Takakontin avaus solenoidilla

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

Takakontin avaus solenoidilla

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 13.11.2007 19:33

Eli mites toi solenoidi homma toimii? ja mitä maksaa? onko hankala asentaa? mistä saa?
Konttia olis siis tarkoitus siistiä:) vai onko siihen jotakin muuta vaihtoehtoa olemassa ku toi puhuttu solenoidi?

TimppaK
-
Viestit: 154
Liittynyt: 24.12.2004 23:21

ViestiKirjoittaja TimppaK » 13.11.2007 20:18

Itse laitoin keskuslukon ovimoottorin. On hiljaisempi.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 13.11.2007 20:32

Mites toi^ toimii sit joku johto kontilta ja katkaisija vai?

TimppaK
-
Viestit: 154
Liittynyt: 24.12.2004 23:21

ViestiKirjoittaja TimppaK » 13.11.2007 22:07

Jep. Katkaisija on poistetun lasinpyyhkijän reijässä.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 13.11.2007 22:21

En kyllä ymmärrä nyt tuota^ pitää vissiin langasta vääntää mulle:). Ois kiva saada jotakin enemmän tähdentäviä ohjeita tohon kontin avaukseen solenoidilla yms..

Petri_P.
-
Viestit: 714
Liittynyt: 23.7.2003 8:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri_P. » 13.11.2007 22:48

Painat nappia -->kaksijohtoinen keskuslukon moottori vetää kontin lukon auki. Mulla se polossa vetäs tavallaan vaan sen kahvan salvan auki, kun lukko poistui kahvan mukana. Helpohko asentaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.11.2007 20:42

Ehdottomasti ovimoottori eikä solenoidia. Mulla on tuollainen solenoidisarja ja sen saa säätää todella tarkkaan että voima riittää avaamaan luukun salvan. Ovimoottorissa on voimaa enemmän ja pidempi liikerata.

Kakkosessahan tuo on talvella välttämätön kun muuten on luukku aina jäässä.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 14.11.2007 20:52

Käykös tohon esim. joku tarvike moottori sitten? ja saako niitä kappaleittain jostain? ja mimmonen se kytkentä homma on tarkemmin ottaen? Noita Timpan mainitsemia keskuslukon moottoreita ainaski saa tarvikkeena vai?

On vaan nää kaikki sähköön liittyvä asia täysin hepreaa mulle välil:)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.11.2007 22:14

Keskuslukon ovimoottoreita saa lähes mistä tahansa tarvikepuljusta irtokappaleina. Lisäksi tarvitaan painonappi jolla solenoidiin kytketään nappia painaessa virta. Sulakekotelon voi lisäksi tarvita virran ottoa varten ja ehjä joitakin asennusosia, kuten rautalankaa ovimoottorin ja lukon välille ja johtoa tietty.

Niin siis onko nyt tarve lukon avaamiselle niin että avausnappia tarvitsee painaa vai itse luukun salvan avaamista niin, että luukku aukeaa napista vaikka olisi lukittu. Jälkimmäisestä olen puhunut.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 14.11.2007 22:29

On siis tarkoitus avata kontin luukku sähköisesti kytkimellä. Kontin ulkopuolelta siis poistuu tuo lukkopesä ja avaus mekanismi. Eli siis tuo ensin mainitsemasi vaihtoehto on kyseessä ymmärtääkseni. Kyseessä on toi g3 kontti siis.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 15.11.2007 8:32

Yleensä tarvikemoottorille luvataan 7N vetovoima, mikä on moneen tarkoitukseen riittävä. En ole moista vempelettä avannut, mutta otaksun sisällä olevan hammastangon, jolloin pienelläkin moottorilla saadaan välitettyä suuri voima.
Jos tuon toteuttaa kojetaulussa olevalla painonapilla, joka on kojetaulussa, ovimoottori avaa ensimmäisen salvan, koska luukun jännitys ponnauttaa luukkua tarpeeksi. Luukun paino kuitenkin pitää lukkoa vielä sen toisen pykälän varassa. Pitäisi painaa toisen kerran ja samalla nostaa luukkua. Eikös tuossa pitäisi olla joku viive, joka pitää moottoria pidossa esim. 10 sekuntia?

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 15.11.2007 10:03

Itte toteutin ton viiveen siten että laiton releen kautta virrat avaus solenoidille.
Ja sitten katkaisijan ohjaamaan relettä. Katkaisijan ja releen väliin laitoon muutaman konkan.
Nuo konkat jaksaa pitää releen "auki" n. 20 sekkaa.
Siinä ajassa ehtii hyvin kopista pihalle avaamaan luukun.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.11.2007 10:07

Paksumpi tiiviste luukkuun ni ponnauttaa auki :)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 15.11.2007 19:36

Tai joku jousi. Onkos tuo lukko sitten ihan erilainen kuin kakkosessa? Siinähän riittää lyhyt nykäisy.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 15.11.2007 21:20

Kolmos variantissa ainakin pitää luukkua avata suht paljo enneku se tuloo niin pitkälle ettei jää siihen toiseen pykälään.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 15.11.2007 23:18

Kiitti neuvoista kaikille. pitää kattoo mitä tuleman pitää. Tällä hetkelle se kontti vasta hakusessa mutta ei nyt ihan mahottomalta hommalta kuulostat toteuttaa tuo avaus sillä oivimoottorilla. Joku jousi viritys siel varmaan toimis että se ponnahtaa ylös tarpeeksi tai ois ainakin helpoin toteuttaa sillä jousella varmaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.11.2007 23:20

Toinen solenoidi 250 ms viiveellä nostamaan luukkua...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.11.2007 8:48

Piti ihan mitata, paljonko tuollainen perus ovimoottori ottaa virtaa: yli kolmen ampeerin ponnahti digitaalimittarin viisari.
Tuo viivepiiri olisikin helppo rakentaa, koska ohjaavan releen ei tarvitse olla isovirtainen eikä siten pitoon tarvittavan kondensaattorinkaan tarvitse olla kummoinen.

Valtsu-
-
Viestit: 101
Liittynyt: 3.10.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Valtsu- » 19.11.2007 23:22

Itse asensin corradoon kesällä ihan tuollaisen sähkösolenoidin mikä "tarkoitettu" konttiin juuri. Ainakin corradossa jaksaa varsin hyvin avata lukon jne. Asennus myös oli todella helppo, mitä nyt vähän piti käyttää mielikuvitusta johdon kanssa kun uuden johdon vetäminen sinne luukkuun olisi ollut melkoinen homma siististi toteutettuna.. ja tuohon ongelmaan että kun luukku ei ponnahda auki niin raadossa oli jo vakiona sellainen pieni "jousitappi" mikä nostaa luukkua sen verran, että se jää auki, mutta olen nähnyt niitä myös tarvikkeina. Tai jos hifistellä haluaa niin voihan sitä tietysti kyhätä vaikka vanhasta takapyyhkijän moottorista moottorin mikä sitten sopivan välityksen kautta nostaa luukkua. :D

Aniväi. Tuossa pari kuvaa omasta asennuksesta, ehkä jotain apua.. lisää kuvia löytyy samasta kansioista

Hintaa taisi tulla parikymppiä paikallisesta varaosaliikkeestä... ja ymmärtääkseni toimii niin, että keskellä rautasydän ja ympärillä "käämi" joka sitten aiheuttaa magneettikentän kun siihen johdetaan sähkövirta joka sitten vetää rautasydäntä joka on taas kiinni vaijerissa..

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 20.11.2007 20:05

sellainen pieni "jousitappi"


Miltäs toi tappi näyttää ja mite toimii? helppo varmaan ite semmonen värkätä kolmosen luukkuun.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 25.11.2007 11:27

Itse asentelin kakkoseen, kun silotin takaluukun, avausjärjestelmän solenoidilla. Silloin sanottiin ettei ovimoottori jaksaisi vetää auki... No solenoidi siellä nyt kuitenkin on ja hyvin toimii. Hiukan on äänekäs kyllä :/ Solenoidi on mekaanisesti kytketty eräänlaisella lenkillä takaluukun jousitappiin; siihen joka avaa itse takaluukun, ei siis lukkoa. Itsellä on niin paksu tiiviste ilmeisesti, että luukku avautuu tarpeeksi. On myös muuten pirun hankala laittaa kiinni! Vaati älyttömästi voimaa. Itse solenoidi on sähköisesti kytketty releeseen ja nappi sisällä hoitaa avaamisen. Avaus onnistuu myös kaukosäätimestä, jolloin iso määrä kauppatavaroita saa taakse kätevästi ettei tarvitse mennä ensin sisälle.

Solenoidin asentamisessa ei ollut mitään ongelmaa, todella helppo homma! Säätö ei tarvinnut olla kovin tarkka. Vain yksi johto etupäähän ja toinen johto maihin takaluukkuun.

Juuri tähän tarkoitukseen tehtyjä solenoideja saa motonetistä. Hinta vähän päälle 20e muistaakseni. Mukana kaikki tarpeellinen.

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 25.11.2007 17:22

olisko kenelläkään G4 jotain vinkkiä luukun avaukseen. jos luukussa olevia tappeja säätää pidemmäksi solenoidi ei jaksa vetää lukkoa auki. Ja jos säättä lyhemmäksi niin luukku jää lukon toiseen asentoon eli ei aukea.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.11.2007 18:27

Solenoidin asentamisessa ei ollut mitään ongelmaa, todella helppo homma! Säätö ei tarvinnut olla kovin tarkka. Vain yksi johto etupäähän ja toinen johto maihin takaluukkuun.

Juuri tähän tarkoitukseen tehtyjä solenoideja saa motonetistä. Hinta vähän päälle 20e muistaakseni. Mukana kaikki tarpeellinen.
Mielenkiintoista, sillä itsekin ostin Motonetista solenoidin ja tuon säätö kyllä oli pirun tarkkaa: Vain juuri oikealla säädöllä solenoidi jaksaa vetää lukon auki, joskus toimii ja joskus saa yrittää monta kertaa ennen kuin luukku aukeaa :( Joko tuossa yksilössä on jotain vikaa tai mulla on jäykempi lukko.

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 25.11.2007 20:04

Itekki nyt sit ostin tommosen solenoidin. Saa nähä miten käy. helppo se sinne ilmeisesti laittaa mitä nyt siihen pakettiin perehdyin, mukana tuli kaikki tarvittava sulakkeet johdot yms.. makso sen 26e


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa