Terve. Laitan tähän alkuu nyt heti että, koittakaa jaksaa lukee koko teksi loppuun asti vaikka onkin hieman pitkä, kun olisi melko tärkeä saada selvitettyä tämä homma :) (Alla on kuvia selventämässä)
Laittelin tossa etukajareille uusia piuhoja, kunnes löysin sattumalta hälyttimen ohjausboxin. Jossa lukee Sikura.
En edes ollut tiennyt että autossa on hälytin kun ei ole pitänyt mitään ääntä kun pistää ovet kiinni ja ei ole koskaan ruvennut ulvomaan.
Joten kysymykseni kuuluukin, miten saisin hälyttimen toimimaan? Autossa on keskuslukitus ja kun ovet pistää kiinni niin tämä hälyttimen boxi naksuu samaan aikaa kun vilauttaa vilkkuja. Boxista lähtee kaksi hirveätä nippua johtoja, mutta suurin osa niistä ei ole kytketty mihinkään. Hälyttimen päällä on myös jotain säätö nappeja.
Yksi johto käy ryöstämässä virran ja kaksi johtoo menee ratin alla oleviin johtoihin ryöstäjillä liitettynä.
Kun seurailin mihin yhdet kaksi johtoa menevät niin löysin keskuslukituksen boxin johon tulee kaksi johtoa Sikuran boxilta. Tästä keskuslukituksen boxistakin on katkottu kanssa piuhoja.
Eli pitäisi saada tietää mihin kaikki sikura boxin johdot pitäisi liittää? Sen olen miettinyt että jotkut johdot on kaiuttimelle ja jotkut on LEDi valolle mikä vilkkuu.
Eli kaikista helpointa olisi jos joku löytäisi/skannaisi Sikura hälyttimen kytkentäkaavion.
Itse en löytänyt netistä :/
Kuvia
Boxissa olevia säätönappeja?
Hälyttimen boxi ja keskuslukituksen boxi. Ja jos tarkkaa katsoo niin huomaa että keskuslukituksen boxissa on myös johtoja poikki aivan liittimen juuresta.
Mitä näihin kuuluu?
Yksinäinen musta johto. Mihin kuuluu?
Hirveästi yksinäisiä johtoja.
Eli nämä pitäisi saada tietää mihin kuuluvat ja mitä noista säätönapeista tapahtuu.
Niinkuin aikasemmin mainitsin niin parasta olisi varmaan kytkentäkaavio saada.
Mutta jotain yhteyttä noilla kahdella boxilla on, kun ottaa Sikurasta liittimen irti niin keskuslukitus ei toimi.
Kiitos tosi paljon jo etukäteen vastauksista.
Hälyttimen johtojen oikean paikan metsästys. G3
Valvoja: ffp jäsenet
Oisko mahdollista että siihen sun kulkineeseen olis lisätty keskuslukituksen kauko-ohjaus jälkeenpäin ja tuo sikuran purkki ois vaan sitä kauko-ohjausta varten? Kytkennät ainaki vaikuttas just passeleilta. Se yksinäinen musta vois olla sen kauko-ohjauksen antenni, keskuslukon purkille menee sulku- ja avauspulssi, virtalukon luo vilkun johdot.
Mulla näyttäisi olevan samanlainen hälytin, tosin se on paskana. Sisällä on mikropiirejä, jotka datasheetin mukaan ei kestä pakkasta lainkaan :-(
Alkoi antamaan virhehälytyksiä vaikka kytki kaikki anturit irti. Silti herjasi sisätilantutkan hälytystä. Ja takuu ei ollut enään voimassa, niin unohdin sen sitten. Olisko ollut n. 4v irroitettuna...
Tuolta saat kytkentäkaavion : Atoy Oy
oliskohan tyyppi ollu jotain BS200 tai sinnepäin?
Noihin neliskanttisiin liittimiin tulee muistaakseni sisätilantutkaa/tärinäanturia.
Yksinäinen musta johto tod. näk antenni, muut johdot ehkä vilkuille?
Alkoi antamaan virhehälytyksiä vaikka kytki kaikki anturit irti. Silti herjasi sisätilantutkan hälytystä. Ja takuu ei ollut enään voimassa, niin unohdin sen sitten. Olisko ollut n. 4v irroitettuna...
Tuolta saat kytkentäkaavion : Atoy Oy
oliskohan tyyppi ollu jotain BS200 tai sinnepäin?
Noihin neliskanttisiin liittimiin tulee muistaakseni sisätilantutkaa/tärinäanturia.
Yksinäinen musta johto tod. näk antenni, muut johdot ehkä vilkuille?
Oisko mahdollista että siihen sun kulkineeseen olis lisätty keskuslukituksen kauko-ohjaus jälkeenpäin ja tuo sikuran purkki ois vaan sitä kauko-ohjausta varten? Kytkennät ainaki vaikuttas just passeleilta. Se yksinäinen musta vois olla sen kauko-ohjauksen antenni, keskuslukon purkille menee sulku- ja avauspulssi, virtalukon luo vilkun johdot.
Katos. Ei ole tullutkaan tommosta vaihtoehtoa mieleen.
Pistin tonne Atoy:lle postia jos saisi sieltä kytkentä kaavion.
Taitaa olla melko turhaa ruveta hankkimaan sensoreita ja sun muita? Ja löytyykö niitä enään mistään?
Kaikki missä lukee sikura voidaan unohtaa suorilteen. Aivan susia vehkeitä kaikki. Viime talvena purin ulkona 25astetta pakkasessa yhden sikuran, että sai auton käymään.
Soittelin kaikki autosähköfirmat ja hälytinasentajat läpi, että laittaisivat ton vehkeen toimiin, mutta kukaan ei suostunut pitkällä tikullakaan sohaisemaan kyseisen merkkiseen vempeleeseen. Onneksi yhdestä puljusta sain puhelinavustusta oikeiden johtojen katkaisusta ja liittämisestä takaisin oikein yhteen..
EDIT: sorry my valitus, mutta kun riepoo vieläkin. Atoylle soitin ja kysyin huoltopaikkaa tolle vehkeelle, niin eivät tienneet missä olisi niitä asentavaa/korjaavaa puljua. Eivät enään tuo Suomeen kyseisen firman muovikikkareita.
Soittelin kaikki autosähköfirmat ja hälytinasentajat läpi, että laittaisivat ton vehkeen toimiin, mutta kukaan ei suostunut pitkällä tikullakaan sohaisemaan kyseisen merkkiseen vempeleeseen. Onneksi yhdestä puljusta sain puhelinavustusta oikeiden johtojen katkaisusta ja liittämisestä takaisin oikein yhteen..
EDIT: sorry my valitus, mutta kun riepoo vieläkin. Atoylle soitin ja kysyin huoltopaikkaa tolle vehkeelle, niin eivät tienneet missä olisi niitä asentavaa/korjaavaa puljua. Eivät enään tuo Suomeen kyseisen firman muovikikkareita.
Näyttäs ihan samalta hälyltä ku mulla Asconassa on eli Sikura SK90. Varma en voi olla...
Nuo valkoiset liittimet on molemmat ultraäänitutkille. Jolle löytyy säätö laitteen päältä eli ultrasonic.
Tärinän eli shock laite taitaa havaita sisuskaluillaan eli erillistä tunnistinta tuossa ei ole. Säätö herkkyydelle löytyy siitä shock säätimestä.
Musta erillinen n. 15 cm johdin on yksikön antenni.
Keskuslukituksen katkotut johdot selittyvät sillä, että autosta riippuen ovimoottoreita ohjataan joko maattamalla tai +12 voltilla. Tarpeettomat johtimet on ilmeisesti nyt katkottu pois tieltä, kun kytkentä on saatu toimimaan.
Nuo valkoiset liittimet on molemmat ultraäänitutkille. Jolle löytyy säätö laitteen päältä eli ultrasonic.
Tärinän eli shock laite taitaa havaita sisuskaluillaan eli erillistä tunnistinta tuossa ei ole. Säätö herkkyydelle löytyy siitä shock säätimestä.
Musta erillinen n. 15 cm johdin on yksikön antenni.
Keskuslukituksen katkotut johdot selittyvät sillä, että autosta riippuen ovimoottoreita ohjataan joko maattamalla tai +12 voltilla. Tarpeettomat johtimet on ilmeisesti nyt katkottu pois tieltä, kun kytkentä on saatu toimimaan.
Näyttäs ihan samalta hälyltä ku mulla Asconassa on eli Sikura SK90. Varma en voi olla...
Nuo valkoiset liittimet on molemmat ultraäänitutkille. Jolle löytyy säätö laitteen päältä eli ultrasonic.
Tärinän eli shock laite taitaa havaita sisuskaluillaan eli erillistä tunnistinta tuossa ei ole. Säätö herkkyydelle löytyy siitä shock säätimestä.
Musta erillinen n. 15 cm johdin on yksikön antenni.
Keskuslukituksen katkotut johdot selittyvät sillä, että autosta riippuen ovimoottoreita ohjataan joko maattamalla tai +12 voltilla. Tarpeettomat johtimet on ilmeisesti nyt katkottu pois tieltä, kun kytkentä on saatu toimimaan.
Kiitos erittäin paljon vastauksesta. Nyt alkaa jo pikkuhiljaa selvitä koko homma miksi niitä johtoja on katkastu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 45 vierailijaa