Uskaltaako Eibachin jouset lyhentää?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 16.3.2008 11:58
Uskaltaako Eibachin jouset lyhentää?
Tuli tilattua, ostettua ja asennettua tij-powerilta Eibach Pro-system -30mm alustasarja Ventolle (1997 1.8i 55 kW).
Ongelmana on se että keula ei laskettu kuin muutama milli, ja takana auto laski noin 35mm. Jouset ja iskarit ovat oikeat (kaikki numerot tarkistettu pari kertaa), alusta on oikein asennettu, kaikki siis on kunnossa paitsi että etujouset ei sovi minun autolle. Tij-powerilta sain vastaukseksi että tämä on yleinen ongelma volkkareilla.
Kysymys siis; uskaltaako etujouset lyhentää vaikka laikalla, tai meneekö samalla ajomukavuus ja ajoturvallisuus?
Kuvia keulivasta ventosta:
http://aycu24.webshots.com/image/48223/ ... 836_rs.jpg
http://aycu33.webshots.com/image/46872/ ... 970_rs.jpg
http://aycu09.webshots.com/image/48368/ ... 929_rs.jpg
Ongelmana on se että keula ei laskettu kuin muutama milli, ja takana auto laski noin 35mm. Jouset ja iskarit ovat oikeat (kaikki numerot tarkistettu pari kertaa), alusta on oikein asennettu, kaikki siis on kunnossa paitsi että etujouset ei sovi minun autolle. Tij-powerilta sain vastaukseksi että tämä on yleinen ongelma volkkareilla.
Kysymys siis; uskaltaako etujouset lyhentää vaikka laikalla, tai meneekö samalla ajomukavuus ja ajoturvallisuus?
Kuvia keulivasta ventosta:
http://aycu24.webshots.com/image/48223/ ... 836_rs.jpg
http://aycu33.webshots.com/image/46872/ ... 970_rs.jpg
http://aycu09.webshots.com/image/48368/ ... 929_rs.jpg
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 16.3.2008 11:58
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 16.3.2008 11:58
Oli sen verran harvinaiset/kalliit noi lautaset että niitä en enää viitis hankkia.
Nyt on kuitenkin jousien vaihto tulossa, taitaa olla fiksuin tapa saada keula laskettua, laikka-viritys ja lautasten vaihto vaikuttaa olevan kuitenkin huonoja ratkaisuja.
Kysymys; uskaltaisko ostaa ja kokeilla -60mm etujousilla? Jos -60mm jouset jotka ovat tarkoitettu painavammalle autolle (etuakselipaino), niin eikökän ne sitten minun tapauksessa madaltaisi n. 30mm? Kun -30mm jouset ei madaltanut ollenkaan. Olenko väärässä?
Oli mielessä että vaihtaisin pelkästään etujouset ja antaisin takajouset olla.
Ideoita, mielipiteitä? Kiitos etukäteen!
Nyt on kuitenkin jousien vaihto tulossa, taitaa olla fiksuin tapa saada keula laskettua, laikka-viritys ja lautasten vaihto vaikuttaa olevan kuitenkin huonoja ratkaisuja.
Kysymys; uskaltaisko ostaa ja kokeilla -60mm etujousilla? Jos -60mm jouset jotka ovat tarkoitettu painavammalle autolle (etuakselipaino), niin eikökän ne sitten minun tapauksessa madaltaisi n. 30mm? Kun -30mm jouset ei madaltanut ollenkaan. Olenko väärässä?
Oli mielessä että vaihtaisin pelkästään etujouset ja antaisin takajouset olla.
Ideoita, mielipiteitä? Kiitos etukäteen!
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 16.3.2008 11:58
Tammisaaresta ei saa ollenkaan niitä lautasia, ja se tulisi melko kalliikski tilata niitä saksasta. ei ne kalliit ollut, jotan 40€ ehkä. http://www.bonrath.com/d/dgo.htm
Laikkaviritys ei ehkä ole laitonta, mutta tähän asti useimmat ovat neuvoneet olla jousia lyhentämättä. Varmaan toimisi, mutta kuitenkin parempi vaihtaa jouset.
Ei toi 40€ ole kovin kallista, muuta kuitenkin niin se ei riitäis se 15mm lasku, joten uudet jouset on kuitenkin pakko hankkia. Ja uudet jouset saisin tij-powerilta alennuksella.
Laikkaviritys ei ehkä ole laitonta, mutta tähän asti useimmat ovat neuvoneet olla jousia lyhentämättä. Varmaan toimisi, mutta kuitenkin parempi vaihtaa jouset.
Ei toi 40€ ole kovin kallista, muuta kuitenkin niin se ei riitäis se 15mm lasku, joten uudet jouset on kuitenkin pakko hankkia. Ja uudet jouset saisin tij-powerilta alennuksella.
juuh... itse laitoin eibachin jousisatsin alle reilu vuosi sitten ja kakkis oli kaariin katottuna edestä n.2senttiä korkeammalla ku takapää mutta auto oli silti vaaterissa... nytten painuu takarenkaat noin sentin verran kaarien sisälle ja eestä kaarien tasalle niin näyttää olevan aika vaaterissa.
edit: siis nykyään alustan virkaa hoitaa fk:n k-säädettävä alusta. ja takakontissa noin 40-50 kiloa lyijyä että tipahti :D
edit: siis nykyään alustan virkaa hoitaa fk:n k-säädettävä alusta. ja takakontissa noin 40-50 kiloa lyijyä että tipahti :D
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Jousia saa järjen rajoissa lyhentää, eli niiden tulee asetua alkuperäiseen asentoonsa alkuperäisille paikoilleen. Niiden tulee myös pysyä tukevasti paikoillaan, kun autoa nostetaan.
On noita tullut rälläköityä, eikä niistä ainakaan huonommat tule kuin huonoista madallusjousista. ;)
Ite kun tekee saa mieleiset kerralla, ei vaivaa nämä joutavat keulimiset. Kierros - puoltoista jousesta vek---->naista saa jotta livettää.
Eikä oo Dimeksin asua, eikä lippistäkään. :D
On noita tullut rälläköityä, eikä niistä ainakaan huonommat tule kuin huonoista madallusjousista. ;)
Ite kun tekee saa mieleiset kerralla, ei vaivaa nämä joutavat keulimiset. Kierros - puoltoista jousesta vek---->naista saa jotta livettää.
Eikä oo Dimeksin asua, eikä lippistäkään. :D
Juujuu, ymmärsin kyllä, ja huumorilla suhtaudun asiaan itsekin. Laillista estettä jousien lyhentämiselle ei siis ole, sitä tässä ajoin takaa. :)
Monet rälläkkäjouset on leimalla käytetty, eikä tule edes huomautuksia "alustasta ja vuosimallirajoista", kuten räikeänvärisillä vietereillä leimalla käydessä.
Tottakai jotkut Eibachit ovat paremmat jouset kuin Gern-madallusjouset, en minä sitä sano, mutta paremmin kestää budjetissa, kun vetelee jousista pois siivuja itse. Tällä puulaakitasolla kun ei ole niillä kierrosajoilla niin mahdottoman suurta merkitystä, mutta auton etunojalla ja ulkonäollä sen sijaan on. :D
Monet rälläkkäjouset on leimalla käytetty, eikä tule edes huomautuksia "alustasta ja vuosimallirajoista", kuten räikeänvärisillä vietereillä leimalla käydessä.
Tottakai jotkut Eibachit ovat paremmat jouset kuin Gern-madallusjouset, en minä sitä sano, mutta paremmin kestää budjetissa, kun vetelee jousista pois siivuja itse. Tällä puulaakitasolla kun ei ole niillä kierrosajoilla niin mahdottoman suurta merkitystä, mutta auton etunojalla ja ulkonäollä sen sijaan on. :D
Monet rälläkkäjouset on leimalla käytetty, eikä tule edes huomautuksia "alustasta ja vuosimallirajoista", kuten räikeänvärisillä vietereillä leimalla käydessä.
Tuossa on kanssa hyvä porsaanreikä säädöksissä. Laitat uudet, kys. automalliin tarkoitetut vieterit alle ja inssi oikein riemastuu, kun taas naapurin pekka tulee laikkamadalletulla ruoskalla konttorille ja inssi ei sano mitään...
AKE:n sivuilta:
Hyväksyttävät madalluskeinot
EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa au-tomalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen an-tamia ohjeita. Autoon voidaan hyväksyä muutossarja, joka rajoittaa sallittua akselimassaa. Sallittujen akselimassojen summan tulee olla vähintään suurim-man sallitun kokonaismassan suuruinen. TÜV:n hyväksymiin jousiin on aina merkitty hyväksyntänumero. Valmistajan alkuperäisissä jousissa saattaa tun-nistamista varten olla väri- tai muita merkintöjä.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihta-malla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.
Eli tämän mukaan jos auto ei ole EY-tyyppihyväksytty niin saa madaltaa jousia leikkaamalla, mutta jos auto on EY-tyyppihyväksytty niin ei saa madaltaa kun madallusjousisarjalla tai madallussarjalla joka on tarkoitettu kyseiseen autoon. En sitten tiedä mitkä autot ovat EY-tyyppihyväksyttyjä ja mitkä eivät. Tyyppihyväksynnän merkintä ilmeisesti löytyy näissä vag kulkineissa konetilasta löytyvästä tarrasta.
Hyväksyttävät madalluskeinot
EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa au-tomalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen. Tällöin on noudatettava auton tai madallusosien valmistajan taikka tutkimuslaitoksen an-tamia ohjeita. Autoon voidaan hyväksyä muutossarja, joka rajoittaa sallittua akselimassaa. Sallittujen akselimassojen summan tulee olla vähintään suurim-man sallitun kokonaismassan suuruinen. TÜV:n hyväksymiin jousiin on aina merkitty hyväksyntänumero. Valmistajan alkuperäisissä jousissa saattaa tun-nistamista varten olla väri- tai muita merkintöjä.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihta-malla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä.
Eli tämän mukaan jos auto ei ole EY-tyyppihyväksytty niin saa madaltaa jousia leikkaamalla, mutta jos auto on EY-tyyppihyväksytty niin ei saa madaltaa kun madallusjousisarjalla tai madallussarjalla joka on tarkoitettu kyseiseen autoon. En sitten tiedä mitkä autot ovat EY-tyyppihyväksyttyjä ja mitkä eivät. Tyyppihyväksynnän merkintä ilmeisesti löytyy näissä vag kulkineissa konetilasta löytyvästä tarrasta.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 5
- Liittynyt: 16.3.2008 11:58
Hetki sitten tuli tilattua Eibachin sportline sarja, joka _pitäisi_ 950kg alkselimassalla madaltaa 45-50mm edessä. Jos pidetään peukut niin saadaan ehkä auto kuntoon, jos ei niin jouset myyntiin ja uudet taas tilaukseen.
Mitäs luulette, kun pro-kit takajouset madaltaa 30mm (todellisuudessa 35mm, minun tapauksessa siis) ja on tarkoitettu 820kg akselimassalle, niin kun sportlinen jouset madaltaa specsien mukaan 30-35mm mutta ovat tarkoitetut 840kg akselille - kumpi madaltaa vähemmän?
Semmoinen seikka kans takaraivossa että käytössä olleet jouset olisivat helpommat myydä jos olisi koko prokit-sarja, eikä pro-kit etujouset ja sportline takajouset.
Mitäs luulette, kun pro-kit takajouset madaltaa 30mm (todellisuudessa 35mm, minun tapauksessa siis) ja on tarkoitettu 820kg akselimassalle, niin kun sportlinen jouset madaltaa specsien mukaan 30-35mm mutta ovat tarkoitetut 840kg akselille - kumpi madaltaa vähemmän?
Semmoinen seikka kans takaraivossa että käytössä olleet jouset olisivat helpommat myydä jos olisi koko prokit-sarja, eikä pro-kit etujouset ja sportline takajouset.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa