Ilmastoinnin kompura/Sanden SD-508

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

Ilmastoinnin kompura/Sanden SD-508

ViestiKirjoittaja KariS » 10.11.2007 8:58

Elikkä mötikkä on irki ja laakeri mennyt "kytkimestä" eli ahistaa aiva vitusti. Mitenhän ton päädyn mutterin sais auki? Tuntuu olevan niin pirun piukas ja ei saa lukittua sitä pyörää oikeen mitenkä :I Mites saako noihin uusia laakereita tai tuota kytkintä? Kompura oli myös tyhjä/kuiva öljystä eli eikö tuolla pitäs olla sisus melki täynnä jotain öljyä? Ja malli siis sanden SD-508 ja volkkarin mallia 191820803 jota käytetty:
* 1984 Jetta GLI 1.8L
* 1990-1993 Passat 16V
* 11/1983-1988 Scirocco
* 11/1983-1993 Cabriolet
* 1985-1992 Golf/Jetta 8V
* 1985-1992 Golf/Jetta 16V
Jotain apuja? Tai jos joku paikka noita huoltaa niin yhteystietoja saa laittaa.

Kari
Viimeksi muokannut KariS, 21.11.2007 15:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 10.11.2007 10:08

Mutteri aukeaa kyllä, mutta joutuu hiukan näyttämään vasaraa vääntötyökalulle! Siitä hihnapyörästä, jossa on magneettikytkin sisällä voi pitää kädellä kiinni saman aikaisesti ;)

Laakereita ja magneetti-kytkimiä on saatavilla, mutta ei joka paikasta!

Kompurassa tulee olla oikeanlaista öljyä ja OIKEA määrä, muuten se kompura menee todella nopeasti tiensä päähän..Näin saattaa olla myös käynyt sinun kohdallasi :(

Tampereella esim. Tampereen Autokylmä huoltaa! Mut googlella/paikallisesta puhelinluottelosta löytää yrityksen!

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 10.11.2007 12:40

Täytyy tonne tampereelle soitella mitä sanovat. Huolletaanko siellä myös muu ilmastointi?

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 10.11.2007 13:07

Huolletaanko siellä myös muu ilmastointi?

Huolletaan.
Jos r12 korvaavana kylmäaineena on ollut iceon49 voi öljystä suurinosa olla myöskin kennoissa, koska öljyn "sitoutuminen" kylmäaineeseen paljon huonompi kuin r12/rs24:lla

jaspa
-
Viestit: 43
Liittynyt: 6.4.2006 8:34

ViestiKirjoittaja jaspa » 13.11.2007 0:16

Vaihdoin käytetyn kompuran entisen jumiutuneen tilalle, niin mitenköhän tämä öljyhomma nyt menee, eli pitäskö tähän kompuraan nyt vaihtaa / lisätä öljyt ennen normaalia ilmastoinnin täyttöä?

Ja kannattaako uusi ilmastoinnin kuivain vaihtaa juuri ennen täyttöä vai onko parilla päivällä merkitystä jos kaikki putket / liitokset kiinni?

Vw:n varaosatiskillä sanottiin että jos 10min - pari tuntia on ilmastoinnin putket auki niin silloin tuo kuivain on ainakin entinen.

auto golf 3 -93

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 13.11.2007 6:50

Vaihdoin käytetyn kompuran entisen jumiutuneen tilalle, niin mitenköhän tämä öljyhomma nyt menee, eli pitäskö tähän kompuraan nyt vaihtaa / lisätä öljyt ennen normaalia ilmastoinnin täyttöä?

Vaihda öljyt uusiin ja tarkasta OIKEA määrä!!

Ja kannattaako uusi ilmastoinnin kuivain vaihtaa juuri ennen täyttöä vai onko parilla päivällä merkitystä jos kaikki putket / liitokset kiinni?

Kuivain kannattaa vaihtaa heti, ennen täyttöä!

Jos ei halua heti laittaa kylmäaineita järjestelmään kuivaimen vaihdon jälkeen, niin silloin järjestelmän voi täyttää typellä "väliaikaiseksi". Kunha vain muistaa sen, ettei missään vaiheessa laita ilmastointia päälle, muuten leipoo kompuran venttiilit heti!!!
Samalla tulee tehtyä koe-ponnistus järjestelmälle vuotojen varalta!!

Vw:n varaosatiskillä sanottiin että jos 10min - pari tuntia on ilmastoinnin putket auki niin silloin tuo kuivain on ainakin entinen.

Pitää paikkaansa, mutta max. aika on 10-20 minuuttia!! EI -2h!!!
Yleensä järjestelmä täytetään HETI asennuksen jälkeen!

jaspa
-
Viestit: 43
Liittynyt: 6.4.2006 8:34

ViestiKirjoittaja jaspa » 13.11.2007 17:09

Mistäs tuon oikean määrän ja öljyn löytää?( PAG jotain?) Tosin liikkeestä missä on tarkotus tuo ilmastointi täyttää sanottiin että ei tarvi mitään öljyä erikseen vaihtaa tai lisätä, vaan uudet öljyt laitetaan ilmastoinnin täytön yhteydessä? Siis tämä kompuran voitelu öljyhän kiertää kuitenkin koko järjestelmässä? Nettiäkin selatessakin löytyy niin monenlaista tietoa aiheesta..

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 13.11.2007 18:05

Mistäs tuon oikean määrän ja öljyn löytää?( PAG jotain?) Tosin liikkeestä missä on tarkotus tuo ilmastointi täyttää sanottiin että ei tarvi mitään öljyä erikseen vaihtaa tai lisätä, vaan uudet öljyt laitetaan ilmastoinnin täytön yhteydessä? Siis tämä kompuran voitelu öljyhän kiertää kuitenkin koko järjestelmässä? Nettiäkin selatessakin löytyy niin monenlaista tietoa aiheesta..


Sen oikean öljy-tyypin ja määrän pitäisi lukea kompuran arvokilvessä! Öljyjä on sitten erillaisia eri kompuroissa! Tietty laatuun vaikuttaa aina kylmäaineen tyyppi.

Ja kyllä sinne kompuraan tulee kaataa valmistajan ilmoittama määrä oikeata öljylaatua!!

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 13.11.2007 22:24

Ja jotta saat sen oikean määrän sitä oikeaa öljyä sinne järjestelmään lisättyä, pitää järjestelmä huuhdella tyhjäksi. Tämä onnistuu vain korjaamoissa, joihin on tämä huuhtelulaitteisto lisätty ilmastoinnin täyttö/huoltolaiteeseen. Läheskään kaikissa ilmastointien huoltoja tekevässä korjaamossa näitä ei ole. Kompressorin sisällä on n.50% järjestelmässä olevasta öljystä. Muu jakautuu tasaisesti putkiin, kennoon ja lauhduttimeen. Ainakin näin siis kylmäaineen r134a kanssa.

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 21.11.2007 16:07

Noniin tuli tuomio että kompura on entinen ja sen kun kotona purin niin kauttaaltaan leikannut kiinni eli ei muuta ehjää juuri kuin muutama mäntä ja taka-kansi eli "uusi" menee ostoon. Nyt tuli sitten mieleen että kun tuota Sanden SD-508 mallia on käytetty useissa eri vehkeissä vain eri variaatioilla hihna/lähdöt niin onko mahdollista rakentaa esim tuollaisesta "vääränlaisesta" vaihtamalla takakansi että lähdöt on oikein? Kytkinpaketin saa vaihdettua sen tiedän. Käytettynä löytys myös hiukan halvemmalla kuin uus (500-600€).

Kari

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 21.11.2007 18:57

Näyttääkö rikkoutunut kompura siltä että olisi palasia irronnut mahdollisesti kiertoon?
Jos näin on, on järjestelmä ehdottomasti huuhdeltava (pelkkä paineilmalla/typellä huuhtelu ei riitä) ja lisäksi tarkastettava paisuntaventtiili tukoksien varalta.

KariS
-
Viestit: 740
Liittynyt: 16.12.2004 21:27

ViestiKirjoittaja KariS » 21.11.2007 19:03

Ei se niin pahasti ole mennyt. Palasia ei ole mistään eroonnut. Syviä naarmuja/kiinnileikkaamista vain. Muutenhan se oliskin isompi remppa.

Kuinka mikähän yleinen hintataso on kuivaimelle ja sen vaihdolle ja nesteiden lisäykselle? Tosiaan vuotoja ei pitäisi olla järjestelmässä koska paineet siellä ainakin pysyy.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 22 vierailijaa