J2 Flair - ladosta käyttikseksi (myyty)

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Drager
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.10.2010 2:24

ViestiKirjoittaja Drager » 16.3.2011 20:52

Oisit veikkonen tiputtanut akselin irti ja vetänyt siihenkin samalla värit niskaan sekä vaihtanut noita jarruputkia kun näyttäisvät vähän elähtäneiltä tai sit on vaan lasit paskaset töitten jälkeen:D Onko missä hapessa pohja tuossa? ootko mattojen alle vilkassut?

kyllä tuo näyttäis ihan hyvin etenevän tsemppiä!

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 17.3.2011 12:26

Jarruputket menee kyllä vaihtoon, ne on ihan happamat. Taka-akselin puhdistustakin harkitsin mutta nyt ei ole talliaikaa käytettävissä kuin pari viikkoa eikä ole hiekkapuhalluslaitteita. Nyt tärkeintä on saada tuo siihen kuntoon että sillä voi ajaa (eli jarrut kuntoon).

Pohja on ikäisekseen yllättävän hyvässä kunnossa, pintaruostetta toki on mutta ei reikiä. Mattojen alle en oo vieläkään vilkaissu, eli siellä voi olla ylläri. Katsotaan miten on kun tuota menen näyttämään katsastuskonttorille.

Tänään pitää hakea marmoritiskiltä nuo kuskin puolen jarruosat ja laittaa sieltäkin puolelta jarru kasaan. Sitten lähden arpomaan jarruputkien kanssa. En ole ikinä jarruputkia laittanut saati jarruja ilmannut joten eiköhän tästäkin saada muutama ilta pään raapimista. :D Syksyllä koitin eloa saada jarrupolkimeen mutta se on aivan löysä. Jarrunestesäiliö on täynnä, putket poikki takaa mutta poljin on silti löysä eikä neste tule läpi. No, tuota pitää ihmetellä ensi viikolla.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 22.3.2011 9:12

Jarrut on kasassa, tarvittavat osat kuskin puolelle tuli lopulta viikon odottelun jälkeen marmoritiskille. Olivat ilmeisesti sählänneet tilauksen kanssa.

Rummut kun sain paikalleen niin tunkkasin keulankin autosta pukkien varaan ja kurkkasin pohjaan että onko siellä jarrupaineensäädintä. Olihan siellä. Aika kypsältä näytti.

http://users.jyu.fi/~mitarist/dropspot/IMAG0300.jpg

Otetaan vastaan vinkkejä, mistä ostaa uusi jos/kun en saa tuosta jarruputkia kunnialla irti. Motonetissä uusi (luultavasti ROSSCA-merkkinen) maksaa 69,90 EUR, joka on melkoinen hinta...

Pohja muuten näytti olevan hyvässä lyönnissä. Koputtelin putkella ympäri ämpäri eikä missään ollut rapeaa.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 22.3.2011 21:43

No tuskin hirveesti halvemmalla ainakaan mistään saat uutta. Kerran se vaan kirpasee, eihän sitä ihan joka vuos tarvii vaihtaa.

Ghidrah
-
Viestit: 72
Liittynyt: 8.12.2005 5:30

ViestiKirjoittaja Ghidrah » 22.3.2011 22:51

Itse hain passattiin motonetistä eilen tuon säätimen, oli kuitenkin merkkiä Ferodo, en tosin tiedä, että onko sama säädin. Mukaan ei sitten tullut noita jousia + säätöjuttuja, ne lie joutuu ostaa marmorilta, ellei joku sitten tiedä loistavaa patenttia tuohon, vink vink :)

Huvittavaahan asiassa on ainoastaan se ikuinen halu säästää rahaa, nyt sitten menee aikaa. Ei ole kuin kaksi viikkoa siitä, kun vaihdoin kaikki jarruputket, piti yrittää säästää ja jättää vanha alb-venttiili, vaan särkihän se on, nyt on tuplavaiva tehdä melkein kaikki uudestaan.

Ja se jarruputkien taivuttelu on ihan hauskaa hommaa, kannattaa vaan ottaa valokuva tai pari etukäteen jo ennen kuin purkaa ne vanhat, niin tietää, että minne ne putket suunnilleen saa hukattua, ne kun on aika pitkiä suhteessa siihen välimatkaan, mihin niiden alku- ja loppupäät tulee kiinni. Osaako kukaan suoralta kädeltä heittää, että miksi ne edes on noin käsittämättömän ylipitkiä ja miksi niitä pitää taidetaivutella?

Ainiin, edittinä lisättäköön, että hieno projekti. Tulee jossain määrin omat tunnelmat mieleen, tosin meidän auto on ajossa koko ajan, mutta melko helvetisti joutuu kohtaamaan odottamattomia ongelmia, kun joku paikka aina hajoaa. Joku sanoikin tuolla jotain volkkarimiehen motosta..

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 27.3.2011 18:59

Taas on tullut Jetsonia laitettua ja vähän on edistyttykin. Molemmat takajarrurummut on nyt kasassa. Ehdin jo alkuviikosta kasata molemmat jarrut väärillä käsijarrukaapeleilla, kiitos Bilteman. Ostin syksyllä Biltemasta suoraan vastaavuustaulukon perusteella käsijarrukaapelit. Nyt sitten asentaessa laitoin ne kiinni, kun sopivat rummun päässä kyllä paikalleen. Vähän ihmettelin jousen puuttumista mutta en sen kummempaa. Lopulta sitten nyppäsin apukuskin puolen vaijerin pois rööristään kahvalta ja totesin että urho-matti. Motonetissä myyjä tarjosi kerrasta oikeaa kaapelia, joten otin kaksi. Samalla ostin jarrupaineensäätimen, oli Ferodo-merkkinen. Motonetin myyjän mukaan "saattaa ehkä jopa olla laadukas". :-D Jännä että noin avoimesti tunnusti sen firman kaman olevan sontaa... No, jarrut on siis nyt kasassa. Laakerirasvaa en säästellyt ja nyt pyörii todella kivasti vaikka laakereita en vaihtanutkaan.

Kuva

Ei niin paljon hyvää ettei jotain huonoakin. Nimittäin kuskin puolen käsijarruvaijeri on jumissa siinä putkessa, joka tulee kahvan juurelta auton pohjaan. Olen kiskonut sitä niin kovaa kuin vain pystyn (auto heiluu pukeilla) mutta kaapeli ei tule pois.

Jarrupaineensäätimeltä yritin varovasti irroitella jarruputkia kun olin ensin parina aiempana päivänä uittanut niitä reilussa CRC:ssä, ja yllättäen ekalla pyöräytyksellä meni jokainen pultti pyöreäksi. No, katkoin putket pois ja valutin jarrunesteet rättiin. Sen jälkeen ajattelin että irroitan itse säätimen mutta sille kävi samalla tavalla kuin jarruputkille - kiinnityspulttien kannat meni suoraan pyöreiksi.

Onko hyviä neuvoja käsijarrun ja säätimen irroittamiseksi?

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 27.3.2011 19:53

Sen jälkeen ajattelin että irroitan itse säätimen mutta sille kävi samalla tavalla kuin jarruputkille - kiinnityspulttien kannat meni suoraan pyöreiksi.


Se koko käsijarrun putki taisi aika helposti lähteä irtikin ku lattiaverhoiluja raottaa. Ite taisin joskus poikkasta kaapelin ja jotenki sit rikkoa (porata) ja onkia ne loput jämät pois sieltä putkesta. Tällästä se on ku vanhan auton kanssa puuhastelee, nomut tsemppiä projektiin! On ollu mukavaa luettavaa...
Viimeksi muokannut Kilu, 27.3.2011 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

palikka2
-
Viestit: 262
Liittynyt: 1.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja palikka2 » 27.3.2011 19:55

Kokeile kunnon knipexeillä niitä auki. Jos on pihdit ja ranne kunnossa, lähtee kyllä auki, tai menee poikki... :D

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 27.3.2011 20:58

Uusi vaan kaikki putket suosiolla pääsylkyltä saakka, noiden vanhojen putkien kanssa ei mene yleensä kuin hermot. 20v vanhat juntturit on yleensä syöpyneet ja pehmenneet suolakylvyssä niin ettei ne ole enää minkään kokoisia eikä niitä perkeleitä yleensä auki saa ilman lämpöä, vaikka olisi kuinka hyvät työvälineet :D

Pääsylinterin uusiminen voisi olla ajankohtaista, mätänetissä uusi 22mm sylkky näkyy maksavan 40e. Vai oliko jetassa 20.64mm?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 27.3.2011 23:21

Se on ihan sama millä ne putket mylvää auki, mutta viimeistään siinä vaiheessa otsalohkon jortikka heräilee kun huomaat että putki pyöriiki sen nipan mukana ja menee viimeistään siinävaiheessa poikki. Uusiksi vaan kaikki niin säästää jo aikaakin.

Paineensäätimestä voi vaikka porata ne pulttien kannat pois, niin että putoaa alas koko paska. Sitten vain uutta perään, uusilla pulteilla.

Tuo käsijarrun touhu on myös tuttua, senkun vaan voimaa tarpeeksi niin viimestään sen vaijerin mukana tulee sitte koko ohjuriputki. Mutta se on helppo palauttaa paikalleen sitten uuden vaijerin kanssa, kunhan tosiaan mattoa raottelee.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 28.3.2011 16:58

Kaikki jarruputket menee uusiksi, sen olen jo päättänyt (siksi pistinkin kylmiltään poikki nuo paineensäätimelle tulevat putket). Ilmeisesti pitää koko taka-akselin kiinnitys irroittaa että saa tuon paineensäätimen varren pois, koska se on siinä kiinni. Auton alla kun ei oikein noita pultteja mahdu porailemaan, kun ei oikein meinaa päästä lenkkiavaimellakaan käsiksi. :D Nosturi olis taas poikaa, mutta kun on vaan tunkattuna pukkien päälle pirssi että pääsee juuri ja juuri auton alle työskentelemään.

Ghidrah
-
Viestit: 72
Liittynyt: 8.12.2005 5:30

ViestiKirjoittaja Ghidrah » 28.3.2011 20:24

Itse sain (passatista kylläkin) jarrupaineensäätimen pultit poikki pienellä akkupuukkosahalla. Se rauta, johon se säädin tulee kiinni, olikin sitten hankalampi ja jouduin toteamaan, että kevväämmällä. En tosin tiedä, että onko Jettasessa erilainen kiinnitys. Uusi käyttöjousi ja se muovirulla siihen jousen toiseen päähän maksoi muuten marmoritiskiltä yhteensä alle 7e.

Myös omassa passatissa tuo käsijarruvaijeri oli putkessaan jumissa. En oikein tajunnut kokonaiskuvaa, joten vedin knipexeillä koko paskaa sen, mitä harteistä lähti. Lopputuloksena se putki tuli oikein kauniisti ulos, repien matkalla pakoputken lämpösuojat kuikkaan. Itse vaijeri irtosi sitten lopullisesti putkesta vasta rälläkällä + poralla. Väkivalta on monesti näissä hieman aikaa tahi elämää nähneissä autoissa varsin toimiva ratkaisu.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 31.3.2011 20:57

Kävin taas tallilla kääntymässä. Sain irroitettua kuskinpuoleisen taka-akselin kiinnityksen ja sen mukana jarrupaineensäätimen.

Kuva

Vähän kun suostutteli niin pultitkin lähti auki säätimestä ja sain sen nätisti irti. Uutta en vielä ehtinyt asentaa, mutta se ei enää ole homma eikä mikään. Seuraavaksi ruvetaan sitten ihmettelemään jarruputkien taivuttelua. Saakohan niitä valmiiksi taivuteltuina vai pitääkö ostaa metritavarana ja työkalut joilla sen liittimen saa tehtyä päähän? Jarrupääsylinteri on varmaankin järkevä vaihtaa myös kuten jyri_h ehdotti.

Kuva

Käsijarrun ohjuriputkia ihmettelin sisältä maton alta mutta ne on ilmeisesti vain työnnetty helvetillisellä voimalla pidikkeisiinsä? Ainakaan en mitään pulttia sieltä löytänyt... Eli se homma on vielä ratkaisematta.

Januzki87
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.1.2011 23:31

ViestiKirjoittaja Januzki87 » 31.3.2011 23:19

Jarruputkia saa mittatilauksena. Eli mittailet vanhat jarruputket, ostat uudet jarruputket niillä mitoilla (+10 cm varalle ainakin mä ostin), täälläpäin ainakin tekevät ne liittimet päihin noita putkia ostaessa. Sitten vaan taittelet ne putket auton alle samoja reittejä, kuin alkuperäisetkin.

Ghidrah
-
Viestit: 72
Liittynyt: 8.12.2005 5:30

ViestiKirjoittaja Ghidrah » 1.4.2011 19:37

Motonetistä kanssa saa jarruputkia valmiilla mitoilla, passatin putkista yks putki heitti puoli senttiä mitaltaan, eli ei mitään.

Tuosta vaihtunee samalla sit aika kätevästi ne taka-akselin kumipuslat? En tosin tiedä että millasessa kunnossa ne siellä on, mutta ne ei kai montaa kymppiä yhteensä maksa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 1.4.2011 20:45

Uusi painesäädin pääsi taka-akselin viereen. Jousta en vielä uusinut, mutta se on helppo vaihtaa jälkikäteenkin tunkkaamalla auto ylös.

Kuva

Käsijarruvaijeri ei edelleenkään halunnut lähteä irti pihdeillä pyörittelystä ja käsin vetämisestä huolimatta. Niinpä otin käyttöön "räätälöidyt työmenetelmät" kuten Volvo-mekaanikoillakin on TV-mainoksessa. Vetäisin liinan kiinni käsijarrukaapeliin ja liinan toinen pää auton peräkoukkuun. Toisella nyppäyksellä lähti koko paska irti putken kanssa.

Kuva

Kuva

Maanantaina taas marmoritiskille varaosia tilaamaan. Paineensäätimen jousi ja käsijarrukaapelin ohjuriputki.

(Vectran takapuskuri repsottaa, tiedetään. :)

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 1.4.2011 22:21

Eikös kakkisten puskurit yleensä repsota?
Tätä topikkia kun lukee, tulee taas mieli hommata Flairi pihaan :)
Kai tää on sulla ihan jokapäiväisessä ajossa, rempat pois lukien tottakai?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 2.4.2011 15:04

Elementti kirjoitti:Eikös kakkisten puskurit yleensä repsota?
Tätä topikkia kun lukee, tulee taas mieli hommata Flairi pihaan :)
Kai tää on sulla ihan jokapäiväisessä ajossa, rempat pois lukien tottakai?

Mulla ei ole vielä puskurit tässä repsottaneet. :D Ei ole vielä jokapäiväisessä ajossa kun on ollut sen verran paljon remonttia. Kauhajoelta Jyväskylään ajoin tällä viime syksynä, hyvää kyytiä oli. :)

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 2.4.2011 18:33

Kyllähän tuollaiset kuuluisi viikonlopussa jo saada laitettua :) Kerran jouduttiin ottamaan traktori vetotaljan kanssa avuksi, kun ei saatu erkanemaan 1,3 konetta ja vaihteistoa toisistaan, mutta että vastaavia menetelmiä käsijarruvaijerin kanssa :D

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 4.4.2011 18:06

Käsijarrun putki, läpivientikumi, jps:n jousi ja jousen rulla tilattu marmorilta. Hinta yhteensä 21,90€. Keskiviikkona pääsee taas asennuspuuhiin, tänään pitäisi perhealbumista luntata jarruputkien pituudet ja katsella mistä ne ottaisi.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 10.4.2011 21:42

Kuva

Tämän viikonlopun aiheena oli jarruputket. Hain Mätänetistä putket ETKA:n mitoilla ja yllätyksekseni tuli kerralla oikeanlaiset. Otin samalla jarruletkut taakse, kun jouduin ne vetämään puukolla poikki. Oli sen verran pahasti hitsaantunu jarruputken pää letkuun. Kaksi päivää ähelsin tallilla ja sain tosiaan putket paikalleen.

Kuva

Kuva

Laitoin jarrupaineensäätimeen uuden jousen kun sekin tuli marmorilta. Lisäksi käsijarrun putki on paikallaan, kaapelit asennettu ja käsijarru on nyt toiminnassa ja säädetty.

No, tänä iltana kun sain jarruputket paikalleen niin täytin sitten jarrunestesäiliön DOT4:lla ja koitin poljinta. Ei löysä mutta ei jäykkäkään. Biltemasta oli joskus tarttunut mukaan takaiskuventtiilillä varustettu ilmauspurnukka joten heitin sen takaoikealle nippaan ja rupesin pumppaamaan poljinta. Toimii... vähän liiankin hyvin. Eli kun ilmausnippa on auki niin se pissii nesteet suoraan nipan kierteistä ja kun se on kiinni niin ei tule ollenkaan nestettä. Siirryin kuskin puolen takarenkaalle, mutta sieltäpä ei tullutkaan mitään ulos. Ei, vaikka otin koko nipan pois ja painoin jarrupoljinta?! Mistähän tuo johtuu? Huomenna pitää ottaa vaimoke mukaan tallille painelemaan jarrua niin saa varmasti systeemistä ilman pihalle. Nyt tarvittais vaan hyviä veikkauksia että miksi toisesta takarenkaasta ei tule jarruneste ulos? Jarrupaineensäädin pitäis olla ihan ok, koska toiselta puolelta tulee nestettä. Tai voihan se sisäisesti olla viallinen...

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 10.4.2011 23:21

Katso ensimmäiseksi, että ilmausruuvissa on riittävä määrä reikiä. Joskus on tullut vastaan sylintereitä, joiden ruuveissa niitä ei ole ollut lainkaan.
Jos ruuvi on ok, liitos kerrallan auki niin näkee mistä kohtaa nestettä alkaa tulemaan.
Voi myös olla, että putkessa on vain ilmaa ja tavaraa alkaa tulemaan kun pumppaa tarpeeksi kauan.
Viimeksi muokannut jii_bee, 11.4.2011 10:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 11.4.2011 9:10

Yksireikäisiä oli muistaakseni nuo. Voisi tietty hakea uudet nipat jos niillä lähtis vähän paremmin pelaamaan tuo touhu. No, illalla ilmausta koittamaan uudelleen.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 11.4.2011 19:17

Vaihdoitko sen pääsylkyn? Meinasin että jos se vanha pääsylkky on hajonnut, toinen mäntä jumissa? Silloin ei neste liiku kuin toisessa piirissä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 11.4.2011 21:55

En vaihtanut pääsylinteriä, visuaalisen arvioinnin perusteella oli vielä kunnossa. (Mun tuurilla siitä leviää tiivisteet hyvin pian...) Tänään käytiin tyttöystävän kanssa tallilla, rouva pumppasi jarrua ja minä availin nippaa. Kyllähän sieltä tuli ilmaa joka nurkasta ja rupesi tuo kuskin puolen takarengaskin pelaamaan eli nesteet tuli läpi. No, joka nurkka ilmailtiin huolellisesti kahteen kertaan ringissä ja joka kerralla vähintään 10 pumppausta. Koeajolla sitten huomasin heti kärkeen että jarrupoljin on tosi löysä puolet koko liikeradasta, mutta lopussa jarrut menee juuri ja juuri lukkoon. Eli auto takaisin talliin, ja rengasta pois. Jarrunesteen seassa tulee kokoajan pienenpieniä kuplia. Kaikenkaikkiaan taidettiin puoli litraa ottaa nippojen kautta nestettä ulos ja pikkukuplia tulee joka kerralla enemmän tai vähemmän. Poljin on kyllä kova muutaman pumppauksen jälkeen kun kone ei ole käynnissä ja jarrutehostimen kanssakin on puolessa välissä liikerataa vastusta. Mutta jossain tuolla vielä on ilmaa... Jätettiin nyt seisomaan auto yöksi, josko huomenna sieltä tulisi loputkin ilmat ulos.

Sitten kun saa nuo jarrut ilmattua niin olisi jäljellä enää ohjaustehostimen pumpun kiinnitys ja alustasarjaa pitäis ruuvata viitisen senttiä ylöspäin. :D Ei meinannu enää peruuttamalla päästä talliin kun pakoputki raapii maata ja luiskasta on parin sentin pykälä tallin puolelle. :D Turhan balls deep meikäläiselle...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.4.2011 19:57

Saitko takajarrut säädettyä niin että kengät sopivasti kahnaavat, sillai kevyesti? Jos kengät on kaukana, tulee samanlainen fiilis kuin olisi ilmaa systeemissä, poljin liikku "tyhjää" ennenkuin ottaa.
Käsijarruvaijerithan säädetään vasta viimeiseksi.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 13.4.2011 8:27

Tuota en tiennytkään rumpujarruista, että pitää kengät olla ihan tuntumalla. Mutta ihan järkeenkäypää on kun sitä ajattelee. Käsijarru ei ole säädettynä sillä tavalla että ne hankaisivat kevyesti, vaan kengät ottaa kiinni vasta kun käsijarrua vetää.

Eilen taas ilmailtiin joka nurkasta varmaan 20 painallusta mutta poljin on edelleen "kumimainen" eli joustaa. Ajossa kun koittaa niin renkaita ei saa lukkoon, mutta auto pysähtyy kyllä. Alkaa vähän vasta-alkajaa ketuttamaan kun ei tämä ota onnistuakseen. Jossain tuolla systeemissä on pakko olla piilossa sitä ilmaa, kun nipoista tulee ihan pelkkää jarrunestettä vaan. Pitää kohta hakea lisää jarrunestettä kun sitä on jo 1,5 litraa ilmailtu piiristä läpi eikä homma toimi vieläkään...

Seuraavana toimenpiteenä olisi tuo käsijarrun uudelleensäätö, jos sillä olisi merkitystä tässä tapauksessa.

Januzki87
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.1.2011 23:31

ViestiKirjoittaja Januzki87 » 13.4.2011 13:37

Missä järjestyksessä oot ilmaillu nurkkia?

Jazzuh
-
Viestit: 118
Liittynyt: 16.1.2005 0:21

ViestiKirjoittaja Jazzuh » 13.4.2011 21:10

Onko sulla auto ollut pyörillään, kun oot takapäätä ilmannu?

Itse en omasta Jettasta saanut ilmattua kunnolla, jos oli tunkin varassa takarenkaat. Paineensäädin ei päästäny kaikkea painetta läpi.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 14.4.2011 8:09

Januzki87: Takaoikea, takavasen, etuoikea, etuvasen. Eli kauimmaisesta lähimmäiseksi pääsylinteriä. Eikös tuo se oikea järjestys ollut?

Jazzuh: Olen aina tunkannut sen kulman ylös mitä on ilmailtu. Pitääköhän tuo sitten ottaa takaisin pukeille jos ei muuten ilmaannu... Jos laittaa pukit suoraan taka-akselin alle niin silloin se on ylhäällä ja menee suurin paine säätimen läpi. Eikös se säädin silloin rajoita kun kori nousee taka-akseliin nähden?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 14.4.2011 20:46

Nippusiteellä lukiten paineensäätimen akseli sellaiseen asentoon kuin taka-akseli olisi raskaasti kuormattuna-> venttiili on niin auki kuin se menee ja ilmaus onnistuu kivuttomammin.

Jos ei poljin ilmaamisella muutu kovaksi niin joku letku tai pääsylkky on viallinen, letku turpoaa poljettaessa tai pääsylkky fuulaa. Panitko uudet kumit pääsylinteriin?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 15.4.2011 8:12

Pääsylinteriin en koskenut sen kummemmin, eli vanhat tiivisteet sun muut on sisällä. Pitää koittaa tuota nippusidetemppua.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 17.4.2011 15:36

Heitin ohjaustehostimen pumpun paikalleen. Eipä tämäkään menny ihan niinkuin Strömsössä. Pumpun kiinnityspulteiksi olin ostanut liian lyhyitä ja kampiakselin päähän tulevaa siivapyörää kiristäessä yhdestä pultinreiästä korkkasi kierteet. Kun pumpun sain paikalleen ja hihnan kiristettyä niin totesin että säiliöltä pumpulle tuleva paluuletku on viitisen senttiä liian lyhyt.

Kuva

Mistähän tuohon voisi kysellä pidempää letkua? Vai haenko jonkun jatkopalaratkaisun ja sen 5 cm suurinpiirtein samanlaista letkua jostain Kodin Terrasta jatkoksi. :D

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 17.4.2011 16:44

Saitko oikeasti kampiakselin alapyörästä korkattua kierteet? Melkein veikkaisin että kierre meni siitä M8 ruuvista?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 17.4.2011 16:53

Tämmöstä sieltä tuli. :-)

Kuva

Ruuvi on ehjä...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 17.4.2011 17:24

Kyllä sulle pitäisi sisupuukko antaa :D

Käy hommaamassa varaosaliikkeestä kierteenkorjaussarja, halvin konsti saada tuo kuntoon. Punainen litteä muovirasia jossa kaikki muu tarpeellinen paitsi sopiva poranterä. En muista millään tuon valmistajan nimeä mutta muistaakseni ausseissa tehtyjä olivat.

Ed. duunissa noita hommasin useammallekin kierteelle kun vanhoja paskoja piti elvytellä eikä aina saanut lupaa ostaa uusia osia.. Todella kätevä ja laadukaskin, uskalsi kiristääkin KUNNOLLA korjauksen jälkeen.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 17.4.2011 19:02

Kuinka tuollainen korjaussarja toimii? Poraanko kasimillisellä entisen reiän puhtaaksi ja sen jälkeen tulla sarjalla tehdään uudet kierteet samankokoiselle ruuville?

Edit: Onko tämä toimiva tähän tarkoitukseen? http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=18146&sivu=18146.htm&ryhmaid=245

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 17.4.2011 23:32

Sarjassa tulee mukana kierretappi (ei standardi kokoinen) jolla kierteytetään ylikokoon porattu kierteen reikä, sen jälkeen kierteeseen kierretään sarjassa tulevalla työkalulla irtokierre, nk. helicoili, joka vielä manglataan paikoilleen toisella kierretapilla. Sen jälkeen sulla on käyttökelpoinen ehjä kierre paikoillaan.

Nyt kun mietin niin olisikohan sarjan nimi ollut Re-Coil tai jotain sinnepäin. Mulla on duunissa yksi saman valmistajan sarja, katson huomenna merkin varmistukseksi. Koivunenhan noita möi ainakin vuonna 2007.

Janne.H
-
Viestit: 18
Liittynyt: 4.2.2011 19:45

ViestiKirjoittaja Janne.H » 18.4.2011 6:44

Taitaa Koivunen myydä edelleen oliko nimi helicoil

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 18.4.2011 20:02

Ei ollut Helicoil ja mää perkele unohdin katsoa töissä sen merkin.. pahoittelen.

Janne.H
-
Viestit: 18
Liittynyt: 4.2.2011 19:45

ViestiKirjoittaja Janne.H » 18.4.2011 20:07

Kyll se oli Recoil niitä on myynissä edelleen

http://www.koivunen.fi/www/Koivunenwww. ... o_0307.pdf

Modet poistakaa linkki jos täällä ei saa "mainostaa"

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 18.4.2011 20:30

^just noita tarkoitin!

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 19.4.2011 8:41

Pitääpäs käydä autotarvikeliikkeessä kysymässä. Koivusen edustusta luulisi olevan laajemmaltikin, ainakin nimi Koivunen kuulostaa kovin tutulta vaikka en ole kyseisen nimisessä putiikissa ikinä asioinut.

Tänään pitäisi käydä hakemassa ohjaustehostimeen litkut (paljonkohan automaattivaihteistoöljyllä ja ohjaustehostinöljyllä on hintaeroa?) sekä joku jatkopala paluuletkulle tai sitten kokonaan uusi pidempi paluuletku.

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 19.4.2011 18:58

Koivunen on osien maahantuoja, fixus ketjusta saa niiden osia.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 19.4.2011 21:09

Ohjaustehostus on taas pelissä. Hain Mätänetistä jotain peruskumiputkea (taisi olla jäähdytysvedelle), klemmareita, VAG-hyväksyttyä Zentralhydrauliköliä ja yhden sopivan jatkoholkin (tai mikä onkaan oikea nimitys sille osalle) ja heitin tehostimen letkut kiinni. Mehut sisään ja auto käyntiin. Hienosti lähti samantien toimimaan, käänsin vielä ratin päästä päähän pari kertaa ja lisäsin nesteet max-merkkiin asti.

Kuva

Pakkivalonkin sai toimimaan parin minuutin äheltämisen jälkeen.

Kuva

Tässä nyt olisi Lopullinen lista ennen rekisteröintikatsastus:
- töötti ei toimi (sulake?)
- jarrujen ilmaus
- sisälokarin kiinnitys (pääsi unohtumaan tehostimen asennuksessa)
- kampiakselin päähän uudet kierteet ja pultti takaisin

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 20.4.2011 11:03

Soittelin tuossa Karalan Mikan entiselle työnantajalle jolta tuli sellainen vinkki että pääsylinterin tiivisteet on luultavasti finito. Tästä kun viime kesänä hajosi se työsylinteri takaa niin jarrunesteet on valuneet pihalle ja auto on ollut kuukausia ilman jarrunestettä ja ilmeisesti sen seurauksena on pääsylkän tiivisteet "kipristyneet". Eli töistä lähtiessä Motonetin kautta pääsylinteriä hakemaan.

P.s. rekisteröintikatsastus varattu huomisaamuksi klo 8.00, toivotaan parasta...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 20.4.2011 22:17

Uusi pääsylinteri ei tuonut ongelmaan ratkaisua. Sen sijaan tuli uusi ongelma - Motonetin paskasylinteristä (takaa oikealta) katkesi ilmausnippa auki-kiinni ruljanssissa. Jäi sentään kiinni-asentoon, ettei kaikki mehut tule ulos. Huoh.

Tällä kertaa tajusin ilmata pääsylinterinkin. Eli kaveri painoi jarrua ja avasin putken liitosta niin että jarruneste valui ulos. Tuli sieltä vähän pulputustakin eli ilmaa oli. Koitin nyt nippusiteellä lukita paineensäätimen täysi kuorma -asentoon ja säädin käsijarrunkin "tuntumalle". Mutta ongelma on edelleen sama, poljin kyllä jäykistyy mutta se on kumimainen eli joustaa melko paljon. Ajokoetta en edes suorittanut kun tulos on luultavasti masentava. V-ttaa jo muutenkin kokoajan tunkata jotain kulmaa ylös ja irroitella ja kiinnittää rengasta.

En oikein keksi muuta kuin että ilmaa on pakko olla paineensäätimessä enkä sitä saa sieltä perinteisellä menetelmällä pois. Jos Jyväskylässä on joku avulias kaveri joka haluaisi tulla paikalle pääsiäisen jälkeen alipaineella/paineilmalla toimivan ilmauslaitteen kanssa ilmaamaan jarruja ja ihmettelemään niin tarjoan vaikka pizzat läheisessä kebulassa. Projektiauto on aivan Jyväskylän keskustan tuntumassa, Savelassa. Laitan tästä vielä oman topikin tekniikkaosastolle, toivottavasti saan apua.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 21.4.2011 15:56

Nosta koko auto pukkien päälle ja renkaat irti niin helpottuu ilmaaminen.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 28.4.2011 15:39

Auto on nyt JTM-Autopalvelulla, juuri soittivat että jarrut on nyt kondiksessa. Takakengät pitää vielä kuulemma säätää lähemmäksi rumpua mutta muuten on jarrut OK. Kiristivät (toivottavasti) myös sen raidotangon pään mutterin joka olka-akselia vaihtaessa jäi puolitiehen kun en käsin saanut.

Eli nyt olisi enää tuo takakenkien säätö ja töötti pitää laittaa kuntoon, sitten rekisteröintikatsastukseen.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 28.4.2011 21:12

Selvisi miksi ne jarrut on olleet huonot. Ne on kokoajan olleetkin tyhjiä ilmasta, mutta koska takajarrukengät ei ole olleet jarrurummuissa tuntumalla niin ne on kokoajan tuntuneet "kumimaisilta". Nyt kun otti käsijarrua kaksi naksua ylöspäin niin samantien jarrut tuntuu täysin normaaleilta ja sai pienestäkin nopeudesta heti renkaat lukkoon. Mutta kun käsijarrun vapauttaa niin ei mene enää renkaat lukkoon.

Mitenkäs noita saa vielä säädettyä lähemmäksi rumpua, kun käsijarruvaijeri on jo säädetty koko säätövaran verran "lähemmäksi"? Pitääkö säätökiila työntää alas rumpujen sisällä?

Mörssi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 28.5.2009 17:21

ViestiKirjoittaja Mörssi » 28.4.2011 21:17

Juuripa tuolla kengän pidikkeen välissä olevaa "säätökiilaa" vetämällä saa kengät lähemmäksi rumpua, tullu täs viikon ajan niit ihmeteltyä ku yrittäny saada omaa Golffia katsastuskuntoon :P

-Tom-
-
Viestit: 96
Liittynyt: 28.2.2008 11:48

ViestiKirjoittaja -Tom- » 29.4.2011 10:19

Siis pitääkö käkkäri nyt kunnolla? Uusitko muuten jarrurumpuja?
Aikoinaan itsekkin taistelin joka leimalla kakkiksen käsijarrun kanssa, homma tuli kuntoon vasta kun uusin ihan kaikki (kengät, rummut, vaijerit ja asennussarjan). Ja se säätökiilan pitäisi olla automaattitoiminen eli sen jousen pitäisi vetää sitä alaspäin kun kengät/rummut kuluvat. Ota vielä rumpu auki ja katso säätökiilan asento: jos kiila on ihan alhaalla niin tarkasta rummun kuluneisuus (jos et ollut vielä uusinut). Jos kiila taas jumittaa yläasentoon niin voitele mekanismi vielä huolella. Ilman rumpua varovasti jarrua painamalla kiilan pitäisi tippua automaattisesti ala-asentoon.

Mörssi
-
Viestit: 52
Liittynyt: 28.5.2009 17:21

ViestiKirjoittaja Mörssi » 29.4.2011 11:01

Ei pidä kunnolla vielä, tässä viikonlopun aikana ois tarkoitus tutkailla. Jarrurumpuja ei tosiaa olla uusittu, yritetty vaa päästä pienin kustannuksin (mikä varmaanki koitunee nyt sit kohtaloks :D). Pitäis olla tosiaan automaattisesti toimiva tuo kiila, mutta ainakaan vasemman puolen kiila ei itsestään vetänyt, joten sitä vedettiin sitten käsipelil. Tuli tosin hyvin alas ny, uudet kengätki ku o nii ois taitaapa olla rumpu näköjää vaihtokunnos. Nyt ovat kyl molemmat jarrut lähellä ja pitävät lähes yhtäläisesti kun polkimella painaa, mutta käsijarru karkas täysin ja nyt tuo ns. kunnossa oleva oikea puoli ei pidä käsijarrul yhtä kovin kuin vasen, vaikka sitä säätökapulaa kuinka kiristää.

Edit: Sori, tuli vastailtua omasta puolesta, ois pitäny olla tarkempana viestiä lukies :D
Viimeksi muokannut Mörssi, 29.4.2011 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 29.4.2011 12:25

-Tom-: Vaihdoin taakse kengät, työsylinterit ja jouset. Lisäksi vaihdoin käsijarrukaapelit. Käsijarrun kun nyppää ylös niin pysähtyy todella tehokkaasti ja pysyy vaikka 45 asteen gradientissa paikallaan. :D Eli siinä ei ole ongelmaa, mutta kenkiä en saanut pelkällä käsijarruvaijerin säädöllä tarpeeksi lähelle rumpua. Säätökiilat on molemmilla puolilla aivan yläasennossa koska juuri uusin kaikki setit sinne. Pitää siis (taas kerran, varmaan 15. kertaa) avata rummut ja hivuttaa säätökiilaa alaspäin.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 29.4.2011 12:39

Turhaan rumpua aukaset, kun sitä kiilaa onnistuu liikutella pyöränpultin reijästäkin. Kiilassa on pieni reikä alaosassa, niin jollain sopivan kokosella tapilla pystyy liikuttaa nätisti.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 29.4.2011 15:25

Löysää nyt kuitenkin ihan ekaksi ne käsijarruvaijerit, niillä EI säädetä takakenkiä lähelle vaan nimenomaan niillä säätökiiloilla. Oletko tsekannut kiilojen kunnon->onko niissä hammastus tallella? Jos ei ole niin hanki uudet kiilat (ja jousisarja), hammastuksen puuttuminen päästää ne kiilat jarrua painaessa liukumaan ylöspäin jolloin kengät karkaa kauemmas eikä poljintuntuma ole oikeanlainen.
Kiilaa pääset painamaan alaspäin pultinreiästä esim. pienellä ristipääruuvimeisselillä. Rummut irroittamalla et saa kenkiä säädettyä koskaan lähelle jos rummut ovat käytetyt, eli jos niissä on pienikin pykälä kulunut kitkapinnan reunaan.

Käsijarrun vaijerit säädät sitten ihan viimeiseksi.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 29.4.2011 22:07

Toinen kiila on uusi, hain sen marmoritiskiltä kuukausi takaperin. Toisesta en muista onko siinä hampaat tallella. Kaikki jouset on uusia. Pitääpä säätää ne kohdilleen seuraavaksi. Kiitos vinkeistä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 3.5.2011 21:00

Ei onnistunu kiilojen säätö rummun pultin reiästä joten purkuhommiksi meni taas. Otin aluksi käsijarrun säädön ihan alkupäähän. Puoli kiilan mittaa pudotin molempia säätökiiloja ja jarrutuntuma parani mutta ei vieläkään ollut optimaalinen. Kiristin sitten käsijarrukaapelit niin että kengät on tuntumalla. Poljin on edelleen "kumimainen" mutta nyt sentään menee renkaat lukkoon kovaa jarruttaessa.

Töötti oli helpompi fiksata, senkun kiinnitti liittimen kuskin umpion paikkeilta. Oli keulaa kasatessa unohtunut kiinnittää se. Huomenna soittelen taas A-Rahastukselle jos vaikka lähtisi tuota näyttämään.

Voiko rekisteröintikatsastuksessa joutua jälkitarkastuttamaan autoa, vai tuleeko esim. palaneesta rekisterikilven valosta heti hylky? Miten tuo rekisteröintikatsastus eroaa normaalista määräaikaiskatsastuksesta muuten vikojen ja niiden korjauksen osalta?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.5.2011 21:30

Voiko rekisteröintikatsastuksessa joutua jälkitarkastuttamaan autoa, vai tuleeko esim. palaneesta rekisterikilven valosta heti hylky? Miten tuo rekisteröintikatsastus eroaa normaalista määräaikaiskatsastuksesta muuten vikojen ja niiden korjauksen osalta?


Ei se mistään parkkipolttimosta ole kiinni. itsellä puuttuu rekisterivalot ja muuta pientä mutta katsuri sanoi että laittele kuntoon. alapallonivelestä vain pompautti. se vaihtamalla sai kilvet sitten.

Junnu VR6
-
Viestit: 127
Liittynyt: 15.6.2004 17:43

ViestiKirjoittaja Junnu VR6 » 3.5.2011 22:03

Mielenkiintonen projekti! On Mikolla olluta aika savotta auton kanssa. Pelastit sitten yhen yksilön paaluttamiselta.
Rekisteröintikatsastus ei taida erota mitenkään määräaikaskatsastuksesta. Itse olen molemmat läpi käynyt eikä autoa rekisteröitäessä syynätty sen tarkemmin. Ainut mikä oli eroava ainakin 2004 oli, että katsastus ei ollut voimassa, kuin 6 kk.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 3.5.2011 22:41

Kyllähän noita on iänkaiken sieltä pultinreiästä säädetty. Kuten ylempänä selitin sitä säätöä et saa lähelle kun rumpu on irrallaan tai sitten rumpu ei ainakaan mene enää paikoilleen :D

Kaveria avuksi joka painaa jarrupoljinta, silloin pakotat sitä kiilaa alaspäin pikkuisen kerrallaan. Jalka pois polkimelta ja kokeilet miten rumpu pyörii, jos ei yhtään kahnaa liikuta lisää alaspäin kunnes alkaa kahnata sillai kevyesti. Näin kun säädät niin saat ne jarrut ottamaan kunnolla. Usko nyt vaan :)

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 4.5.2011 8:44

No uskotaan uskotaan, mutta kun ei yksin onnistu pultinreiästä kampeamalla. Kengät on nyt sen verran tuntumalla että hankausääni kuuluu kun rumpua kääntää mutta ei kuitenkaan jarruta enempiä.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 4.5.2011 17:26

Kuva

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 4.5.2011 17:32

Jo oli aikakin ;) Sitten vannepuoli kuntoon, vahat pintaan ja kovaa ajoa!

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 4.5.2011 20:29

Entris kirjoitti:Syyskuun aikana tarkoitus saada ajoon!


Posted: 1.9.2009

Vähän se vissiin venähti, mut sehän ei ole oleellista enää tässä vaiheessa. Hienoa että on auto saatu kilpien väliin!

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 4.5.2011 20:45

Joo, tuo syyskuu 2009 oli aika venyvä käsite. :D Vanteiksi on näillä näkymin tulossa 15" Rial Le Mans, ei mikään maailman hienoin design mutta sellaiset on tallissa odottamassa. Kovasti tekisi mieli jyri.h:nkin autossa olleita Stilauto Penta-vanteita, mutta ovat ilmeisen harvinaiset. Toinen silmää miellyttänyt suosikki oli AEZ Tacana.

Aivan ensimmäiseksi pitää kuitenkin pestä, vahata ja siivota auto. Se on viimeisen vuoden aikana päässyt aika kamalaan kuosiin. Maalipinnan myllytys on myös listalla kunhan sen suorittaja ja hinta selviää...

Ai niin, katsastushomma meni nyt sitten näin: ajettiin inssin kanssa jarru-/iskaritesterin kautta päästömittaukseen ja sitten inssi tutki pohjaa ja pyöräntuentaa yms. yhteensä noin minuutin ajan ja totesi että "eikai tässä sen enempää, tehdään paperit". Koko katsastus kesti siis alusta loppuun alle 10 minuuttia. Yhteensä siirtolupineen, rekisteröinteineen, katsastuksineen ja kilpineen tämä ruljanssi maksoi n. 170 euroa.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 5.5.2011 6:59

Mulla saattas olla projektikuntoset 5 puolaset stilautot. Muistaakseni 7x15 et38. Ei ole kalliit.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 5.5.2011 11:37

Minäpäs tiputtelen yksityisviestiä jos tuollaisten Stilautojen hankinta tulee ajankohtaiseksi. Jetta on jo ylittänyt tämän kuukauden budjettinsa rekisteröinnin muodossa. :D

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.5.2011 12:11

Jetta on jo ylittänyt tämän kuukauden budjettinsa rekisteröinnin muodossa.


Ja varmaan realistisen arvonsa myös. =D

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 5.5.2011 21:16

Sebastian: Ei ihan vielä, mutta lähellä ollaan. :P

Asiaan; nyt kun on auto saatu kilpiin niin voi alkaa pikkuvikojen metsästys... Pari kertaa olen nyt ajanut auton ihan lämpimäksi (syylärin flekti lähtee käyntiin) ja sen jälkeen kun jättää parkkiin niin se pissii jäähdytysnestettä alleen aika reilunlaisesti. Ihan kunnon lätäkkö jää. Tässähän on se pallomallinen paisari ja vuoto tulee nähdäkseni siitä pallon pohjassa olevasta liittimestä tai jostain sieltä. Korkista se ei tule eikä pienestä ylivuotoletkusta. Epäilen että systeemi ei kerää painetta koska korkki ei ole kertaakaan sihahtanut avatessa (en nyt ole ihan satavarma tästä).

Tässähän oli alunperin moottori keittänyt ja sen seurauksena mennyt vedet ja öljyt sekaisin. Epäilen että tuo paisuntasäiliö on takaa halki tms. Mitä veikkaa arvovaltainen raati? Taidanpa ruveta varmuuden vuoksi jo metsästämään uutta paisuntasäiliötä...

Elementti
-
Viestit: 717
Liittynyt: 22.11.2008 20:37

ViestiKirjoittaja Elementti » 6.5.2011 14:37

Jos uutta paisaria vaihdat, niin metsästä mk3 vr6 paisari. Ainakin Vortexilla isotpojat puhuvat, että olisi hyvä päivitys mk2. Kuulemma virtaa paremmin, tiedä siitä sitten oikeasti..

Edit: Et saanut valita haluatko finnittömät kilvet suoraan, vaan pakottivat ottamaan eurokilvet?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.5.2011 16:32

Äsken töistä kotiin tultaessa taas puhalsi syylärin flekti ja mittaristossa näytti perskarvan vajaa keskikohta lämpötilaa joten kurkkasin pellin alle ja avasin paisarin korkin - ei sihahdusta, ei painetta. :-/

Rupean siis metsästämään uutta paisaria. Saa tarjota tuota mk2 palloa tai vaikka tuota Elementin ehdottamaa mk3 VR6-paisaria.

Elementti: Eivät kyselleet mitään, suoraan tuli tuo eurokilpi eikä saanut edes niistä muutamasta vaihtoehdosta valita mitä kilpiä oli kaapissa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.5.2011 21:54

Laitoin ostoilmoituksen päivällä ja nyt jo sain sovittua kaupat, eli huomenna hakemaan sitten uutta säiliötä. Toivottavasti vika häviää sillä!

Ohjaustehostinkin rupesi v-uilemaan, oli mennyt paluuletku linttaan kun se tekee aika jyrkän mutkan. Tehostus oli heikkoa ja pumppu valitti melko äänekkäästi. Vetäsin etupoikkitukeen sen paluuletkun nippusiteellä kiinni niin rupesi taas mehut kiertämään.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 8.5.2011 21:03

Selvisi jäähdytysjärjestelmän vika. Kävin paisaria ja korkkia hakemassa Muuramesta ja kaveri kertoi että hänellä oli joskus auto keittänyt ja vika oli korkissa jossa tiiviste oli kaputt. No, kotiin päästyä katsoin oman Jetan korkkia ja tiivistehän repsotti puoliksi irti. Heitin uuden korkin paikalleen ja nyt tulee paineet pönttöön! Homma siis OK.

Kuva

Vasemmalla viallinen korkki ja oikealla toimiva.

Heitettiin 150 km lenkki tänään ja auto toimi oikein mainoisti... Mitä nyt jousitus on mallia kivireki ja Misukan Ivalot ilman nastoja ulvoo maantiella kuin viimeistä päivää. Muuten ihan hiljainen peli. :D

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 12.5.2011 21:58

Nyt tarvittais pikaisia neuvoja.

Olin äsken tallilla asentamassa uutta radioantennia Jettaan. Puuhasin ensin pihalla mutta kun rupesi satamaan niin ajoin auton puoliksi talliin, eli se jäi vähän niinkun ylämäkeen. No, siinä puuhasin sen tunnin puolitoista mitä nyt kestää irroitella puskuria ja etulokaria... Ja kun olin valmis niin Jetta ei enää lähde käyntiin. Startti pyörii iloisesti ja bensa haisee. Soitin sitten kaverin hakemaan ja hänen kanssaa koitettiin vielä startata samalla kun pidin varatulppaa lohkoa vasten. Ei tule kipinää ollenkaan, ei jakajalta eikä suoraan puolaltakaan.

Sen verran ehdin tutkia että moottorinohjaukselle tulee herätevirta, mutta appiukon yleismittari näytti akkujännitteeksi 1640 volttia niin totesin että se ei enää palvele virkaansa mittalaitteena.

Noh, pitää ottaa huomenna töihin mukaan Fluke ja oskilloskooppi ja mennä niiden kanssa mittaamaan että mihinkä tulee virtaa ja mihinkä ei. Luultavasti hall-anturi on paskana, puola on paskana, puolalle ei tule ohjausta tai puolalle ei tule virtaa.

Ei onneksi parempaan väliin sattunu, huomenna olis pitäny lähteä 700 km viikonloppumatkalle tällä. Huoh.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 13.5.2011 16:44

Hall-anturihan sieltä oli sökönä. Puolalle tuli käyttöjännite mutta ei ohjausta. Tuli oikein skoopilla mitattua. :-D

Kävin Mätänetistä hakemassa uuden anturin mutta taitaa olla vääränlainen. Alkuperäisessä Siemensissä on reunoille nousevat kiinnikkeet joihin kiristetään ruuvi ulkopuolelta, tässä uudessa italiaanossa (hyi) on pohjassa ruuvireiät (en toki tiedä onko virranjakajassa vastakkeet.

No, eipä sillä että olisin anturia päässyt vaihtamaan koska en saanut sakaralevyä irti jakajan akselista. Milläs konstilla se onnistuu? Onko helpompi vaan hakea romuttamolta kokonainen toimiva setti? Varmaan maksa saman verran kun tuo pelkkä italian-ihme hall-anturi maksoi jo 35 euroa (jonka toki vien takaisin).

Lähdetään siis viikonloppureissulle vaihteistovikaisella Opelilla (tosin vaihtolaatikko odottaa jo kontissa. :-D)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 13.5.2011 17:22

Sakaralevy ei lähde ehjänä irti. Väkivaltaa vaan sille ja uusi sakaralevy tilalle.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 24.5.2011 7:46

Ostin foorumilta virranjakajan RP-koneesta tähän, meni paikalleen ihan siististi mutta pyörijän joutui ostamaan uuden. No, eihän se lähteny käyntiin silläkään. En tiedä heittääkö sytytys ihan häränpyllyä enkä ehtinyt tarkistaa tuleeko kipinää kun (kaato)sateessa vain heitin äkkiä jakajan paikalleen.

Eli vian metsästys jatkuu edelleen. Huoh. Olispa edes kaapeli vikakoodien lukuun niin sais tietää että mikä siellä on vialla.

Viikonloppu meni vaimokkeen pallosalamaa laittaessa, operaatio vaihdelaatikon vaihto. Tuota hommaa en kyllä tee enää ikinä, on niin vittumainen. No, tänään laatikko lohkoon kiinni ja muidenkin 50 pultin arpominen ympäri konetilaa.

http://entropia.1g.fi/kuvat/Autot/Vectra+B+-98/IMG_3470.JPG

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 1.6.2011 23:01

Sain tuttavalta lainaan yleismallin USB-KL diagnostiikkakaapelin ja lähdin sitten tutkimaan että mitä se Jetta kertoo mulle vioistaan. Ensin konetilan puolelle ja nips-naps moottorin johtosarjasta diagnostiikkaliitin pois. Tilalle kolme metriä johtoa, kutistesukat päälle, että saadaan data kabiinin puolelle. Kytkentäohjeet: musta-valkoinen on K-linja, keltainen on L-linja. K-linjassa kulkee varsinainen dataliikenne, L-linjalla herätellään ECU kommunikoimaan. Diagnostiikkakaapelissa oli luonnollisesti vain OBD-liitin joten jouduin "vähän" virittämään että sain bitin kulkemaan mutta ekalla yrityksellä sain yhteyden auki.

Kuva

Eli ainut vika on hall-anturi ja sekin vika ilmenee vain kun moottori on sammuksissa. Jos viat nollaa ja pyörittää startilla moottoria niin mitään vikoja ei ilmene. Tästä voidaan varmaankin vetää johtopäätös että sytytyspuola ja/tai -transistori on kypsyneet. Pitää vielä kertaalleen skoopilla katsoa että tuleeko moottorinohjaimelta ohjauspulssi sytytyspuolalle.

Että tälläistä tällä kertaa. Huoh.

mustonenj
-
Viestit: 396
Liittynyt: 15.6.2005 14:54

ViestiKirjoittaja mustonenj » 2.6.2011 11:19

hall-anturin vian se ilmoittaa poikkeuksetta kun kone ei ole käynnissä, myös mk3 sama homma.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 2.6.2011 21:16

Juu, tämä oli tiedossa. Tässähän on Venton moottori ja moottorinohjaus, eli Mono-Motronic. Huomenna soittokierros purkaamoille ja kyselemään että paljonko pitää köyhtyä sytkäpaketista...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 3.6.2011 13:05

Telefunkenin valmistama aito VW-puolapaketti ei maksanut purkaamolla kuin 15€ ja sai toimintatakuun kaupan päälle. Josko se sillä lähtis tulille! (Parempi ettei innostu liikoja, realisti/pessimisti kun ei tunnetusti pety.)

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 5.6.2011 18:28

Ei lähteny toisella sytkäpaketilla toimimaan. Mittasin taas skoopilla ECU:a ja pinnistä 9 ("Engine speed signal to rev counter") tulee signaali ulos (kuva alla) mutta sytytyksenohjauksen pinni ei maadoita.

Kuva

ECU on kypsä... Pitää koittaa avata se ja tutkia onko siellä trankku palanut sytytyksenohjauksesta.

Otetaan myös tarjouksia vastaan ABS-moottorin ECU:sta (Bosch 0 261 200 784 / VAG 1H0 907 311 H)...

leevi
-
Viestit: 1048
Liittynyt: 24.7.2003 16:39

ViestiKirjoittaja leevi » 5.6.2011 20:46


Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 6.6.2011 13:40

ECU ostettu! Tänään olisi tarkoitus tutkia tuota omaa boksia sisältä, josko vika löytyisi.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 14.6.2011 16:54

Saksasta tilaamani varaosa-ECU tuli tänään ja koitin sitä jo autoon. Ei lähde käyntiin, ei edes lupaa. :-(

Nyt tarvittaisiin kyllä hyviä neuvoja, rupeaa jo vähän kyrsimään kun ei ole mitään aavistusta mikä vika tässä voisi olla.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 15.6.2011 10:50

Ostin erWinistä Mono-Motronicin workshop manualin. Oli hurjan hyödyllinen. Siinä tapauksessa että ei tule herätettä puolalle -> vaihda uusi ECU. Voihan toki olla mahdollista että nyt kun ostin uuden ECU:n ja laitoin sen johtosarjaan niin sieltä hajosi sillä hetkellä jotain mikä nyt vaikuttaa käynnistyvyyteen.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 15.6.2011 20:38

Totesin ilmeisesti liian hätäisesti uuden ECU:n mykäksi. Ostin ajoituslampun ja sehän vilkkuu starttauksen tahtiin. Peräti aina välillä vähän paukahtaakin, eli ilmeisesti sytkä on täysin metsässä. Onko virranjakaja mahdollista laittaa oikeaan asentoon kääntämättä moottoria ensin YKK:hon? On vähän työlästä se, kun pitää irroittaa kuraläppää ja eturengasta että pääsee kampuran pultille...

Jannu703
-
Viestit: 66
Liittynyt: 31.8.2009 0:09

ViestiKirjoittaja Jannu703 » 15.6.2011 21:44

Ei kannata lähteä arvailemaan, jos laite vain on pyörillään niin vaikka sitten pyörität konetta liikuttamalla autoa esimerkiksi 4 vaihde kytkettynä... ...jonka jälkeen kun merkki kohdallaan käännät jakajaa kunnes saat pyöriän kärjen osoittamaan 1.syl nastan kohdalle (voit joutua irroittamaan jakajan vielä ja asettamaan eri hampaalle, jos jakajan kääntämiseen ei vara riitä) Hienosäätö tietenkin sytkälampulla :)

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 16.6.2011 11:30

Otappa varman päälle, eli nyppäät 1.pytyn tulpan irti ja pyörittelet koneen YKK:hon niin että ruuvarilla kokeillessa mäntä todella on ylhäällä, ja sitten jakajan kansi auki ja kääntelet sen niin, että pyörin osoittaa 1.pytylle menevään tulpanjohtoon siinä jakajankannessa. Sitte nippuun ja avaimesta käyntiin, hienosäätö lopuksi.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 16.6.2011 14:35

Kiitos neuvoista, eiköhän näillä päästä eteenpäin. Vähän vaan arvelluttaa tuo ennakon säätö, kun se pitäisi olla workshop manuaalin mukaan 6 astetta +/- 1 aste ennen ykkösen YKK:ta. Onko vauhtipyörässä merkki 6 astetta ennen YKK:ta? Muistan että siellä on kaksi merkkiä mutta en muista mitä se toinen tarkoittaa... Silmämääräisesti on vähän haastava ehkä saada tuota kuutta astetta säädettyä. :D

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 16.6.2011 17:21

210-millimetrisellä vauhtipyörällä on kehällä pituutta n. 660 millimetriä. Siitä saadaan että 6 asteen matka on n. 11 millimetriä, eli sen verran ennen YKK-merkkiä pitäisi siis olla tyhjäkäynnillä. :) Jos tätä ei lasketa näin niin korjatkaa, mutta yhtäkkiä vaikuttais ihan järkeenkäyvältä?

Jannu703
-
Viestit: 66
Liittynyt: 31.8.2009 0:09

ViestiKirjoittaja Jannu703 » 16.6.2011 17:33

Lovi jonka "päällä" on kirjaimet OT on yläkuolokohdan merkki.

Tuo laskukaava ei oikein mennyt kohdalleen =) 1,1 senttiä on aika lyhyt matka kehällä :) eli itselläni ainakin on ajoituskohtana paksumpi "klimppi", jonka vielä aikoinaan varmistin ohjelmapohjaisella moottoritesterillä (laskennallinen ennakon mittaus) : pyydetty ennakko = 6 astetta = ajoitus vilkku ykk kohdassa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 16.6.2011 21:09

Huomasin sellaisen jännän jutun että ostamani (luulin että alkuperäisen jakajan Hall oli hajalla) RP-koneen jakaja ei oikein käynyt tuohon ABS:n. Hallin sakaralevy ei oikein ole samassa asennossa. No, ei muuta kuin Motonetistä pyörijä alkuperäiseen jakajaan kun aiempi meni hukkaan ja laitoin paikalleen summamutikassa. Ei ollut nimittäin jakohihnan asentaja (= minä ja kaveri) ajoittanut apuakselia kohdalleen... No startatessa ensin sanoi puff ja startti pysähtyi. Taisi väärän pytyn höyryt syttyä vastapalloon. No, säätelin siinä ja yhdellä kerralla ampui niin hyvin imusarjaan että pomppasi alipaineletku pois. :D

Tässä vaiheessa otin ykköspytyn tulpan pois ja varmistin vielä visuaalisesti että ykkönen oli YKK:ssa, nokka-akselin merkki täsmäsi. Joten ei muutaku tulppa takaisin, jakajan pyöräytin sellaiseen asentoon että ykköspytyn johto oli pyörijän kohdalla. Sen jälkeen lähti käyntiin röpöttäen. Siitä sitten pyöräytin jakajaa sen verran että rupesi käymään ihan OK. En nähnyt ajoituslampulla ollenkaan merkkejä tarkastusaukosta vauhtipyörällä, joten ajattelin että käyn näyttämässä tutulle autokorjaajalle tuota. Tai tarviiko sitä näyttääkään kun tuntuisi käyvän ihan hyvin tyhjäkäyntiä. Koeajolle en päässyt kun autotallin oven eteen oli ilmestynyt nelimetrinen vaihtolava. Appiukon talo pistettiin juuri kaivureilla maan tasalle. :D

Loppu hyvin kaikki hyvin...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 18.6.2011 20:44

Joo, kyllä se sytkä on reilusti pielessä. :D

21:14 < entropia> heh, ajelin jetsonin tallilta kotopihaan. matkaa ~7km. kotiin päästessä meinas puutua ylämäkeen ja pihassa koko auto savusi
21:14 < entropia> sytkän ennakko oli niin pielessä että ei ollu tehoja ollenkaan ja ilmeisesti lämpes pakoputki niin kovasti että koko pohja savusi :D


Elikkäs nyt otetaan vastaan neuvoja miten esim. VAG-COM:lla saa ECU:n perussäätötilaan että voi asettaa sen kuuden asteen ennakon.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 18.6.2011 21:41

Menee nyt monologiksi, mutta itse itselleni vastaten.

Valitaan ohjain 01 - Engine.
Valitaan Basic Settings - 04.
Isketään ON/OFF/NEXT jolloin pitäisi mennä perussäädöille. Sitten ajoituslampulla ennakko kohdilleen.

Tätä en siis ole koittanut mutta netistä ja workshop manualista ongin nämä tiedot.

Jannu703
-
Viestit: 66
Liittynyt: 31.8.2009 0:09

ViestiKirjoittaja Jannu703 » 18.6.2011 22:29

Hm, kummastuttaa se jakaja... Tosiaan ABS koneen kyljestä sen sulle myin :)

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 18.6.2011 22:39

En nyt pistä päätäni pantiksi etteikö toimisi, mutta kun silmämääräisesti vertailin niin sakaralevy/hall-anturi oli eri asennossa enkä sillä saanut konetta käyntiin.

Luultavasti vika oli asentajassa. :D

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 19.6.2011 12:25

Vanha VAG-COM ei suostunut juttelemaan mun kiina-OBD-kaapelin kanssa ollenkaan ("Interface not found"). MonoScan-ohjelmalla sain yhteyden autoon joten kaapeli toimii kyllä niinkuin pitääkin... MonoScanissa oli valmiina Basic Settings-valinta jonka heitin päälle ja sitten säädin sytytyksen suurinpiirtein kohdilleen. Nyt se vastaa kaasuun melko rivakasti vaihde vapaalla ja testilenkilläkin kulki melkein niinkuin pitääkin. Ilmeisesti systeemi ei ole ihan vielä "totuttautunut" kaasupolkimeen kun arvoja seuratessa kaasupolkimen asento tippuu hitaasti tyhjäkäynnillä.

izos
-
Viestit: 37
Liittynyt: 19.9.2009 10:20

ViestiKirjoittaja izos » 20.6.2011 18:31

ja jos nyt sit käy niin et rupee joskus vuotamaan toi sytkän stefa taikka kulumaan toi sytkä ni marmorilla maksoi vaihto osana mun 16v gtihin täydellinen sytkä 144e kun vei vanhan vaihdossa :D et ei se ihan sika kallis ole :D


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 95 vierailijaa