Uskaltaako Eibachin jouset lyhentää?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jätti-potti
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.3.2008 11:58

Uskaltaako Eibachin jouset lyhentää?

ViestiKirjoittaja jätti-potti » 16.3.2008 12:22

Tuli tilattua, ostettua ja asennettua tij-powerilta Eibach Pro-system -30mm alustasarja Ventolle (1997 1.8i 55 kW).

Ongelmana on se että keula ei laskettu kuin muutama milli, ja takana auto laski noin 35mm. Jouset ja iskarit ovat oikeat (kaikki numerot tarkistettu pari kertaa), alusta on oikein asennettu, kaikki siis on kunnossa paitsi että etujouset ei sovi minun autolle. Tij-powerilta sain vastaukseksi että tämä on yleinen ongelma volkkareilla.

Kysymys siis; uskaltaako etujouset lyhentää vaikka laikalla, tai meneekö samalla ajomukavuus ja ajoturvallisuus?

Kuvia keulivasta ventosta:

http://aycu24.webshots.com/image/48223/ ... 836_rs.jpg
http://aycu33.webshots.com/image/46872/ ... 970_rs.jpg
http://aycu09.webshots.com/image/48368/ ... 929_rs.jpg

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 16.3.2008 12:38

Autohan näyttää olevan "vatupassissa" nyt, edessä kaari vaan menee korkeemmalta kuin takana niin tulee tuollanen "keuliva" mielikuva.
Eikös tuohon Ventoon mahda saada niitä madaltavia jousilautasia, sillä keulaa ainakin saa pikkasen alaspäin ilman että jousen ominaisuudet kärsii.

jätti-potti
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.3.2008 11:58

ViestiKirjoittaja jätti-potti » 16.3.2008 17:07

Onko noi madaltavat jousilautaset muuten lailliset? Tai voiko katsastuksessa tulla ongelmia?

Antti_L
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.10.2004 18:50

ViestiKirjoittaja Antti_L » 16.3.2008 18:25

Laillisuudesta en tiiä mitään mutta ei mulle ainakaan katsastuksessa sanottu mitään madaltavista jousilautasista. Mistä ne voi tietää millaset jousilautaset on jos ei puhu niistä mitään. :) Ne kyllä autto tohon keulimiseen mun ventossa mutta se ei kyllä keulinu läheskää noin pahasti.

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 17.3.2008 18:34

On ne madaltavat jousilautaset laillisemmat kun rälläkkä madallus.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 17.3.2008 20:21

Tietenkin madaltavat jousilautaset on laillisia kunhan ei madalla yli 51mm ja maavara on 80mm tai yli eikä auto osu maahan jos toisen puolen renkaat tyhjenee kokonaan.. (olikos muita ehtoja?)

jätti-potti
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.3.2008 11:58

ViestiKirjoittaja jätti-potti » 17.3.2008 22:42

Oli sen verran harvinaiset/kalliit noi lautaset että niitä en enää viitis hankkia.

Nyt on kuitenkin jousien vaihto tulossa, taitaa olla fiksuin tapa saada keula laskettua, laikka-viritys ja lautasten vaihto vaikuttaa olevan kuitenkin huonoja ratkaisuja.

Kysymys; uskaltaisko ostaa ja kokeilla -60mm etujousilla? Jos -60mm jouset jotka ovat tarkoitettu painavammalle autolle (etuakselipaino), niin eikökän ne sitten minun tapauksessa madaltaisi n. 30mm? Kun -30mm jouset ei madaltanut ollenkaan. Olenko väärässä?

Oli mielessä että vaihtaisin pelkästään etujouset ja antaisin takajouset olla.

Ideoita, mielipiteitä? Kiitos etukäteen!

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.3.2008 23:04

kalliit? et kai vaan sekoittanu yläpään laakereihin?

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 17.3.2008 23:09

Mikäs siinä rälläkkä-madalluksessa on laitonta? :)

jätti-potti
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.3.2008 11:58

ViestiKirjoittaja jätti-potti » 17.3.2008 23:15

Tammisaaresta ei saa ollenkaan niitä lautasia, ja se tulisi melko kalliikski tilata niitä saksasta. ei ne kalliit ollut, jotan 40€ ehkä. http://www.bonrath.com/d/dgo.htm

Laikkaviritys ei ehkä ole laitonta, mutta tähän asti useimmat ovat neuvoneet olla jousia lyhentämättä. Varmaan toimisi, mutta kuitenkin parempi vaihtaa jouset.

Ei toi 40€ ole kovin kallista, muuta kuitenkin niin se ei riitäis se 15mm lasku, joten uudet jouset on kuitenkin pakko hankkia. Ja uudet jouset saisin tij-powerilta alennuksella.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.3.2008 23:18

juuh... itse laitoin eibachin jousisatsin alle reilu vuosi sitten ja kakkis oli kaariin katottuna edestä n.2senttiä korkeammalla ku takapää mutta auto oli silti vaaterissa... nytten painuu takarenkaat noin sentin verran kaarien sisälle ja eestä kaarien tasalle niin näyttää olevan aika vaaterissa.

edit: siis nykyään alustan virkaa hoitaa fk:n k-säädettävä alusta. ja takakontissa noin 40-50 kiloa lyijyä että tipahti :D

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 18.3.2008 15:10

En kyllä suosittele jousien katkaisua...

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 18.3.2008 16:45

On laitonta muokata itse alustan osia (tukivarsia, iskunvaimentimia, jousia) hitsaamalla tai leikkaamalla. Tai sitten ei pidä jäädä kiinni :)

jsr85
-
Viestit: 171
Liittynyt: 1.2.2005 11:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja jsr85 » 18.3.2008 17:30

Madaltavista jousilautasista ei ollu ainakaan mun ventossa mitään hyötyä. En ole laikkamadalluksen kannalla. Suosittelen ostaa esim. -50/30mm vogtlandilta, laadukkat ja edulliset jouset.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 18.3.2008 17:33

Sitä just mietinki, et iten siitä voi kiinni jäädä?? Tietenki inssin kiinnostus herää jos pätkäsee niin paljon, että jousi pääsee löysälle ku auton nostaa ilmaan!

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.3.2008 19:15

tuo tieto on väärä ettei saisi rälläköidä... nimittäin vuosimallista kiinni... tiedän tapauksia jotka ovat kysyneet että saako rälläköidä jos asiallisesti tekee niin katastusinssi on antanu luvan.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 18.3.2008 19:29

Jotku neropatit ku lyhentelee niitä jousiaan, niin tempasee monta kierrosta pois niin siinäpä katsarit onki sitten ihmeissään.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.3.2008 20:04

no noita rälläköintejä tekee lippalakki ja dimexi kansa :D mutta tietenki järki käteen...

edit: ei sit herneitä nokkaan

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 18.3.2008 20:23

Jousia saa järjen rajoissa lyhentää, eli niiden tulee asetua alkuperäiseen asentoonsa alkuperäisille paikoilleen. Niiden tulee myös pysyä tukevasti paikoillaan, kun autoa nostetaan.

On noita tullut rälläköityä, eikä niistä ainakaan huonommat tule kuin huonoista madallusjousista. ;)

Ite kun tekee saa mieleiset kerralla, ei vaivaa nämä joutavat keulimiset. Kierros - puoltoista jousesta vek---->naista saa jotta livettää.

Eikä oo Dimeksin asua, eikä lippistäkään. :D

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.3.2008 20:42

tarkotinki dimexi ja lippalakki kansalla juurikin näitä jotka laikkaa jousia ilman järjen häiventä

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 18.3.2008 20:50

Juujuu, ymmärsin kyllä, ja huumorilla suhtaudun asiaan itsekin. Laillista estettä jousien lyhentämiselle ei siis ole, sitä tässä ajoin takaa. :)

Monet rälläkkäjouset on leimalla käytetty, eikä tule edes huomautuksia "alustasta ja vuosimallirajoista", kuten räikeänvärisillä vietereillä leimalla käydessä.

Tottakai jotkut Eibachit ovat paremmat jouset kuin Gern-madallusjouset, en minä sitä sano, mutta paremmin kestää budjetissa, kun vetelee jousista pois siivuja itse. Tällä puulaakitasolla kun ei ole niillä kierrosajoilla niin mahdottoman suurta merkitystä, mutta auton etunojalla ja ulkonäollä sen sijaan on. :D

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 18.3.2008 20:53

Monet rälläkkäjouset on leimalla käytetty, eikä tule edes huomautuksia "alustasta ja vuosimallirajoista", kuten räikeänvärisillä vietereillä leimalla käydessä.

Tuossa on kanssa hyvä porsaanreikä säädöksissä. Laitat uudet, kys. automalliin tarkoitetut vieterit alle ja inssi oikein riemastuu, kun taas naapurin pekka tulee laikkamadalletulla ruoskalla konttorille ja inssi ei sano mitään...

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.3.2008 20:59

kilpijoki sanoi oikein... ei mene nallekarkit tasan :D

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 18.3.2008 21:17

Itte otin kaksi kierrettä pois Kw:n -40mm sarjan etujousista. Katkaisin jouset siltä tiheeltä kohdalta, joten ehkä n. 20mm tipahti rälläköinnin ansiosta toi keula. Auto on muutoskatsastettukin näillä rälläkkä jousilla...

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 18.3.2008 21:37

Kilpijoki sanoi asian juuri kuten se on. Ei lisättävää. :)

(Eikä Gerniltä saa sitäpaitsi edes tüv-lappuja) :(

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 18.3.2008 21:39

En lähtisi rälläköimään, ellei halua autostaan pomppulautaa.

Esim FK:lta löytyy madaltavat jousilautaset 30€ /pari, joita kannattaisi kokeilla tai sitten vaihtaa koko jousisarja.

upi384
-
Viestit: 42
Liittynyt: 28.1.2008 20:50

ViestiKirjoittaja upi384 » 18.3.2008 22:37

Kuinkahan tuo eibachin pro-kit laskee 3bg:tä?
Jääkö keulimaan? Kokemuksia?
Olis kyseiset jouset hankittuna...

Ilexi
-
Viestit: 209
Liittynyt: 27.8.2007 22:30

ViestiKirjoittaja Ilexi » 19.3.2008 14:03

AKE:n sivuilta:

Hyväksyttävät madalluskeinot
EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa au-tomalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen an-tamia ohjeita. Autoon voidaan hyväksyä muutossarja, joka rajoittaa sallittua akselimassaa. Sallittujen akselimassojen summan tulee olla vähintään suurim-man sallitun kokonaismassan suuruinen. TÜV:n hyväksymiin jousiin on aina merkitty hyväksyntänumero. Valmistajan alkuperäisissä jousissa saattaa tun-nistamista varten olla väri- tai muita merkintöjä.

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihta-malla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.

Eli tämän mukaan jos auto ei ole EY-tyyppihyväksytty niin saa madaltaa jousia leikkaamalla, mutta jos auto on EY-tyyppihyväksytty niin ei saa madaltaa kun madallusjousisarjalla tai madallussarjalla joka on tarkoitettu kyseiseen autoon. En sitten tiedä mitkä autot ovat EY-tyyppihyväksyttyjä ja mitkä eivät. Tyyppihyväksynnän merkintä ilmeisesti löytyy näissä vag kulkineissa konetilasta löytyvästä tarrasta.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.3.2008 14:08

Mahtaisko kyseinen hyväksyntä olla -97 mallisissa ja siitä eteenpäin?

Tuttu tuo harrastuksena japanista autoja ja keskittyy pääasiassa -96 ja vanhempiin koska niistä ei vaadita täällä jotain e(?)-hyväksyntää...

jätti-potti
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.3.2008 11:58

ViestiKirjoittaja jätti-potti » 20.3.2008 0:22

Hetki sitten tuli tilattua Eibachin sportline sarja, joka _pitäisi_ 950kg alkselimassalla madaltaa 45-50mm edessä. Jos pidetään peukut niin saadaan ehkä auto kuntoon, jos ei niin jouset myyntiin ja uudet taas tilaukseen.

Mitäs luulette, kun pro-kit takajouset madaltaa 30mm (todellisuudessa 35mm, minun tapauksessa siis) ja on tarkoitettu 820kg akselimassalle, niin kun sportlinen jouset madaltaa specsien mukaan 30-35mm mutta ovat tarkoitetut 840kg akselille - kumpi madaltaa vähemmän?

Semmoinen seikka kans takaraivossa että käytössä olleet jouset olisivat helpommat myydä jos olisi koko prokit-sarja, eikä pro-kit etujouset ja sportline takajouset.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa