Peruutuskamera

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Multi
-
Viestit: 16
Liittynyt: 14.9.2008 18:04

Peruutuskamera

ViestiKirjoittaja Multi » 7.9.2009 10:01

Moi
Rouva haluaisi T4:een peruutuskameran, osaisiko joku sanoa voisiko sen kameran yhdistää jotenkin helposti kojelaudassa jo olevaan alkuperäiseen radio/navigaattori härveliin vai pitääkö olla taas oma purnukka sillekin.

Presterin
-
Viestit: 153
Liittynyt: 20.10.2008 21:24

ViestiKirjoittaja Presterin » 7.9.2009 11:08

Riippuen alkuperäisen soittimen mallista, niissä on yleensä videosisäänmeno. Kysäiseppä merkkiliikkeestä, voi olla aika suolaisen hintainen kamera.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 8.9.2009 9:44

Ota soitin irti ja katso onko soittimen kyljessä liittimen kytkentä kaavaa. Jos on, niin ota siitä kuva ja laita tänne. Niin katsotaan onko siinä R-CAM optiota.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 8.9.2009 10:00

PhotoNav ja siihen langaton peruutuskamera

Multi
-
Viestit: 16
Liittynyt: 14.9.2008 18:04

ViestiKirjoittaja Multi » 9.9.2009 9:22

Pitänee irroitella laite kunhan saan jostain sellaiset irroitusraudat jotka siihen sopivat. laitehan on alkuperäinen 2xdin kokoinen vehje jossa on radio ja navigaattori, mallia en tiedä. Tuossa linkissä on oikeanpuoleinen laite samannäköinen

http://navigation.teleatlas.com/en/shop ... tivan/1999

Presterin
-
Viestit: 153
Liittynyt: 20.10.2008 21:24

ViestiKirjoittaja Presterin » 9.9.2009 9:52

Eli se on MFD.
http://www.kufatec.de/shop/product_info ... Plus-.html
Tuo taitaa olla aika lailla ainoa vaihtoehto?

Multi
-
Viestit: 16
Liittynyt: 14.9.2008 18:04

ViestiKirjoittaja Multi » 9.9.2009 12:07

No niin onhan jotain olemassa mutta löytyykö näitä osia muualta kuin tuolta Kufatecistä, tilasin viime vuonna sieltä sisävalokatkaisijan tarvikkeineen+ohjeineen ja ne radion irroitusraudat maksoi jotain 70 €, maksoin tilisiirtona kun muuta mahdollisuutta ei ollut. No paketti tuli ja sisälsi ainoastaan katkaisimen, tämän jälkeen käytiin sähköpostitse keskustelua useamman kerran ja lopulta suostuivat palauttamaan rahat kunhan palautan tavarat.Tavarat palautin mutta rahoja en saanut koskaan.Tuolta en tilaa mitään.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 9.9.2009 21:20

Noita kufatec:n vermeitä voi tiedustella myös Slamit:lta.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 14.9.2009 9:50

www.ebay.de ja hakuun MFD Multimedia Interface

Maksanee jotain 90€

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

Peruutuskameran kytkentä

ViestiKirjoittaja proxor » 15.7.2012 23:13

Olisi kysymys koskien vw jetta -06 peruutuskameran asennukseen. Minulla on langaton peruutuskamera registerivalon paikkaan, mutta mistä tälle ottaisi käyttö jännitteen takaluukusta? Valoista ei kai voi ottaa kun on pulssitettua vai? tuleeko luukkuun mahdollisesti joku 12V syöttö vai pitääkö jännite vetää ihan takakontista luukulle ja jos pitää niin mistä?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 17.7.2012 19:39

Peruutusvalon johdolta voi ottaa virran.

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 17.7.2012 20:04

Olen kyllä kokeillut ottaa siitä mutta kuva pätkii kun ottaa syötön peruutus valolta. Siitä syystä mietinkin että onko peruutusvalolle pulssitettu syöttö.

Voiko can väylästä ottaa kuinka paljon virtaa?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 18.7.2012 11:00

Voiko can väylästä ottaa kuinka paljon virtaa
EI VOI ja miksi ihmeessä edes pitäisi...

Kyllä tähän asti on kaikki peruutuskamerat ja tutkat toiminu kaikissa VAGeissa joita olen tehnyt, peruutusvalo johdosta. Ei taida kovinkaan kummoinen peruutuskamera sarja olla nyt kyseessä.
En ole vielä tajunnut miksi pitää olla langaton peruutuskamera?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 18.7.2012 11:38

Siinä peruutusvalokytkennässä on vain huono puoli että jos soitin tukee takakuvan näyttöä ajon aikana niin sitä ei voi käyttää.

Aika paljon vähemmän kaapelivetoja langattoman kameran asennuksessa. Sittenhän se on ihan sama jos auto on muutenkin osissa.

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 18.7.2012 12:07

CAN virranotosta kysyin sen takia kun kyllähän tuo kamera joitain mA ottaa toimiakseen.

niinkuin vk sanoi niin langaton juuri siksi että ei tarvitsisi vetää johtoja mankalle asti ja ihme kyllä toimiiki hyvin.

Kamera ei tosiaan ole kummoinen n.30e kiinan halppis mutta tuntuu olenvan silti hyvä kuva ja jne.

mitä vk meinasit tuolla takakuvan näytön tukemisella? Mankkasta kyllä pystyy katsomaan vaikka ajonaikana kuvaa mutta tunnistaa myös pakin päälle laittamisen.

Siis tarkotus olisi vain saada joku syöttö kameralle jatkuva syöttökin käy mutta olisi tietysti hyvä että se katkeaisi jos avaimen ottaa autosta pois.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 18.7.2012 20:39

Nii sitä meinasin että jos otat kameran virransyötön pakkivalosta niin silloinhan tuo takakuvan katsominen ilman pakin kytkemistä ei toimi ku ei saa kamera toimintavirtaa. Eikö noissa yleensä ole erillinen virta ja ohjaus?
Mun toisessa työautossa epähuomiossa (laiskuuttaan) kytkivät kameran tuohon pakkisignaaliin eli nyt ei näy takakuva näytössä ilman pakin kytkentää. Se ois helppo muuttaa mutta eipä ole saanut aikaista.

Tietenkin aika harvassa on tilanteet ku takakuvaa kaipaa ilman pakkia mutta aina silloin tällöin jonossa katselee takana tulevia ja kärryhommissa kans jotain käyttöä. Isossa autossa kun on tarpeeksi pieni kärry perässä ettei sitä ajossa näe mistään peilistä niin se on mukava aina 50km välein vilkasta että vielä seuraa perässä.

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 18.7.2012 20:52

Näinpä itsekki olen ajatellut.

Kameralle on kaksi piuhaa eli + ja -

Osaatko sanoa mistä tälle saisi jatkuvan syötön? Kumma jos ei luukkuu tule syöttöä. Saahan sen vedettyä läpivienti kumi systeemin kauttaa konttiin ja sieltä kontti pistokkeelle mutta tähän tulee virta avaimen virtalukolta ottamisen jälkeenkin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.7.2012 20:56

Eikö siellä takaluukussa ole mitään CAN-mokkulaa jonka syöttöjännitteestä saisi tarvittavan?

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 18.7.2012 20:59

Sinne tulee 2 pistoketta jossa toisessa on n.6 johtoa jotka ovat varmaan jotain alle 0,5 neliön ja toisessa on 2 johtoa värit tässä oli ruskea ja toinen oli muistaakseen vihreä/sininen

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.7.2012 21:06

CAN-väylässä on kaksi signaalijohtoa seka plussa ja maa. Perinteisesti ruskea on VW:llä ollut maa.

Ei muuta kun rohkeasti kokeilemaan mistä saa kameraan plussan. Väylä on oikosulkusuojattu ja käyttösähkössä on sulake. Toi vihr./sin. kuulostais käyttösähköltä jos se on yhtä paksu kun ruskea.

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 18.7.2012 21:11

Joo sitä itsekkin mietin mutta en saa tästä mitään jännitettä kun yleismittarilla yritin mitata pitää yrittää huomenna uudestaa jos kerkiää.

Eli jos syötön ottaa CAN väylästä ei voi rikkoa mitään vaikka kuinka yrittäisi ? CAN väylä on niin uusi juttu minulle vaikka periaatteen tiedänkin siitä. Kuinka "ison" laitteen CAN voi kytkeä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.7.2012 21:20

Siis CAN-väylässä menee vain signaali kahdessa johdossa vastakkaisvaiheisina joita ei voi kuormittaa. Sitten joka "solmukohtaan" (node) menee käyttösähkö. Se kestää kuormaa sen verran mitä solmun perässä olevat laitteet tarvitsevatkaan. Pakkivaloa ohjaava node varmasti kestää lisäksi pienen kameran virran.

CAN ei ota kantaa laitteen virrankulutukseen muuta kuin diagnoosimielessä. Loput on perinteistä autosähkötekniikkaa. Käsittääkseni CAN on alunperin teollisuusautomaatiosta peräisin, joten sillä pitäisi voida ohjata vaikka paperikonetta...

E: Jaa niin; onko jotkut johdot kierretty pariksi? Signaalijohdot pitäisi olla kierretty.

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 18.7.2012 22:23

muistaakseeni ei ole kierrettyjä pareja tai sitten jos on niin on teippien/sukan sisällä niin ettei näy

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.7.2012 22:30

Saattopa olla niin että speksi sallii päissä 50 mm kiertämättömät pätkät, mutta tää on jo aika epävarma tieto...

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 19.7.2012 9:08

Muistaakseni 06 mallisessa Jetassa ei ole mitään CAN-ohjauttua "ohjainlaitetta" takaluukussa. Koska siihen ei oikeastaan ole mitään syytä. Siellä on muutama valo, takaluukun avausnappi ja takaluukun lukkomekanismi.
Ei mitään sellaista mikä vaatisi "jatkuvaa" virtaa. Perusmallissa ei löydy koko takakontista mitään muuta kuin valojen johtoja.

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 19.7.2012 21:00

Näin tuo taitaa olla kyllä tosin on siellä kontissa 12V Ulosotto pistoke :) No pitää siirtyä suunnitelmaan pakkilampusta otto.

Miten jos siihen eteen laittaisi regulaattori stabiloimaan jännitettä kun kamera tuntuu ottavan muuten häiriötä lampusta.

Paljon tuosta peruutuslampusta uskaltaa ottaa virtaa? Ajattelin että kamera vie sen n.100mA ja regulaattori 100mA (tosin en ole varma kuluttaako tuo regulaattori mitää mutta näin oletuksena)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.7.2012 21:02

Sen voi varmaankin reguloida diodilla ja kondensaattorilla. Se ei kuluta virtaa.

Riippuu vaan että millasta sähköä sille pakkivalolle tulee...

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 19.7.2012 21:23

muuta tietoo ei o ku et sielt tulee 12V ja vähä päälle eli kamera toimii n.9-10V minimissään

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.7.2012 21:35

Eiku ajattelin että minkä muotoista sähköä, mutta se tarttis jo skoopilla kattoa.

Plussajohtoon diodi ja kameran jännitteen syötön napoihin kunnon kondensaattori niin se voi riittää tasaamaan.

Oothan muuten koittanu että kamera toimii tunnetusti tasaisella jännitteellä? Ettei ookin kamerassa vika.

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 19.7.2012 21:40

Ymmärsin kyllä että skoopilla pitäisi katsoa mutta ei ole valitettavasti mahdollisuuttaa siihen :/

Tälläistäkö rekkulaa meinasit:
Kuva

Kyllä olen kokeillut ottaa virtalähteestä sekä tupakansytytin pistokkeesta ja näissä se toimi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.7.2012 21:50

Eiku tollasta:

Koodi: Valitse kaikki

+ ──►├──┬──────
        │
        ╪
        │
- ──────┴──────
Kamera oikealla puolella kytkentää.

Näkyykös toi mitenkään? On vähän huonot työkalut piirustaa :D

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 19.7.2012 22:03

Juu näkyy.

Okei minkä kokoista konkkaa meinasit tuohon ? Itellä toi elektroniikka on vähä hakusessa vaikka sähköpuolen kouluja olen käynytkin xD

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.7.2012 22:11

Jaa-a. Pitäis tietää kameran ottama virta ja miten tuo pakkivalon jännite heittelee.

Menee ihan arvailuksi. Voisi koittaa jollain halvalla isolla elkolla minkä saa käsiinsä ja pistää niitä sitten useamman rinnan jos ei ala toimimaan.

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 19.7.2012 22:18

kamera ottaa sen 90mA tai niin ne väittää specseissä :D joo toi valon käyrä on vähä pahempi juttu.

Paljon valolta uskaltaisi ottaa virtaa? onkohan 200mA liikaa?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.7.2012 22:27

No jos se on normi 21 W polttimo niin sekin jo ottaa vajaat pari ampeeria. Ei pitäis 0,2 A tuntua missään.

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 28.7.2012 14:18

Eli olen päätynyt siihen tulokseen että ohjaan kameraa peruutus valolta transistorin avulla ja virran otan takatilan pistokkeesta.

Osaisiko joku neuvoa minkälainen transistori kytkentä olisi hyvä?
Itselläni on nyt yksi FET IRFU 210-25. Fetti ilmeisesti jää päälle kun sen on kerran liipaissut päälle mutta miten tuon saisi taas ei johtavaan tilaan?

Kuva

Olen pohdiskellut että pitäisikö vastus laittaa rinnan tuohon piiriin ja diodi suojaamaan tulevaa virtaa lampulta?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.7.2012 15:51

Laita mielummin rele.

Rkk
-
Viestit: 297
Liittynyt: 7.2.2011 11:14

ViestiKirjoittaja Rkk » 28.7.2012 18:39

Miksi joku härpäke väliin ?
Suorasähkö peruutusvalon johdosta ryöstäjällä kameralle.
Maalle varmaan löytyy paikka myös.

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 30.7.2012 10:24

Rkk olisin ottanut sähkönsuoraa valolta mutta auton käydessä tulee kuvaan häiriötä.

H.Jormalainen millainen rele kannattaisi laittaa?

Päädyin transistoriin sen virrankulutuksen takia mutta rele olisi tietysti helpompi.

Rkk
-
Viestit: 297
Liittynyt: 7.2.2011 11:14

ViestiKirjoittaja Rkk » 30.7.2012 12:54

Rkk olisin ottanut sähkönsuoraa valolta mutta auton käydessä tulee kuvaan häiriötä.


Kontaktihäiriö ?
Oli myös häiriötä kuvassa ja johtui maasta kun testattiin erillisellä näytöllä.

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 30.7.2012 12:59

Mielestäni ei ole kontaktihäiriö. Luulen että se johtuu lampun palamis diagnostiikasta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.7.2012 14:53

Ei sillä releellä paljoa väliä. Ne ottaa niin vähän virtaa kumminin. Mikä näyttää hyvältä :)

Rkk
-
Viestit: 297
Liittynyt: 7.2.2011 11:14

ViestiKirjoittaja Rkk » 31.7.2012 11:11

Tänään kytketty kameralle virrat kun näyttösoitin tuli eilen.
Peruutusvallolta ryöstö ja häiriötön kuva.

Kamera:
http://www.ipcmax.com/product_info.php?products_id=1109

Soitin:
http://www.zenec.com/en/products/monice ... /ze-mc194/

KEG
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2011 16:44

ViestiKirjoittaja KEG » 31.7.2012 15:28

Mielestäni ei ole kontaktihäiriö. Luulen että se johtuu lampun palamis diagnostiikasta.

Itse törmäsin samaan ongelmaan ja minusta se ei ole diagnostiikka, joka aiheuttaa ongelmia. Kun virrat laittaa päälle niin perutusvalodiagnostiikka käy silloin lävitse lampun. Esim LED peruurusvalolla helposti havaittavissa kun vilahtelee muutamat kerrat. Otin tuon tsekkauksen pois käytöstä ja silti kuvassa oli pätkimistä ja pätkimistä tapahtui vain auton ollessa käynnissä.

Nykyinen kytkentä on P-FET (rele käy myös) katkomassa takatilan tupakansytyttimeltä tulevaa sähkö ja ohjaus sille tulee peruutusvalolta, jota on edellä mainitulla tavalla diodi-konkka suodatettu aikas reippasti. Nyt en muista paljonko konkkaa vaati mutta kokeilemalla löytänee toimivan ratkaisun (lisää konkka niin pitkään että sähkösyöttö diodin jälkeen stabiili)

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 31.7.2012 22:52

Nykyinen kytkentä on P-FET (rele käy myös) katkomassa takatilan tupakansytyttimeltä tulevaa sähkö ja ohjaus sille tulee peruutusvalolta, jota on edellä mainitulla tavalla diodi-konkka suodatettu aikas reippasti. Nyt en muista paljonko konkkaa vaati mutta kokeilemalla löytänee toimivan ratkaisun (lisää konkka niin pitkään että sähkösyöttö diodin jälkeen stabiili)


KEG voisitko piirtää kytkentä kuvan mis olis noi kaikki härpäkkeet niiden tyyppeineen?

KEG
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2011 16:44

ViestiKirjoittaja KEG » 2.8.2012 10:24

Toivottavasti tämä auttaa eteenpäin.
http://www.mediafire.com/?0wi9dhbgiibny75

Diodi voi olla melkein mikä tahansa minkä satut löytämään ja FET:t ei tarvitse olla juuri nuo vaan jotkin vastaavat kelpaavat (näitä nyt sattui itteltä löytymään). Parempi mitä pienempi P-FET:n RDSon on eli kytkimen päälläoloresistanssi.

Pieni selitys kytkikselle:
Peruutusvalo (12v) ohjaa N-FET kiinni, jolloin P-FET ohjautuu myös kiinni ja päästää sähköt kameralle. Kun sähköntulo loppuu peruustusvalolta niin sähköt sammutetaan.

Voi tämän tehdä oikealla releelläkin, mutta siitä tulee paljon isompi ja kuluttelee enempi virtaa...

PS. Tulipa kertaalleen tuollainen hankittua ja mitään hyvää sanottavaa siitä ei löytynyt.
www.ebay.de ja hakuun MFD Multimedia Interface

Itse rakentamalla tuli parempi.
http://tinyurl.com/mfd2-adapter

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.8.2012 14:32

KEG:llä taitaa olla nuo elektroniikkahommat hallussa :)

KEG
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2011 16:44

ViestiKirjoittaja KEG » 7.8.2012 10:27

KEG:llä taitaa olla nuo elektroniikkahommat hallussa :)

Jotain pientä on tullut värkkäiltyä omiin tarpeisiin. Ja silloin kun tekee itse niin yleensä saa sitä mitä haluaa ja jos ei niin syyllisen löytää peiliin katsomalla :)

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 17.9.2012 22:36

Noniin nyt on N ja P Fetit hommattu.

Tässä olen lueskellut ja testaillut noita kytkentöjä koneelka. Joten rohkenen sanoa että ei tuo kytkentä ei toimi oikein :(

Ites käytän IRL530 ja IRF9Z34 fettejä jotta nään juottaa nämä kun nuo KEG oli pintaliitos komponentteja :)

KEG osaatko muuttaa kytkennän toimivaksi kun itselläni ei enää järki riitä vaikka olen kovasti yrittänyt etsiä vinkkejä millä tuon saisi toimimaan.

Kiitokset etukäteen!

KEG
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2011 16:44

ViestiKirjoittaja KEG » 19.9.2012 15:00

Jaahas, mikäs kohta ei toimi? Yritetään auttaa.

Q1 FET:n kannalle (G) pitäisi saada jännitettä. Katso speksistä paljoko kestää ettei mene rikki. Saatta tarvita jännitejaon jos ei kestä 12v. Tällöin Q1 FET pitäisi aueta ja johtaa sähköä.

Auton 12V tulisi nyt johtua R2, R3 ja Q1:n lävitse maihin (~0.1mA) ja Q2:n kannalla (G) tulisi näkyä 0.5x akkujännite. Tällöin Q2 (P-FET) on auki ja nielussa (D) tulisi näkyä sama jännite kuin akussa (S).

Kun Q1 FET:n kannalla 0V, niin Q2:n kannalla tulisi olla akkujännite (12v) ja kuormaan ei mene virtaa.

EDIT: Simulointi samaisesta kytkennästä
http://www.mediafire.com/?z6iu4ds7ybks3xd

proxor
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.1.2010 23:48

ViestiKirjoittaja proxor » 20.9.2012 9:14

FETeillä Vds on 100V ja -60V

En kyllä ymmärrä miksi ei kytkentä toimi. Q2 jää johtaamaan 12V kameralle vaikka ohjaus ei olisi kytkettynä.

Mittailin niin kyllä tulee samat jännitteet ja virrat mitä aijemmin jo sanoitkin.

Mitä ohjelmaa käytät simulointii ?

Mikäs tuossa simulointi kuvassa on R1 (1kOhm) merkitys?

KEG
-
Viestit: 31
Liittynyt: 7.3.2011 16:44

ViestiKirjoittaja KEG » 20.9.2012 11:40

Toivottavasti et ole jo polttanut N-FET:iä (IRL530) eli tarvitsee jännitejaon ennen kuin 12v voidaan syöttää kannalle (G). 47k sarjaan ja 47k maihin niin saat jaettua ohjausjänniteen 0.5x. P-FET:n kanssa ei pitäisi olla probleemeja.

1kOhm on vain "kuormana" eli jokin järkevää luokka oleva kuormitus P-FET:lle. Ilman kuormitusta P-FET:n lähdössä voi näkyä kokoajan jotain 12v jännitteitä. Tällöin simuloinnissa saatu tulos ei ole todellinen (kts simuloinnin 2. sivu)

N-FET:n speksistä:
ABSOLUTE MAXIMUM RATINGS:
Gate-Source Voltage VGS ± 10 (= N-FET:n kannan ja maan välinen maks jännite)
RDS(on) Specified at VGS = 4 V and 5 V (=kanava täysin auki kun kannalla tämä jännite)


Uusi simulointi jossa on mukana N-FET:n kannan (G) jännitejako:
http://www.mediafire.com/?w1lb840kftvc23u

Simuloinnit tehty TI:n TINA:lla
http://www.ti.com/tool/tina-ti

ja itse simulointitiedosto jos haluat tehdä lisää simulointeja ja muokkailla kytkentää.
http://www.mediafire.com/?ycutcgzkez265gv


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa