Golf 4, etujarrut 288x25mm -> 312x25mm

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

Golf 4, etujarrut 288x25mm -> 312x25mm

ViestiKirjoittaja Markku M. » 24.5.2008 15:27

Mietin tuossa, kun selailin Golfiin uusia levyjä, että käyköhän nuo S3:n/TT:n jne. 312mm levyt miten helpolla 288mm levyjen tilalle? Eli lähinnä, että onnistuuko kyseinen swappi pelkkien levyjen vaihdolla?
Jarrupalat molemmille levyille on ainakin samat, joten näin mietin pienessä mielessäni, että silloin satulankin täytyy olla sama? Mutta mites satulan kiinnikkeet?

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 24.5.2008 15:54

Levy ja satulan kannake pitää vaihtaa.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 24.5.2008 19:17

No se levyn vaihto oli hieman odotettavissakin... ;)

Katselin noita jarruja ja totesin, että ei se ainakaan samalla satulan kannakkeella mene. Levyn ja satulan väliin kun jää 288 levyilla joku 3-5mm rakoa ja levyn säde kasvaa kuitenkin sen 12mm.

Satulan kannakkeita metsästämään siis.

Ja kiitosta tiedosta.

kt0510
-
Viestit: 176
Liittynyt: 12.12.2007 22:34

ViestiKirjoittaja kt0510 » 24.5.2008 22:58

Laitappa tietoa tänne miten rojekti edistyy! Heräsi kiinnostus...

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 24.5.2008 23:18

Dieselimoottorissa (itsellä oli -01ALH GIV) aiheuttaa hankaluutta se, että jarrusatulan runko (toinen puoli) on kiinteästi olka-akselissa. Vaihdettava olisi siis myös olka-akseli edellämainittujen lisäksi. Sitä kun tarkastelee niin idea selviää

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.5.2008 8:23

Satulan kannakkeiden hinta kiinnostaa kanssa. Olisi jarruremontti syncrossa edessä...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 25.5.2008 17:30

valkolle jäi 1kpl 312mm satulan kiinnikkeitä ku itelle hain.... 4-vetoleonista pöllein jäähdytetyt takahilut =) ite otin 1.8t:stä etunavat kun tosa omassa vessassa just satula tulee suoraan napaan kiinni... eli vapakin menee vaihtoon eli samalla lailla kun justuksella

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 25.5.2008 18:19

Kaverin 2002 4-motioniin asennettiin joku viikko sitten 312x25mm zimmermannit eteen. Satulan kannakkeet piti vaihtaa TT:n kannakkeisiin, mutta muuten menivät paikalleen heittämällä.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 25.5.2008 19:51

juu itekin tt:stä varastin kannakkeet.... yks semmonen tosiaan jäi valko:lle... nopein vieköön ;)

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 25.5.2008 23:00

Mitäs rahaa valko niistä pyysi.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 25.5.2008 23:04

otin jäähdytetyt takajarrut leonista kaikkines, etunavat tolppineen 1.8t kolvista ja noi kiinnikkeet eteen audista niin oli hiukan yli 200€, oon silti nosturinkin siltä ostanu niin voi olla että hiukan tekee hintaan... ja ite nypein kyllä irti takajarrut ja kiinnikkeet eteen, navat oli irti =) tuskin se siitä yhdestä kiinnikkeestä paljoo hintaa pyytää...

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 26.5.2008 0:09

Eli saa omat ylimääräiset 312mm jarrut pysyä hyllyssä kun hinnat alhaalla.
Mietin että mitä teet niillä nelikon takajarruilla, kun levyn offset on etuvetosessa eri kun käytetään tuota 256mm levyä, näin ainakin omien mittauksieni mukaan.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 26.5.2008 0:15

2,36mm eroa... kyllä ne sinne sovitetaan ;)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 26.5.2008 10:02

Niin, siis pointtinahan oli, että auto on jo "valmiiksi" 1.8T:n tolpilla ja navoilla. :) Eli satuloihin vain kannakkeet TT:stä ja 312 laikat tilalle.

TerZi1982: Paljonko nuo pelkät kannakkeet kustansi? Puhuit, että tolpat, navat ja kannakkeet maksoi hiukan yli 200e?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 26.5.2008 10:35

en tiä ku könttänä ostin... heitti päästään hinnan... tuskin muutamaa kymppiä enempää kannakkeet ja levyt on... tai ei sinne tosiaan jääny ku 1 kannake... levyjä jäi kyllä en niitä ottanu mut ei se niillä mitään arvoa pidä jos levyt siihen mukaan kysyy... harmaasta TT:stä .... muistelisin et levyt oli siinä ihan hyvät, mut slamitilla ei noi zimmerit eteen oo kun 169€ niin ei vakioita sinne viitti laittaa

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 26.5.2008 13:46

Juu, aattelin vaan, että jos oot ostanut ne kannakkeet erillään. Pitääpä kysäistä marmorihinta niille joutessaan...

Ja Zimmerin levyjä tosiaan ajattelin, kun ei maksa tuon enempää ja orkkislevytkin on jo liki loppu.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 26.5.2008 18:49

Noi 6L Ibiza Cupra R:n jarrut aiheuttaa aikamoisen kuolausreaktion.
http://www.micco.1g.fi/kuvat/AP+Racing/jarrut2.JPG
http://www.micco.1g.fi/kuvat/AP+Racing/maalatut1.JPG

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 26.5.2008 23:50

Nuo ibiza cupran jarrut ole aiheuttanut kun harmia, noiden kanssa sopii ehkä 1/1000 vannemallista suoraan kiinni, ainoat varaosat tiskiltä on palat(helvetin kovat sellaset, levyt katoaa kesässä). Noihin sain metsästää talvella osia pitkään, lopulta löyty onneksi kaikki tiivisteistä alkaen.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 27.5.2008 10:37

Juu, aattelin vaan, että jos oot ostanut ne kannakkeet erillään. Pitääpä kysäistä marmorihinta niille joutessaan...

Meiltäkin löytyy mutta hintaa on... kliks

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.5.2008 12:09

Meiltäkin löytyy mutta hintaa on...


...reilusti? :D

Pitää kysellä, jos löytyisi käytettyinä. On meinaan aika suolainen hinta parista raudankappaleesta.

Mikko S.
-
Viestit: 2206
Liittynyt: 14.12.2003 11:53

ViestiKirjoittaja Mikko S. » 27.5.2008 12:15

On kyllä kieltämättä kova hinta, mutta sehän on laatu kun maksaa. :D

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 27.5.2008 12:17

Jos alkuperäinen = laatu, niin taidan sittenkin ottaa ennemmin alkuperäiset 312x25mm levyt, kuin Zimmermannit (ne alkuperäiset on halvemmatkin)... ;D

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 27.5.2008 17:34

Nuo ibiza cupran jarrut ole aiheuttanut kun harmia, noiden kanssa sopii ehkä 1/1000 vannemallista suoraan kiinni, ainoat varaosat tiskiltä on palat(helvetin kovat sellaset, levyt katoaa kesässä). Noihin sain metsästää talvella osia pitkään, lopulta löyty onneksi kaikki tiivisteistä alkaen.


Mulla ne orkkispalat taas tuntuivat liian pehmeiltä. 18tkm ja palat oli selvät, levyissä en huomannut vielä mitään ihmeempää. Nuo Ferodon 2500 on tuntunut tosi hyviltä. Toki mun autokin painaa liki 1700kg. Ittellä talvivanteet kävi suoraan, ja edelliset kesävanteet 3mm spacerien kanssa. Halusin vaihtaa muutenkin ne toisenlaisiin, niin nyt mennään taas reiluilla tiloilla jarrujen puolesta. =) Tähän mennessä oon ollu tosi tyytyväinen jarruihin.

Ariva
-
Viestit: 118
Liittynyt: 10.8.2006 12:57

ViestiKirjoittaja Ariva » 3.10.2008 13:06

Meneekös noi 312mm jarrut heittämällä 16" vanteen sisään? Riippuu tietysti vanteistakin.

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 3.10.2008 14:47

tollanen pisti silmään räsä foorumilta... http://www.vrsclub.fi/vrsforum/index.php?topic=391.0

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 3.10.2008 15:07

Meneekös noi 312mm jarrut heittämällä 16" vanteen sisään?


Mahtuu 16" vanne.

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 3.10.2008 15:28

Menee menee, mut se on kyl todella paljon kiinni vanteen rakenteesta.
Melkein suosittelisin kyl yli 300mm jarruis sitä 17" tahi isompaa vannetta.

-HABA-

ViestiKirjoittaja -HABA- » 3.10.2008 19:37

xxx
Viimeksi muokannut -HABA-, 8.9.2010 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Micco
-
Viestit: 679
Liittynyt: 25.8.2003 18:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja Micco » 3.10.2008 20:02

Mulle tuli hämäriä muistikuvia, että vanhemman IV gti:n vanteet ois kaverilla hiponeet kiinni, mutta uudemman malliset (mulla oli -03,vannemalli vaihtui jossain -00-02?) pyörivät ongelmitta. Mitään "huulivanteita" tjms ei varmasti kannata suunnitellakaan 16" 312mm setin kanssa. Suorat puolat, niin alkaa olla mahiksia.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 4.10.2008 10:37

TUOLLA on laitettu 16x9 vanteet tollasillla jarruilla

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 4.10.2008 14:48

Juu piti tosiaan tuossa em. tapauksessa hiukan hioa satulasta pois, että mahtuivat.

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 23.11.2008 20:50

Oonpas tässä keräillyt osia ja inspiraatiota omaankin jarruswappiin, nyt olis 312mm levyt ja vRS ocun satulat (tietenkin palat ja muut hilut kanssa) niin mitäs kaikkea minun tarviikaan hommata vielä.. Itse olen miettinyt jokseenkin näin että ostan vaikka slamitista nuo jarrusatulankannakkeet (vaikka arvokkaat onkin) ja tolpat sitten haalin jostain gti golfista/ rs octaviasta... tai? Missähän muissa malleissa olisi mulle käypäset tolpat? Mulla siis autona -99 tdi bora 256mm jarruilla johon noi olis tarkoitus sovittaa. Kiitos jo etukäteen jos viitsitte neuvoa!

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.4.2014 8:33

Nostellaas vanhaa eli takajarrut tuli jo uudet tilattua ja mietin että voisi uusia etujarrutkin.
Eli Golf GTi 1.8t kyseessä 288x25mm jarruilla.
Kun ei tuossa hintaeroa tule montaa kymppiä päivittää 312x25mm jarruihin niin tarviiko muuta kuin kannatinraudat ja levyt, ei tarvi siis vaihtaa niitä suojapeltejä tms? Satula on sama ja palakin, uudet toki palat laittaa.

Oisko taakse tarvinnut vaihtaa mitä että saisi R32 jarrut sinne?
Kannatinrauta,palat ja levy ainakin, mites satula ja se suojapelti tms? Eikös levy ole 256x22 jäähdytetty?
Tossa GTi:ssä on 232x9.

Voi tosiaan eteen olla aika tiukka mitoitus 16" talvivanteiden kans kun mittailin.

Alleviivasin mieltä askarruttavat kohdat.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 8.4.2014 18:22

Mun mielestä ne suojapellit tarvii vaihtaa myös.... Itse vaihdoin ainakin.

Bora 4motionin takajarru päivitys R:n levyille:
Suojapelti
Jarru hilppeet
2wd->4wd jarrut tarvii adapterit kannattimien lisäksi.

Vanteet. jotkut vw vanteet mahtuvat 16" ja jotkut ei. Nimimerkki ekat talvivanteet lähti kiertoon...

Riku.J
-
Viestit: 271
Liittynyt: 3.9.2003 20:02

ViestiKirjoittaja Riku.J » 8.4.2014 20:53

Suoja peltejä ei välttämättä tarvi vaihtaa,

Pari noita muutoksia olen tehnyt eikä ole ongelmaa ollut katsastuksen suhteen. Onhan se pienempi pelli vähä oudon näköinen sielä isomman levyn takana mutta eipä se sieltä mihinkään näy. Samalla kannattaa satulat kunnostaa, uudet palat, metallipunos jarruletkut ja tietysti uudet nesteet.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 8.4.2014 21:47

Onkos noi DIY-kannakkeiden ja satuloiden adapteripalikat menneet läpi ongelmitta katsastuksissa? Onko pitänyt todistella että uudet palaset on VAG-konsernista?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 8.4.2014 22:17

Juu eli mennään orkkis takajarruilla siis.
Välttää tuohon.

Miten se nyt on noiden metallipunosletkujen kans, onko ne lailliset vai muistanko ihan väärin?

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 10.4.2014 10:26

Eikös noissa 288mm pelleissä ole se pokkaus joka kiertää levyn? Takaalla oli ainakin ja ei mahtunut pokkauksen kanssa, En nyt jaksanut napaa irroittaa niiin tein tälläisen patentin:

Kuva


Edessä on TT:n suojat joissa ei ole pokkauksia.

juse2
-
Viestit: 54
Liittynyt: 17.7.2009 18:40

ViestiKirjoittaja juse2 » 10.4.2014 19:01

^^ Eipä ainakaan minulle mainittu teräspunosletkuista mitään kun viikko sitten kun oman kolperon katsastin.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 10.4.2014 21:18

Purkaamoilta saa nelikon takajarruja halvalla, omassa etuvetoborassa on nelikon jarrut joka kulmassa, eli 288/239 vaihdettu 312/256 settiin. Edessä jarrukilvet voi jättää vakioiksi ja takaa ne leikkasin omassa pois, mutta navan alle jätin kun en halunnut napoja ottaa auki.

Takajarrut tarvii 6mm paksun adapterin, jonka itse tein käsirautasahalla ja porakoneella raudan palasesta. Jos löytää etuvedon isot takasatulat, sitten adaptereita ei tarvitse.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa