Golf III ja satunnainen käynnistysongelma

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Multivalve
-
Viestit: 191
Liittynyt: 31.1.2008 18:17

Golf III ja satunnainen käynnistysongelma

ViestiKirjoittaja Multivalve » 31.1.2008 18:33

Auto on vuoden -95 Golf 1.8.

Kärryssä esiintyy omituinen vika joka on lisäksi satunnainen.
Eli toisinaan käy niin että auto käynnistyy vain noin sekunniksi ja sammuu. Kun vika ilmenee niin tämä toistuu monta kertaa. Muutaman hetken päästä kun kokeilee niin saattaa käynnistyä taas normaalisti.
Koneen lämmöllä ei ole merkitystä.

Oma pähkäilyni on tuottanut muutamia vaihtoehtoja:

1. Viallinen avain.
Auto ei tunnista avaimen sirua ja käynnistyksenesto estää käynnistymisen.
Mutta kun sama toistuu molemmilla avaimilla ja kuitenkin edes hörähtää niin tuskin tämä on syynä.

2. Kampiakselin asennontunnistin.
Moottorinohjausyksikkö ei saa pyörintätietoa eikä siksi syötä bensapumpulle virtaa. Moottori kuitenkin hörähtää koska virran kytkeminen on jo käyttänyt bensapumppua hetken ja putkistossa on esipaine jolla käy sen sekunnin.
Miksi sitten ei tule pyörintätietoa? Viallinen anturi mutta toimii kuitenkin joskus?

3. Bensapumpun rele.
Ensinnäkin, onko bensapumpun rele kaksikärkinen?
Ensimmäiset kärjet kytkeytyvät hetkeksi kun virta kytketään (tekee esipaineen) ja toiset kärjet vasta sitten kun moottori pyörii. Nämä siis vain olettamuksia koska en tekniikkaa niin tarkasti tunne.
Jos näin olisi niin olisiko releen kakkoskärjet ehtoolla ja siksi joskus toimii ja joskus ei. Tai voihan joku kosketushäiriö olla muuallakin.
Mistä tuo rele löytyy?


Mikäs nyt olisi paras arvaus ja miten vikaa voisi lähteä tutkimaan?
Satunnaisuus tekee hommasta erittäin veemäistä.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 31.1.2008 18:58

Hieman mutua, mutta tuossa ei ole mielestäni kampiakselin asentotunnistinta, sen tavallaan korjaa/korvaa hall-anturi virranjakajassa.

Tämä sama hall-anturi ohjaa myös polttoainepumpun relettä. Tämä rele löytyy sulakkeiden yläpuolelta, muistaakseni paikasta nro.12

Tuolta löytyy tietoa tuosta releestä :
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=45 ... ht=#458479

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 31.1.2008 20:56

Veikkaan Hall-anturia tai virtalukon pohjaa.

Multivalve
-
Viestit: 191
Liittynyt: 31.1.2008 18:17

ViestiKirjoittaja Multivalve » 31.1.2008 21:14

Hieman mutua, mutta tuossa ei ole mielestäni kampiakselin asentotunnistinta, sen tavallaan korjaa/korvaa hall-anturi virranjakajassa.

Ok, sinänsä ihan sama mistä pyörimistieto tulee.

Tämä rele löytyy sulakkeiden yläpuolelta, muistaakseni paikasta nro.12

Katsellaan sieltä. Liekö mitään tapaa todeta releen toimivuus varsinkin kun vika on satunnainen.
Onko releen sisäisestä kytkennästä mitään tietoa vai onko jopa painettu releen kylkeen?


Veikkaan Hall-anturia tai virtalukon pohjaa.

Tarkoitatko virranjakajassa olevaa vai onko tuossa sittenkin kampiakselin asennontunnistin?
Jos virranjakajassa niin samahan ohjaa myös sytytystä eli ei kävisi edes sitä sekuntia jos vika on siinä.
Myös virtalukon pohja hieman epäilyttää sillä virrat pysyy päällä ja se sekunnin käyntiaika on täysin vakio.
Tosin onhan noita hämäriä virtalukon pohjasta johtuvia vikoja tullut nähtyä ennenkin.


Mitä ilmeisimmin ongelma johtuu siitä että bensapumppu ei aina käynnisty kun kone käynnistyy.
Kun virrat laittaa päälle niin pumppu surahtaa ja tekee esipaineen jolla lähtee käyntiin sekunniksi pariksi.
Tämän jälkeen moottorinohjausyksikkö saa pyörintätiedon (kampiakselilta tai v-jakajasta) ja käynnistää bensapumpun. Nyt käy siis toisinaan niin että pumppu ei lähdekään käyntiin (ei todettu satavarmasti mutta luultavaa).

Nyt pitäisi vaan selvittä missä kohtaa homma prakaa ja miksi vain silloin tällöin. Vikaa on vähän huono paikallistaa silloin kun sitä ei ole olemassa. Ja marketin pihassa kun vika ilmaantuu niin ei ole kaikkia mittaus-/korjausvermeitä mukana.

artturi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 1.2.2008 10:38

ViestiKirjoittaja artturi » 1.2.2008 10:43

Aivan samanlainen käynnistymisongelma täälläkin. Kulkineena on -97 gti 8v.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 1.2.2008 11:16

Jos siinä on volkkarin oma ajonesto ni ääni sille.
Sehän tekee juurikin tuon että auto käynnistyy hetkeks mut sitten sammuu.
Koita ottaa ne muovit pois siitä ratin takaa ja sitte vähä heiluttelet sitä ajoneston tunnistinta . Se on sellainen tumma rinkula siinä virtalukon ympärillä.

Multivalve
-
Viestit: 191
Liittynyt: 31.1.2008 18:17

ViestiKirjoittaja Multivalve » 1.2.2008 11:32

Pientä päivitystä tilanteeseen.

Aamulla töihin tullessani kävin matkan varrella merkkiliikkeessä asiaa kyselemässä.
Huoltoneuvojan kanssa asiasta juttelin ja pian pari muutakin huoltoheppua kiinnostui asiasta ja niinpä meillä oli siellä muutaman henkilön palaveri pystyssä :)

Lautakunta päätti yksimielisesti että ajonestolaite estää auton käynnistymisen. Golfin ajonestolaite tekee juuri noin eli hörähtää vai sekunniksi ja sammuu.
Eli jostain syystä avainta ei tunnisteta autoon sopivaksi.

Vika on ilmennyt aina samalla avaimella mutta kun viimeksi oli tilanne päällä niin ei auttanut vaikka kokeili toisella avaimella.
Sain tähän kuitenkin hyvän selityksen:
Kun autoa yritetään käynnistää avaimella jota auto ei hyväksy, ajonestolaite "lukittuu" määräajaksi. Kun tämän lukitustilanteen ollessa päällä yritetään autoa käynnistää niin tuo aika kertautuu. Tämä selittää hyvin sen että selkeästi jonkin ajan kuluttua kaikki taas toimikin.

Nyt onkin sitten ongelmana selvittää miksi avainta ei tunnisteta.
Onko avaimen mikrosiru viallinen? Voiko mikrosiru ylipäänsä olla viallinen vain toisinaan? Tuskinpa.
Vai onko autossa oleva lukulaite viallinen? Vaiko kenties itse ajonestolaite?

Paskamaista etsiä vikaa silloin kun sitä ei ole.
Vika on ilmennyt kaksi kertaa viimeisen viikon aikana.

Pitänee ilmeisesti käyttää sitä avainta joka ei ole temppuillut mutta missä vaiheessa asian voi todeta ratkenneeksi jos vika ei ilmene.

Ikävä juttu siinäkin mielessä että kärry on hankittu perheen kakkosautoksi vaimon käyttöön mutta eukko ei suostu ajamaan sillä ennen kuin se on luotettava.

Näihin kuviin ja näihin tunnelmiin...

Edit: Tuo edellinen vastaus tuli tätä viestiä kirjoittaessani joten saattaa olla vähän päällekkäistä asiaa tässä.
Pitää tutkiskella sitä lukijaa josko jokin johto löysällä tms.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 1.2.2008 11:49

Muistaakseni se johto siinä tunnistimessa on kiinteä.
Mulle on vaa jostakin jäänyt sellaane muistikuva et noissa on ollu kontakti häiriöitä siinä mokkulan ja virtalukon välillä. Se rinkula on vain painettu siihen virtalukon ympärille.

mpesu
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 10.2.2008 20:20

golf III -95

ViestiKirjoittaja mpesu » 10.2.2008 20:35

Hei tietäjät!
Minun 95 vuoden kolmosGolffissa (kone 1,6) on vika joka kuulostaa täsmälleen tässä ketjussa kuvatulta. Eikös kuitenkin ole niin, ettei tämän vuosimallin rotiskossa vielä mitään käynnistyksenestoja ole? Onko vikaa sitten siis luontevaa lähteä jahtaamaan sieltä relepuolelta?

AGU
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.9.2003 20:28

ViestiKirjoittaja AGU » 10.2.2008 21:53

mpesu: Kyllä -95 mallisissa on jo käynnistyksenesto ja sinullakin lähes varrmasti vika siinä.

Multivalve: myös sinulla vika lähes varmasti käynnistykseneston johtosarjan liittimien kosketushäiriöissä. Tämäkin tyyppivika pitäisi kyllä olla tasan tarkkaan jokaisen VW korjaamon tiedossa. Uudemmassa johtosarjassa on kulltut liittimet hapettumisen estämiseksi. Ajoneston aivot on kojelaudan takana, suurin piirtein kaasujalan yläpuolella.

samiheikki
-
Viestit: 83
Liittynyt: 13.1.2006 8:35

ViestiKirjoittaja samiheikki » 3.9.2009 23:36

onkohan tähän ongelmaan löytynyt ratkaisu vai onko kärryt laitettu kiertoon?
-95 vento alkoi oireilla juuri samoin kuin yllä olevat. Nyt pitäis päättää mistä aloittaa etsintä. Ajattelin aloittaa helpoimmasta eli ajoneston liittimien tarkistamisesta/puhdistamisesta. Ikävä vaan korjata kun on niin satunnaista, ja tapahtuu aina vaimolle, tietysti.
Jos ei ajoneston puhdistus auta niin sitten on vaihdettava virtalukon pohja. Mahtaiskohan siihen löytyä kuvia ohjeeksi, ei nuo tekstit valaissut ihan täysin asiaa kun ei ole tullut tuota kohtaa autosta räplättyä?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.9.2009 9:58

Tuolla on hieman juttua kolmosgolffin virtalukon pohjan vaihdosta.

samiheikki
-
Viestit: 83
Liittynyt: 13.1.2006 8:35

ViestiKirjoittaja samiheikki » 6.9.2009 11:28

Kiitokset linkistä.
Ajoneston liittimet on nyt putsailtu ja renkulaa pyöritelty. Ei ole pariin päivään oireillut, toivottavasti ei aloitakkaan.

Ihan mielenkiinnosta, miten tuon ajoneston sais ohitettua?
Ilmeisesti estää bensapumpun toiminnan? Maako sieltä häviää, releeltä?
Vai olisko niin yksinkertainen että yhdistää ajonestonboksin tulevat tai lähtevät johdot?

Losse
-
Viestit: 6
Liittynyt: 13.8.2014 20:55

ViestiKirjoittaja Losse » 13.8.2014 21:05

Nostetaanpa ketju henkiin.

-95 golffin käynnistyksenesto alkanut temppuilemaan ja auto käynnistyy satunnaisesti. Vian ollessa päällä auto starttaa ja ottaa yhdet kierrokset, mutta sitten sammuu. Avainta ronklaamalla vika yleensä poistuu.

Olisiko ongelmaan mitään muuta ratkaisua kuin uusien osien hankkiminen? Tulee turhan kallis remontti ja autolle haikea huominen.

Pystyykö tätä ajoestoa ohittamaan?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 14.8.2014 8:05

Todennäköisesti ajonestosysteemin lukupuola temppuilee, itse muistaakseni romikselta hain 15€:lla toimivan.

Losse
-
Viestit: 6
Liittynyt: 13.8.2014 20:55

ViestiKirjoittaja Losse » 14.8.2014 14:14

Jos tuon lukupuolan vaihtaa, tarviiko avainta vaihtaa tai sirua ohjelmoida uudestaan? Kuinka monimutkainen homma on kyseessä?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 14.8.2014 15:33

ei pelkän lukupuolan vaihto vaadi mitään ohjelmointia.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 14.8.2014 16:35

Mittariston irroituksen vaatii eli vaihtanee vartissa suunnilleen. Olisko ratin ympärysmuovit kans pitänyt irroittaa.
Ja ei tarvi koodailuja.

Losse
-
Viestit: 6
Liittynyt: 13.8.2014 20:55

ViestiKirjoittaja Losse » 18.8.2014 20:33

Otin mittariston pois ja sieltä takaahan se boksi löytyi. Kokeilin toisella lukupuolalla, jossa tosin oli eri mallimerkki, mutta joka pienen muokkauksen jälkeen sujahti paikalleen. Auto ei kuitenkaan käynnistynyt ja loppujen lopuksi vanha puolakaan ei enää pelittänyt. Mielestäni sitä ei voi väärin sinne laittaa, jotenki tuntui että johto oli löysästi kiinni boksissa.

Mitähän sitä seuraavaksi?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 19.8.2014 5:22

Jos ei käynnisty ollenkaan, niin vika jossain muualla esim. virtalukonpohjassa.

Losse
-
Viestit: 6
Liittynyt: 13.8.2014 20:55

ViestiKirjoittaja Losse » 19.8.2014 16:17

Eli käynnistyy kyllä mutta vika samanlainen kuin aiemminkin. Eli antaa yhdet kierrokset ja sitten sammuu. Aiemmin käynnistyi kuitenkin pienen ronklauksen jälkeen. Nyt jäi vika päälle.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 19.8.2014 16:34

Uskaltaisin edelleen väittää että se on se lukupuola tai se mötikkä viallinen.
Itse laitoin Toledon lukupuolan joka on vastaava kun kolmosen.
Pitäskö etsiä sellainen joka siihen passaa oikeasti?

Mitä ne vikakoodit sanoo? Varmaankin "Engine Start Blocked by Immobilizer".
Samalla pystyy katsoo toimiiko se lukupuola vai ei Measuring blockeista.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 19.8.2014 16:40

Vois kokeilla toisella avaimellakin, jos löytyy.

Losse
-
Viestit: 6
Liittynyt: 13.8.2014 20:55

ViestiKirjoittaja Losse » 21.8.2014 20:24

No nyt vaihdoin virtalukon, avaimen ja ajonestoboksin puolineen. Vika pysyi samana. Eli antaa yhdet kierrokset ja sammuu.

Olisiko näiden asennuksessa pitänyt ottaa jotakin erityistä huomioon vai riittääkö että laittaa paikoilleen ja yhdistää piuhat, niinku tein?

Joko oon laittanut osat väärin tai sitten on mystinen vika. Ei osannu Pörhön mekaanikkokaan auttaa.

Toista avainta ei tosiaan löytynyt niin täytyi kokeilla tällaista.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 22.8.2014 3:47

Voishan sen vielä sopeuttaa. Samalla katsoo kooditkin.

Losse
-
Viestit: 6
Liittynyt: 13.8.2014 20:55

ViestiKirjoittaja Losse » 7.9.2014 10:42

Nyt sain Golfin pelittämään. Piti vaihtaa kaikki ajoneston osat. Luulin aluksi että mittariston takana oleva musta laatikko on ainoa, mutta itse yksikkö löytyikin konehuoneen puolelta. Noh, aina oppii uutta. Kiitos avusta.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 7.9.2014 13:27

Ei ole kyllä alkuperäisissä konehuoneen puolella mitään ajoneston kamppeita. Mistä tämä löytyi ja mikä on osanumero ?

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 8.9.2014 17:28

Tuusulassa on mulla on yks mk3 ajonestoboxi.
Myös avainkoodari löytyy sekä VCDS jolla opettaa immolle moottorinohjaus..

Tuo lossen tarkoittama o varmaan moottorinohjaus. Se pitää opettaa ajonestolaitteelle että alkavat toimimaan yhdessä.

poloboy
-
Viestit: 191
Liittynyt: 7.8.2003 14:04

ViestiKirjoittaja poloboy » 20.7.2015 7:59

Viikonloppuna minun -97 2.0 AGG Ventoon tuli vastaavanlainen käynnistysvika, eli starttaa muttei käynnisty. Tämä tuli ihan puun takaa, koska olin edellisenä päivänä ajanut 100 km ilman ongelmia. Tosin olin onnistunut jättämään valot päälle yön yli, joten akku oli tyhjentynyt. Laitoin akun lataukseen, ja muutaman tunnin jälkeen akussa oli niin paljon virtaa, että auto käynnistyi ilman ongelmia. Mutta kauppareissulla auto ei lähtenyt enää käyntiin, starttaa ja haisee bensalle, muttei käynnisty.Voiko kipinä hukkua noin vain? Kauppareissun jäljiltä moottori oli lämmin, joten siksi en epäile lämpöanturia. Vikakoodeja en saanut luettua useasta yrityksestä huolimatta. Auto on satunnaisesti nykinyt ajon aikana, mutta olen laittanut nykimisen öljypaineantureiden piikkiin. Mutta voisiko nykiminen johtua siitä, että puola tai hall-anturi on antautumassa? Käynnistykseneston vikaakaan en epäile, koska auto starttaa vain, eikä edes hörähdä.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 20.7.2015 8:02

Omien kokemusten perusteella puola antautuu kertalaakista, ainakin omien kolmosten kohdalla.

poloboy
-
Viestit: 191
Liittynyt: 7.8.2003 14:04

ViestiKirjoittaja poloboy » 20.7.2015 8:43

Ok, hyvä tietää. Onhan tuo nyt jaksanutkin 19 vuotta saman puolan varassa, joten,ehkä sen puolan voisi uusia ja kokeilla, että auttaako.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 82 vierailijaa