3B Passatin äänentoisto uusiksi
Valvoja: ffp jäsenet
3B Passatin äänentoisto uusiksi
Moro!
Itellä ois nyt suunnitteissa syksyn pimeinä iltoina vaihtaa Passattiin ovikaiuttimet, diskantit ja jonkunlainen subbari. Peruspakettia ollaan hakemassa, mutta mieluiten subbareista jotakin aktiivimallia joka soi hyvin, mutta ei hirveesti viä tilaa. Infinityltä ainakin löytyy jotakin malleja, en tiedä kyllä soinnista. Ei mitään ultimatepaineita tässä haeta vaan lisä-ääntä alaäänimaailmaan :)
Ensimmäisenä piti kysästä, että minkälainen kaiutin upotus-syvyydeltään menee farkku passatin oveen? Sekä minkäkokoinen diskantti niihin alkuperäsiin reikiin?
Mideistä ei oo vielä tarkkaa merkkiä ja mallia päätetty, mutta lähinnä ensin soitetaan Pioneerin soittimella, ilman erillistä vahvaria. Rahat kun antaa myöten ostetaan sitten vahvari. Silleen täytyis kumminki ajatella, että tehonkesto RMS olis niin, että kestää sitten vahvarillakin tulevaisuudessa soitella. Ehdotuksia runsaalla bassontoistolla varustetuista mideistä?
Oviin on ollut suunnitteilla tehdä uudet kotelot 8"-elementeille, mutta ei taida riittää taito kuiduttamiseen, joten se haave taitaa jäädä. (Jos joku tietää tai itse osaa kuiduttaa niin voi ilmottautua!)
Eli vinkkejä otetaan vastaan! Mahdollinen kuvaprokkis tästä tulossa, mutta siirretään sitten vasta projektiosioon kun saadaan kaiuttimia tilailtua :)
Itellä ois nyt suunnitteissa syksyn pimeinä iltoina vaihtaa Passattiin ovikaiuttimet, diskantit ja jonkunlainen subbari. Peruspakettia ollaan hakemassa, mutta mieluiten subbareista jotakin aktiivimallia joka soi hyvin, mutta ei hirveesti viä tilaa. Infinityltä ainakin löytyy jotakin malleja, en tiedä kyllä soinnista. Ei mitään ultimatepaineita tässä haeta vaan lisä-ääntä alaäänimaailmaan :)
Ensimmäisenä piti kysästä, että minkälainen kaiutin upotus-syvyydeltään menee farkku passatin oveen? Sekä minkäkokoinen diskantti niihin alkuperäsiin reikiin?
Mideistä ei oo vielä tarkkaa merkkiä ja mallia päätetty, mutta lähinnä ensin soitetaan Pioneerin soittimella, ilman erillistä vahvaria. Rahat kun antaa myöten ostetaan sitten vahvari. Silleen täytyis kumminki ajatella, että tehonkesto RMS olis niin, että kestää sitten vahvarillakin tulevaisuudessa soitella. Ehdotuksia runsaalla bassontoistolla varustetuista mideistä?
Oviin on ollut suunnitteilla tehdä uudet kotelot 8"-elementeille, mutta ei taida riittää taito kuiduttamiseen, joten se haave taitaa jäädä. (Jos joku tietää tai itse osaa kuiduttaa niin voi ilmottautua!)
Eli vinkkejä otetaan vastaan! Mahdollinen kuvaprokkis tästä tulossa, mutta siirretään sitten vasta projektiosioon kun saadaan kaiuttimia tilailtua :)
Pikainen vastaus...
6,5" kaiuttimet sinne alkuperäsii paikkoihi menee, suosittelen Rainbown erkkasarjoja jotka menee alkuperäsille asennuspaikoille ettei mitään.
Tai sitten esim. DLS RM sarjan tuotteita.
Laadukas erkkasarja toistaa myös "matalia" taajuuksia. Miettisin kaks kertaa ostaako subbarin, vaiko vahvistimen erkkasarjalle. Ite ostasin kyllä sen vahvistimen.
Varsinki ku on vielä pitkänmallin auto, välimatkat pitkiä (sieltä kontista kuskin paikalle) ni ei sitä voimanpaskoo koskaa ole liikaa :)
6,5" kaiuttimet sinne alkuperäsii paikkoihi menee, suosittelen Rainbown erkkasarjoja jotka menee alkuperäsille asennuspaikoille ettei mitään.
Tai sitten esim. DLS RM sarjan tuotteita.
Laadukas erkkasarja toistaa myös "matalia" taajuuksia. Miettisin kaks kertaa ostaako subbarin, vaiko vahvistimen erkkasarjalle. Ite ostasin kyllä sen vahvistimen.
Varsinki ku on vielä pitkänmallin auto, välimatkat pitkiä (sieltä kontista kuskin paikalle) ni ei sitä voimanpaskoo koskaa ole liikaa :)
Pikainen vastaus...
6,5" kaiuttimet sinne alkuperäsii paikkoihi menee, suosittelen Rainbown erkkasarjoja jotka menee alkuperäsille asennuspaikoille ettei mitään.
Tai sitten esim. DLS RM sarjan tuotteita.
Laadukas erkkasarja toistaa myös "matalia" taajuuksia. Miettisin kaks kertaa ostaako subbarin, vaiko vahvistimen erkkasarjalle. Ite ostasin kyllä sen vahvistimen.
Varsinki ku on vielä pitkänmallin auto, välimatkat pitkiä (sieltä kontista kuskin paikalle) ni ei sitä voimanpaskoo koskaa ole liikaa :)
Kiitos vastauksesta!
Ite ajattelinkin, että olisin erkkasarjat vaihtanu. Mutta sukulaisella on ainakin uudemman mallinen V70 volvo ja helvetin hyvin soi basso takakontista ja tuntuu paine vaikka onkin pitkästä autosta kyse. Mietin vaan lähinnä millaset paineet noissa aktiivisubbareissa ylipäätään on? Onko se vaan hyvänkuulonen ääni, vai tuntuuko vielä sen lisäks rinnassaki? :D
Mites noissa vahvistimissa, moniko kanavainen pitää olla että pystyy soittaan vaikka kahta erkkasarjaa? kaksi vai nelikanavainen?
No eipä aktiivisubbarit paineentuojia ainakaan ole, lähinnä toistaa vain matalia taajuuksia erkkasarjaa paremmin.
Riippuu miten haluaa erkkasarjat asentaa, itellä 2-kanavainen GZ käytössä joka soittaa DLS 6.2 sarjan keskiääniä ja pienempi vahvistin diskantteja.
Eli nelikanavainen kannattaa erkkasarjaa varten hommata jos etupään meinaat laittaa uusiksi.
Osta kerralla laadukkaat vehkeet ja tee asennukset huolella, useimmiten väliaikaisratkasut jää lopullisiksi.
Riippuu miten haluaa erkkasarjat asentaa, itellä 2-kanavainen GZ käytössä joka soittaa DLS 6.2 sarjan keskiääniä ja pienempi vahvistin diskantteja.
Eli nelikanavainen kannattaa erkkasarjaa varten hommata jos etupään meinaat laittaa uusiksi.
Osta kerralla laadukkaat vehkeet ja tee asennukset huolella, useimmiten väliaikaisratkasut jää lopullisiksi.
-
- -
- Viestit: 496
- Liittynyt: 22.11.2009 21:42
lähtisin suosittelemaan 5kanavaista vahvistinta hinta ero 4kanavaiseen ei ole juuri millainenkaan ja pystyy hoitamaan järjestelmän subia myöten. pystyy soittamaan etu- ja takakaiuttimet +subin tai aktiivisen 2tie etupään+subin. vie vähemmän tilaa kuin kaksi vahvistinta ja säästää johdotuksien teossa päänvaivaa. Useasti noissa myös on varsin riittävä subikanava soittamaan 10-12'' normaali käytössä ja vaikka vähän kovempaakin.
Äänieristyksiä ei kannata unohtaa sillä eristetyillä ovilla voi saada 100e erkan soimaan paremmin mitä eristämättömillä ovilla 200e sarjan.. kokemuksesta 100e focal accesin sointi oli kuin yö ja päivä ovien eristyksen jälkeen.
omaan ventoon menossa tällä hetkellä:
SPL Dynamics s-4006
Focal K2 Power 6,5'' 2-tie
2xJBL GTO804 subit
positiivisesti on yllättänyt siihen nähden että budjetti on soitinta lukuunottamatta jäänyt alle 500e, ja monenlaisia on tullut kuunneltua jo omassakin autossa, dls:n skandinaviaa ei kylläkään ole vielä mikään voittanut ;)
Äänieristyksiä ei kannata unohtaa sillä eristetyillä ovilla voi saada 100e erkan soimaan paremmin mitä eristämättömillä ovilla 200e sarjan.. kokemuksesta 100e focal accesin sointi oli kuin yö ja päivä ovien eristyksen jälkeen.
omaan ventoon menossa tällä hetkellä:
SPL Dynamics s-4006
Focal K2 Power 6,5'' 2-tie
2xJBL GTO804 subit
positiivisesti on yllättänyt siihen nähden että budjetti on soitinta lukuunottamatta jäänyt alle 500e, ja monenlaisia on tullut kuunneltua jo omassakin autossa, dls:n skandinaviaa ei kylläkään ole vielä mikään voittanut ;)
Kiitos kaikille vastauksista. Kyllä se kallistuu nyt 5-kanavaisen vahvarin puolelle. Aktiivi taitaa jäädä kaupan hyllylle. Ainakin takasubbarin puolesta. Toki vois ihan vaan kokeilun halun vuoksi kokeilla miltä esim. MDS:n valmistama aktiivisubbari sois etupenkkien alla. Mutta erkkasarja, ja 5-kanavainen vahvari on nyt varmoja valintoja. Pitäis viä joku hyvällä paineella oleva subi/kotelo yhdistelmä löytää. Myöskin ainakin oviin oon niitä kaiutinmattoja laittamassa.
Nyt kun ei oo minkäänlaisia mattoja niin resonoi kyllä ikävästi. Onko tuohon vaimennin/kaiutinmaton asennukseen mitään vinkkiä vai laitanko sitä vaan kaikkialle mihin saan mahtuun? :D Sitä piti kans kysyä, että miten paljon esim. farkussa toi kontin eristys auttaa äänenlaatuun? Menee vaan vitusti mattoo ja rahaa tommoseen perhehelvettiin :D
Nyt kun ei oo minkäänlaisia mattoja niin resonoi kyllä ikävästi. Onko tuohon vaimennin/kaiutinmaton asennukseen mitään vinkkiä vai laitanko sitä vaan kaikkialle mihin saan mahtuun? :D Sitä piti kans kysyä, että miten paljon esim. farkussa toi kontin eristys auttaa äänenlaatuun? Menee vaan vitusti mattoo ja rahaa tommoseen perhehelvettiin :D
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Siis nyt en ymmärtänyt.. Aktiivi jää hyllylle ainakin takasubbarin puolesta? MItä tällä ajat takaa? Kyllä järjestelmä voi olla aktiivinen vaikka se subi olisi moottoritilassa :D Aktiivi merkitsee sitä, että järjestelmän elementtejä ajetaan soittimen / vahvistimen suotimilla. Jätetään siis esim. erkkasarjan passiivisuotimet pois käytöstä. Jokaiselle elementille on siis käytössä oma vahvistinkanava ja sille omat säädöt. Ei se edessä sijaitseva subi järjestelmästä aktiivia tee.
Etusubbarilla voidaan saavuttaa määrätynlaisia hyötyjä, mutta jälleen kerran subbarin "heittäminen" eteen ei tuo välttämättä haluttua lopputulosta. Subbarin sijoittamisella on nimittäin etusubin kohdalla jopa suurempi merkitys kuin takasubbarilla. Kunnollinen takasubi, kunnollisessa kotelossa ja säädöt kohdalleen, niin toimii varmasti myös hienosti.
Etusubbarilla voidaan saavuttaa määrätynlaisia hyötyjä, mutta jälleen kerran subbarin "heittäminen" eteen ei tuo välttämättä haluttua lopputulosta. Subbarin sijoittamisella on nimittäin etusubin kohdalla jopa suurempi merkitys kuin takasubbarilla. Kunnollinen takasubi, kunnollisessa kotelossa ja säädöt kohdalleen, niin toimii varmasti myös hienosti.
Ymmärrän kyllä mikä on aktiivin ja passiivin ero :D
Edellisessä viestissä oli vähän epäselvästi kerrottu suunnitelmista, anteeks siitä. Mutta siis tarkoitin, että taakse harkinnassa oleva aktiivisubbari jää hankkimatta ja jää kaupanhyllylle. Ja tarkotin tuolla takasubbarilla sitä joka laitetaan konttiin. Eli siis konttiin olisin laittamassa ihan normi subbaria vahvistimella ja kenties eteen penkkien alle vois kokeilla litteitä aktiivisubbareita. Eli subbareita tän suunnitelman mukaan olis kolme. Edessä kaks aktiivia ja takana normi pönttö erillisellä vahvistimella. (2 akt edessä + 1 erillisellä vahvarilla takana).
Ymmärtääkö nyt?
Edellisessä viestissä oli vähän epäselvästi kerrottu suunnitelmista, anteeks siitä. Mutta siis tarkoitin, että taakse harkinnassa oleva aktiivisubbari jää hankkimatta ja jää kaupanhyllylle. Ja tarkotin tuolla takasubbarilla sitä joka laitetaan konttiin. Eli siis konttiin olisin laittamassa ihan normi subbaria vahvistimella ja kenties eteen penkkien alle vois kokeilla litteitä aktiivisubbareita. Eli subbareita tän suunnitelman mukaan olis kolme. Edessä kaks aktiivia ja takana normi pönttö erillisellä vahvistimella. (2 akt edessä + 1 erillisellä vahvarilla takana).
Ymmärtääkö nyt?
-
- -
- Viestit: 496
- Liittynyt: 22.11.2009 21:42
Samaa mieltä edellisen kanssa, saat varmasti riittävän bassotoiston konttiin tulevalla subilla. Ja juurikin nuo aktiivisubeista säästyvät rahat kannattaa hyödyntää erillissarjassa,vahvistimessa ja eristämisessä. Katon vaimennus näyttelee aika suurta osaa bassotoiston kannalta.
Kontin sivut, katto ja etuovet lähinnä tärkeimmät(riippuen onko takaoviin tarkoitus laittaa jotain?) Pääasiassa suuret pelli pinnat jotai ei ole tuettu millään.
venton eristäminen lattiasta kattoon silent coatilla tuli maksamaan ~350e. Samalla rahalla eristää kyllä passatinkin, ventoon kun laitettiin aika reilusti mattoa. Vaikuttaa myös positiivisesti ajomeluihinkin.
Vähemmällä pääsee myös kun tekee kerralla kaikki niin ei tarvitse moneen kertaan verhouksia purkaa
millaisella budjetilla olet ajatellut äänentoistoon panostaa?
Kontin sivut, katto ja etuovet lähinnä tärkeimmät(riippuen onko takaoviin tarkoitus laittaa jotain?) Pääasiassa suuret pelli pinnat jotai ei ole tuettu millään.
venton eristäminen lattiasta kattoon silent coatilla tuli maksamaan ~350e. Samalla rahalla eristää kyllä passatinkin, ventoon kun laitettiin aika reilusti mattoa. Vaikuttaa myös positiivisesti ajomeluihinkin.
Vähemmällä pääsee myös kun tekee kerralla kaikki niin ei tarvitse moneen kertaan verhouksia purkaa
millaisella budjetilla olet ajatellut äänentoistoon panostaa?
Moikka!
Nyt on asiaa viety sen verran eteenpäin, että kaks sarjaa ALPINE SPR-60C tilattu, eli siis taakse tulee myös samanlaiset kaiuttimet laitettua, kuin eteenkin. Käytössä ne on lähinnä vaan sillon, kun takapenkkiläisiä kyydistä löytyy. Lähinnä tilasin kun sain hyvän tarjouksen ameriikoista.
Kummitytön isä myi halvalla 2008 vuonna ostetun lähes käyttämättömän Pioneer Prs-D420 4-kanavaisen vahvistimensa. 150W per kanava.
Subbariksi ostin kaiuttimien kanssa, samaa sarjaa olevan Alpinen tuplakelaisen R-sarjalaisen 12" subin ja sillä kaverina on Alpinen 600W vahvistin.
Soittimena autossa oli jo valmiiksi Alpine iDA-X305S, enkä sitä nyt ainakaan vielä ole mihinkään vaihtamassa. Asennustyöt oviin alkaa, kun saa eristysmateriaalin ostettua. Niitäkin tuppaa markkinoilta löytymään vaikka millä mitalla, onko muilla kokemuksia mikä materiaali on ollut hintalaatusuhteeltaan käypää ja toimivaa?
Käyttäjä Askelmittari kyseli budjettia projektiin ja 1500e on laitettu sivuun koko hoitoo varten, eikä sitä ole mikään pakko kokonaan käyttää :)
Nyt on asiaa viety sen verran eteenpäin, että kaks sarjaa ALPINE SPR-60C tilattu, eli siis taakse tulee myös samanlaiset kaiuttimet laitettua, kuin eteenkin. Käytössä ne on lähinnä vaan sillon, kun takapenkkiläisiä kyydistä löytyy. Lähinnä tilasin kun sain hyvän tarjouksen ameriikoista.
Kummitytön isä myi halvalla 2008 vuonna ostetun lähes käyttämättömän Pioneer Prs-D420 4-kanavaisen vahvistimensa. 150W per kanava.
Subbariksi ostin kaiuttimien kanssa, samaa sarjaa olevan Alpinen tuplakelaisen R-sarjalaisen 12" subin ja sillä kaverina on Alpinen 600W vahvistin.
Soittimena autossa oli jo valmiiksi Alpine iDA-X305S, enkä sitä nyt ainakaan vielä ole mihinkään vaihtamassa. Asennustyöt oviin alkaa, kun saa eristysmateriaalin ostettua. Niitäkin tuppaa markkinoilta löytymään vaikka millä mitalla, onko muilla kokemuksia mikä materiaali on ollut hintalaatusuhteeltaan käypää ja toimivaa?
Käyttäjä Askelmittari kyseli budjettia projektiin ja 1500e on laitettu sivuun koko hoitoo varten, eikä sitä ole mikään pakko kokonaan käyttää :)
-
- -
- Viestit: 496
- Liittynyt: 22.11.2009 21:42
Kyllä tuolla hyvään alkuun pääsee kun nälkä kasvaa syödessä :D Subille olisin ehkä laittanut vähän enemmän soppaa menemään mutta varmasti toimii hyvin noinkin jos ei tarkoitus ihan viimeisiä ole irti ottaa. Silent coat oli ainakin itsellä ihan näppärän notkeaa asennella ja ei nyt ainakaan 'toimimattakaan' ole jättänyt. Kalliimman ja halvemman maton eroista ei kokemusta kylläkään löydy voi niissä erojakin olla kun tuollahan pyritään massaa lisäämällä jäykistämään pintoja jotka antaa paineen myötä periksi. Suosittelen powersetin suuntaan kääntymään toki muiltakin kannattaa tarjousta tinkiä etenkin jos ulkomaan suuntaan on taipumuksia. Itse sain pari päivää takaisin ventoon hattuhyllylle jbl:t jytkyttämään pitäis tuonne käviöiden puolelle vähän päivitellä kun ehtii, todennäköisesti tulee kokeiltua olisiko tuosta refleksinä toimimaan noinkin pienehkön kotelon kanssa.
Aivan aivan, kokeilemallahan se selviää miten refleksinä soi! :) Mitä tohon vaimennukseen tulee, niin ite asun tällä hetkellä Helsingissä, mutta taidan powersetin puoleen juurikin kääntyä. Tehot mitä ilmoitin, ovat kaikki RMS:iä. Eli siis tarkotin, että subille on menossa 600W RMS, 300W rms per kela. Kyllä se ainakan mun mielestä ihan hyvin on. Saahan sitä lyötyä enemmänkin, mutta ainakin alpinen manuaaleissa oli sanottu tehonkesto 300W RMS per kela. Tiedä sitten, kyllähän toi subi ja vahvari varmaan aika nopsaa vaihtoon menee :D Noiden ovi kaiuttimien tehonkesto tais olla 110W RMS ja tuo vahvari syöttää maksimissaan nyt RMS:ää 150W, vähän ronski mutta mieluummin noin, kun niin että jää paljon vajaaks.
Tota Alpinen soitinta ei missään nimessä edes kannata harkita alkaa vaihtamaan, sillä se on todella hyvä vehje. Itselläni oli samainen soitin vuosi takaperin tuon PXA-H100 prossun kanssa ja on kyllä mainio yhdistelmä. Nettivaraosasta löytyy välillä noita prossuja käytettyinä alle 100:lla eurolla, joten kannattaa harkita sen ostamista.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
Tuossa on suht edullista mattoa:
http://www.poppikoneet.com/default.asp? ... 0913070446
http://www.poppikoneet.com/default.asp? ... 0913073400
http://www.poppikoneet.com/default.asp? ... 0913070446
http://www.poppikoneet.com/default.asp? ... 0913073400
-
- -
- Viestit: 496
- Liittynyt: 22.11.2009 21:42
Joo en tarkoittanutkaan etteikö tuo vahvistin normaali käytöllä riittäisi :) Nuo tehonkestot on sinällään vähän silmän lumeena että todella harvoin sieltä vahvistimen päästä tuota 600w tulee musiikkiä kuunnellessa eli vahvistimen voi huoletta vähän 'ylimitoittaa' kun säädöt tekee huolella etenkin jos 'pinemmillä' tehoilla on liikkeellä, mutta nämä taitaa ollakkin tuttua asiaa. Varmasti saa hyvin soivan paketi noistakin ja edellä mainittua prossua kannattaa myös harkita tosissaan, helpottaa monessa paikkaa ja jos takakaiuttimet on tarkoitus mykätä silloin kun ei kyytiläisiä ole niin pääsee hakemaan stereokuvaakin vähän kohdalleen.
Ittellä golffissa on kontti + taka pellit eristetty tällä http://www.powerset.fi/autohifi/silentcoat/sc-tukku.html ja tyytyväinen olen. Keväällä pitäisi eristellä loputkin autosta. Todella helppoa käsitellä ja ei tarvinnut lämmitellä mitään sun muita. Ja oviin voi laittaa tuon eristeen päälle vielä tämä http://www.powerset.fi/autohifi/stp/stp-spl08.html, jos oikein hifistellä haluaa.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 8.5.2005 20:31
- Viesti:
Suosittelisin kans itse että kunnon erillisarja ja sille vahvistin kun taas sitten karsitaan noista ja otetaan subbari mukaan.
Viimeksi muokannut marko.ketonen, 10.1.2012 10:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 1542
- Liittynyt: 15.10.2005 11:12
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 8.5.2005 20:31
- Viesti:
Miehän vain osallistuin keskusteluun =) edit
Viimeksi muokannut marko.ketonen, 10.1.2012 10:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lainataanpa tätä keskustelua.
Vaihdoin omaan 3B pasaatiin etukaiuttimiksi Rainbown SAX 265.20 sarjan. Soi erittäin hyvin mielestäni, mutta hieman kovemmalle kun kääntää niin alkaa potku soittimesta loppumaan. Eli vahvistinta hankkimaan. Pääkysymykseni onkin, kun tekisi mieli vaihtaa myös taakse samanlainen sarja. Mutta miten diskanttien kanssa? Pystyykö alkuperäisten diskanttien tilalle takaoveen vaihtaan jotkut toiset? Pitäisi kai aukaista tuo takaovi, mutta koskaan ei tunnu olevan aikaa niin paljoa.
Vaihdoin omaan 3B pasaatiin etukaiuttimiksi Rainbown SAX 265.20 sarjan. Soi erittäin hyvin mielestäni, mutta hieman kovemmalle kun kääntää niin alkaa potku soittimesta loppumaan. Eli vahvistinta hankkimaan. Pääkysymykseni onkin, kun tekisi mieli vaihtaa myös taakse samanlainen sarja. Mutta miten diskanttien kanssa? Pystyykö alkuperäisten diskanttien tilalle takaoveen vaihtaan jotkut toiset? Pitäisi kai aukaista tuo takaovi, mutta koskaan ei tunnu olevan aikaa niin paljoa.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 8.5.2005 20:31
- Viesti:
Sen verran on pakko sanoa, että jos itse istun ikinä takapenkillä niin oon niin kännissä etten kuule musiikkia. Etupenkillä istuessa se taas häiritsee jos takaakin kuuluu jotain, ja tähän voisi lisätä vielä ne legendaariset "oletko bändien keikoillakin selkä lavaanpäin" ja muut naurettavuudet =)
Kivempi keskittyä vaan etuoviin ja ehkä subbariin, säästää ne takakajarienkin rahat vaikka viiveisiin ;)
Timo
Kivempi keskittyä vaan etuoviin ja ehkä subbariin, säästää ne takakajarienkin rahat vaikka viiveisiin ;)
Timo
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 8.5.2005 20:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Itsellä tarvis kanssa 3b sedan passattiin alkaa laittamaan erillissarjaa. Kysymys kuuluukin onko sillä niin kauheasti väliä että etu- vai takaoviin? Emännän farkku passatissa on takaovissa SPL Dynamicsin S-6.2 ja mielestäni kuulostaa ihan sopivalta. Alkuperäinen kaiutin poistettu pellistä ja tuo SPL ruuvattu ovipahviin kiinni, jotta ikkuna sopii aukeamaan. Itselleni katselin Powersetistä tuota Rainbow SAX 265.20 sarjaa.
Takaoviin ainakin mahtuisi suotimet siististi ovipahvin sisälle, vaan kuinkas on etuovissa tilaa? Entäs onko tuo ovipahviin kiinnitys paras tapa vai löytyykö jostain valmiita korokkeita erillissarjoille joka passattiin sopisi ja mahtuisi vielä ikkuna liikkumaan tuon Rainbowin kanssa...
Vai kannattaisiko ostaa samaan rahaan tuollainen autokohtainen Rainbowin sarja??
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=4&valmistaja=62&tuote=1174
Niin ja minkäänlaista vahvistinta ei ole näin alkuun ainakaan suunnitteilla, sen verran pienellä budjetilla edetään...
Takaoviin ainakin mahtuisi suotimet siististi ovipahvin sisälle, vaan kuinkas on etuovissa tilaa? Entäs onko tuo ovipahviin kiinnitys paras tapa vai löytyykö jostain valmiita korokkeita erillissarjoille joka passattiin sopisi ja mahtuisi vielä ikkuna liikkumaan tuon Rainbowin kanssa...
Vai kannattaisiko ostaa samaan rahaan tuollainen autokohtainen Rainbowin sarja??
http://www.fanaticaudio.com/tuotteet.php?tuoteryhma=4&valmistaja=62&tuote=1174
Niin ja minkäänlaista vahvistinta ei ole näin alkuun ainakaan suunnitteilla, sen verran pienellä budjetilla edetään...
Morjesta.
Onko kellään tietoa kannattaako laittaa tällästä-> http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=520 farkku passattiin?
Meinasin ensin pistää rainbow 12" ambossin ku se on tuol ylimääräsenä, mutta se vie vähän liikaa tilaa kontista ja toisaalta en tarvi niin paljoa sitä bassoa. Tuo 8W7 pelitti ainaki kaverin caminos hienosti, mutta Chevy Astroon kävi jo liian pieneks.
Siispä ajattelinki että riittääköhän tuos ääntä sen verran että sais passatis takaa äänen eteen.
Ei oo tullu ikinä kuunneltua miten Passatis se ääni liikkuu kontista eteen.
Tai onko jollain ehdottaa jotain muita hyviä 8-10" subeja? Mahdollisimman pieni kotelo olis hyvä ku konttiin pitää saada kuitenki vaunut ja muita vauva härpäkkeitä.
Niin ja erkkasarja on kans tulos.
Tuli vähän sekavasti, mutta kai siitä jotain tajuaa.. :D
Onko kellään tietoa kannattaako laittaa tällästä-> http://www.hifikonex.fi/product_details.php?p=520 farkku passattiin?
Meinasin ensin pistää rainbow 12" ambossin ku se on tuol ylimääräsenä, mutta se vie vähän liikaa tilaa kontista ja toisaalta en tarvi niin paljoa sitä bassoa. Tuo 8W7 pelitti ainaki kaverin caminos hienosti, mutta Chevy Astroon kävi jo liian pieneks.
Siispä ajattelinki että riittääköhän tuos ääntä sen verran että sais passatis takaa äänen eteen.
Ei oo tullu ikinä kuunneltua miten Passatis se ääni liikkuu kontista eteen.
Tai onko jollain ehdottaa jotain muita hyviä 8-10" subeja? Mahdollisimman pieni kotelo olis hyvä ku konttiin pitää saada kuitenki vaunut ja muita vauva härpäkkeitä.
Niin ja erkkasarja on kans tulos.
Tuli vähän sekavasti, mutta kai siitä jotain tajuaa.. :D
-
- -
- Viestit: 222
- Liittynyt: 2.5.2008 8:35
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Tuli laitettua etuoviin tuo Rainbowin SAX 265.20 erillissarja Blaupunktin pienen vahvarin perään. Ensi soitot tallissa niin kuulosti ainakin erittäin hyvältä verrattuna edellisiin alkuperäisasennuksiin :D
Jakosuodin mahtui hienosti ovipahviin kun leikkeli hiukan uretaaneja pienemmäksi, eipähän tarvinnut vetää useampaa piuhaa haitarikumista. Korokerenkaat olivat AIV merkkiä ja joku yleispätevä VAG-malli. Asennus onnistui hienosti, diskanteille sitten joutuikin hiukan veistämään tuota kolmiopalaa että sopivat paikoilleen...
Jakosuodin mahtui hienosti ovipahviin kun leikkeli hiukan uretaaneja pienemmäksi, eipähän tarvinnut vetää useampaa piuhaa haitarikumista. Korokerenkaat olivat AIV merkkiä ja joku yleispätevä VAG-malli. Asennus onnistui hienosti, diskanteille sitten joutuikin hiukan veistämään tuota kolmiopalaa että sopivat paikoilleen...
-
- -
- Viestit: 72
- Liittynyt: 16.9.2007 12:09
Vähän offtopic. mutta menkööt.
Eli siis ajattelin, että onko mahdollista asentaa beyma 18" g 400 subwooferin autoon?
Eli siis paljonko tulis kotelolle litratilavuutta, jos olisi suljettu kotelo? ja millainen vahvistin tuolle sopisi, kun impedanssi on 8 ohm?
Subwooferi tulis passat -97.
Eli siis paljonko tulis kotelolle litratilavuutta, jos olisi suljettu kotelo? ja millainen vahvistin tuolle sopisi, kun impedanssi on 8 ohm?
Subwooferi tulis passat -97.
Tuolahan se on kotisivuilla sanottu.
Recommended Enclosure Volume: 2.8-8.8 ft3 / 80-250 Liters
MOUNTING INFORMATION:
Overall Diameter: 18.11" / 460mm
Bolt Circle Diameter: 17.24" / 438mm
Baffle Cutout Diameter-
- Front Mount: 16.34" / 415mm
- Rear Mount: 16.73" / 425mm
No. Of Mounting Holes: 8
Volume Displaced By Driver: 0.46 ft3 / 13 Liters
Overall Depth: 8.27" / 210mm
Mutta miks ei olisi mahdollista?
Edit. Vaikka tuota ei näköjään oo ihan autoon "tarkotettu" niin ei mun mielestä pitäisi olla ongelmaa kun liitännätkin on normit? Ainaki sakemannit näytti asennelleen..
Recommended Enclosure Volume: 2.8-8.8 ft3 / 80-250 Liters
MOUNTING INFORMATION:
Overall Diameter: 18.11" / 460mm
Bolt Circle Diameter: 17.24" / 438mm
Baffle Cutout Diameter-
- Front Mount: 16.34" / 415mm
- Rear Mount: 16.73" / 425mm
No. Of Mounting Holes: 8
Volume Displaced By Driver: 0.46 ft3 / 13 Liters
Overall Depth: 8.27" / 210mm
Mutta miks ei olisi mahdollista?
Edit. Vaikka tuota ei näköjään oo ihan autoon "tarkotettu" niin ei mun mielestä pitäisi olla ongelmaa kun liitännätkin on normit? Ainaki sakemannit näytti asennelleen..
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa