Boran hifistäminen?

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

Boran hifistäminen?

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 12.8.2011 21:40

Asentelin tuohon borattiin vanhasta autosta jääneen vahvarin ja 12" subin, ihmetyttää vaan reilu basson vaimenema, verrattuna aikaisempaan coupemallin autoon, vahvarissa sinäänsä pitäis olla ruutia ja äänilähdekin on sama kuin aikaisemmassa autossa, ei vaan potki kunnolla.. kannattaisko hattuhyllyyn puhkaista jonkinlainen refleksiaukko? asiaa sivuten, vasemman takaoven diskantti on pimeänä, onko yleistä että palaa, vai olisko johdotuksessa ongelmaa, ovipahvia en vielä ole repinyt auki..

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 13.8.2011 2:01

Juu eipä se basso meinaa sieltä umpiperästä kuulua.. itse ajelen kuskinpuolen takapenkki kaadettuna niin saa jotai hönkää sisälle.. hattuhyllyn lävistäminen olis varmaa parempi keino mutta itse en viitsi tehdä reikiä virheettömään kankaaseen..

PabloNeruda
-
Viestit: 1542
Liittynyt: 15.10.2005 11:12

ViestiKirjoittaja PabloNeruda » 13.8.2011 20:41

No ei sinne hattuhyllylle ainakaan refleksiaukkoa kannata tehdä, jos ei sitten subbarin kalvo ole myös siellä hattuhyllyllä. Tai sitten jos teet bandbass kotelon, niin siinä tapauksessa putken vois hattuhyllylle vetää. Eri asia on sitten jonkinlainen "hengitysaukko" sinne hattuhyllylle..

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 14.8.2011 13:09

Vika on kyllä jossain muualla jos ei bassoa tule. Siirrellään laatikkoa vähän kontissa, käännellään vaihetta, kokeillaan eri jakotaajuuksia. Harvassa on ne sedanit oikeasti missä ei kontista bassoa kajuuttaan saa tarpeeksi. Ja Bora ei kyllä ainakaan ole yksi niistä.

inno
-
Viestit: 186
Liittynyt: 30.5.2010 22:32

ViestiKirjoittaja inno » 14.8.2011 19:45

Voin todeta kanssa Bora kuskina että on hyvin hankala saada jytää koppiin. Vehkeistä ei ole kiinni ja koteloa on kieputeltu lähes kaikissa asennoissa pitkin takaluukkua. Eipä myöskään paljon eroa ollut oliko refleksi vai suljettu. Totesin että helpoin vaihtoehto oli tuoda subi hyttiin.

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 21.8.2011 22:18

niin, ilmaisin asian väärin, todellakaan en mitään refleksiaukkoa tarkoittanut, vaan jotain henkireikää mistä painetta saisi kajuuttaankin, tosiaan vaimentaa yllättävän tehokkaasti basson toi takakontin rakenne, ajelin tänään selkänojat alhaalla, niin pikkasen eriluokkaa oli jytinät....

Taskinen
-
Viestit: 838
Liittynyt: 15.5.2006 22:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taskinen » 28.8.2011 10:40

Minäkin kyllä väittäisin että ongelma on nyt jossakin muualla.

Omassa boraattorissa kun oli konttiin tehty vaimennukset, tuli ainakin ihan riittävästi hönkää kabiiniin. Paremmin kuin monessa muussa autossa mihin on tehty samat kommervenkit.
Boran hattuhyllykin on vain ohut pahvi, kyllä sen läpi ääni tulee yhtäläillä kun jonkun henkireiänkin.

Koitappa piruuttas vaimentaa takaluukunkansi ja kyljet ja pohja, niin alkaa varmasti kuulumaan.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 28.8.2011 18:41

Kokeillu vaiheen kääntöä?

maxpower05
-
Viestit: 311
Liittynyt: 21.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja maxpower05 » 21.10.2011 19:52

eipä auta vaiheenkääntö, tarvii tutustua aiheeseen tarkemmin, ensiviikolla tulossa uusi äänilähde, subi, sekä erillissarjat molempiin päihiin, josko se siitä alkais jytään..

Joneks
-
Viestit: 48
Liittynyt: 16.6.2010 9:36

ViestiKirjoittaja Joneks » 22.10.2011 20:25

Se on yksinkertasesti vain niin tiivis se kontti, itellä oli 12" ja liki 1kw tehoja, soi miten soi penkit pystyssä, toisen aukas ni jytä soipi. Laita läjä ämyreitä sinne ni soi sisällekki saakka ;)

hemmovaan
-
Viestit: 21
Liittynyt: 20.6.2011 13:59

ViestiKirjoittaja hemmovaan » 18.8.2012 15:26

Tulipahan itellekkin asennettua etuoviin tuommonen sarja http://www.hifikulma.fi/Rainbow-Dream-Line-DL-C62 korokkeet tein itte filmivanerista ku ei raaskinut ostaa niitä oikeita :) Nyt ilmeni vaan semmonen juttu että tuntuu kuin noista ei lähtisi bassotoistoa ollenkaan mitä vertaa alkuperäiseen erkkasatsiin niin mikähän lie onkelmana? Piuhat on oikein päin. Tällä hetkellä vielä soittimen kautta soitan tuota satsia.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 18.8.2012 18:20

Tällä hetkellä vielä soittimen kautta soitan tuota satsia.


Siinäpä se ongelma, Rainbown elementin moottori vaatii liikkuakseen todennäköisesti huomattavasti paljon enemmän voimaa, kuin alkuperäiset pahvikartio-rimpulat. Ja ovien vaimennus, sitä ei varmaan ole tehty? Vaimennuksella on bassotoistoon todella suuri vaikutus, kun saadaan elementti liikuttamaan ilmaa, eikä vaan niitä oven peltejä.
Ne alkuperäiset setit on suunniteltu toimimaan pienellä teholla (vakiosoittimella), jälkiasenteisia settejä sen sijaan useimmiten ei. Ripustukset on jäykemmät jne. Vahvistin väliin ja oviin edes jonkinlainen vaimennus, niin johan alkaa kuulostamaan erilaiselta.

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 19.8.2012 14:54

sikäli kun ongelma on subin kuulumisesta etupenkille niin katon eristäminen näyttelee sillä kohtaa suurta roolia samoin kontin kyljet ja luukku jos on suuria vapaita pelti pintoja. niin saadaan se ääni etenemään sinne matkustamon puolelle ja tuo katon eristäminen saa sen siirtymään etupenkeille asti. Ovet on tärkeitä erillissarjojen toiminnan kannalta, mutta nuo kaksi vaikuttaa ehkä eniten subin kuulumiseen. Oma vento(jossa siis myös kantava hattuhylly) oli kattoa lukuunottamatta eristetty lattiaa myöten ja subi toisto oli vaimea vaikka kontissa oli 2kpl Ground Zeron Uranium XII ja niille 2kpl DLS A6. Kattoon kun laittoi bitumia niin kyllä muuttui eli ehkä tuota kokeilisin vielä ennen hattuhyllyn 'pilaamista' eristykset kun ei tee ajomelullekaan pahaa.

ja erillissarja tottakai vahvistimen kautta. Soitin itsessään kun yliohjaa erillissarjaa jo 1/3volumen jälkeen ja subi on tuossa vasta heräilemässä. vaihtoehtoisesti voidaan vahvistimesta säätää gainit ja muut megabassot täysille ja polttaa subikin yliohjaamalla..

autosoundin ja powersetin sivuilta löytyy ainakin hyvää ohjeistusta aiheesta

hemmovaan
-
Viestit: 21
Liittynyt: 20.6.2011 13:59

ViestiKirjoittaja hemmovaan » 20.8.2012 19:56

Jaahas tulipas laitettua tuommosesta silent coatin starttipaketista jokaista kolmea mattoa kumpaankin oveen ja tulipahan melkoinen ero midien bassotoistoon. Jo alkoi uutiset raikaamaan vähän eri malliin kuin ennen :) Vielä pitäisi nuo ämyrit kytkeä vahvistimen perään.

Kihveli90
-
Viestit: 82
Liittynyt: 24.8.2010 16:37

ViestiKirjoittaja Kihveli90 » 25.9.2012 16:34

En nyt uutta aihetta viittinyt vääntää, kun borasta kyse itelläkin ja on tässäkin topicissa puhuttu tosta subbarin kuuluvuudesta.

Eli, onko kukaan toteuttanut semmosta että ois takaa kyynärnojan takaa penkin rungosta ottanut palaa pois, että paine pääsisi paremmin kabiiniin? Rämisee hattuhylly kiitettävästi kun laittaa voluumia. Heti kun edes vähän kallistaa jompaakumpaa penkkiä, niin eipä rämise enää samalla tavalla :P

Loksi
-
Viestit: 12
Liittynyt: 9.11.2012 6:21

ViestiKirjoittaja Loksi » 9.11.2012 8:25

Pukkaa 3kiloa virtaa kahelle bassolle niin rupeaa se soimaan.. ;) mites suksiluukku? Onko siinä muuta edessä kuin kyynärnoja ja pala muovia? Pelkän muovin pois ottaminen auttaa.. Kyllä sieltä sen jälkeen paine pääsee raoista kabiiniinki.. :)

Kihveli90
-
Viestit: 82
Liittynyt: 24.8.2010 16:37

ViestiKirjoittaja Kihveli90 » 9.11.2012 21:44

Suksiluukku? :D joo kyllä nuo laitokset ihan hyvin soi, mutta hattuhylly pullistelee suunnilleen kun laittaa voluumia niin olisi se parempi että se paine pääsisi hiukan paremmin kabiiniin.. En kumminkaan viitti hattuhyllyä rei'ittää, tuskimpa hyöty ois sen arvosta. Sillä mietin tota kyynärnojan takaa palan ottamista, saa piiloonkin kun vain taittaa kyynärnojan paikolleen.

Jumbbane
-
Viestit: 554
Liittynyt: 1.10.2006 20:12

ViestiKirjoittaja Jumbbane » 9.11.2012 23:18

Leikkaa palan pois, tekee vanerista aukonpeittävän kehyksen poraa verihoilunastoille reijät suksiluukkuun vanerikehykseen liimaa verhoilunastoja ja venyttää kaiutin kangasta päälle ja on siisti.. eiks jeh?

Loksi
-
Viestit: 12
Liittynyt: 9.11.2012 6:21

ViestiKirjoittaja Loksi » 15.11.2012 4:40

Kyllä mulla ei ainakaan mitään heikkoa ole ku varsin rupesin kokeilee.. Paremmin soi mitä ex A4 diudissa. :o

Loksi
-
Viestit: 12
Liittynyt: 9.11.2012 6:21

ViestiKirjoittaja Loksi » 15.11.2012 4:45

Ja kihveli.. Kyseinen pala mistä aiemmin oot puhunu on juuri kyseinen suksiluukku.. Useimmissa autoissa avonainen..

jmm
-
Viestit: 98
Liittynyt: 6.2.2010 23:23

ViestiKirjoittaja jmm » 15.11.2012 17:00

Tulipahan itellekkin asennettua etuoviin tuommonen sarja http://www.hifikulma.fi/Rainbow-Dream-Line-DL-C62 korokkeet tein itte filmivanerista ku ei raaskinut ostaa niitä oikeita :) Nyt ilmeni vaan semmonen juttu että tuntuu kuin noista ei lähtisi bassotoistoa ollenkaan mitä vertaa alkuperäiseen erkkasatsiin niin mikähän lie onkelmana? Piuhat on oikein päin.


Vaikka vanha viesti onkin. Kannattaa kokeilla kääntää vaiheita toisinpäin. Eli vaihtaa + ja - keskenään.
Jos setissä on subbari ja se on väärässä vaiheessa erkkasarjan kanssa, saattaa midi hävitä kokonaankin.
Eli kokeilee vaihtaa erkasta toisen puolen vaiheen. Jos se ei auta, laittaa erkan oikein ja kääntää subin vaiheen.

Kihveli90
-
Viestit: 82
Liittynyt: 24.8.2010 16:37

ViestiKirjoittaja Kihveli90 » 17.11.2012 15:34

juu kyllä se mulle nopiasti selkis, tuossa mun borassa ei tosiaan suksiluukkua ole.

Spex
-
Viestit: 48
Liittynyt: 2.2.2010 12:55

ViestiKirjoittaja Spex » 17.11.2012 17:54

Mutta mikä estää tekemästä suksiluukkua?

hemmovaan
-
Viestit: 21
Liittynyt: 20.6.2011 13:59

ViestiKirjoittaja hemmovaan » 3.12.2012 17:12

Nyt tuli uusi ongelma kun pakkaset alkoi. Nimittäin kuskin etuoven midistä ei kuulu mitään ennenkuin käyttää volumea isolla sen jälkeen siitä alkaa kuulumaan mutta rätisee. Rätinä loppuu kunhan jonkin aikaa on ollut musiikit vähän isommalla. Mikä lie vikana ja erkkasatsi on vahvistimen perässä. Vanhemmilla teki samaa mk4 golf variantissa uudesta asti.

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 3.12.2012 19:02

puhekelassa kosteutta/jäässä? ei välttämättä tykkää kovin hyvää tuosta 'luukutuksesta' jos puhekela jumittaa. kokeile seuraavalla kerralla niin että annat olla volumet pienellä niin kauan kun sisätilat on lämminnyt ja kokeile sitten. jos auttaa niin mahdollisuuksien rajoissa voi kannattaa kaiutin irroittaa ja viedä sisätiloihin jos sieltä kosteus vähän haihtuisi.

hemmovaan
-
Viestit: 21
Liittynyt: 20.6.2011 13:59

ViestiKirjoittaja hemmovaan » 3.12.2012 19:42

Jännä vaan että yksi kajari tekee tuota. Niin ei siis kovin isolle tarvii volumea laittaa hitusen vaan kovemmalle mitä normi kuuntelu volat. Pitänee käyttää irti ja katsoa onko jäässä vai mikä mättää.

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 3.12.2012 19:54

eihän niiden kaikkien ole pakko jäätyä muut ei välttämättä jäädy koskaan. pienikin watti määrän lisäys voi saada sen kelan liikkeelle. kelalle kun syötetään sähköä se lämpiää ja alkaa taas liikkua vapaasti mikäli siellä on jäätä se sulaa tuossa kohtaa pois. tuo rahina/särinä kun viittaa siihen että siellä on jotain mikä ei kuulu sinne puhekelan kainaloon ja kuitenkin häviää mahdollisesti tuon lämpenemisen johdosta niin ensimmäiseksi tulee mieleen jäätyminen etenkin jos se nyt alkoi pakkasten kanssa samaan aikaan. tuolla se vois selvitä kun annat seuraavalla kerralla sisuksien lämmitä kunnolla ensin ettei väännä sitä volumea heti lisää. Subien kanssakin kehutaan että pitäis talvisin antaa lämmetä kunnolla ennen kuin antaa jenkaa ja monet jättää kokonaan soittamatta. Subeissa tosin pakkasen kovettamat ripustuksetkin joutuu aika koville.

E: se elementtihän voi siis kärsiä jos sitä soitetaan silloin kun se rahisee. Todennäköisesti puhekela hankaa kiinni mikä ei ole kaiutinta ajatellen kovin hyvä asia.

hattumies
-
Viestit: 209
Liittynyt: 24.9.2009 20:16

ViestiKirjoittaja hattumies » 3.12.2012 20:04

Oisko puhekelan sijaan kuitenkin jokin liitin, jossa kosteutta ja jäätyy sitten. Sulaa kun sisätilat lämpeää. Rätinä voi olla kosketushäikkää, paperimaisempi rahina viittaa puhekelaan. Jos tuo siis vain midissä niin on syyllinen siellä, jos myös diskantissa niin voi olla myös vahvarissa vika.

Avaa liittimet ja laita vähän suojaa sinne, kato samalla silmämääräisesti jos näkyy kosteutta elementillä tai lähistöllä.

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 3.12.2012 21:07

voi hyvin johtua tuostakin. vaikea sanoa kuulematta :) liitokset kannattaa kyllä tarkistaa ja vaikka laittaa vähän kontaktisuhinaa(kontaktispray) syrjäyttämään kosteus ongelmia liittimistä.

Akuphon
-
Viestit: 5
Liittynyt: 28.3.2012 17:42

ViestiKirjoittaja Akuphon » 19.12.2012 22:53

Aikamoista sattumaa! Mulla alko Boran oma kaiutinsarja oireileen just yllä mainitulla tavalla. Ensin hävis yhestä ovesta midkaiutin. Sit se tuli takas ja nyt tänään vaan yks mid toimi. Vasta auton lämmettyä kunnolla ja radion oltua tovin päällä alko kaiuttimet toimia. Erilliset diskatit toimi siis kaikki ok. Ja mulla se rutina oli sellasta pahvirutinaa, ei mitään kosketushäiriön kuulosta poksumista.

Jäätyminen selittäis tätä ongelmaa aika hyvin. Mielenkiintosta vaan että voiko niin paljo tulla kosteutta sisäkautta että se jäätäis kaiuttimen. Jos nyt oikein muistan niin eikös näissä IV Golfeissa ja Borassa kaiutin ole kiinni siinä mustassa välipellissä ja kaiuttimen magneetti siellä kosteella puolella minne ikkuna laskeutuu?

Askelmittari
-
Viestit: 496
Liittynyt: 22.11.2009 21:42

ViestiKirjoittaja Askelmittari » 20.12.2012 7:00

puhekela on siellä magneetin sisällä kuten varmaan jo tiesitkin ja ei siellä paljoa mahdu jäätä olemaan(etenkään jos vähällä liikkeelle lähtee). alaripustuksen kauttakin sitä kosteutta voi sinne imeytyä sieltä ovipeltien välisestä tilasta. noissa orkkis mideissä on vielä aika heikot puhekelan tuuletukset niin jaksaisin kyllä tuohon jäätymis teoriaan uskoa jos ääni kuullostaa siltä että joku krahnaa kiinni eikä kontakti häiriöltä.

marko586
-
Viestit: 95
Liittynyt: 9.10.2003 23:28

ViestiKirjoittaja marko586 » 20.12.2012 8:47

Suosittelen avaamaan ne ovipahvit ja tutkimaan sen oven alareunan vedenpoisto reiät että on varmasti auki. Tuossa omassa borsaassa joutu tekee töitä oikeesti että sai auki ne ja 5cm oli oven alareunassa vettä :) Joku oli joskus laittanut "hieman" kotelosuoja ainetta ovien sisään.

Sit borassa vaikuttaa aika reilusti varsinkin midien toistoon kun vaimentaa ovet esim stp:n matolla kunnolla. Tuossa omassa borsaas on nyt etuovissa 3 kerrosta 2mm stp mattoa jonka päällä vielä 8mm paksunen pehmyt matto, nämä siis pelkästään ulkopellissä. Välipelti on molemmin puolin vielä vaimennettu samalla tyyliin mutta vain kerroksella per puoli.

Lattian vaimennuksesta en hirveesti huomannut hyötyä muuten kuin rengas melu väheni hieman, mutta taas katon vaimennuksella tuli bassoa reilummin kuuluviin.

Yhteensä tuohon autoon on mennyt nyt 5 tukkupakettia stp silveriä ja pari neliöö pehmyt mattoa.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 12 vierailijaa