Golf IV helman korjaus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Golf IV helman korjaus

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.4.2008 23:54

Kaverin -03 Golfissa on kaatuneen tunkin tuloksena helmassa noin neljän sentin pituinen repeämä. Leveyttä repeämällä on jotain viitisen milliä.

Kuinkas tuo kannattaisi korjata? Repeämä on kuopan pohjalla ja painaumaa on jotain max 1,5 cm.

Olisko kitillä, hitsaamalla vai tinalla paras lopputulos?

Ja mistä pääsee helmakotelon sisäpuolelle ruiskuttamaan suoja-ainetta? Vaurioitunut kohta on ihan muutamia senttejä helman takapäästä.

Pääasia on ettei ruostu eikä korjauskohta pahasti hyppää silmille. Auto on perheautona eikä näyttelyjalokivenä...

Yksi vaihtoehto on kyllä viedä auto Laakkoselle hyvään hoitoon, mutta sitä pidetään hieman turhan kalliina. Ehdotuksia Hämeenlinnan lähistöllä sijaitsevasta luotettavasta ja merkkiliikettä edullisemmasta korjaamosta saa myös antaa.

Sekin mietitytti että olisko jotain mahdollisuutta saada vakuutukseen tuota?

Ja milläköhän tontilla yleensä korjauskustannukset voisi olla?

Hannu2
-
Viestit: 284
Liittynyt: 29.6.2004 15:38

ViestiKirjoittaja Hannu2 » 26.4.2008 8:41

Sekin mietitytti että olisko jotain mahdollisuutta saada vakuutukseen tuota?


Jos on superkasko niin menee vakuutukseen. Kustantaa omavastuun ja bonusmenetyksen. Aika hyvä vaihtoehto, jos tommonen vakuutus löytyy. Maksaa meinaan useamman saturaisen korjauttaa varsinkin jos merkkiliikkeeseen vie.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 26.4.2008 8:57

Itse jos korjaisin niin koittaisin varmaan tapittaa sen ja vetää massavasaralla ulos jättäen pikkasen kuopalle. Sit vaan hitsaten kiinni, kuoppa täyteen koritinaa ja massa+maali päälle. Sisäpuolelle pääsee käsiksi purkamalla sivuverhoilun takapenkiltä (jos on kolmiovinen) ja suihkuttamalla suoraan koteloon kotelosuojaa. Viisovisessa helman päästä takalokasuojan puolelta pitäs sisäloksun alta löytyä tulppa josta kyseiseen koteloon päässee...

Noissa vakuutusjutuissa on aina vaan se, että sen omavastuun ja bonusmemetyksen lisäksi tulee 1-2 karanteenivuotta (riippuen vakuutusyhtiöstä) jolloin bonukset ei kerry ja sen jälkeen taas hitaasti ylöspäin joten kannattaa laskea että mitä se kokonaiskustannus on vakuutuksen kautta otettuna kaikkiaan bonusmenetykset mukaan lukien. Tietty jos itessä ei ole korjaajan vikaa tai ei ole tiloja/mahdollisuutta korjata itse niin sillon se liikkeen hinta voi olla aika paljon kovempi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.4.2008 15:08

Tietty jos itessä ei ole korjaajan vikaa tai ei ole tiloja/mahdollisuutta korjata itse niin sillon se liikkeen hinta voi olla aika paljon kovempi.
Itsessä on sen verran wanna-be -korjaajaa että jonkin verran kiinnostaisi itse korjaus. Pihalla joutuisi kylläkin tekemään.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 26.4.2008 21:27

No jos kamppeet löytyy ja säitä on niin eihän tuo kuitenkaan ihan mahdottomalta kuulosta...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.4.2008 22:51

Aa... Unohdin mainita ettö tietysti MIG puuttuu...

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 28.4.2008 16:39

No se kyl olennaisesti vaikeuttaa hommaa. Ei kellää kaverillas sattuis olemaan? Meillä on kimppatallilla pari MIG:ä pieni ydintäytelangalla ja isompi kaasun kera Kantolassa...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.5.2008 11:20

tuommoinen on vaurio.

Liikkeessä korjataan mutta missä, onkin eri asia.

Nyt puolesta ja vastaan merkkiliikkeessä korjauksesta?

Vastaan: hinta (olettavasti)
Puolesta: ruostumattomuustakuu

Mitä muita tulee mieleen?

HannuK
-
Viestit: 69
Liittynyt: 10.10.2006 2:20

ViestiKirjoittaja HannuK » 10.5.2008 12:50

Itse jos korjaisin niin koittaisin varmaan tapittaa sen ja vetää massavasaralla ulos jättäen pikkasen kuopalle. Sit vaan hitsaten kiinni, kuoppa täyteen koritinaa ja massa+maali päälle.


Tuota koritinan käyttöä ei sitten kannata harrastaa autoissa joissa on sinkitty kori. Tekee aika hassuja efektejä toi tina + sinkki. Nuo kommentit siis sen perusteella miltä yksi tinalla korjattu sinkityillä pelleillä oleva audi näytti, ja lisäksi itellä jotain taustatietoa metallien jännitepareista jne.

Vastaan: hinta (olettavasti)
Puolesta: ruostumattomuustakuu


Onkos tuota autoa käytetty joka vuosi liikkeessä paikkamaalautettavana? Eikös se ruostumattomuustakuun voimassa pysyminen edellyttänyt sitä että auto pitäs tarkastuttaa ja tarvittaessa paikkamaalauttaa vähintään kerran vuoteen -merkkiliikkeessä? Luulis että asiallinen peltikorjaamo pääsee vähintään samaan lopputulokseen kuin merkkiliike (mä en jaksaisi maksella mitään ekstraa siitä että mahdollisesti ehkä vissiin ruostumattomuustakuu saattaa pysyä voimassa.. noi takuun ehdot on kuitenkin sen verta perseestä).

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 10.5.2008 19:20

Joo en huomannut tuossa mainita, että se kuoppa pitää ensin putsata sinkistä. En muista mistä vuodesta eteenpäin noissa neloskoppasissa on sinkkikori vai onko lainkaan, mutta palaahan se sinkki siitä jo hitsatessa pois ellei satu omistaan sitä kallista mig-laitetta jolla noitakin voi hitsailla ilman suuria sinkkien palamisia...

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 10.5.2008 22:02

Eikö noissa ole kaikissa jo sinkkikori

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 10.5.2008 23:55

Ainakin porukoilla on 2000 mallinen 1.4 nuhapumppu ja siinä on pientä ruostetta havaittavissa takalokasuojien alakulmissa vaikka autolla ei ole ajettu kuin 135tkm ja pesty sekä pidetty hyvin. En usko että olis sinkittynä alkanu vielä ruostetta puskemaan...

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 11.5.2008 14:04

Kaikki mk4:t on sinkityllä korilla. Ja kyllä se sinkitty peltikin ruostuu. Reikiä ei tosin tule ihan niin helpolla, kuin perus sinkittömään koriin, mutta pintaruostekukkia/hapettumia tulee kyllä, jos on esimerkiksi kiven/nastaniskuja.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.5.2008 13:07

Merkkiliike n. 650 €.

Peltikorjaamo Savela / automaalaamo Veijo Lodvonen yhteistyönä tekisivät johonkin 350 €.

Onko noista liikkeistä mitään kerrottavaa? Olen ymmärtänyt että ainakin jossain vaiheessa Savela on ollut vakuutusyhtiöiden korjaamona?

AL
-
Viestit: 47
Liittynyt: 22.8.2006 22:45

ViestiKirjoittaja AL » 14.5.2008 14:32

Savelasta en tiedä,mutta Lodvonen on ainakin automaalareista yksi Hämeenlinnan parhaista. Iittalassa on Vainion maalaamo,jolla myös hyvä maine. Siitä en tiedä missä teettää peltityöt vai tekeekö itse.

Uskoisin kuitenkin,että tuo mainitsemasi Savela/Lodvonen kombo on onnistunut ratkaisu. Itse veisin tuonne,koska hintaero aika merkittävä verrattuna merkkiliikkeeseen. Työnjälki on kuitenkin sama ellei parempi tuolla Savela/Lodvosella.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.5.2008 14:36

Hämeenlinnan Laakkonen maalauttaa Iittalassa jollain jonka nimeä en painanut mieleeni.

Vähän jäi kaivelemaan kun kustannusarviossa oli siirto maalaamoon 84 €...

Omistaja löysi vakuutuslaput ja saattaa hyvinkin olla että laitetaan Laakkosella vakuutuksen piikkiin, mutta odotellaan vielä lisätietoa.
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 14.5.2008 18:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 14.5.2008 17:44

Savelassa tekevät kyllä omien kokemuksien perusteella hyvää työtä. Iittalassa se Vainio tekee erittäin hyvää jälkeä ja maalaa PPG:n laatumaaleilla. Jos on itse mahdollista hoitaa kuljetus vaikka ajamalla kuivana päivänä niin säästää sievoisen summan.

AL
-
Viestit: 47
Liittynyt: 22.8.2006 22:45

ViestiKirjoittaja AL » 14.5.2008 19:12

Niin tuo unohtuikin eli laakkonen teetättää työn muualla ja ylimääräisenä välikätenä ottaa omansa pois. Jos laakkosen työ tehdään Vainiolla? ja haluat laittaa vakuutuksen piikkiin niin siinä ratkaisu. Kaiken lisäksi saa sen marmoritiskin kuitin.

Molemmissä ratkaisuissa on hyviä ja huonoja puolia, omasta pussista versus vakuutuksen piikkiin.

teukka_
-
Viestit: 67
Liittynyt: 9.9.2003 11:50

ViestiKirjoittaja teukka_ » 17.4.2009 12:50

Jatketaanpa aihetta sivuten:

Minkä valmistajan kiveniskusuojalla Boran helma kannattaisi käsitellä että lopputulos olisi alkuperäisen kaltainen?

Eli kynnyksen etupäässä oli vähän jälkiä jotka on korjattu ja pinta on pohjamaalattu. Seuraavaksi korjatulle alueelle pitäisi vetää kiveniskusuoja ennen pohjamaalia ja pintamaalia. Koko kynnys oli tarkoitus maalata yli, mutta kiveniskusuoja oli tarkoitus laittaa vain korjatulle alueelle. Millä aineella kynnykseen saisi alkuperäisen kaltaisen muutaman millin paksuisen elastisen pinnan josta ei erottaisi uuden ja vanhan pinnan eroa? Vai onko järkevintä vain vetää uusi kiveniskusuoja koko kynnykseen?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa