pyörittää. Ihmettelin sähköt kuntoon mutta viimeistä virtajohtoa kytkiessä paloi 10 ampeerin testisulake. Toivottavasti sytkäyksikkö ei ottanut itteensä, sille olin just kytkemässä virtoja.

G30 limonaatia

Syy ekan startin vaihtoon. Toka oli muuten vaan mykkä.

Jospa tuo huomenna lähtisi käyntiin...
Viimeksi muokannut Entris, 18.1.2010 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 7.9.2009 19:30

Ekat savut on otettu.

Avaimesta käyntiin ja avaimesta pois

Huomenna kyläseppä pajoittaa pakoputken tuohon, jospa sitten koittais ajella leimahallille?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 8.9.2009 17:42

Kyläseppä teki pakoputken ja kiinnitti sen vitun vetoakselin mitä en itse saanut. Nyt käy ja kukkuu, ensimetrit on ajettu (yksityisalueella). Yksi vika mikä kävi nyt ilmi on että jostain suutinpömpelin takaa vuotaa alipainetta. Suhina käy mutta kun ei näe eikä pääse käsiksi niin on vaikea tutkia.

Rekisteröintikatsastus jää nyt odottamaan itseään, ajattelin laittaa sen alustasarjan ensiksi alle niin saa parin kympin lisämaksusta senkin laillisesti autoon.

Yksi ikävä puoli minkä huomasin koeajolla on että kuskin puolen vetari naputtaa kun ratti on käännetty täysin linkkuun... Vaihtoon menee, mutta en tiedä koska.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 8.9.2009 19:16

Vetonivel on helppo vaihtaa, eikä maksakkaan ku alle 40e.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.9.2009 19:29

Rekisteröintikatsastus jää nyt odottamaan itseään, ajattelin laittaa sen alustasarjan ensiksi alle niin saa parin kympin lisämaksusta senkin laillisesti autoon.


Rekisteröintikatsastukseen laitat sen paikalleen niin siihen ei tarvi mitään lisämaksuja.
Siihen voi luetella kaikki muutokset mitä haluaa muutoskatsastaa samaan rahaan.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 8.9.2009 21:06

Sebastian: Selvä, silmäilin kyllä päivällä A-Katsastuksella hinnastoa mutta tulkitsin ilmeisesti väärin.

Pellikka: Vaihtaahan tuo pitää mutta kun kaarreajossakaan ei vielä naputtanut niin ei varmaan ole ykkösenä to do -listalla.

Kunhan jostain saan rahaa niin laitan Saksasta tilaukseen JOM:n coilover-setin. Hinta kotiin kuljetettuna ~200 EUR. Ei varmasti mikään maailman paras kyyti mutta jokaisen euron arvoinen tuolla hinnalla. Samaan rekisteröintikatsastukseen menee varmaankin sitten vaihdettu moottori ja isommat 15" renkaat. Mitähän muuta sinne keksisi...

Tähän loppuun vielä vähän satunnaista satoa digiräpsystä:
ABS:n johtosarja / RP:n johtosarja
Philips Nightguiden värialueista saa osviittaa tästä kuvasta
Testikäytössä moottorinohjauksen sähköt tuli vielä abikojen ja sulakkeiden kautta. Valmiiseen settiin juottelen toki asianmukaiset liitokset ja päälle kutistesukat. Vesikouruun pitää varmaan tehdä yksi tai kaksi läpivientireikää lisää.
Viimeksi muokannut Entris, 18.1.2010 15:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 7.11.2009 20:10

Pari kappaletta kysymystä on ilmaantunut.

1) Ostin tälläisen keskuslukon kauko-ohjaussarjan. Yritin kovasti tutkia keskuslukon pumpun pinnejä mutta en keksi miten se pumpun ohjaus toimii. Onko pumpussa joku oma ohjausyksikkö joka sykäyksestä pumppaa lukot kiinni tai auki, vai onko se jossain muualla? En oikein luota tuohon kaukoboksin ohjeisiin, varsinkin kun siinä ei ole selitetty edes ohjauslinjojen toimintoja. Uskaltaako tuon kytkeä Jettaan suoraan ohjeiden mukaan? Pumpussahan on kolme pinniä, keskimmäinen on maadoitus ja äkkiä mitattuna toisessa oli suoraan akkujännite joka kyykkäsi kun ovet löi lukkoon, mutta toisessa pinnissä ei tapahtunut mitään kun lukkoja availi/sulki.

2) Kierroslukumittari pitäisi saada toimimaan. Vanhaa moottoria irroittaessa vedin sivuleikkureilla puolalle tulleet johdot poikki, ja oletettavasti jompi kumpi niistä oli kierroslukumittarille menevä johto. Tässä on kuva puolan seudulta, mahtaako se kiekkakellon johto olla tuo punainen vai tuo ylempi, vinoon leikattu musta vai kenties tuo alempi, liittimellä oleva musta? Mihin se pitää kytkeä puolassa?
Viimeksi muokannut Entris, 18.1.2010 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 26.12.2009 15:20

Selvitin nyt nuo molemmat edellisessä postauksessa esitetyt asiat kun ei kanssafoorumilaisilta irronnut mitään.

Eli kiekkamittarin johto on se punainen missä on musta raita. Sen kun kytkee puolan "herätteelle" niin pitäis lähteä mittari tulille. En ole tätä vielä koittanut kun Jetan akku on paska.

Sitten keskuslukkoasioihin. Purkasin kuljettajan oven ja kuten olin jo aiemmin kuullut niin kuskin ovessahan ei ole erillistä pneumaattista "lukkoyksikköä" joka lukitsisi tai avaisi oven. Sen sijaan siellä on alla olevan kuvan mukainen tunnistin jolla ohjataan yksinkertaisesti keskuslukon ilmapumppua.

Kuva

Keskimmäiseen liittimeen tulee kokoajan akulta +12 volttia. Kun lukko on auki, virta johdetaan suoraan "auki" pinnistä ilmapumpun samaan pinniin. Kun kuljettaja lukitsee ovet joko avaimella ulkoa tai sisältä painamalla lukkonapin alas niin virta ohjautuukin "kiinni" pinnistä peräkontin ilmapumpulle samaan pinniin. Ilmapumppu alkaa pumppaamaan kunnes kaikki lukot on kiinni ja piirin paine ei laske enempää. Silloin pumpussa oleva paineanturi laukeaa ja pumppu lopettaa pumppaamisen. Kun ovet taas avataan, ilmapumppu rupeaa pumppaamaan piiriin ilmaa ja kun paine ei nouse enempää niin paineanturi laukeaa ja pumppu lopettaa.

Jos tässä paineilmapiirissä on vuoto, niin pumppu saattaa pumpata loputtomasti koska lopetusehto ei täyty (paineanturi ei laukea) ja tyhjentää näin akun.

Takaisin kauko-ohjausasiaan. Otin VDO:n valmistaman asentotunnistimen pois ovesta ja laitoin tilalle yleiskiinalaisen sähköisen keskuslukkosarjan lukkomoottorin jossa on ohjaus. Tässä Frigate-merkkisessä sarjassa tunnistus toimii täsmälleen samalla tavalla kuin alkuperäisessä VDO:n palikassakin, eli se toimii heittämällä yhteen auton oman järjestelmän kanssa. Enää tehtäväksi jää siis kytkeä kauko-ohjausboksi ohjaamaan kuskin oven lukkomoottoria. Kun napista siis avataan/suljetaan ovet niin ensimmäisenä napsahtaa kuskin ovi auki/kiinni ja siitä perässä kaikki muut luukut ilmapumpun avustuksella. Sähkö-pneumaattinen keskuslukitus, amerikkaa.

Talvirenkaiksi on tulossa Rial Le Mans 15x7" ja Nokian Hakkapeliitta 2. Vähän ehkä näyttää herkkusieniltä kun Nokialaiset on 215-leveät mutta kyllä noilla ajelee. Kesävanteiksi olen kaavaillut AEZ Tacanaa, 16-tuumaisena. Tammikuussa laitan tilaukseen JOM:n coilover-setin Saksasta ja muuta pikkutuninkiosaa (kirkkaita vilkkuja lähinnä).
Viimeksi muokannut Entris, 18.1.2010 15:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 18.1.2010 14:26

Kuriirisetä kävi ja toi kivireen.

Kuva

Lisäksi tuli jo pari viikkoa sitten hankittua foorumilaiselta savun väriset etuvilkut.

Kunhan saan aikaiseksi niin ruuvaan alustasatsin alle ja hinaan Jetan katsastuskonttorille. Sitten katsotaan kuinka pommi tuo oikeasti on...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 28.1.2010 7:37

Oli muuta asiaa Tapiolaan niin pyysin samalla sitten liikennevakuutustarjouksen Jettaan. Onko yleistä, että netin vakuutuslaskuri ja varsinainen tarjous heittävät aika paljon? Netissä laskin nimittäin että vuosihinta liikennevakuutukselle olisi 550 euroa mutta tarjouksessa se oli karvan päälle 600 euroa?! (Tässä summassa ei siis ole bonuksia tai muita hintaa laskevia etuja.)

Jotain pientä tuli tehtyäkin viime viikonloppuna kun pikaisesti kävin kotopuolessa. Vaihdoin etuvilkut savun värisiin. Kuvassa oikealla on vertailun vuoksi vielä orkkis paikallaan.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 17.2.2010 15:01

Katotaan jos vaikka sais tämänkin auton liikenteeseen ennen kesää. Talvikumit on kiepautettu vanteille ja keskuslukon kauko-ohjaus selvitelty.

Mun puolesta voisin vaikka kuitata tässä vaiheessa, turhaa tätä päivittelee omaksi ilokseen kun ei kukaan vaivaudu kommentoimaan. Pitäis ilmeisesti rakentaa aina jotain rataraaseria triplaturboilla ja moniventtiilikannella että tulis kommentteja.

En ole katkera mutta kuitenkin...

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 17.2.2010 15:18

Kyynel :'(

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 17.2.2010 16:09

Niin se vaan menee. Mielenkiintoisia topikkeja kommentoidaan ja arvostellaan. Niitä, mitkä on vähemmän mielenkiintoisia käydään ehkä katselemassa, mutta kommentit jää sitten vähemmälle...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 17.2.2010 16:33

Vakuutusjuttunkaan kukaan ei viitsinyt vastata, vaikka katselukertoja tuntuu kertyvän joka päivityksen jälkeen tuhatkunta. Eikö kukaan muka ole ottanut autoonsa liikennevakuutusta... Mutta joo, tottahan tuo on mitä Mak383 sanoi. Pitää tehdä joko rataraaseria tai pitää tehdä päin vittua että tulee kommentteja.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 17.2.2010 17:34

Asenna sumarit xenoneilla, niin johan rupee kommetteja tulemaan :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.2.2010 18:25

Tuohon vakuutusjuttuun, että noita on aika mahdoton vertailla, koska talouden vakuutukset pitäisi nähdä isona kokonaisuutena. Esim. meillä on vanha Kansan Joustoturva kotivakuutuksena, jossa on niin hyvät ehdot, että jo sen takia sietää toisia, ehkä kalliimpiakin vakuutuksia. Viimeksi tänään laskin Pohjolan laskurilla autoon vakuutuksia, mutta loppusumma oli kovin suuntaa-antava, koska keskittäjälle hinta olisi aivan toinen.

Myös sellaiset vaikeasti mitattavat asiat, kuten tyytyväisyys vakuutusyhtiön toimintaan vaikuttavat asiakassuhteen pysyvyyteen, vaikka siitä joutuisikin maksamaan hieman enemmän.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 17.2.2010 20:47

Mitä itse noita vakuutuksia olen netistä katsonut ja sitten jälkeenpäin mennyt konttoriin kyselemään, niin konttorissa on aina saatu tiputettua hintaa, joskus reilustikin alaspäin... Ja tottahan toki kaikki talouden vakuutukset kannattaa keskittää yhteen paikkaan, saa keskitysalennukset yms kaupan päälle. Ellei sitten joku muu firma pysty jotain yksittäistä vakuutusta tekemään paljon halvemmalla, kuin se "oma" firma.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.4.2010 0:04

Checklist:

[x] keskuslukituksen kauko-ohjaus
[ ] alustasarjan asennus kesken
[ ] kierroslukumittarin kytkentä
[ ] jäähdytysveden lämpömittarin kytkentä
[ ] ohjaustehostimen pumpun asennus
[ ] moottorinohjauksen sähköjen veto sadevesikourusta läpi
[ ] takajarrujen herkistely/tarkastus/huolto
[ ] kesärenkaiden osto

Vielä on siis vähän tehtävää...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 11.4.2010 10:03

Checklist #1:

[x] keskuslukituksen kauko-ohjaus
[x] alustasarja asennettu
[ ] kierroslukumittarin kytkentä
[ ] jäähdytysveden lämpömittarin kytkentä
[ ] ohjaustehostimen pumpun asennus kesken
[ ] moottorinohjauksen sähköjen veto sadevesikourusta läpi
[ ] takajarrujen herkistely/tarkastus/huolto
[ ] etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
[ ] kesärenkaiden osto

Kuva

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 19.4.2010 23:07

Checklist #1:

[x] keskuslukituksen kauko-ohjaus
[x] alustasarja asennettu
[x] kierroslukumittarin kytkentä
[x] jäähdytysveden lämpömittarin kytkentä
[x] takajarrujen herkistely
[x] etujarrujen herkistely
[x] kesärenkaat saatu tyttöystävän Opelista joka meni paaliin :D
[x] pissapoika toimii
[x] öljynpaineenanturit kytketty
[x] valot releytetty
[ ] ohjaustehostimen pumpun asennus kesken
[ ] moottorinohjauksen sähköjen veto sadevesikourusta läpi

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 21.4.2010 0:01

Sadevesikourun kuskin puolen suojamuovi oli sitten särkynyt hauskasti, ilmeisesti talvipakkasilla sitä irti repiessä. Leikkasin Nahkamiehellä muovipurkista kyljen oikeaan muotoon reiän päälle, hioin molemmat muovit ja liimasin yhteen Repair Extremellä. Reunoille kunnon kerros kuumaliimaa. Toivottavasti tuo pitää sen aikaa että saan etsittyä uuden ehjän... Huomenna maalailen tuon mustaksi niin ei pistä niin kovasti silmään.

ECU:n johdotukset on valmiina, ja mittaristokin pelaa. Tuli vähän takapakkia otettua lauantaina kun tyttöystävän kanssa pikkupöhnissä Jettaa laitettiin. Lambdaa olin kytkemässä ECU:n johtosarjaan, pihdeillä ote lambdan johdosta ja onnistuin polttamaan keskisormen pakosarjaan. Selkäytimestä tuli komento että nyt käsi pois pakosarjan päältä ja samalla lähti sitten pihtien kanssa se vitun lambdan johto irti. Ei varmaan kannata lähteä koittamaan päästömittaukseen ilman lambda-ohjausta... Huoh. Huomenna olisi tarkoitus tyhjentää tankki kolme vuotta siellä maanneesta bensasta ja hakea tilalle muutama litra tuoretta, jos pääsisi eroon savutuksesta ja pahanhajuisesta pakokaasusta (eihän se terveelläkään moottorilla hyvältä haise). Sitten kun vielä lambdan saa kuntoon niin matka käy A-Rahastukselle, eikun siis A-Katsastukselle.

Katotaan miten käy...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 21.4.2010 22:22

Täältä löytyy ehjä tuollainen pikkusuojamuovi siihen sytkäyksikön päälle. Tosin yksi niistä kolmesta muovisesta kantista millä muovi tarttuu kaukalon reunoihin kiinni, on haljennut joten yhden kiinnityspisteen joutuu modaamaan. Pistä yv jos kelpaa. Postikulujen hinnalla saat.

Tosin ei tuo liene marmorillakaan turhan tyyris, siis aivan uusi ja elastinen..

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 21.4.2010 23:37

jyri.h: Kiitos tarjouksesta. Käyn kysäisemässä marmorilta mikä on hinta. Jos on kovin tyyris niin tiputan yv:n. Maalasin omani tänään mustaksi, ei tullut tuostakaan pahannäköinen. Kuva asennettuna. Siihen kun heittäis jonkun joustavan lakan päälle niin voisi kestääkin.

Asiaan: Lambda-asia ei ollutkaan ihan niin huono kuin ajattelin, eli sain vielä viritettyä johdon ja nipparilla lambdan runkoon kiinni. Nostin etupään iskareita pari-kolme senttiä että on tasan edessä ja takana madallus. Ruvettiin sitten tyhjentämään bensatankkia kolme vuotta siellä seisseestä bensasta. Ruuvasin ruiskulta paineletkun irti ja pumppasin virrat päällä bensan saaviin. Ihan tuoreen näköistä oli, juu. Tankki kun saatiin tyhjäksi niin kiinnitin letkut takaisin ruiskumurikkaan, ja kaadoin kanisterista tuoretta bensaa 10 litraa tankkiin. Mutta eipä lähtenyt enää kone käyntiin. Sahasin ja sahasin mutta ei edes luvannut. Se perkeleen bensapumppu otti ja hajosi ilmeisesti kun joutui pumppaamaan ilmaa tankin tyhjettyä. Just kun olin saanu auton katsastusvalmiiksi niin bensapumppu hajos. No, vitutuksessa otin ja työnsin auton liikkeelle (kun oma piha on alamäkeä ja kujakin on toiseen suuntaan alamäkeä) ja kujalla sitten kakkonen silmään ja kytkin ylös niin auto lähti käyntiin. Kovasti oli kengurubensaa mutta pysyi käynnissä kun kaasua pumppasi. Ajoin takaisin kotipihaan ja jätin tyhjäkäynnille jossa se kävi nätisti tyhjäkäyntiä mutta välillä yskäisi ja meinas sammua. Kohta se sitten sammuikin, mutta lähti avaimesta vääntämällä heti takaisin käyntiin ja sammui. Starttasin uudestaan ja pumppasin kaasua niin pysyi käynnissä ja jäi sen jälkeen käymään nätisti tyhjäkäyntiä. Harmaa savu oli kadonnut tuoreen bensan mukana ja tyhjäkäynti oli oikein kivankuuloista, tasaista 800 1/min nopeudella.

Tuntuu siis että bensapumppu toimii jotenkunten mutta välillä ilmeisesti paineen ylläpitäminen saa pumpun kyykkäämään. Kysymys kuuluu: Onko 1991-vuotisessa Jetassa samanlainen bensapumppulaitos kuin Ventossa? Sanokaa että on, pliis... Olisi nimittäin Venton pumppu ylimääräisenä varastossa.

UrhoKakkonen
-
Viestit: 36
Liittynyt: 5.12.2009 15:27

ViestiKirjoittaja UrhoKakkonen » 6.5.2010 8:10

No siihenpä en osaa kyllä vastata mutta aloitan koht silleen oman moottorin vaihto projektin mk2 jetan 1.6 kaasari isolohkon tilalle 1.8 1piste ruiskun.. nii kyselen sulta sitte neuvoja miten oot sähköt ja muut toteuttanut...=) ja hyvältä projekti näyttää ei ne mukavat projektit triplaa turboa vaadi.. ite olen jo tuota pierburgin 2e2:sta kurkkua myöden täynnä.. ainoa huono osa koko autossa..:/ mutta jatka ihmeessä päivityksiä tännekin nii saa lukea hienon tuotoksen edistymistä..

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.5.2010 11:39

No siihenpä en osaa kyllä vastata mutta aloitan koht silleen oman moottorin vaihto projektin mk2 jetan 1.6 kaasari isolohkon tilalle 1.8 1piste ruiskun.. nii kyselen sulta sitte neuvoja miten oot sähköt ja muut toteuttanut...=) ja hyvältä projekti näyttää ei ne mukavat projektit triplaa turboa vaadi.. ite olen jo tuota pierburgin 2e2:sta kurkkua myöden täynnä.. ainoa huono osa koko autossa..:/ mutta jatka ihmeessä päivityksiä tännekin nii saa lukea hienon tuotoksen edistymistä..

Kiitoksia kehuista. Jos olet laittamassa RP-moottoria, eli Jetassa ollutta 1.8 Mono-Jettiä niin se on aika helppo homma. RP:n johtosarja on melko yksinkertainen. Jos sulla on yhtään autosähkökokemusta niin kyllä se pitäisi käyntiin saada...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.5.2010 22:03

Saksan eBay on oiva paikka hankkia pisteosia... Volkswagenin logo maskiin olisi maksanut Käyttöautolla reilun 50 euroa. Saksasta sama osa kopiovalmistajan tekemänä kotiin kannettuna 15 euroa.

Mahtaneeko tuota eroa vanhaan huomatakaan? ;)

Kuva

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 6.5.2010 22:18

mulla haitaksi asti merkkejä hyllyllä :D

UrhoKakkonen
-
Viestit: 36
Liittynyt: 5.12.2009 15:27

ViestiKirjoittaja UrhoKakkonen » 7.5.2010 20:24

sainpa sen jo selville että auto vm 90...=) mutta mikä ruisku ja koodinen se on nii se onkin toinen homma.. löytyykö jotain koodi sivua tahi jotakin mistä sillä numerosarjalla mitä siellä kannessa on nii saisi tiedon mikä moottori on kyseessä? se pitkä rimpsu 123.1233.123.23 no ...=)

UrhoKakkonen
-
Viestit: 36
Liittynyt: 5.12.2009 15:27

ViestiKirjoittaja UrhoKakkonen » 7.5.2010 20:50

se ei kyll ä taida olla rp...hmm.-. kat löytyy (vissii) ja jonkin sortin ruisku.. tiedä vielä millainen ku pelannu noitten kaasarien kanssa enempi..miks ne ei oo voinu tuupata sitä koodia selkeesti sihen konee kylkee...=)

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 7.5.2010 23:02

Jos kyseessä on Jetassakin 90-luvulla olleesta 1.8-litraisesta suihkutusmoottorista niin kyllä se silloin on Bosch Mono-Jetronic, eli RP. Siinä on yksi suihkutussuutin, kaasuttimen tapaan, jota ECU ohjaa. Sytytyksen ohjaus menee mekaanisesti keskipako- ja alipainesäätimillä.

Moottorikoodin näkee luovuttaja-autosta joko huoltokirjan ekalta sivulta, jossa on varustetarra, tai peräkontista maton alta jossa on samanlainen varustetarra. Siinä lukee mm. korin värikoodi, moottorikoodi ja vaihteistokoodi. Lisäksi siinä lukee valmistenumero (WVWZZZ... jne.).

UrhoKakkonen
-
Viestit: 36
Liittynyt: 5.12.2009 15:27

ViestiKirjoittaja UrhoKakkonen » 8.5.2010 7:52

juu kyllä siel lätkässä oli että RP.. mutta toi taulukosta löytyny RP 1781 81 86,4 4R 66 Golf II/Jetta 11/87-7/89 si, (kat) Mono-Jetronic 35 sit vaan hämäs ku siinä on et 89 loppuu tuo ja tuos konees on 90 leima siinä kannessa.. hyvä ku tuon lätkänki tietää nyt helpotti asioita huomattavasti..=) kiitokset..

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 8.5.2010 13:23

Monojetronic syöttönen 1.8 on kyllä hemmetin hyvä ja yksinkertainen kone, ei ole oikeestaan mitään muuta kuin hyvää sanottavaa ollu mitä nyt n. 80tkm on sillä koneella ajellu.

mielenkiintonen seurailla tätä projektia!

Hiukan offtopiccia mut viitsitkö katsastaa minkä värinen johto menee jarruvalojen katkasijalle jarrupolkimeen ja mistä se tulee? omasta on se hukkunu jonnekkin ja pitäis löytää ennen ku syöttää autoa rekisteröintikatsastukseen :)

UrhoKakkonen
-
Viestit: 36
Liittynyt: 5.12.2009 15:27

ViestiKirjoittaja UrhoKakkonen » 20.5.2010 18:37

siitä bensapumppu härpyttimestä nii ajattelin et jos vaihtas samalaa tankin tuosta luovuttaja käkkylästä nii tulis pumppu samalla ja vois puhdistaa tankinkinkin...=) Mites te ootte saanu sen downpaipin irti siittä pakosarjasta siten et se olis vielä pitävä myös uudelleen liittämisen jälkeenkin ja onko sitä edes itekseen mahdollistakaan saaha siten auki? kun tuo "hieno" korjausmanuaalikin suosittelee mieluummin pakosarjan irroitusta kuin sitä jousiliitoksen avaamista..??

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 20.5.2010 21:12

Jonkun spesiaalityökalun muistaakseni tarvitsee että sen pakoputken saa irroitettua. Itse kun vaihdoin niin pakosarja tuli Ventosta jossa ei enää sitä jousiviritystä ole vaan rehti laippa johon downpipe ruuvataan.

Saattaapi olla helpompi vaihtaa koko tankkihomma kerralla. Ja jos luovuttaja-auto on lähellä niin siitä saa varmasti kaiken tarvittavan jos se on pihaan ajettu tai ollut käynnissä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 21.5.2010 20:45

Jetta oli seisonut kuukaudenpäivät kun tänään tulin sille osoittamaan huomiotani. Oli koko pirssi ihan siitepölyn peitossa. Rohkeasti painoin kaukosta avausnappia ja kuskin oven lukko napsahti auki, muut seurasivat perässä. Vedin kahvasta, ovi avautui kevyesti. Istahdin sisään, työnsin avaimen lukkoon. Huokasin syvään ennenkuin käänsin avaimesta. Moottori heräsi henkiin kertalaakista. Käänsin vähän autoa pihassa ja vedin oikeanpuoleisesta viiksestä. Tuulilasi oli hetkessä puhdas.

Lupasin Jetalle että parin viikon päästä se saa kilvet -- olenhan sanani mittainen mies.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 21.5.2010 20:54

Lupasin Jetalle että parin viikon päästä se saa kilvet -- olenhan sanani mittainen mies.

Hienoa nähdä tosirakkautta =) Helle saa miehet sekoomaan....

UrhoKakkonen
-
Viestit: 36
Liittynyt: 5.12.2009 15:27

ViestiKirjoittaja UrhoKakkonen » 21.5.2010 20:57

Pitäähän sitä huolta pitää autosta.. mäkin toivotan aina hyvää yötä...=) suurin osa konehuoneen sähköistä purettu.. pitää varmaan kanssa kysellä mistä sais edukkaasti sellasen venton pakosarjan jos sovittais sellasen nii pääsis siitä jousihässäkästä.. ilmoitahan heti mitä leima mies sanoi...

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 21.5.2010 22:38

Mites te ootte saanu sen downpaipin irti siittä pakosarjasta siten et se olis vielä pitävä myös uudelleen liittämisen jälkeenkin ja onko sitä edes itekseen mahdollistakaan saaha siten auki?

Tällä:
Kuva
Biltemasta löytyy.

UrhoKakkonen
-
Viestit: 36
Liittynyt: 5.12.2009 15:27

ViestiKirjoittaja UrhoKakkonen » 22.5.2010 7:59

Hienoa..=) oikein paljon kiitoksia.. heti lähti pötykkä tilaukseen..ja yks mieltä askarruttanu kymysys ratkennu..=)

UrhoKakkonen
-
Viestit: 36
Liittynyt: 5.12.2009 15:27

ViestiKirjoittaja UrhoKakkonen » 4.6.2010 19:37

no mitenkä projekti edistyy? ite ei tarvi miettiä enää koneen vaihtoa kun meni oma projekti autp m ihin moot. piti laittaa nii niin rusinaksi ettei sitä enää kannata kunnostaa...:( onneksi luovuttaja on hyvässä kunnossa jos sitä sitten alkaisi laittamaan...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 7.6.2010 10:11

Viikon päästä menen konttorille rekisteröintikatsastukseen jos A-Katsastus ei silloin satu olemaan lakossa. Asun Jyväskylässä ja auto on Etelä-Pohjanmaalla niin ei pääse kovin usein sitä ropeltamaan. :)

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 11.6.2010 19:23

Tänään olisin käyttänyt auton rekisteröintikatsastuksessa mutta A-Rahastus olikin lakossa. Otinkin sen sijaan naapurikunnan A-Rahastukselta parin päivän siirtoluvat. Sain auton pestyä ja vahattua, tuli edes vähän kiiltoa pintaan. Hienosti tuo vaha täyttää kaikki pienet kiveniskemät kolot ja maalipinta näyttää paljon huonommalta kuin se on.

Kuva

Alkku
-
Viestit: 26
Liittynyt: 2.5.2010 23:58

ViestiKirjoittaja Alkku » 11.6.2010 23:41

Vahalla on se paha ominaisuus, että täyttää koloja, mutta muutaman pesun jälkeen lähtee vahat kiven iskemistä. Joillain vahoilla sellanenkin ominaisuus, että parin pesun jälkeen löytyy se paras kiilto. Itellä on kans tuota Turtlea purkki, ihan kohtuullista tavaraa, annan kuitenkin pisteet Auto Glymille, kaikkea on tullut kokeiltua ja se on tuntunut parhaalta.

Tällainenkin putiikki tuli bongattua hetki sitten: http://www.cleanyourcar.co.uk/

Ei vaan ole vielä tullut tilailtua tavaraa, niin ei ole päässyt koittamaan.

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 13.6.2010 10:48

Ite tilasin CYC:stä 3:s pv ison paketin ja nyt on turussa :P Pienemmät tulee kuulemma alle viikossakin. Odotetaan innolla...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 13.6.2010 12:43

Kuva

Kuva

*tirsk*

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 13.6.2010 19:45

Tänään ajettiin Jetta Kauhajoelta Jyväskylään. Virroilla vähän ennen Kitusen Kievaria rupesi ohjaus täristämään melko rajusti. Ajattelin että vetoakseli veteli viimeisiään koska se oli kasattu Venton ja Golfin vastaavista. Jatkoin ajoa ja pari kilometria myöhemmin 80 km/h nopeudessa kuului kolahdus ja tömähdys ja iso laahausääni. Ajoin samantien tiensivuun ja totesin että rengashan se oli lähtenyt irti. Ei muutakun tunkilla auto ylös, rengas takaisin paikalleen. Mutterit lainasin takarenkaista. Kaksi mutterin reikää navasta oli mennyt pilalle joten kahdella ajettiinkin Virroilta Jyväskylään. Pysähdyin 5-10 km välein kiristämään pultteja. 20 km ennen Jyväskylää pultteja taas kiristäessä napsahti vielä toinen poikki. :D Onnistuin vääntämällä saamaan toisen pultin kiinni yhteen reikään ja pääsin kuin pääsinkin kotiin.

Vaihtolistalle: kuskin puolen pyörännapa. Samalla teen luultavasti jarruremontin koska rekisteröinti lykkääntyy nyt taas varmaan kahdella kuukaudella. Huoh. Onneksi pyörännavan saa kotonakotona makaavasta romu-Golfista.

Nyt on oppirahat maksettu. Heti jos rupeaa yllättäen ravistamaan niin tien sivuun ja suorittaa muttereiden kireyden tarkistus.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.7.2010 21:13

Auto on Jyväskylään pääsystä asti seissyt parkkipaikalla odottamassa remonttia. Juhannuksen alla kävin jo irroittamassa koko olka-akselin varaosa-Golfista. Tarkoitus olisi budjetin salliessa hakea Mätänetistä tai Bilhelvetestä uudet GTI 8V -jarrulevyt ja palat ja Biltemasta uudet jarrukilvet. Luultavasti uusin myös jouset takarumpuihin ja kengät/rummut jos ovat kovasti kuluneet.

Kun en nyt kerran saa mitään kunnollista aikaan, niin kulutin aikaani asentamalla Jetan kabiiniin LED-valaistuksen kattoon. Tilasin jo pari kuukautta sitten Kiinasta DealExtremestä tällaisia LED-levyjä joita ajattelin asentaa kattoon, etujalkatiloihin ja peräkonttiin.

Vakiomallinen kattovaloratkaisuhan on tämän näköinen. DX:n LED-levypaketissa tulee suoraan liitäntäadapteri jolla otetaan virrat levylle. Mukana on myös pari palaa kaksipuoleista teippiä jolla liimasin LED-levyn alkuperäisen polttimon tilalle. Lopputulos on tämän näköinen:

Kuva

Valoteho on suurempi kuin polttimolla ja valo on valkoisempaa. Nyt kun on keskikesä niin on vähän huono arvioida tulosta, ennenkuin tulee talvi ja pimeä. Katsotaan nyt kestääkö tuo ylipäänsä sinne asti...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 17.7.2010 17:08

Vastoinkäymiset jatkuu... Tyttöystävä huomasi viikko takaperin että Jetan vasen takarengas oli märkä ja maassa oli lätäkkö. Kävin itsekin ihmettelemässä, ja totesin että varmaankin joku koira on käynyt kuseksimassa renkaalle. No big deal.

Eilen tajusin että lätäkkö on edelleen maassa, eiköhän kuset olisi jo haihtuneet. Hyppäsin rattiin ja koitin jarrupoljinta, se oli ihan löysä. Tästä romusta on siis jarrut hajonneet kun se on seissyt paikallaan! Mitä vittua!

Vaihtolistalle menee siis takavasemmalta luultavasti myös työsylinteri. Toivottavasti ei ole putkea hajalla koska niitä en osaa taivutella ja vaihtaa. Jarrujen ilmaustakaan en ole ikinä tehnyt, jarrun polkijanakin ollut vain pari kertaa.

Onkohan tälläinen Bilteman yhden miehen ilmaustyökalu mistään kotoisin? Vähän hirvittää että ilmausnipat hajoaa käsiin...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 17.7.2010 17:11

iImausnipa on työsylinterissä ja putket on helppo taivutella ihan käsipelissä.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 17.7.2010 17:38

Tähän asti on ollu perinteinen kahen hengen pumppaus-paine-ruuvia löysälle ihan ehoton. En oo yksin onnistunu saamaan kunnon painetta, että sais kaikki ilmat pois.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 17.7.2010 19:33

Kannattaa varautua takimmaisten jarruputkien uusimiseen, tuossa yhteen kakkikseen vaihtelin jarrusylkät taakse eikä toivoakaan saada ehjänä auki. Ja sitten jos mutteri lähtee pyörimään, niin itse putki on juminu siihen ja rullaa mukana,lopulta katkeaa..

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 23.7.2010 20:53

Innostuin ja siistin peräkontista työkalut pakkiin ja muutenkin järjestelin. Samalla tuli otettua matto ja varapyörä pois ja imuroitua koko helahoito. Kaikki nuo matot on aivan ruskehtavia, ilmeisesti kurasta. Milläs noita kannattais vähän koittaa siistiä? Riittääkö ihan saippuavesi ja käsin jynssäys?

Yllätyin positiivisesti kondenssiveden poistoaukosta varapyöräkotelossa. Ilmeisesti ovat tajunneet sellaisen laittaa näihin loppupään kakkiaisiin. :D

Tälläiseltä siis näyttää kontti:

Kuva

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 30.8.2010 20:52

Onnistuin saamaan ihan kunnollisia töitä, joten kituuttaminen loppuu kuukauden päästä ja pääsen taas Jetsonin kimppuun. Appiukko lainasi autopukkeja ja tunkkia, eli seuraavaksi olisi edessä olka-akselin vaihto eteen. Tuli varaosa-Golfista irroitettua vähän väkisin olka-akseli kun en perkele millään saanut raidetangon päätä irti olka-akselista vaikka taoin vasaralla sitä pois. Laitoin sitten raidetangon poikki rälläkällä. Onko se kenties istutettu kuumennettuna/jäähdytettynä sisään, vai miksi se on niin perkeleen tiukassa? Ajattelin käydä Biltemasta nappaamassa sellaisen pallonivelenirroitushaarukkasarjan jos se auttaisi tilannetta.

-87 vuoden 1.6 CL kakkiksessa on luultavasti samanlainen olka-akseli kuin tässä -92 1.8 Flairissa?

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 30.8.2010 21:53

lekalla lähtee raidetangonpää kun lyö tarpeeksi lujaa siihen mihin tulee kiinni.

edit, ei sitten löydä kierteeseen

-Tom-
-
Viestit: 96
Liittynyt: 28.2.2008 11:48

ViestiKirjoittaja -Tom- » 31.8.2010 9:44

-87 vuoden 1.6 CL kakkiksessa on luultavasti samanlainen olka-akseli kuin tässä -92 1.8 Flairissa?

--> Ei ole ihan, -87 on pienemmällä pallonivelellä (17mm) ja -92 on isommalla (19mm), muuten sopii kyllä ristiin mutta tuon pallonivelen saat vaihtaa olka-akselin mukaiseksi.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 31.8.2010 17:13

--> Ei ole ihan, -87 on pienemmällä pallonivelellä (17mm) ja -92 on isommalla (19mm), muuten sopii kyllä ristiin mutta tuon pallonivelen saat vaihtaa olka-akselin mukaiseksi.

Ach. Onko tuo pallonivel helppo vaihtaa?

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 31.8.2010 17:23

On kolmella 13mm pultilla kiinni siinä alatukivarressa, eli varmaan siihen 10 min saa menemään varsinkin jos olka-akseli on siitä edestä pois :D

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 4.10.2010 22:23

Kuukausi takaperin tuli jo haettua Mätänetistä uusi alapallo ja sille lukkolevy. Lisäksi otin takarumpuun uuden työsylinterin kun se on (luultavasti) paskana. Pari viikkoa sitten ryhdyin vaihtamaan mutta en taaskaan saanut raidetankoa irti olka-akselista (perkele). Nyt sitten hain Bilhelvetestä pallonivelien irroitushaarukkasarjan ja kilon moskan.

Kuva

+

Kuva

Pitäisi alkaa tapahtumaan pikkuhiljaa...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.10.2010 22:28

eikai kakkiksessa alapallonivelen vaihtoon mene 15 minuuttia pidempään vaikka kuinka ois kamat jumissa. Ikinä ole tuon näköisiä työkaluja tarvinnut. =D

EDIT: emminä niihin 100ampeerisiin uskalla koskea. =D
Viimeksi muokannut Sebastian, 5.10.2010 17:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ABT
-
Viestit: 1701
Liittynyt: 26.7.2003 11:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja ABT » 5.10.2010 14:22

sebastian sä voitkin sitten tulla mulle tallille irroittamaan vielä tuon toisen puolen alapallonivelen tuosta mun nissanista ilman ulosvetäjää. Mulla taka-akseli irti eli helpottaa vielä. Tappelin tuon toisen puolen kanssa noin 2h eikä irronnut kuin tuollaisella ulosvetäjällä joka sitten rikkoin sen kumitiivisteen.

tuolla työkalulla meni minuutti irroituksessa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 19.11.2010 12:11

Otin töistä vapaapäivän ja sain kuin sainkin vaihdettua olka-akselin ja alapallon eteen.

Syy olka-akselin vaihtoon
Uusi alapallo + lukkolevy
Olka-akseli vaihdettu (huom. tuninkijarrusatula)

Ainut mikä jäi vähän puolitiehen oli raidetangon pään pultin kiinnitys. Sain kiristettyä sen puoliväliin mutta sitten rupesi pultti pyörimään mutterin mukana. Ei sitten ollut mitään työkalua millä olis pitäny paikallaan sitä. Tarkoittaako tuo sitä että raidetangon pää on finaalissa? Tuntuu kovin helposti olevan käsillä käänneltävissä se, eli löysäkin se jo on.

Tämän verran jäi kiristämättä

Vielä olisi tehtävänä pakkivalokytkimen vaihto, takaa jarrutyösylinterin vaihto, ohjaustehostimen pumpun kiinnitys ja sitten jarrujen täyttö ja ilmaus. Vastahan tämän projektin piti olla valmis reilu vuosi sitten... Hohhoi. :D

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 19.11.2010 12:29

Tarkoittaako tuo sitä että raidetangon pää on finaalissa?

Tarkoittaa sitä, että jommassa kummassa, mutterissa tai siinä raidetangon päässä on kierteet paskana. Kyllä se pitäis mennä ihan sormivoimin pohjaan ja sit vaan avaimella loppukiristys.

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 19.11.2010 12:35

Ainahan noissa on ruostessa kierteet. Itse vedän aina pulttipyssyllä ni menee helpommin.

Tuossahan on kartiokiinnitys, eli kun painatat alaspäin sitä raidetankoa niin pitäisi mennä pohjaan ja ei pitäisi pyöriä. Alhaaltapäin kiinniolevat raidetangot on helppo kiilata kun tunkilla laittaa siihen painetta.

santikko
-
Viestit: 123
Liittynyt: 27.5.2009 15:46

ViestiKirjoittaja santikko » 19.11.2010 15:10

lähtee raidetangon pään kartio irti olka-akselista aika näppärästi, kun otat vielä tommosen toisen 2kg moskan, laitat sen vastinraudaksi toiselle puolelle sitä silmukkaa minkä läpi raidetangon pään kartiopultti tulee. sitten toisella moskalla paukutat vastapuolelle.yleensä muutaman lyönnin jälkeen pomppaa ylös. perustuu siihen että kun lyöt siihen kylkeen vain yhdellä lekalla ilman vastinrautaa, niin se pääsee joustamaan ja voima välittyy muualle. ja siihen jenkaosaanhan ei lyödä.

ja ei kannata hätääntyä jos se kartiopultti pyörii kun koittaa mutteria siihen. yleensä noissa on jonkun näkönen "lukkomutteri", ja raskas kiristää. (yleisesti automerkkiin katsomatta) sehän ei sielä ole mitenkään kiinni, sen päässä on kuula siellä rt:n päässä ja sen kuulan"koolissa" on vaseliini, joten ainoa asia joka tota estää pyörimästä on se kumi. napauta se kevyesti vasaralla pohjaan, ja kokeile vaikka kääntää ratti aivan toiseen laitaan, saattaa sitä sen verran jumittaa.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 19.11.2010 19:25

Kaikki raidetangon päät ovat tähän mennessä auenneet sillä kun on vasaralla koputellut olka-akselin silmukkaa raidetangon kartiotapin säteen suuntaisesti.
Jonkun aikaa kun malttaa eri sunnista koputella niin tappi pomppaa itsestään pois reijästään. Ei tarvita mitään ulosvetäjiä eikä tärväänny kierteet.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 20.11.2010 0:19

Minä ähersin raidetangonpäätä kerran pitkään ulosvetäjien ym. kanssa, mutta sitten eräs avulias "vanhempi harrastaja" kysyi että mitä ***tua, otti kaks vasaraa ja napautti niillä yhtä aikaa molemmille puolin palloniveltä, ja samalla raidetangonpää putos pois :)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 20.11.2010 9:11

Jos rt:n pultti pyörii eikä ole pulttipyssyä, etsin vastaavan mutterin jossa ei ole nyloc-lukitsinta (tai sitten sipaisen sen vanhasta pois rälläkällä), putsaan pultista kierteen ja sillä kiristää rt:n kartion kiinni. Sitte poistaa varovasti vanhan ja kiertää uuden lukkomutterin paikoilleen.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 21.11.2010 20:06

Kumivasaralla vähän paukautin RT:tä "sisemmäksi" ja sillä sainkin kiristettyä sen puoliväliin. Sen jälkeen ei enää auttanut paukuttelu. Pitää koittaa puhdistaa kierteitä.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 21.11.2010 20:09

Pitää lyödä "kovalla" vasaralla jotta kartio puree kunnolla kiinni. Siten saat ainakin tuon mutterin poies.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 21.11.2010 21:25

Ach so, kiitos selvennyksestä. Josko se tuolla kilon moskalla asettuisi. :-)

clust
-
Viestit: 124
Liittynyt: 8.7.2008 19:10

ViestiKirjoittaja clust » 23.11.2010 22:28

Putkitongeilla tai isoilla papukaijapihdeillä puristaa olka-akselin silmukkaa ja raidetangon päätä lähemmäs toisiaan ja samalla pyörittelee räikällä mutteria kiinni. Tällä taktiikalla on monet raidetangonpäät vaihtuneet kakkiksiin :)

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 27.11.2010 20:03

Pakko nostaa hattua Jetalle. Järjestelmällisesti se on joka huoltoa tehdessä laittanut hanttiin tavalla tai toisella. Tänään vietin neljä tuntia ulkona pakkasessa jarrujen kimpussa. Kaadoin arviolta vajaan puoli litraa jarrunestettä säiliöön, jolloin pinta ei enää laskenut. Kuitenkin kun jarrupoljinta pumppaa niin se on aivan löysä. Missä vika? En jäänyt tuleen makaamaan vaan ajattelin aloittaa vialliseksi epäillystä kuskinpuolen takajarrusta. Ilmausnippaa pyöräyttäessä se jäi käteen, joten ajattelin että fuck it ja avasin koko jarrurummun. Todella freesin näköinen. Taistelin jarrukengät pois ja harjasin vähän teräslankaharjalla. Taustalevy on vielä ihan käyttökelpoinen. Työsylinterikin on ollut vaihtolistalla jo pari kuukautta, joten rupesin ruuvaamaan jarruputkea siitä irti. Usko & toivo ei ollut aloittaessakaan korkealla ja niinhän siinä kävi että jarruputki meni mutkalle ja katkesi. Jarruputken liitin oli samalla tavalla "syöpynyt" toispuoleiseksi kuin ilmausnippakin. Pääsen tutustumaan jarruputkien tekemisen ihmeelliseen maailmaan. Show stopperiksi tänään osoittautui jarrusylinterin kiinnitys. Sehän oli totta-vitun-kai seiskamillisellä kuusiokololla paikallaan jota multa ei löytynyt siihen hätään. Hain sitten varaosakaupasta uudet jarrukengät, jouset, laakerirasvaa, 7mm kuusiokolon ja käsijarruvaijerit. Mietin että jos vielä vaihtaisi jarrurummut niin ei olisi enää mitään vanhaa tuossa systeemissä... Huomenna taas äheltämään auton kimppuun.

Päivän ainut onnistunut asia: pakkivalokytkin ei ollutkaan kuin sormitiukkuudessa joten sen sain vaihdettua. Vastahan se varaosa on 2,5kk pyörinyt odottamassa. Hurraa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 27.11.2010 20:40

Sulla ei kyllä suju mikään niinku elokuvissa :D
Kokeilitko irtoaako jarruputken toinen juntturi sieltä letkun päästä? Ne kun ovat yleensä vanhoissa vehkeissä tavallisen vittumaisia avata. Letkussa mahdollisesti oleva kuusiokanta ei ole enää minkään kokoinen ja kierteessä on paskaa sekä ruostetta jaettavaksi saakka.
Ei ollut tarkoitus maalata piruja seinille, mutta itse en jaksa lähteä takajarruremonttiin ellei ole kaikkia uusia putkia ym kun jokin niistä kuitenkin kieltäytyy aukeamasta.

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 27.11.2010 21:35

Pakko nostaa hattua Jetalle. Järjestelmällisesti se on joka huoltoa tehdessä laittanut hanttiin tavalla tai toisella

Ihan normaalia vanhan volkkarin asentamista. "Leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä" on monen VW:n omistajan motto. :)
Mietin että jos vielä vaihtaisi jarrurummut niin ei olisi enää mitään vanhaa tuossa systeemissä...

Vaihda niiden lisäksi vielä käsijarruvaijeritkin, niin ei tarvitse availla rumpuja uudestaan niiden takia.
Muutaman euron "säästäminen" (= vanhojen, x vuotta vanhojen osien käyttäminen) yleensä aiheuttaa vain turhaa työtä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 28.11.2010 10:10

jyri.h: Juu ei suju, ei. :D En koittanut vielä muita avata, mutta oletettavasti ovat yhtä paskassa kunnossa kuin tuo työsylinteriin mennyt.

jii_bee: Käsijarruvaijerit on ostettuna ja ne aion vaihtaa samalla.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 28.11.2010 12:48

Jarrusylinteri olikin 6-millisellä kuusiokololla eikä seiskalla. Oli niin pahasti hitsautunu sylinteri ja ruuvit kiinni että meni pelkäksi nuljaamiseksi. Pitää porata ruuvit pois että saa sylinterin irti. Katsoin VagCatista että ovat M6x10 -ruuvilla kiinni. Käsijarruvaijeri lähti pienen puljaamisen jälkeen irti taustalevystä. Ajattelin että helpommin pääsee käsijarruvivun juureen töihin takapenkiltä ja takaovea avatessa jäi kahva käteen. Vaihtolista senkun kasvaa... Ei ehkä pitäisi noita muoviosia 15 pakkasasteessa kovin kovasti kuormittaa. Kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu (ehkä). :D

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 14.3.2011 10:37

Laitetaanpas vähän päivitystä muutaman kuukauden jälkeen. Ostettiin kämppä rouvan kanssa ja Jetta piti siirtää vanhalta parkkikselta pois. Oli juuri siirtoa edeltävänä viikonloppuna päättänyt roskakatos dumpata kaikki lumet katoltaan Jetsonin kylkeen. Kyllähän se sieltä lopulta löytyikin, puolentoista tunnin kaivamisen jälkeen.

Kuva

Saatiin auto sitten siirrettyä appiukon autotalliin jossa eilen kävin vähän tutkimassa ja hutkimassa. Porasin vanhan työsylinterin pois ja laitoin uuden paikalleen. Jarrukenkiä ihmetellessä tajusin että heitin näköjään vanhojen kenkien kanssa roskiin sen palautus- ja säätökiilajärjestelmän joka pitää kierrättää. Tänään pitäis ottaa soittokierros purkaamoille ja kysellä jos sieltä löytyis, kun eivät kuitenkaan järkyttävän harvinaisia osia ole.

Kuva

Tuossa yllä olevassa kuvassa on siis nuo säätövivut. Jos jollakulla on kuskin puoleiset vastaavat ylimääräisenä Jyväskylän seudulla niin noudan korvausta vastaan ne pois!

Löytyi muuten loistava opas rumpujarrujen puljaukseen netistä, kannattaa kattoa jos on omaan koslaan tulossa remontti ajankohtaiseksi: The Great MKIII Golf/Jetta Rear Drum Brake DIY

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 14.3.2011 11:43

Toi kenkien välinen pala ja säätökiila maksavat Volkkarin tiskiltä jotain 10€ per puoli, joten suosittelen hakemaan uudet. Varsinkin tuon säätökiilan porrastus voi ajan myötä kadota ja säätö alkaa seilaamaan.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 14.3.2011 12:49

Kiitos vihjeestä. Pitääpäs käydä kyselemässä paikalliselta marmoritiskiltä!

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 16.3.2011 9:09

Säätökiila 171 609 705 oli 1,90€/kpl ja työntötanko 171 609 819 B (vasen puoli) oli 10,80€/kpl. (Oikean puolen tangon varaosanumero on 171 609 820 B .)

Sain eilen apukuskinpuoleisen jarrun jo kasaan, onpas verrattain v-mäisiä vääntää paikalleen kun jouset pistää vastaan. Tänään käyn hakemassa vielä uudet laakerit ja sitten laitan rummun kasaan. Toivottavasti toimii, en haluaisi tuohon enää sattua nyt kun se on paikallaan. :D

Kuva

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 16.3.2011 9:19

Muista vielä laittaa vähän jotain spray-vaseliinia yms. noihin käsijarrun mekanismeihin ja miksei myös tuonne muunkin mekanismin väliin. Ei varmasti jumi enää talvella. Pidä vaan huoli ettet rasvaa jarrukenkiä ja rumpua. ;)


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 59 vierailijaa