Kysymys Passatin etupään nivelistä?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Timmy
-
Viestit: 6
Liittynyt: 20.5.2008 19:18

Kysymys Passatin etupään nivelistä?

ViestiKirjoittaja Timmy » 21.5.2008 17:17

Elikkäs kysymykseni koskee -98 passatin ylätukivarsista ja raidetangon päistä...
Kun varaosaliikkeestä tarjottiin kahdenlaisia varsia ja niveliä,toiset olivat Made in Italy ja toiset
"kuulemma" alkuperäisiä varaosia. Kummat mahtaa olla paremmat,vai onko niilä jotain eroa muutaku hinta??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.5.2008 17:23

Vanhat jermut vannoo välttävänsä espanjalaisia ja italialaisia autonosia. Erityisesti niveliä.

Tätä ohjetta olen itsekin noudattanut.

Katsastaja jutteli niveliäni tarkastaessa kerran että oli hylännyt uuden italialaisen raidenivelen kun oli ollu jo valmiiksi väljä.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 21.5.2008 17:56

No jos emes koko etupään liikkuvat laatuosat maksavat 300€, niin mitä itua on edes miettiä jotain italo-niveliä? Vai maksaako ne edes niin paljoa? Jos nivel kestää, niin vähintään se muovinen suoja"kumi" antautuu yhdellä leiman välillä.

Italo-nievelet: HVM 0 poeng. :/

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 21.5.2008 18:49

Tässä olisi nivel sarja. jotka on parhailla nivelillä ja suojakumilla mitä saa

Mikuski
-
Viestit: 80
Liittynyt: 13.1.2006 10:43

ViestiKirjoittaja Mikuski » 22.5.2008 13:24

Mää kokeilin joskus noita italo-niveliä kantapääoppina: 2 vetaria 4kk, ja sit ymmärsin laittaa saksalaisvalmisteisen, joka kesti auton elinkaaren loppuun.....

EDIT: ei ollut kivaa, kun ooppeli-miehet hinasivat auton kahteen otteeseen, plääh!

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 22.5.2008 15:07

Samaa mullekin paikallisella konttorilla sanottiin että italonivelet on uutena ollut jo liian väljiä alle laitettuna.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 11.3.2011 9:36

Onko kokemusta 3BG Passatista, että miten käy jos vaihtaa yhden väljän raidetangon pään? Onko kuinka todennäköistä, että hetikohta on väljää toisella puolella?

Eli vaihtaako yhden OEM laatuosan vai molemmille puolille puolet halvemmat tarvikeosat jos on pakko tehdä kompromisseja?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.3.2011 9:46

Ei se toisen puolen kulumiseen vaikuta jos toiselle puolelle vaihtaa. Kompromissina voi vaihtaa laadukkaat tarvikeosat molemmille puolille.

Jos oikeasti vaihtoehtona on kaksi huonoa vs. yksi alkuperäinen niin laittaisin sen alkuperäisen ja odottelisin että on rahaa vaihtaa se toinenkin.

Mutta jossain on kyllä pahasti vikaa jos homma on kolmen kympin nivelestä kiinni... Suuntauksessakin menee suunnilleen sama aika ja vaiva.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 11.3.2011 10:27

Joo parashan olisi jos vaihtaisi kaikki laadukkaisiin osiin, näin tekisinkin jos autoilu olisi kaiken napa. Nykymaailmassa vaan on kustannukset nousseet sen verran, että on monesti mentävä sieltä mistä järjellisyyden rajoissa pääsee edullisesti. 30€ nivel + sen lisätyö on kumminkin viikon ruokasäkki ;) Ja jos sen vaihtaa monta vuotta etukäteen vähän turhana niin...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.3.2011 10:30

Jaa niin joo, oletin että vaihtaisit itse :)

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 11.3.2011 10:58

Vaihtasin jos olis halli ja nosturi tai edes kunnon talli.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.3.2011 11:03

Viimeks vaihdoin pihalla :) Tällä kelillä se ymmärrettävästi ei ole kovin houkuttelevaa.

hifijussi
-
Viestit: 97
Liittynyt: 6.1.2011 18:09

ViestiKirjoittaja hifijussi » 13.3.2011 16:27

Jotkin vaihtavat tukivarsi/nivel kerrallaan ja jotkin kaikki samalla kertaa. Jos on paljon ajettu auto, niin on todennäköistä, että väljää on vähän jo siellä täällä. Sellaisessa tapauksessa voi olla ajatusta vaihtaa kaikki kerralla, etenkin jos autolla meinaa vielä ajaa pitempään. Jos on vähemmän ajettu auto, niin yksittäisiä niveliä menee joskus ennen aikojaan, esim. jos ajaa sopivasti isompaan monttuun. Slamit.net -sarjaa ovat kehuneet, parhaasta en tiedä. Alkuperäiset tukivarret/nivelet ovat Lemförder -merkkisiä, niitä saa myös tarvikeliikkeistä - huomattavati edullisemmin kuin Laakkosen tiskiltä. Originaalit yleensä kestää n. 200tkm tai enemmänkin. Mikäli Lemförderin sarjan (tai yksittäisen tukiv.) ottaa tarvikeliikkeestä, joka ottaa sen Kaha Oy:n kautta, on sillä käsittääkseni Kahan myöntämä 3v takuu - aika kova sana. www.ojanpera.net myy myös Lemförderiä, mutta eivät myönnä kuin 1v takuun - tosin arpoivat puhelimessa 1v ja 2v -takuun välillä.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 15.3.2011 11:31

Kuluuko iskareitten päiden tukilaakerit kuinka äkkiä? Lueskelin, että halpojen mm. TA-technix alustasarjojen mukana tulevat alukuppi domlagerit ei välttämättä sovi paikalleen, niin mietin että kannattaako niitä ottaa jos ne eivät yleensä ole paskana?

Janssoni
-
Viestit: 212
Liittynyt: 11.5.2005 21:03

ViestiKirjoittaja Janssoni » 15.3.2011 21:13

Alkuperäis asennuksena on myös TRV:n tukivarsia, niitä saa myös monesta liikkeestä. Myös motonetistä ainaki oulussa.

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

Raidetangon päissä eroja vasen/oikea?

ViestiKirjoittaja Tumpula » 13.4.2011 16:01

Profiilin kulkimesta tuli hylky raidetangon päässä olevan väljyyden takia. No olihan siellä pari milliä "klappia", ei siinä mitään. Vaihdetaan kun kerran pari vuotta sitten tilaamassani Slamit:in tukivarsisarjapaketissakin oli sellaiset mukana.
Kopeloituani näitä kahta raidetangon päätä silmään ei sattunut mitään eroa niiden välillä?!

Kysynkin; onko vasemman- ja oikeanpuolisella raidetangon päällä eroja? Ovatko eri varaosanumeroilla?

Kime72
-
Viestit: 73
Liittynyt: 17.9.2009 5:49

ViestiKirjoittaja Kime72 » 13.4.2011 21:28

Eipä ole mitään eroa, eikun kiinni vain.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 10.4.2013 13:13

Pitäisi Passattiin vaihtaa pari ylempää tukivartta eteen, ulommat päät väljät ja kolmannessa ylemmässä sisäpää murtumassa (ei korjauspakkoa).

Motonetissä näyttää olevan "edullisia" 35€/kpl ylätukivarsia. Ne ovat varmaan samaa kamaa kuin ebayssa myytävät 150€(+20-30€ pk) täydelliset (kiina/turkki-) sarjat?

http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/171705/4

Olen käsittänyt, että halvimpien ebay-sarjojen alatukivarret ei käy 3BG-koriseen? Tästä syystä täysi satsi on turha, olen vaihtanut koiran luut juuri äsken ja raidepäät pari vuotta sitten. Miten työmäärän suhteen, saako pelkät yläpäät vaihdettua helpommin vai puretaanko koko pakka?

Olisiko tämä sarja laadukas "orggisosa" ja onko nämä ne neljä ylätukivartta? Hinta olisi 100€ toimitettuna.

Irwi Kaikkonen
-
Viestit: 65
Liittynyt: 19.1.2007 23:39

ViestiKirjoittaja Irwi Kaikkonen » 11.4.2013 1:07

Pitäisi Passattiin vaihtaa pari ylempää tukivartta eteen, ulommat päät väljät ja kolmannessa ylemmässä sisäpää murtumassa (ei korjauspakkoa).
Motonetissä näyttää olevan "edullisia" 35€/kpl ylätukivarsia. Ne ovat varmaan samaa kamaa kuin ebayssa myytävät 150€(+20-30€ pk) täydelliset (kiina/turkki-) sarjat? http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/171705/4 Olen käsittänyt, että halvimpien ebay-sarjojen alatukivarret ei käy 3BG-koriseen? Tästä syystä täysi satsi on turha, olen vaihtanut koiran luut juuri äsken ja raidepäät pari vuotta sitten. Miten työmäärän suhteen, saako pelkät yläpäät vaihdettua helpommin vai puretaanko koko pakka?
Olisiko tämä sarja laadukas "orggisosa" ja onko nämä ne neljä ylätukivartta? Hinta olisi 100€ toimitettuna.


Motonetin osista kannattaa soittaa tai käydä ja kysyä suoraan Motonetin siitä liikkeestä, mistä aikoisit tukivarret ostaa. Noita tukivarsivalmistajia riittää maailmassa, ja siihen kun lisätään lukuisat tukivarsi-pakkaajafirmat päälle, niin merkkipaletti on erittäin laaja. Ihan täältä kotimaastakin saattaa saada "China Schrottia" tai laatumerkkiä, eikä hinnassa merkittävää eroa ole ollut.

3B ja 3BG tukivarsisarjojen ristiinkäymisestä en suoraltakädeltä tiedä; mites varaosanumerot täsmäävät, olisiko tuolla E-bayssä sekä 3B ja 3BG sarjoja kaupan, että myyjän esityksen näkisi jos eroja on. Jos en ETKA:sta ole selville saanut, olen laittanut paikalliseen Volkkariliikkeeseen sähköpostitiedustelun asiasta. Sinänsä oudolta kuullostaa, että hinnanasetanta vaikuttaisi tukivarsisarjojen käypäisyyteen.

Työmäärän suhteen ylemmät ovat helppo /helpohko vaihtaa, riippuen siitä lähteekö se ulompia tukivarsien päitä pitelevä pitkä pultti helposti pois, tai kääntäen, kuinka riittävä työkaluvalikoima on käytössä.
Kokemukseni mukaan alemmissa menee reilusti enemmän aikaa kuin ylemmissä. Eikä koko pakkaa tarvitse purkaa.

Linkin Herzog-sarjasta en osaa sanoa muuta kuin laita alle ja kokeile, eipä ole kallis, jos ei halpakaan. Joku varmaan tietää, tekeekö Herzog itse vai ostaako Kiinasta sarjansa. Myyjästä "Car Bock" on itselläni positiivisia kokemuksia ja voihan myyjältä kysyä monta ovat myyneet ja monta on tullut takaisin. Ei taida Herzog olla orkkisosa ja kyllä, nuo ovat ne neljä tukivartta ylhäälle, asennusosineen.

Noin ylipäänsä laadukkaimmat merkit on tämän säikeen alkupuolella listattukin: TRW, Lemförder. Lisäisin tähän FEBI- ja Moog -merkit. Näistä merkeistä useita on ollut myös Motonetissä kaupan, kuten joskus taannoin myös jotain halpismerkkiäkin kun asiaa selvittelin.
Myös Meyle-merkistä on kokemusta, mutta eipä ollut siitäkään 150tkm pidemmälle matkalle, vaikka aluksi olinkin toista mieltä merkin hyvyydestä. Meyle on tietojeni mukaan pakkausfirma tukivarsien osalta, no alihankintana nykyisin paljon toimitaan.

Eteen tulee vielä Slamitin markkinoima vahvistettu- tukivarsisarja, ei senkään sarjan tuotemerkki mikään autuaaksitekevä ollut kun sitä aikanaan tivasin kauppiaalta. Tämänpäivän merkkiä en tiedä.

Tässä kättä pidempää, videolla ja ilman: howto1 ja
howto2

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

Vahvistettu tukivarsisarja

ViestiKirjoittaja hammer_man » 24.8.2013 7:43

Täytysi ostaa 3b passattiin koko sarja tukivarsia, kun kaksinkappalein moisia kulkineita pihasta löytyy.

Hiukan tutkittuani:
Slamit 299€
Motonet 269€
Tuningkauppa 239€ (VW Passat 3B 11/1996 - 04/1999, mitä eroa ettei sovi -00 3beehen?)

Slamitin sarja saanut paljon kehuja, mutta ei viitsisi turhaan siihen rahoja laittaa jos nuo halvemman hintaiset ajavat saman asian...

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 24.8.2013 15:25

Jompikumpi alatukivarsista muuttui tuossa vuosituhanteen vaihteessa. Voi olla että tarvitset 3BG:n sarjan.

Samaa paskaa nuo halpissarjat, eli jos ei ole rahaa ostaa Lemförderiä (600e) niin eiköhän tuollainen ebayn 120 euron settikin aja silloin asiansa.

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 25.8.2013 7:31

Itse saanut sen käsityksen, jotta vasta bg:hen muuttui tuo toinen alavarsista(2001-2005). Omat 3beet kun ovat 9/99 sekä 5/00.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.8.2013 15:53

Taaempi ylätukivarsi näyttää muuttuneen -00 ja taaempi alatukivarsi on korvaavalla osanumerolla -07 lähtien.

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 25.8.2013 17:55

8/00 3B meni vielä vanhalla sarjalla.

^Käsittääkseni eroa 3B-3BG-sarjoissa on jommankumman alemman tukivarren kartion koko? Ylävarret olis samanlaisia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.8.2013 18:01

Samaa olka-akselia on käytetty -97...-05 jos ajattelee kartion vastinpintaa.

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 25.8.2013 19:07

Toiselta foorumilta lainattua:

Kaivoin vanhoista maileista asian esille kun on ajankohtaista omaankin vaihtaa taas varret uusiin. Eli etualavarressa se kartio on eri mitalla, vaihtumisajankohtaa ei taida kukaan ihan tarkkaan tietää? Jossain 2001-2003 välillä ehkä?
Mitä noita itse edellisessä rempassa vertasin niin pallonivelen malli selviää kun mittaa varren alapinnasta pallon pultin päähän mitan. "Vanha" malli on 95mm ja "uusi" malli 105mm. Kartiossakin on selvä ero mutta sen näkee vasta kun varsi on irti. Noista kartioista en mittaa ottanut ylös mutta silmämääräinen ero oli huomattava halkaisijassa, uudempi taisi olla ohuempi.

http://variantclub.fi/phpbb/viewtopic.p ... A&start=50

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 26.8.2013 19:05

Tuningkaupan vastaus kyselyyn oli, jotta sopii kaikkii 3b-korisiin. Tarkemmin vielä motonetin sivuja tutkittuani, tuli vastaan MOOGin tukivarsisarja(399e). Onko tämä nyt sitten merkittävästi parempi vaihtoehto kuin aiemmin mainitut?

Vai onko niin että joko Lemförder tai sitten halvin mahdollinen?

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 26.8.2013 19:39

400e tarvikeosista tai 570e OEM-laadusta, siinä ei pitäisi paljoa miettimistä olla.

Hommahan riippuu ihan omasta viitseliäisyydestä, jos alla on 245 leveät renkaat ja madallusta reippaasti niin ne nivelet kuluu varmasti vuodessa-kahdessa vaihtokuntoon riippumatta merkistä ja hinnasta. Loppuviimeksi nuo 120 euron ebay-sarjat varmasti ajaa asiansa jos vaan jaksaa joka kesä sitten käydä ne läpi ja vaihdella uusia.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 5.9.2013 17:55

400e tarvikeosista tai 570e OEM-laadusta, siinä ei pitäisi paljoa miettimistä olla.

Hommahan riippuu ihan omasta viitseliäisyydestä, jos alla on 245 leveät renkaat ja madallusta reippaasti niin ne nivelet kuluu varmasti vuodessa-kahdessa vaihtokuntoon riippumatta merkistä ja hinnasta. Loppuviimeksi nuo 120 euron ebay-sarjat varmasti ajaa asiansa jos vaan jaksaa joka kesä sitten käydä ne läpi ja vaihdella uusia.


Kaksi kertaa olen ostanut ebaysta ns. halvinta settiä ja molemmat ovat asiansa ajaneet. Toisella 14 osaisella (BMW) setillä ajoin 3 vuotta ja 100 000km. Ja molemmat sarjat laitettu madallettuihin semileveillä renkaille oleviin autoihin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.9.2013 18:11

Miten tuo renkaan leveys ja madallus saa nivelet kulumaan nopeammin?

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 5.9.2013 23:06

oli katsastus ja ainakin revotekin made in saksa vahvistettu sarja 180e on kestänyt hyvin madalletussa passatissa viimeisen melki 1.5v ei ole välystä yhdessäkään.. ja renkaita on ollut 225 ja 245 ja ehjinä pysyneet.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 6.9.2013 20:58

Miten tuo renkaan leveys ja madallus saa nivelet kulumaan nopeammin?


Nivelet kokoajan "väännyksissä" ja väärissä asennoissa vs. orggis. Renkaissa terävemmät olat niissä matalissa ja leveissä joten tien heitot vääntelee autoa voimakkaammin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.9.2013 21:15

Totta, joustot tasaa vääntäpiikkejä.

Silti kuvittelen että jäjissään madalletuissa autoissa se nivel on silti koko ajan suunnitellulla toiminta-alueella. Pallohan siellä nivelen päässä on eikä se välitä mikä on asento.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 6.9.2013 23:27

Silti kuvittelen että jäjissään madalletuissa autoissa se nivel on silti koko ajan suunnitellulla toiminta-alueella. Pallohan siellä nivelen päässä on eikä se välitä mikä on asento.


Kyllä mä väitän, että se pallo hakkaa useammin siellä äärirajoillaan madalletussa.

Jos ei, niin keksikää parempi teoria :)

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 7.9.2013 0:09

Tuohan on ihan päivänselvä asia, että alustasarjan ja matalaprofiilisten renkaiden myötä niveliinkin (ja etenkin juuri niihin) kohdistuu huomattavasti vakiota suurempia iskukuormia. Senhän tuntee ihan selvästi jo kuskikin kropassaan :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa