Golf 16v "wnb ratasika"
Valvoja: ffp jäsenet
Golf 16v "wnb ratasika"
Johan noita kakkosia on näkyny niin paljon, että päätin omanikin julkaista.
Vaikka taitaapi aika moni olla jo nähnyt tämän.
Eli kyseessä onpi tuo aina ihanan söpö kakkis KR koneella.
Vuosimalli on -89 ja ovia on kolme.
Tekniikka vakio 16v (kr).
Auto on siis ihan alkuperäinen 16v, johon kilometrejä kertynyt n. 150tkm.. juujuu vaarilla saaressa :D
Omassa käytössä näki yhden talven kun ostin tuon vuonna 2004 alku talvesta.
Sen jälkeen on talvi ajelut jääny väliin.
2004 sain kaverilta "ilmaiseksi" Remuksen takavaimentimen 5" päällä =D, joka asennettiin paikalleen.
Löytyy vieläkin sama pönttö, koska on niin härski. Vaimennin on alunperin tarkoitettu mk3 golffiin, mutta pienellä modauksella istui kivasti kakkoseenkin.
Myöhempiä asennushetkiä:
Sparco EVO L penkit
Sparco ratti ja poljin pinnat
Wiechers turvakaaret (jotka myyty eteenpäin ja tilalle Luuppalan kaaret)
Takapenkit pois (nyttemmin melkein koko sisusta revitty pois)
Isot puskurit sekä G60 kaaret, helmat ja etulippa
Merkitöntä maskia ja luomilippaa
Kylkilistat poistettu ja reiät hitsattu sekä takamerkki hitsattu umpeen.
Sparcon levyt ja palat
Alustana KW var2 inoxit
Kaaria muokattu madallukseen sopiviksi
Vanteina käyny Motegi Racing FF7 (gunmetal), 7x16" et40
Nyt vanteina RSL Cult, 8.5x15" et25 (maalattu syksyllä 2008)
etc.
Onhan noita varmaa muitakin mitä ei muista.
Tulevia asennuksia olis uretaanipuslat jokapaikkaan, isompi jäähdytin kenno, öljylle oma kenno termarillisella ryöstö laipalla, teräspunos letkut jarruille.... etc
En muista kaikkea mitä varastoon kertynyt. Ja kaikkeahan on jo suunniteltu.
Kuvia löytyy toki ajan varsilta mutta 2004, eli osto vuotta en julkaise. Melkosta country golf henkeä :)
Tässä pari tän uudempaa kuvaa. Noissa puuttuu uudet turvakaaret.
Loput linkkeinä.
Kakkis 2005
Kakkis 2006
Kakkis 2007
Vanha sisusta
G60 kaaria helmaa etuvaloa ja maskia
G60 etulippa asennettu
Tilaa takakaareen
Kaari hitsattu kasaan
Etukaarista en jaksanut otella kuvia, kun ei kummone projekti ole.
Eli isosti laikkaa, kuitenkin niin että g60 kaaren saa takasin ruuvattua ja peittää kolon pelti kaaressa :)
Jos nyt muistan jotain jännää lisäystä niin pistän kyllä.
HETI EDIT!
Eli kuvia löytyy myös TÄÄLTÄ
Vaikka taitaapi aika moni olla jo nähnyt tämän.
Eli kyseessä onpi tuo aina ihanan söpö kakkis KR koneella.
Vuosimalli on -89 ja ovia on kolme.
Tekniikka vakio 16v (kr).
Auto on siis ihan alkuperäinen 16v, johon kilometrejä kertynyt n. 150tkm.. juujuu vaarilla saaressa :D
Omassa käytössä näki yhden talven kun ostin tuon vuonna 2004 alku talvesta.
Sen jälkeen on talvi ajelut jääny väliin.
2004 sain kaverilta "ilmaiseksi" Remuksen takavaimentimen 5" päällä =D, joka asennettiin paikalleen.
Löytyy vieläkin sama pönttö, koska on niin härski. Vaimennin on alunperin tarkoitettu mk3 golffiin, mutta pienellä modauksella istui kivasti kakkoseenkin.
Myöhempiä asennushetkiä:
Sparco EVO L penkit
Sparco ratti ja poljin pinnat
Wiechers turvakaaret (jotka myyty eteenpäin ja tilalle Luuppalan kaaret)
Takapenkit pois (nyttemmin melkein koko sisusta revitty pois)
Isot puskurit sekä G60 kaaret, helmat ja etulippa
Merkitöntä maskia ja luomilippaa
Kylkilistat poistettu ja reiät hitsattu sekä takamerkki hitsattu umpeen.
Sparcon levyt ja palat
Alustana KW var2 inoxit
Kaaria muokattu madallukseen sopiviksi
Vanteina käyny Motegi Racing FF7 (gunmetal), 7x16" et40
Nyt vanteina RSL Cult, 8.5x15" et25 (maalattu syksyllä 2008)
etc.
Onhan noita varmaa muitakin mitä ei muista.
Tulevia asennuksia olis uretaanipuslat jokapaikkaan, isompi jäähdytin kenno, öljylle oma kenno termarillisella ryöstö laipalla, teräspunos letkut jarruille.... etc
En muista kaikkea mitä varastoon kertynyt. Ja kaikkeahan on jo suunniteltu.
Kuvia löytyy toki ajan varsilta mutta 2004, eli osto vuotta en julkaise. Melkosta country golf henkeä :)
Tässä pari tän uudempaa kuvaa. Noissa puuttuu uudet turvakaaret.
Loput linkkeinä.
Kakkis 2005
Kakkis 2006
Kakkis 2007
Vanha sisusta
G60 kaaria helmaa etuvaloa ja maskia
G60 etulippa asennettu
Tilaa takakaareen
Kaari hitsattu kasaan
Etukaarista en jaksanut otella kuvia, kun ei kummone projekti ole.
Eli isosti laikkaa, kuitenkin niin että g60 kaaren saa takasin ruuvattua ja peittää kolon pelti kaaressa :)
Jos nyt muistan jotain jännää lisäystä niin pistän kyllä.
HETI EDIT!
Eli kuvia löytyy myös TÄÄLTÄ
Viimeksi muokannut hb81, 30.11.2008 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hieno peli! Olit saanu kuvanki Tuning,fi lehteen... Tunnistaa hyvin noista vanteista...
Juu oulun messuilta oli napattu kuvatusta lehteen =)
Vanteista sen verran, että olivat vakiona niin tylsät ja yleensä maalataan keskiö ja kiillotetaan kehä.. no päätin maalata koko vanteen mustaksi ja duunikaveri keksi vielä lisätä tuon punaisen raidan.
Me like!
Vanteista puuttuu vielä ne fake kehäpultit, mutta nekin on mustat joten ei kauheasti tule erottumaan.
Kattelin HIV- & Drunking soussa että onko nuo punaiset raidat teipistä tehty kun eivät olleet ihan "täydelliset"?
Oliskin niin voisi helpommin uusiks tehdä :D
Kaikkea ei keskellä yötä enää saa onnistumaan ;)
Täytyy jossain vaiheessa tehdä uusiksi ne. Eli uusinta rajaus ja punasta väriä.
Kunhan kerkeää.. tärkeämpiäkin hommia tuossa edessä vielä.
Taakse on jo ollut suunnitteilla ja palatkin tehtynä, että saisi iskarin yläpäätä nostettua.
Toteutus tapaa vielä mietitään että tekeekö yksinkertaisen ja toimivan vai alkaako hifistelemään.
Edessä se onkin sitten hieman vielä mietinnässä.. ei kauheasti voi nostaa ellei konepeltiä korota :)
Sen takia D2 tolpat olisi mahtava valinta. Tonttiin ilman että jousto kärsii.
Toteutus tapaa vielä mietitään että tekeekö yksinkertaisen ja toimivan vai alkaako hifistelemään.
Edessä se onkin sitten hieman vielä mietinnässä.. ei kauheasti voi nostaa ellei konepeltiä korota :)
Sen takia D2 tolpat olisi mahtava valinta. Tonttiin ilman että jousto kärsii.
kerros vielä miten vanteiden punainen raita on saatu aikaiseksi?
Ensin on vetästy punaiseksi reuna.
Seuraavaksi teipattu punasen päälle sopiva raita.
Sitten maalattu mustalla koko vanne.
Sitten teippi pois ja mattalakka yli.
Oli töistä loppunut siihen tarkoitettu teippi, niin joutui vähän soveltaa ja jälki läheltä katsottuna on aika huono.
Reunat juoksee miten sattuu.
Miksi vaihdoit Wiechereistä -> luuppalan kaariin?
pultatut putket vs. "oikeat" turvakaaret?
Kutakuinkin noin.
Mielessä kävi kyllä alkaa tekemään niistä wiechersin kaarista parempia, mutta laiskuus ja lompakko yllätti.
Eli ostin uudet kunnon kaaret. Lisäputketkin on jo hommattu.
Talven aikana saa vähän lisätukea noihin nykyisiin kaariin.
Nätti on, onko voimaa?
Niin paljon kuin KR sisältää :)
Suunnitteilla kaiken näköstä ja osaa on nurkissa.
Ehkä se tärkein puuttuu vielä. Eli kunnon ruisku.
Ennen sitä en ala virittämään tuota konetta.
Tulevia asennuksia olis uretaanipuslat jokapaikkaan, isompi jäähdytin kenno, öljylle oma kenno termarillisella ryöstö laipalla, teräspunos letkut jarruille.... etc
Hoho!
Johan on vierähtäny tovi, kun viimeksi tätä on tehty. =)
2008 syksystä asti katiska seissy.
No nyt pääsi vihdoin aloittelemaan kauan kaivattua laatikko swap jumppaa.
Ja samalla pitäisi asentaa noita nurkkiin kerääntyneitä palikoita.
Tarkemmin en jokaista tekemistä huutele tänne, mutta kuvia olisi tarkoitus ottaa projektin vaiheista.
Niitä keräilen omaan galleriaan. Välillä saatan viskasta jonkun kivan näpsyn tännekkin erikseen =)
Golf projekti kuvia!
Tuonne lisäilen aina kun uusia kuvia tulee otettua.
Tässä vielä näkyville kuva numero 1. Tästä se sitten lähtee..
Viimeksi muokannut hb81, 5.5.2010 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jahas.. Jonkin verran on jo purettu ja pitäisi selvitellä uusia osia mitä vielä puuttuu.
Laatikko siis vaihtuu vakio 2Y -> AAZ passatin 02A, joten minkälaiset vetarit tuonne nyt sitten menee?
Ulommat nivelet vaihdan kuitenkin, kun ovat niin huonossa kunnossa.
Mites sitten itse akselit? Pitääkö ostaa G60 vetarit kokonaan?
Muistelisin että perä levittyi vain toiseen suuntaan, mutta en aivan varma ole.
Voi olla että vaihdan myös sisemmät nivelet, niin ei tartte niistä sitten murehtia myöhemmin.
Eli jos jollain olisi tietoa paketista mikä menisi nätisti 02A perään ja 16v napoihin ilman raidevälin muutosta.
Kysäsenpä nyt vielä, että miten suuttimet on kiinni?
Onko joku sokka vai ihan vetämällä?
Laatikko siis vaihtuu vakio 2Y -> AAZ passatin 02A, joten minkälaiset vetarit tuonne nyt sitten menee?
Ulommat nivelet vaihdan kuitenkin, kun ovat niin huonossa kunnossa.
Mites sitten itse akselit? Pitääkö ostaa G60 vetarit kokonaan?
Muistelisin että perä levittyi vain toiseen suuntaan, mutta en aivan varma ole.
Voi olla että vaihdan myös sisemmät nivelet, niin ei tartte niistä sitten murehtia myöhemmin.
Eli jos jollain olisi tietoa paketista mikä menisi nätisti 02A perään ja 16v napoihin ilman raidevälin muutosta.
Kysäsenpä nyt vielä, että miten suuttimet on kiinni?
Onko joku sokka vai ihan vetämällä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mielenkiinnosta vaan kyselen miten tuossa on navoissa pinnapultit? Tottunut että vanne pultataan pultilla napaan näissä vehkeissä.
Joo spacereiden takia alunperin laitoin ne, kun Motegin vanteet oli ET40.
RSL vanteista en muista tarviko pieniä, kun oli jousen alalautanen ruuvattu renkaan kohdalle.
Uudet ATS vanteet ei tarvitse. Ellen sitten näön puolesta tuo hieman ulospäin.
Meinaatko tuota vakio tekniikkaa jatko jalostaa kun vaijerilaatikonkin siihen kylkeen pistät?
Vaijeriloota menee ihan harrastelun vuoksi. Vakio sai reiän perän irronneiden niittien takia, jonka takia loota menee joka tapauksessa vaihtoon.
Ja moottorille en tee peltisarjaa ja putkistoa kummosempaa viritystä.
Se saa pysyä vakiona niin pitkään kunnes vaihtuu moottorinohjaus.
Sitten onkin valmiiksi mietittyjä vaihtoehtoja jo aika monta =).
Olisko niitä vetari vaihtoehtoja kellään tarjota?
Voisin toki söörtsillä kaivella, mutta jostain syystä haluan ne tähän omaan projektiin. =)
edit. Tässä vielä kuvia noista ATS vanteista. Kokoa 8x15" ja ET20.
Renkaiksi tulee Toyo R888 katusliksit kokona 205/50.
ATS DTC Superlight 8x15
Kerro lisää noista pinnapulteista? Onko ne kierrettä koko matkalta, vai miten ne lukittuu? Ja mistä hommasit.
Ite mittailin omassa swapissa, että orkkis vetarit on samanlaiset ku geen. Passatissa on liian pitkät. Mulla oli ilmeisesti 1.6 cl:n vetarit 100mm laipoilla tai sitte kolmoskoppasen 1.8:n. Saman mittaset täsmälleen ku g60 corrossa. Vielä en oo saanu paikalleen asti, mutta ois tässä ihan parin viikon sisään laitettava, kerron sitte jos ei passaa. Mulla siis 02A ja geen navat. Jos meinaat laittaa nestekytkimen, niin sen pääsylinterin tukiraudan saa modattua myös abs-tehostimellisen raudasta aivan toimivan. Poljinasetelmakaan ei ole niin paha vaihtaa, ku vois luulla. Rattiakselin kun ottaa kokonaan pois tieltä, niin aika kivuton homma.
Ite mittailin omassa swapissa, että orkkis vetarit on samanlaiset ku geen. Passatissa on liian pitkät. Mulla oli ilmeisesti 1.6 cl:n vetarit 100mm laipoilla tai sitte kolmoskoppasen 1.8:n. Saman mittaset täsmälleen ku g60 corrossa. Vielä en oo saanu paikalleen asti, mutta ois tässä ihan parin viikon sisään laitettava, kerron sitte jos ei passaa. Mulla siis 02A ja geen navat. Jos meinaat laittaa nestekytkimen, niin sen pääsylinterin tukiraudan saa modattua myös abs-tehostimellisen raudasta aivan toimivan. Poljinasetelmakaan ei ole niin paha vaihtaa, ku vois luulla. Rattiakselin kun ottaa kokonaan pois tieltä, niin aika kivuton homma.
Täällä foorumilla on topikki juuri noista vetareista. Itekkin laittanut rotteloon vetarit 02A lootaan ja ja... nyt en muista mikä pyörännapa. Ttu kun on huono muisti
offtopic: oon aika kateellinen rakennustiloista, kakspilaria, nostokorkeutta riittää, jopa toimistohuone, valoisa... aijaijai, tämmönen tila pitäs joka harrastajalla olla ;)
offtopic: oon aika kateellinen rakennustiloista, kakspilaria, nostokorkeutta riittää, jopa toimistohuone, valoisa... aijaijai, tämmönen tila pitäs joka harrastajalla olla ;)
Niin pitäis, toihan voittaa melkein kotiolot ;) Itsellä alkaa käpy palamaan kun ulkona saa taivasalla vaihdella öljystä lähtien... Taas odottelee milloin menisi tonne pukkien alle asvaltille (tai hiekalle) könyämään. Sori OT
Mielenkiinnolla seurataan rakentelua, miellyttää silmää ja hyvää infoa tulee rakentelun edetessä. Haaveilee vaan kun itse pääsee aloittamaan rata(/katu)kakkiksen rakentamisen :)
Mielenkiinnolla seurataan rakentelua, miellyttää silmää ja hyvää infoa tulee rakentelun edetessä. Haaveilee vaan kun itse pääsee aloittamaan rata(/katu)kakkiksen rakentamisen :)
Kerro lisää noista pinnapulteista? Onko ne kierrettä koko matkalta, vai miten ne lukittuu? Ja mistä hommasit.
Pinnapultit ostin hyrylästä Euroracingistä.
Kyseessä siis ihan normaalit pyörännapaan laitettavat pinnapultit, joissa toisessa päässä autoon sopiva kierre 3-4cm matkalla
ja sitten on semmone paksumpi suora kohta joka kiristyy siihen napaan.
Loppuosa mikä jää näkyviin on sitten joku kierre mihin saa mutterit vannetta varten.
Ei kyllä se halvin ratkaisu ostaa kunnon pinnapultit ja mutterit, mutta ei ole eka kerta kun paremmin sijoittaa tuohon katiskaan =).
No täytyy kaivella vähän foorumia noista vetareista. Oon tainnu itekki kysellä jo aiemmin.
Laatikkoa kun alan vaihtamaa, niin näkee mitä on ja mitä puuttuu.
Ison kasan kaikkea sain tämän foorumin käyttäjältä. Osa taitaa olla turhia, mutta pääasia olis ettei mitään tarvitse hommata jälkeenpäin.
Tulee siis 02A nestekykällä ja vaijeri vetimillä. Teemulta sain cad kuvat vaihdetornista, josta jo leikkautin rst palat. Kiitos kuvista!
Pitäisi vielä taivutella ja tigillä hitsailla kasaan.
Kojelautaa pitäisi koittaa sovitella paikalleen tuon poikittaisen turvakaariputken ympärille.
Samalla lisään putkia ratkaiseviin paikkoihin.
Mistään en löytäny mätää autosta vielä. Ehkä nuo ajamattomat kilsat itellä on auttanu säilymään.
Pinta ruosteita on siellä täällä pohjassa. Rapsuttelin niitä hieman eilen.
Taidan käydä nekin läpi, kun on niin hyvä lähtökohta, ettei tartte vaihtaa peltiä.
Omituista että nekin pintaruoste pisteet oli pakoputken yläpuolella olevan lämpösuojapellin alla. Muualla en löytäny mitään kummosta.
Huomenna taas pääsen pakertaa hyvät tunnit, niin ottelen kuvia jos jotain uutta saa aikaiseksi.
edit. Tässä vielä pinnapultti linkki Euroracing sivullel.
http://www.euroracing.fi/tuotteet/grayston/index.htm
Tänään tapahtui seuraavaa:
Moottori putosi lattialle apurunkoineen päivineen.
Ainut minkä päälle sai pudotettua tuon oli tommonen pienehkö rullakko.
Piti pienet tuet väsäillä ja etukelkan päälle lisäsin hieman painoa, jotta on tasapainossa.
Samalla vähän rapsuttelin pohjaa massan alla olevista pintaruosteista. Löytyihän sieltä parista kohdasta alkava mätä :P
Mutta nekin oli niissä pohjan tyhejnnys reikä kohdissa. Oli lähteny pikkasen reikä leviämään. =)
Ei toki mitään isoa lovea kuitenkaan. Miksi niitä reikiä pitää olla niin jumalattomasti?
Nyt olisi paras hetki raapata koko pohja läpi, kun kaikki on melkein irti. Bensalinjat ja pumput ja tankki on enää paikallaan.
Täytyy hieman kartoittaa tilannetta ja miettiä jos sen pohjan sais käytyä läpi järkevästi.
Olis hyvä olla grilli, jottei kädet ylhäällä tarvis raapia. :P
Löytyskö joltain lainaksi Järvenpään läheltä.
Tässä vielä kuva tämän hetken tilanteesta.
Moottori putosi lattialle apurunkoineen päivineen.
Ainut minkä päälle sai pudotettua tuon oli tommonen pienehkö rullakko.
Piti pienet tuet väsäillä ja etukelkan päälle lisäsin hieman painoa, jotta on tasapainossa.
Samalla vähän rapsuttelin pohjaa massan alla olevista pintaruosteista. Löytyihän sieltä parista kohdasta alkava mätä :P
Mutta nekin oli niissä pohjan tyhejnnys reikä kohdissa. Oli lähteny pikkasen reikä leviämään. =)
Ei toki mitään isoa lovea kuitenkaan. Miksi niitä reikiä pitää olla niin jumalattomasti?
Nyt olisi paras hetki raapata koko pohja läpi, kun kaikki on melkein irti. Bensalinjat ja pumput ja tankki on enää paikallaan.
Täytyy hieman kartoittaa tilannetta ja miettiä jos sen pohjan sais käytyä läpi järkevästi.
Olis hyvä olla grilli, jottei kädet ylhäällä tarvis raapia. :P
Löytyskö joltain lainaksi Järvenpään läheltä.
Tässä vielä kuva tämän hetken tilanteesta.
Viimeksi muokannut hb81, 5.5.2010 17:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tänää olin useita tunteja tallilla, mutta nyt oli jotenkin inspiraatio kateissa.
Koitin löytää sitä hieman mielenkiintoisemmalla hommalla, joten pakersin tuon vaihdetornin kasaan.
Liimana toimi joku puikkokone jonka kylkeen laitettu bilteman tig sarja. Nätimpään saumaan ei taidot nyt riittäny tuolla laitteella.
Jos vielä jaksaisi, niin voisi hioo nuo saumat suoriksi ja tehdä kliinimpi kokonaisuus.
Alunperin ei pitäny kiillotella sitä, mutta vaihtoehtona oli mennä siistimään auton pohjaa.
Joten aloin kiillottamaan. ja tässä tulos =)
Samalla hieman tutkin sitä pohjaa ja itse moottoria. Tässä pari kuvaa pohjasta.
EKA
TOKA
Kuvissa näkyvät reiät on niitä missä ollu tulppa. Parista lähteny ruoste etenemään.
Muuten on pohja noita pintaruosteita lukuunottamatta ihan kunnossa.
Toistaiseksi en tee, muuta kuin perus korjauksen noille ruosteille.
Myöhemmin riisun korin hylsyksi ja käyn täysin läpi. Nyt on tärkeämpää saada auto ajoon.
Koitin löytää sitä hieman mielenkiintoisemmalla hommalla, joten pakersin tuon vaihdetornin kasaan.
Liimana toimi joku puikkokone jonka kylkeen laitettu bilteman tig sarja. Nätimpään saumaan ei taidot nyt riittäny tuolla laitteella.
Jos vielä jaksaisi, niin voisi hioo nuo saumat suoriksi ja tehdä kliinimpi kokonaisuus.
Alunperin ei pitäny kiillotella sitä, mutta vaihtoehtona oli mennä siistimään auton pohjaa.
Joten aloin kiillottamaan. ja tässä tulos =)
Samalla hieman tutkin sitä pohjaa ja itse moottoria. Tässä pari kuvaa pohjasta.
EKA
TOKA
Kuvissa näkyvät reiät on niitä missä ollu tulppa. Parista lähteny ruoste etenemään.
Muuten on pohja noita pintaruosteita lukuunottamatta ihan kunnossa.
Toistaiseksi en tee, muuta kuin perus korjauksen noille ruosteille.
Myöhemmin riisun korin hylsyksi ja käyn täysin läpi. Nyt on tärkeämpää saada auto ajoon.
On ollu hieman jäissä tää homma muiden kiireiden takia.
Nyt tuli postisedän mukana paineensäädin jarruille. KUVA
Vielä kaupasta hakemaan metri tolkulla jarruputkea sekä päitä, että pääsee rakentamaan uusiksi kaikki putket.
Mitään vikaa ei vanhoissa ollut. Takana olivat vain liitoskohdista jymähtäneet tiukkaan kuin neitsyen pöllönsilmä.
Eli sivareilla poikki ja pudottelee kamoja alas.
Vanha kuorman mukaan säätyvä kapine lähtee mäjelle. Otteessa ei ollut mainintaa ALB tai muutakaan vastaavaa missään.
Ja Finlexin sivuilta kaivelin totuuksia, jonka mukaan ei ole estettä asentaa säädettävää paineensäädintä, kunhan sitä ei pääse säätämään ajon aikana.
Uudet puslat löysi myös paikkansa taka-akselilla, mutta kuvia en ole ottanut vielä.
Akseli makailee vielä lattialla, joten kyllä siitäkin kuvat tulee.
Uudet jarrukilvet taakse tulossa vielä Slamitilta. Niiden asennuksen ja pienen putsailun jälkeen voisi nappailla parit fotot.
Sitä en tiedä kiinnostaako nää jorinat ketään vielä kun niin harvakseltaan tulee näitä juttuja,
mutta lähinnä itelle kertoilen tilanteiden kulkua.
Voi sitten myöhemmin kaivella jutut esiin ja naureskella kuinka hölmö on ollut :D
edit. Jos modet katsoo aiheelliseksi niin tämänkin voi siirtää varmaan tuonne projekteihin.
Sen verran tulee juttua ja kuvaa kuitenkin tänne.
Nyt tuli postisedän mukana paineensäädin jarruille. KUVA
Vielä kaupasta hakemaan metri tolkulla jarruputkea sekä päitä, että pääsee rakentamaan uusiksi kaikki putket.
Mitään vikaa ei vanhoissa ollut. Takana olivat vain liitoskohdista jymähtäneet tiukkaan kuin neitsyen pöllönsilmä.
Eli sivareilla poikki ja pudottelee kamoja alas.
Vanha kuorman mukaan säätyvä kapine lähtee mäjelle. Otteessa ei ollut mainintaa ALB tai muutakaan vastaavaa missään.
Ja Finlexin sivuilta kaivelin totuuksia, jonka mukaan ei ole estettä asentaa säädettävää paineensäädintä, kunhan sitä ei pääse säätämään ajon aikana.
Uudet puslat löysi myös paikkansa taka-akselilla, mutta kuvia en ole ottanut vielä.
Akseli makailee vielä lattialla, joten kyllä siitäkin kuvat tulee.
Uudet jarrukilvet taakse tulossa vielä Slamitilta. Niiden asennuksen ja pienen putsailun jälkeen voisi nappailla parit fotot.
Sitä en tiedä kiinnostaako nää jorinat ketään vielä kun niin harvakseltaan tulee näitä juttuja,
mutta lähinnä itelle kertoilen tilanteiden kulkua.
Voi sitten myöhemmin kaivella jutut esiin ja naureskella kuinka hölmö on ollut :D
edit. Jos modet katsoo aiheelliseksi niin tämänkin voi siirtää varmaan tuonne projekteihin.
Sen verran tulee juttua ja kuvaa kuitenkin tänne.
-
- -
- Viestit: 367
- Liittynyt: 7.8.2007 11:37
- Viesti:
Nonni ja päivää taloon.
Tänään kävin ostaa jarruputkea 10metriä (moka vara) ja päitä, jotta pääsis rakentaa niitä uusiksi.
Ei vaan hyllyssä ollu T-haaroja tuota paineensäädintä varten. Jää sitten ensiviikolle sen laitto.
Tai huomenna meen jo aloittelee jarrujen kasausta, mutta jätän hieman pelivaraa paineensäätimen kanssa.
Toki tänään saatiin hieman jotain tehtyäkin. Pohjan pintaruosteet hierasin pois ja annoin pikku pintakäsittelyä.
Vielä pari kohtaa kaipaa hitsausta. Eli pari tulpattua reikää mitkä oli laajentunu hieman ja sitten vanha vaihdekepin aukko.
Näistä ehkä kuvaa sitten myöhemmin.
Itse edistymistä kasauksen suhteen tapahtui uuden tehostajan, poljinasetelman ja nestekytkimen työsylinterin kanssa.
Reiät kytkimen osille | Poljinasetelmat | Kytkimen työsylinterin tukirauta | Tehostaja paikallaan
Ensimmäinen puslakin löysi paikkansa..
Pusla
Kuskin puolen taka-akselin kiinnikkeestä pitäisi rälläköidä vielä se kuorman mukaan säätyvän palikan kiinnike rauta pois.
Kiinnike rauta | Vanha säädin
Tämmöstä tänään ja huomenna joko jarruja laittaa tai sitten muuta.
Ajattelin jättää lämpösuoja pellin laittamatta sinne tunneliin. Onko muilla mietteitä sen suhteen?
Tänään kävin ostaa jarruputkea 10metriä (moka vara) ja päitä, jotta pääsis rakentaa niitä uusiksi.
Ei vaan hyllyssä ollu T-haaroja tuota paineensäädintä varten. Jää sitten ensiviikolle sen laitto.
Tai huomenna meen jo aloittelee jarrujen kasausta, mutta jätän hieman pelivaraa paineensäätimen kanssa.
Toki tänään saatiin hieman jotain tehtyäkin. Pohjan pintaruosteet hierasin pois ja annoin pikku pintakäsittelyä.
Vielä pari kohtaa kaipaa hitsausta. Eli pari tulpattua reikää mitkä oli laajentunu hieman ja sitten vanha vaihdekepin aukko.
Näistä ehkä kuvaa sitten myöhemmin.
Itse edistymistä kasauksen suhteen tapahtui uuden tehostajan, poljinasetelman ja nestekytkimen työsylinterin kanssa.
Reiät kytkimen osille | Poljinasetelmat | Kytkimen työsylinterin tukirauta | Tehostaja paikallaan
Ensimmäinen puslakin löysi paikkansa..
Pusla
Kuskin puolen taka-akselin kiinnikkeestä pitäisi rälläköidä vielä se kuorman mukaan säätyvän palikan kiinnike rauta pois.
Kiinnike rauta | Vanha säädin
Tämmöstä tänään ja huomenna joko jarruja laittaa tai sitten muuta.
Ajattelin jättää lämpösuoja pellin laittamatta sinne tunneliin. Onko muilla mietteitä sen suhteen?
Nyt on jarruputket tehty, taka-akseli paikallaan ja taka iskarit pultattu kiinni.
Pohjakin tuli hitsattua ja massattua..
Samalla kun tolpat oli irti, niin purkasin ja putsasin kaikki ulkoiset osat.
Tässä kuvaa etupään jarruhässäkästä. Toinen T-Haara on auton alla.
Onhan NÄMÄ hieman puolittain tehdyn näköisiä, mutta päätin jo etten tee vimpan päälle tällä kertaa.
Nyt tärkeintä siis saada auto toimimaan.
Ihanan tyhjä osasto tuossa nyt. KUVA
Pohjakin tuli hitsattua ja massattua..
Samalla kun tolpat oli irti, niin purkasin ja putsasin kaikki ulkoiset osat.
Tässä kuvaa etupään jarruhässäkästä. Toinen T-Haara on auton alla.
Onhan NÄMÄ hieman puolittain tehdyn näköisiä, mutta päätin jo etten tee vimpan päälle tällä kertaa.
Nyt tärkeintä siis saada auto toimimaan.
Ihanan tyhjä osasto tuossa nyt. KUVA
No nytte mulle selvitettiin, että olin mennyt tekemään kaksipiirijarruista laittoman yksipiirisen.
Pitää hieman muutella lähtöjä pääsylkältä, niin saadaan systeemistä taas laillinen.
Eli etujarrut joko etu tai taka paikkoihin pääsylinterille ja takajarrujen toisen reiän tulppaan umpeen ja toisen vedän suoraan säätimelle.
Jää tuo toinen t-haara ylimääräiseksi.
Kiitos avuliaalle huomauttajalle. Ensi kertaa kun tekee niin ei sitä kaikkea tule ajatelleeksi.
Katsoin vaan mallia vanhasta miten meni jarruputket ja tein samalla tavalla.
Sitten vain lisäsin t-haaran että sain menemään yhtenä säätimelle.
Isolla rahalla olisi sitten jenkeistä tilaten saanut suoraan säätimen missä kaksi sisään ja kaksi ulos.
Ei olisi tarttenu kehitellä mitään uutta.
Ensi kerralla sitten =)
Pitää hieman muutella lähtöjä pääsylkältä, niin saadaan systeemistä taas laillinen.
Eli etujarrut joko etu tai taka paikkoihin pääsylinterille ja takajarrujen toisen reiän tulppaan umpeen ja toisen vedän suoraan säätimelle.
Jää tuo toinen t-haara ylimääräiseksi.
Kiitos avuliaalle huomauttajalle. Ensi kertaa kun tekee niin ei sitä kaikkea tule ajatelleeksi.
Katsoin vaan mallia vanhasta miten meni jarruputket ja tein samalla tavalla.
Sitten vain lisäsin t-haaran että sain menemään yhtenä säätimelle.
Isolla rahalla olisi sitten jenkeistä tilaten saanut suoraan säätimen missä kaksi sisään ja kaksi ulos.
Ei olisi tarttenu kehitellä mitään uutta.
Ensi kerralla sitten =)
Tänään kävin taas moikkaamassa kakkos murua.
Jarrut laitoin nyt niinkuin kuuluu olla. Tosin en löytänyt tulppaa ens hätään, niin jätin vielä tuon t-haaran paikalleen.
Nyt on siis etupaikat etu jarruille ja takapaikat takajarruille.
Vaihdoin tuossa ylempänä olevan kuvan tilalle nykyisen jarruversion =)
Vetarit irrotin myös tänään, joten pääsi hieman vertailemaan vanhan 020 lootan ja g60 corradon 02A lootan vetaria.
Tosin unohdin irrottaa tulevan 02A lootan (muumi passat) vetarin kimppa vertailuun.
Klikkaamalla isompi.
Tässä vielä kuva toisesta päästä. KUVA
Hieman alkoi tekemine loppua kun tarvis jonku nosturin että saisi moottorin nostettua apurunkoinee laatikoinee päivinee ulos ja pestyä kunnolla.
Kaivinkonekin on lainassa joten sillä en voinu nostella :)
Täytyy varmaa jostain hakea semmone moottori nostin, niin pääsee alottamaa itse päärempan.
Eli laatikon vaihto, jakopää huolto ja luultavasti joitain stefoja menee vaihtoon.
Myös kaikki moottorin kumityynyt, raidetankojen päät ja alapallonivelet menee vaihtoon.
Ja kaikkea perus pikku puunailua ja kikkailua =)
Tässä vielä foto tehokkaasta laiskottelusta =)
Jarrut laitoin nyt niinkuin kuuluu olla. Tosin en löytänyt tulppaa ens hätään, niin jätin vielä tuon t-haaran paikalleen.
Nyt on siis etupaikat etu jarruille ja takapaikat takajarruille.
Vaihdoin tuossa ylempänä olevan kuvan tilalle nykyisen jarruversion =)
Vetarit irrotin myös tänään, joten pääsi hieman vertailemaan vanhan 020 lootan ja g60 corradon 02A lootan vetaria.
Tosin unohdin irrottaa tulevan 02A lootan (muumi passat) vetarin kimppa vertailuun.
Klikkaamalla isompi.
Tässä vielä kuva toisesta päästä. KUVA
Hieman alkoi tekemine loppua kun tarvis jonku nosturin että saisi moottorin nostettua apurunkoinee laatikoinee päivinee ulos ja pestyä kunnolla.
Kaivinkonekin on lainassa joten sillä en voinu nostella :)
Täytyy varmaa jostain hakea semmone moottori nostin, niin pääsee alottamaa itse päärempan.
Eli laatikon vaihto, jakopää huolto ja luultavasti joitain stefoja menee vaihtoon.
Myös kaikki moottorin kumityynyt, raidetankojen päät ja alapallonivelet menee vaihtoon.
Ja kaikkea perus pikku puunailua ja kikkailua =)
Tässä vielä foto tehokkaasta laiskottelusta =)
Kyllä. Aikani kaivelin Finlexin sivuja ja sieltä löyty kohta jossa mainitaan kyseinen asia.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
edit.
Ja lisätään vielä sen verran ettei mielessä ole ton säätimen kanssa leikkiminen.
Tarkoitus oli vain saada poistettua se kuormanmukaan säätyvä.
Tuon säädätän korjaamolla missä jarrutesteri ja annan sen jälkeen olla.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
13 §
Jarrujen muutokset
1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:
a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;
b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;
c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;
d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;
e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;
f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja
g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.
2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.
edit.
Ja lisätään vielä sen verran ettei mielessä ole ton säätimen kanssa leikkiminen.
Tarkoitus oli vain saada poistettua se kuormanmukaan säätyvä.
Tuon säädätän korjaamolla missä jarrutesteri ja annan sen jälkeen olla.
Ite laitoin eilen kakkikseen vetarit paikalleen. Laatikko on muistaakseni ATB-koodilla 02A ja vetarit on ihan 020-laatikon kanssa käytössä olleet 100mm laipoilla. Heittämällä meni ja jäi hyvin liikevaraa, tuskin tulevat pohjaamaan. Umpikeulan vetarit on ihan liian pitkät, myös raidetangot on liian pitkät. Ilmeisesti umpparissa on eri tukivarret tai apurunko. Corradon vetarit menee toki kans. Mittasin omat vetarit ja kaverin corradon vetarit ja olivat samanmittaset. Että ei muuta kun lumpsautat paikalleen noilla orkkiksilla.
Viimeksi muokannut Pellikka, 20.6.2010 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tänään kaivelin tulevan lootan esille ja purin vetarit siitä irti.
Hieman ihmettelyä ja mittailua ja totesin että perän laipat on ihan samoilla kohdilla kuin orkkis 020.
Joten vakio kepeillä menee käyttöön.
Nyt on varalle yks g60 corradon keppi, koska jostain aivopierusta keksin että tarvii pidemmän vetarin tilalle g60 vetarin. =)
Ensviikolla pitäs käydä noutaa jostain kaupasta moottorinosturi, jotta on helpompi purkaa osia erilleen.
Ellei jollain ole tarjota lainaan moista tänne Järvenpään seudulle?
Mites muuten ton nopeusmittarin vaijerin kanssa.
Eli onko se tossa 02A perän kohdalla? Ainaki joku vaijeri siitä törröttää.
Käykö esim g60 golffin vaijeri vanhaan mittaristoon?
Hieman ihmettelyä ja mittailua ja totesin että perän laipat on ihan samoilla kohdilla kuin orkkis 020.
Joten vakio kepeillä menee käyttöön.
Nyt on varalle yks g60 corradon keppi, koska jostain aivopierusta keksin että tarvii pidemmän vetarin tilalle g60 vetarin. =)
Ensviikolla pitäs käydä noutaa jostain kaupasta moottorinosturi, jotta on helpompi purkaa osia erilleen.
Ellei jollain ole tarjota lainaan moista tänne Järvenpään seudulle?
Mites muuten ton nopeusmittarin vaijerin kanssa.
Eli onko se tossa 02A perän kohdalla? Ainaki joku vaijeri siitä törröttää.
Käykö esim g60 golffin vaijeri vanhaan mittaristoon?
No ei sitä malttanu pitää näppejään erossa ja alotin perus huoltoa tekemään.
Eli jakopää ja vesipumppu purettu. Samalla putsailin hieman moottoria kun sain osia pois edestä.
Kävin myös ostaa hieman letkua, jotta pääsee eroon öljysuodattimen jalassa olevasta viilentäjästä.
Tänään ei pitänyt mitään tehdä, joten kameraa en varautunut ottamaan mukaan.
Huomenna menen heti aamusta jatkamaan. Samalla fotoja teidän ja itseni iloksi =)
Hyvää juhannusta kaikille!
Eli jakopää ja vesipumppu purettu. Samalla putsailin hieman moottoria kun sain osia pois edestä.
Kävin myös ostaa hieman letkua, jotta pääsee eroon öljysuodattimen jalassa olevasta viilentäjästä.
Tänään ei pitänyt mitään tehdä, joten kameraa en varautunut ottamaan mukaan.
Huomenna menen heti aamusta jatkamaan. Samalla fotoja teidän ja itseni iloksi =)
Hyvää juhannusta kaikille!
Kävin myös ostaa hieman letkua, jotta pääsee eroon öljysuodattimen jalassa olevasta viilentäjästä.
Tuleeko erillinen oljynjaahdyttaja?
Tossa omassa oljyn lampotilat on melko alhaiset (60-70 astetta) kun poistin ton orkkissysteemin ja pistin tilalle erillisen kennon keulille. Ja tossa omassa ryostolaipassa on termostaatti, mut luultavasti se ei sitten vaan toimi niinkuin pitais, kun ei lammot nouse tarpeeks.
Joo maskin taakse tulee kenno öljylle. Myös termarilline ryöstölaippa itellä tulossa.
Siinä kyl tais olla mainittuna 80astetta aukeemiseks.. jos en väärin muista :)
Ja pitihän se tarkistaa.. Harlinelta ostin kennon ja tuon laipan aikoinaan.
Siinä kyl tais olla mainittuna 80astetta aukeemiseks.. jos en väärin muista :)
Ja pitihän se tarkistaa.. Harlinelta ostin kennon ja tuon laipan aikoinaan.
Tässä mallissa öljy lähtee kiertämään
jäähdytinkennolle vasta saavutettuaan
riittävän lämpötilan. Termostaatti lähtee
aukeamaan n.74°C lämpötilassa ja on
täysin auki n.80°C lämpötilassa.
Tossa on kuva omasta. Lähtöjä on miljoona... 3x anturi ja 1 turbon voitelulähtö.
Alunperin toi ei sovi Jetta/Golf koska se on vinossa, mutta kun sen katkaisee laipasta ja hitsaa suoraan, niin hyvin toimii.
Ja siihen sopii se alkuperäinen "putki" kiinni, mihin tulee suodatin ja alk.per. jäähdytin/lämmitin.
Alunperin toi ei sovi Jetta/Golf koska se on vinossa, mutta kun sen katkaisee laipasta ja hitsaa suoraan, niin hyvin toimii.
Ja siihen sopii se alkuperäinen "putki" kiinni, mihin tulee suodatin ja alk.per. jäähdytin/lämmitin.
Noh noh, mut oem on oem xD
1 korisessa Gtissä on kanssa tota samaa jalkaa,suorana tietysti, mutta vähemmillä lähdöillä.
Toi oma mahtu ihan hyvin TD:n jäähdyttimen kanssa. vaikka sitä oli siirretty 5-10cm taaksepäin.
Jos oli luottaminen MFA, niin toi ei ikinä edes auennut, eli TD:n syylärillä oli isompi vaikutus koneen lämpöihin kuin tolla öljynjäähdyttimellä.
1 korisessa Gtissä on kanssa tota samaa jalkaa,suorana tietysti, mutta vähemmillä lähdöillä.
Toi oma mahtu ihan hyvin TD:n jäähdyttimen kanssa. vaikka sitä oli siirretty 5-10cm taaksepäin.
Jos oli luottaminen MFA, niin toi ei ikinä edes auennut, eli TD:n syylärillä oli isompi vaikutus koneen lämpöihin kuin tolla öljynjäähdyttimellä.
Itsellä ei ollut veden lämpöjen kanssa mitään ongelmia. Flektinä oli normi 8v Gtin flekti.
Vakio 8v Gti lämmöt ja öljynlämmöt oli korkeammat kuin turbotettuna. Vaikka ei ollut edes välijäähyä koneessa ja se kävi todella laihalla.Tosin turbotettuna oli TD jäähdytin ja toi ö.s.jalka + joku Toyotan öljynjäähdytin keulilla.
Ja tosta TD syyläristä on 2 eri versiota, normi, joka on 2 rivinen ja AC/vetopaketti, joka on paksumpi 3 rivinen.
Edit, eli jos haluaisin Kakkikseen kunnon jäähdytyksen, niin G/J II TD:n syyläri 2 tai 3 rivisenä, Audi 80 TD (vaati muokkausta) tai Golf 1 Gtin ö.s.jalka ja iso ö.jäähdytin keulille.
Ja ehkä myös lisäisin oljypohjan tilavuutta. ainakin V8 koneissa se on helpottanut koneenlämpöjä.
Vakio 8v Gti lämmöt ja öljynlämmöt oli korkeammat kuin turbotettuna. Vaikka ei ollut edes välijäähyä koneessa ja se kävi todella laihalla.Tosin turbotettuna oli TD jäähdytin ja toi ö.s.jalka + joku Toyotan öljynjäähdytin keulilla.
Ja tosta TD syyläristä on 2 eri versiota, normi, joka on 2 rivinen ja AC/vetopaketti, joka on paksumpi 3 rivinen.
Edit, eli jos haluaisin Kakkikseen kunnon jäähdytyksen, niin G/J II TD:n syyläri 2 tai 3 rivisenä, Audi 80 TD (vaati muokkausta) tai Golf 1 Gtin ö.s.jalka ja iso ö.jäähdytin keulille.
Ja ehkä myös lisäisin oljypohjan tilavuutta. ainakin V8 koneissa se on helpottanut koneenlämpöjä.
Myykääs joku mulle ton 02A lootan perään se pelti, mikä on lootan ja moottorin välissä.
Ilmeisesti jäi luovuttaja autoon joka kai paalattiinkin jo =P
Laatikko on siis -94 AAZ passatista mallia 02A ja tarkennuksena CHA.
Tarvetta olis myös tukiraudalle laatikon päähän. Kannake löytyy jo.
Kattelen tässä päivän/illan aikana kuva satoa ja pistelen sitten tänne. =)
Ilmeisesti jäi luovuttaja autoon joka kai paalattiinkin jo =P
Laatikko on siis -94 AAZ passatista mallia 02A ja tarkennuksena CHA.
Tarvetta olis myös tukiraudalle laatikon päähän. Kannake löytyy jo.
Kattelen tässä päivän/illan aikana kuva satoa ja pistelen sitten tänne. =)
Juhannus saldo:
Apurungon puslat vaihdoin Powerflexin uretaanisiin.
Vanha | Vanha
Uudet pilkottaa hieman.
En muistanu ottaa heti asennuksen jälkeen kuvaa ja kerkesin pulttaa ton apurungon autoo kiinni.
Mikä TÄMÄ on? Sijaitsee tuon tulevan vaihdelaatikon päällä. Luullakseni pakkivalo kytkin tms, mutta missä on liittimen paikka, kun tuo reikä on ihan tyhjä?
Tuossa vasemmalla puolella takana näkyy sumeana ilmeisesti siirtäjä vaijerin kiinnitys palikka, mutta nähtävästi poikki jollai muotoa.
Ainakin siitä puuttuu pala mikä lähtee ylöspäin tuosta. Toisella puolella on vaakatasossa tappi.
Ja olihan siellä reikää kytkinkopan puolellaki =)
Kuva
Jakopäähuollon yhteydessä vaihdoin vesipumpun ja samalla poistin öljynsuodattimen jalasta sen vesikiertoisen öljyn jäähdyttäjän.
Tuli vaa väärän kokosta letkua ostettua, joten valmiiksi en siltä osin saanu.
Tältä se näytti
Vesipumppu irti ja vanha jäähdytin paikallaan. | Sama suttu eri kuvakulma.
Uusi vesipumppu paikallaan sekä ryöstölaippa öljynsuodattimen jalassa. | Huomaa poikkastu putki, jossa oli T-haara
Apurungon puslat vaihdoin Powerflexin uretaanisiin.
Vanha | Vanha
Uudet pilkottaa hieman.
En muistanu ottaa heti asennuksen jälkeen kuvaa ja kerkesin pulttaa ton apurungon autoo kiinni.
Mikä TÄMÄ on? Sijaitsee tuon tulevan vaihdelaatikon päällä. Luullakseni pakkivalo kytkin tms, mutta missä on liittimen paikka, kun tuo reikä on ihan tyhjä?
Tuossa vasemmalla puolella takana näkyy sumeana ilmeisesti siirtäjä vaijerin kiinnitys palikka, mutta nähtävästi poikki jollai muotoa.
Ainakin siitä puuttuu pala mikä lähtee ylöspäin tuosta. Toisella puolella on vaakatasossa tappi.
Ja olihan siellä reikää kytkinkopan puolellaki =)
Kuva
Jakopäähuollon yhteydessä vaihdoin vesipumpun ja samalla poistin öljynsuodattimen jalasta sen vesikiertoisen öljyn jäähdyttäjän.
Tuli vaa väärän kokosta letkua ostettua, joten valmiiksi en siltä osin saanu.
Tältä se näytti
Vesipumppu irti ja vanha jäähdytin paikallaan. | Sama suttu eri kuvakulma.
Uusi vesipumppu paikallaan sekä ryöstölaippa öljynsuodattimen jalassa. | Huomaa poikkastu putki, jossa oli T-haara
Mikä TÄMÄ on? Sijaitsee tuon tulevan vaihdelaatikon päällä. Luullakseni pakkivalo kytkin tms, mutta missä on liittimen paikka, kun tuo reikä on ihan tyhjä?
Juuri peruutusvalon kytkin, rikkinäinen sellainen. Tuossa pitäis olla ihan 2-napainen liitin.
Tuossa vasemmalla puolella takana näkyy sumeana ilmeisesti siirtäjä vaijerin kiinnitys palikka, mutta nähtävästi poikki jollai muotoa.
Ainakin siitä puuttuu pala mikä lähtee ylöspäin tuosta. Toisella puolella on vaakatasossa tappi.
Juu rikki näyttäis olevan, samalla lailla kuin omassanikin. Siitä pitäis lähteä sellaine lukitussalpa, joka lukitsee sen vaijerin siihen vaakasuoraan tappiin. Omaani viriteltiin sen tapin tilalle pultti.
No eipä se vanha pelti ihan heittämällä käyny uuden lootan jatkeeksi.
Piti muutamista kohdista leikellä kantit pois että istu paikalleen.
Vielä yksi reikä jää hieman piiloon ja vetarin vieressä jää aukko.
02A loota 020 välipellillä
Tässä taas vierekkäin vanha ja tuleva startti. Oikeanpuoleinen on 020 kyljestä ja vasen 02A kyljestä.
Startit vertailu
Mikä tuo vasemman startin napojen alla oleva liitin on?
Startit vertailu2
Piti muutamista kohdista leikellä kantit pois että istu paikalleen.
Vielä yksi reikä jää hieman piiloon ja vetarin vieressä jää aukko.
02A loota 020 välipellillä
Tässä taas vierekkäin vanha ja tuleva startti. Oikeanpuoleinen on 020 kyljestä ja vasen 02A kyljestä.
Startit vertailu
Mikä tuo vasemman startin napojen alla oleva liitin on?
Startit vertailu2
Ryöstölaippa on Harlinilta tilattu aikoinaan. Samaa myyvät vieläkin.
Lähtöjä on se yksi + yksi sisään. Ideahan tuolla on lisätä erillinen kenno jäähdyttämään öljyä.
Se etummainen valkoinen on ilmeisesti öljyn yläpaine ja se taaempi sinine öljyn alapaine.
Sinänsä outo tuo sininen että niitä on myös kannessa moottorin takana ja päädyssä.
Mutta kai sekin on autokohtainen missä sijaitsee.
Ja en ole uusinut niitä. Vain putsannut =)
Tai sen valkoisen uusin joskus pari vuotta sitten, kun summeri alkoi huutamaan.
Lähtöjä on se yksi + yksi sisään. Ideahan tuolla on lisätä erillinen kenno jäähdyttämään öljyä.
Se etummainen valkoinen on ilmeisesti öljyn yläpaine ja se taaempi sinine öljyn alapaine.
Sinänsä outo tuo sininen että niitä on myös kannessa moottorin takana ja päädyssä.
Mutta kai sekin on autokohtainen missä sijaitsee.
Ja en ole uusinut niitä. Vain putsannut =)
Tai sen valkoisen uusin joskus pari vuotta sitten, kun summeri alkoi huutamaan.
Mikä tuo vasemman startin napojen alla oleva liitin on?
öö, herätevirta..
Noita ryöstälaippoja/suodattimensiirto palikoita asenneltaessa kannattaa hiukan panostaa siihen palikan laatuun. Lähinnä sitä termostaattia..
Ne sekundat missä on niitä bi-metallijousia saa het alkuunsa heittää vittuun.
edit:
Eikö ahista, että kytkinkoppaan menee paskaa? Sehän jää alhaalta täysin auki.
Ei se peltilipare ole mikään välttämättömyys koneen ja laatikon välissä. Se paska korkeintaan haisee siellä.
Samaa reittiä se tulee ulos mistä menny sisäänkin, yleensä silloin kun se pelti on paikallaan ne "paskat" menee sisään mut ei tu ulos...
öö, herätevirta..
Siis mikä ihmeen herätevirta? Ei hirveesti ole tullu vastaan tuollaisia liittimellä olevia.
Riittäny yleensä se toinen napa siinä mihin tulee kaikki kaapelit.
Noita ryöstälaippoja/suodattimensiirto palikoita asenneltaessa kannattaa hiukan panostaa siihen palikan laatuun. Lähinnä sitä termostaattia..
Ne sekundat missä on niitä bi-metallijousia saa het alkuunsa heittää vittuun.
Mikä on sitten laadukas?
Oma on mocalin valmistama. Tarkemmin en osaa kertoa. Harlinen sivuilta löytyy jotain pikku tietoa.
Taidan jättää iteltäki sen pellin laittamatta. Turhaa jaksa ressata sen kanssa.
Siis mikä ihmeen herätevirta?
just se, virtalukolta...
uudemmissa on tollasella hieanolla liittimellä.
Laadukas termostaatillinen ryöstölaippa on yksinkertaisesti sellanen mikä toimii.
mocal on ainakin ihan asiallisen näköinen, joskin vähän se valu on karua. Sellanen itelläkin on hyllyllä odottelemassa, jotain..
Omaan laitoin viime talvena HKS siirtosarjan ja ihan termarittoman laipan sokealla tulpalla suodatinjalkaan.
Termari on tossa käkkyrässä siinä suodattimen laipassa eikä koneen kyljessä..
HAHA.. olihan tossa vanhassaki liitin paikka. On vaan se latta niin paskan peitossa etten huomannu heti :)
Tosin vanhassa on toinenki liittimen paikka. En muista enää mitä piuhoja oli kiinni. Selviää sitten kun kasaan.
Piuhat on merkattu kyllä että löytävät oikean paikan.
Tänään piti tulla mittarivaijeri ja eteen jarrukilvet, mutta kilvet ei tullukkaan ja vaijeri oli väärä.
No huomenna tulee oikea vaijeri ja kilvet.
Samalla tilasin uuden asetelman, kytkinlevyn sekä painelaakerin.
Tuleepahan nekin uusittua ettei heti tartte laatikkoa pudottaa pois =)
AAZ Passatissa on jopa 5mm isompi levy/asetelma, kuin mitä vakio oli.. suuria pitoja enemmän :D
Entäs sora EK =)
Tosin vanhassa on toinenki liittimen paikka. En muista enää mitä piuhoja oli kiinni. Selviää sitten kun kasaan.
Piuhat on merkattu kyllä että löytävät oikean paikan.
Tänään piti tulla mittarivaijeri ja eteen jarrukilvet, mutta kilvet ei tullukkaan ja vaijeri oli väärä.
No huomenna tulee oikea vaijeri ja kilvet.
Samalla tilasin uuden asetelman, kytkinlevyn sekä painelaakerin.
Tuleepahan nekin uusittua ettei heti tartte laatikkoa pudottaa pois =)
AAZ Passatissa on jopa 5mm isompi levy/asetelma, kuin mitä vakio oli.. suuria pitoja enemmän :D
Joo jää se auki, mutta ei tosiaan ole aiheuttanut mitään ongelmia vaikka sateessa olen ajanutkin.
Entäs sora EK =)
No huomenna ois tavote nyt sitten pistää moottori laatikon kera konehuoneeseen.
Tossa vielä ihmettelin tuota starttia.
Vanhassa oli pulttiliittimen lisäksi kaksi pientä liitintä "15a" ja "50".
Uudessa on pulttiliittimen lisäksi vain "50".
Vanhan "15a" liittimeen menee kaksi pientä johtoa ja "50" liittimeen menee yksi paksumpi.
No näitä ihmetellen kyllä osaan yhdistää nuo paikat "50", että sama piuha käy, mutta
mitä vanhan startin "15a" piuhat tekee?
Uuteen starttiin ei moiset mene.. vaikka siinäkin on "15a" paikka, mutta se on tyhjä.
Muoveissa on vaa merkintä moisesta.
TÄSSÄ kuvassa näkyy se tyhjä liitin paikka.
Tossa vielä ihmettelin tuota starttia.
Vanhassa oli pulttiliittimen lisäksi kaksi pientä liitintä "15a" ja "50".
Uudessa on pulttiliittimen lisäksi vain "50".
Vanhan "15a" liittimeen menee kaksi pientä johtoa ja "50" liittimeen menee yksi paksumpi.
No näitä ihmetellen kyllä osaan yhdistää nuo paikat "50", että sama piuha käy, mutta
mitä vanhan startin "15a" piuhat tekee?
Uuteen starttiin ei moiset mene.. vaikka siinäkin on "15a" paikka, mutta se on tyhjä.
Muoveissa on vaa merkintä moisesta.
TÄSSÄ kuvassa näkyy se tyhjä liitin paikka.
Sen 15a on tarkoitus ohjata kylmäkäynnistyssuutinta startatessa. Eli siihen pitäisi johtaa + silloin, kun startataan. + menee suoraan kylmäkäynnistyssuunnittimelle (CSV) ja maa tulee sitten lämpöaikakytkimen (TTS) kautta koneen ollessa kylmä.
Alla VWCaddy.com:sta lainattu kytkentäkaavio. Haynesin Golf & Jetta 2 Service Manualista löytyy sama kaavio myös (Diagram 28 Starter, alternator and battery - 1.8 16v models). Parempiakin saattaa koneella olla jemmassa jossakin.
Alla VWCaddy.com:sta lainattu kytkentäkaavio. Haynesin Golf & Jetta 2 Service Manualista löytyy sama kaavio myös (Diagram 28 Starter, alternator and battery - 1.8 16v models). Parempiakin saattaa koneella olla jemmassa jossakin.
Tänään tuli koitettua ujuttaa moottori uuden laatikon kera konehuoneeseen.
Kyllähän se sinne meni. Lähinnä piti sovitella että näkisi mistä vaihde vaijerit tuo läpi tulipellistä.
Joskin kokeilin ilman pakosarjaa, joten nyt hieman jänskättää kuinka lähelle menikään =)
No eikun moottori taas pois ja poraa reikiä vaijereita varten.
Tein myös "valmiiksi" tuon vaihdetornin. Ja kuten teemukin teki, niin minäkin madalsin sitä.
Olisi ollut jo hävyttömän korkea :)
Vielä meinasin hiiren verran lyhentää keppiä ja vaihtaa tuo nuppi orkkis golfpalloon =)
Samalla lyhensin eteen - taakse liikettä jatkamalla vaijerin kiinnityspistettä alemmas.
Ihan suorana ei voinu viedä alaspäin siitä mihin hitsasin jatkon. Osui muuten toisen vaijerin kylkeen toiseen sivuun liikuttaessa.
Tässä vielä kuva satoa:
Aazin vauhtipyörä, uusi 215mm kytkinlevy sekä asetelma paikallaan. KUVA
02A loota paikallaan ja peltisarja pultattu kiinni. KUVA
Vanhan öljyjäähyn ohitus letkut valmiina ja uus Mocal termarillinen ryöstölaippa. KUVA
Sieltä ne vaijerit nyt sitten tulivat. Toivottavasti ei liian lähellä pakosarjaa. KUVA
Vaihdevälin lyhentäjä tekeillä. Hiottu tasaiseksi jatkoa varten. KUVA
Jatko hitsattu paikalleen. Tuosta väänsin vielä "S" muotoon ettei osu toiseen vaijeriin. KUVA
Tässä näkyy hieman taivutus, kun osat jo paikallaan. KUVA
Tässä vielä näkyy kuinka ylös tuo tuli. Noin 7cm leikkasin alareunasta pois. KUVA
Kyllähän se sinne meni. Lähinnä piti sovitella että näkisi mistä vaihde vaijerit tuo läpi tulipellistä.
Joskin kokeilin ilman pakosarjaa, joten nyt hieman jänskättää kuinka lähelle menikään =)
No eikun moottori taas pois ja poraa reikiä vaijereita varten.
Tein myös "valmiiksi" tuon vaihdetornin. Ja kuten teemukin teki, niin minäkin madalsin sitä.
Olisi ollut jo hävyttömän korkea :)
Vielä meinasin hiiren verran lyhentää keppiä ja vaihtaa tuo nuppi orkkis golfpalloon =)
Samalla lyhensin eteen - taakse liikettä jatkamalla vaijerin kiinnityspistettä alemmas.
Ihan suorana ei voinu viedä alaspäin siitä mihin hitsasin jatkon. Osui muuten toisen vaijerin kylkeen toiseen sivuun liikuttaessa.
Tässä vielä kuva satoa:
Aazin vauhtipyörä, uusi 215mm kytkinlevy sekä asetelma paikallaan. KUVA
02A loota paikallaan ja peltisarja pultattu kiinni. KUVA
Vanhan öljyjäähyn ohitus letkut valmiina ja uus Mocal termarillinen ryöstölaippa. KUVA
Sieltä ne vaijerit nyt sitten tulivat. Toivottavasti ei liian lähellä pakosarjaa. KUVA
Vaihdevälin lyhentäjä tekeillä. Hiottu tasaiseksi jatkoa varten. KUVA
Jatko hitsattu paikalleen. Tuosta väänsin vielä "S" muotoon ettei osu toiseen vaijeriin. KUVA
Tässä näkyy hieman taivutus, kun osat jo paikallaan. KUVA
Tässä vielä näkyy kuinka ylös tuo tuli. Noin 7cm leikkasin alareunasta pois. KUVA
Moottori pultattu kiinni sekä johdot laitettu omiin paikkoihinsa.
Uus TD syyläri istutettu paikalleen ja sovitettu TD vesiletkut paikalleen.
Alavesiletku kävi suoraan, mutta ylävesiletkua piti kaventaa. Muuten meni sekin hienosti.
Letkua joku 10 senttiä pois ja holkki väliin ja klemmareita pirusti =)
Öjyjäähylle teetetty letkut Meka-Laitteessa. Tekivät hienot teflon letkut teräspunos pinnalla. =)
Tässä muutama foto kyseisistä palikoista:
Vertailua vanhan ja uuden välillä. KUVA
Toiselta puolelta kenno. KUVA
Tässä näkyy lyhennetty ylävesiletku. KUVA
Näille paikkeille tulee tuo öljyjäähy.. eli maskin taakse. KUVA
Ryöstölaippa ja letkua. KUVA
Jostain tosta ne ehkä sitten menee. Nyt ne on vain soviteltu paikalleen suurinpiirtein. KUVA
Ja loppuun pieni fiilistely hetki, kun sopii niin kivasti bensalinjoihin toi öljyletku =)
Uus TD syyläri istutettu paikalleen ja sovitettu TD vesiletkut paikalleen.
Alavesiletku kävi suoraan, mutta ylävesiletkua piti kaventaa. Muuten meni sekin hienosti.
Letkua joku 10 senttiä pois ja holkki väliin ja klemmareita pirusti =)
Öjyjäähylle teetetty letkut Meka-Laitteessa. Tekivät hienot teflon letkut teräspunos pinnalla. =)
Tässä muutama foto kyseisistä palikoista:
Vertailua vanhan ja uuden välillä. KUVA
Toiselta puolelta kenno. KUVA
Tässä näkyy lyhennetty ylävesiletku. KUVA
Näille paikkeille tulee tuo öljyjäähy.. eli maskin taakse. KUVA
Ryöstölaippa ja letkua. KUVA
Jostain tosta ne ehkä sitten menee. Nyt ne on vain soviteltu paikalleen suurinpiirtein. KUVA
Ja loppuun pieni fiilistely hetki, kun sopii niin kivasti bensalinjoihin toi öljyletku =)
Hieman piti tänään käydä pakertamassa tossa kuumuudessa.
Pikku kenno löysi paikkansa ja on pultattu kiinni. Sattui vaan olemaan töötin paikka, joten töötin siirsin keskemmälle.
Myös vetarit löysi paikkansa, sekä jarrut kasasin paikalleen.
Kävin ostaa eteen tarvike jarrukilvet, jotka eivät sitten korkeasta hinnastaan huolimatta sopinu ollenkaan paikalleen.
Meni hermo ja huusin kurkkuni käheäksi ja paiskoin kilvet pitkin tallia.
Päätin etten laita niitä ja jos katsuri alkaa narista asiasta, niin väännän sen siltaan ja katkon kylkiluut.
Tässä muutama foto:
Keulaa.. töötti ja kenno pultattu kiinni. Jarrutkin näkyvät. KUVA
Iskari paikallaan ja jarrut kasattuna. KUVA
Sparcon levy ja Ferodo DS2500 palat. KUVA
EDIT.
Pikku varmistus kyssäri tähän väliin.
Eli missä on 02A lootan öljyjen tyhjennys ja täyttö reiät?
Pikaisesti kattelin sitä lootaa ja oletan että tyhjennys on perän alla ja täyttö etupuolella laatikon päässä.
Mitäs muut on mieltä?
Pikku kenno löysi paikkansa ja on pultattu kiinni. Sattui vaan olemaan töötin paikka, joten töötin siirsin keskemmälle.
Myös vetarit löysi paikkansa, sekä jarrut kasasin paikalleen.
Kävin ostaa eteen tarvike jarrukilvet, jotka eivät sitten korkeasta hinnastaan huolimatta sopinu ollenkaan paikalleen.
Meni hermo ja huusin kurkkuni käheäksi ja paiskoin kilvet pitkin tallia.
Päätin etten laita niitä ja jos katsuri alkaa narista asiasta, niin väännän sen siltaan ja katkon kylkiluut.
Tässä muutama foto:
Keulaa.. töötti ja kenno pultattu kiinni. Jarrutkin näkyvät. KUVA
Iskari paikallaan ja jarrut kasattuna. KUVA
Sparcon levy ja Ferodo DS2500 palat. KUVA
EDIT.
Pikku varmistus kyssäri tähän väliin.
Eli missä on 02A lootan öljyjen tyhjennys ja täyttö reiät?
Pikaisesti kattelin sitä lootaa ja oletan että tyhjennys on perän alla ja täyttö etupuolella laatikon päässä.
Mitäs muut on mieltä?
Kyllä välillä meinaa edetä :)
Tänään kävin hakemassa öljyt koneeseen ja laatikkoon sekä jarrunesteet.
Öljyt ja jarrunesteet
Toistaseksi piti oma tekemät jarruputket =)
Laatikkoon vaihdoin öljyt sekä jarrut ja kytkimen ilmasin toimimaan.
Joutu mittarinvaijerin reiästä tunkea loput 6desiä kun ei täyttö aukosta menny kaikki.
2 litraa oli Autodatan mukaan ja Etka ilmoitti myös 2 litraa.
Unohdin jäähdytin nesteet ostaa sekä ohjaustehostajan olin menny tyhjentää ni siihenki uudet öljyt.
Onko tarvikeliikkeissä jotain toimivaa tonne tehostajaan ja paljon sitä menee?
Monet pelottelevat sen nirsoilevasta toiminnasta muiden kuin orkkis öljyjen kanssa.
Tänään kävin hakemassa öljyt koneeseen ja laatikkoon sekä jarrunesteet.
Öljyt ja jarrunesteet
Toistaseksi piti oma tekemät jarruputket =)
Laatikkoon vaihdoin öljyt sekä jarrut ja kytkimen ilmasin toimimaan.
Joutu mittarinvaijerin reiästä tunkea loput 6desiä kun ei täyttö aukosta menny kaikki.
2 litraa oli Autodatan mukaan ja Etka ilmoitti myös 2 litraa.
Unohdin jäähdytin nesteet ostaa sekä ohjaustehostajan olin menny tyhjentää ni siihenki uudet öljyt.
Onko tarvikeliikkeissä jotain toimivaa tonne tehostajaan ja paljon sitä menee?
Monet pelottelevat sen nirsoilevasta toiminnasta muiden kuin orkkis öljyjen kanssa.
Noi Castrolin nesteet on parhaat mitä rahalla saa =)
noin 90e litra.. joo ostin silloin kun oli rahan paskaa enemmänkin tuhlattavaksi =)
Sitä jäi edellisestä vaihdosta noin 3-4desiä. Perään huljautin tuota Motul RBF600 racing nestettä.
Se oli kohtuu hintaista.. jotain 15e luokkaa 0.5l purkki.
Sitä samaa saa jonakin tavallisempana RBF600 nesteenä, mutta tietenki otin purkin missä lukee race juttuja =)
noin 90e litra.. joo ostin silloin kun oli rahan paskaa enemmänkin tuhlattavaksi =)
Sitä jäi edellisestä vaihdosta noin 3-4desiä. Perään huljautin tuota Motul RBF600 racing nestettä.
Se oli kohtuu hintaista.. jotain 15e luokkaa 0.5l purkki.
Sitä samaa saa jonakin tavallisempana RBF600 nesteenä, mutta tietenki otin purkin missä lukee race juttuja =)
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa