Kondensaattori?
Valvoja: ffp jäsenet
Kondensaattori?
Minkä kokoinen kondensaattori riittäis subin vahvarille (spl dynamics tc 1002 + Peerless R10)? 1 farad? Ja mikä noissa maksaa kun hinnat seilaa 40-100e välillä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 138
- Liittynyt: 30.8.2007 23:05
Hifonics konkkia saa edullisesti. www.kitupiikki.net
-
- -
- Viestit: 19
- Liittynyt: 12.1.2008 22:01
Hifonics konkkia saa edullisesti. www.kitupiikki.net
Kuka nykyään kitupiikistä tilaa? Suomesta saa kysymällä hinta-alennuksista yhtä edullisesti SUOMALAISELLA TAKUULLA.
Tosiasiassa kondensaattoreilla on hyvin vähän eroa toisistaan. Nykyään kaikki peruskonkat tehdään samalla tavalla ja todelliset erot tulevat vastaan vain "todellista" kapasiteettia etsittäessä ja liittimien laadussa. Sitäpaitsi, tosimiehet ostaa toisen akun pelkille hifeille ;)
In soviet russia, Hifonics buys You!
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Lisäakku on tosiaan hyvä myös kun autossa on polttoainelämmitin. Sen voi kytkeä lisäakkuun, joka on moottori sammutettuna erossa varsinaisen akun virtapiiristä ja joka latautuu moottorin ollessa käynnissä. Näin ei tarvitse kantaa huolta siitä, että auto ei käynnisty, jos intoutuu luukuttamaan/lämmittämään pidempään.
Edellisessä autossa oli tuhdimmat hifit ja tuli värkättyä toinen 88ah akku takaluukkuun ja 80A laturi (diiselimersu jossa 55A vakio). Hifeinä oli Sony kasettisoitin kappaleenhaulla ja irrotettavalla etupaneelilla + 10 cdn boksi ( siihen aikaan oli amerikkaa, tuo paketti maksoi 2200mk), edessä Dls erkka-sarja, hattuhyllyllä Jvc 6*9 (jotka maksoivat siihen aikaan 1500mk), kontissa 2kpl Jbl gt 12" + 2kpl Autostudio b504 joista toinen subeille ja toinen erkoille ja kuusyseille. Elettiin vuotta -98 (muistaakseni) kun samaisella kokoonpanolla tuli käytyä saman vuoden Sound Off -kisoissa Tampereella (ei tosin kilpailemassa).
Kerran ihmettelin sellaista akun hajua ja syyksi löytyi hajonnut jännitteensäädin ja laturi pukkas 16V pihalle ja auto diiseli, no kotiin oli matkaa 60km, lumipyry ja helvetin pimeetä.
Hyvin riitti virta kun oli lämppäri,pyyhkjät ja lisävalot päällä, poppikin soi helvetin hyvin kun virtaa riitti. Tuohon aikaan ei kondensaattoreista oltu kuultu.
Kerran ihmettelin sellaista akun hajua ja syyksi löytyi hajonnut jännitteensäädin ja laturi pukkas 16V pihalle ja auto diiseli, no kotiin oli matkaa 60km, lumipyry ja helvetin pimeetä.
Hyvin riitti virta kun oli lämppäri,pyyhkjät ja lisävalot päällä, poppikin soi helvetin hyvin kun virtaa riitti. Tuohon aikaan ei kondensaattoreista oltu kuultu.
mulla oli edellisessä autossa autostudion 1x2000w rms pääte 1 ohmiin monona ja 4x50+2x75rms pääte erillissarjoille+ mideille ja exiden maxima akulla pärjäiltiin vallan mainiosti vaikka välillä tuli soitettua aika lujaa ja pitkään esim. näyttelyissä (tosin tällöin apulaturi työntämässä virtaa)...
mielestäni kondensaattorilla ei ole hirveästi virkaa jos akku, johdostukset (50mm2 maa- ja virtajohdot) on kunnossa... ja autossa hyvä laturi...
mielestäni kondensaattorilla ei ole hirveästi virkaa jos akku, johdostukset (50mm2 maa- ja virtajohdot) on kunnossa... ja autossa hyvä laturi...
no itsellä menee tällä hetkellä konttiin virta ja maadoituskaapeli vahvistimille 35mm2 kaapelia. ja silti vilkkuu.korjautuis konkka ku ei tippuisi jännitetaso aina ku basso potkasee reilummin. ja tuo on höpö puhetta ettei konkalla todellisuudessa ole mitään virkaa.
tuossa periaate mitä konkka vaikuttaa jännite tasoon... ja huom kuva on vain suuntaa-antava
[/img]
tuossa periaate mitä konkka vaikuttaa jännite tasoon... ja huom kuva on vain suuntaa-antava
[/img]
Kun 12V 55A akkua puretaan 255A virralla (vastaa noin kolmen kilowatin sähkötehoa), pitäisi napajännitteen normien mukaan olla vielä vähintään 10.5V. Parinsadan watin perusvahvistin vie maksimissaan ehkä noin 30A virtaa, mikä ei juuri akun jännitettä heilauta.
Vilkkuvaloilla ja digitaalisella jännitemittarilla varustettu iso elektrolyyttikannu on kauppiaankin helpompi myydä ns. autohifimiehille kuin muutama metri hitsauskaapelia.
Vilkkuvaloilla ja digitaalisella jännitemittarilla varustettu iso elektrolyyttikannu on kauppiaankin helpompi myydä ns. autohifimiehille kuin muutama metri hitsauskaapelia.
Tuli itekkin havaittua eilen että uus akku olisi tarpeen.. muutaman olusen siinä ottelin, laittelin musaa välillä aina kovemmalleen.. sen verran kovalle kun laitto, että mentiin huolella tähänastisten kuunteluvoimakkuuksien yli, alkoi valot vilkkua.. ajettiin parkkiin, kontti auki ja kattomaan heiluuko jännite.. noh, sellaista pientä, 14.4:stä saatto tippua 13.6:teen.. elikkä uskokaa ettei ne konkat pelasta akun riittämättömyyttä.. mulla pyörii jatkuvat tehot karvan alle kilowatin paikkeilla, sillon kun sitä virtaa riittää..
tässä kunhan saa auton katsastettua niin seuraava hankinta todellakin akku.. vaikka valotvilkkuu-kuuntelua harvoin harrastaa, mutta voi kuunnella tarvittaessa kovaa..
tässä kunhan saa auton katsastettua niin seuraava hankinta todellakin akku.. vaikka valotvilkkuu-kuuntelua harvoin harrastaa, mutta voi kuunnella tarvittaessa kovaa..
Jos nyt unohdetaan aluksi se, että onko konkasta hyötyä vai ei ja ajatellaan, että sellainen nyt on.
Eli, kun ilmeisesti "sitä parempi" mitä paksummat virtakaapelit mitä nyt ainakin noista aikaisemmista kommenteista päättelin (?), niin kuis sitten 55mm2 kaapeli ois fiksua liittää kondensaattoriin? Ei oikein taida mahtua niihin liittimiin. Vai pitäisikö se sitten jakaa kahdeksi pienemmäksi kaapeliksi ja kytkeä ne sitten molemmat omiin konkkiin vaiko tylysti vaan "harventaa" tota 55mm2 kaapelin päätä niin, että se mahtuu siihen konkan "napaan". Tässähän häviää osittain tuo kaapelin paksuudella saatu virransiirto kyky, kun kondensaattorin molempiin napohin tulee pullonkaulat, kun kaapelin pinta-alaa on jouduttu pienentämään about 20-35 neliömillimetriin.
Tarkoitus on konttiin vielä tämän kevään aikana asennella spl dynamicsin PRO-300D2 subvi sekä sille vahvistimeksi SPL Dynamics S-1200D, joiden lisäksi siellä on jo pioneerin pieni n.2x100W 4ohm vahvistin erkkasarjalle. Suositeltu virtakaapeli on 33mm2 tai enemmän noiden virrankäytöllä. Suosittelisitteko asentamaan ennemmin tuon 33mm2 vai sitten jopa 55mm2 virtakaapelit? Kumpi fiksumpi, 33mm2 ja konkka vai pelkkä 55mm2? Akkua ei tässä vaiheessa uutta/toista ole vara alkaa ostamaan joten se ei valitettavasti ainakaan vielä ole vaihtoehto. Toki myöhemmin mahdollinen. Nykyinen akku on varustettu VW sekä 64Ah merkinnöillä.
Eli, kun ilmeisesti "sitä parempi" mitä paksummat virtakaapelit mitä nyt ainakin noista aikaisemmista kommenteista päättelin (?), niin kuis sitten 55mm2 kaapeli ois fiksua liittää kondensaattoriin? Ei oikein taida mahtua niihin liittimiin. Vai pitäisikö se sitten jakaa kahdeksi pienemmäksi kaapeliksi ja kytkeä ne sitten molemmat omiin konkkiin vaiko tylysti vaan "harventaa" tota 55mm2 kaapelin päätä niin, että se mahtuu siihen konkan "napaan". Tässähän häviää osittain tuo kaapelin paksuudella saatu virransiirto kyky, kun kondensaattorin molempiin napohin tulee pullonkaulat, kun kaapelin pinta-alaa on jouduttu pienentämään about 20-35 neliömillimetriin.
Tarkoitus on konttiin vielä tämän kevään aikana asennella spl dynamicsin PRO-300D2 subvi sekä sille vahvistimeksi SPL Dynamics S-1200D, joiden lisäksi siellä on jo pioneerin pieni n.2x100W 4ohm vahvistin erkkasarjalle. Suositeltu virtakaapeli on 33mm2 tai enemmän noiden virrankäytöllä. Suosittelisitteko asentamaan ennemmin tuon 33mm2 vai sitten jopa 55mm2 virtakaapelit? Kumpi fiksumpi, 33mm2 ja konkka vai pelkkä 55mm2? Akkua ei tässä vaiheessa uutta/toista ole vara alkaa ostamaan joten se ei valitettavasti ainakaan vielä ole vaihtoehto. Toki myöhemmin mahdollinen. Nykyinen akku on varustettu VW sekä 64Ah merkinnöillä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos lasket johdon impedanssin siltä matkalta millä on ohennettu ja siltä matkalta mikä ei ole ohennettu niin huomaat että sillä ei ole juuri mitään vaikutusta kokonaisimpedanssiin.
Eli se ei ole mikään pullonkaula. Muutenhan vahvistimen sisäosat mitätöisi paksujen johtojen hyödyn.
impedanssi on vähän väärä termi kuvaamaan johtimen resistanssia tasasähkössä, impedanssi on tuttu vaihtosähköpiiristä johon sekoitetaan mukaan kelan induktanssin aiheuttama raktanssi ja konkan kapasitanssi.
kun mittaa johdon resistanssin päästä päähän päät ohentamattomana ja ohennettuina, eroa ei niinkään ole, mutta kaapelia rasittaessa suurilla virroilla rupeaa ohennettu kohta olemaan pullonkaulana ja rupeaa lämpenemään.
kondensaattoria käytetään virran varastoimiseen josta suuren virtapiikin tullessa konkka purkautuu. ilman konkkaa jos akku ei pysty antamaan samaa virtamäärää mitä vahvistin haluaa, laskee jännite (ajovalot vilkkuu). kondensaattori tasaa jännitettä jota suuret virtapiikit laskee. hyvällä akulla ja tarpeeksi paksuilla kaapeleilla pärjää jo pitkälle ettei konkkaa tarvitse investoida.
eli jos esim virtakaapeli on 70 neliömillimetristä ja kaapeli on kuparia, kaapelilla voi siirtää noin 280A virtaa. jos akku pystyy antamaan 280A virtaa jatkuvasti ilman jännitteen alenemista saadaan ulos tehoa 280Ax13v=3640W. Mutta tuskin kovi moni akku antaa 280A virtaa jatkuvaan tarpeeseen... HUOM arvot suuntaa antavia, karvaasti laskettuna. tarkasti laskettaessa on otettava jo kuparin resistiivisyys huomioon ja laskettava kaapeliin hukkuva jännite. kaapelin ollessa valmiiksi liian pieni virran kasvaessa jännitehäviö kaapelissa suurenee ja laskee vahvistimelle tulevaa jännitettä. mitä paksummat kaapelit, sitä pienempi johdon resistanssi ja sitä suurempi on vahvistimelle tuleva jännite ja sitä suurempi teho saadaan ulos.
Suhteuttamalla 70mm2 ja 280A voi laskea pienempienkin kaapeleiden virran keston, mutta mitoittaessa kaapeleita on valittava kaapeli aina yläkanttiin. mitä ohuempaa on kaapeli, sitä suurempi on johtimen resistanssi ja sitä suurempi on jännitehäviö kaapelissa.
jos on ohuet kaapelit ja huonohko akku on syytä ostaa konkka. ajovalojen vilkkuminen on merkki jännitteen alenemisesta.
korjatkaa toki jos olen väärässä, en välttämättä muistanut kaikkea oleellista ja en kirjastakaan jaksanut tarkistaa. [/quote]
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Konkat takaa vaffareille virrat mut valot jää silti ilman:)
öö.. konkat ei tee muutakuin tasaa jännitepiikkejä, eli selkokielellä antaa niihin varastoituvaa virtaa hetkellisesti. ei ne niistä ole akun korvikkeeksi, koska niihin varautuva virran määrä ei ole iso. tämänhän sinä olet jo itse todennut, laittamalla kunnon akun konehuoneeseen. jos valot vilkkuu tuolla konkkamäärällä, se tarkoittaa että virtaa ei ole myöskään niille vahvistimille tarpeeksi.
Ite siirsin akun kokonaan kontin puolelle käyttäen 50 neliöistä hitsauskaapelia. Akkuna on RedTop Optima. Kun akku on kontissa niin ei tarvii vetää popeille niin paksulla kaapelilla. vaan riittää helposti joku 25 neliöinen piuha kun pituutta tulee noin metrin verran. AutoSoundin konkka ja akkuvertailussahan se pieni hifiakku päihitti konkatkin virranantokyvyssä. Itellekin konkka tulee kun oon joskus sellasen ostanut, mutta muuten laittaisin vain sellasen hifiakun. Esim powersetin sivuilta löytyy Odysseyn akku.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa