projekti: kevätkiillotusta

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

projekti: kevätkiillotusta

ViestiKirjoittaja Maikki » 8.4.2009 21:08

En oikein ollut varma kuuluuko tämä projektiosastolle kun työvaiheista ei ole paljoa kuvia niin laitoin tämän tänne.

Kun suurelle osalle tämänkin foorumin jäsenistä auotn kevätkiillotus tuntuu tarkoittavan pikaista pesua halpahallin halvimmalla vahashampoolla ikivanhalla pesusienellä ja pikaista vahausta korrek/biltema-vahalla joka levitetään trasselilla ja kiillotetaan vanhasta t-paidasta tepäistyllä rievulla niin asiat voi tehdä toisinkin...

Vaihe 1: likainen auto

Kuva

- esipesuksi pineline ja pesu 2 ämpärin menetelmällä pesukintaalla. Tällä menetelmällä pesuvesi säilyy puhtaana loppuun asti ja vain pesukintaan huuhteluvesi likaantuu

Kuva

Tässä vaiheessa voisi luulla että maalipinta on puhdas mutta puhdistus claybarilla osoittaa ihan muuta. Claybar imee itseensä pien, pihkan jne epäpuhtaudet ja tekee maalipinnasta lasinsileän. Claybaria liikutetaan vain kevyesti painaen maalipinnan päällä käyttäen detaileria liukkarina

Passat oli suhteellisen puhdas. Kuva katon putsaamisen jälkeen

Kuva

mutta isäukon auto olikin jotain muuta. Kuskinoven alareuna putsattuna

Kuva

Vesi helmeilee iloisesti claybarkäsittelyn jälkeen

Kuva

Konehuonetta ei kannata unohtaa. Pinelineä, pahimmat kohdat hinkkaus siveltimellä, huuhtelu ja meguiarsin #40 vinyl&rubber care päälle

ennen

Kuva

jälkeen

Kuva

seuraavaksi vuorossa kiillotus. Koneena ihan Bilteman 29.90€ kiillotuskone mutta ihan oikeilla laikoilla joita myy esim. www.carwaxzaino.fi. Epäkeskokone on varsin anteeksiantava kone aloittelijalle jolla ei saa tuhoa aikaan Kiillotusalueen koko kannattaa olla esim 1/6 konepellistä ja kiillotusaine pyyhitään mikrokuituliinalla samantien pois.

Uuden sukupolven aineet ei tarvitse kikkailua veden kanssa vaan esim meguiarsin #80:stä tuntuu pystyvän hinkkaamaan niin pitkään kuin haluaa ilman kuivumisen pelkoa.

Listat kannattaa teipata ennen kiillotusta jottei niitä tarvitse putsailla kiillotuksen jälkeen/ saa naarmuja niihin. Passat teipattuna

Kuva

Näihin naarmuihin keskikarkeat laikat ja meguiarsin #83 dual action cleaner/polish ei tehonnut ollenkaan

Kuva

Kun taas -04 mersuun se tehosi näin hyvin

Kuva

Ja Dodo Juicen Lime Prime tehosi näin hyvin focuksen suht pehmeään maaliin. Lime Primen pitäisi olla maalipinnan kevyesti puhdistava ja kiillottava aine mutta puhdistusteho kyllä yllättää positiivisesti

Kuva

Passattiin tarvittiin järeämpiä aineita joten Meguiarsin #105 ultra cut compound leikkaavilla laikoilla käyttöön ja jotain saatiin aikaan. Passattiin olisi oikeasti tarvinnut käyttää rälläkkämallista konetta maalipinna kovuuden takia mutta nyt mentiin näillä

etulokasuoja kiillotettu

Kuva

50/50

Kuva

Seuraavaksi viimeistely pehmeillä laikoilla ja meguiarsin #80 speed glazellä

ja lopputulos

Kuva

Maalipinnalle saa todella paljon aikaan jo pelkäällä autoglymin super resin polishilla koneella levitettynä. Poistaa jonkinverran naarmuja (tosin fillerit täyttää niitä enimmäkseen) ja palauttaa yllättävän paljon kiiltoa

Mutta passatti sai päällensä ensin Meguiarsin gold class vahaa ja toiseksi kerrokseksi Chemical guysin butter wet wax. Nämä levityssienellä levitettynä ja mikrokuituliinalla kiillottaen. Kumi ja muoviosille meguiarsin gold class trim detailer

lopputulos

Kuva

Eli mitä tehtiin:
- esipesu
- pesu
- claybar-käsittely
- uusi pesu jotta saa detailerin pois maalipinnasta
- kiillotus
- vahaus

Aikaa meni tietysti enemmän kuin tunti mutta lopputulos on kyllä sen arvoinen. Ei tarvitse ihmetellä karkeaa ja naarmuista maalipintaa jossa vaha ei pysy.

Seuraavaksi vuorossa on sisätilat mutta ne teen myöhemmin.

teaseriksi kuva saabin kojelaudasta käsiteltynä meguiarsin #40:llä. Huomaa ero kun osa ratista on vielä käsittelemättä

Kuva

Mielipiteitä saa esittää...

Heke26
-
Viestit: 186
Liittynyt: 18.11.2008 17:33

ViestiKirjoittaja Heke26 » 8.4.2009 21:17

Näyttää tosi hyvältä! Millä aineella saa ruosteet parhaiten pois? :D

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 8.4.2009 22:12

Kyllä tämä projektiosastolle sopii oikein hyvin, tässähän on varsin yksityiskohtaisesti kerrottu minkälaisia aineita käytettiin ja miksi!

Rantalankila
-
Viestit: 115
Liittynyt: 26.10.2007 1:51

ViestiKirjoittaja Rantalankila » 8.4.2009 22:18

Tämä claybar on uutta minulle.

Itse olen käyttänyt Hempelin venevaha tuotteita ja olen tyytyväinen ollut.
Ensin CLEAN & POLISH:lla pohjustus (joka varmaankin ajaa saman asian kuin tämä claybar), jonka jälkeen HARD WAXit päälle. Sitten vain ihastelemaan :)

ps. Ei passattiakaan ihan heti samaksi autoksi tunnistaisi :D

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 8.4.2009 22:23

Ei aja cleanerit samaa asiaa. Claybar on tarkoitettu puhdistamaan kaikki mahdollinen likajäämä ennen kiillotusta/vahausta ettei sitten tule hierottua niitä pieniä likajäämiä maalia vasten. Tarkoitushan on kuitenkin päästä eroon naarmuista eikä tehdä niitä lisää.

Tuo CLEAN&POLISH on varmaan vastaavaa kuin esim. Autoglymin SRP.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 9.4.2009 0:07

Asiallista tekstiä.

asiat voi tehdä toisinkin...


Kuva

Tällänen kuva löyty foorumin syövereistä. Jotain jääny kertomatta auton hoidosta..
Viimeksi muokannut Opinions, 9.4.2009 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 9.4.2009 8:07

wax on

wax off

pitihän sitä iltaohjelmaa keksiä bugrunissa :) Allu voi tehdä tuon sun ykköselle seuraavassa bukkakerunissa, minä en tänä kesänä pääse kun lomat on vasta heinäkuussa.

toisaalta: detailing: I thought the girls liked a polished hood...

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 9.4.2009 8:26

Maikki, ei kai tuo carwaxzaino niitä laikkoja kauppaa? Ei ainakaan mun silmään osunut? Tilasikko Meksun pro-tahnat ihan suoraan jenkeistä vai?

Nimim. Laikkojen tarpeessa.

RiXaa
-
Viestit: 493
Liittynyt: 9.2.2007 17:28

ViestiKirjoittaja RiXaa » 9.4.2009 8:46

Noniin ei jääny kyllä enää mitää kysyttävää. tosta kopioin kauppa listan ja illalla kovaa hinkkausta:D:D

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 9.4.2009 8:51

Marko: kyllä kauppaa noita 4" laikkoja ja ihan edullisella hinnalla ja löytyy 5 tai 6 eri kovuutta. Näköjään laikkoja ei ollut sivuilla mutta kysy maililla Jyrkiltä. isompia hyviä laikkoja 5-6# sitten löytyy 3m:ltä tai meguiarsilta. megulta 3 erilaista cutting, polishing ja finishing.

Käytännössä alkuun pärjää 2 paria keskikovia ja 1 pari pehmeitä laikkoja tuon Bilteman (17-088) koneen kaveriksi. Motonetissä oli jossain välissä samannäköistä konetta myytävänä 9.95€

Clas Ohlson myy jotain sonaxin laikkoja reilu 7€/pari. Tosin löytyy vain yhtä karkeutta mutta noitakin voisi mielenkiinnosta kokeilla.

Väriforumista pitäisi kyllä löytyä #80 ja #83 ja megun vahat, shampoot jne. #105 ei ole vielä maahantuontiohjelmassa niin sen tilasin www.elitecarcare.co.uk

Jos saparoa myllytät niin riittää varmasti tuo #80. Audin kanssa sitten meneekin aikaa kun lederhosen on maalannu nämä lievästi sanottuna kovalla maalilla

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 9.4.2009 10:18

Kiitoksia Maikki. Mulla on Flexin rälläkkämallia oleva kone, portaattomalla kierrosluvun säädöllä. Laikkoja on mukamas ollu vaikea löytää, ja Flexin omat laikat on jonkin verran hanurista. Esim. kovuudesta ei ole mitään hajua ja niitä saa juurikin sitä yhtä mallia.

Pitänee koittaa noita pro-mekuja metsästää sitten. En ollut kauheen vakuuttunut noista mekun tavismalleista, esim. Carnauba vaha oli aika huonoa kiilloltaan ja kestoltaan. Zaino pesee kiillossa/kestossa mennen tullen. Noista kiillotusaineista oon kuullu pelkkää hyvää.

Otto -89
-
Viestit: 96
Liittynyt: 15.11.2008 19:47

ViestiKirjoittaja Otto -89 » 9.4.2009 10:29

Itse tilasin megun aineita www.harmaatuonti.com Palvelu oli tosi hyvää:) Golffiin vedin sen 3:en aineen systeemin ja sit guick detaileria päälle, kyllä tuli hyvä! Käsin työskentelin. En voi muutakuin antaa positiivista palautetta megun aineista, suosittelen

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 9.4.2009 10:46

Marko: melkeinpä mistä tahansa automaaliliikkeestä löytyy 3M:n laikkoja ja väriforumilta megun laikkoja.

Megun carnaubavaha on kyllä ihan hanurista mutta gold class ja NXT 2.0 on ihan eri luokkaa kiilloltaan. NXT on noista kahdesta kestävämpi. Isäukon auton vahasin syyskuun lopulla NXT2.0:lla mutta puolet katosta Prestan Best Waxilla. Maaliskuun alussa NXT helmeili vielä iloisesti kun Presta oli jo antautunu.

#80:nen kestää ka kestää maalipintaan hieromista niin ettei kuivu ja tehoaa yllättävän hyvin naarmuihin. #83 on todella hyvää ainetta myös

Zainot onkin sitten pikkasen eri hintaluokassa kuin megun vahat ;)

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 9.4.2009 12:08

Itse tilasin megun aineita www.harmaatuonti.com Palvelu oli tosi hyvää:) Golffiin vedin sen 3:en aineen systeemin ja sit guick detaileria päälle, kyllä tuli hyvä! Käsin työskentelin. En voi muutakuin antaa positiivista palautetta megun aineista, suosittelen


Juurikin tuo kolmen stepin vahasetti on perseestä. Toisaalta, Zainoon kun on tottunut niin peruskiilto ei enää kelpaa.

Pitää tosiaan laittaa tahnaa tilaukseen, kuin myös laikkoja.

Otto -89
-
Viestit: 96
Liittynyt: 15.11.2008 19:47

ViestiKirjoittaja Otto -89 » 9.4.2009 12:37

Miten niin toi megun homma on perseestä? Itellä ei oo kokemusta ku Glymin tuotteista ja nyt megun täst 3:en aineen. Mielestäni ainaki megun aineet mukavempia käsitellä ja eikä aineita niin hirveesti kulunu. Ja kyllä kiiltokin on ihan kohdallaan. Vaikka pelkästään käsin laitoin. Onko Zaino tosiaan vielä paljon parempaa mitä megu?? Luulin että megun tavarat jo on ihan laadukkaammasta päästä??

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 9.4.2009 13:47

Otto: Megun deep crystal carnaubavaha on aika heikko esitys verrattuna gold classiin tai NXT 2.0:aan.

step1 on ihan ok ja step 2 glaze on ihan hyvä muttei mitään ihmeellistä kumpikaan verrattuna siihen että vetää auton läpi #80:llä

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 9.4.2009 15:38

Minä olin anakin ihan tyytyväinen meg`sin 3step-systeemiin. Korvasin tosin aineen nro3 Prestan Best Wax:lla. Tarkoitus olisi itekkin nyt kiillotella omat autot kevään mittaan, varmaan #83, #80 ja Lime Primellä pitää kokeilla ja vertailla. Dodo juicen "Banana Armour"iakin olisi odottamassa testausta.

Edit. Täältähän niitä 4" laikkoja löytyy:
http://www.carwaxzaino.fi/trolli/shop/?p=productsList&iCategory=24

Simeoni
-
Viestit: 536
Liittynyt: 26.10.2008 7:11

ViestiKirjoittaja Simeoni » 10.4.2009 12:38

Mitkä liikkeet Tampereella myy noita Meguiars:n tuotteita? Onko Käyttöauto ainoa?
Edit: Värifoorum näköjään löytyi hienoisen etsinnän jälkeen.. :D

Nykänen
-
Viestit: 163
Liittynyt: 27.6.2007 21:02

ViestiKirjoittaja Nykänen » 10.4.2009 14:55

itse pesen auton ensin meguairsin gold class shampoo & conditionerilla,sen jälkeen deep crystal system polish käsittely, ja sen jälkeen gold class vaha.. lopputulos on todella hyvä ja kiiltävä.. ennen käytin autoglymiä,mutta se sai jäädä.. sen verran parempi tulos meguiarsilla tuli :) suosittelen.

wsq
-
Viestit: 114
Liittynyt: 6.5.2007 0:05

ViestiKirjoittaja wsq » 11.4.2009 11:20

Ajattelin myllyttää joku kerta oman auton. Niin kertokaas mikä olisi hyvä aina myllytykseen. Onko noi Prestan aineet minkälaisia?

Eksu
-
Viestit: 205
Liittynyt: 19.11.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Eksu » 11.4.2009 13:35

Ajattelin myllyttää joku kerta oman auton. Niin kertokaas mikä olisi hyvä aina myllytykseen. Onko noi Prestan aineet minkälaisia?

Itse käytin aikaisemmin Prestan aineita, mutta olen siirtynyt kiillostusaineissa kokonaan Menzernan tuotteisiin. Voin suositella. Prestan aineetkin toimii ihan kohtuuhyvin, mutta mielestäni Menzernalla saa paremman lopputuloksen.
Menzernaa saa ainakin täältä: http://www.autoprokem.fi/

Nixu1
-
Viestit: 92
Liittynyt: 7.4.2008 22:12

ViestiKirjoittaja Nixu1 » 11.4.2009 19:58

Tänään vetelin mustan passatin läpi Autoglymin ultra deep shinella koneella levitettynä.Ihan asiallisen kiillon ja värin sain ja hävisipä muutama naarmukin :) Huomenna vielä Glymin kultainen suojaava timanttivaha pintaan niin eiköhän sillä vähän aikaa pärjäile.

Tarkoitus olisi vielä myllyttää kunnolla auto läpi tutulla kaverilla lähiaikoina kuitenkin..

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 12.4.2009 9:23

Tärkeintä myllyttämisessä minun mielestä on tietää miten käytettävä aine toimii.

Megun #80 ja #83:sta kun on tullut käytettyä jonkunverran niin ymmärtää miten ne toimii epäkeskokoneella. #105:n käyttö oli oikeastaan pelkkää opettelua kun ensimmäistä kertaa käytin sitä = työn edetessä jälki parani kokoajan.

Seuraavaksi pitää opetella niiden käyttö rälläkkämallisen koneen kanssa.

Menzernat on muuten huipputavaraa mutta ovat herkkiä lämpötilan suhteen eli eivät toimi kylmässä ollenkaan.

jarmous
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.12.2007 16:03

ajattelin syöttää oman keittoni tähän soppaan

ViestiKirjoittaja jarmous » 12.4.2009 12:07

en ota tässä juurikaan kantaa eri aineisiin koska aineet olen suurinpiirtein jo unohtanut. jotain asioita joita lukiessani vain tuli mieleen. Kuvien autoissa näkyvät pyörömäiset naarmut ovat yleensä jälkiä koneellisesta pesusta eli jos teet kiillotushommia ja näät kauhean vaivan niin yksi pesu harjakoneessa tekee koko homman turhaksi. lisäksi ennen pesua auto pitäisi aina huuhdella esim painepesurilla tai jos sellaista ei ole niin letku/sormipaineella vähintään muuten työ menee taas kerran hukkaan ja naarmuja paukkuu. kiillotuskoneista sen verran että mun mielestä rälläkkämallinen nopeussäädettävä kone on paras lopputuloksen kannalta jos halutaan poistaa naarmuja ja hapettumaa(esim punainen auto). kovasti naarmuinen konepelti vaatii hyvän hiontavahan se hierotaan matalilla kierroksilla pintaan sitten kierroksia koneeseen ja kova painaminen ja raju lämmitys niin maalipinnasta saa lähes kaiken pois(maali pehmenee/sulaa/siliää tai jotain) tässä on vaaransa joten ei ehkä ekakertalaiselle voi maali kulua puhki, jos maalissa on roskia tämä toimenpide saattaa aiheuttaa maalipintaan reikiä ja se menee pilalle ole siis varovainen. auto joka on koneellisesti myllytetty ja auringonpaisteessa näkee tasan missä kone on kulkenut siihen muistan käyttäneeni g7 vai mikä sinappituubi oli keltainen jossa punapohjainen kirjain tjm. tämä siis vain poistaakseni tuon myllytysjäljen joka on todella törkeä usein peilatessa.
tässä ei käsitelty hapettunutta eli jotain haalistunutta punaista autoa. siihen saa kiillon aikaan monellakin kiillotus/hionta vahoilla mutta usein ongelmana on hapettuman takaisin tuleminen hoitamisesta huolimatta( älä koskaan käytä värivahaa jos sellaista vielä edes myydään!!!!) jos autonpintaa on käsitelty värivahalla älä koskaan käytä pesuun liuotin ainetta koska nämä yleensä reakoivat värivahan kanssa ja lopputulos on sanotaanko aivan järkyttävä. siis itse olen käyttänyt ainetta kuten metal bolish kai sen nimi oli eli metallin kiillotusainetta joka vie mennessään maalipinnasta kaiken hapettuman ja antaa erinomaisen kiillon myös. en suosittele tätäkään käsittelyä jos et oikeen ole varma.

lisäksi rajun maalipinnan käsittelyn jälkeen jos ei ole kiire niin anna auton huilia yön yli ennenkuin alkaat vahaamaan sitä tämä tekee vain hyvää maalipinnalle. älä koskaan vahaa suoraan rajun myllytyksen jälkeen koska pelti saattaa olla niin kuuma että kanamuna siinä paistuisi, tällöin vaha palaa maalipintaan ja taas tulee lisäduunia.
vahaamiseen voi olla hyvä levittää vaha pintaan ja ottaa myös se koneellisesti pois varovasti. muista että karvalaikka tekee naarmuja!! ota siis tavallisella laikalla vaha pois jos et käsin ota.

en ota höpinöistäni mitään vastuuta jos joku tekee sanelunimukaisia toimenpiteitä ja pilaa jotain tärkeää. juttu on omaan kokemukseen perustuvia viitteellisä asioita.

pussywagen
-
Viestit: 149
Liittynyt: 23.1.2006 17:31

ViestiKirjoittaja pussywagen » 12.4.2009 13:21

Claybaria liikutetaan vain kevyesti painaen maalipinnan päällä käyttäen detaileria liukkarina


tää on ihan uus juttu mulle. kuivataanko auto ennen tuota claybarilla pyyhintää? ja mitä on tuo detailer? saako näitä kyseisiä tuotteita megun myyjältä?

itselläni on pari tuollaista rupeksen isoa rälläkkämallista, portaattomalla nopeussäädöllä olevaa kiillotuskonetta. mikä olisi hyvä laikka sellaseen jos noita vahaushommia tekisi sillä? ei oo näis automaalaushommis tullu oikeen käytettyy mihinkää muuhun kun häivytyssumarien ja roskien kiillotukseen.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 12.4.2009 13:28

tää on ihan uus juttu mulle. kuivataanko auto ennen tuota claybarilla pyyhintää? ja mitä on tuo detailer? saako näitä kyseisiä tuotteita megun myyjältä?


Voi kuivata, ei tosin haittaa mitään vaikka vähän vettä jäisikin. Detailer on vähän kuin "spray-vahaa", sitä voi käyttää vaikka pölyjen pyyhkimiseen tms. Itse käytän detaileria myös auton kuivaamisessa. Suihkaus pinnalle saa veden valumaan pois, joten pääsee vähemmällä itse kuivaamisessa. Esim. tässä valmis aloitussetti, missä on detaileri mukana: http://www.piritek.com/product_details.php?p=728

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 12.4.2009 20:11

Jarmous: Harjapesukone on varma keino saada naarmut takaisin. Pesukinnas ja 2 ämpärin tekniikka on ainakin minun mielestä paras tekniikka välttää naarmut esipesua tosiaankaan unohtamatta.

Itse olen tähän asti käyttäny epäkeskokonetta juurikin sen anteeksiantavuuden takia = sillä on vaikea saada peruuttamatonta tuhoa aikaiseksi. Seuraavaksi on tarkoitus opetella rälläkkämallisen koneen salat kun harjoittelukappalekin on jo tiedossa

Liituutuneen punaisen kyllä saa palautettua alkuperäiseen loistoonsa ja pidettyä sellaisena jos vain viitsii panostaa vahaamiseen myllytyksen jälkeen. Työn määrä riippuu ihan maalin kovuudesta esimerkkinä pehmeästä maalista peruspunainen -96 corolla jonka tein. Epäkeskokone, keskikovat laikat ja megun #80 aineena. Ainoastaan katto olisi tarvinnut käsittelyn ensin #83:lla jotta lopputulos olisi ollut tasaisen hyvä kun kattoon jäi pari kohtaa jotka auringonvalossa näkyivät vielä vaaleina. Vahana käytin Mothersin carnauba cleaner waxia ja corolla oli hyvännäköinen ainakin sen 3kk mitä autoa näin ennenkuin se myytiin.

Juurikin hologrammien ja muiden myllytysjälkien poistamiseksi passat kiillotettiin Megun #80:llä #105:n jälkeen. Tosin ammattilaiset tuntuvat saavan aikaan #105:lla sentasoista jälkeä että voisi vahata suoraan.

Maalipinnan perusteellinen puhdistaminen ennen koneeseen tarttumista on kaiken a ja o. Laikat säilyy paremmin puhtaana, laikkaan tarttunut likakokkare pilaa laikan / naarmuttaa maalipinnan tehokkaasti

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 12.4.2009 20:18

Terve!

Hei täältä saa ammattilaisen kokemusta. Ajattelin lopultakin siirtyä AG:n pun + kulta yhdistelmästä eteenpäin ja nyt meguiarsista seuraavia tuotteita. Kumpi parempi tuote nxt 2.0 vaiko gold class ? Kiiltoa voitaisiin pitää suurempana tunnuslukua eli vähän voitaisiin kestävyydestä tinkiä... Onko tohon settiin jotain hyvää "cliinerivahaa" vai selviytyykö nuo kummatkin hyvin yksinäänkin. Ja seuraks tietysti hyvä pesuaine.

Kiitosta etukäteen!

agee
-
Viestit: 940
Liittynyt: 4.1.2004 14:35

ViestiKirjoittaja agee » 12.4.2009 21:15

Ei sun ventoon auta muu kun paalauskone ;)

xite
-
Viestit: 1412
Liittynyt: 14.3.2004 19:16

ViestiKirjoittaja xite » 13.4.2009 12:27

^Jumalauta! :D

ra.CE
-
Viestit: 179
Liittynyt: 23.7.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja ra.CE » 13.4.2009 18:54

Itselläni on Megun NXT 2.0:n pesuaine ja vaha ja itse olen ainakin ollut tyytyväinen. Tänään lähti vielä tilaukseen Megun Smooth Surface Clay-Bar-setti ja lankopojalle Megun Gold Class Liquid Wax.

Voin laittaa käyttökokemuksia ja lopputulosta näytille kuhan saa vahattua.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 14.4.2009 19:36

jarmous on kyllä hieman väärin ymmärtäny homman. Ei maalipintaa saa kuumaksi myllyttäessä hangata ja roskat hiotaan sileiksi ennen kiillotusta. Tuo kahden sankon tyyli kyllä toimii, eikä tee naarmuja. Tietysti kinnasta tai sientä pittää usein huuhtoa ja käyttää reilusti vettä.

jarmous
-
Viestit: 36
Liittynyt: 2.12.2007 16:03

no joo

ViestiKirjoittaja jarmous » 20.4.2009 12:50

jarmous on kyllä hieman väärin ymmärtäny homman. Ei maalipintaa saa kuumaksi myllyttäessä hangata ja roskat hiotaan sileiksi ennen kiillotusta. Tuo kahden sankon tyyli kyllä toimii, eikä tee naarmuja. Tietysti kinnasta tai sientä pittää usein huuhtoa ja käyttää reilusti vettä.

maalipinta tulee kuumaksi yleensä kun sitä hinkkaa.. ja jos haetaan naarmutonta pintaa niin koneeseen laitetaan reilusti kierroksia ja painetaan niin että pelli on mutkalla. kyllä se siitä oikenee yleensä:) Kahden sangon systeemit ehkä toimii normaali jutuissa mutta jos edelleen haetaan sitä naarmutonta niin ei mun mielestä vaan toimi kuraisessa autossa. ja tarkennetaan nyt sen verran että kyseessä esimerkiksi loistelampunvaloon ajettava esittely auto..

pmj
-
Viestit: 275
Liittynyt: 4.11.2004 12:56

ViestiKirjoittaja pmj » 22.4.2009 20:53

Kuinka iso klöntti tuota Claybaria tulee pakkauksen mukana ja onko se kertakäyttökamaa? Vai voiko sen jotenkin puhdistaa ja käyttää uudelleen? Näin äkkiseltään ainakin itsestä tuntuu ettei sitä voi putsata siitä paskasta joka autosta irtoaa?
Mitä tuo sininen maskausteippi on ja mistä sitä saa?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 22.4.2009 21:11

Megun setissä tulee 50g ja Mothersin 80g. Tuon klöntin kun laittaa puoliksi niin käsittelee 1-4 autoa maalipinnan likaisuudesta riippuen ja on kertakäyttökamaa eli ei voi putsata uudestaan. Tosin kohtuulikaisen claybarköntin jota ei enää viitsi maalipintaan käyttää voi käyttää vanteiden putsaukseen.

Ns irtotavarana tuota löytyy isompinakin erinä. Itse ostin www.elitecarcare.co.uk niitten "omaa" claybaria 240g/12.99£ postikulut tietysti päälle mutta samalla tilattiin kaikkea muutakin niin ei paljoa / tuote

Samasta putiikista on tuo 3M 3434 maskeerausteippi ja löytyy automaalikaupoista suomestakin. Kestää vettä ihan eri malli kuin perus maalarinteippi jos pesee auton myllytysaineen pölystä. Muuten ihan tavallinen 3M:n maalarinteippi on toimivaa tavaraa. Halvinta mahdollista maalrinteippiä ei kannata ostaa kun laatu ja hinta kulkee käsikädessä noissa.

pmj
-
Viestit: 275
Liittynyt: 4.11.2004 12:56

ViestiKirjoittaja pmj » 23.4.2009 8:35

OK, kiitos tiedoista.
Halvinta mahdollista maalrinteippiä ei kannata ostaa kun laatu ja hinta kulkee käsikädessä noissa.

Näin on vaikka ei tuotakaan heti uskoisi että maalarinteipeissä voi olla suuria eroja. Nimim. Kerran Bilteman teippiä erehtyny ostamaan kotiin sisämaalaushommiin.

pjarvenpaa
-
Viestit: 5
Liittynyt: 23.4.2009 21:36

ViestiKirjoittaja pjarvenpaa » 23.4.2009 21:57

hei,

Pää menee pyörälle näistä vinkeistä, kun ei ole ennestään konekiillotuksesta kokemusta. Eli mulla on Volovossa just tuota pientä pyörönaarmua harjapesun jäljiltä. Autoglymin punasta löytyy kaapista ja halpis-kone mallia rälläkkä (rpm-säädettävä). Mullei oo noita superloonilaikkoja, enkä kehtaa alkaa tilailemaankaan eli miksei lampaanturkkilaikka käy? Joku ammattimies sanoi, ettei käytä enää ollenkaan noita superloonilaikkoja, vaan on siirtynyt lampaankarvaan.
1. Unohdanko siis koneen kokonaan, vai uskallanko tarttua siihen, jos käytösäni on vain lampaankarvalaikka??
2.Ja teenkö turhaa työtä, jos yritän kiillottaa tuolla AG:n punasella (+kulta päälle)?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 24.4.2009 9:24

Laikat: makuasioita mutta lampaanvillalaikka on leikkaavampi ja rälläkkämallisella koneella saa lampaanvillalaikan kanssa liian helposti komeat hologrammit maalipintaan. Tosin kun maalipinta on oikein huonossa kunnossa tymäkkä aine ja lampaanvillalaikka on ainoa toimiva vaihtoehto.

epäkeskokone, pehmeä laikka ja punainen glymi on toimiva vaihtoehto

- käsittele kerralla 1/4 konepellistä / 1/2 ovesta
- glymiä laikkaan
- tuputa vaha käsiteltävälle alueelle
- levitys hitaalla nopeudella
- nosta nopeutta jonkinverran
- kun vaha muuttuu maitomaisen väriseksi on valmista
- pyyhi pois mikrokuituliinalla

Lopuksi kultainen päälle käsin levitetynä.

Rälläkkämallinen kone toimii varmasti tuossakin hommassa, osta automaaliliikkeestä 3M:n pehmeä laikka, ei maksa paljoa.

pmj
-
Viestit: 275
Liittynyt: 4.11.2004 12:56

ViestiKirjoittaja pmj » 24.4.2009 10:19

...niitten "omaa" claybaria 240g/12.99£ postikulut tietysti päälle mutta samalla tilattiin kaikkea muutakin niin ei paljoa / tuote

Tuo claybar ja muut vastaavat tuotteet (savet) siis vaatinee tuon detailerin ennen savella hinkkaamista? Eli ei esim. pelkkää vettä voi käyttää "liukasteena"? Onko nuita detailereita tai mikä sen virallinen nimi on muita kuin tuo Meguiarsin tuote jota myydään claybarinkin kanssa paketissa.

EDIT: Ajattelin nyt kokeilla Autoglymien ym sijasta näitä Meguiarseja myös. Autojen maalipinta on hyvässä kunnossa eli myllystystä ei tartte. Millainen olisi järkevin setti tällaiseen tarkoitukseen:
1. Pinelineä on jo, jolla esipesu. Kannattaisiko pinelinen kanssa käyttää vielä sientä vai pelkkä painepesuri? Ajattelin että talven jäljiltä olsi hyvä saada mahd. paljon paskaa pois. Mikä on sopiva sekoitussuhde pinelinelle.
2. Claybar tai vastaava tässä välissä
3. Shampoo: Gold class shampoo vai tuo Hyper Wash (mitä eroa näillä on?)
4. Vaha Gold's Class Liquid Wax vai NXT Generation Tech Wax® 2.0

Jotain muuta mahdollisesti?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 24.4.2009 11:39

Eikun Detaileria käytetään liukkarina kun claybarilla putsaat maalipinnan. Bilt hamberilla on claybar joka tarvii vain vettä liukkariksi mutta sitä löytyy vain ulkomailta nettikaupoista.

Minä esipesen pinelinellä seuraavasti: painesuihkupullolla pineline/vesi-seos (0.5-1dl pineline ja loput vettä biltsun 1.5l pulloon), annan vaikuttaa pari minuuttia ja huuhtelen painepesurilla.

Sitten Shampoopesu, huuhtelu, claybarkäsittely, pesu jotta saa detailerin jäänteet pois maalipinnasta.

megun hyperwashia ei löydy suomesta. Kuluttajatuotteet deep crystal (vain harmaatuonnilla), nxt ja gold class ovat kaikki hyviä pesuaineita. Ero noilla ja hyperwashilla on sekoitussuhde. Hyperwash 1:400 kun nuo muut ovat 1:128

Vaha oman maun mukaan. NXT 2.0 on kestävämpi.

Jos jotain muuta niin megun gold class trim detailer kumi- ja muoviosille ja endurance high gloss renkaille, applicator padeja vahan ja trim detailerin levitykseen ja mikrokuituliinoja (ite käytän ihan bilteman liinoja) kiillotukseen. Sisätiloihin löytyy muovipinnoille myös hyviä aineita megulta. Ammattilaispuolen tuotteista #40 on sisälle kumi- ja muoviosiin ihan ehdotonta vaikka maksaakin hunajaa ;)

pjarvenpaa
-
Viestit: 5
Liittynyt: 23.4.2009 21:36

3M laikka

ViestiKirjoittaja pjarvenpaa » 24.4.2009 12:18

hei Maikki,

Kerrotko tarkemmin tuon 3M:n pehmeän laikan tyypin, onko sillä joku ominaisvärikoodi, että löydän oikean? Yhteen maalaamoon soitin, mutta tarjottiin niin montaa eriä 3M:n laikkaa, että on parempi olla itse perillä mitä hakee

pmj
-
Viestit: 275
Liittynyt: 4.11.2004 12:56

ViestiKirjoittaja pmj » 24.4.2009 12:33

Eikun Detaileria käytetään liukkarina kun claybarilla putsaat maalipinnan...

Jep, tuon ymmärsin. Mutta onko tuo Meguiarsin detailer ainoa tuollainen tuote vai voiko jotain muuta käyttää (eipä silti etteikö tuota Meguiarsin detaileria voisi käyttää, kyselen vaan kun tämä claybar-tekniikkaa alkoi hiukan kiinnostaa).
Eli jos on jonkun muunmerkkistä "claybaria" niin onko niille jokaiselle oma liukkarinsa? Paitsi näköjään siis tuo yksi jolle käy pelkkä vesi.

Niin jep, mulla oli väärässä järjestyksessä nuo, tietenkin shampoopesu ennen claybaria.

Joo ajattelin tuolta aiemmin mainitusta UK nettikaupasta tilata jossain vaiheessa setin kamaa. Näyttää olevan selvästi halvempia kuin esim. Piritekissä. Tosin täytyy tsekata kuinka paljon postikuluja tulee onko homma kannattavaa postikulujen jälkeen.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 24.4.2009 12:55

3M:n laikat ei ole kovin tuttuja. Itsellä on ainoastaan yksi 3M:n laikka joka on kova ja väriltään vihreä. Keskikova on muistaakseni sininen.

Sano sille keltä olet ostamassa että tarvitset pehmeän laikan vahan levitykseen. Luulisi myyjän tuntevan myymänsä tuotteet.

Claybarin kanssa on ihan sama mitä detaileria käyttää ei se tiedä eroa ;) Paitsi megun ultimate quik detailer ei sovi claybarin kanssa käytettäväksi. Eli ihan sama on megun, mothersin ,prestan jne detaileria ja vaikka megun tai mothersin claybaria niin ristiin käyvät.
Itse olen jo siirtyny megun last touch spray detaileriin liukkarina. Gallonan pänikkä ja voi liukkarina lantrata 1:1 joten riittää pitkään.

Tilaat riittävästi kaikkea kivaa niin postikulut/per tuote ei ole ollenkaan paha....mistäkö tiedän? Mopo on jo karannu käsistä ;)

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 24.4.2009 13:11

Mä oon käyttäny claybarin kanssa ihan shampoo-vesi- seosta liukkarina. En näe mitään syytä käyttää kallista detaileria tuohon touhuun, claybar liukuu ihan yhtä hyvin saippuavedelläkin.

Otto -89
-
Viestit: 96
Liittynyt: 15.11.2008 19:47

ViestiKirjoittaja Otto -89 » 26.4.2009 17:22

Tiedustelisin ton Megun Trim Detailerin oikeappista käyttötapaa. Itse tuli hommattua kans ja tiedän et vahanlevityssienellä levitetään. Kiilloitetaanko mikrokuituliinalla vai millä?? Tuli itse tilattua myös scratch x:ää saa nähdä millaista mahtaa olla.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 26.4.2009 21:02

Justiinsa noin. Tyynyllä aine pintaan ja mikroliinalla "kiillotat" niin pinta ei jää laikukkaaksi ja tulee nätti mattapinta.

A_._A
-
Viestit: 260
Liittynyt: 23.7.2003 21:30

..

ViestiKirjoittaja A_._A » 29.4.2009 9:42

Muutama kysymys tietämättömältä ?

-Millä autoliikkeiden "ammatti" fiksarit saa tehtyä nuo rumat hologrammit ?

-Millä nuo vahalevitys sienet pestää käytön jälkeen ?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 29.4.2009 13:26

Hologrammit saa kätevästi aikaiseksi kun tekee kiireellä = myllytysaineen hiovat ainesosat ei hajoa kokonaan. Sitten ei viitsitä vetää autoa toiseen kertaan kiillotusaineella jolla hologrammit lähtisi pois.

Meguiarsin vahanlevityssienet kestää konepesun eivätkä ole 60 asteen pesusta millansäkään. kaannattaa tosin ensin puristella vesihanan alla enimmät vahat pois enenkuin nakkaa pyykkikoneeseen.

wsq
-
Viestit: 114
Liittynyt: 6.5.2007 0:05

ViestiKirjoittaja wsq » 29.4.2009 14:29

Tarviiko Prestan myllytys aineilla käyttää vettä ollenkaan?

S.S
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.7.2008 15:32

ViestiKirjoittaja S.S » 29.4.2009 19:57

Tyhmä kysymys: Eli myllytys on sama asia kuin konekiilloitus? Kun olen konetta katsellut niin on tullut vastaan pari ilmoitusta missä kaupattu kiilloituskonetta mutta sitten ilmoituksessa lukee että ei myllytys käyttöön. Tuollaisella halpiskoneella tulee ilmeisesti ihan hyvin toimeen näin alkuun? Ja onko rälläkkämallinen kone parempi kuin epäkesko ja miksi? Kun tuntuu että kokeneemmat käyttää rälläkkämallista.

A.Paaaho
-
Viestit: 400
Liittynyt: 9.9.2003 21:05

ViestiKirjoittaja A.Paaaho » 29.4.2009 20:35

^Ja oikeet hifistit käyttävät rälläkkä mallista epäkeskoa :)

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 29.4.2009 21:23

Eikun kiillotus on ihan kiillotusta :)

Myllytyksellä tarkoitetaan maalipinnan virheiden korjausta eli naarmujen yms. poistoa. Myllytyksen käytettävien aineiden jäljiltä maalipinta voi tarvita vielä kiillotuksen = virheet on poistettu mutta pinta on vielä "samea" ja kiillotuksella kaivetaan kiilto ja kirkkaus esiin. Tai maalipinta on niin hyväkuntoinen ettei tarvi myllyttää vaan pelkkä kiillotus riittää.

Minun passatti siis myllytytettiin megun #105:lla, kiillotettiin Megun #80:llä ja vahat päälle. Toisaalta hallikaverin -02 vectran pinta muuttui olennaisesti pelkällä megun #80:llä. harmaus/sameus ja yli 80% naarmuista lähti jo tuolla koska opeleissa on suht pehmeä maali.

Meguiarsin G220 on rälläkkämallinen epäkeskokone ja on niin hyvä että viimeistään kesällä ostan sellaisen :)

S.S
-
Viestit: 55
Liittynyt: 10.7.2008 15:32

ViestiKirjoittaja S.S » 30.4.2009 15:27

No nyt selvensi paljon, kiitos :) Ja aivan loistava projektikertomus, tällaista on odotettu!

pjarvenpaa
-
Viestit: 5
Liittynyt: 23.4.2009 21:36

ViestiKirjoittaja pjarvenpaa » 2.5.2009 9:58

Oletteko nyt tilailleet tuolta cleanyourcarista, onko toiminut? Itse tilasin toista viikkoa sitten, eikä ole tilausvahvistuksen jälkeen kuulunut mitään...
Eivät vastaa sähköposteihin

Tänään tuli paketti, kesti vain pari viikkoa, eivätkä sen kummemmin vastailleet kyselyihin. Loppu hyvin - kaikki hyvin!
Viimeksi muokannut pjarvenpaa, 4.5.2009 18:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Aum
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 8:41

ViestiKirjoittaja Aum » 2.5.2009 10:30

Viimeksi muokannut Aum, 6.3.2010 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Micco82
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.9.2008 16:59

ViestiKirjoittaja Micco82 » 2.5.2009 22:26

Ajattelin nyt omia mietteitä kertoa kun fiksaillut olen jo vuosia.Ensinnäkin olen tasan kerran kokeillut clay baria ja tuli helvetin hienot naarmut mustaan maalipintaan,joten se sai jäädä heti.kunnon liuotin pesu on riittänyt ajamaan saman asian ilman mitään hinkkaamista sienellä,kintaalla jne.auton esipesuun ja pesuun ei tarvitse sienellä hinkkaamisia jne missään vaiheessa jos on vain kunnon pesuri,ja sillä tarkotan esim.kärsherin kuumavesi pesureita jotka toki monelta harrastajalta jää ostamatta koska ne maksaa muistaakseni 3te ylöspäin.Kylmällä vedellä ei paskat lähde,tai lähtee mutta hommia saa tehdä paljon enemmän.Esim jos on pikeä kyljissä talven jäljiltä niin pintaan kun suihkii autoglymin tar&adhesive removeria ja antaa hiukan aikaa vaikuttaa ja perään kunnon painepesurilla ja kuumalla vedellä niin yleensä lähtee.Esihuuhtelu kannattaa silti aina tehdä ennen kuin rupeaa pesemään.
Mutta yksinkertaisesti sanottuna en ole töiden puolesta käyttänyt sientä jne muuta mukavaa enään 4 vuoteen,oikeilla pesuaineilla,kunnon pesurilla mikä antaa kunnon paineen ja lämminta vettä niin saa auton puhtaaksi.Mutta kukin saa pestä autonsa tavallaan,näin itse teen ja auto pysyy hyvänä ja puhtaana.
Muutenkin paskan irtoamiseen vaikuttaa paljon se että kuinka hyvä vahapinta autossa on.

Itse kiillottamiseen sanoisin että jos mahdollisuus on niin unohtakaa ne bilteman/motonetin/hong kongin "kiillotuskoneet",jos oikeasti haluat hyvän pinnan niin sijoita kunnon koneeseen.Itse teen feston "rälläkkä" mallin epäkesko koneella,noiden hinta taitaa kaupassa pyöriä n.500e luokissa jos en väärin muista,mutta on ainoa vaihtoehto kunnon lopputulokseen.
Itse kiillottamista kannattaa eka harjoitella johonkin halvempaan vehkeeseen että oppii hiukan kuinka kone käyttäytyy koska nopeasti saa kulmat puhki maalipinnasta jos ei tiedä mitä tekee ja millä kierroksilla ja kuinka paljon uskaltaa painaa.Muovi osista maali palaa nopeammin puhki kuin metallipinnan maaleista.
joku täällä sanoi että ei kannata heti vahata kun on myllyttänyt koska pinta kuuma...no ihan miten haluaa mutta kyllä siihen voi vahaa laittaa vaikka heti.itseasiassa vahoissa sanotaan että älä vahaa auringonvalossa,no monesti senkin olen tehnyt ja eipä siinäkään mitään ongelmia ole ollut,ei ainakaan glymin punainen ole jämähtänyt kertaakaan vaikka melko lämmin on ollutkin.

Joku puhui vahan levityksestä koneella..eiii..kyllä se käsin kannattaa laittaa jos taas hyvää haluaa.Itse hologrammien poistoon on monia aineita olemassa mutta itse kyllä uskon siihen että noitakaan ei tarvita jos auto on hyvin ja kunnolla vahattu.kunnon vahaus pitää hologrammit hyvin piilossa.kun maalipintaa käsitellään mekaanisesti niin kyllä siihen aina jäljet jää,kunnon vahaus on se joka ne pitää piilossa.

Yksi hyvä vaha löytyy cartec:lta joka kantaa nimeä gold wax,en tiedä saako tota normaali kuluttaja ostettua mistään vai onko vain pesufirmoille tarjolla.Se on todella helppo töistä kovavahaa joka kestää todella hyvin oikein hoidettuna.

Siinä nyt jotain omia mietteitä ja hyväksi todettuja juttuja jotka on toiminut myös 200-300te autoissakin:).

Jos joku tamperelainen haluaa kenties kiillotusta/ vahausta niin voi ottaa yhteyttä PM niin katsotaan siitä eteenpäin.

Hri
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.10.2005 15:06

ViestiKirjoittaja Hri » 2.5.2009 22:41

Mitä tämä keskusteluissa usein esiintyvä"hologrammi" tarkoittaa?

A_._A
-
Viestit: 260
Liittynyt: 23.7.2003 21:30

..

ViestiKirjoittaja A_._A » 2.5.2009 23:56

Auton maalipinnassa näkee auringon valossa sellaisia pysty/vaaka suunnssa olevia kohtia jotka loistavat "hologrammin" tavoin eli ne näkee selvästi jos niitä autossa on, toki varmasti jotkut autovärin eivät tuo niitä esiin niin hyvin kuin toiset esim . musta..

Aum
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 8:41

ViestiKirjoittaja Aum » 3.5.2009 10:40

Tuollainen kuva löytyi malliksi: Hologrammi. Auringovalossahan nuo yleensä erottuvat.

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 3.5.2009 14:28

Itse kiillottamiseen sanoisin että jos mahdollisuus on niin unohtakaa ne bilteman/motonetin/hong kongin "kiillotuskoneet",jos oikeasti haluat hyvän pinnan niin sijoita kunnon koneeseen.Itse teen feston "rälläkkä" mallin epäkesko koneella,noiden hinta taitaa kaupassa pyöriä n.500e luokissa jos en väärin muista


Eri asia sitten, mitä järkeä on harrastelijan ostaa tuon hintaista kiillotuskonetta... Kyllä tuolla biltsun koneellakin OK jälkeä saa.

Glymin punaista olen kokeillut laittaa koneella, muut vahat olen hinkkaillut käsin. Mun mielestä punainen toimi paremmin koneella kuin käsin. Ei pölise yhtään ja tuloskin oli parempi.

Micco82
-
Viestit: 66
Liittynyt: 20.9.2008 16:59

ViestiKirjoittaja Micco82 » 3.5.2009 18:05

No ei se kyllä hirveäasti pölyä jos tietää minkälaisen kerroksen sitä levittää.Moni ihminen tööttää sitä vahaa ihan hemmetin paksun kerroksen koko auton päälle ja se tekee sen poistamisesta vaikeampaa ja se pölyää myös enemmän silloin.Kannattaa opetella vetään sopivan ohut kerros ja kostuttaa se sieni/liina millä vahan levittää,sekin jeesaa paljon.
Se että levittääkö hemmetin paksun kerroksen vai ohuen ei vaikuta siihen kestoon kyllä mitenkään,teettää vaan itelleen enemmän hommia.

Toki kunnon koneet jää monelta harrastelijalta ostamatta mutta jos vaan sattuu oleen varaa ostaa niin kannattaa ostaa,tulee aivan eri jälki ja naarmut lähtee oikeasti verrattuna noihin halpis koneisiin.

A.Paaaho
-
Viestit: 400
Liittynyt: 9.9.2003 21:05

ViestiKirjoittaja A.Paaaho » 3.5.2009 18:25

Mielenkiintoinen tuo asenne että halvalla koneella ei oikeasti voi saada hyvää jälkeä. Esimerkiksi tuo bilteman konehan on kopio cyclo ammattikoneesta joka taitaa olle yksi alansa vanhimpia keksintöjä ja menestyksekkäästi käytetty vuosikymmeniä. Miksihän sitten tuosta tehdyllä kopiolla jossa on täysin sama epäkesko liike voisi saada sitten niitä naarmuja pois? Sen kyllä myönnän että nuo bilteman tyynyt tuohon kamppeeseen saa unohtaa heti mutta kunnon tyynyillä tuo varmasti on oikeissä käsissä täysin pätevä peli. Englannissahan tuo on kohtuu kovassakin arvossa noiden autonhoito fanaatikkojen keskuudessa ja kovasti koittavat värvätä porukkaa lähettämään heille tuota täältä pohjoismaista.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 4.5.2009 9:14

Micco82: Kuinka kovaa claybaria kokeilit? Kovalla = puhdistavammalla tulee noita naarmuja muttasillä ei ole merkitystä kun niitä suositellaan käytettäväksi vain ennen myllytystä. Pehmeä clay ei naarmuta.

Ei ihan ensimmäisenä harrastuspohjalta tule hommattua 3k€ kuumavesipesuria ja 500€ konetta. Jo reilu 200€ megun G220 kirpaisee riittävästi.

Ilmeisesti ei tullu riittävästi korostettua kuinka paljon paremmin punainen glymi toimii koneella levitettynä kuin käsin. Hiovat ainesosat ja fillerit toimii niinkuin on suunniteltu ja jos samaan lopputulokseen haluaa päästä käsin niin saa aika kovasti käyttää aikaa ja voimaa. Muut vahat levitän ihan käsin vahanlevityssienellä.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 10.5.2009 15:39

Kun ei kerran halvalla koneella saa hyvää jälkeä niin tämä kait sitten on sutta ja sekundaa.

Kohteena -08 Subary Legacy jolla on menty jo 70tkm ja naurettavan pehmeä maali.

alkutilanne vuoden konepesujen jälkeen:

Kuva

30€ bilteman cyclokopio, pehmeät laikat ja punainen glymi esiin

Kuva

konepelti 50/50

Kuva

Kuva

takalokasuoja tehty, ovi odottaa vuoroaan

Kuva

punaisen glymin päälle Meguiars Gold Class. Ei paha

Kuva

Aika loppui kesken niin pari viikkoa myöhemmin päälle Poorboys Black Hole glaze ja Chemical Guys Butter Wet Wax, listoihin Megun trim detailer ja renkaat megun hyperdressingillä

Kuva

Kuva

Kuva

VAG-vekottimiin ei yhtä hyvin onnistu kun maalikovuus on pikkasen eri luokkaa kuin Subarussa mutta samalla tekniikalla kyllä saa huomattavan parannuksen niihinkin

Pasi_T
-
Viestit: 536
Liittynyt: 27.7.2003 10:06

ViestiKirjoittaja Pasi_T » 10.5.2009 15:55

Taas jälleen loistavaa jälkeä, milloin se golffi pääsee vahatohtorille?

Evokki
-
Viestit: 116
Liittynyt: 19.3.2007 19:40

ViestiKirjoittaja Evokki » 10.5.2009 16:56

Käytätkö http://www.trolli.nu/ "Kiilloituslaikat Cyclo malliseen koneeseen 95mm" laikkoja?

Mikä megun tahna ois semmonen kunnolla hiova jos hios häivyttäessä tullutta lakkasumua?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 10.5.2009 20:25

Juu trollin laikkoja käytän.

periaatteessa maali-/lakkasumun pitäisi saada pois claybarilla.

Hiovuudeltaan miedoimmasta vahvimpaan on #80, #205,#9, #83, #84, #95 ja #105

Minä aloittasin kokeilun #83:lla jos claybarilla ei lähde.

Cede
-
Viestit: 416
Liittynyt: 27.5.2008 8:59

ViestiKirjoittaja Cede » 11.5.2009 1:59

BTW...miten puhdistat laikat käytön jälkeen??

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 11.5.2009 8:29

Ensin huuhtelu juoksevassa vedessä samalla laikkaa puristellen niin saa enimmät pois.

Sitten lillumaan astianpesuaineveteen 15-30min, puristan pesuainevedet pois laikasta ja sitten lillumaan puhtaaseen veteen samalla puristellen laikkaa = loputkin pesuainevedet lähtee pois. 10- 15 min kuluttua puristan vedet pois laikasta ja kuivumaan.

Kovasti odotan megun uusia laikkoja kun ne voi pestä pesukoneessa.

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 11.5.2009 8:41

Subarut on kyllä helppoja kiillottaa. Vetäsin pelkästään megun Speed Glazella tuon omani ja käytännössä pinnasta tuli naarmuton. Joitan syvimpiä naarmuja jäi näkyviin, mutta 90% pinta on "suoraa".

Zainot vielä selkään niin hyvä tuli.

Samaa ei voi sanoa mamman Audista. #83 ja karkea megun laikka ei riittänyt, mutta yllättävän hyvä siitä tuli silti. Perusmusta + edelliset omistajat kaupparatsuja = konepesuhelvetti. Voipi olla että tuo ei-lisähintaa- musta ei tuon kummoisemmaks tulekaan enää.

Nixu1
-
Viestit: 92
Liittynyt: 7.4.2008 22:12

ViestiKirjoittaja Nixu1 » 11.5.2009 11:17

Olisiko ketään välillä Vantaa-Hämeenlinna joka tekisi maalipinnan käsittelyjä asialliseen hintaan?

Itsellä ei ole koneita eikä ammattitaitoa moiseen..

Pikku Janne
-
Viestit: 928
Liittynyt: 31.7.2003 1:45
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pikku Janne » 11.5.2009 12:58

^^^ Onhan tuohon laikan pesuun helpompi ja nopeampikin keino.
Pesulattialla painepesurilla huuhtasee vahat pois, siitä suoraan myllykoneeseen ja kierrokset kaakkoon puoleksi minuuttia, on kuiva ja hyvä aloittaa hiontaa..

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 11.5.2009 13:51

Tänne on nyt ihan selvästi pesiytynyt kahta erilaista ihmistyyppiä, niitä jotka tekee omia/kaverin autoja ilman korvausta harrastepohjalta ja sitten niitä, jotka jossain vaiheessa ovat tehneet tätä työkseen, tai tekevät vieläkin.

Yksi alkaa myllyttämään suoraan liuotinkäsittelyn jälkeen, "kun on oikeat aineet". Jees. Yksi pesee kiillotussienen lattiaa vasten painepesurilla. Hyvähyvä.

Juuri tämän takia olen opetellut itse kantapään kautta tuon fiksailun. Saa tehdä kaikki työvaiheet juuri niin kuin itse haluaa, eikä tarvitse aikataulullisista syistä oikaista missään vaiheessa ja sitten selitellä sinisin silmin asiakkaalle että "koneellisessa kiillotuksessa jää aina jälkiä, hologrammit ja pyörrejäljet peittyy vahalla, joo tähän jäi noita jälkiä ja paskaa kun sulla oli tässä niin huono vaha ennestään jne".

Vastaan on tullut kymmeniä autoja, "oikeiden ammattilaisten" myllyttämiä kötöstyksiä, jotka todellakin ovat parhaimmillaan varjoisella kelillä. Suoralla auringonpaisteella työnjäljestä voi melkein veikata, missä kohdassa on alkanut lounas painaa päälle. Selvä fakta on, että jos myllytys/kiillotus tehdään hyvin, siihen ei yksi työpäivä riitä. Vaikka sen tekisi millainen guru. Tässä tullaan taas siihen kysymykseen, mikä jälki on kenellekin hyvä. 99% auton omistajista riittää että auto kiiltää. Mulle henk. koht. asia ei oo ihan näin. Myyntiautot tietenkin erikseen, autoliikkeiden pehmeä epäsuora valaistus kun saa Johanna Tukiaisenkin näyttämään Vosulta.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 11.5.2009 15:47

autoliikkeiden pehmeä epäsuora valaistus kun saa Johanna Tukiaisenkin näyttämään Vosulta.


No, ei nyt ihan.
Muuten kyllä täyttä asiaa..

Eksu
-
Viestit: 205
Liittynyt: 19.11.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Eksu » 11.5.2009 19:24

Vastaan on tullut kymmeniä autoja, "oikeiden ammattilaisten" myllyttämiä kötöstyksiä, jotka todellakin ovat parhaimmillaan varjoisella kelillä. Suoralla auringonpaisteella työnjäljestä voi melkein veikata, missä kohdassa on alkanut lounas painaa päälle. Selvä fakta on, että jos myllytys/kiillotus tehdään hyvin, siihen ei yksi työpäivä riitä. Vaikka sen tekisi millainen guru. Tässä tullaan taas siihen kysymykseen, mikä jälki on kenellekin hyvä. 99% auton omistajista riittää että auto kiiltää. Mulle henk. koht. asia ei oo ihan näin. Myyntiautot tietenkin erikseen, autoliikkeiden pehmeä epäsuora valaistus kun saa Johanna Tukiaisenkin näyttämään Vosulta.

Juurikin näin. Itse kuulun tuohon ryhmään, joka tekee näitä hommia työkseen autoliikkeessä. Ja pakko myöntää ettei autojen maalipintaan voi paneutua niin hyvin kuin itse haluaisi. Jotta homma luistaa (eli autot saadaan nopeasti riviin) täytyy tahdin olla aika reipas. Ja tuolloin moni oikoo väärässä paikassa, eli jää hologrammeja, listat on "mämmissä", penkit on likaiset ym. Itse oon pyrkinyt mielummin jättämään maalipinnan kiiltäväksi, "hieman" naarmuiseksi ja tasaiseksi, kuin että siihen jäisi hologrammeja ym. liiasta kiireestä ja väärien aineiden käytöstä johtuen. Omat ja tuttujen autot ovat sitten asia erikseen.
Enivei, jos haluaa autoon oikeasti hyvän pinnan niin aikaa täytyy varata tosiaan se päivä. Tuolloin jälkeä kehtaa katsoa myös auringonpaisteessa.

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 11.5.2009 20:24

Korostan nyt vielä, että ymmärrän täysin tilanteen juuri sellaisena kuin Eksu tuossa yläpuolella mainitsee. Minkä työntekijä sille voi, autoja pitää saada kourasta liikkeelle päivässä X määrä, muuten tulee napinaa. Milläs siinä sitten fiksaat viimeisen päälle? Voi olla jopa hieman turhauttavaa, itselleni tuo ei ainakaan sopis. Jäis kaivelemaan kun tietäis omat kykynsä.

Siltikään en alkaisi neuvomaan täällä harrastajia ammattinimikkeen takaa tekemään idioottimaisuuksia. Enkä todellakaan tarkoita Eksua, tuo postauksesi oli täyttä asiaa!!

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 11.5.2009 21:21

Eipä ole tätäkään topiccia ennen tullut luettua. Varsin asiallista jälkeä ja asiallisia vinkkejä saa keräiltyä kyllä... :)

Maikki: Otappas joskus noita 50/50 kuvia silleen että se valo osuu molempiin osiin. Esim. tuo subarun takaovi/lokasuoja. Ihan mielenkiinnosta...
Tuo on kyl hyvä kuva jossa tuo Megun lippis kädessä. :)

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 12.5.2009 2:59

Minusta Megun Deep Chrystal-setti on todella hyvää tavaraa, kestää hyvin ja on vastamaalatun näköinen pinta ton jälkeen. En ymmärrä, miten joku pitää tuota huonona...?
Maikki, kerroppas kommentit tuota Bilteman koneesta. Pärjääkö tuolla vai pitäskö satsata Megun koneeseen(Mitähän mahtaa maksaa Suomessa)? Mitä nuo Mequn hiovat aineet on siis ne #80 sun muut eli miten ne kovuudet menee? LÖYTYKIN JO! Mistä saa ostettua Suomesta? Laikat varmaan kannattaa ainakin ostaa vaikka Megulta, vaikka koneen ostaskin Biltemasta. Joku päivä pitäs laittaa Megun 3-vaiheen setti ja cleaneri laitetaan koneella. Pohjalle tietenkin claybar käsittely. Mistäs muuten tuota savea sais ostettua isomman määrän ku se 1 tai 2 palaa?

Maikki kirjoitti:Paitsi megun ultimate quik detailer ei sovi claybarin kanssa käytettäväksi


Ai miksi ei? Mitäs eroa sit ultimate quik detailerilla ja quik detailerilla on? Siis Megun.
"Meguiars Detailing Clay 200 grams Aggressive" --> Onko kellään tarkempaa tietoa pakkauksesta? Savea, mutta onko esim. 4 x 50g pakettia vai...?

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 12.5.2009 8:44

Peke: deep crystal-setti on muuten hyvä mutta minun mielestä se carnaubavaha ei ole läheskään yhtä hyvä kuin NXT 2.0 tai Gold Class

Biltsun konehan on hintaisekseen pirun hyvä ja hyviä laikkoja siihen saa http://www.carwaxzaino.fi/trolli/shop/? ... ategory=24

Megun koneeseen vertailu on vähän hankalaa kun G220:n hinta on yli 220€. G220 on hiljaisempi, ei tärise yhtä paljon ja on ergonomialtaan parempi. sanotaanko näin että biltsun koneella pärjää hienosti mutta itsekin oon ajatellu ostavani megun koneen. hallikaverilla kun on tuollainen mutta oma on aina oma ;)

Kokemusta itsellä on 3M:n ja Meguiarsin 6" laikoista ja megun laikat on minulle mieleisempiä. Eliteltä on tulossa niitten omia laikkoja ja megun uusia konepestäviä laikkoja niin pääsee vertaamaan.

Ultimate on kuulemma liian liukasta ja Meguiars ei siksi suosittele sitä liukkariksi claybarille.

Todennäköisesti tuossa megun 200g claypaketissa on 4 50g pötköä claybaria. Itse ostaim mildiä koska tuo agressiivinen voi naarmuttaa maalipintaa. Tosin sehän ei haittaa jos meinaa myllyttää.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 12.5.2009 16:47

Maikki kirjoitti:Biltsun konehan on hintaisekseen pirun hyvä ja hyviä laikkoja siihen saa http://www.carwaxzaino.fi/trolli/shop/? ... ategory=24


Mites laikkojen kans, veli joka siis ton koneen kans tulis eniten tekee töitä, kertoi että tykkää paljon enemmän tehdä muilla ku "vaahtomuovilaikoilla", saako esim. Megulta sopivan kokoisia?

Maikki kirjoitti:Kokemusta itsellä on 3M:n ja Meguiarsin 6" laikoista ja megun laikat on minulle mieleisempiä. Eliteltä on tulossa niitten omia laikkoja ja megun uusia konepestäviä laikkoja niin pääsee vertaamaan.


Minkäs kokoset laikat sit menee Bilteman koneeseen ku eikös siinä oo kaks paikkaa...?

Maikki kirjoitti:Ultimate on kuulemma liian liukasta ja Meguiars ei siksi suosittele sitä liukkariksi claybarille.


Onpas pirun hyvä tietää, missään en ole mainintaa asiasta huomannut.

Maikki kirjoitti:Todennäköisesti tuossa megun 200g claypaketissa on 4 50g pötköä claybaria. Itse ostaim mildiä koska tuo agressiivinen voi naarmuttaa maalipintaa. Tosin sehän ei haittaa jos meinaa myllyttää.


Mistäs noiden kovuuden=puhdistavuuden näkee? Ei tuota Evoa tartte viel myllyttää, mutta velipoika kertoi, että tuli hyvä ku veti DC-setin 1. aineen koneella, oli omaansa testannu. Helpompi ku käsin ja poistaa jopa pientä naarmua. Sit 2. ja 3. aine ois tarkotus laittaa ihan käsin. Velipoika ku tekee työkseen noita fiksaamisia...Kyseisessä firmassa käytössä kylläkin Glymin tuotteet(niin ku tuntuu monet fiksaamot käyttävän, mikä sit syynä).
Ja kiitoksia Maikki infosta.

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 12.5.2009 18:02

Kyseisessä firmassa käytössä kylläkin Glymin tuotteet(niin ku tuntuu monet fiksaamot käyttävän, mikä sit syynä).


Rauman seudulla ainakin käytetään Glymiä pääasiassa sen takia että huomattavasti parempi saatavuus kun esim. Megun tuotteilla. Tai ainakin niin autojen puunaus firmassa töissä oleva kaveri sanoi. Raumalla Glymiä saa varmaan joka varaosa paikasta ja Megua taitaa löytyä yhdestä liikkeestä pieni määrä. Varmaan muitakin syitä löytyy. Esim jonkunlainen merkki uskollisuus yms.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 12.5.2009 21:07

Peke: Tuohon biltsun koneeseen käy 4" laikat ja tosiaan 2kpl. Villalaikka vs. vaahtomuovilaikka on maku/tottumisasia.Villalaikat on agressiivisempia kuin vaahtomuovilaikat ja megulla on villalaikkojakin. Suomen maahantuontiohjelmassa on ehkä 1/3 megun koko tarjonnasta joten maailmalta noita on tilattu.

Megun ammattilaispuolen claybareissa paketissa lukee ihan suoraan agressive tai mild :)

Autoglymin suosio johtuu hyvästä myyntiverkostosata ja aktiivisesta markkinoinnista eikä tuotteetkaan nyt huonoja ole

Timpe: ammattilaispuolen tuotteet on pakkauskooltaan ja suurimmalta osaltaan koostumukseltaan ihan eri tavaraa kuin kuluttujatuotteet sekä megulla että glymillä.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 12.5.2009 21:32

Mitähän savea tämä sit lie? (http://www.harmaatuonti.com/meguiars-smooth-surface™-clay-savi-setti-p-786.html)

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 12.5.2009 21:49

Onko kenelläkään kokemusta kuivauslastoista esim. tämä... Onko noi oikeesti "turvallisia"? Eli jos pesee auton hanskalla ja 2 ämpäri tekniikalla, pitäis varmaan aika hyvin lika lähteä pinnasta, mut uskaltaako tollasella kuivata ilman naarmuttamisen pelkoa? Verrattuna esim perinteiseen säämiskä kuivaukseen?

-JP-
-
Viestit: 648
Liittynyt: 20.3.2005 16:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja -JP- » 12.5.2009 21:54

Tuo on varmaan sitä pehmoisempaa, luultavasti samaa kuin siinä n.25€ start-pack:ssä. BTW, huomasin muuten raahessa käydessäni että siinä pattijoen nesteellä oli hyllyssä megun clay bareja(just noita aloituspakkauksia), pesuaineita ,vahoja ja detailereita.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 13.5.2009 0:07

Timpe^^, huoletta voi kuivata lastoilla kuhan pinta on puhdas.

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 13.5.2009 7:48

Itse en kuivauslastoihin enää koske. Sillä saa pidemmän päälle todella hienoja naarmuja aikaan. Ikkunat korkeintaan uskaltaa pyyhkäistä.

Siihen lastaan tarttuu ajan mittaan hiekkaa ja muuta paskaa, jota ei silmällä näe eikä sormet tunne.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 13.5.2009 16:49

No vuosia noita on jo käytetty eikä ole naarmuja tullu. Aina lastan pesu käytön jälkeen.

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 13.5.2009 17:16

No vuosia noita on jo käytetty eikä ole naarmuja tullu. Aina lastan pesu käytön jälkeen.


No, itselleni on tullut naarmuja. Siis taskulamppunaarmuja, varsinkin mustassa autossa huomaa. Mut onhan se varmaan yhtä turvallista kuin säämiskäkuivauskin.

pjarvenpaa
-
Viestit: 5
Liittynyt: 23.4.2009 21:36

ViestiKirjoittaja pjarvenpaa » 13.5.2009 21:25

Täällä on puhuttu eri automerkkien maalipintojen kovuuksista, että niissä on todellakin eroja. VW:t on kovia ja Subarut pehmeempiä maalipinnoiltaa. Mites sitten Volvo, mihin "kategoriaan" kuuluu?

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 14.5.2009 8:09

Lisätään vielä listaan että Audeissa on ihan sairaan kova maalipinta. Volvoista ei valitettavasti ole havaintoa.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 14.5.2009 9:42

Volvot kuuluu sarjaan medium eli ei olleenkaan pahoja tehdä.

Karkea jako mutta pitännee muistaa että autoissa on yksilöeroja/ uudelleen maalattuja osia.

Pehmeitä: Japanilaiset

Medium: Eurooppalaiset

Kovia: VAG-tuotteet, BMW. mersut -04 eteenpäin joissa nanolakka.

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 14.5.2009 13:27

Mut onhan se varmaan yhtä turvallista kuin säämiskäkuivauskin.


Hmm.. mites ihmiset sitten autot kuivaa ?

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 14.5.2009 13:40

No säämiskään verrattavalla pyyhkeellä, tiedän että siinä on riskinsä. Syvemmät jäljet oon saanu lastalla vinguttamalla aikaiseksi.

Hörhöthän kuivaa lehtipuhaltimella, siihen en oo vielä alkanu :)

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 14.5.2009 13:46

emännän hiusteinkuivaajakin vois olla hyvä...

Mahtaakohan tämä olla kaiken ylistyksen arvonen?

Marko
ffp jäsen
Viestit: 2996
Liittynyt: 17.7.2003 6:59

ViestiKirjoittaja Marko » 14.5.2009 13:48

^ Just tuollaisella kuivaan. Ihan ok se on, konepestävyydestä suuri plussa. Ei mikään ihmeellinen imukyky, mut menettelee.

laene
-
Viestit: 357
Liittynyt: 24.7.2003 7:32

ViestiKirjoittaja laene » 14.5.2009 16:51

Aluksi tuo water magnet voi jättää pisaroita, mutta ekan pesun jälkeen pitäs toimia paremmin.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 14.5.2009 17:25

Marko: kyllä sinut luokitellaan jo hörhöksi, älä sitä enää jännitä.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 17.5.2009 21:36

Ite tein tuossa viime viikolla yhen mersun, joka oli -04 vanhempi, eli vissiin pehmeämpi lakkapinta. Pesun ja Bilt hamber clayn jälkeen näytti halogeenin valossa pahasti pyörteiseltä. Oli kyllä muutenkin erittäin himmeä ja naarmuinen.
Bauhaussin 50 euron rälläkkämallin koneella ja 3m pehmeällä, harmaalla laikalla pyyhkäsin nopeasti Meguiarssin #80 mirror glaze kiillotusaineella. Näytti tältä samassa valossa, metalli ja violetti helmiäinen tuli samalla tosi selkeesti näkyviin. Päälle pyyhkäsin Meguairsin gold classin ja muoviosiin sekä renkaisiin saman firman hyper dressing 3:1 vedellä lantrattuna. Kylki ulkona. Tarkotus oli vaan vahata koneella, mutta kokeilin ekaa kertaa tuota #80 megua tuohon. Lopputulos oli siisti, harmi ku en tullu ottaneeks ennen kuvaa. Pätevää ainetta, suosittelen.

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 19.5.2009 5:53

Tietääkö kukaan, mistä sais 4" laikkoja hyllystä pääkaupunkiseudulla?


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 72 vierailijaa