Vw golf mk2 "kesäkippo"

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

_Asis_
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.11.2008 10:05

Vw golf mk2 "kesäkippo"

ViestiKirjoittaja _Asis_ » 6.12.2008 10:22

Aihio: Eli otsikon mukainen pommi tuli hommattua projektiksi, tekniikkana toimii sopivasti sisäänajettu (353tkm) 1.3l tehotykki.
Kaverini osti kyseisen louskun itselleen keväällä ja kesän ajan auto sai kirjaimellisesti kenkää täysillä, klommoja löytyy niin kuskin kyljestä, takaluukusta ja katosta... Yhtenä pimeänä ja kylmänä syys iltana auto seisoi pihassamme eikä enää suostunut liikkumaan siitä. Heitin vitsinä että vaihtaako kippo omistajaa 50€:n hintaan, no omistaja oli vaihtunut jo seuraavana päivänä.

Projektin tavoitteena: on tehdä hauska kesäauto ja samalla harjoitella vähän auton rakentelua, jos vaikka joskus ostaisi uudemman aihion. Korista tulee mahdollisimman kliini, sisustasta mahdollisimman race henkinen, mutta myös mukava.

Missä mennään: Siirsin auton talliin ja purku alkoi, tai sisustan kuivauksesta homma ensin alkoi. Lattialle kun oli yhden yön aikana ilmestynyt muutama sentti vettä, en ole ikinä nähnyt vastaavaa missään autossa! Purkaessa löytyi muutama hauska yllätys kuten tuning säiliönkorkki, lampunpesimien pikakorjausja takaluukun tasoitus.
Seuraava homma olisi tehdä moottorinosturi, että saisi tuon 1.3l koneen siirrettyä verstaalle pienen tehon lisäyksen toivossa.
Koneesta ei mitään isoja tehoja haeta, täydellinen läpikäyti, kulutus osien uusinta ja pientä tehojen kutitettelua. Kierroksia pitäisi saada ottamaan vähän vakiota paremmin.
Tässä vähän suunnitelmaa mitä alustavasti suunnittelin:

Tekniikka:
-megasquirt (ehkä)
-kannen siistiminen
-rosteri pakosarja
-2" suora putki
-isoille kierroksille sopiva nokka
-vapaavirtaus Suodatin

Kori:
-Kattoluukku
-Korisarja (auton muotoja kunnioittaen)
-Kylkien tasoitus
-Takaluukun tasoitus
-Antenin siirto
-Vilkkupeilit
-Pieni spoileri
-Maskilippa
-Konepeltiin kaasujouset
-Ponnahdusovet
-Takaluukku solenoidilla
-Putken ulostulo keskelle
-Takalasien tummenus

Alusta:
-jotain päivitystä jarruille
-madallusjouset (jotkut halvat)
-poikkituet eteen ja taakse
-15" vanteet (civiccin vanhat peltivanteet, maalattuina)

Sisusta:
-Takapenkkien poisto
-Turvakaaret (ehkä)
-Penkeille nahkaverhous (valkoinen)
-Ovipahvit
-Mp3 soitin ja pioneerin 2.1 sarja
-Lattia- ja kattoverhous mustaksi
-Yksityiskohtiin valkoista nahkaa

Tulevaa väriä en ole vielä päättänyt, mutta harmaan valkoisen sävyjä haetaan.

Edit. edellä mainittu lista on näin vuotta myöhemmin tarkisteltuna varsin puutteellinen ja moni asia on muuttunut, joten jätetään suunnittelu jo valmiille insinööreille ja mietitään sitä sitten vasta kun koulusta on valmistuttu. Siihen asti mennään fiiliksen perusteella.
Viimeksi muokannut _Asis_, 15.11.2009 21:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

OssQ
-
Viestit: 51
Liittynyt: 9.1.2008 20:19

ViestiKirjoittaja OssQ » 8.12.2008 0:53

Tuohan on kaasaripeli joten megasquirtin asentelu ei ole kovinkaan kustannustehokasta ja itse en ainakaan mistään pakosarjaa ja nokkaa tähän 1.3l ole löytänyt :/ 2" putki on itsellänikin ja oikeasti jätkät :D alavääntö kasvoi ihan mukavasti :D
Mutta pidä hauskaa rakentelussa!

_Asis_
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.11.2008 10:05

ViestiKirjoittaja _Asis_ » 8.12.2008 17:03

MS:n laittoa vielä harkitaan, pakosarja ja nokka tulisivat olemaan ihan oman verstaan virityksiä, metallisorvaamo kaikilla vempeleillä kun löytyy.
Enää ei tosin ole ihan varmaa tuleeko kyseinen 1.3l kone pitkään aikaansa tässä projektissa viettämään, tuli sen verran kiinnostava tarjous KR tekniikasta... Mutta katsellaan, hauskaahan näitä rakennellessa on aina.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 8.12.2008 20:08

Onkos tuota 1.3 moottoria tehty muka jo vuonna -87 RUISKUversiona!?Vai onko tähän yksilöön vaihdettu moottori jälkeenpäin?Tsemppiä vaan projektiin, kakkis on siinäkin mielessä hyvä aihio, että varaosissa riittää tarjontaa pilvin pimein...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.12.2008 20:39

-Korisarja (auton muotoja kunnioittaen)


ts.tehtaan alkuperäisosia, muista osistahan ei tuo ehto täyty. =)

Ani
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.9.2008 15:10

ViestiKirjoittaja Ani » 8.12.2008 21:15

Toi KR koneen upottaminen keulalle on kylläkin järkevin vaihtoehto joskin joudut tietenkin kaikki vaihtaa vastaamaan tehoja :]

Itsellä olis samanlainen rojekti tulossa keväällä jos ton jäägtin sais pidettyä tekniikalta ehjänä..

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 10.12.2008 1:40

En tiedä tuon KR:n järkevyydestä.. Itse ainakin alkaisin väsäämään 1.9TDI:tä. Ne kun on suht mukavia. ;)

Tume34
-
Viestit: 109
Liittynyt: 10.2.2008 23:36

ViestiKirjoittaja Tume34 » 10.12.2008 8:13

No eihän sitä kaasariakaan ole hankala muuttaa ruiskuksi.

_Asis_
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.11.2008 10:05

ViestiKirjoittaja _Asis_ » 11.12.2008 14:53

Ihan kaasari 1.3l kone löytyy vielä väliaikaisesti nokalta, ruiskuksi muuttaminen ei tosiaan ihan mahdoton temppu olisi? Tosin mitä nyt olen jo ehtinyt katsella tekniikan vaihtoon sopivia koneita on niiden hinnat sen verran matalia, että ei tuossa hommassa olisi enää mitään järkeä...
Korisarjasta tein jo pieniä suunnitelmia, muotteja siihen alan tehdä vasta kun kone on siirretty verstaalle tai on ylipäätään selvää tuleeko tuo 1.3l pysymään tässä.

_Asis_
-
Viestit: 7
Liittynyt: 18.11.2008 10:05

ViestiKirjoittaja _Asis_ » 22.10.2009 22:29

Pitkästä aikaa, kippo meinannut jo muutamaan otteeseen joutua paaliin, mutta joku ihme vaan jaksaa tuossa kiinnostaa... Suunnitelmat ovat säilyneet lähes samoina, leveä, matala ja kliini raaceri look tulossa.

Tuli ostettua golffiin Stilauton mod racing vanteet koossa 17x7,5", mutta eihän ne siihen mielestäni oikein istuneet, liian isot ja ihan liian kapeat. Jos jollain on tarvetta niin saa ostaa pois, alkuperäisen suunnitelman mukaan levitettyä 15" peltivannetta tulee tähän.

Koneen pudotin keulilta ja vein verstaalle kunnostettavaksi, aikas herkullinen lähtökohta. Suunnitelmana on laittaa tuo nyt pikkuviritteisenä keulille ja ajella sillä niin pitkään että on rahaa ostaa uusi ja tehokkaampi tilalle. Vielä ei ole ajankohtaista pohtia että mikä tulossa tilalle.

Kori on nyt purettu aika pitkälti atomeiksi ja nostettu grilliin ihmeteltäväksi, aika kivassa kunnossa ikäisekseen mielestäni. Kaarissa nyt vähän sanomista mutta ei mitään normaalista poikkeavaa. Reikiäkin korista kyllä löytyy, esim. täältä ja täältä

Muutama kysymys tullut tuossa purkaessa mieleen:
-Saako takasivulasit irti rikkomatta niitä helposti, miten?
-Mitä aineita pohjassa kannattaa käyttää, maalit, massat etc.? Monia esimerkkejä toki löytyy tältäkin foorumilta mutta mitkä on todettu parhaiksi?
-Mikähän mahtaa olla paras alusta vaihtoehto kun haetaan korkeussäädettävää ja halpaa vain kesä käyttöön?

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 22.10.2009 22:58

Takasivulasit lähtee ihan niin että toinen "raottaa" tiivistettä sisältä ja toinen repii ulkoa. Tosi helposti kuitenkin lähtee ehjänä.

matti.l
-
Viestit: 1067
Liittynyt: 16.9.2003 8:46

ViestiKirjoittaja matti.l » 23.10.2009 9:40

Myös jaloilla painamalla sisältä päin voi avittaa takasivulasien poistoa.

mnky
-
Viestit: 92
Liittynyt: 2.12.2008 19:55

ViestiKirjoittaja mnky » 23.10.2009 11:28

Alustaksi varmaan ihan passeli tuo JOMin korkeussäädettävä? Pitäisi olla hinta-laatu-suhde ainakin kohdillaan.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 93 vierailijaa