Kondensaattori?

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

-jarkko-

Kondensaattori?

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.12.2007 16:39

Minkä kokoinen kondensaattori riittäis subin vahvarille (spl dynamics tc 1002 + Peerless R10)? 1 farad? Ja mikä noissa maksaa kun hinnat seilaa 40-100e välillä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.12.2007 16:46

Yks nyrkkisääntö on 1 F per 1 kW.

Niissä on hifilisä ja tuotantomäärien lisä. Eihän ne rakenteeltaan mitään avaruustekniikkaa ole :)

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 23.12.2007 18:32

Elikkä tuolle vahvarille riitäis 0.2-05 faradin konkka?

Saku
-
Viestit: 278
Liittynyt: 1.12.2004 20:42

ViestiKirjoittaja Saku » 23.12.2007 19:37

Suoraan 1F! Halpis konkka maksaa n. 69€

Golffari90
-
Viestit: 138
Liittynyt: 30.8.2007 23:05

ViestiKirjoittaja Golffari90 » 23.12.2007 20:25

1F toxicia ne jotku kehuu. Hintakaan ei oo paha (49€) ja on pärjänny iha hyvin testeissä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 23.12.2007 23:39

no 1F konkkaa suosittelen ku sattuu oleen järkevissä hinnoissa. ja vältä nuita 12F konkkia mitkä maksaa n.150€ sillä ne ei ole oikein talvella toiminut koska ne ei jaksa varata kylmänä virtaa. oli vissiin jotain hybridikonkkia.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 24.12.2007 14:30

Homma selvä. Konkan hankinta tosin siirtyy kun golffista putos takavaimennin PRKLE!

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 24.12.2007 14:45

Isot pojat sano että yks parhaita konkkia on Audison Connection 1.3F..

MIKU
-
Viestit: 397
Liittynyt: 11.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja MIKU » 24.12.2007 23:04

Hifonics konkkia saa edullisesti. www.kitupiikki.net

sakkevanteet
-
Viestit: 19
Liittynyt: 12.1.2008 22:01

ViestiKirjoittaja sakkevanteet » 14.1.2008 23:53

Hifonics konkkia saa edullisesti. www.kitupiikki.net


Kuka nykyään kitupiikistä tilaa? Suomesta saa kysymällä hinta-alennuksista yhtä edullisesti SUOMALAISELLA TAKUULLA.

Tosiasiassa kondensaattoreilla on hyvin vähän eroa toisistaan. Nykyään kaikki peruskonkat tehdään samalla tavalla ja todelliset erot tulevat vastaan vain "todellista" kapasiteettia etsittäessä ja liittimien laadussa. Sitäpaitsi, tosimiehet ostaa toisen akun pelkille hifeille ;)

In soviet russia, Hifonics buys You!

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 15.1.2008 10:24

Kyllähän autosound-lehdessä testailtiin noita konkkia ja ilmeisesti niitä eroja syntyi. Itse en kyseistä testiä kyllä ole lukenut, mutta ei ne samanlaisia ole. Yhdellä kunnon akulla pääsee jo pitkälle ja parilla ei varmasti lopu löyly kesken, eikä tule konkkaa ikävä.

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 15.1.2008 13:03

paras ratkaisu tosiaan on laittaa lisäakku konttiin.. maksavat noin 200-300e. huomattavasti parempi ratkaisu kuin pääakku + konkka mikäli soittelee kovaa / päätteet muuten vaan haukkaa paljon virtaa. ite tuun hyvin toimeen yhdellä akulla + 1.3F konkalla & 50mm2 kaapeloinneilla..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.1.2008 13:36

Lisäakku on tosiaan hyvä myös kun autossa on polttoainelämmitin. Sen voi kytkeä lisäakkuun, joka on moottori sammutettuna erossa varsinaisen akun virtapiiristä ja joka latautuu moottorin ollessa käynnissä. Näin ei tarvitse kantaa huolta siitä, että auto ei käynnisty, jos intoutuu luukuttamaan/lämmittämään pidempään.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.1.2008 16:39

Edellisessä autossa oli tuhdimmat hifit ja tuli värkättyä toinen 88ah akku takaluukkuun ja 80A laturi (diiselimersu jossa 55A vakio). Hifeinä oli Sony kasettisoitin kappaleenhaulla ja irrotettavalla etupaneelilla + 10 cdn boksi ( siihen aikaan oli amerikkaa, tuo paketti maksoi 2200mk), edessä Dls erkka-sarja, hattuhyllyllä Jvc 6*9 (jotka maksoivat siihen aikaan 1500mk), kontissa 2kpl Jbl gt 12" + 2kpl Autostudio b504 joista toinen subeille ja toinen erkoille ja kuusyseille. Elettiin vuotta -98 (muistaakseni) kun samaisella kokoonpanolla tuli käytyä saman vuoden Sound Off -kisoissa Tampereella (ei tosin kilpailemassa).

Kerran ihmettelin sellaista akun hajua ja syyksi löytyi hajonnut jännitteensäädin ja laturi pukkas 16V pihalle ja auto diiseli, no kotiin oli matkaa 60km, lumipyry ja helvetin pimeetä.
Hyvin riitti virta kun oli lämppäri,pyyhkjät ja lisävalot päällä, poppikin soi helvetin hyvin kun virtaa riitti. Tuohon aikaan ei kondensaattoreista oltu kuultu.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.1.2008 18:01

Kyllä noista konkista jo vuonna 98 oli kuultu. Olihan niitä HifiKlubin järkkäämissä Sound Offeissakin aika monessa pelissä.

ruhis
-
Viestit: 155
Liittynyt: 1.10.2007 20:52

ViestiKirjoittaja ruhis » 15.1.2008 18:33

mulla oli edellisessä autossa autostudion 1x2000w rms pääte 1 ohmiin monona ja 4x50+2x75rms pääte erillissarjoille+ mideille ja exiden maxima akulla pärjäiltiin vallan mainiosti vaikka välillä tuli soitettua aika lujaa ja pitkään esim. näyttelyissä (tosin tällöin apulaturi työntämässä virtaa)...
mielestäni kondensaattorilla ei ole hirveästi virkaa jos akku, johdostukset (50mm2 maa- ja virtajohdot) on kunnossa... ja autossa hyvä laturi...

`niksu
-
Viestit: 150
Liittynyt: 21.11.2007 1:10

ViestiKirjoittaja `niksu » 15.1.2008 19:08

No entä jos akku on auton vakio. taitaa olla 55a akku. Silloinhan konkasta tietysti on hyötyä? Vai :D

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 15.1.2008 19:19

Ei sillä konkalla ihmeitä tehdä, loppupelissä kunnon johdotus ja varsinkin maadoituksen huomioiminen tuottaa helposti edullisemmin paremman lopputuloksen.

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 15.1.2008 19:28

Konkan perimmäinen tarkoitushan on tasata jännitteenvaihteluita.. Ei korvata akkuja..

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.1.2008 20:32

Näin olen ymmärtänyt ja golffissa saa valot välkkymään jos kunnolla luukuttaa eli konkalla vois olla vaikutusta?

`niksu
-
Viestit: 150
Liittynyt: 21.11.2007 1:10

ViestiKirjoittaja `niksu » 15.1.2008 21:18

Siis 50mm2 päävirtakaapeli tulee ja maadotukset ainakin yritän tehdä huolella. saa nähä nyt sit. konkka tulee kyllä myös.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 16.1.2008 9:29

Osta vaan uusi akku samalla.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 16.1.2008 9:43

Kannattaa myös vaihdella ne auton alkuperäiset laturilta akulle ja akulta maahan menevät johdot. Ne kun helposti muodostuvat pullonkaulaksi.

`niksu
-
Viestit: 150
Liittynyt: 21.11.2007 1:10

ViestiKirjoittaja `niksu » 16.1.2008 20:37

Eipä uuteen akkuun ole varaa :)

skl
-
Viestit: 15
Liittynyt: 6.2.2006 15:07

ViestiKirjoittaja skl » 18.1.2008 0:29

Löytys muuten uudenveroinen vain syksyllä kiinni ollut 1F Profitexx merkkinen kondensaattori jännitenäytöllä, ja parilla sinisellä ledillä, h.30e (Ovh.59e)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.1.2008 9:20

Se on kyllä ihan helmiä sioille laittaa mitään isoa konkkaa 2x100W vahvistimen virransyöttöön. Jos vahvistimen sähkönsyötössä jännite "notkuu", se on merkki jännitehäviöstä, jota ei korjata konkalla, vaan paremmalla virransyötöllä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.1.2008 16:23

no itsellä menee tällä hetkellä konttiin virta ja maadoituskaapeli vahvistimille 35mm2 kaapelia. ja silti vilkkuu.korjautuis konkka ku ei tippuisi jännitetaso aina ku basso potkasee reilummin. ja tuo on höpö puhetta ettei konkalla todellisuudessa ole mitään virkaa.

tuossa periaate mitä konkka vaikuttaa jännite tasoon... ja huom kuva on vain suuntaa-antava

Kuva[/img]

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.1.2008 18:08

Kun 12V 55A akkua puretaan 255A virralla (vastaa noin kolmen kilowatin sähkötehoa), pitäisi napajännitteen normien mukaan olla vielä vähintään 10.5V. Parinsadan watin perusvahvistin vie maksimissaan ehkä noin 30A virtaa, mikä ei juuri akun jännitettä heilauta.

Vilkkuvaloilla ja digitaalisella jännitemittarilla varustettu iso elektrolyyttikannu on kauppiaankin helpompi myydä ns. autohifimiehille kuin muutama metri hitsauskaapelia.

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 19.1.2008 11:26

Tuli itekkin havaittua eilen että uus akku olisi tarpeen.. muutaman olusen siinä ottelin, laittelin musaa välillä aina kovemmalleen.. sen verran kovalle kun laitto, että mentiin huolella tähänastisten kuunteluvoimakkuuksien yli, alkoi valot vilkkua.. ajettiin parkkiin, kontti auki ja kattomaan heiluuko jännite.. noh, sellaista pientä, 14.4:stä saatto tippua 13.6:teen.. elikkä uskokaa ettei ne konkat pelasta akun riittämättömyyttä.. mulla pyörii jatkuvat tehot karvan alle kilowatin paikkeilla, sillon kun sitä virtaa riittää..

tässä kunhan saa auton katsastettua niin seuraava hankinta todellakin akku.. vaikka valotvilkkuu-kuuntelua harvoin harrastaa, mutta voi kuunnella tarvittaessa kovaa..

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.1.2008 12:48

Valojen vilkkumisen ymmärtää paremmin, kun tietää, että valovoima ei noudata lineaarisesti polttimon jännitteen vaihtelua, vaan pienikin jännitteen muutos vaikuttaa valovoimaan merkittävästi.
Karkeasti: 5% pudotus polttimon nimellisjännitteessä aiheuttaa 15% pudotuksen valovoimaan.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 19.1.2008 16:12

Kunnon akku ja kunnon virtakaapelit niin ei tarvita konkkaa

Valtsu-
-
Viestit: 101
Liittynyt: 3.10.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Valtsu- » 30.4.2008 9:53

Jos nyt unohdetaan aluksi se, että onko konkasta hyötyä vai ei ja ajatellaan, että sellainen nyt on.
Eli, kun ilmeisesti "sitä parempi" mitä paksummat virtakaapelit mitä nyt ainakin noista aikaisemmista kommenteista päättelin (?), niin kuis sitten 55mm2 kaapeli ois fiksua liittää kondensaattoriin? Ei oikein taida mahtua niihin liittimiin. Vai pitäisikö se sitten jakaa kahdeksi pienemmäksi kaapeliksi ja kytkeä ne sitten molemmat omiin konkkiin vaiko tylysti vaan "harventaa" tota 55mm2 kaapelin päätä niin, että se mahtuu siihen konkan "napaan". Tässähän häviää osittain tuo kaapelin paksuudella saatu virransiirto kyky, kun kondensaattorin molempiin napohin tulee pullonkaulat, kun kaapelin pinta-alaa on jouduttu pienentämään about 20-35 neliömillimetriin.

Tarkoitus on konttiin vielä tämän kevään aikana asennella spl dynamicsin PRO-300D2 subvi sekä sille vahvistimeksi SPL Dynamics S-1200D, joiden lisäksi siellä on jo pioneerin pieni n.2x100W 4ohm vahvistin erkkasarjalle. Suositeltu virtakaapeli on 33mm2 tai enemmän noiden virrankäytöllä. Suosittelisitteko asentamaan ennemmin tuon 33mm2 vai sitten jopa 55mm2 virtakaapelit? Kumpi fiksumpi, 33mm2 ja konkka vai pelkkä 55mm2? Akkua ei tässä vaiheessa uutta/toista ole vara alkaa ostamaan joten se ei valitettavasti ainakaan vielä ole vaihtoehto. Toki myöhemmin mahdollinen. Nykyinen akku on varustettu VW sekä 64Ah merkinnöillä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.4.2008 16:20

Jos lasket johdon impedanssin siltä matkalta millä on ohennettu ja siltä matkalta mikä ei ole ohennettu niin huomaat että sillä ei ole juuri mitään vaikutusta kokonaisimpedanssiin.

Eli se ei ole mikään pullonkaula. Muutenhan vahvistimen sisäosat mitätöisi paksujen johtojen hyödyn.

Miq
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 30.4.2008 22:49

ViestiKirjoittaja Miq » 1.5.2008 0:11

Jos lasket johdon impedanssin siltä matkalta millä on ohennettu ja siltä matkalta mikä ei ole ohennettu niin huomaat että sillä ei ole juuri mitään vaikutusta kokonaisimpedanssiin.

Eli se ei ole mikään pullonkaula. Muutenhan vahvistimen sisäosat mitätöisi paksujen johtojen hyödyn.


impedanssi on vähän väärä termi kuvaamaan johtimen resistanssia tasasähkössä, impedanssi on tuttu vaihtosähköpiiristä johon sekoitetaan mukaan kelan induktanssin aiheuttama raktanssi ja konkan kapasitanssi.

kun mittaa johdon resistanssin päästä päähän päät ohentamattomana ja ohennettuina, eroa ei niinkään ole, mutta kaapelia rasittaessa suurilla virroilla rupeaa ohennettu kohta olemaan pullonkaulana ja rupeaa lämpenemään.

kondensaattoria käytetään virran varastoimiseen josta suuren virtapiikin tullessa konkka purkautuu. ilman konkkaa jos akku ei pysty antamaan samaa virtamäärää mitä vahvistin haluaa, laskee jännite (ajovalot vilkkuu). kondensaattori tasaa jännitettä jota suuret virtapiikit laskee. hyvällä akulla ja tarpeeksi paksuilla kaapeleilla pärjää jo pitkälle ettei konkkaa tarvitse investoida.

eli jos esim virtakaapeli on 70 neliömillimetristä ja kaapeli on kuparia, kaapelilla voi siirtää noin 280A virtaa. jos akku pystyy antamaan 280A virtaa jatkuvasti ilman jännitteen alenemista saadaan ulos tehoa 280Ax13v=3640W. Mutta tuskin kovi moni akku antaa 280A virtaa jatkuvaan tarpeeseen... HUOM arvot suuntaa antavia, karvaasti laskettuna. tarkasti laskettaessa on otettava jo kuparin resistiivisyys huomioon ja laskettava kaapeliin hukkuva jännite. kaapelin ollessa valmiiksi liian pieni virran kasvaessa jännitehäviö kaapelissa suurenee ja laskee vahvistimelle tulevaa jännitettä. mitä paksummat kaapelit, sitä pienempi johdon resistanssi ja sitä suurempi on vahvistimelle tuleva jännite ja sitä suurempi teho saadaan ulos.

Suhteuttamalla 70mm2 ja 280A voi laskea pienempienkin kaapeleiden virran keston, mutta mitoittaessa kaapeleita on valittava kaapeli aina yläkanttiin. mitä ohuempaa on kaapeli, sitä suurempi on johtimen resistanssi ja sitä suurempi on jännitehäviö kaapelissa.

jos on ohuet kaapelit ja huonohko akku on syytä ostaa konkka. ajovalojen vilkkuminen on merkki jännitteen alenemisesta.

korjatkaa toki jos olen väärässä, en välttämättä muistanut kaikkea oleellista ja en kirjastakaan jaksanut tarkistaa. [/quote]

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.5.2008 18:07

impedanssi on vähän väärä termi kuvaamaan johtimen resistanssia tasasähkössä, impedanssi on tuttu vaihtosähköpiiristä johon sekoitetaan mukaan kelan induktanssin aiheuttama raktanssi ja konkan kapasitanssi.
Se on tässä oikea termi hakkurin ottaman pulssitetun sähkön takia.

MIKU
-
Viestit: 397
Liittynyt: 11.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja MIKU » 15.5.2008 0:21

Mulla on 1600W rms+4x90 ja konehuoneesta 35Neliön kaapeli. Laitoin 2+1 faradin konkat eikä valojen vilkkumnen loppunu. Sit laitoin uuden varta silver dynamic akun ja silloin loppui vilkkuminen:) Konkat takaa vaffareille virrat mut valot jää silti ilman:)

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 15.5.2008 7:36

Konkat takaa vaffareille virrat mut valot jää silti ilman:)


öö.. konkat ei tee muutakuin tasaa jännitepiikkejä, eli selkokielellä antaa niihin varastoituvaa virtaa hetkellisesti. ei ne niistä ole akun korvikkeeksi, koska niihin varautuva virran määrä ei ole iso. tämänhän sinä olet jo itse todennut, laittamalla kunnon akun konehuoneeseen. jos valot vilkkuu tuolla konkkamäärällä, se tarkoittaa että virtaa ei ole myöskään niille vahvistimille tarpeeksi.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 15.5.2008 9:42

Ite siirsin akun kokonaan kontin puolelle käyttäen 50 neliöistä hitsauskaapelia. Akkuna on RedTop Optima. Kun akku on kontissa niin ei tarvii vetää popeille niin paksulla kaapelilla. vaan riittää helposti joku 25 neliöinen piuha kun pituutta tulee noin metrin verran. AutoSoundin konkka ja akkuvertailussahan se pieni hifiakku päihitti konkatkin virranantokyvyssä. Itellekin konkka tulee kun oon joskus sellasen ostanut, mutta muuten laittaisin vain sellasen hifiakun. Esim powersetin sivuilta löytyy Odysseyn akku.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa