Aurauskulmat, kai ammattimies saa ne oikein madalletussakin?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Einari 2-koppa
-
Viestit: 22
Liittynyt: 5.11.2004 11:17

Aurauskulmat, kai ammattimies saa ne oikein madalletussakin?

ViestiKirjoittaja Einari 2-koppa » 10.11.2007 14:25

Kävinpähän taas aurauskulmia säädätämässä. Varsinaisena harrasteutonani on Alfa vuodelta -88. Siitä löytyy säätöjä vähän joka suuntaan, joten oletin, että 2-koppanen Golffi ei voi olla ylivoimainen haaste. Alfaa kun on pitänyt säädättää 5 kertaa ja kuudes on vielä tekemättä. Nyt osaan perusteet itsekin.

Asiaan, 2-koppa säädettiin, mutta vinoon vetää taas. Tein kaikki mitä mies voi tehdä. Vaihdatin joka helvetin kumipuslan etukäteen, jotta en saisi kuulla, että "ei vanhaan voi saada mitään suoraan". Lisäksi ilmoitin, että auto on hieman madallettu. Alla on joku Lip-merkkinen sarja alle neljän sentin madalluksella.

Jouduin maksamaan ekstraa camber-säädöistä, mikä oli naurettavaa, mutta en nauranut vaan maksoin. Kyselin niistä asentajalta kun työ oli valmis. Sain kuulla, että säätövaraa oli vanteen lähellä niin vähän, että jäi vähän negalle. Kysyin, että et sitten irrottanut noita kahta isoa pulttia iskunvaimentimen alaosan läheltä, jolla saa senttien heiton aikaan. Ei ollut huomannut.

Nyt menen tietysti reklamoimaan, sillä en laittanut 300 euroa 200 euron autoon sen takia, että haluan että auto vetää juuri sinne minne tie kallistuu. Suomessa ojaanpäin.

Kun reklamoin, saan 100-varmasti kuulla, että vika on alustasarjassa. Sattuisiko olemaan, että joku on saanut auton menemään suoraan alustasarjasta huolimatta?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 10.11.2007 14:52

no kyllä varmaan saa suoraan menemään... kato ny rengaspaineet viä ennenku viet :D pari mulla töis sen takia joutunu uusiks kattoo ja ollu kohdillaa mut paineissa vika

Arto S
-
Viestit: 793
Liittynyt: 29.4.2007 20:14

ViestiKirjoittaja Arto S » 10.11.2007 16:15

Minulla tuollainen kakkoskoppanen Golffi kulkee vähä minne sattuu kesäisin muttei puolla selvästi ojaan päin. Camper ym auraus ohjearvoihin, itselläni taisi sattua auraus nollaan viimeksi kun säädettii niin kyllähän tuo aika hyvin menee :)

jate2
-
Viestit: 91
Liittynyt: 19.2.2006 22:35

ViestiKirjoittaja jate2 » 10.11.2007 20:51

Jos on ammattimies, pitää saada kulmat kohdalleen. Sillä omaakin järkeä saa käyttää, eikä aina tarvi luottaa sokeasti koneen (mahdollisesti) antamiin ohjearvoihin.
Mutta tietysti vaatii kokemusta...
Kannattaa neuvotella sen henkilön kanssa joka tekee pyöränkulmien säädön, ja kertoa madalluksista jne.


Toissakesänä käytin G2.sta ohjauskulmien säädöissä kolmessa eri paikassa, yht. 6 kertaa. Ensimmäisessä paikassa yritettiin 3 kertaa, ei onnistunu, toisessa 2 kertaa. Syitä oli madallus, jossain väljää, epätasaisesti kuluneet renkaat (uudet), vialliset vanteet, väärä ET, väärä vanteen leveys, huono kolarikorjaus jne.
Tampereella, Euromaster Lakalaivassa onnistui. Asentaja oli käyttänyt omia aivojaan asiassa, ja sääti kulmat sopiviksi.
Ei haitannut -80mm madallus tai ET 15 vanteet, 225/35-15 renkaat.
Ei edes vedellyt tai pomppinut kulumisurista.
Joten voi sanoa että täydellisesti onnistunut työ, hintaa vain 68 euroa.

SL
-
Viestit: 45
Liittynyt: 11.1.2005 16:20

ViestiKirjoittaja SL » 10.11.2007 20:57

Harmillista tuommonen. Itse käytin juuri ventoa kulmien säädössä ja tuli kyllä kerralla kuntoon, alustana halpis maxton 60/40. Alustan laitoin jälkeen ratti oli suoraan ajaessa vasemmalle vinossa vaan nyt on niinkuin pitääkin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.11.2007 21:25

Mistäköhän se on camberia säätänyt jossei iskarin varren pulteista...

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 10.11.2007 22:59

Varmaan alapallonivelen pulteilla...

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 10.11.2007 23:18

Kesällä säädätin ohjauskulmat silloisesta kakkosgolffista paikallisella Vianorilla, siinä oli silloin edessä coiloverit ja takana jotkut -60mm palikat niin kyllähän se kohdilleen ne kulmat sai eikä mukissu sen kummempia. Ajossa muuten ok, mutta pikku vauhdissa meni ratti raskaammaksi sompailla (alla 195/50-15 pyörät) ja 55€ tuli työlle hintaa.

Vaihdoin sitten käytetyn (ehjän) hammastangon jostain tuohon nykyiseen, ja iskaritkin olleet irti mutta siltikin kulkee tosi hienosti ja tasaisesti eikä pahemmin vetele urissakaan, eikä 5000km aikana renkaat kuluneet juurikaan niin empä jaksa mennä säädättämään.

Einari 2-koppa
-
Viestit: 22
Liittynyt: 5.11.2004 11:17

ViestiKirjoittaja Einari 2-koppa » 11.11.2007 12:14

Joo, tuo omien aivojen käyttö on tullut havaittua puutteeksi monen aurauskulmakaverin työnkulussa. Esim. Euromasterilla on tietokoneohjelmassa Alfan 75-mallin kohdalla selvä virhe camberin säätöohjeessa. Oma ajattelu ei estänyt kahden "masterin" asentajia säätämästä camberia eteenpäin menevästä reaktiotangosta - joka siirtää rengasta eteen tai taaksepäin. Yritin sanoa, että ei taida olla nyt kaikki kunnossa kun ylätukivarren lävistävä iskari otti kiinni tukivarren reikään. Rengas oli siis 5 cm liian edessä, mutta jätkä vaan kiristi. Kahdessa edellisessä pajassa samaa tankoa oli säädetty, vaikka siitä oli konehuoneen puolelta kaikki kumit pelkkää mujua ja prikka, joka pitää paketin paikallaan (Alfan suunnittelun kukkasia) oli korkannut niin, että kun jarrutti, oli liike monta senttiä kunnon kolauksen kera. Vaatii kyllä ammattiataidon tuomia kylmiä hermoja säätää pari tuntia irti olevia palikoita ja tulostaa siitä hieno tietokoneliuska laskun yhteyteen.

Eiköhän tämän threadin tiedoilla voi mennä vaatimaan suoraan menevää työnjälkeä. Renkaina hurjat 155 leveät 13"-tuuumaiset ja paineet jossain 2,2 baarin kohdalla.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.11.2007 12:35

300 euroa
? Treen seudulla normaali kulmien säätöhinta kakkosgolfille on ollut 60e pinnassa.

Ja Camperhan tosiaan säädetään iskarin alapään pultteja löysäämällä, siksi kiinnityksessä on soikeat reiät. Kuulostaa todella avuttomalta touhulta tuo säätöyritys.

Ainakin madaltamaton G2 kulkee suoraan itsekin tehdyillä säädöillä (luotilanka ja pitkä linjari).

E: Eikun takaisin liikkeeseen ja pyytää korjaamaan jos eivät kerralla saaneet kuntoon, kyllä rahalle täytyy jotain vastinettakin saada.
Viimeksi muokannut SS, 11.11.2007 16:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 11.11.2007 14:58

Itse käytin Leonia säädätettävänä n.200km -35mm alustasarjan asennuksen jälkeen. Ihan pieniä säätöjä se kuulemma teki. Kaikki oli oikeastaa niinkuin pitikin eikä hintaa tullut kuin 60 tai 68€. Nyt en tarkemmin muista. Eikä tullu mistää camperin säädöstä lisähintaa.

Ja paikkana oli RS-Superhuolto. (Helsingissä, konalassa vihdintien vieressä Shellin yhteydessä.) Voin suositella.
e: tuon hinnan siis jouduin maksamaan "nelipyöräsuuntauksesta"
Viimeksi muokannut JUMA, 11.11.2007 21:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Juvonen
-
Viestit: 1693
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 11.11.2007 16:08

Joskus käytin Riihimäen vianorilla silloista kakkistani kulmien säädössä, autoa oli madallettu -60mm. Asentaja vähä kiukutteli että madallussarjan mukana olis voinu tulla sille sopivat arvot kulmille madallettuna, mutta lyötiin sitten koneen antamat kulmat ja kyllä se suoraan meni.

Ja niissä iskaritolpissakin on soikeet reiät että saa sitä camberia säädettyä vähä enemmä.

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 11.11.2007 18:56

Yleensä kun autoon on asennettu madallussarja, pitää kulmatkin säätää sporttialustaisen auton ohjearvoihin. Noiden arvojen löytäminen on tosiaan joskus vähän hankalaa, mutta niin se vaan kuuluis tehdä. Aika usein matalammassa autossa camber-kulma on isompi (negatiivinen), jolloin myös auraus vaikuttaa renkaan kulumiseen. Eli pelkästään ratin "suoruus" ei kerro koko totuutta. Enemmän madalletuissa ei camber-säätö aina riitä ohjearvoihin (esim. golf IV:ssa tulee liian iso negat. camber), jolloin aurausta pitää kääntää vähän haritukselle(siis ohjearvoihin nähden).

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 11.11.2007 20:24

Reilusti madallettuun kakkikseen jää taka-akselille liikaa aurausta ja campeeria. Tämän joutuu korjaamaan simmittämällä navan ja akselin välin.

On muuten aika hurjia hintoja tommoset yli 50e. jostain kakkiksen tjms. etupään aurauksista ja campeeri säädöstä. eriasia sitten kun joutuu kikkailee casterit ja taka-akselin kulkukulmat.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 11.11.2007 23:21

JUMA: Leonissahan ei ole muuta säädettävää kuin etuauraus.. Taka-akselissa ei ole virallisesti mitään säädettävää, ja edessä vain tuo auraus.. Takana voi kikkailla aurauksen kanssa, mutta tuolloin "säätyy" molemmat pyörät, ja edessä sama homma camberin kanssa..
Eli nelos golffin ym. mittaus ei hirveitä voi maksaakaan, tai sitten maksaa juuri tuosta asentajan pään käytöstä:)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 12.11.2007 11:55

Mä kävin viimekesänä säädättämässä ex-Corradon pyöränkulmia tossa tutun korjaamolla ja täytyy sanoa kyllä, että siellä oli esimerkillistä palvelua. Melko kohdalleen saatiin kaikki tarvittavat arvot, tuosta vähän yli 70mm madalluksesta ja leveistä ja pienellä et:llä olevista vanteista huolimatta. Aikaa meni alle tunti kaikkine pillillä lämmittelyineen (oli hieman raidetangon pään lukitteet jumissa).. Ja mikä tärkeintä, auto oli sen jälkeen ihan kuin eri auto ajaa. Kulki suoraan eikä vedellyt mihinkään päin, muuta kuin täyskaasulähetyksissä. ;) Hintakaan ei päätä huimannut, mutta jätettäköön se kertomatta tässävaiheessa, ettei jollakin tule suru puseroon. ;)

Ja vielä:
Reilusti madallettuun kakkikseen jää taka-akselille liikaa aurausta ja campeeria. Tämän joutuu korjaamaan simmittämällä navan ja akselin välin.


Voisin vähän väittää vastaan. Miten ihmeessä muka jäykällä taka-akselilla olevan auton pyöränkulmat voi muuttua madallettaessa? Muuttaako se akseli muotoaan madallettaessa, vai mitä ihmettä sille tapahtuu? ;)
Corradossa on tietääkseni täysin sama taka-akseli kuin esim 16V Golfissa ja ei mulla ainakaan muuttunut takapyörien kulmat mihinkään, vaikka oli se reilu 7cm tiputettu autoa..?

Einari 2-koppa
-
Viestit: 22
Liittynyt: 5.11.2004 11:17

ViestiKirjoittaja Einari 2-koppa » 12.11.2007 15:05

Siellä ne nyt korjaamossa selittelee, että vika on meikäläisen autossa. Voi olla että jopa ruuvaavatkin jotain ja illalla saan suoraan menevän auton.

Tuo 300,- hinta tulee etupään kumipuslista ja niiden vaihdosta + aurauskulmien säädöistä.

Ei auta vaikka mä sanon, että katsokaa nyt onko se jousituki tms, jonka mä olen heittänyt kiinni summassa, oikeassa asennossa. Ei, äijät sanoo, että tuo johtuu siitä, että rengas on liian edessä tai takana, eikä "niin isoja säätöjä" voi tehdä, että ottaa ne kaksi mun tuurilla ruuvaamaa mutteria auki.

Totta kai hakeminen ehkä johtuu siitä, että rengas on liian edessä, eikä 2-kopassa ole mitään edes-taakse-säätöä. Mutta helvetti, jos homman tekee alusta asti väärin ja alottaa säädön jostain muusta kun perusasetuksista, niin voihan siinä jokin muukin vaikuttaa kuin se säätö, mitä ripustuksessa ei ole. Kyse on geometriasta.

Tämä on taas tätä. Kuusi peräkkäistä kertaa renkaan säädössä eri autoilla, eikä kertaakaan onnistumista.

Jos auto kampeaa ojaan kun haen sen, voi olla, että käyn säätämässä palikat suoraan jossain muualla ja pyydän rahoja takaisin tuolta. Tekee joskus mieli vetää prosessi loppuun eikä aina vaan maksaa harjoitustöistä.

************myöhemmin samana päivänä *********************

Auto haettu. Minulle lyötiin lappu käteen, jossa luki, ettei mitän voi tehdä, sillä ees-taas-säätöä ei ole. Minä löin lapun pöytään, jossa pyysin todistamaan, ettei iskarin varren pultteja irrotettu vaikka pyysin. Hetken tuumailun jälkeen lappu reivittiin, mitään sellaista ei allekirjoiteta.

Iskarin varren pulttien säätö on kuulemma erikoishommaa, jolla ei ole mitään tekemistä aurauskulmasäätöjen kanssa. Huomautin, että kun sanoin, että alusta on madallettu, laskutettiin camberien säädöistä ekstraa. Tällä ei kuulemma ole mitään tekemistä minkään kanssa, sillä niiden irroittaminen ja säätäminen on minun omia viritysjuttuja, jotka eivät kuulu tähän hommaan, eikä niihin kosketa.

Saan kuulemma vapaasti pyytää maahantuojalta todistuksen, että niihin pitää koskea. Ilmeisesti pyydän sitten sellaisen lausunnon, että jos iskarin varsi ja jousi on ollut irti ja vaihdettu, niin onko se ihan sama, miten ne pultit laitetaan kiinni, sentin tuonne vai tänne.

No, päänsärky ja koston liekit leimusivat. Mutta kun ajelin kotiin, niin auto meni suoraan. Vaikka mitään ei oltu tehty.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 12.11.2007 18:02

No jo on melko ammattilaisia ollut taas. :D

Juuri camperin säätöä vartenhan siinä iskarin jalassa on julmetun kokoiset reiät. Tuo vielä menee aika pelleilyksi että laskutetaan camperin säädöstä jota ei ole tehty. Ilmeisesti tottuneet ruuvaamaan vain uudempia autoja joissa ei ole muita säätöjä kuin auraus/haritus.

Ei muuta kuin vaihdat firmaa ja pistät viidakkorummun laulamaan.

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 12.11.2007 19:41

Salmi: Älä mee vaan tota kertomaan Kaerlan kumin pojille, jotka kyllä säätivät Borasta myös camberin ja casterin. Työtähän se vaatii, kun arvoja ei saa säädettyä erikseen, siksi laiskemmat paikat jättää sen väliin.

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 12.11.2007 19:51

Taka-akselissa kuuluu olla camperia. eli alustaa laskettaessa akseli kallistuu eteenpäin. (Akselin Kiinnityshän on pyörän etupuolella) tällöin camper muuttuu auraukseksi.

Etupyörien siirto, (eteen ja taaksepäin) onnistuu etukelkan pultteja löysäämällä. Alapallon kiinnityksessäkin voi olla myös varaa.

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 12.11.2007 20:21

^^ Casteria saa säädettyä puoli kerrallaan, mutta camber vaikuttaa molemmilla puolilla.. Camber ero saadaan useimmiten puolitettua, vaikka camberit olisivatkin liikaa miinuksella.. Tuo että molemmilla puolilla on saman verran camberia on tärkeämpää kuin että onko kaikki arvot ohjearvoissa..

^ Alapallon pulteista ei pitäisi säätää camberia, jos reiät on soikeat, kuuluu pallo laittaa keskeltä kiinni, vetarin jouston takia..

Einari 2-koppa:

tuossa on varta vasten volkkarien camberien säätöä varten tehty työkalu
tuossa työkalu vielä tositoimissa..
(paskoja kuvia mutta koittakaa kestää..;))

Kysyppäs sieltä puljusta jos ovat kuulleet tuollaisesta työkalusta?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.11.2007 20:33

Pientä tunkkia on myös menestyksellä käytetty kyseistä säätöä tehdessä...

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 12.11.2007 22:33

Oikein huvittas kuulla missä noin ammattitaitosta porukkaa on kuin tuossa Einarin tapauksessa :) Tosiaan kakkiksen pyörien etu/takasäätö tehdään etukelkkaa kääntämällä eli puoliero tasoittuu. Mahtoivatkohan ne asentaa ne peltihelat niihin taaempiin pusliin? Ne pitävät puslan keskellä reikää kun pultti kiristetään. Tuo vaikuttaa pyörän asentoon melkoisesti jos pusla jää sivuun.

Taka-akselin camber tosiaan muuttuu auraukseksi reilusti madallettaessa. Ootteko ikinä kattonu kuinka hullus asennos taka-akseli ja alatukivarret on jos autoa on tiputettu esim. se 80mm? Ohjausgeometria kohdillaan :)

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 12.11.2007 22:58

Autosta toiseen... Olisi pikku ongelma bora variant 4motionin taka campeereissa. Alusta muuten vakio, mutta laskettu -35mm. eibahin sport kitillä. siellä ei ole tehdas säätöjä mutta tietäskö kukaan saakoo sinne mistään säädettävää tukivartta?

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 12.11.2007 23:06

saa. Alkuperäinenkin (oliskohan 02->) tukivarsi on pitkällä sisäpään reiällä. Kts.projektiosastolta audii TT takacanberin säätöä.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 13.11.2007 12:51

Itselläni on kans reilummin tiputtettu vento alla (70mm)...Kyll amattimies saa kulmat kohdalleen jos näkee hieman vaivaa vaan...Oli oikein ilo hypätä auton rattiin kun hain sen kulmien säädön jälkeen tuosta lahden vianorilta,ja maksoi 70e..
Asentaja vielä ystävällisesti ilmoitti ett takalaakerit kannattais vaihtaa jossain vaiheessa kun olivat jo hieman kuluneet ja välystä havaittavissa tarkoilla mittareilla..No,tämä on asiakas palvelua mitä valitettavasti ei kaikissa firmoissa tunneta = /

Rubu
-
Viestit: 134
Liittynyt: 19.4.2007 18:06

ViestiKirjoittaja Rubu » 13.11.2007 19:53

Kieltämättä vähän avuttomalta kuulostaa, jos kakkakopan cambereita olisi tarkoitus säätää ja iskarin alapään pultteja ei suostuta aukaisemaan...
Mistähän muualta niitä pitäisi sitten säätää?

Nim. Työkseen säätäjä

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 13.11.2007 22:02

saa siitä alapallostakin säädettyä mut säätövara on kyl aikas olematon, ja jos ikuisuuden ollu se alapallo kii ni ei mikään hinku itellä ainakaan o niitä 3 pulttia poikki vääntää ;)

progress
-
Viestit: 144
Liittynyt: 5.2.2006 19:46

ViestiKirjoittaja progress » 13.11.2007 23:54

Tampereella, Euromaster Lakalaivassa onnistui. Asentaja oli käyttänyt omia aivojaan asiassa, ja sääti kulmat sopiviksi.

ainoa paikka tampereella mihin autoni vien enää vaikka hieman "vanhentuneet" laitteet onkin.
säätö onnistui täydellisesti heti ensi yrittämällä,asentaja ei seurannut ohjearvoja turhan tarkasti vaan laittoi niinkuin hänen mielestään hyvät on ja niin oli.
euromaster hatanpää,uudet hienot laitteet,säätökin onnistui ihan ok mutta jos autoon suuntaus tehdään niin samalla pitää tarkistaa nivelet yms. että ei ole väljää,pyysin vielä erikseen että katsokaa tarkasti,vastaus että joojoo, kk säädön jälkeen auto pomppaa leimalla väljistä ylätukivarsista.vaihdoin ne ja palasin liikkeeseen reklamoimaan vaatimuksena uusi säätö,vastaus oli hetken neuvottelun jälkeen että painu v#ttuun täältä...
muualta en oikeastaan ole edes löytänyt paikkaa johon madalletulla autolla pääsee nosturille,kauheat kynnykset/jotain muuta outoa joka paikassa missä asiaa yritetty.

Einari 2-koppa
-
Viestit: 22
Liittynyt: 5.11.2004 11:17

ViestiKirjoittaja Einari 2-koppa » 14.11.2007 21:43

Viimeistään tässä remontissa näin suoraan sen kaavan, jolla korjaamot toimivat. Oli työmääräys- ja kuittausjärjestelmä miten hieno tahansa, ei niilä ole paskapaperin vertaa merkitystä kun työ on tehty. Kun työ on tehty, on korjaamolla kun korjaamolla piilossa miljoona selitystä, jolla asiakas saadaan paskana olevan laitteen kanssa pihalle - ilman rahoja ja itseään syytellen. Tuokin helvetin pulju kehui, miten kieltäytyvät ottamasta väljillä puslilla varustettua autoa säädettäväksi. Ja siitähän oli apua että vaihdatin ne kaikki ensin. Selitys oli, että auto on vanha ja ollut kolarissa (lommo lokarissa). Olin ihan varma, että vika oli madallussarjassa. Mutta ihan sama.

Näissä aurauskulmajutuissa kuka tahansa, joka ajaa vanhaa autoa tajuaa, että säätötyö on hinnoiteltu kerta kaikkiaan liian matalaksi/ ja könttäsummaksi)(paitsi tässä paskapuljussa, jossa camber-säätö, jota ei osattu tehdä, maksoi ekstraa). Hinta on yleensä melkein sama kuin 1 h tuntipalkka, mutta esim. raidetankoa voi joutua lämmittämään ja vääntämään puoli tuntia, eikä se kuitenkaan pyöri kun se on alunperinkin vedetty väärille jengoille vuosien saatossa. Yksi säätäjä valitti viiden tunnin kohdalla, kun olimme jo tutustuneet, ettei esim. madalletun Mersun seitsemää tukivartta (!?) saa säädettyä, ellei kyynervarressa ole lisäniveltä.

Mutta mikään selitys ei riitä siihen, ettei osaa säätää 2-koppaisen etupäätä. Ellei sitten sano, ettei osaa säätää vanhan Corollankaan etupäätä ja on muutenkin aidosti tyhmä, eikä vain täällä autokorjaamossa töissä, kun ei mikään muukaan ole koskaan huvittanut.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.11.2007 22:09

Mutta mikään selitys ei riitä siihen, ettei osaa säätää 2-koppaisen etupäätä.
Erään käpykylän Euromasterilla kieltäytyivät hommasta vedoten siihen ettei heillä ollut jotain säätöön tarvittavaa volkkarin erikoistyökalua. Eräs pikkuhuoltamo sitten sääti käyttäen auton saksitunkkia camperin säätöön, pultit löysälle ja tunkilla sormin pyörittämällä kulmat kohdilleen.

Tapani
-
Viestit: 25
Liittynyt: 8.11.2006 18:41

ViestiKirjoittaja Tapani » 15.11.2007 7:31

Mun pitäisi viedä madallettu 2koppa pyöränkulmien säätöön Turussa mutta näitä lukiessa rupesi jännittämään. Onko suosituksia Turun alueelta?

Terza
-
Viestit: 45
Liittynyt: 20.5.2007 13:22

ViestiKirjoittaja Terza » 18.11.2007 15:35

Ei saanu Turun Teboililla säädettyä edes aurauskulmia ku on autos aluvanteet ja madallussarja alla. Ja LMS Servicellä oli laitteet huollossa...

Juhana N
-
Viestit: 9
Liittynyt: 8.12.2006 17:52

ViestiKirjoittaja Juhana N » 22.11.2007 13:53

Eilen illalla nosturilla katottiin II-Golfin auraus etupyörien laakereiden vaihdon yhteydessä. Miten? Kahden led-fikkarin valossa ja vatupassin avulla vanteista katsoen. Kas kummaa, suoraan menee. Maksoi 0 eur.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.11.2007 14:15

Miten vatupassilla katsotaan auraus?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 47 vierailijaa