IV Golf jarrujen ilmaaminen

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja HannuK » 20.5.2008 9:27

Jep jep, eli eilen tuli temuttua jarrujen kanssa, kun taka-akseli oli ollut irti ja takajarrujen letkut oli samaten irti.

Käytössä on sellanen jarrunestensäiliönkansi, jolla jarrunestesäiliö saadaan paineistettua vararenkaan avulla. Illalla skarppina säätäessä, se perhanan säiliö pääsi tyhjenemään ja puhaltamaan ilmaa sekaan oikein kunnolla :( ...huoltokirjassa varoteltiin, että jos sinne absin murkulaan saa menemään ilmaa, niin ilmaaminen pitää teettää VW-huollossa.

Nyt jarrupoljin painuu oikein reippaasti pohjaan ja pumppaamalla sen saa pysähtymään. Onkohan tuossa enää mahkuja onnistua omintoimin, vai pitääkö varata huolllosta aika??

PS: oli kyllä voittajanolo, kun katselin ensin, että jopa olikin jonnekin jäänyt ilmaa oikein kunnolla jemmaan.. sitten vasta hetken päästä tajus että se perkaleen säiliö tais päästä "pikkusen" liian tyhjäksi. No ei voi odottaa että puolenyön aikaan ois ihan terävimmillään (ois kannattanu lähtee vähän aiemmin nukkuun..)

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

ViestiKirjoittaja mrjj » 20.5.2008 10:34

Pitää esi-ilmata etuakseli molemmin puolin samaanaikan ja sit taka-akselin kans.
Sen jälkeen normaali ilmaus ja vielä testerillä paineanturin asetus.

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 20.5.2008 13:39

Jos sais vielä vähän tarkempaa ohjetta, kun tietoa kerta tuntuu olevan =)

Mitä tuo esi-ilmaus meinaa käytännössä? Onnistuuko se niin, että laittaa sen painekorkki systeemin siihen nestesäiliöön, sitten ite menee avaamaan toista etujarrun nippaa ja kaveri toiseen nippaan? Taka pään kanssa sama kuvio, ja sitten lopuksi joka nurkkaan ukko avaamaan nippaa? Saakos tuon paineanturin säädettyä sen vag-comin kanssa?

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 20.5.2008 16:25

Pitää esi-ilmata etuakseli molemmin puolin samaanaikan ja sit taka-akselin kans.
Sen jälkeen normaali ilmaus ja vielä testerillä paineanturin asetus.

Tämä kiinnostaa minua myös, sillä normaalilla tavalla IV Golffin jarrut olen ilmannut ilman ongelmia!! Ja ennen ilmausta olen laskenut kaikki nesteet pihalle..

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 21.5.2008 10:35

Eilen sitten puljattiin noitten ohjeitten mukaan ja lopputuloksena ilmat saatiin pois. Ei sieltä mitään mahdottomia määriä sitä ilmaa tullut, mutta ilmeisesti riittävästi, kun jarrut alkoi pitämään kerta polkasulla.

Nyt on siis jarrut, tosin ABS:in merkkivalo ei sammun. Mikähän tuohon palamiseen voisi olla syynä? Mulla on kyllä omat epäilykseni siitä, että oikean takajarrun ABS-anturi tai sen johto olisi saanut kipeetä ja se olisi syy ton merkkivalon palamiseen [akseli pääsi retkahtamaan ko. johdon varaan, joten voi olla että karvat on poikki tms (pukki oli akselin alla, vaan jotenkin se siitä siltikin pääsi tipahtamaan :( ) ]..

Tuo nyt varmasti riittäisi syyksi, mutta voisiko tuossa olla jotain muuta vaihtoehtoa tarjolla? Kaveri lupas tulla jossain välissä kattoon VAG-comin kanssa noi jutut, ja sillä ilmeisesti saa aika tarkkaan syyn haarukoitua?

Jos se vasemman takarenkaan ABS-johto menee uusiksi, niin miten kaukana siinä on seuraava liitin? Vai mitenkähän tuon saisi fiksuiten korjattua?


Tämä kiinnostaa minua myös, sillä normaalilla tavalla IV Golffin jarrut olen ilmannut ilman ongelmia!! Ja ennen ilmausta olen laskenut kaikki nesteet pihalle..

Onko tuolle toiminta tavalle joku hyvä syy? Itse olen noita nesteitä vaihdellut aina sillä tavalla, että laskee vanhaa pois niin kauan että tulee kirkasta (=tuoretta) nestettä ja sitten seuraavan nurkan kimppuun, kun noin sen järjestelmään pääsevän ilman määrän saa minimoitua paremmin..

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 21.5.2008 15:34

Mulla ilmattiin tuosta A3:sta jarrut ihan perinteiseen tapaan nurkka kerrallaan. Autohan on jarrujensa puolesta Golf IV vastaava ainakin tiettävästi. Ei ollut mitään ongelmia ilmauksen kanssa.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 21.5.2008 19:20

Nyt on siis jarrut, tosin ABS:in merkkivalo ei sammun. Mikähän tuohon palamiseen voisi olla syynä?

Ite jouduin tekemään saman, kun vahingossa laitoin virrat päälle. Eli Vag-Comilla vikakoodien nollaus..

Onko tuolle toiminta tavalle joku hyvä syy? Itse olen noita nesteitä vaihdellut aina sillä tavalla, että laskee vanhaa pois niin kauan että tulee kirkasta (=tuoretta) nestettä ja sitten seuraavan nurkan kimppuun, kun noin sen järjestelmään pääsevän ilman määrän saa minimoitua paremmin.


Tämä siksi, koska irroitin esim viimekerralla koko takakselin ja etusatulat. Näin ollen järjestelmä valutettiin tyhjäksi!
Mutta aina teen ilmauksen ihan perus tavalla ja taka-akselilta aloittaen..!

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 21.5.2008 20:12

Ite jouduin tekemään saman, kun vahingossa laitoin virrat päälle. Eli Vag-Comilla vikakoodien nollaus..

Toivotaan että vika ois tuossa.. ei haittais jos ei tarvis alkaa puljaamaan enää noitten antureiden tai johtojen kanssa.

Tämä siksi, koska irroitin esim viimekerralla koko takakselin ja etusatulat. Näin ollen järjestelmä valutettiin tyhjäksi!
Mutta aina teen ilmauksen ihan perus tavalla ja taka-akselilta aloittaen..!

Sama se oli mullakin, mutta puhalsin vaan reilusti ilmaa sekaan ja säikähdin korjausoppaan pelotteluista, että joutus kadotukseen (=viemään kulkimen volkkari-huoltoon).

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 21.5.2008 21:06

^Itse laitoin emännän pumppaamaan poljinta ja itse olin käskyttäjänä/likaisen työn tekijänä! ;)
Aloitan kauimmaisesta päästä siirtyen aina lähemmäksi, eli oikea taka->vasen taka-> oikea etu->vasen etu. Eikä kertaakaan ole tuottanut ongelmia...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.5.2008 23:02

Sinkkumiehille voi kertoa että jättää ilmausruuvin sopivalle tiukkuudelle niin nesteen viskositeetin takia ei laske nestettä takaisin kun pumppaa (poljinta!) rauhallisesti yksikseen ratin takana.

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 21.5.2008 23:09

Sellanen jarrunestesäiliön paineistus systeemi on kans ihan ok -kunhan ei laske säiliöö tyhjäksi ja silleen saa joka paikan ilmaa täyteen. Tolla kun saa vaivattomasti yksinkin noi nesteet vaihdettua. Jossain toisaalta oli juttua siitäkin, että se polkimen pumppaaminen irrottelis karstaa, p*skaa, yms mujua paremmin, joten periaatteessa poljinta pumppaamalla pitäs saada huuhdeltuu paremmin. Tiiä sit miten on.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.5.2008 23:19

Yksi vanhan koulukunnan autonkuljettaja vannoo sen nimeen että ei pumpata vaan valutetaan avoimesta ruuvista omalla painollaan pois.

Muka vaahdottaa nestettä eikä tulis kuplat pihalle.

Itse en ihan täysillä ole samaa mieltä...

Mutta asiaan; Onko ihmisillä suosituksia paineilmalla toimivista edullisemman pään ilmaus-/nesteenvaihtolaitteista? Hankinta harkinnassa.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 21.5.2008 23:31

halvin on korkkiin 14mm reikä ja tubelesventtiili kiinni... mutta tosiaan pienellä paineella ettei räjäytä säiliötä irti :D ton kans käy vaikka tupakansytkästä kompura jos ei tallisa kunnollista oo

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 22.5.2008 9:37

Motonetistä ostin omani:
ATE/Girling Ø44mm paineilmaus 76-5152 22.80e

Tossa on keltanen korkki, jossa on tosiaan keskellä reikä ja siinä tubelesventtiilin runko, lisäksi mukana tuli abt metrin mittanen letku, jonka päissä on liittimet, joista toinen tohon kanteen ja toinen vararenkaaseen (tais olla että painetta sais olla noin 1,5 Bar).

Samaa settiä myy AD varaosaketju, vaan niillä se hinta oli jotain 30e.

Toi on kyllä ihan suosiltetava ostos. Kannattaa vaan huolehtia ettei säiliö pääse tyhjäks ;o)


PS: Tommosen kannen + kompuran kanssa en todellakaan menis leikkimään, tosin jos kaipaa jännitystä elämään, niin mikäs siinä sitten. Kannattaa siis tyytyä siihen autonrenkaan paineeseen.

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 23.5.2008 20:39

ABS:it toimii taas. VAG-COM:illa katottiin ja selvisi että takavasen ei toimi. Koodien mukaan johto ei toimi.. no rengas pois ja liitintä tutkimaan. Ne nastat oli lähteneet irti liittimenrungosta, mutta suojakumin ollessa päällä tuota ei huomannut. No nyt on nastat paikoillaan ja ABS:it pelaa, eikä tuntunut olevan ilmaa jarruissa. Tuokin oli varmaan sattunut siinä kun huolimattomasti olin laittanut liittimet

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

Re: IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja cre8tor » 10.5.2017 6:53

Nyt on ongelmia 2001 vuoden IV Golfin ABS jarrujen ilmaamisen kanssa. Autossa on myös ajonvakautus ja luistonesto (ESP/ASR).

Tein täydellisen takajarrusatularemontin ja patenttini sulkea jarruputket ei pitäny ja käytännössä koko jarrujärjestelmä pääsi tyhjäksi. No Elsawinin ohjeiden mukaan olen ilmannut jarrut jo moneen moneen kertaan, myös ABS pumpun VCDSllä, mutta siltikin poljin painuu liian alas auton ollessa käynnissä.

Auto sammuksissa poljin tuntuu kovalta kuin kivi, mutta käynnissä ollessa poljin on liian pehmeä.

Ensiksi ilmasin tuommoisella paineilmakäyttöisellä alipainepumpulla, joka kulmalta niin kauan ettei tullut kuin nestettä ilman ilmaa. Sitten ilmasin VCDSllä ohjeiden mukaan ABC pumpun ehkä 10x ja tämänkin homman tein useasti eri kerroilla. Ja tietenki sen jälkeen vielä vanhankansan tyylisen pumppaus ilmauksen. Ilmaa ei näyttäisi tulevan, mutta poljintuntuma ei parane.

No eilen tein tuommoisen paineilmauslaitteen, samantyylinen kun esim tämä: https://www.motiveproducts.com/collecti ... eeder-kits

Tänään olisi tarkoitus testata tuota ja koittaa varmistaa ettei olisi enää ilmoja, josta huono poljintuntuma johtuu. 1 Bar painetta jarrusäiliöön ja säiliöstä menee kokoajan nestettä lisää jarrunestesäiliöön. Ja sitten kysymyksiä:

1. Pitääkö jarrupoljin olla pohjaan painettuna (esim lankun pätkällä tms) kun tuolla rupee ilmaamaan? Jossain Elsawinin ohjeissa tämä homma oli mainittu, en vain muista missä tilanteessa.

2. Ilmautuuko ABS pumppu samalla kun jarrutkin tuolla paineella, vai pitääkö tässä tehdä vielä VCDSllä ABS pumpun ilmaus? Ennen vai jälkeen paineilmauksen?

Kytkimen ilmaan viimeisenä. Jos se nyt enää tarvitsee tuon jälkeen ilmata. Kerran ilmattu jo onnistuneesti.

Jos tuon ilmauksen jälkeen ei vieläkään poljin tunnu hyvältä, niin sitten kait se on vaihdettava jarrupääsylinteri. Olen kyllä varovasti poljeskellut jarrua ilmatessa, kun olen lukenut että jos kovasti pohjaan runttailee poljinta, niin sylinteristä menee tiivisteet rikki. Tosin heiltä, jotka ovat vaihtaneet myös jarrupääsylinterin, niin senkään jälkeen poljintuntuma ei ole palannut normaaliksi.

On tämä kyllä niin ihmeellinen tapaus, että hyviä vinkkejä otetaan vastaan!
Viimeksi muokannut cre8tor, 21.5.2017 5:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

Re: IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja Reaper » 10.5.2017 15:45

Minkälainen poljin tuntuma on? Ottaako jo ekalla polkaisulla jarrut?

Onko uudet palat/levyt vai oletko vaihdellut vanhoja paloja eri paikkaan?

Joskus palojen vaihtaminen eri paikalle muuttaa poljin tuntumaan ennen kuin palat kuluvat vanhan levyn reunaan tulleen "pykälän" tasolle.

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

Re: IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja cre8tor » 11.5.2017 5:56

Poljintuntuma on hyvä eka painasulla auton käynnissäollessa. Sammutettuna poljin ihan kivikova. Mutta auton kun laittaa käyntiin, niin eka polkaisu on hyvä, mutta jos esim painat poljinta kohtuu kovasti, niin sitten se painuu liian paljon lattiaan. Ei lattiaan kiinni asti kummiskaan, mutta liikaa.

Eilen ilmasin jarrut laittamalla 1,4bar jarrunestesäiliöön tuolla omatekemällä paineilmauslaitteella (joka toimi muuten tosi hyvin), tein VCDSllä ABS pumpun ilmauksen kahdesti ja ajelin kahdesti output-testit myös. Ilmoja tuli eka ajetun output-testien jälkeen yhdestä piiristä melko paljonkin. Jokaisen näiden testien välissä tietenkin tein vielä tuon paineilmauksen. Viimeisenä tein myös vielä manuaalisen pumppaus ilmauksen -> vieläkin painuu poljin liikaa lattiaan auton käynnissäollessa.

Jarrupaloja enkä levyjä vaihtanut, palat merkkasin ennen irroitusta ja laitoin samoille paikoille takaisin. Takajarrusatulat käytin ihan atomeina käsijarrun jumimisen takia ja niistä tuli kuin uudet sen jälkeen ja on varmasti oikein kasattu ;)

Nyt tuli mieleen, että pitää tarkistaa tuo jarrutehostimen ja tandempumpun välinen alipaineletku, jos siinä on pykimiä tai vuotaa. Voisko tuo aiheuttaa kyseisen vaivan, jos se vuotaa ja karkuuttaa alipainetta tai ei kehitä alipainetta tarpeeksi. Tehostin kummiskin tuntuisi ainakin jotenkin toimivan.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

Re: IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja ifa » 11.5.2017 12:26

Jos satuloissa/liukutapeissa oli jumeja ja nyt ei enää ole, niin sekin pehmentää poljintuntumaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.5.2017 12:27

Kuinkas tuo VCDS:llä ilmaaminen tehdään? Voisin itsekin kokeilla...

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

Re: IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja cre8tor » 11.5.2017 13:48

H. Jormalainen kirjoitti:Kuinkas tuo VCDS:llä ilmaaminen tehdään? Voisin itsekin kokeilla...


No ei ole kovinkaan vaikea, ohjelma itse neuvoo kuinka edetään. Tässä on ohjetta: http://forums.tdiclub.com/showpost.php? ... stcount=25

Tässä on kyllä hieman erilailla mitä VCDSssä, mutta tuosta näkee mistä löydät sen ABS pumpun ilmauksen. Se tekee sitä melko monta kertaa, muutamaa vaihetta, itse en ikinä ole jaksanu tehä 6-8x enempää. En tiedä sanoisko se sitten jossainvaiheessa että completed.

Siinä on vaan yksi hämäävä kohta. Muistaakseni käskee jossain vaiheessa polkemaan jarrua 10x ja samalla rivillä lukee bleed screws CLOSED, mutta maalaisjärkeäkin käyttämällä siinä tarkoitetaan, että polje poljinta 10x, jätä poljin pohjaan ja sitten sulje ilmausruuvit :)

Minun mielestä tuolla output-testillä saa paljon paremmin ABS pumpulta ilmat pois mitä ABS Bleedingillä. No mutta eikun kokeilemaan, kannattaa sitten olla yksi kaveri ainakin lisäämässä jarrunestettä säiliöön (jos et omista/rakenna tuommoista paineilmaajaa) ja toinen avaamassa ruuveja.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.5.2017 20:41

Mä olen ilmannut tähän mennessä säiliön paineilmakorkilla. Tuntuu tehokkaalta, mutta voisin koittaa VCDS:ää, kun itseäkin vähän häiritsee pehmeä tuntuma.

Jarrutehoa kyllä riittää ja heti alkaa ottamaan ku painaa, mutta toi tuntuma vois olla mun mielestä parempi. Vaihdoin teräspunosletkutkin, mutta silti...

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

Re: IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja cre8tor » 12.5.2017 13:24

H. Jormalainen kirjoitti:Mä olen ilmannut tähän mennessä säiliön paineilmakorkilla. Tuntuu tehokkaalta, mutta voisin koittaa VCDS:ää, kun itseäkin vähän häiritsee pehmeä tuntuma.

Jarrutehoa kyllä riittää ja heti alkaa ottamaan ku painaa, mutta toi tuntuma vois olla mun mielestä parempi. Vaihdoin teräspunosletkutkin, mutta silti...


Eihän sitä ABSi pumppua tarvii ilmata, jos ei oo järjestelmä päässyt tyhjentymään missäänvaiheessa. Voihan sen toki tehdä jos haluaa ja kokee tarpeelliseksi. Kannattaa varata vaan jarrunestettä muutama litra, kun tuo testi työntää melko paljon nestettä pumpun läpi ja tietenkin varmistaa ettei säiliö pääse tyhjenemään liikaa.

Itsekin ilmaan tästälähtien tuolla itsetehdyllä paineilmaussäiliöllä. On kyllä erittäin kätevä.

Mielestäni sain eilen ilmat pois joka paikasta jarruista ja koitetaan nyt tänään leimalle. Vieläkin jos liikennevaloihin pysähtyy, ja painaa kovasti paikallaan jarrupoljinta, niin se painuu alaspäin kyllä, mutta ei lattiaan asti. Monet on sanonu että sen kuuluiskin olla tuommonen VW diisseleissä, mutta empä tiedä. En ole aiemmin kokeillut painuuko se käynnissäollessa, vaikka auto on ollut jo 11 vuotta mulla :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.5.2017 19:43

cre8tor kirjoitti:Eihän sitä ABSi pumppua tarvii ilmata, jos ei oo järjestelmä päässyt tyhjentymään missäänvaiheessa. Voihan sen toki tehdä jos haluaa ja kokee tarpeelliseksi. Kannattaa varata vaan jarrunestettä muutama litra, kun tuo testi työntää melko paljon nestettä pumpun läpi ja tietenkin varmistaa ettei säiliö pääse tyhjenemään liikaa.

Itsekin ilmaan tästälähtien tuolla itsetehdyllä paineilmaussäiliöllä. On kyllä erittäin kätevä.

Mielestäni sain eilen ilmat pois joka paikasta jarruista ja koitetaan nyt tänään leimalle. Vieläkin jos liikennevaloihin pysähtyy, ja painaa kovasti paikallaan jarrupoljinta, niin se painuu alaspäin kyllä, mutta ei lattiaan asti. Monet on sanonu että sen kuuluiskin olla tuommonen VW diisseleissä, mutta empä tiedä. En ole aiemmin kokeillut painuuko se käynnissäollessa, vaikka auto on ollut jo 11 vuotta mulla :)

On vaihdettu koko ABS-yksikkö. Itse asiassa kahteen kertaan, toisella kerralla alkuperäinen takaisin. :D

Puoli litraa per reikä olen vaihdossa käyttänyt nestettä. Tälläsen muistaisin ohjeen sanoneen.

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

Re: IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja jaketech » 12.5.2017 23:00

viikko sitte perinteisellä tapaa ilmattiin borasta ku vaihtoin etuletkut eli akka pumppas poljinta ja mä aukoin ilmaruuveja, järjestelmä pääsi tyhjäksi. ei mitää ongelmaa oo ollut

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.5.2017 23:06

Korjausohje pelotteli että voi olla ettei saakaan autossa kiinni ilmattua jos on ollut esim. kuljetuksessa väärässä asennossa reijät tulppaamatta. Aika vaikea uskoa.

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

Re: IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja cre8tor » 15.5.2017 5:36

On tuo sitten aihetta ilmata ABS pumppu ja ajella output-testit MONTA kertaa läpi, että saa kunnolla ilmattua. Itellä on Teveksen Mark 60 (MK60) ABS/ESP pumppu, joka tuntuisi olevan monien mielestä maailman v*ttumaisin ilmata, mutta niin vaan perjantaina kävin autoon leiman hakemassa. Ei mitään moitteita :)

Klonkkari
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.5.2007 18:49

Re: IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja Klonkkari » 29.8.2018 18:50

Nyt alkaa usko loppua Golfin jarrujen kanssa. Olen vaihtanut satuloihin kumit. Liukutapit liikkuu, samoiten jarrupalat. Letkuja ei ole vielä vaihdettu, kun näyttävät ehjiltä. Kuitenkin jarrut jää päälle esim liikennevaloissa seisoessa. Kaikki neljä levyä kuumuu suunnilleen yhtä paljon. Aamulla liikkeellelähtiessä rullaa kevyesti.

Epäilen että järjestelmään jää painetta. Poljin on pehmeän tuntuinen ja ottaa melko alhaalla.

Omistan testerin jolla pystyy tekemään jarruille järjestelmätestauksen. Käynnistää abs-pumpun ja lukitsee renkaat vuorotellen. Kuinka ilmaus suoritetaan testerillä? Avaanko vaan ilmaruuvin testerin ilmoittamassa järjestyksessä ja päräytän napista pumpun pyörimään? Jarrupoljinta ei saane polkea samalla?

Tähän mennessä olen ilmaillut useamman kerran imemällä nestettä alipaineella ilmausruuvista saamatta jarruihin tuntoa.

Styroks
-
Viestit: 401
Liittynyt: 18.5.2010 20:25

Re: IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja Styroks » 29.8.2018 20:48

Vaihda ne letkut ennen muita toimenpiteitä, ne osaa turvota sisäänpäin eli paine jää satuloihin.

Klonkkari
-
Viestit: 7
Liittynyt: 21.5.2007 18:49

Re: IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja Klonkkari » 30.8.2018 15:59

Epäilen kuitenkin että ilma siellä pumpussa kummittelee. Viikko sitten purin ja lisäilin rasvaa takasatuloihin. Vaikka kuinka ilmasin alipaineella niin tuntuma on huonompi kuin ennen purkamista. Ja helpompihan se on ilmata kuin irroitella ruosteisia liitoksia.

Yleensä paranee vähän itsestäänkin. Olen ajanut tuolla 11v ja 208tkm ja sinä aikana olen joutunut vaihtamaan kolmet jarrulevyt taakse ruosteen vuoksi. Yhdet ruostui niin pahasti että jarrupaloissa kitkapinta ruostui irti. Kolme muutakin lähti, kun vähän meisselillä longisti. On siis saanut lievää lämpöä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: IV Golf jarrujen ilmaaminen

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.8.2018 17:51

Ilmaaminen ei mulla ainakaan ollu mikää issue. Ihan paineella säiliöstä painamalla ilmasin ABS-yksikön vaihdon jälkeenkin ja hyvä tuli.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa