T4 Portterien yleispähkäilyä.....
Valvoja: ffp jäsenet
katselin motonetin sivuilta että ei välttämättä ole kiristintä tai sitten on kiristinpöyrä mutta se ei ole kovin kallis. Sensijaan kampiakselin pyörä jossa värinävaimennin on sikakallis osa, toivottavasti se ei ole sellanen kuminen paska mitä jossain ducatoissa on, jotka ei kauaa kestä..
Mikä olis muuten paras keino pikkasen piristää tota, tuntuu ettei turboa olis lainkaan? Savutusmittaus antoi alle 1 lukemaksi, että kunnossa pitäisi olla kuitenkin.
edit. myös kuskin oven tapit on väljät, ovi vähän roikkuu, ei ainakaan motonetissä ole uusia, saako noita ja onkohan vaikea vaihtaa?
Mikä olis muuten paras keino pikkasen piristää tota, tuntuu ettei turboa olis lainkaan? Savutusmittaus antoi alle 1 lukemaksi, että kunnossa pitäisi olla kuitenkin.
edit. myös kuskin oven tapit on väljät, ovi vähän roikkuu, ei ainakaan motonetissä ole uusia, saako noita ja onkohan vaikea vaihtaa?
hiljasta pitelee. Sellanen kysymys, että millanen rakenne tuossa kuskin oven takareunan kohdalla olevassa helmasaumassa on, siitä vähän pukkaa ruostetta ja luin että vaikea korjata? Miten siihen pääsee käsiksi vai onko siinä jotenkin palkit auki sisäänpäin? Voiko raosta ruiskuttaa jotain joka pysäyttää ruosteen?
Vähän samaan suuntaan, suurin piirtein keskellä kuskin oven alareunaa kun raottaa tiivistettä, siinä on noin sormenpään kokoinen ruostepaikka. Pääseekö tuohon käsiksi muuten kuin siitä ulkoapäin? Mitään en asiasta tiedä, mutta vaikuttaa melkein siltä, että kun sitä hioo, niin ei jää mitään jäljelle.
Pyöränpulttien koko
Tervehdys.
Tuli ostettua käytetyt talvirenkaat aluvanteilla, ja nyt sitten ihmetellään mistä saisi sopivat pultit niiden kiinnittämiseksi -97 Caravelleen, kun vanteissa on suorat kartiot pallon sijasta. Eli mitkähän on alkuperäispultin mitat (M14x ? x55mm..?), ja tarttisko aluvanteelle olla pidempi pultti?
Tuli ostettua käytetyt talvirenkaat aluvanteilla, ja nyt sitten ihmetellään mistä saisi sopivat pultit niiden kiinnittämiseksi -97 Caravelleen, kun vanteissa on suorat kartiot pallon sijasta. Eli mitkähän on alkuperäispultin mitat (M14x ? x55mm..?), ja tarttisko aluvanteelle olla pidempi pultti?
M14x1.5x34 on alkuperäisen alu-ja peltivanteen pultin mitta. Aika pitkälle se taitaa olla kierteeltään saman mittainen kartiopulttikin.
Viimeksi muokannut lukkari, 19.9.2011 9:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 27.5.2009 15:45
Portteriin ilmestynyt tärinä kiihdytettäessä, mistähän tuo voisi johtua? Epäilty on kaksoismassa vauhtipyörää ja moottorin tukikumeja. ilmenee siis jo ihan pintakaasulla kiihdytettäessä. kilometrejä on 283t ja kytkin on menossa vaihtoon lähiaikoina, eli jos vika vauhtipyörässä niin sehän vaihtuisi samalla. Aikoinaan 1,9TDI:ssä vauhtipyörä täristi vain täydellä kaasulla ja rajusti. nyt vain pieni tärinä. Kuinka kallis tuo vauhtipyörä on?
Sen verran päivitystä että tuntuisi tärisevän tuo kone myös paikallaan kierrätettäessä n. 1400rpm kohdalla.
Sen verran päivitystä että tuntuisi tärisevän tuo kone myös paikallaan kierrätettäessä n. 1400rpm kohdalla.
Viimeksi muokannut [FIN]Carlos, 19.9.2011 16:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Transpoterini pitää käydessään naputtavaa ääntä. Mielestäni se kuuluu koneen yläkerrasta (jostain venttiilikoneiston suunnalta, ehkä?)
Auto on vm 95 AAB-koneella, 270tkm ajettu.
Tuskin kukaan osaa tällä vikakuvauksella paikallistaa vikaa. Mutta osaako joku suositella jotain pienempää pajaa Tampereen suunnalla, joka pystyisi luotettavan diagnoosin tekemään? Laakkoselle vieminen tuntuu vähän vastenmieliseltä vaihtoehdolta.
Edit. Taitaa alipainepumppu olla syyllinen tähän ääneen. Kävin testaamassa toisessa ketjussa mainittua jarrun pumppaamista. Ja se poisti äänen aina hetkeksi.
Auto on vm 95 AAB-koneella, 270tkm ajettu.
Tuskin kukaan osaa tällä vikakuvauksella paikallistaa vikaa. Mutta osaako joku suositella jotain pienempää pajaa Tampereen suunnalla, joka pystyisi luotettavan diagnoosin tekemään? Laakkoselle vieminen tuntuu vähän vastenmieliseltä vaihtoehdolta.
Edit. Taitaa alipainepumppu olla syyllinen tähän ääneen. Kävin testaamassa toisessa ketjussa mainittua jarrun pumppaamista. Ja se poisti äänen aina hetkeksi.
Pystyykö tuon värinänvaimentimen tarkistamaan ilman suurempia purkutoimenpiteitä?
Edit: Onko värinänvaimenninta esitetty tässä kuvassa:
http://www.avtochast.ru/vw?type=1513&gr=1&part=2473752
Edit: Onko värinänvaimenninta esitetty tässä kuvassa:
http://www.avtochast.ru/vw?type=1513&gr=1&part=2473752
Kuka tietäis ,mistä saa selville transporterin tyypin? Suuntauslaitteessa on T4 ja type 1,2,3....8. Marmorilla sanoivat että se näkyy sulakekotelon kannen tarrassa , Vaikka kuin sihtaa numerohirviöitä ,niin järkevää type:ä ei siinä ole.
Suuntauskoneen ohje sanoo saman kannen kertovan sen ,mutta ei siitä se selviä.
Arvoissa eri type :jen välillä on huimia eroja ja arpajaisiksi menee millä arvoilla säätää.
Suuntauskoneen ohje sanoo saman kannen kertovan sen ,mutta ei siitä se selviä.
Arvoissa eri type :jen välillä on huimia eroja ja arpajaisiksi menee millä arvoilla säätää.
-
- -
- Viestit: 7
- Liittynyt: 27.5.2009 15:45
Näytti kans päällepäin hyvältä tuo hihnapyörä, tosin on se viime kesänä vaihdettu nokkahihnan vaihdon yhteydessä. Hajotessaan aiheutti rahisevan äänen. Kuinkas jäykkiä noiden tukikumien pitäisi olla? Koneen takana oleva vaihdelaatikon alakannake ainakin heilui aika helposti kun sitä ruuvimeisselillä väänteli. Muut kannakkeet ovatkin vähän hankalissa paikoissa.
Ok. Silmämääräisesti tuo näytti ehjältä. Ja katsoin koneen käydessä, niin ei se ainakaan paljoa edes ravistanut mihinkään suuntaan.
Koneesta kuuluu rahiseva ääni kapealla kierrosalueella, kun lähtee paikoiltaan kiihdyttämään. Mutta tuollaisia rahinoita ja niiden aiheuttajia ,voi olla aika monta erilaista. Pieni ravistuskin tuntuu koneessa, kun paikoillaan antaa kierroksia. Mutta tämä ravistuskin tuntuu ainoastaan kapealla kierrosalueella.
Mistä tai keneltä saisi Tampereen seudulla luotettavan arvion noiden oireuden aiheuttajasta?
Koneesta kuuluu rahiseva ääni kapealla kierrosalueella, kun lähtee paikoiltaan kiihdyttämään. Mutta tuollaisia rahinoita ja niiden aiheuttajia ,voi olla aika monta erilaista. Pieni ravistuskin tuntuu koneessa, kun paikoillaan antaa kierroksia. Mutta tämä ravistuskin tuntuu ainoastaan kapealla kierrosalueella.
Mistä tai keneltä saisi Tampereen seudulla luotettavan arvion noiden oireuden aiheuttajasta?
Motonetistä näytti saavan hihnapyörän hintaan 150€. Siihen lisäksi kuningaspultti ja kiilahihnat. Eli yhteensä noin 200€. Tarvitaanko muuta? Taidan vaihtaa tuon, ihan oman mielenrauhan varmistamiseksi.
Onko vaihdossa muuta erityistä huomiota, kuin kuningaspultin kiristys oikeaan momenttiin? Tarvitaanko joku (millainen?) erikoistyökalu hihnapyörän kiinnipitämiseen purku- tai kasausvaiheessa? Entä ulosvetäjää?
Onko vaihdossa muuta erityistä huomiota, kuin kuningaspultin kiristys oikeaan momenttiin? Tarvitaanko joku (millainen?) erikoistyökalu hihnapyörän kiinnipitämiseen purku- tai kasausvaiheessa? Entä ulosvetäjää?
Moro,
Alipainepumpun naputus on korjattu.
Toinen mieltä askarruttva vika/ominaisuus koskee kylmäkäynnistystä. Kone lähtee hehkutuksen jälkeen kylmänä laakista käyntiin. Ensimmäiset sekunnit käy kuitenkin todella pahasti kakoen. Ei kuitenkaan sammu ja lähtee aika nopeasti käymään normaalisti.
Kerääköhän tuo ylimääräistä ilmaa polttoaine järjestelmään, kun auto on parkissa? Polttoaineen suodatin on vaihdettu viime syksynä ja sen jälkeen ajettu noin 15tkm. Onko noissa polttoaineletkuissa ja niiden liitoksissa, jokin heikko kohta, mikä kannattaa ihan ensimmäisenä tarkistaa?
Auto on siis T4, AAB, vm95.
Alipainepumpun naputus on korjattu.
Toinen mieltä askarruttva vika/ominaisuus koskee kylmäkäynnistystä. Kone lähtee hehkutuksen jälkeen kylmänä laakista käyntiin. Ensimmäiset sekunnit käy kuitenkin todella pahasti kakoen. Ei kuitenkaan sammu ja lähtee aika nopeasti käymään normaalisti.
Kerääköhän tuo ylimääräistä ilmaa polttoaine järjestelmään, kun auto on parkissa? Polttoaineen suodatin on vaihdettu viime syksynä ja sen jälkeen ajettu noin 15tkm. Onko noissa polttoaineletkuissa ja niiden liitoksissa, jokin heikko kohta, mikä kannattaa ihan ensimmäisenä tarkistaa?
Auto on siis T4, AAB, vm95.
Syncro tuli taloon. 290tkm -95 AAB.
60-70 vauhdissa ja siitä eteenpäin kuuluu auton takaosasta laakerimaista ujellusta. Moottorijarrulla tai vapaalle vaihtamisella lakkaa, pitää ääntä siis vain veto päällä. Kuuluu sekä nelosella että vitosella. Ei kauhean voimakas ääni, radiolla saa peitettyä.
Epäilin että perä (lukittava) pitää ääntä, joten vaihdoin sinne Red Linen öljyt. Tällä ei ollut ääneen vaikutusta. Auton alla huomasin että apukuskin puoleisen takavetarin suojakumit on halki molemmat (sisempi ja ulompi). Aiheutti epäilystä että josko se olisi se vetari mikä ääntää.
Auto on kyllä katsastettu ~5kk sitten, aika oudolta kyllä kuulostaa että suojakumit olis molemmat haljenneet noin lyhyessä ajassa.
Onko jollain kokemusta tuosta takavetareiden irroituksesta? Paha rasti?
60-70 vauhdissa ja siitä eteenpäin kuuluu auton takaosasta laakerimaista ujellusta. Moottorijarrulla tai vapaalle vaihtamisella lakkaa, pitää ääntä siis vain veto päällä. Kuuluu sekä nelosella että vitosella. Ei kauhean voimakas ääni, radiolla saa peitettyä.
Epäilin että perä (lukittava) pitää ääntä, joten vaihdoin sinne Red Linen öljyt. Tällä ei ollut ääneen vaikutusta. Auton alla huomasin että apukuskin puoleisen takavetarin suojakumit on halki molemmat (sisempi ja ulompi). Aiheutti epäilystä että josko se olisi se vetari mikä ääntää.
Auto on kyllä katsastettu ~5kk sitten, aika oudolta kyllä kuulostaa että suojakumit olis molemmat haljenneet noin lyhyessä ajassa.
Onko jollain kokemusta tuosta takavetareiden irroituksesta? Paha rasti?
Öljyä valuu jostain jakopään tienoilta. Kampiakselin stefa?
Jakohihnakin vasta puolivälissä elinkaartaan, kele.
edit: konehuoneen pesun ja tarkemman pällistelyn jälkeen neste todettu dieseliksi. Kertonee myös jotain konehuoneen yleiskunnosta kun diesel ehti värjäytyä käytetyn moottoriöljyn näköiseksi.
Näyttäisi jostain ruiskupumpun tienoilta tulevan, valuu letkujen ulkopintoja pitkin jakopään paikkeilla ja siitä tippuu maahan.
edit2: molemmat diagnoosit tavallaan oikeita, ruiskupumpun käyttöakselin tienoilta valuu dieseliä, jostain sieltä itse pumpun ja hihnapyörän välistä valuttaa aina käyttämisen jälkeen. Käynnistäessä joutuu vähän sahaamaan että saa taas tavaraa tuubiin.
Kampiakselin hihnapyörän tyvestä taas tulee sitä moottoriöljyä.
Jakohihnakin vasta puolivälissä elinkaartaan, kele.
edit: konehuoneen pesun ja tarkemman pällistelyn jälkeen neste todettu dieseliksi. Kertonee myös jotain konehuoneen yleiskunnosta kun diesel ehti värjäytyä käytetyn moottoriöljyn näköiseksi.
Näyttäisi jostain ruiskupumpun tienoilta tulevan, valuu letkujen ulkopintoja pitkin jakopään paikkeilla ja siitä tippuu maahan.
edit2: molemmat diagnoosit tavallaan oikeita, ruiskupumpun käyttöakselin tienoilta valuu dieseliä, jostain sieltä itse pumpun ja hihnapyörän välistä valuttaa aina käyttämisen jälkeen. Käynnistäessä joutuu vähän sahaamaan että saa taas tavaraa tuubiin.
Kampiakselin hihnapyörän tyvestä taas tulee sitä moottoriöljyä.
Taitaa olla niin että ruiskupumpun suhteen tulee korjaamokäynti ja kampiakselin stefan vuoto saa odotella jakohihnan vaihtoa jos ei pahemmaksi ylly.
Laturiin sain vaihdettua hiilet ja virransäätimen, mutta edelleen jää akku latauksetta. Hiilet oli kyllä aika finaalissa että sikäli ei ihan turhaan tullut taisteltua ton laturin kanssa. Latausongelmat alkoivat perusteellisen konehuonepesun jälkeen, joten taitaa viitata hapettumaan jossain maadoituspisteessä? Mihinkäs tuo maadoittaa?
Mä taidan tarvita kipeästi korjaamokäsikirjaa tähän romuun...
Laturiin sain vaihdettua hiilet ja virransäätimen, mutta edelleen jää akku latauksetta. Hiilet oli kyllä aika finaalissa että sikäli ei ihan turhaan tullut taisteltua ton laturin kanssa. Latausongelmat alkoivat perusteellisen konehuonepesun jälkeen, joten taitaa viitata hapettumaan jossain maadoituspisteessä? Mihinkäs tuo maadoittaa?
Mä taidan tarvita kipeästi korjaamokäsikirjaa tähän romuun...
Menee arvailuksi, mutta joskus suuttimien välisten kumisten, punospäällysteisten paluuletkujen vaihto auttaa.
Omassani pyrki sammumaan käynnistyksen jälkeen vajaalla tankilla, kun polttoainelämmitin oli päällä. Vaiva poistui noitten letkujen uusimisella.
Voinko hakea esim. Motonetistä halvinta paluuletkua, vai onko näissä eroja esimerkiksi paikallaan pysyvyyden suhteen?
Edit. Oikea halkaisija on ilmeisesti 3,5 mm?
Viimeksi muokannut kimmoj, 9.10.2011 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja vielä kysymys vaihteistoöljyn vaihdosta. Yritin etsiä vaihteistoöljyn tyhjennusproppua, mutta en ole varma onko sitä edes kyseisessä vaihdelaatikossa. Onko tyhjennysproppu kahden "lätkän" välissä oleva kuusiokoloproppu?
Näitä tyhmiä kysymyksiä riittää. Korjausopas löytyy, mutta mielestäni se on aika suurpiirteinen.
Näitä tyhmiä kysymyksiä riittää. Korjausopas löytyy, mutta mielestäni se on aika suurpiirteinen.
Mikä se sellainen aika kova nakutus kiihdyttäessä isolla vaihteella?
Huomasin tänään moottoritiellä 100 vauhdissa kun painoi kaasua vähän enemmän, mutta kuitenkin normaalisti kiihdyttäen. Koikeilin siinä muutama kerta kaasutella 2-3 sekuntia kerralla.
Edellisessä portterissa ei tuollaisia sivuääniä ollut, mutta se olikin 2.4 eikä kaasua polkiessa tapahtunut muutakaan.
Sellaisiakin oireita ollut välillä että vaihteet ei ihan sujuvasti vaihdu. Ihan pikkasen saa käyttää lisää voimaa. Kaikki tuntui oikein napakalta kun ostin auton viime talvena. Onko sillä väliä että auto aina silloin tällöin seisoo melko jyrkässä ylä- tai alamäessä?
Ei tiputa öljyä mutta jos nyt vaan vaihtais vaihdelaatikon öljy ja miettii sitten taas lisää. Toivottavasti ei vaan remppa edessä :/
Niin ja auto on 75kw eli ymmärtääkseni sillä vahvemmalla askilla.
Huomasin tänään moottoritiellä 100 vauhdissa kun painoi kaasua vähän enemmän, mutta kuitenkin normaalisti kiihdyttäen. Koikeilin siinä muutama kerta kaasutella 2-3 sekuntia kerralla.
Edellisessä portterissa ei tuollaisia sivuääniä ollut, mutta se olikin 2.4 eikä kaasua polkiessa tapahtunut muutakaan.
Sellaisiakin oireita ollut välillä että vaihteet ei ihan sujuvasti vaihdu. Ihan pikkasen saa käyttää lisää voimaa. Kaikki tuntui oikein napakalta kun ostin auton viime talvena. Onko sillä väliä että auto aina silloin tällöin seisoo melko jyrkässä ylä- tai alamäessä?
Ei tiputa öljyä mutta jos nyt vaan vaihtais vaihdelaatikon öljy ja miettii sitten taas lisää. Toivottavasti ei vaan remppa edessä :/
Niin ja auto on 75kw eli ymmärtääkseni sillä vahvemmalla askilla.
Dieselvuoto korjaantui ruiskupumpun käyttöakselin tiivisteen vaihdolla.
Laturi aiheuttaa edelleen harmaita hiuksia. Latauksen merkkivalo palaa mittaristossa, ja vilkuttaa öljyn merkkivaloa kunnes käynnistää (ilmeisesti viittaa vialliseen virtapiiriin laturille?). Kiekkamittaria ei ole niin ei pysty tarkistamaan siitä että saako pyörimisnopeustietoa.
Mitenkäs tuo sähkö kulkee tuonne mittaristolle? Sininen karva on ilmeisesti se D+, mutta onko välissä joku rele tai sulake mikä pitäisi tarkistaa? Ilmeisesti regulaattori ei saa herätettä.
Mikä se punainen karva on ja minne se menee?
Ei kellään ole kytkentäkaaviota moiseen?
T4 AAB 2.4d -95
edit:
Punainen on W, jossa kulkee pyörimisnopeustieto. Sininen on D+, jossa tulee herätevirta regulaattorille. Molemmat kulkee liittimen kautta, joka tarttis koittaa paikallistaa jostain startis paikkeilta.
edit2:
Tein oman säikeen tälle laturipähkäilylle...
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=838663
Laturi aiheuttaa edelleen harmaita hiuksia. Latauksen merkkivalo palaa mittaristossa, ja vilkuttaa öljyn merkkivaloa kunnes käynnistää (ilmeisesti viittaa vialliseen virtapiiriin laturille?). Kiekkamittaria ei ole niin ei pysty tarkistamaan siitä että saako pyörimisnopeustietoa.
Mitenkäs tuo sähkö kulkee tuonne mittaristolle? Sininen karva on ilmeisesti se D+, mutta onko välissä joku rele tai sulake mikä pitäisi tarkistaa? Ilmeisesti regulaattori ei saa herätettä.
Mikä se punainen karva on ja minne se menee?
Ei kellään ole kytkentäkaaviota moiseen?
T4 AAB 2.4d -95
edit:
Punainen on W, jossa kulkee pyörimisnopeustieto. Sininen on D+, jossa tulee herätevirta regulaattorille. Molemmat kulkee liittimen kautta, joka tarttis koittaa paikallistaa jostain startis paikkeilta.
edit2:
Tein oman säikeen tälle laturipähkäilylle...
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=838663
Kuskin turvavyön paljastaminen
Kylmien kelien alkaessa alkoi myös vaiva, joka jo keväällä hiukan vaivasi. Jos kuskin turvavyötä vetäisee vahingossa vähän reippaammin ja lukko laukeaa, saa lukon aukeamista odotella minuutista puoleen tuntiin. Mekanismi siis alkaa jostain syystä jumittaa, kun lämpötila laskee nollan tienoille.
Lukko kai pitäisi kaivaa esille ja uittaa crc:ssä & vaseliinissa, mutta näyttää siltä, että ensin pitää poistaa Caravellen koko kuskin takainen kylkipahvi. Mihin suuntaan sitä pitää repiä, että sen saa ehjänä pois?
Lukko kai pitäisi kaivaa esille ja uittaa crc:ssä & vaseliinissa, mutta näyttää siltä, että ensin pitää poistaa Caravellen koko kuskin takainen kylkipahvi. Mihin suuntaan sitä pitää repiä, että sen saa ehjänä pois?
Pitäisi hankkia uudet jarruosat -99 malliseen 1.9TD portteriin. Motonetin sivuja tutkailin, mutta sieltä löytyy erilaisia vaihtoehtoja, en pääse autoa katsomaan joten kysyisin neuvoa mitkä palikat sopii. Auto menee korjaamolle mutta osat saa tuoda itse, varoitusvalo palaa että palat lopussa ja levyt näyttää vähän ruosteisilta joten ostan varuiksi joka kulmaan osat. Tarvitseeko muuta kuin levyt+palat? Motonetin mukaan etulevyt ei ole jäähdytetyt, voiko sinne kuitenkin sellaset ostaa kun ne on halvemmat vai onko satula erilainen? Jarrupaloissa lukee että jos ei jäähdytetyt levyt ja 15" vanne mutta sitten noissa on aina että 5 sylinteriseen. Vai onko jarruosat halpoja VW:llä, pitäisikö hakea sieltä?
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=814263#814263
"Jarruhuolto kaikki levyt + palat ja umpiruostuneet käsijarrunvaijerit (edellinen omistaja ei ole käkkäriä käytelly) ensviikolla.
Onneksi ei tarvitse itse sotkea käsiä kun kaveri lupasi laitella "aikansa kuluksi".
Varaosaliikeessä rekkarin mukaan 8 eri levy vaihtoehto.
Kaveri kun saa vanhat irti ni mallit mukaan ni tulee oikeat. "
"Kaveri kipas levyt + palat +käkkärivaijerit varaosapuljusta.
Levyjä olikin 7 eri mallia ja paloja 10 erimallia.
Onneks oli mallikappaleet mukana.
Levy Ate ja palat Luukaksen.
Mikähän idea tuossakin on insinöörillä ollu kun löyty kahta halkaisijaa ja ero 2mm. 280mm. ja 282mm."
Helpoimmalla pääsi kun oli vanhat mukana mihin vertailla.
Varsinkin palojen kanssa oli puljaamista ennenkuin löyty sopivat.
"Jarruhuolto kaikki levyt + palat ja umpiruostuneet käsijarrunvaijerit (edellinen omistaja ei ole käkkäriä käytelly) ensviikolla.
Onneksi ei tarvitse itse sotkea käsiä kun kaveri lupasi laitella "aikansa kuluksi".
Varaosaliikeessä rekkarin mukaan 8 eri levy vaihtoehto.
Kaveri kun saa vanhat irti ni mallit mukaan ni tulee oikeat. "
"Kaveri kipas levyt + palat +käkkärivaijerit varaosapuljusta.
Levyjä olikin 7 eri mallia ja paloja 10 erimallia.
Onneks oli mallikappaleet mukana.
Levy Ate ja palat Luukaksen.
Mikähän idea tuossakin on insinöörillä ollu kun löyty kahta halkaisijaa ja ero 2mm. 280mm. ja 282mm."
Helpoimmalla pääsi kun oli vanhat mukana mihin vertailla.
Varsinkin palojen kanssa oli puljaamista ennenkuin löyty sopivat.
Mitkä polttimot sopivat tuonne portterin mittaristoon?
Tuollainen polttimo löytyy 12V teho 1.8W, ilmeisesti 2W tehoisiakin on.
Hyvä vaihtoehto on ledkonversio.
Tätä aiemminkin lukkarille laitoin, kun minäkin mainitsin että mittaristo muuttui -98 loppuvuodesta tuolla kävijöiden kalustopuolella. Onko saletti että -99 malli, vai rekisteröity -99?
Mullakin oli aikanaan Passat joka oli rekisteröity 26.6.1998, mutta oli jo 1999 malli. Tarkistettiin Chassisnumeron perusteella VW:llä. Olin aina ollut siinä uskossa että tuotantomalli vaihtuu 1.8. En muista mistä olin lukenut.
Mullakin oli aikanaan Passat joka oli rekisteröity 26.6.1998, mutta oli jo 1999 malli. Tarkistettiin Chassisnumeron perusteella VW:llä. Olin aina ollut siinä uskossa että tuotantomalli vaihtuu 1.8. En muista mistä olin lukenut.
-
- -
- Viestit: 266
- Liittynyt: 3.3.2006 18:43
Nyt olis menossa mittaristo vaihtoon Transportterista, T4 -91 2,4D.
Onko 2,4D ja 2,5TD mittaristoissa ja yleensäkin transportterien mittaristojen liittimissä yms. minkälaisia eroja? eBaysta löyty ainakin muuten just samanlainen mutta lämpömittarin asteikko on H-C kirjaimilla kun nykysessä on numeroilla. Ei varmaan voi laittaa digitaalisella matkamittarilla varustettua mittaristoa pyörivillä numeroilla varustetun tilalle? Jos joku voisi laittaa suoraan tuon alkuperäisen mittariston osanumeron niin olis aika jees, en itse osaa etsiä kun ei ole etkaa käytettävissä.
Onko 2,4D ja 2,5TD mittaristoissa ja yleensäkin transportterien mittaristojen liittimissä yms. minkälaisia eroja? eBaysta löyty ainakin muuten just samanlainen mutta lämpömittarin asteikko on H-C kirjaimilla kun nykysessä on numeroilla. Ei varmaan voi laittaa digitaalisella matkamittarilla varustettua mittaristoa pyörivillä numeroilla varustetun tilalle? Jos joku voisi laittaa suoraan tuon alkuperäisen mittariston osanumeron niin olis aika jees, en itse osaa etsiä kun ei ole etkaa käytettävissä.
Ajovalomuistutin / valosummeri ihmetyttää. Ensinnäkin se summeri on aivan jumalattoman kovaääninen, ja lisäksi se toimii turhan terhakkaasti. Eli auto käynnissä, avaimet luonnollisesti virtalukossa, ja apparin oven avaaminen riittää käynnistämään tärykalvot repivän ulinan.
Ei kai ton kuuluisi mitään surista jos autokin käynnissä? Tai ylipäänsä apparin ovesta. Ei huvittaisi disabloida kokonaankaan, mutta lähinnä kiinnostaisi että kuinka tuon pitäisi toimia, että onko se paskana vai vaan paska.
edit: -95 eli se painokytkin valoille, ei kiertokytkin.
Ei kai ton kuuluisi mitään surista jos autokin käynnissä? Tai ylipäänsä apparin ovesta. Ei huvittaisi disabloida kokonaankaan, mutta lähinnä kiinnostaisi että kuinka tuon pitäisi toimia, että onko se paskana vai vaan paska.
edit: -95 eli se painokytkin valoille, ei kiertokytkin.
T4 yhteensopiva mittaristo löytyy Corradosta ja 35i Passatista. Valmistajia on kaksi, Motometerin mittaristossa on H/C ja VDO:ssa lukemat (vai oliko päinvastoin). Nopeusmittarin välitys on myös hyvä olla sama, siinä neulan alla on numero, jonka pitäisi täsmätä.
Digitaalimittari ei käy vaijerivälitteisen tilalle. Vaijerila toimivassa nopeus/matkamittarissa voi kuitenkin olla rinnalla iso tai pieni digitaalikello ja kiekkamittari.
Muutama mittarsto on hyllyssä, voin tarkistaa jossakin vaiheessa.
Digitaalimittari ei käy vaijerivälitteisen tilalle. Vaijerila toimivassa nopeus/matkamittarissa voi kuitenkin olla rinnalla iso tai pieni digitaalikello ja kiekkamittari.
Muutama mittarsto on hyllyssä, voin tarkistaa jossakin vaiheessa.
-
- -
- Viestit: 266
- Liittynyt: 3.3.2006 18:43
Mistäspäin autoa löytyy airbagin ohjainlaite?
Anto vikakoodinluvussa airbagin vialle tuon ohjainlaitteen eikä pystyny nollaamaan vikakoodia.Nyt pitäs löytää tuo mötikkä.
Transporter,-00,ACV,2.5TDI.
Sieltähän se löyty keskikonsoolin takkaa pienen purkuoperaation jäläkeen.
Pittääpä kokkeilla käyttää liitintä irti ja jotaki ruutata kontaktipintoihin.
Anto vikakoodinluvussa airbagin vialle tuon ohjainlaitteen eikä pystyny nollaamaan vikakoodia.Nyt pitäs löytää tuo mötikkä.
Transporter,-00,ACV,2.5TDI.
Sieltähän se löyty keskikonsoolin takkaa pienen purkuoperaation jäläkeen.
Pittääpä kokkeilla käyttää liitintä irti ja jotaki ruutata kontaktipintoihin.
Muistaakseni tuolla sivulla olevan:
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_Ai ... orjaaminen
http://www.autowiki.fi/index.php/VAG_Ai ... orjaaminen
t4 transporter rego sisävalot ja kattotuulettimet.
pistetään nyt tännekkin jos joku osis neuvoa. Eli tuollasen t4 rego bikkubussin sisävalaistus ja tuulettimet eivät toimi. ainoa sisävalaistuksesta mikä toimii on ensimmäinen mikä on siinä kuskin pään yläpuolella keskellä...sulakkeet näyttäisi kaikki ehjiltä, siinäkin mikä siinä paneelissa peruutuspeilin yläpuolella josta valaitus ja tulettimet kytketään päälle. polttimot myös ehjät. mistäs lähtisi seuraavaksi vikaa etsimään ehdotuksia.
Pitkä -02 2,5 TDi tuli taloon ja yllätykseni siellä hönkii jokin lisälämmitin vasemman lyhdyn alapuolella. Onko näissä kaikissa TDi-malleissa lisälämmitin ja onko se webasto vai eberi sekä onnistuuko niihin laittamaan kellosarjan?
Eberhän noissa on ollut.
Kello:
http://www.eeperi.com/eberspacher_taydennyssarjat.html
Käsitykseni mukaan on ollut Webastoakin, mutta yleensä eberi. Lämmittimen pitäisi näkymän, kun otat päältä katsoen suunnan akusta kello seitsemään noin 30 cm. Muoviseinän vierestä koneen puolelta, hieman lukkopellin takaa kurkkaat alas, siellä pitäisi näkyä lämmitin pystyasennossa tyyppikilpineen. Ota tyyppinumero talteen (esim. eberi 25 1821), helpottaa tarvittaessa varaosakaupassa.
No prkle.
Viikon Caravelle 2.5tdi -02 seisonut parkiksella.
Kääntä virtaavaimesta ja alko kuulumaan naksutus sulaketaulusta.
Mitaristossa vilku merkkivalot naksutuksen tahtiin.
Luukku auki ja sormella kokeilemaan mikä rele naksuttaa.
Rele 103:nen siellä ilosesti raksutteli.
Relekö riki vai aiheutaako tuon "relevian" joku muu. Kosteus ja sen jälkeen pakkanen ?
Auto oli reilu 2t. piuhan päässä. Lohko ja sisätilanlämpäri puski lämpöä.
Hitto näitä vehkeitä :)
Viikon Caravelle 2.5tdi -02 seisonut parkiksella.
Kääntä virtaavaimesta ja alko kuulumaan naksutus sulaketaulusta.
Mitaristossa vilku merkkivalot naksutuksen tahtiin.
Luukku auki ja sormella kokeilemaan mikä rele naksuttaa.
Rele 103:nen siellä ilosesti raksutteli.
Relekö riki vai aiheutaako tuon "relevian" joku muu. Kosteus ja sen jälkeen pakkanen ?
Auto oli reilu 2t. piuhan päässä. Lohko ja sisätilanlämpäri puski lämpöä.
Hitto näitä vehkeitä :)
Akku hiipunut, jännite?
No prkle sehän se. ( kyllä voi ihminen tuntea itsensä tyhmäkis :D )
Enpä hokannu tupakin tuskissani tuota kun piti mennä ärrälle tupakinostoon.
Lyhyttä pätkä-ajohan tuolla on ajeltu. No yksi 50 kilometrin reissu.
Ilmeisesti ei kerkii latailla kunnolla akkua pätkä-ajossa.
Taikka sitten tuolla joku purkaa akkua pikkuhiljaa ?
Vaiha viallinen akku!
23.2.2011 vaihdettu uusi: 95A
http://www.varta-automotive.com/index.php?id=352&L=20
Epäilen tuota meikäläisen lyhyttä pätkäajoa. 1-5km 2-4 kertaa viikossa.
Täytyy mitailla mitä tuo laturi tuupaa akulle virtaskaa.
Taas olis täydet virrat ja laturi lykkää sen 14,5volttia.
Mutuna ihan että tuo eber on virtasyöppö pätkä-ajossa ja tyhjentään akun.
Defan ylläpitolaturin meinasin tuohon mutta päädyin Ctekiin. Laittaa sen välillä latailee niin eiköhän sillä pärjäile kunnes kevät tulee ja pidemmänmatkan reissua alkaa taas pukkaamaan.
Mutuna ihan että tuo eber on virtasyöppö pätkä-ajossa ja tyhjentään akun.
Defan ylläpitolaturin meinasin tuohon mutta päädyin Ctekiin. Laittaa sen välillä latailee niin eiköhän sillä pärjäile kunnes kevät tulee ja pidemmänmatkan reissua alkaa taas pukkaamaan.
Sen verran voisin vielä palata tuohon koneen yskimiseen kylmäkäynnistyksessä. Ongelma poistui, kun käänsin pumpun ennakon kohdalleen. Persdynon perusteella tuli vetojakin lisää. Ja vaikka polttoaineen kulutus vähän tuntuu kasvaneenkin, niin voin sanoa että ei mennyt mittakelloon sijoitetut rahat hukkaan.
Keulasta katsottuna akun edessä, oikeassa reunassa kiinni melkein konepellissä asti on liitin, johon tulee muistaakseni 6 johtoa tms. toiselle puolelle ja toisella puolella on vain kaksi. Nämä kaksi johtoa menevät nokan lämpötila-anturille, eli jomman kumman vetää katkaisijan taakse, niin katkaisija offilla on sama kuin lämpöanturi irti eli ei lämmitä ajon aikana.
Keulasta katsottuna akun edessä, oikeassa reunassa kiinni melkein konepellissä asti on liitin, johon tulee muistaakseni 6 johtoa tms. toiselle puolelle ja toisella puolella on vain kaksi. Nämä kaksi johtoa menevät nokan lämpötila-anturille, eli jomman kumman vetää katkaisijan taakse, niin katkaisija offilla on sama kuin lämpöanturi irti eli ei lämmitä ajon aikana.
Jep.
Entäs kun ei hehkuta kaikilla? 2.4D AAB. Uudet hehkutulpat (Bosch) ja sulake tsekattu. Ensimmäisenä tietysti vaihdettiin uudet hehkut, koska entisiä ei oltu vaihdettu piiitkään aikaan. Ongelma ei kuitenkaan tuolla poistunut vaan lähtee kylmänä rytkättämään parilla pytyllä käyntiin komean mustan savun kera, lohkolämmittimestä ja lämpinä lähtee ilman mitään ongelmia käyntiin. Vedot tallella, eikä muita ongelmia.
Valot himmenee kun hehkuttaa, eli kyllä se ainakin muutamalla hehkulla hehkuttaa. Vielä ei mitattu moneltako puuttuu sähkö. Tässähän on viidellä erillisellä johdolla nuo hehkujen johdot, ei yhdistyskiskolla kuin monessa muussa. Voisin tuohon uuden johtosarjan tehdä töissä, mutta minne asti nuo kulkee viitenä ohuena johtona eli missä kohdassa yhdistyy paksumpaan johtoon? Ja onko tuo 50A sulake ennen vai jälkeen hehkureleen? Myös muita järkeviä vinkkejä otetaan vastaan mikäli jollain tulee mieleen...
Valot himmenee kun hehkuttaa, eli kyllä se ainakin muutamalla hehkulla hehkuttaa. Vielä ei mitattu moneltako puuttuu sähkö. Tässähän on viidellä erillisellä johdolla nuo hehkujen johdot, ei yhdistyskiskolla kuin monessa muussa. Voisin tuohon uuden johtosarjan tehdä töissä, mutta minne asti nuo kulkee viitenä ohuena johtona eli missä kohdassa yhdistyy paksumpaan johtoon? Ja onko tuo 50A sulake ennen vai jälkeen hehkureleen? Myös muita järkeviä vinkkejä otetaan vastaan mikäli jollain tulee mieleen...
-
- -
- Viestit: 30
- Liittynyt: 25.11.2009 9:50
Mistähän johtuu kun portterin kytkin ulahtaa/kirskahtaa tosinaan liikkeelle lähtiessä? Joko se kytkin voi vedellä viimeisiään reilussa 200tkm:ssä, eikai? Lisäksi kun liikennevaloihin rullailee ja pysähtyy niin jostain laatikon tietämiltä alkaa kuulua kilinää, joka loppuu kylläkin kun vapaalla ollessa tuuppaa vaihdekeppiä pikkuisen johonkin suuntaan. Kilinä tulee takas kun laittaa vaihteen silmään jus ennen liikkeellelähtöä, liikkeellä ollessa ei taas kuulu mitään? Auto on -01 2.5tdi 75kw..
AAB koneisessa Portterissa on kaasuvaijerissa on polkimen päässä jousihässäkkä, joka antaa periksi kaasua painettaessa. Onkohan tällä muuta virkaa kuin estää kaasuvaijerin liiallinen kiristyminen?
Tuo antaa minulla periksi aivan liikaa painuen lyttyyn. Eli vaikka kaasun tallaa pohjaan, ei pumpun vipu liiku nimeksikään.
Ihmettelin kun auto vastaa kaasuun todella huonosti ja kaasua pumppaamalla löytyy pikkuisen lisää menohaluja.
Otin vaijerin irti ja se vaikutti liikkuvan kevyesti ja takertelematta. Tarkoitus oli hakea uusi vaijeri, mutta jäin vain ihmettelemään onko vika itse vaijerissa vai pumpun päässä. Ensiavuksi kokeilin voidella vaijeria, mutta kun sekään ei auttanut lukitsin jousihässäkän näin ensialkuun. Kaasuun vastaavuus on tämän jälkeen aivan eri planeetalta, parempi kuin ikinä niiden vuosien aikana mitä minulla tuo auto on ollut.
Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa ja paraniko pelkällä vaijerin uusinnalla?
Tuo antaa minulla periksi aivan liikaa painuen lyttyyn. Eli vaikka kaasun tallaa pohjaan, ei pumpun vipu liiku nimeksikään.
Ihmettelin kun auto vastaa kaasuun todella huonosti ja kaasua pumppaamalla löytyy pikkuisen lisää menohaluja.
Otin vaijerin irti ja se vaikutti liikkuvan kevyesti ja takertelematta. Tarkoitus oli hakea uusi vaijeri, mutta jäin vain ihmettelemään onko vika itse vaijerissa vai pumpun päässä. Ensiavuksi kokeilin voidella vaijeria, mutta kun sekään ei auttanut lukitsin jousihässäkän näin ensialkuun. Kaasuun vastaavuus on tämän jälkeen aivan eri planeetalta, parempi kuin ikinä niiden vuosien aikana mitä minulla tuo auto on ollut.
Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa ja paraniko pelkällä vaijerin uusinnalla?
Hieman sekava oli selitykseni... Siis se jousi on niin päin, että jos vaijeri on liian jäykkä/ei liiku, alkaa jousi antaa periksi antaen vaijerin suojakuoren liikkua polkimen päässä itse vaijerin sijaan. Tässä tapauksessa jousi antoi periksi ensin ja jossain vaiheessa liikerataa vähän liikkui pumpultakin.
Nyt estin jousen liikkeen, eli vaijerin suojakuori ei liiku enää, vaan kaikki liike menee väkisin vaijerilla pumpun vivulle.
Polkimesta tuli "äkäisen" oloinen entiseen verrattuna, mutta liikerata on kuitenkin normaali.
Auto on ollut joululomilla ja huomenna on tarkoitus ottaa takaisin liikennekäyttöön. Saadaan samalla testattua viritys käytännössäkin ja voi samalla hakea uuden vaijerin ja kokeilla sillä.
Nyt estin jousen liikkeen, eli vaijerin suojakuori ei liiku enää, vaan kaikki liike menee väkisin vaijerilla pumpun vivulle.
Polkimesta tuli "äkäisen" oloinen entiseen verrattuna, mutta liikerata on kuitenkin normaali.
Auto on ollut joululomilla ja huomenna on tarkoitus ottaa takaisin liikennekäyttöön. Saadaan samalla testattua viritys käytännössäkin ja voi samalla hakea uuden vaijerin ja kokeilla sillä.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 9.1.2012 18:50
T4 sisävalot ei toimi
Mistä lähteä tutkimaan vikaa, kun sisävalot toimii vain satunnaisesti. Sulakkeet ja polttimot tottakai ehjät, ovien katkaisijat käyty läpi, rasvattu jne.
Vika kuskin oven ohjausyksikössä?
Vika kuskin oven ohjausyksikössä?
Vielä tuosta kaasuvaijerista, nyt kun on muutama sata kilometriä kokemusta jousi lukittuna (uutta vaijeria en ole vielä kerennyt hakea).
Menohaluja aivan eri tavalla, näköjään ollut jo pitemmän aikaa ongelmaa tuolla suunnalla, pikkuhiljaa huomaamattomasti pahentuen.
Toinen vaiva mikä on poistunut on aiemmin jo pitkään vaivannut alle 2000 kierroksella vedättäessä vaivannut nypytys. Nyt vetää tasaisesti koko kierrosalueella.
Menohaluja aivan eri tavalla, näköjään ollut jo pitemmän aikaa ongelmaa tuolla suunnalla, pikkuhiljaa huomaamattomasti pahentuen.
Toinen vaiva mikä on poistunut on aiemmin jo pitkään vaivannut alle 2000 kierroksella vedättäessä vaivannut nypytys. Nyt vetää tasaisesti koko kierrosalueella.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
No höh virrat loppu taas.
Ctekissä oli kiinni n.8t. No en sitten katsonut tarkemmin oliko ladannu kunnolla kun otin irti. 3km. kauppareissu ja auto kävi koko tuon ajan. Käynistäessä oli pieni epäilys ettei lähtenyt ihan puhtaasti käyntiin virtojen puolesta.
No uusi yritys Ctek kiinni ja lataus.
Kattelee paripäivää onko akku taas purkautunut itekseen.
Ctekissä oli kiinni n.8t. No en sitten katsonut tarkemmin oliko ladannu kunnolla kun otin irti. 3km. kauppareissu ja auto kävi koko tuon ajan. Käynistäessä oli pieni epäilys ettei lähtenyt ihan puhtaasti käyntiin virtojen puolesta.
No uusi yritys Ctek kiinni ja lataus.
Kattelee paripäivää onko akku taas purkautunut itekseen.
Löytyykö ratkaisua takaluukun ongelmaan, muutakuin uutta palikkaa.
Eli ongelma on seuraavanlainen, takaluukun lukkokappale ei lukittaudu vastakappaleeseen, syy näyttäisi olevan tangossa joka on lukkokappaleen ja kahvan välissä. Tanko jää löysään, toisin sanoen ei työnnä tarpeeksi lukkokappaletta jolloin lukkokappaleen kieli laukeaa tärinästä tai luukkua kiinni laittaessa ei lukittaudu.
Saako tuota jollain konstilla paranneltua vai pitääkö hankkia uutta osaa tilalle?
Eli ongelma on seuraavanlainen, takaluukun lukkokappale ei lukittaudu vastakappaleeseen, syy näyttäisi olevan tangossa joka on lukkokappaleen ja kahvan välissä. Tanko jää löysään, toisin sanoen ei työnnä tarpeeksi lukkokappaletta jolloin lukkokappaleen kieli laukeaa tärinästä tai luukkua kiinni laittaessa ei lukittaudu.
Saako tuota jollain konstilla paranneltua vai pitääkö hankkia uutta osaa tilalle?
Edellisen T4:n luukussa oli talvella outo vika: ei meinannut pysyä kiinni, vaikka kuinka kovaa olisi paiskannut, pomppasi vain takaisin. Lukkosydeemiä ihmettelin useampaankin kertaan, mutta vikaa siitä en löytänyt. Sitten totesin, että luukun ontelotiivisteen sisällä oleva vesi oli jäätänyt tiivisteen kovaksi tönköksi. Sulatuksella ja paineilmalla ongelma poistui.
Caravelle-topikissani on jotain juttua takaluukun lukituksista, kuviakin.
Aika kuluu, en muista kaikkea, mutta tuon sisäpuolen lukkolaitteen omaani vaihdoin, koska se on erilainen keskuslukitteiseen ja ilman. Tuossa mallissa on periaatteessa vain kolme vikapaikkaa: kahva, sisäpuolinen lukkolaite ja ulkopuolinen lukkolaite. Joissakin malleissa ulkopuolisen lisäksi myös sisäpuolen avauskahva.
Aika kuluu, en muista kaikkea, mutta tuon sisäpuolen lukkolaitteen omaani vaihdoin, koska se on erilainen keskuslukitteiseen ja ilman. Tuossa mallissa on periaatteessa vain kolme vikapaikkaa: kahva, sisäpuolinen lukkolaite ja ulkopuolinen lukkolaite. Joissakin malleissa ulkopuolisen lisäksi myös sisäpuolen avauskahva.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa