Refleksikotelon rakennusta varapyörän upotukseen

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Valtsu-
-
Viestit: 101
Liittynyt: 3.10.2006 16:04

Refleksikotelon rakennusta varapyörän upotukseen

ViestiKirjoittaja Valtsu- » 21.6.2008 20:07

Olen rakentamassa corraadooni spl dynamicsin s-1200d vahvistimesta sekä samaisen valmistajan PRO-300D2 subwooferista asennusta auton konttiin ja suunnitelma on ollut subi asentaa varapyörän tilalle kontin pohjaan. Nyt tarvitsisin kuitenkin apua/neuvoja fiksummilta & kokeneemmilta, että miten tuon nyt toteuttaisin. Eli siis lähinnä siinä, kun tuolle elementille olen kuullut suositeltavan refleksi koteloa sekä myös autosoundin laskuri ilmoittaa sen paremmaksi vaihtoehdoksi, mutta en ole aivan perillä tuosta miten ihmeessä minä toteutan sen refleksi putken, kun samainen autosoundin laskuri ilmoittaa, että pitää huomioida elementille riittävän suuri refleksi putki, mutta jo 10cm halkaisijan omaavan putken pitäisi olla 40cm pitkä. Riittääkö tuolle elementille ohuempi putki vai pitääkö olla jopa suurempi?
Ja miten vaikuttaa jos refleksi putkessa on mutka/mutkia (90asteen)?

Myös kuunnellaan kommenttia siitä onko kyseisen kaltainen tapa järkevä. asennusten pohjalle olen laittanut yhden kerroksen dynamattia koko konttiin ja kotelon pohja on jo tehtynä lasikuidusta, kanneksi olisi tulossa halkaisijaltaan ~18mm mdf levy. Pelkkä varapyörän syvennys on tilavuudeltaan noin 35l joten, että päästäisiin laskurin suosittelemaan 65l niin tarvitsee kantta korottaa vielä pari senttiä ylöspäin koko tavaratilassa. Onko tällä vaikutusta miten kotelon toimintaan jos ilmatila on hyvin matala suuressa osaa koteloa? ei kait?

Eli jos viitsitte vähän neuvoa niin ei tarvii ihan täyttä sutta tehdä heti ensimmäisellä kerralla. ;)

LeZero
-
Viestit: 96
Liittynyt: 21.4.2008 21:54

ViestiKirjoittaja LeZero » 22.6.2008 0:37

Sieltä tulee kohta kymmenen hifistiä ampumaan mut kotiovelle mutta pidät sen kotelon vaan pienenä ja suljettuna.. sinänsä sillä kotelon muodollahan ei ole väliä paitsi kuutiota sen ei kannattaisi olla ettei ääni tule kotelon takaseinästä ns. kaikuna... mutta itse kääntyisin siihen että olisi suljettu kotelo jos pitäisi suurentaa sitä melkein 50% nykyisestä...

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 22.6.2008 9:50

Kyllä tuollainen 65l kotelo johonkin varapyörään laminoituna ja koko tavaratilanpohjan alalle leviteltynä on aika hankala. Ihan peruslaatikkoa tuon kokoiseen rakennelmaan suosittelisin.

Dynamicsin kotisivujen mukaan suljettukotelo voi olla 26-40L joten tuo varapyöräkotelo voisi olla ihan sopiva nykyisellään. Samoilla sivuilla koteloehdotuksissa ei tarjota mitään 40cm putkea vaan pisinkin on 22cm. 45 asteen mutka menee, ysikymppinen saattaa olla liian jyrkkä.

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 22.6.2008 11:58

Ensimmäisenä parannusehdotuksena voisin suositella kotelon kanneksi 24-30mm vaneria. Tuo mdf on aika onnetonta tavaraa tehdä mitään subikoteloihin liittyvää, kun on niin "elävää" levyä, päästää ääntäkin hieman läpi ja ruuvinreiät suurenee heti ku ottaa elementin kerran irti. Ollaan tuolla AudioVisionilla lopetettu sen käyttäminen kokonaan koteloiden teossa.

Tuolle elementille tekisin jonkun 30-35l suljetun, kuulemma toimii siinä ihan jees.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 22.6.2008 12:09

Elementtihän nyt muutenkin kannattaa kiinnittää ihan iskumuttereilla ja pulteilla eikä millään puuruuveilla. Oli sitten vaneria tai MDF:ää.

Ketola
-
Viestit: 259
Liittynyt: 6.10.2007 21:54

ViestiKirjoittaja Ketola » 22.6.2008 12:31

Rakennat vaan sen refleksin. Ei tarvi välttämättä ihan noin isoa kun valmistaja on ilmoittanut, toimii pienemmässäkin. Itsellä on dynamicsin 15"mk4d2 noin 45l kotelossa, 6" putkella (suosituskokona valmistaja ilmoittaa 55L-120L) ja vallanhyvin toimii tossa. Tietysti riippuu että haluatko painetta vai mitä. Tuolla gti:n foorumeilla on paljon juttuja joita kannattaa lueskellä läpi, esim http://www.gti.fi/keskustelut/viewtopic.php?t=13391

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 22.6.2008 13:42

Donitsi: Kyllä noilla puuruuveilla saa ihan riittävän tiukkaan kiinni, kun laittaa oikeanmittaiset, ettei laita esim. 24mm vaneriin 60mm pitkillä kiinni. En ole itse nähnyt vielä tarvetta siirtyä iskumuttereihin. Ja asiakkaalle kun tehdään koteloa, ei paljon tuntipalkkaa jää jos alkaa jokaiseen koteloon iskumuttereita virittämään. Tälläkin hetkellä tekojonossa joku 4koteloa verhoiluineen. Mielenkiintoinen juttu muuten, viimeaikoina suurin osa tehdyistä koteloista ovat olleet refleksikoteloita, 2x12" elementeille. Vaikuttaisikohan demoautojen laaja valikoima ihmisten bassontarpeeseen :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.6.2008 13:47

Saa toki, mutta iskumutterit on vaan noin sata kertaa fiksumpi vaihtoehto. Etenkin jos elementin joutuu joskus irroittamaan.

Ja mitä siihen tuntipalkkaan tulee, niin jos elementti tulee 6:lla ruuvilla/pultilla kiinni, niin ei niiden 6:n reiän poraamisen nyt niin paljoa aikaa mene... Iskumutterithan kiinnittyy levyyn sanamukaisesti iskemällä. Pultilla kiristämällä sitten pureutuvan lopulliseen tiukkuuteen.

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 22.6.2008 13:57

Make: Onhan ne paljon viisaammat, se on totta. Yksikään kotelontilaaja ei ole pyytänyt iskumuttereita, joten siitäkään syystä niitä ei ole alettu käyttää. Oli muuten melkoisen hyvin asennetut iskumutterit mun auton midien sovitteissa edellisen rakentajan jäljiltä, pari alkoi pyöriä muutaman elementin irroituskerran jälkeen tyhjää. Ilmeisesti noilla on isojakin eroja keskenään?

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 22.6.2008 20:38

En minä väittänyt etteikö niitä tarpeeksi tiukkaan saisi kiinni. Saa varmasti, mutta pulteilla ja iskumuttereilla sen elementin voi irroittaa ja saa ihan yhtä lujaa kiinni uudelleen. Puuruuveilla samaan reikään on turha laittaa ja kun sitten hiukan käännät elementtiä että saa uusiin reikiin niin sulla on jo vuotava kotelo. Antaan myös huolitellumman kuvan mutta eipä se kaikkia niin kiinnosta. Viiskymppiä kotelosta ja puuruuvit.

marcou
-
Viestit: 568
Liittynyt: 26.6.2004 13:25

ViestiKirjoittaja marcou » 22.6.2008 20:49

Donitsi: Noinhan se kyllä on.

Puuruuvit kestää muutaman kerran irroittaa ja laittaa takaisin ilman että tulee ruuvin pitävyyden kanssa ongelmia. Mä joudun itelle kyllä laittamaan iskumutterit, kun tulee tällä kaudella kisattua kahdessa luokassa, ja erään muutoksen takia joutuu passiivisäteilijän silloin tällöin irroittamaan. Antaahan se kieltämättä asiallisen kuvan. Minkäskokoisilla iskumutteri-pultti-yhdistelmillä olette noita subeja kiinnitelleet? Onko M6 riittävä koko? Pultin pituudeksi tulisi 30mm.

Valtsu-
-
Viestit: 101
Liittynyt: 3.10.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Valtsu- » 22.6.2008 23:19

Kiitti vinkeistä.
Elementti on ollut tarkoitus kiinnittää juuri iskumuttereila tai vastaavilla jotka sallii, että sen elementin saa irroitella siitä useammankin kerran, kun luultavasti tota koteloa joutuu kuitenkin johonkin suuntaan muokkaamaan kun soinnista tulee jotain aivan muuta kuin tarkoitus. ;)
Ajattelisin niin, että lähden yrittämään refleksi koteloa, ehkä teenkin niin, että en laajenna koteloa koko kontin pohjan kokoiseksi, vaan nostan sitten kantta vaan ylemmäs, että saan ilmatilan pysymään yhtenäisempänä, eikä tällöin kotelon kannen pinta-alakaan ole niin suuri jolloin se "velmuilee" vähemmän basson tahtiin sekä voisin saada tuon refleksi putken sopimaan paremmin sinne kotelon sisään, ettei tarvitse tehdä sellaista rumaa törröttävää putkea siihen kotelon ulkopuolelle, jos kerran mutkatkaan eivät ole suositeltuja. Miten suuri väli pitäisi refleksiputken suun sekä kotelon seinän väliin jäädä, pari senttiä varmaan vähän liian vähän?

Kannen olen aikaisemmin valmiin tehnyt jo, kun ei silloin mitään muuta tekemistä ollut. Nyt sitten ei oikein haluttaisi lähteä uudestaan ostamaan uutta paksumpaa levyä vaikka sen tekeminen ei suuri vaiva olekaan tuota nykyistä mallina käyttäen joten mietin josko tuo kelpaisi jos vahvistaisin sitä hieman? Tekemällä nyt esim. poikkirivat sisäpuolelle vahvikkeiksi. Ihan tyhmä idea vai ehkä jopa toimiva?

PS. Sit vielä tuli mieleen, kumminka suosittelisitte, kytkemään nuo puhekelat rinnan yhteen ohmiin jolloin vahvistimelta tulisi 1200w tehoa, ilmeisesti rasittaa virtajärjestelmää enemmän tällöin ja kuluttaa virtaa enemmän --> nopeammin akku tyhjä parkissa? Vai sitten sarjaan kytkettynä pienemmällä teholla..? (en tiiä onko mitään väliä tuon suhteen mut virta vahvistimelle tulee 33mm2 kaapelilla ja 2F signatin kondensaattori siinä välissä, eli tuon kaapelin pitäis kait piisata vaikka vähän enemmän virtaa haukkaiskin tuolla 1200 watin teholla)

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 23.6.2008 8:06

Pulteiksi riittää vitonen tai kutonen, se mikä nyt läpi sattuu mahtumaan kiinnitysrei'ista.

Koteloon poikkituet sisäpuolelle riittää hyvin ja voihan sitä vaikka liimata toisen levyn kanteen päälle jos siltä tuntuu.


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa