Golf 1.3 cl to 1.8 8v

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

Golf 1.3 cl to 1.8 8v

ViestiKirjoittaja lucas » 31.7.2009 17:15

projektin tarkoitus on kunnostaa vanha kakkis ja ehkä hieman ehostaa ( ehkä hieman saattaa olla vähättelyä )

projektin aihiona toimii 1.3cl golffi lähes täydellisellä korilla. maalipinta on ainoa ongelma.
Kuva
valitettavasti en löytäny yhtään oikeeta kuvaa siitä joten tossa on kaverin vääntävä kuva autosta.

kuten varmaan näkyy maali on mitä on joten ei kun auto paloiks ja hiomaan :D
tulosta ;)
Kuva
Kuva


ja vähän yksityis kohtia :D

huomatkaa miten hiekka puhallus ja rälläkkä tekee rengas kotelolle hyvää :D
Kuva

päätin levittää kaaria metallilla. olenhan sentään levyseppä hitsaaja :D kaarista tuli ihan hyvät lievä rotta look auton mittakaavassa :D työstö menetelmät oli vähän karut ja jälki sen mukasta :D mutta ihmeen vähän vaati lopulta pakkelia :) maks 2 mm kerros keskellä kaarta. kuvassa näkyy useita toisiinsa hitsattuja paloja joka on oikeesti se keino miten tämä puoli on tehty :D patentti ?? tiedän mutta tuli hyvä ja kestävä ;) toinen puoli on tehty yhteensa kahdesta palasta jotka taas perustuu tämän puolen kaavoihin :)

Kuva

taka osasta poistin kaikki merkit ja pyöristin kulmat :) valkoset läiskät on pakkelia joilla on korjailtu ensimmäisen ohuen pohjamaali kerroksen jäljiltä huomattuja koloja ja virheitä :D:D
Kuva

luvassa seuraavana viikonloppuna mm loput pohjatyöt ainakin osittain. takakontin kolon suoristus ( puoli valmis ) ja kattoikkunan asennus.

pyrin siihen että päästään maalaamaan pinta väriä jo ensi viikonloppuna viimeistään hyvä olis jos viikolla pääsis :)

sitten lakkaus pienellä punaisella candy vivahteella ;) ja sit päästäänkin kasaamaan ja huoltamaan konetta :)

näillä näkymin koneeseen tulee mega squirtti ja turbo ( mikäli 3 varaosa auton turbo nyt toimii ja sopii)

kone laitetaan vain osa huolella turbo kuntoon kannen nostan tiivisteellä jos vain mahdollista :/ sitä pitää vielä vähän pohdiskella. jotn extra tietoa olis hyvä saada et jos joku nyt jaksaisi raapustella jotn settiä mulle :D lisäksi kun saisi turbotusta enemmän tuntevan mielipiteen kestääkö koneen vakio osat turboa ni se ois aika jees.

rahaa projektiin ei oo menny oikeestaan ollenkaan tällä hetkellä 3 autoon on mennyt 600 maalaukseen 300 ja 100 tarvikkeisiin niinkun noin suurin piirtein :D eli aika matalan budjetin projekti :D kaikki itse mikä on vain vähääkään mahdollista.

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 1.8.2009 17:07

Tänään pääsin purkamaan luovuttaja autoa :D vähän kuvia
Kuva
Kuva

lisäksi pääsin vähän mallailemaan katto ikkunaa paikalleen :D
Kuva
huomiselle jää asennus toivottavasti kerkeää :D

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 2.8.2009 20:28

näyttäis siltä että mä teen tätä nopeemmin ku kukaan lukee :D mutta tässä nyt sit olisi video kattoikkunasta :D

http://img190.imageshack.us/i/02082009010.mp4/
pahoillani juonnosta:D

Alexf
-
Viestit: 225
Liittynyt: 24.3.2005 13:15

ViestiKirjoittaja Alexf » 2.8.2009 21:59

Aika leija! =D Kyllähän se on pakko ittellekki tollanen luukku saada. Hyvältä prokkikselta vaikuttaa. Peukkua täältä.

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 3.8.2009 0:01

no oli vähän mahtipontinen olo ja hymyilytti kun toi luukku lähti liikkeelle :D
ei menny kovin kauvaa asentaessa 1 ja 15 min plus aika mikä meni mittaukseen kun hain sitä suoraan :D

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 11.8.2009 22:46

noniinj nyt tuli vihdoin vahvistus lopusta tekniikasta :D mun golffista tulee 4 veto 1.8 turbo koneella :D eli maalaus siirtyy taas vähän tekniikan rahotusta odotellessa :D mutta elämä on ja on se sen arvosta :)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 11.8.2009 23:02

Ilmeisesti koppa vaihtuu kanssa, eikö tuo ollut ihan etuvetoinen koppa alunperin? Lähes järjetöntä lähteä taistelemaan erikoislupien kanssa ja vaihtamaan koko takapäätä autosta nelivedon takia, kun valmiita autojakin nelivetoisena on puoli-ilmaiseksi tarjolla.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 12.8.2009 6:56

Ei kai siihen mitään erikoislupia tartte? Onhan sitä nelikkona ollut.
Ei kai sitä muuten voi perustella kuin harrastamisen ilona, järkeähän siinä ei ole.
3-ovinen syncro kori voi olla kiveksen alla. Sellainenhan järkevin pohja olis.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.8.2009 12:12

Ei ole ollut nelivetoista etuveto mk2 golffia... Nelivetoinen pitäisi olla eri mallisarjaa.

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 12.8.2009 19:00

neli veto golffeja on suomeenkin tuotu ja niissä on täsmälleen sama kori kun mulla on. eikä mitään erikois lupia tarvita kävin itsekkin varmistamassa asian. nelivetoa alan asentamaan ihan vain siksi koska haluan nelivedon. ja juuri tuohon koriin osittain siitä syystä että mulle on sanottu ettet pysty :D

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 12.8.2009 19:38

kyllä kaikkeen pystyy, viisaat vaan jättää tekemättä. Käyppäs nyt uudestaan asiallisten lappujen kanssa kysymässä konttorilta miten on noin suurten muutosten kanssa.
Joudut vaihtamaan/muokkaamaan koko pohjan takaosan ainakin+kardaanitunnelin tekemään mutta mikäs siinä jos on aikaa ja rahaa heittää hukkaan.

Tuon turbo homman edelleen jättäisin jollekin enemmän osaavalle tai edelleen kehoitan lukemaan asiasta enemmän. puristusten muuttaminen kansipahvilla... noh budjetti vehje ainakin tulee olemaan.
Jos haluat oivan moottorin ja valmiin niin mulle kun heittää tarpeeksi rassua räpylään, lähtee toi 16v turbomotti sulle.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 12.8.2009 21:00

Tosiaan se sun etuvetogolffin pohja ei sitten ole sinnepäinkään samanlainen kuin nelivetoisen. Epäilen että olet ihmeissäsi kun rupeat sovittamaan nelikon taka-apurunkoa paikoilleen, sekä kardaania. Eipä ole kiinnikkeitä eikä tilaa. Mitkään omatekelekiinnikkeet ei sitten muuten tule katsastuksessa kelpaamaan. Tämä nyt vaan lukeutuu siihen kategoriaan että sen kyllä pystyy tekemään, mutta siinä ei ole mitään järkeä.

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 12.8.2009 22:22

joo no suunnitelmat on vähän muuttuneet tosta alkuperäisestä kansipahvi ideasta kone on aika atomeina tällä hetkellä :D hmmmm konttorilla just sanoivat että riittää kun siellä on hitsatut kiinnikkeet gardaanille ja muulle :O no pitää nyt vähän katsoa huomenna tulee lopullinen tuomio osien suhteen joka saattaa taas muuttaa suunnitelmia -.- jos mun tavaran toimittaja ei keksi niitä osia mulle ni saa luvan mennä kasaan tollasena. sit se tarkottaa et maalii pintaan ja muutama osa tilaukseen ja auto kasaan. ei ole kauvaa aikaa jäljellä siihen kun lähtee laina auto alta :/

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 12.8.2009 22:58

että riittää kun siellä on hitsatut kiinnikkeet gardaanille ja muulle

Mutta kun kardaanille ja perälle ei ole tilaa tavallisen golfin pohjalevyssä.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 12.8.2009 23:08

Asiaan oikeasti perehtyneenä: Ilman vitunmoisia peltitöitä tai pohjapellin vaihtamista ei ole mahdollisuutta rakentaa tuosta nelikkoa.
Noiden muutosten tekeminen taas ei ole minusta järjellistä ollenkaan, kun syncro koppia saa saksasta eurolla jo melkein tonnin.

Jotenkin luen että tää on "budjetti" hommaa. Sanonpa vaan että kun rupeet osista tekemään tuommoista turbopaskakoppaa, niin rahaa palaa aivan varmasti se 2500€, luultavasti riitäkkään.
Ellet ole idiootti ja vedä ahdinta kupeeseen ja ihmettele kun se pelas hetken hyvin ja nyt on männät sulaneet.
Neuvoja kun kaipasit niin eikö niitä viisaampien neuvoja kannata kuunnella? säästyt niiltä omilta kokeiluilta ja säästät rahaa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 12.8.2009 23:49

lucas: asiallinen neuvo. käytä syncro kakkis ja vajaavetonen vierekkäin nosturilla ja tutki niitä pohjaratkaisuja niin ymmärrät miks täällä vittuillaan tuosta nelikoksi muuttamisesta

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 13.8.2009 3:25

neli veto golffeja on suomeenkin tuotu ja niissä on täsmälleen sama kori kun mulla on. eikä mitään erikois lupia tarvita kävin itsekkin varmistamassa asian. nelivetoa alan asentamaan ihan vain siksi koska haluan nelivedon. ja juuri tuohon koriin osittain siitä syystä että mulle on sanottu ettet pysty :D



Sama kori on kyllä juu, mutta pohjalevy on taatusti erilainen.

Eläissään en oo syncron alle kattonu, va sanoohan se terve järkikin, että jos auto on alunperin etuvetonen, niin ei sinne heittämällä syncron hilut mene.

Jos se nelikko pitää välttämätä saaha niin saksasta käyt hakee..

Tai sitten muokkaat pohjalevyä niin paljon, että sinne syncron hilut menee. Mikäs siinä jos tykkäät värkätä. :D

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 13.8.2009 8:21

jos se on laillista niin sen voi tehdä. Metallia voi aina muokata. Miksi hakea saksasta kun itse tekemällä on hauskempi. Tätä autoa teen vain siksi että olisi tekemistä. Ja kun tuntee muutaman pelti sepän ei kokonaan uuden pohjalevyn teko ole sinänsä kauhean vaikeaa:D

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 13.8.2009 9:03

"Ja kun tuntee muutaman pelti sepän ei kokonaan uuden pohjalevyn teko ole sinänsä kauhean vaikeaa"

No,hitto,nyt alkaa olemaan jo ammattimiehen puheet.Itse olen muuten kurkkinut syncron ja vajaa vetoisen alle vuoron perään eikä pohjarakenne ole alkuunkaan sama,en usko että hyväksyyvät konttorilla itse tehtyä pohjalevy rakennetta jossa/jolla auton vetotapaa on muutettu.Mitä tulee tuohon moottorin turbottamiseen,niin siitä vaan ahdin kylkeen ja yksipiste ruiskuun isompaa suutinta paikoilleen niin johan luulis kulkevan.Tosin,milläköhän se moottorin ohjaus joka on tarkoitettu vaparille sitten osaa sitä ruiskutusta säätää ahtojen mukaan.Vai olikos tähän tulossa jo megaruisku ? Tosin,megamanuaali on jo varmaan opiskeltu ulkoa että tiedetään kuinka tarkka turbomoottori on puristussuhteen,seoksien ja muiden asioiden suhteen.
Rohkeasti hattu käteen ja kysymään oikeita,järkeviä kysymyksiä täältä ( niin ja ehkä uskoa noita viisaampia ),luulisin vastauksia satelevan riittävästi.

[/i]

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 13.8.2009 9:37

Tämä ketju on hauskaa luettavaa :) Nelivetoisen pohjalevy tehdään suorasta pellistä tuostanoin vain, ja hyväksytään katsatuksesta. Muista hitsata se kardaani sitten tarpeeksi paksulla saumalla kiinni koriin, ettei tipu kesken ajon.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 13.8.2009 12:14

ja hitsata voimansiirto jäykäksi niin jakaa woimaa enemmän taaksekin :D

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 13.8.2009 13:48

No elekäähän nyt tuomittu, antaa pojan/tytön yrittää kun halua on.

Väistämättä kyllä tulee mieleen vuosien takaa "Juhis_G60" tai vastaava jamppa jos joku vanhempi foorumikonkari kans vois muistaa.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 13.8.2009 14:00

muistan Sebastian. Liiankin hyvin.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 13.8.2009 18:00

voi jeesus. nyt oikeasti tuntuu että siellä ollaan innoissaan rakentamassa nelikkoa lippis pystyssä sormet syyhyten. oikeastikki.

jos haluat näppäilemistä niin okei. jos on suhteita ja jotain oman käen taitoa niin osta suomesta joku valmis syncro. eiköhän siinä löydy sen verran hitsattavaa ja peltien oikomista että kyllähän siihenki huviin menee semmonen karvan alta tonni että saat kilpiin :)
nimimerkillä 800€ meni itsellä edellisen auton kilvittämiseen. sisältäen maalaukset, ruosteviat ja tuommosta pientä 20 vuotta vanhalta autolta. ja eikä ollu lahonnu kolmen vuoden aikana puhki asti ainaskaan ja maalipinnassa ei ollu todellakaan sanomisen varaa. aikaa palo useampi kuukausi :)

edit: ja selvitäs syncron voimansiirron osien hinta niin ehkä taidat kallistua viimeistään siinä vaiheessa valmiin syncron puolelle :)

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 13.8.2009 18:33

Joo no eipä enää nelivedon suhteen mitään ei löydetty kaikkia tarvittavia osia joten pysytään etuvedossa. Ja jos joskus tulee vielä tehtyä golffi ni se on helppo alottaa synkron korista. Tää auto oli vain tehtävä juuri tästä korista:D turbo moottorinkin saatan nyt mennä ostamaan valmiina ajan vaivan ja rahan säästöksi löytyi meinaa miehekkäitä vaurioita luovuttaja tekniikan ulkokuoren alta:D ootteko nyt tyytyväisiä:D mut joku päivä ajelen vielä sillä nelivedolla:D

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 13.8.2009 22:08

Äläs nyt noin helpolla heitä kirvestä kaivoon.
Ei mitenkään voi väittää että tämä rojekti kaatuisi osien puutteeseen, esim. mulla on myynnissä täydellinen poikittaiskoneen jatkeeksi tuleva syncron voimansiirto joka sisältää kaiken muun paitsi ne peltityöt. Nyt vaan tekemään niitä tekoja!

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 13.8.2009 23:22

No mikset räväytä samalla myös taakse ovet? ;)

Minulta löytyy edullisesti

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 14.8.2009 6:28

koska se ei onnistu laillisesti :/ suunnittelin asiaa mutta ...

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 14.8.2009 8:56

tuossa "ovet taakse" kommentissa olis hieman perää,kun kolmiovisen etuovet ovat viisi ovista jonkin verran pidemmät.Eli kolmi ovisesta keula ja viis ovisesta b-pilarista taaksepäin.Huomaiskohan inssi kun golffi venyis katsastusten välillä 15cm = )
"syötin pinaattia sille" = )

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 14.8.2009 18:17

onnistuu se varmaanki. onhan noita neliovisesta tehty coupejaki suomesta. niin miks ei toisinpäin?

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 14.8.2009 23:31

Vaatinee kuitenkin poikkeusluvan Ake:lta? :)

Alexf
-
Viestit: 225
Liittynyt: 24.3.2005 13:15

ViestiKirjoittaja Alexf » 15.8.2009 11:44

Joskus selvittelin tuota nelikon tekoa etuvetosesta. Soittelin AKElle, volkkarille ym... Volkkarilta löytyi n. 2 tunnin linjoillla roikkumisen jälkeen heppu, joka tosiaan tuntui tietävän asiasta.

Muistaakseni vuonna -88 on keksitty koko "mallisarja" käsite, joten ennen sitä tehdyt etu- sekä nelivetoiset kuuluvat samaan "vw golf" kategoriaan, toisin sanoen saa muuttaa nelivedoksi. Mallisarja käsitteen keksimisen jälkeen tehdyt kuuluvat kategorioihin vw golf etuvedot ja vw golf nelivedot, joten niitä ei saa risteyttää. Sama kun vaihtais passattiin scirocon perän B-pilareista taaksepän.

Tuo vuosi -88 on sitten hatara 1,5 vuooden takainen muistikuva, eikä fakta (viisaammat korjatkoon). Pyysin heppua lähettämään aiheesta s-postia ja annoin jopa osoitteenkin, vielä ei oo kuulunu. Itsellä kun ei ole tämä homma enää ajankohtainen, niin on selvittäminen jääny.

Itellä on ollu aika monta etuvetosta kakkista. Nyt on 1 syncro ja täytyy kyllä sanoa että onhan se pohja ihan erilainen.

Tosta ostat valmiin nelikon. Muuta tarvi kun turpo ja tonttiin.

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 15.8.2009 13:00

Marmori tiskillä kävin ja olet aivan oikeassa kuuluvat samaan mallisarjaan. Ja pohjan erot eivät kuvien mukaan ole kummoset siellä on kiinnikkeet eri ja kontin pohja on korkeempi. Kyseiset osat saadaan jopa tilattua 300 yhteensä ja ne ovat alkuperäis osia:D

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 15.8.2009 16:00

Kardaanitunneli on myös korkeampi syncroissa. Ei muutakuin pellit tilaukseen ja vaihtoon.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.8.2009 17:49

Hetkinen, miksi se lattia nyt pitää ostaa valmiina? Eikö se ollut ihan älyttömän helppo tehdä itse ja ei ole mitään ongelmia sen katsastamisen kanssa niin?

Hitto sä saat muuten hyvät alennukset VW:ltä, voisitko pikku provikalla ruveta myymään osia eteenpäin? Kattelin äkkiä että pelkästään muutama kappale takapään peltejä maksaa yli tonnin. Tuostakin puuttuu vielä paljon pikkupeltejä ja kardaanitunneli...

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 15.8.2009 19:48

kyllä mä sen itse teenki mutta... Kysyinpä nyt hintaa samalla. Kardaanitunnelinkin korotus onnistuu melko helposti jos vaan löytäisi korkeuden. En sitten laillisuudesta tiedä... Vielä

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 15.8.2009 22:50

Ennen kuin väittää puoleen tai toiseen onko etuvetoisen Golfin muuttaminen 4-vetoiseksi mahdollista, kannattaa tutustua esim. oheiseen linkkiin http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3654603&page=1

Netistä löytyy muitakin vastaavia projektikertomuksia. Muistelisin nähneeni jopa tarinaa 4-vetoisen Corradon rakentamisesta. Jossain ja joillekin se siis vaikuttaisi olevan mahdollista.

Omassa pihassa seisoo niin etu- kuin nelivetoisia Golfeja. Molempien alla on tullut vietettyä aikaa toisinaan turhankin usein ja paljon. Tallissa makaa myös yksi ylimääräinen syncron tekniikka (ei myynnissä). Jos sen sovittaminen etuvetoon (2-ovinen) olisi lain puolesta mahdollista, niin se olisi varmasti mielenkiintoinen projekti. Mutta, kun aihio on vm. ´89, ja sen saanti kilpiin 4-vetoisena ei onnistu, niin eipä ole tarvinnut sitäkään ryhtyä tekemään.

Syncron tavaratilan lattian, poikittaispalkin ja muiden tarvittavien peltiosien teko suorasta pellistä ei liene aivan mahdotonta. Itseltäni se ei onnistuisi, mutta tunnen parikin peltivelhoa, jotka siihen saattaisivat kyetä. Onnistuuko se tämän tarinan päähenkilöltä, jää toivottavasti nähtäväksi. Itse toivotan Lucakselle (huom. nimimerkki tunnetaan sähköjärjestelmien valmistajana pimeyden ruhtinaana) onnea ja menestystä. Sitä kun varmasti tarvitaan.

Mitä tulee vielä autojen hakuun saksasta, niin yhden raadon 12 vuotta sitten sieltä hakeneena en pidä sitäkään kovin simppelinä juttuna. Ehkä ajat ovat muuttuneet, mutta ymmärrän hyvin, jos joillekin on helpompi kotitallissa vääntää peltiä vaikka kaikki talven pitkät illat ja yöt, kuin lähteä vieraasta maasta parempaa aihiota hakemaan. Itseltäni ei auton haku olisi onnistunut ilman hyvän saksankielen omaavan ystävän arvokasta apua.

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 16.8.2009 11:03

joo no mulla on se poikki palkki metsästyksessä. edes aihio sellaiseen. joo oon mä pimeyden ruhtinas

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 17.8.2009 9:12

Soitin katsastus asemalle ja kysyin jokaisesta varmasta tiedosta jonka oon netistä metsästänyt ja teikäläiset mulle kertoneet. Tuomio on tämä. Kun on neliveto ajelee katsastus asemalle ja lyö paperia kouraan jossa näkyy normaali etuvedon ja nelivedon erot niin pelleistä kun normista akselisto sun muista eroista. Ja kaikki hitsaus saumat näkyvillä eli esim pohjassa ei massaa saa olla hitsi saumojen päällä. Autosta saa muuttaa kaiken tarpeellisen kontin pohjan saa korottaa vakio pellillä eli ei tarvitse olla ostetut pellit eli itse tehdyt kelpaa. Taka akselisto kiinnittyy palkkiin jota etu vedossa ei ole ja sen saa tehdä itse tai soveltaa jostain mitään muuta ei ole kunhan on alkuperäistä vastaava eli kiinnitys pisteet samat.

Nyt enää vaa palikat ja siitä alkaa taas hilpee määrä pelti töitä :D

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.8.2009 9:47

^ja nämähän kannattaa käydä hakee esim.kirjallisessa muodossa ettei tulekaan yllätyksiä sitten.

Alexf
-
Viestit: 225
Liittynyt: 24.3.2005 13:15

ViestiKirjoittaja Alexf » 18.8.2009 20:17

Just do it. Odotan kyllä suurella mielenkiinnolla.

puerco
-
Viestit: 1641
Liittynyt: 7.10.2003 17:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja puerco » 18.8.2009 22:48

Aika projekti. Mikäs siinä.. ohan ne I koppasenkin jälkee tehtaalla tehnyt II koppasen. Kaippa se kotonakin onnistuu

Jösses mitä säätöä

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 21.8.2009 14:02

Ei vittu että putosin:)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 21.8.2009 14:19

Eiks noita tehtaalla tehtyjä syncron koreja luulis saavan kuitenkin ihan edullisesti. Eihän tossa oo mitään järkeä ruveta tekemään noita muutoksia ite. Ja vielä 1.3 koppaan, ei hyvää päivää... :P

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 24.8.2009 17:00

Auttakaas taas vähän. Tarvitsen tietoa miten saan synckron sähköt kytkeettyä kiinni ja mitä osia tarvitsen. Olen tässä itse tutkinut ja löytäny varmaa 1 kirjan verran tietoa miten se toimii. En oo löytäny kytkentä kaavioo tai osanumeroi palikoista tai mitn. Jos jollakin on mielessä joku linkki ni postatkaa tänne

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 24.8.2009 17:21

Siis mitä? :D Syncron sähköt? Eikös Syncrossa ole ihan samanlaiset sähköt, kuin etuvedossakin... :D Ei se Mk2 golfin neliveto sentään mikään Haldex ole.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 24.8.2009 18:29

perussähköt on saman vuosimallin mk2 malleissa samat.

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 25.8.2009 0:26

oonkos nyt ymmärtäny ihan väärin :o mun mielestä siin mainittiin että siihen perä murikkaan tulee jotn johtoja jotka säätelee taka renkaitten pyörimistä esim 4 veto pois peruuttaessa. vai sekotanko tohon haldexiiiiin :D

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 25.8.2009 17:32

vissiin joo sekotat. ei noissa oo mitään tieteiskoneellista toimintaa.

mpo
-
Viestit: 296
Liittynyt: 23.7.2003 9:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja mpo » 25.8.2009 19:33

Eikös kuitenkin pakkivalo kytke alipainekellon kautta viskon päälle pakittaessa.??

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 25.8.2009 20:42

Juu kyllä sinne alipaineletku ja yks töpseli menee.

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 28.8.2009 0:13

.nyt on hommattu 4 veto tekniika muutamaa ikku juttua vajaa vain :D yli huomenna nähään miten äijän käy :D

mpo
-
Viestit: 296
Liittynyt: 23.7.2003 9:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja mpo » 28.8.2009 14:06

Minkäslainen auto toimi tekniikan luovuttajana?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 28.8.2009 15:27

Itse normaalien ruosteesta johtuvien peltitöiden kanssa painivana ja vaihteiston swapista (4v-->5v) johtuvasta "kardaanitunnelin" modaustarpeesta murehtivana en ymmärrä tuon nelivetoswapin järkevyyttä, mutta tokihan sellaisen saa tehdä ja oikeaa tekemistä on aina ilo katsoa.

Seuraavaksi me varmaan saamme projektin, jossa neliovisesta kakkiksesta tehdään kaksiovinen :)

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 28.8.2009 18:59

kannattas samantien jumpata sinne vr6 motti ja tehdä avokin.

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 29.8.2009 19:59

passatti. siitä koko alusta :D paitsi iskareista en vielä tiedä. perjaatteessa sinne saa mitkä vaan :D tässä ekoja kuvia. kun taka akselisto on kiinni golffissa. 4 tuntii kesti mutta loppu tulos on hyvä ;D

Kuva

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 29.8.2009 23:50

on se prkl nopea tekeen peltitöitä. vain 4 tuntia takakontin pohjankorotukseen. prkl. tuuks tekeen mullekki uuden pohjan jettaan? kait nyt päivässä onnistuu? ja jos koneen rakentaisit samaan syssyyn

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 30.8.2009 1:26

saisko noita kuvia lisää miten teit ja millainen lopputulos?

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 31.8.2009 21:11

en kuseta ei siinä menny kauvaa. johtuu meinaa osa valinnasta. mulla on passatin akselit jotka ei ainakaan vie enempää tilaa kun siinä nyt on. kiinnitin alkuperäisen taka akselin kiinnikkeisiin ja sivupalkkeihin. tänään sain myös passatin etu akseliston kiinni. puuttuu vielä etu kiinnikkeet.

tässä kuvia

Kuva
etu akselisto. edestä vielä tunkin varassa.

Kuva

tollanen paikka vailla kiinnikettä

Kuva

siin on nyt paras kuva taka akselista täkaata päin

Kuva
edestä päin

Kuva

toisen puolen taka akselin takatuennan kiinnike

Kuva

siinä perus kuvaa pohjasta

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 31.8.2009 22:10

tämähän alko käymään mielenkiintoiseksi :) jatka samaan malliin

mpo
-
Viestit: 296
Liittynyt: 23.7.2003 9:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja mpo » 31.8.2009 22:29

en kuseta ei siinä menny kauvaa


Rakentaa voi niin monella tavalla.
Siinä missä toiset vielä suunnittelee, toiset on tehnyt jo viisi virhettä..

Itse suunnittelen ja sitten teen ne virheet..

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 1.9.2009 6:49

Mä sovitan. Mietin sovitan kysyn muitten mielipidettä mietin lisää ja sovitan lopuks kiinni

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 1.9.2009 14:44

Täällä foorumilla nyt ei kannata kysellä muuta kuin että miten BBS:t asennetaan alle oikeaoppisesti, siis sikoosomisti vai mikä se oli :)

Oikea asenne tekijällä, noista kovin kannustavista kommenteista huolimatta. Noin se rakentelu kuuluukin tapahtua, ennakkoluulottomasti vain kimppuun ja kats.konttorin kautta viimeisimmät pelisäännöt selville, kun täällä taitavat jumia vielä 90-luvulla nuo tiedon ammattilaiset.

Ainoa mikä vähän mietityttää, niin kuinka suhtautuvat konttoorilla kun autossa on käytetty Passatin nelivetoalustan osasia ja tuo kuitenkin Golf.. mutta jospa menis läpi, paha sanoa.

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 1.9.2009 16:14

akseliston muutos voidaan hyväksyä mikäli alle laitettu akselisto on vähintään vastaavasta autosta ( tarkoittaa tehoja ja painoa) ja mikäli akseli väli ei muutu yli sataa milliä

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 1.9.2009 19:02

Pakko nostella peukaloita ylöspäin. Oon seurannu tätä jo hetken, ja meinasin kommentoidakkin tossa aikasemmin tämän pään aukomisen tiimoilta,mitä tällä foorumilla niin kovasti on harrastettu,harrastetaan ja tullaan varmasti harrastamaan jatkossakin.Mikä mielestäni on kovin ikävää.


Jospa se päänaukominen tässä topikissa rupiais pikkuhiljaa loppumaan.
Jotkut eivät vaihda kun sen alustan ja vanteet.

Jotkut vaihtavat muutakin,eivätkä pelkää paskoa käsiään tahi lyödä käsiään silkkaan paskaan.

Joltain puuttuvat kiinnostus,taito,tilat,työkalut ja rahaa.

Tän rojektin toteuttajalla on pakko olla ainakin vähän kaikkia.

Jatkahan samaan malliin,tuli se kilpiin tai ei

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 1.9.2009 19:42

kiitoksia kerrankin kunnolla piristävää palautetta :D mun projektissa on työ kaluja halua ja tilat ei juurikaan rahaa :D kaiken mahdollisen oon tehnyt itse ja käytän kierrätys materiaaleja sekä osia 3 eri autosta jokainen hinta haarukalta 100- 200.

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 1.9.2009 19:58

Kyllä tuo tuosta varmaan joskus valmistuu. Ja jos ei kilpiin saa niin aina sitä rata pelin voi tehdä.

Marko.l
-
Viestit: 173
Liittynyt: 9.2.2004 19:41

ViestiKirjoittaja Marko.l » 2.9.2009 13:16

Muista en tiedä, mutta itse nautin tässä ns. autoharrastuksessa nimenomaan siitä itse rakennusvaiheesta ja siitä tekemisen meiningistä. Suurimalla osalla kun tuntuu näiden vehkeiden kanssa olevan käytössä se ajatusmalli, että mahdollisemman nopeasti/helposti läjään ja kylälle saalistamaan takapenkin täytettä/keräämään foorumille rispektiä postaamalla kuwia niiden jo aikaisemmin mainittujen bebsien asennuksesta ruosteiseen kakkikseen.

Ehkä eniten mua kuitenkin nauratti kommentti(t) tuosta pohjan muokkaamisesta joka joidenkin mielestä tuntuu olevan jopa mahdotonta. J*malauta jätkät, se on vaan peltiä.

Mutta ei mulla sen kummempia. Topicin aloittajalle toivottelen työn iloa!

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 2.9.2009 13:30

Heh, kerrottakoot että olen tehnyt autojen pohjia lähestulkoon nollalähtökohdista suorasta pellistä kun mitään ei enää ole ollut jäljellä, ja uutta aihiota ei ole saanut. Sekä olen tehnyt pohjapeltien vaihtoja ihan uusilla valmiiksi muotoonprässätyistä. Että tämän valossa pystyisin mielestäni puhumaan asiasta realistisesti. Edelleenkään en nyt vaan näe mitään järkeä asiassa, koska valmiita hyviä koppia saa niin halvalla. Niin monta aloittelevaa harrastelijaakin olen tämän elämäni aikana nähnyt lopettavan harrastuksen alkuunsa, ollaan ostettu se huono yksilö "tää on hyvä, tämän kanssa oppii hitsaamaan ja ropaan". Kunnes vuoden painittuaan ruostekorjausten kanssa projekti on jäänyt sinne tallin nurkkaan eikä edes enää kusta sitä päin.

Nyt kuvista hieman päätellen tätä projektia ei tehdä kaikkien taiteensääntöjen mukaan, joka helpottaa paljon asiaa. Hieman haukottelen täällä kyllä jos asiat etenee loputkin tähän malliin, jos joku katsastusmies hyväksyy tämän rakennelman.

Marko.l
-
Viestit: 173
Liittynyt: 9.2.2004 19:41

ViestiKirjoittaja Marko.l » 2.9.2009 15:28

Jos niitä nelivetokoppia saa puoli-ilmaiseksi niin missä on ne "onko järkee vai ei"-huutelijat siinä vaiheessa kun etuvetoiseen kakkikseen asennetaan sitä ämpärin kokoista holsettia?

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 2.9.2009 16:26

Eikös tuossa ollu tuo koppa sellasessa kunnossa että ruostevauriot ei juuri hypi silmille? Itsekin 1,3 CL ~500t ajetusta innostuin tekemään ns. GTD-pakun kun ei ruostetta ollu käytännössä lainkaan niin pysty keskittymään olennaiseen. Ja "aihion" hinta oli todellakin kohdallaan, verrattuna originaali TD/GTD-versioihin joissa ei valinnanvaraa ole yhtään kun verrataan esim. GTI-tarjontaan.

Semmonen "puoli-ilmanen orkkissyncro" ei varmasti ole pelleiltään kovinkaan häävi, mutta nykymuotiahan on pitää siitä alkuperäisyydestä kiinni, vaikka sitten hitsaamalla tuhannen murusta uusiksi. Kukin tavallaan ja muotien mukaan, ilmeisesti. Tuommonen syncro mahtaa "puoli-ilmasenakin" maksaa jo lähemmäs nelinumeroisen summan, kun 1,3 koppia saa muutamalla kympillä parhaimmillaan.

Asiaa tai ei, mutta ompahan vähän muutakin näkökulmaa välillä. Mielenkiinnolla kyllä seurailen tämän edistymistä, varsinkin ku alkaa se katsastus lähentyä :)

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 2.9.2009 18:00

tämän auton pohjaa ei tarvitse paljoa muokata kardaani tunnelia täytyy näillä näkymin korottaa vähän !! Olen tehnyt ja tulen tekemään tätä autoa tieteen sääntöjen mukaan " " niin hyvin kun tilat ja työ kalut sen sallivat. mun puolesta voit itse ostaa valmiin neliveto korin jos mielesi tekee. minä en sitä osta. tämä kori tuli paljon halvemmaksi ja tiedämpä ainakin miten autoni on tehty. ja mistä edes luulet löytäväsi 4 veto golffin korin helposti.

auto on täysin laillinen ja tulee olemaan vielä kilvissä. sitä en lupaa että menee ekalla läpi mutta en nyt aivan täysin usko että se monta yritystä vaatii. jos ei mene ekalla läpi se johtuu että jotn on päässyt unohtumaan.

Timberman
-
Viestit: 156
Liittynyt: 2.1.2004 17:24

ViestiKirjoittaja Timberman » 2.9.2009 23:23

Katsatukseen on kuvista päätellen vielä pitkä matka. Eniten itse olisin huolestunut prosenteista. Lähtökohdan ollessa 1,3L, niin vaihdettavia osia osia kertyy pitkä lista; moottori, vaihteisto, voimansiirto, taka-akseli ja bensatankki ainakin.

Kuten edellä mainitsin, olisin itsekin kiinnostunut vastaavasta swapista, jos sen omaan autoon saisi laillisesti tehtyä. Mielestäni tässä on järkeä aika lailla. Hyvät Syncrot alkavat olla jo aika harvinaisia ja arvokkaita, puhumattakaan kaksiovisista sellaisista. Niitä ei kovin paljoa ole ainakaan minun silmiin osunut. Ei edes ulkomaisilla myyntisivuilla. Mieluummin vielä ainakin itse muokkaan peltiä tehden muutoksia kuin hitsailen ruostekorjauksia. Oli sitten valmiita korjauspaloja tai ei.

Syncron taka-akseli kaiketi mahtuu paikallensa etuvetokoppaan poistamalla varapyöräkotelo. Tämän jälkeen siellä pitäisi jo olla riittävästi tilaa taka-akselille. Vai kuinka ?? Heh, eli ei se niin suuri ihme ole jos se 4 tunnissa onnistuu. Toki lopullinen asennus edellyttää sen poikittaispalkin rakentamisen sekä takapään "runkoaisojen" vahvistamisen.

Niin, ja Syncro-Passatin taka-akseli on sama kuin Golfissa. Sitä tuskin tarvii katsastuksessa edes mainita. Osanumeroita kannattaa tarkastella etkasta.

Visko-kytkintä ei voi kytkeä päälle tai pois päältä. Se joko on aina toiminnassa tai on rikki. Sähköllä ja alipaineella lukitaan taka-akselilla oleva eräänlainen tasauspyörästö, jonka jälkeen takapyörät vetävät myös peruuttaessa. Muuten takapyörät välittävät voimaa vain eteenpäin ajettaessa.

Toistamiseen, onnea projektiin !!

Marko.l
-
Viestit: 173
Liittynyt: 9.2.2004 19:41

ViestiKirjoittaja Marko.l » 3.9.2009 8:11

Niistä prosenteista ei nykyään kannata enää hirvästi stressata. Kanta-autotarkastushan on jäänyt jo unholaan ja itsekantava kori varusteineen haukkaa prosenttiosuudesta 58%. Melkoinen seppä saa siis olla jos meinaa saada prosentit yli viidenkymmenen.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 3.9.2009 21:54

^^eihei Timberman... runkonumeroa myöten pitää selvittää mistä akseli, kone yms. on.

mcpete
-
Viestit: 170
Liittynyt: 27.7.2003 16:28

ViestiKirjoittaja mcpete » 3.9.2009 23:51

Kuinka saat tämän kulkemaan joskus suoraan? Onko sulla kori ihan jossain pukissa, kun akseleita sovittelet paikoilleen? Pakko myöntää, että ihan tämän topikin takia olen taas jaksanut ffp:tä lueskella. Saman tyyppisestä syystä joskus seurailin dynyäkin. Sielläkin on joskus aikamoisia teeseitse miehiä.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 4.9.2009 7:11

Saman tyyppisestä syystä joskus seurailin dynyäkin. Sielläkin on joskus aikamoisia teeseitse miehiä.

Niin on, taidetaan muistaa tälläkin foorumilla ne sivikin itse tehdyt tukivarret.

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 4.9.2009 11:01

Helposti. Koska seka etu että taka akselin toiset kiinnikkeet ovat vakiot. Ja kun saadaan auto alas tolpilta ja näin voidaan akseleista ottaa risti mitta ja säätää viimeset millit. Kiinnikkeiden reijät kun ovat pari kolme milliä väljät

drunkenmaster
-
Viestit: 58
Liittynyt: 17.9.2004 21:42

ViestiKirjoittaja drunkenmaster » 10.9.2009 16:36

ei muutaku tsemppiä projektiin!

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 10.9.2009 18:25

Nyt kun täällä aiheessa on kommentoinut asiantuntevaa porukkaa niin voisin samalla kysyä että miten onnistuisi etuvetokopassa moottorin siirto takakonttiin siis noin lain puolesta? Vähän leikkelee tilaa ja apurunko ja koneenkannakkeet sinne... :)

nj^
-
Viestit: 548
Liittynyt: 15.5.2008 17:38

ViestiKirjoittaja nj^ » 10.9.2009 19:33

miks sä niin haluat tehdä? Ei ole golffia tehty takavetona niin joutusit pitämään auton etuvetona, mutta sitten keula niin kevyt että terve ja heipähei..

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 10.9.2009 19:42

totta. sen tulisi olla joko neliveto tai etu veto. en sitten tiedä moottorin siirrosta :D

lucas
-
Viestit: 83
Liittynyt: 31.7.2009 16:06

ViestiKirjoittaja lucas » 13.9.2009 11:44

saako golffiin valmiina kytkin levyjä jotka on varustettu paksummalla keskiöllä mutta sopivat 1.8 vakio vauhtipyörään. mulla tuli meinaa ongelma :D 4 veto laatikossa on se akseli johon kytkin levyt kiinnittyy ni 2 mm isompi jos oikein muistan :D ja 4 vedon kytkin on 2 cm leveempi ni ei sovi vauhtipyörän sisälle :D

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 13.9.2009 20:49

228mm vauhtipyörä ja levy&asetelma sen mukaan paljonko momenttia on turbokiukaasta tulossa...

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 20.9.2009 20:10

Olikos sulla nyt siis 020- vai 02A-tyypin laatikko? Vaikuttaa kytkimen valintaan huomattavasti. Miksi muuten käytät passatin etukelkkaa kun se kakkiksen omakin kävisi vallan mainiosti? Olis voinu säästää ne etummaiset korvakkeetkin...

Miikael
-
Viestit: 89
Liittynyt: 29.3.2006 20:53

ViestiKirjoittaja Miikael » 29.11.2009 21:36

Mites tää projekti etenee, vai viettääkö talviunia? Kiinnostaisi tietää, tuleeko tee-se-itse nelikko toimimaan.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa