corrado 205/40/17 et40 ottaa kiinni sisälokariin

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jeo_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 11.5.2004 22:12

corrado 205/40/17 et40 ottaa kiinni sisälokariin

ViestiKirjoittaja Jeo_ » 26.4.2006 10:24

elikkä ko vanne+rengas ottaa kiinni sisälokariin ku kääntää tappiin ja tuli katastuksessa sanomista että pitää korjata ennenko saa leiman. Ideoita? spacer väliin jotta saa vähän ulospäin? vai sisälokarin muokkaus? inssi puhu renkaan kääntyvyyden rajoittamisesta..

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 26.4.2006 10:46

Se katsari voi alkaa jupista sitten niistä spacereistä jos sellaset laitat...

Corradosta onkin hyvä rajottaa kääntyvyyttä, eihän sillä pääse enää mihinkään parkkiin! Edelleen ajamistani autoista huonoin kääntymään!

Jeo_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 11.5.2004 22:12

ViestiKirjoittaja Jeo_ » 26.4.2006 10:57

niinpä. no nyt rengas irti ni katellaan mitä sille teen. Kävin paikallisessa vw-liikkeessä ja toi kääntyvyyden rajoittaminen ei oo kuulemma ihan helppoa. Eli et muutos vois toimia?

Jeo_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 11.5.2004 22:12

ViestiKirjoittaja Jeo_ » 26.4.2006 13:10

todii.. ei paljoa ota kiinni mutta vanteiden et 45 ni ottaa kiinni. Sinänsä tämä ei ole yllätys. kait sitä vois alkaa uusia vanteita ettii.

tero_v
-
Viestit: 396
Liittynyt: 14.2.2005 14:50

ViestiKirjoittaja tero_v » 26.4.2006 14:54

eikö sisälokaria sais lämmittämällä muokattua?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 26.4.2006 19:37

Lokarin sisäreuna josta se ottaa kiinni, on tod. näk se kohta joka on metallia. Kyllähän sekin lämmittämällä toki taipuu...

Jeo_
-
Viestit: 123
Liittynyt: 11.5.2004 22:12

ViestiKirjoittaja Jeo_ » 26.4.2006 20:48

jep se on metallia. no vanteet vaihtoon sano entinenkin rallikuski..

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 10.10.2006 20:17

No niin, sama ongelma tuli ilmi talvivanteilla.. ottaa täydet käännettäessä kiinni sisälokasuojiin. Pyydystä (corrado g60 -89) on madallettu ja renkaat on 195/50/15 ET38.. onko nyt jotain pielessä? Katsastukseen vasta joulukuussa menossa, mutta kuitenkin jäljet on jo lokareissa, että saatetaan muakin asiasta huomauttaa..

Onko vanteet väärän kokoiset, vai lokasuojan muokkaus edessä vai spaceria..??

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 11.10.2006 1:11

G60 Corradossa vakiona vanteiden et on luokkaa 33-35. Omat orkkis BBS RM vanteet ovat ET:ltä 33 (tai olivat ainakin ennen kuin levitin ne, nyt et on 13... )
38 vie vanteet sisemmäksi, liekkö raapii tämän takia? Tosin et kertonut vanteen leveydestä mitään.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.10.2006 7:55

Oliko se ET45, se ei tosin merkkaa mitään, ellei vanteen leveyttäkin mainita. Onhan se varmaan aika sisällä, kun itse olen kolmosgolffissa käyttänyt 7" ET20 -vannetta ja tällä hetkellä on ET30, jolla 195 mm rengas juuri mahtuu kaarien sisälle.
Corradossa taitaa tosin olla eri raideleveys ja lokaritkin.
Volkkareille tyyppillisiä normivanteen ET -lukemia ovat nuo 33-38 vanteen leveydestä riippuen.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 11.10.2006 11:21

ups, unohtu toi leveys, eli 7" näyttäis olevan. Mistäs se katsotaan, että millä ET:llä mikäkin vanne mahtuu pyörimään.. Tietenkin jarrusatulat ym tuo omat rajoituksensa, mutta juuri ton renkaan raunan kannalta

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 11.10.2006 15:50

Ei tuohon auto kuin testailu oikeastaan ja muiden käyttäjien käyttökokemuksien kuuntelu. Lisäksi tietenkin voi päätelle jotain alkuperäisestä rengastuksesta. Mulla tuntus raapivan lokariin melkein mikä vaan vanne, myös alkuperäiset kun hiemankin on madallusta mukana. TOsin tuota ilmenee vain renkaat linkussa ja jos tulee töyssy tai liian lujaa jos kääntäessä ajaa. Normi ajossa ei raavi.

Itse testannut näitä madalluksen kanssa:
195/55R15 ja 6,5x15 et33 ->raapii edestä
195/50R15 ja 8x15 et 13 -> raapii edestä
205/50R16 ja 7x16 et 25 -> edestä ja töyssyissä takaa
215/40R16 ja 9x16 et 15 -> edestä ja töyssyissä takaa (pokkausta hieman poisti ni ok)

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 12.10.2006 15:56

Itellä oli sama vika 17x7,5 et 35 vanteilla. Annoin julmasti lekaa sisälokarille. Järjen kanssa sit tietysti ja uudet massat päälle.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 12.10.2006 20:31

jees, täytyy kait sitten vähän lämmittää ja muokkailla. Paljonko tuota on nyt sitten madallettu, kun keskiösta lokasuojan reunaan on edessä 30 ja takana 32cm

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 12.10.2006 23:57

Edestä 30 cm saavutetaan yli 50 mm madaltavalla jousisarjalla. Omien kokemusten perusteella siis. Vakio korkeutta en osaa kertoa, minullakin tuo 30 cm edessä ja takanakin.

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 13.10.2006 18:50

Jees.. tuossa kattelin, ettei mahdottomasti ota kiinni, että taidetaan pienellä "koputtelulla" selvitä..

Mites tommoset TÜV hyväksytyt spacerit? meneekö katsastuksesta läpi?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 15.10.2006 22:17

TUV ei katsastuksessa auta (*. Pykälien mukaan ei navan ja vanteen väliin saa mitään laittaa. Poikkeuksen tekee se, jos vannevalmistaja jotain tiettyä Spaceria vanteeseensa suosittaa, jotta ET saadaan oikeaksi. Yleensä valmistajan omat Spacerit joilla samat vanteet saa sovitettua useampaan autoon pelkillä välipaloilla, ilman, että tarvii tehdä useammalla ET:llä olevia kiekkoja.

(* TOsin eihän sitä tiedä jos joku katsari vaikka TUV-laputkin hyväksyis.

Valtsu-
-
Viestit: 101
Liittynyt: 3.10.2006 16:04

8,5x16" ET30 sopivuudesta Raatoon

ViestiKirjoittaja Valtsu- » 4.5.2008 12:17

Ajattelin nyt lainata tätä topikkia, kun saman aiheen piiristä asiaa..

Eli ymmärtääkseni 8,5x16" ET30 vanne ei ihan oikein sovi corradon alle, ainakaan jos yhtään madallettu, kun kerran 9x16" vanteillekin suositellaan ET:ksi 15:sta. Voiko joku "varmistaa" tätä päätelmää eli oletteko samaa mieltä?
Tuollaisilla tiedoilla vanteet olisi saatavilla, mutta nyt herää kysymys, että kannattaako edes harkita ostoa, jos alla noita ei saa toimimaan ilman spacereita ja kun taas spacerien kanssa katsastuksesta läpi pääsy ja vanteiden saaminen papereihin on taas aivan tuurista kiinni. ;)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 4.5.2008 13:06

Mulla rapsutteli hieman edestä sinne sisälokasuojan takakulmassa olevaan metalliosioon linkkuun kääntäessä, kun vanne oli 7,5x16 ET25 ja kumina 205/50 pulla.
Kumin kun vaihtoi 195/45:ksi, niin hävisi ongelma.
Madallustakin oli toki noin 70mm, mutta tuo 205/50 kumi raapi siis vakioalustallakin jo kiinni ja tuolla mainitsemallani 195/45 kumilla ei ongelmaa esiintynyt edes noinkaan rajusti madallettuna.

Eli kyllä se kumi vaikuttaa melkein enemmän kuin vanne, jos ET vaan on edes sillä seinällä. Veikkaan, että 8,5x16 ET30 menee kyllä alle heittämällä, kunhan kumit ei vaan ole liian a) leveät b) suurella profiililla. Esimerkiksi vaikkapa 195/45, 205/40 tai 215/40 voisi olla melko sopiva (ja sopivan näköinen) rengastus. Toki jos tolpat on jotkut haistakakka-coiloverit, joissa alaosa on liian paksu/jousi tulee liian alas saakka, saattaa olla mahtumisongelmia.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 29 vierailijaa