Peruutuskamera
Valvoja: ffp jäsenet
Peruutuskamera
Moi
Rouva haluaisi T4:een peruutuskameran, osaisiko joku sanoa voisiko sen kameran yhdistää jotenkin helposti kojelaudassa jo olevaan alkuperäiseen radio/navigaattori härveliin vai pitääkö olla taas oma purnukka sillekin.
Rouva haluaisi T4:een peruutuskameran, osaisiko joku sanoa voisiko sen kameran yhdistää jotenkin helposti kojelaudassa jo olevaan alkuperäiseen radio/navigaattori härveliin vai pitääkö olla taas oma purnukka sillekin.
Pitänee irroitella laite kunhan saan jostain sellaiset irroitusraudat jotka siihen sopivat. laitehan on alkuperäinen 2xdin kokoinen vehje jossa on radio ja navigaattori, mallia en tiedä. Tuossa linkissä on oikeanpuoleinen laite samannäköinen
http://navigation.teleatlas.com/en/shop ... tivan/1999
http://navigation.teleatlas.com/en/shop ... tivan/1999
Eli se on MFD.
http://www.kufatec.de/shop/product_info ... Plus-.html
Tuo taitaa olla aika lailla ainoa vaihtoehto?
http://www.kufatec.de/shop/product_info ... Plus-.html
Tuo taitaa olla aika lailla ainoa vaihtoehto?
No niin onhan jotain olemassa mutta löytyykö näitä osia muualta kuin tuolta Kufatecistä, tilasin viime vuonna sieltä sisävalokatkaisijan tarvikkeineen+ohjeineen ja ne radion irroitusraudat maksoi jotain 70 €, maksoin tilisiirtona kun muuta mahdollisuutta ei ollut. No paketti tuli ja sisälsi ainoastaan katkaisimen, tämän jälkeen käytiin sähköpostitse keskustelua useamman kerran ja lopulta suostuivat palauttamaan rahat kunhan palautan tavarat.Tavarat palautin mutta rahoja en saanut koskaan.Tuolta en tilaa mitään.
Peruutuskameran kytkentä
Olisi kysymys koskien vw jetta -06 peruutuskameran asennukseen. Minulla on langaton peruutuskamera registerivalon paikkaan, mutta mistä tälle ottaisi käyttö jännitteen takaluukusta? Valoista ei kai voi ottaa kun on pulssitettua vai? tuleeko luukkuun mahdollisesti joku 12V syöttö vai pitääkö jännite vetää ihan takakontista luukulle ja jos pitää niin mistä?
EI VOI ja miksi ihmeessä edes pitäisi...Voiko can väylästä ottaa kuinka paljon virtaa
Kyllä tähän asti on kaikki peruutuskamerat ja tutkat toiminu kaikissa VAGeissa joita olen tehnyt, peruutusvalo johdosta. Ei taida kovinkaan kummoinen peruutuskamera sarja olla nyt kyseessä.
En ole vielä tajunnut miksi pitää olla langaton peruutuskamera?
CAN virranotosta kysyin sen takia kun kyllähän tuo kamera joitain mA ottaa toimiakseen.
niinkuin vk sanoi niin langaton juuri siksi että ei tarvitsisi vetää johtoja mankalle asti ja ihme kyllä toimiiki hyvin.
Kamera ei tosiaan ole kummoinen n.30e kiinan halppis mutta tuntuu olenvan silti hyvä kuva ja jne.
mitä vk meinasit tuolla takakuvan näytön tukemisella? Mankkasta kyllä pystyy katsomaan vaikka ajonaikana kuvaa mutta tunnistaa myös pakin päälle laittamisen.
Siis tarkotus olisi vain saada joku syöttö kameralle jatkuva syöttökin käy mutta olisi tietysti hyvä että se katkeaisi jos avaimen ottaa autosta pois.
niinkuin vk sanoi niin langaton juuri siksi että ei tarvitsisi vetää johtoja mankalle asti ja ihme kyllä toimiiki hyvin.
Kamera ei tosiaan ole kummoinen n.30e kiinan halppis mutta tuntuu olenvan silti hyvä kuva ja jne.
mitä vk meinasit tuolla takakuvan näytön tukemisella? Mankkasta kyllä pystyy katsomaan vaikka ajonaikana kuvaa mutta tunnistaa myös pakin päälle laittamisen.
Siis tarkotus olisi vain saada joku syöttö kameralle jatkuva syöttökin käy mutta olisi tietysti hyvä että se katkeaisi jos avaimen ottaa autosta pois.
Nii sitä meinasin että jos otat kameran virransyötön pakkivalosta niin silloinhan tuo takakuvan katsominen ilman pakin kytkemistä ei toimi ku ei saa kamera toimintavirtaa. Eikö noissa yleensä ole erillinen virta ja ohjaus?
Mun toisessa työautossa epähuomiossa (laiskuuttaan) kytkivät kameran tuohon pakkisignaaliin eli nyt ei näy takakuva näytössä ilman pakin kytkentää. Se ois helppo muuttaa mutta eipä ole saanut aikaista.
Tietenkin aika harvassa on tilanteet ku takakuvaa kaipaa ilman pakkia mutta aina silloin tällöin jonossa katselee takana tulevia ja kärryhommissa kans jotain käyttöä. Isossa autossa kun on tarpeeksi pieni kärry perässä ettei sitä ajossa näe mistään peilistä niin se on mukava aina 50km välein vilkasta että vielä seuraa perässä.
Mun toisessa työautossa epähuomiossa (laiskuuttaan) kytkivät kameran tuohon pakkisignaaliin eli nyt ei näy takakuva näytössä ilman pakin kytkentää. Se ois helppo muuttaa mutta eipä ole saanut aikaista.
Tietenkin aika harvassa on tilanteet ku takakuvaa kaipaa ilman pakkia mutta aina silloin tällöin jonossa katselee takana tulevia ja kärryhommissa kans jotain käyttöä. Isossa autossa kun on tarpeeksi pieni kärry perässä ettei sitä ajossa näe mistään peilistä niin se on mukava aina 50km välein vilkasta että vielä seuraa perässä.
Näinpä itsekki olen ajatellut.
Kameralle on kaksi piuhaa eli + ja -
Osaatko sanoa mistä tälle saisi jatkuvan syötön? Kumma jos ei luukkuu tule syöttöä. Saahan sen vedettyä läpivienti kumi systeemin kauttaa konttiin ja sieltä kontti pistokkeelle mutta tähän tulee virta avaimen virtalukolta ottamisen jälkeenkin.
Kameralle on kaksi piuhaa eli + ja -
Osaatko sanoa mistä tälle saisi jatkuvan syötön? Kumma jos ei luukkuu tule syöttöä. Saahan sen vedettyä läpivienti kumi systeemin kauttaa konttiin ja sieltä kontti pistokkeelle mutta tähän tulee virta avaimen virtalukolta ottamisen jälkeenkin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Joo sitä itsekkin mietin mutta en saa tästä mitään jännitettä kun yleismittarilla yritin mitata pitää yrittää huomenna uudestaa jos kerkiää.
Eli jos syötön ottaa CAN väylästä ei voi rikkoa mitään vaikka kuinka yrittäisi ? CAN väylä on niin uusi juttu minulle vaikka periaatteen tiedänkin siitä. Kuinka "ison" laitteen CAN voi kytkeä?
Eli jos syötön ottaa CAN väylästä ei voi rikkoa mitään vaikka kuinka yrittäisi ? CAN väylä on niin uusi juttu minulle vaikka periaatteen tiedänkin siitä. Kuinka "ison" laitteen CAN voi kytkeä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Siis CAN-väylässä menee vain signaali kahdessa johdossa vastakkaisvaiheisina joita ei voi kuormittaa. Sitten joka "solmukohtaan" (node) menee käyttösähkö. Se kestää kuormaa sen verran mitä solmun perässä olevat laitteet tarvitsevatkaan. Pakkivaloa ohjaava node varmasti kestää lisäksi pienen kameran virran.
CAN ei ota kantaa laitteen virrankulutukseen muuta kuin diagnoosimielessä. Loput on perinteistä autosähkötekniikkaa. Käsittääkseni CAN on alunperin teollisuusautomaatiosta peräisin, joten sillä pitäisi voida ohjata vaikka paperikonetta...
E: Jaa niin; onko jotkut johdot kierretty pariksi? Signaalijohdot pitäisi olla kierretty.
CAN ei ota kantaa laitteen virrankulutukseen muuta kuin diagnoosimielessä. Loput on perinteistä autosähkötekniikkaa. Käsittääkseni CAN on alunperin teollisuusautomaatiosta peräisin, joten sillä pitäisi voida ohjata vaikka paperikonetta...
E: Jaa niin; onko jotkut johdot kierretty pariksi? Signaalijohdot pitäisi olla kierretty.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Muistaakseni 06 mallisessa Jetassa ei ole mitään CAN-ohjauttua "ohjainlaitetta" takaluukussa. Koska siihen ei oikeastaan ole mitään syytä. Siellä on muutama valo, takaluukun avausnappi ja takaluukun lukkomekanismi.
Ei mitään sellaista mikä vaatisi "jatkuvaa" virtaa. Perusmallissa ei löydy koko takakontista mitään muuta kuin valojen johtoja.
Ei mitään sellaista mikä vaatisi "jatkuvaa" virtaa. Perusmallissa ei löydy koko takakontista mitään muuta kuin valojen johtoja.
Näin tuo taitaa olla kyllä tosin on siellä kontissa 12V Ulosotto pistoke :) No pitää siirtyä suunnitelmaan pakkilampusta otto.
Miten jos siihen eteen laittaisi regulaattori stabiloimaan jännitettä kun kamera tuntuu ottavan muuten häiriötä lampusta.
Paljon tuosta peruutuslampusta uskaltaa ottaa virtaa? Ajattelin että kamera vie sen n.100mA ja regulaattori 100mA (tosin en ole varma kuluttaako tuo regulaattori mitää mutta näin oletuksena)
Miten jos siihen eteen laittaisi regulaattori stabiloimaan jännitettä kun kamera tuntuu ottavan muuten häiriötä lampusta.
Paljon tuosta peruutuslampusta uskaltaa ottaa virtaa? Ajattelin että kamera vie sen n.100mA ja regulaattori 100mA (tosin en ole varma kuluttaako tuo regulaattori mitää mutta näin oletuksena)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eiku tollasta:Kamera oikealla puolella kytkentää.
Näkyykös toi mitenkään? On vähän huonot työkalut piirustaa :D
Koodi: Valitse kaikki
+ ──►├──┬──────
│
╪
│
- ──────┴──────
Näkyykös toi mitenkään? On vähän huonot työkalut piirustaa :D
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eli olen päätynyt siihen tulokseen että ohjaan kameraa peruutus valolta transistorin avulla ja virran otan takatilan pistokkeesta.
Osaisiko joku neuvoa minkälainen transistori kytkentä olisi hyvä?
Itselläni on nyt yksi FET IRFU 210-25. Fetti ilmeisesti jää päälle kun sen on kerran liipaissut päälle mutta miten tuon saisi taas ei johtavaan tilaan?
Olen pohdiskellut että pitäisikö vastus laittaa rinnan tuohon piiriin ja diodi suojaamaan tulevaa virtaa lampulta?
Osaisiko joku neuvoa minkälainen transistori kytkentä olisi hyvä?
Itselläni on nyt yksi FET IRFU 210-25. Fetti ilmeisesti jää päälle kun sen on kerran liipaissut päälle mutta miten tuon saisi taas ei johtavaan tilaan?
Olen pohdiskellut että pitäisikö vastus laittaa rinnan tuohon piiriin ja diodi suojaamaan tulevaa virtaa lampulta?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tänään kytketty kameralle virrat kun näyttösoitin tuli eilen.
Peruutusvallolta ryöstö ja häiriötön kuva.
Kamera:
http://www.ipcmax.com/product_info.php?products_id=1109
Soitin:
http://www.zenec.com/en/products/monice ... /ze-mc194/
Peruutusvallolta ryöstö ja häiriötön kuva.
Kamera:
http://www.ipcmax.com/product_info.php?products_id=1109
Soitin:
http://www.zenec.com/en/products/monice ... /ze-mc194/
Mielestäni ei ole kontaktihäiriö. Luulen että se johtuu lampun palamis diagnostiikasta.
Itse törmäsin samaan ongelmaan ja minusta se ei ole diagnostiikka, joka aiheuttaa ongelmia. Kun virrat laittaa päälle niin perutusvalodiagnostiikka käy silloin lävitse lampun. Esim LED peruurusvalolla helposti havaittavissa kun vilahtelee muutamat kerrat. Otin tuon tsekkauksen pois käytöstä ja silti kuvassa oli pätkimistä ja pätkimistä tapahtui vain auton ollessa käynnissä.
Nykyinen kytkentä on P-FET (rele käy myös) katkomassa takatilan tupakansytyttimeltä tulevaa sähkö ja ohjaus sille tulee peruutusvalolta, jota on edellä mainitulla tavalla diodi-konkka suodatettu aikas reippasti. Nyt en muista paljonko konkkaa vaati mutta kokeilemalla löytänee toimivan ratkaisun (lisää konkka niin pitkään että sähkösyöttö diodin jälkeen stabiili)
Nykyinen kytkentä on P-FET (rele käy myös) katkomassa takatilan tupakansytyttimeltä tulevaa sähkö ja ohjaus sille tulee peruutusvalolta, jota on edellä mainitulla tavalla diodi-konkka suodatettu aikas reippasti. Nyt en muista paljonko konkkaa vaati mutta kokeilemalla löytänee toimivan ratkaisun (lisää konkka niin pitkään että sähkösyöttö diodin jälkeen stabiili)
KEG voisitko piirtää kytkentä kuvan mis olis noi kaikki härpäkkeet niiden tyyppeineen?
Toivottavasti tämä auttaa eteenpäin.
http://www.mediafire.com/?0wi9dhbgiibny75
Diodi voi olla melkein mikä tahansa minkä satut löytämään ja FET:t ei tarvitse olla juuri nuo vaan jotkin vastaavat kelpaavat (näitä nyt sattui itteltä löytymään). Parempi mitä pienempi P-FET:n RDSon on eli kytkimen päälläoloresistanssi.
Pieni selitys kytkikselle:
Peruutusvalo (12v) ohjaa N-FET kiinni, jolloin P-FET ohjautuu myös kiinni ja päästää sähköt kameralle. Kun sähköntulo loppuu peruustusvalolta niin sähköt sammutetaan.
Voi tämän tehdä oikealla releelläkin, mutta siitä tulee paljon isompi ja kuluttelee enempi virtaa...
PS. Tulipa kertaalleen tuollainen hankittua ja mitään hyvää sanottavaa siitä ei löytynyt.
Itse rakentamalla tuli parempi.
http://tinyurl.com/mfd2-adapter
http://www.mediafire.com/?0wi9dhbgiibny75
Diodi voi olla melkein mikä tahansa minkä satut löytämään ja FET:t ei tarvitse olla juuri nuo vaan jotkin vastaavat kelpaavat (näitä nyt sattui itteltä löytymään). Parempi mitä pienempi P-FET:n RDSon on eli kytkimen päälläoloresistanssi.
Pieni selitys kytkikselle:
Peruutusvalo (12v) ohjaa N-FET kiinni, jolloin P-FET ohjautuu myös kiinni ja päästää sähköt kameralle. Kun sähköntulo loppuu peruustusvalolta niin sähköt sammutetaan.
Voi tämän tehdä oikealla releelläkin, mutta siitä tulee paljon isompi ja kuluttelee enempi virtaa...
PS. Tulipa kertaalleen tuollainen hankittua ja mitään hyvää sanottavaa siitä ei löytynyt.
www.ebay.de ja hakuun MFD Multimedia Interface
Itse rakentamalla tuli parempi.
http://tinyurl.com/mfd2-adapter
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Noniin nyt on N ja P Fetit hommattu.
Tässä olen lueskellut ja testaillut noita kytkentöjä koneelka. Joten rohkenen sanoa että ei tuo kytkentä ei toimi oikein :(
Ites käytän IRL530 ja IRF9Z34 fettejä jotta nään juottaa nämä kun nuo KEG oli pintaliitos komponentteja :)
KEG osaatko muuttaa kytkennän toimivaksi kun itselläni ei enää järki riitä vaikka olen kovasti yrittänyt etsiä vinkkejä millä tuon saisi toimimaan.
Kiitokset etukäteen!
Tässä olen lueskellut ja testaillut noita kytkentöjä koneelka. Joten rohkenen sanoa että ei tuo kytkentä ei toimi oikein :(
Ites käytän IRL530 ja IRF9Z34 fettejä jotta nään juottaa nämä kun nuo KEG oli pintaliitos komponentteja :)
KEG osaatko muuttaa kytkennän toimivaksi kun itselläni ei enää järki riitä vaikka olen kovasti yrittänyt etsiä vinkkejä millä tuon saisi toimimaan.
Kiitokset etukäteen!
Jaahas, mikäs kohta ei toimi? Yritetään auttaa.
Q1 FET:n kannalle (G) pitäisi saada jännitettä. Katso speksistä paljoko kestää ettei mene rikki. Saatta tarvita jännitejaon jos ei kestä 12v. Tällöin Q1 FET pitäisi aueta ja johtaa sähköä.
Auton 12V tulisi nyt johtua R2, R3 ja Q1:n lävitse maihin (~0.1mA) ja Q2:n kannalla (G) tulisi näkyä 0.5x akkujännite. Tällöin Q2 (P-FET) on auki ja nielussa (D) tulisi näkyä sama jännite kuin akussa (S).
Kun Q1 FET:n kannalla 0V, niin Q2:n kannalla tulisi olla akkujännite (12v) ja kuormaan ei mene virtaa.
EDIT: Simulointi samaisesta kytkennästä
http://www.mediafire.com/?z6iu4ds7ybks3xd
Q1 FET:n kannalle (G) pitäisi saada jännitettä. Katso speksistä paljoko kestää ettei mene rikki. Saatta tarvita jännitejaon jos ei kestä 12v. Tällöin Q1 FET pitäisi aueta ja johtaa sähköä.
Auton 12V tulisi nyt johtua R2, R3 ja Q1:n lävitse maihin (~0.1mA) ja Q2:n kannalla (G) tulisi näkyä 0.5x akkujännite. Tällöin Q2 (P-FET) on auki ja nielussa (D) tulisi näkyä sama jännite kuin akussa (S).
Kun Q1 FET:n kannalla 0V, niin Q2:n kannalla tulisi olla akkujännite (12v) ja kuormaan ei mene virtaa.
EDIT: Simulointi samaisesta kytkennästä
http://www.mediafire.com/?z6iu4ds7ybks3xd
FETeillä Vds on 100V ja -60V
En kyllä ymmärrä miksi ei kytkentä toimi. Q2 jää johtaamaan 12V kameralle vaikka ohjaus ei olisi kytkettynä.
Mittailin niin kyllä tulee samat jännitteet ja virrat mitä aijemmin jo sanoitkin.
Mitä ohjelmaa käytät simulointii ?
Mikäs tuossa simulointi kuvassa on R1 (1kOhm) merkitys?
En kyllä ymmärrä miksi ei kytkentä toimi. Q2 jää johtaamaan 12V kameralle vaikka ohjaus ei olisi kytkettynä.
Mittailin niin kyllä tulee samat jännitteet ja virrat mitä aijemmin jo sanoitkin.
Mitä ohjelmaa käytät simulointii ?
Mikäs tuossa simulointi kuvassa on R1 (1kOhm) merkitys?
Toivottavasti et ole jo polttanut N-FET:iä (IRL530) eli tarvitsee jännitejaon ennen kuin 12v voidaan syöttää kannalle (G). 47k sarjaan ja 47k maihin niin saat jaettua ohjausjänniteen 0.5x. P-FET:n kanssa ei pitäisi olla probleemeja.
1kOhm on vain "kuormana" eli jokin järkevää luokka oleva kuormitus P-FET:lle. Ilman kuormitusta P-FET:n lähdössä voi näkyä kokoajan jotain 12v jännitteitä. Tällöin simuloinnissa saatu tulos ei ole todellinen (kts simuloinnin 2. sivu)
N-FET:n speksistä:
ABSOLUTE MAXIMUM RATINGS:
Gate-Source Voltage VGS ± 10 (= N-FET:n kannan ja maan välinen maks jännite)
RDS(on) Specified at VGS = 4 V and 5 V (=kanava täysin auki kun kannalla tämä jännite)
Uusi simulointi jossa on mukana N-FET:n kannan (G) jännitejako:
http://www.mediafire.com/?w1lb840kftvc23u
Simuloinnit tehty TI:n TINA:lla
http://www.ti.com/tool/tina-ti
ja itse simulointitiedosto jos haluat tehdä lisää simulointeja ja muokkailla kytkentää.
http://www.mediafire.com/?ycutcgzkez265gv
1kOhm on vain "kuormana" eli jokin järkevää luokka oleva kuormitus P-FET:lle. Ilman kuormitusta P-FET:n lähdössä voi näkyä kokoajan jotain 12v jännitteitä. Tällöin simuloinnissa saatu tulos ei ole todellinen (kts simuloinnin 2. sivu)
N-FET:n speksistä:
ABSOLUTE MAXIMUM RATINGS:
Gate-Source Voltage VGS ± 10 (= N-FET:n kannan ja maan välinen maks jännite)
RDS(on) Specified at VGS = 4 V and 5 V (=kanava täysin auki kun kannalla tämä jännite)
Uusi simulointi jossa on mukana N-FET:n kannan (G) jännitejako:
http://www.mediafire.com/?w1lb840kftvc23u
Simuloinnit tehty TI:n TINA:lla
http://www.ti.com/tool/tina-ti
ja itse simulointitiedosto jos haluat tehdä lisää simulointeja ja muokkailla kytkentää.
http://www.mediafire.com/?ycutcgzkez265gv
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa