Lisävaloista keskustelua

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

Lisävaloista keskustelua

ViestiKirjoittaja Petri R. » 21.12.2005 12:24

Noniin, kun edellinen topikki aiheen tiimoilta meni taas (minunkin osalta) lisävalojen rumuuskeskuteluun ja joulukinkun paisteluun niin yritetään saada pystyyn asiallinen topic lisävaloista. Aihehan on kuitenkin monelle talviautoilijalle ajankohtainen.

Se lienee tullut jo selväksi ettei lisävaloja ulkonäön vuoksi yleensä asennella, ja että on ihmisiä jotka ajaa muuallakin kuin siellä Oulun marketeilla katuvalojen loisteessa, joten tämä rumuus kautta tarpeettomuus voitaneen jättää tästä threadista pois. Jos homma karkaa käsistä niin lukkoa vaan.

Modet voivat siirtää tämän paremmalle aihealueelle, mutta kun luki tuolla kori jne. osastollakin että kaikki auton ulkonäköön liittyvä keskustelu...

Miten olis joku Lisävalo-faq? Kerätään tähän ainakin linkkejä lisävalokeskusteluihin.

ELI: Keskustelu vois liikkua lisävalojen hinta/laatu ym. ominaisuuksissa, asennuksissa (sekä "valot keulalle" että sähköhommat) jne. Minua kiinnostais esim. jonku asiantuntijan lausunto, minkälaiset ja kuinka paksut kaapelit, liittimet ym. vermeet tulis olla jotta saadaan paras valoteho. Erot eri merkkisten ja -tehoisten polttimoiden välillä? Millaisia valoja käytetään ralliautoissa (eli onko siellä näitä 225 boscheja ym. vai jotain spesiaalimpaa), onko eri merkkisillä isoilla kattiloilla (Hella, Bosch, Cibie...) merkittävää eroa toisiinsa nähden jne. Jonkinlaisesta pikakiinnityshommastakin olis kiva saada tietoa, eli kun joskus toivottavasti on auto jota aikoo pitää vuosia, niin asentelis siihen kaapelit ja kaikki yhden kerran valmiiksi niin että syksyisin aina vaan tiputtais valot keulalle johonkin huomaamattomaan kiinnikkeeseen jne. Entä löytyskö jostain esim. autolehdestä skannattua lisävalovertailua, jossa olis tarkat valokuviot ym. testitulokset ettei tarvis perstuntumalla vertailla eri valoja? Tähän voisi liittää myös taas ne kytkentä- ym. asennusohjeet jotta kaikki halukkaat pääsis nauttimaan hyvin valaistuista talviteistä ;)

Oma setti on se perinteinen eli ne Boschin 225 Rallyt kilvenaluslevyyn kiinnitettynä ja tukiraudat maskiin kiinni. Kummallekin valolle on oma 30A rele ja 30A sulakkeet asentelin nätisti auton oman relekotelon kylkeen ;) Akulta releille menee 10mm2 kaapelit ja releeltä lampulle ja lampulta maahan 6mm2. Kaapelit on muinaisesta kakkiksen hifiasennuksesta peräisin joten käytin niitä mitä nyt sattui olemaan. Hehkut on Ruotsista ostetut 130W, jotain harvinaisempaa merkkiä. Eli nähtäväksi jää kauanko palavat. Perstuntumalta on mahdoton sanoa eroa aikaisempiin 100W killuttimiin, täytyis laittaa toiseen lamppuun 100W ja toiseen 130W ja peittää vuorotellen toinen valo että vois sanoa onko isoa eroa.
Viimeksi muokannut Petri R., 16.9.2008 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

ViestiKirjoittaja eski » 21.12.2005 13:35

Mulla on keulalla Hella rally 1000 H2 kannalla ja ongelmana on kun mistään ei tahdo löytyä 100w polttimoita, eli jos joku tietää jonkun nettikaupan missä noita myydään niin ilmoittele.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 21.12.2005 13:43

Tosta löytyy mun mielestä ihan hyvät ohjeet valojen releytykseen.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 21.12.2005 14:30

Kuva
Taitaa olla edelleen laittomat tuollaset valot täällä, ah aina niin valoisassa Suomessa.
E: parempi kuva

Karvinen
-
Viestit: 175
Liittynyt: 7.2.2005 12:34

ViestiKirjoittaja Karvinen » 21.12.2005 15:02

No nyt on asiallinen topic pystyssä..
Itselläkin on Bosch 190 Touring lisäpitkät virtaa kestävällä releellä,
johdotus 10/2,5neliöä. 100W polttimot. Kiinni puskurissa itsetehdyillä
raudoilla ja tukitangoilla maskin läpi runkopalkissa. Ohjaus auton omista
pitkistä, katkaisija kabiinissa. Asennuksessa käytetty suojattuja abicoita,
kutistesukkaa, tinaa ym..

Ja jotenkin näkee eteenpäin :)

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 21.12.2005 15:14

Sellanen juttu tuli mieleen ku mummon -92 Accordista hävis valot ku h4 kannat suli mössöksi ja vedin siihen sit kaikki valot releillä ni vähän meinas hämätä ku valot olikin miinusohjatut. Eli jos releytätte japanilaisen auton valoja testatkaa onko siinä miinus vai plus ohjatut valot.

Karvinen
-
Viestit: 175
Liittynyt: 7.2.2005 12:34

ViestiKirjoittaja Karvinen » 21.12.2005 15:23

testatkaa onko siinä miinus vai plus ohjatut valot


On joskus tullut raavittua päätä että mitä ihmettä kun mihinkään ei syty
mitään vaikka on kaikki johdotettu ja releytetty uusiksi..

Mörssäri
-
Viestit: 45
Liittynyt: 9.8.2004 18:43

ViestiKirjoittaja Mörssäri » 21.12.2005 17:08

^^^^ Laittomathan nuo kaukovalot ovat AKEn tulkinnan mukaan, vaikka direktiivi ei noita suoranaistesti kielläkään. Direktiiivi 91/663/ETY (tarkennus dirketiiviin 76/756/ETY) sanoo pituussuuntaisesta asennuksesta seuraavasti: ajoneuvon edessä ja siten asennettuina, että lähetetty valo ei häiritse kuljettajaa suoraan tai epäsuorasti taustapeilien ja ajoneuvon muiden heijastavien pintojen kautta. AKEn tulkinnan mukaan "ajoneuvon edessä" tarkoittaa etuakselin etupuolella.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 21.12.2005 18:18

http://www.kotinet.com/ari.leskinen/Yhistelma%20II.JPG
http://www.kotinet.com/ari.leskinen/pohjoinen.JPG

Tuosta näkee nuo mun kattilat (Cibie Turini Apollo). Rihlaton lasi, ei E merkkiä jne jne referenssejä. 130w tuikut.

-Laittomat
+N_Ä_K_E_E

jcf
-
Viestit: 81
Liittynyt: 18.3.2004 23:28

ViestiKirjoittaja jcf » 21.12.2005 20:06

Itsellä on Hellan 1000FF xenonit 2kpl ja hyvin on nähnyt. Johdotukset ovat ihan vaan lamppujen mukana tulleet ja telineenä on se perus rekisterin kilven taakse laitettava pellin pala, mihin on hitsattu kaksi pulttia, millä teline on kiinnitetty puskurin runkoon. Lisäksi tottakai ne lamppujen tukiraudat, kun tahtoi kovin väristä hiekkatiellä. 130tkm lamput olleet käytössä ja nyt huomaa valon väristä, että aika vaihtaa polttimot, tosin toinen umpio on halki, joten menee sekin samassa. Hinta oli ostettaessa kohtuullinen 800€, kun lista hinta taitaa olla 1300€ (nykyään noista ei enää saa tarjouksia, kun rekkamiehet ovat moiset keksineet). Lampuilla on erillinen kytkin normi kytkennän lisäksi, mutta ennemmin sen erilliskytkimen tarvitsisi auton omille h7-pitkille huonolla säällä...

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 21.12.2005 20:56

Eihän lisäpitkien oo tarvinnut suomessakaan enään pitkiin aikoihin (muutamaan vuoteen) olla etuakselin etupuolella, vaan ne on saanut sijoittaa kuten tuossa Subarussa katolle.

Mrk
-
Viestit: 283
Liittynyt: 23.7.2003 14:34

ViestiKirjoittaja Mrk » 21.12.2005 21:08

Vesku: väärin. Tuossa jokunen vuosi sitten sai jonkin aikaa lisäpitkät asentaa etuakselin takapuolelle, mutta ei nykyään.

Valomääräyksiä

Ja lisää samaa sontaa

Tuolta kohta 4.2: "Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle."

Niin juu se vielä, että tuosta on kai jotkut hommanneet ihan poikkeuslupia Akelta (ainakin joissain lansseissa asennettu kattokorotukseen ihan luvan kanssa[?]). Ja eikös jossain suht tuoreessa Jeepin Cherokeessa ole lisäpitkät katolla, kai niillekkin jokin lupa siihen on. Mutta pääsääntöisesti ei etuakselin takapuolelle.

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 21.12.2005 21:17

eikös nyt just oo tullu taas että sais asentaa etuakselin taaksekki

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 21.12.2005 22:48

Tietääkseni tällähetkellä EI saa asentaa etuakselin takapuolelle.

Itse pistin jo toisen mailin menemään AKE:lle lisävalojen kytkennästä.
(Täällä lisää juttua aiheesta)

Erään katsastusmiehen mukaan henkilöautoista ei saisi omia pitkiä poistaa toiminnasta vaikka umpiossa lukisi mitä. Kuorma-autoista taasen saisi.

Kyseessä siis ref 37.5 lisävalot jotka yhdessä auton omien pitkien kanssa ylittävät suurimman sallitun referenssirajan (75)

Mene ja tiedä, kun tuolta helvetin AKE:stakaan ei tunnu vastauksia satelevan.. Kummaa touhua.

Hesma
-
Viestit: 13
Liittynyt: 25.3.2004 22:50
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hesma » 22.12.2005 0:51

Eski: Kyllä mä ainakin löysin 100w H2 ihan paikallisesta (Lappeenrannan) Osaset varaosapuljusta. Hyllystä löytyi eikä ollu edes viimeiset :). Ovat muistaakseni ihan Philipsin tuotoksia eli pitäisi olla kohtuullisen laadukkaita. Valoteho parani noihin 55w verrattuna _todella_ paljon. Minullakin siis nuo kyseiset Rallye 1000.

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 22.12.2005 1:18

Tuosta omien valojen poiskytkemisestä...

Olen muutaman vuoden jo katsastanut golffin sillai että omat pitkät eivät ole toiminnassa kun on nuo hellan 3000 lyhdyt tuossa keulalla ja niissä on ref.37,5/kpl, niin muuten menisi lukemat yli sallitun. Katsari ei ole asiasta mitään maininnut ja läpi on päässyt aina... Joten taitaa olla ihan katsaristakin kiinni nämä "säädökset"...

Ja tuohon etuakseli-mittaan sen verran, että omassa kuorkissa on lisäpitkät asennettu katolle sillai että ne ovat akselin takapuolella, eikä sihenkään ole mitenkään puututtu. Ja kuorkin olen katsastanut noilla varusteilla jo useamman vuoden. Joten oisko tämäkin "säädös" ihan katsari kohtainen?

Tiedä näistä sitten...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.12.2005 1:20

Jos joku joskus joutuu liiallisten valojen kanssa katsastamaan niin riittää että ne peittää maalarinteipillä jolloin ne ei ole käytössä.

Sitten kun releytätte niitä lähivalojanne niin laittakaa akulta asti omat johdot oikealle ja vasemmalle. Karu kun hämärässä tulee joku vika eikä lähivaloista toimi kumpikaan...

Mastodontti
-
Viestit: 90
Liittynyt: 28.4.2004 20:06

ViestiKirjoittaja Mastodontti » 22.12.2005 7:55

Mulla on keulalla Hella rally 1000 H2 kannalla ja ongelmana on kun mistään ei tahdo löytyä 100w polttimoita


Onko kellään tietoo saako noihin mistään enää umpioita, kun mennä paukahti toinen rikki. Nyrkin kokoinen kivi teki lasista selvää...

Muuronen
-
Viestit: 112
Liittynyt: 16.9.2004 1:30

ViestiKirjoittaja Muuronen » 22.12.2005 9:27

Auton omien pitkien poistaminen kokonaan(esim.polttimot pois) on kielletty. Jos lisävalojen kans menee ref. yli 75 voidaan tehdä kytkentä jossa toimii joko auton omat pitkät tai lisävalot mutta toimivien valojen ref. ei saa ylittää 75 eli ne ei voi toimia yhtä aikaa.
Ja tämä kytkentä on sallittu vain nelivalo järjestelmässä, eli sellaisessa jossa on lähivalo ja kaukovalo poltin erikseen (selviää umpiossa olevasta kirjain yhdistelmästä en muista nyt)
Tiedän että useimiten auton voi katsastaa kun on vain poistanut auton omat pitkät näin olen itsekkin tehnyt 3kertaa.
Mutta jos inssillä on v-päivä voi olla melko varma että puuttuu asiaan

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 22.12.2005 9:53

Mrk: Ai se on muuttunut takaisin sellaseksi, omituista toimintaa jos näin on.
Paljon noita kuitenkin vielä näkyy uusissa kuorma-autoissa ja pakuissa!?!

seat01alh
-
Viestit: 52
Liittynyt: 9.10.2005 11:19

ViestiKirjoittaja seat01alh » 22.12.2005 10:41

mulle sanottiin niin että jos 225:t (ref. yhteensä 75) haluaa pitää paikoillaan on omat ajovalot kytkettävä silleen että lyhyet palaa kokoajan...

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 22.12.2005 11:33

mulle sanottiin niin että jos 225:t (ref. yhteensä 75) haluaa pitää paikoillaan on omat ajovalot kytkettävä silleen että lyhyet palaa kokoajan...


Akkuhan siinä tyhjenee jos ne koko ajan palaa :-)

seat01alh
-
Viestit: 52
Liittynyt: 9.10.2005 11:19

ViestiKirjoittaja seat01alh » 22.12.2005 11:53

omien aivojen käyttö sallittua.... no joo tarkoitin sitä että kun lisäpitkät palaa niin omissa valoissa palaa lyhyet koko ajan...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 22.12.2005 12:02

eikös tossa mene hyöty samalla, kun etualalla on kirkas valaistu alue??

e: no onhan tämä suomi, joten eipä oikeastaan ihmetytä

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.12.2005 13:02

Ei niiden lähivalojen ole pakko palaa, omat valot voivat olla pimeänä järeämpien lisäpitkien kanssa. Laittaa vaikka vaihtokytkimen auton pitkien ja lisäpitkien välille.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 22.12.2005 15:05

Oon miettiny kans tuota omien pitkien poiskytkemistä (ja miten sen toteutan), mutta kun tosiaan on vähän erilaista informaatiota eri paikoissa sen laillisuudesta niin se on jäänyt vielä tekemättä. Omien lyhyiden palaminen yhdessä lisäpitkien kans olisjärjetöntä, ja vielä hullumpaa minusta on se, että joissain autoissa lähivalot ei kytkeydy pois päältä kun laitetaan pitkät päälle! Esim. W202 mersu (C180 '95 - ei kuitenkaan minun auto) joissa jo ennestään surkeiden pitkien käytännön valotehon syö niiden kanssa yhdessä palavat lähivalot.

Kakkiksessa mulla oli lisävaloille kytkin (toinen orggismallin sumuvalokytkin kojelaudassa), joilla ne sai pois käytöstä. Se oli kätevä lähinnä semmosissa tilanteissa että pimeällä lähestyy jotain autoa takaa jolloin valoja voi vähentää asteittain ilman, että tulee sitä puolen kilometrin pimeää aluetta tai että edellä ajava häiriintyy pitkistä valoista. Sama juttu kun oli enemmän liikennettä ja vastaantulevien autojen välit oli semmosia ettei lisävaloja kehdannut kovin kauaa pitää päällä yhtä soittoa ennen lyhyille vaihtamista niin tuli pelattua auton omilla pitkillä. Nykyiseen en ole samaa viritelmää jaksanu laittaa, sitäpaitsi vierastan kaikenlaisia tarvikekatkaisimia ym. oem-meiningistä poikkeavaa halpahallimeininkiä vaikka kyseessä on ihan vaan käyttökulkine.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 22.12.2005 15:39

Noihin ihmeellisesti toimiviin autojen vakiovaloihin voisi lisätä yllä jo mainitsemani mummoni -92 Accordin jossa on lähiovaloina tavan H4:set ja pitkinä H1:set. Eip siin muuten mitään mutta ku H4:sten pitkien langalle ei tule vakiona johtoja ollenkaan. Tyhmää mielestäni.

seat01alh
-
Viestit: 52
Liittynyt: 9.10.2005 11:19

ViestiKirjoittaja seat01alh » 22.12.2005 15:40

eli se inssi tuumas sitä että lähivalojen täytyy palaa... jos nyt ajat pitkillä ja sulla ei niitä lähivaloja pala, pitempään ajaessa pitkillä omat lamput menee talvella kuuraan ja sitten kun vaihdat lyhyet niin hups mitään ei nähdäkään... näin asia mulle perusteltiin kun sitä kysyin...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.12.2005 22:05

^Tuo on kyllä melko hyvä pointti, tosin aika harvassa tuollainen keli on että lamput umpeen menisivät.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 22.12.2005 23:01

No ei se nyt niin harvassa ole tuollaset kelit ku pakkasta on päälle 20 astetta ni kummasti ne valot huurtuu ei enkelin silmien hehkut pidä lamppuja sulana ku mulla on sisällä katkasia poliiseita varten jolla saa omat pitkät kytkettyä pois käytöstä, kerran oon sakoilta sillä kytkimellä selvinny...
Ja tosiaan on siniset Britaxit keulalla 100W polttimoilla ihan hyvin näkee vaikka vähen liian kapea kuvio niissä on ainakin minun mielestä.

pkh
-
Viestit: 44
Liittynyt: 8.9.2003 20:39

ViestiKirjoittaja pkh » 23.12.2005 7:29

Ainakin vielä viime vuonna virallinen AKE:n kanta lisävalojen ja auton omien valojen käyttöön oli että jos lisävalojen referenssi on 75 tulee auton omissa umpioissa palaa lyheyt valot, siis jos käytössä H4 polttimolla varustetut umpiot. En nyt tähän hätään muista mikä kohta tuon määrittelee, mutta samasta syystä autoissa, joissa on oma hehkunsa lyhyille ja pitkille, lyhyiden tulee palaa yhtäaikaa pitkien kanssa, niin kuin lähes kaikissa nykyautoissa. Pelkkien parkkien palaminen omissa umpioissa ei riitä. Tästä tuli kerran intettyä katsastuskurssia pitävän katsastusinssin kanssa, jolla on monen vuoden kokemus autojen katsastuksesta, mutta vasta virallinen AKE:n kirje sai inssin uskomaan että on väärässä, joten kannattaa muistaa ettei katsastusmies tai poliisi aina välttämättä ole oikeassa.

Omassa kotterossa tällä hetkellä paikoillaan kirkaslasiset 37,5 referenssillä olevat boschin 225 lisäpitkät (2kpl), hyllyssä on sinilasiset vastaavat, erillisessä topicissa syy miksi ;) . Muistakaa muuten ettei se hehkujen wattimäärä aina ratkaise hehkun kirkkautta. Nyt olen kokeillut 4 erin valmistajan 130watin H3 polttimoita ja yksikään ei pääse luksimittarin kanssa samoihin tehoihin kuin Philipsin rally 100W poltin. Virtaa ne kuitenkin ottavat enemmän.

seat01alh
-
Viestit: 52
Liittynyt: 9.10.2005 11:19

ViestiKirjoittaja seat01alh » 23.12.2005 11:17

eipä nuo poliisit niin kiinnitä huomiota vaikka on isotkin lisävalot.. ainu että katsastukseen pitää ottaa pois... ite oon kokeillu joskus 130w polttimoita.. kympin kappale olivat ja ei kestäny viikkoa... lamppu meni silleen että lanka paloi mutta ei ikinä siitä mistä normaalisti.. silleen että ei huomannu silmällä että rikki on.. liitoksen sisältä siis.... kirkkaat ne kyllä oli.. mutta ei kestäny..

clone/timo.l
-
Viestit: 1217
Liittynyt: 3.12.2003 19:51

ViestiKirjoittaja clone/timo.l » 23.12.2005 11:34

itellä kolffilla 2 britaksin isoa kannua ja keskellä boschin 225 pistevalo, sekä omat auton alkuperäsen valot. tämä on mun mielestä sellanen setti että näkee mielestäni todella hyvin. eli pitkät päällä on 5valoa.

uusin myös auton alkuperäset umpiot niin pätkätkin parani huomattavasti. ja tietenkin kaikki releillä.

monesti åpoliisit tullut vastaan ja ei kyllä vielä mitään sanoneet.

mites, millaset sakot saa jos keulalla on e hyväksymätön valo?

hiukan ot tarina:

viimetalvella kävi niin kun oli britaxin kannut keulalla ja auton omat valot, sekä auton omat lisäpuitkät. sakot tuli, poliisi laski refrenssi luvuksi 115 mikä oli väärin. tais olla oikeesti 125.
samalla kirjotti merkinnän "maalatuista" valoista, nekin oli kyllä varmsti e hyväksytyt,ei uskonut.

no seuraavaksi kun lähdin iloisena sakkolappu kourassa, niin huomasin että akku loppuu puhelimesta.

parin tunnin kuluttua kun pääsin kotiin ja pistin puhelimen päälle niin puhelimeen tuli viesti.

"finder. poliisin liikkuva partio yrittää tavoittaa sinua, pidä puhelin päällä niin soitemme sinulle vielä lauantain aikana.sakoissa virhe".

no mä aattelin et vittu, ne tajus et refrenssiluku alikantissa ja tulee isommat sakot tai jotain.

parin tunnin päästä puhelin sit soi ja poliisi eritteli itsensä(oikee vanhempi konstaapeli) ja sanoi että on tapahtunut virhe.

-meinasin sanoa et tiedän, laskitte refrenssin alakanttiin mun olin kuitenkin hiljaa.

poliisi sit sano et hän laski luvut väärin ja luku on kuulemma oikeesti 85! eli ylittyy vaan 10 mikä ei kuulemma haittaa. sanoi repivänsä sakon ja käskin mun tehä samanlailla. mutta käski kuitenkin laittamaan muut valot lailliseksi.

mä sitten kiitin, ja se sano et mitä suotta kiittelet, hänen vika oli. säästä rahat vaikka pienempiin lyhtyihin.

ja näin tarina päättyi onnellisesti.
sakkolappua en repinyt, siitä jäi kiva muisto. ja en valojakaan muuttanut koska hän repi sakkolapun, joten sakkoa ei ollut missään tietokannassa.
ennen katsastusta sitten vaan hain uuden otteen, sanoin että hukkui.

uudessa otteessa sitten ei ollut mitään merkintää.(kyseessä oli siis uudenmallinen ote mistä ei häviä merkinnät vaikka hakisi uuden)

ihmettyttää vaan vieläkin että olisko muka poliisi voinut laskea noin paljon pieleen. vai tekikö tarkotuksella noin.

Mrk
-
Viestit: 283
Liittynyt: 23.7.2003 14:34

ViestiKirjoittaja Mrk » 23.12.2005 14:13

Joopajoo, näistä lisävalopykälien järkevyydestä voi kai olla montaa mieltä ja eri tulkintoja varmaan on paljon. Itse en jaksa hirveesti stressata siitä että referenssit menee yli kun lisärit on 37.5, jos sanomista tulee niin sitten tulee. Katsastukseen nappaa vaan pois, valmiit liittimet maskin takana niin ei montaa minuuttia mene. Btw. tuo lisäreiden umpeen teippaaminen katsastukseen ei mielestäni päde, toimimattomia jälkiasennettuja lisävaloja kun ei mielestäni saa leimalla autossa olla.

Vinkkinä sitten semmoinen, että mikäli ette halua poliisien tutkivan lyhtyjänne, niin älkää laittako niitä lisäreiden parkkeja toimintaan, parkkien (AKEN ohjeessa "etuvalaisimet") kahdentaminen kun nääs on kiellettyä

(1. ei auta vaikka omat parkit ottaisi pois käytöstä, koska parkkien sijainti lisäreissä olisi kuitenkin käytännössä liian kaukana auton reunoista jne.)
(2. Kuorma-autossa se parkki saa palaa, jos lyhty on auton katolla ja reunassa, lasketaan silloin äärivaloksi)

Juuri noitten parkkien takia on kerran LP innostunut tutkimaan lyhtyjä tarkemmin ja paikallisetkin seriffit joskus pari kertaa maininneet että "ei noi saa palaa, ota pois". Enää ei omassa parkit pala ja faijan autossa laitoin ne katkaisijan taakse.

Polttimoista sen verran, että itse olen käyttänyt Osramin ja Philipsin 100 wattisia ja hyvin kestänyt ja näkynyt. Ja ihan paikallisista varaosaliikkeistä löytyy täällä Etelä-Suomessakin, jos ei nyt ekasta paikasta niin toisesta sitten... Omassa Hellan 1000 FF ref.37.5, jotka olleet auton keulalla varmaan 250 tkm ja hyvin on heijastin kestänyt isomman polttimon, lasit vaan alkaa olemaan suolahiekkasuihkusta hieman kuluneet. Ukon autossa uuden mallin kirkaslasiset Rallye 3000 ref. 37.5 Bluet myös satasilla polttimoilla ja kivasti valkenee, kuvio laajempi kuin tuossa tonnisessa, jossa keila pikkasen kapea.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 24.12.2005 17:53

ylivieskan kärkkäiseltä saa H2 :sia 100w ja Oulun säästökuopasta H2: 130w polttimoita jotka itselläni on :)

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 24.12.2005 21:47

Lapsellisiahan nuo suomen valosäännökset on. Tuo ettei lisävaloissa saa olla parkkeja ihmetyttää myös. Ainakin pienemmissä ja muovilasissa lisävaloissa se parkki pitää lampun sulana sohjo ja sade kelillä. Eikä se mielestäni liikenneturvallisuutta vaaranna.

Eipä täälläpäin ainakaan ole poliisit nuista parkeista kiinnostuneet. Isännällä ollut hiacessa kaks vuotta parkilliset 37,5ref hellan 1000FF:t keulassa. Eipä ole kyllä kertaakaan muutenkaan poliisit pysäyttäneet. Katsastukseen olen ottanut sulakkeet pois ja kelvannut on. Nuohan ovat muovia niin 5w parkki pitää lasin sulana. Hyvin ovat kestäneet 100w hehkut himmenemättä. Hehkun vaihto on erittäin vittumainen homma, samoin kuin kasaus varsinkin kun käyttää 4mm johtoja. Tärinäraudat nuihin piti vielä jälkeenpäin lisätä, kun muuten meinaavat tärrätä nimismiehen kiharoissa ja vaihtaa asentoa.

Kuva

Ex-golffissa oli viimetalvena 2kpl nuita klassisia boschin 225:sia valkoisilla led parkeilla jotka eivät kyllä pahemmin lämpöä tuota ja siten pidä lasia sulana. :D
Lähivalot oli vielä 2-osaista mallia ja releytin lähivalot niin olivat kyllä tosi hyvät. Ei vielä missään autossa ole tullut vastaan niin hyviä halogeeni valoja. Kiinni nuo olivat normaalilla kilvenalustelineellä jonka pistin vähän alemmas niin ei tulleet valot niin pirun korkealle ja sai tärinäraudat kätevästi puskurin ja maskin väliin.

http://koti.mbnet.fi/koslat/muut/ugi.jpg

Nyt olis tallissa odottamassa 3kpl sinisiä boschin 225:sia jahka ne sais ruuvattua mersun keulaan. Golffi vain on vielä niin levällään tallissa että pitäis ensin se saada valmiiksi ja ulos. Tarkoitus olis että laitan valoille liittimen maskin taakse että ne on helppo irroittaa tarvittaessa. Liittimenä meinasin käyttää peräkärryn pistoketta. Keskimmäinen valo oman releen ja katkaisijan taakse virkavallan vuoksi. Telineeseen hitsasin jo tuollaiset pystylatat että saa koko hoidon hieman alemmas ja tärinäraudat puskurin ja maskin väliin.

http://koti.mbnet.fi/koslat/muut/rauta.jpg



Esim. W202 mersu (C180 '95 - ei kuitenkaan minun auto) joissa jo ennestään surkeiden pitkien käytännön valotehon syö niiden kanssa yhdessä palavat lähivalot.


Juuri näin. :D
Tuossa minunkin mersussa on erittäin surkeat pitkät. Ne on kyllä sama ottaa pois käytöstä virtaa syömästä kun laittaa nuo lisävalot keulille. Lähivalot on kyllä melko hyvät, mutta pitkille vaihtoa ei juuri huomaa. Nuo on vielä katsastusmiehen suuntaamat. Mersussa sumaritkin kirkastavat maisemaa paljon enemmän ja laajemmalta kuin pitkät, mutta aivan väärästä paikkaa vain. :D Otin tässä kerran kuviakin erivaloilla, mutta nyt on vain se ongelma ettei erota missä on pitkät päällä ja missä ei. :D

Focuksessa oli keulilla tuollaiset hellan comet 300FF:t ja kyllä niilläkin tuli valotehoon melkoisesti parannusta vaikka nuin pienet ovatkin. Kummasti viime syksynä tuli motivaatiota ruuvata ne keulille kun hirvi poukkoili tielle ja eukko joutui tekemään paniikki jarrutuksen. :D

http://koti.mbnet.fi/koslat/focusom/projektit/madallettu.jpg

Mielestäni kannattaa sijoittaa merkkivaloihin koska niissä on panostettu hieman laatuun ja valokuvioonkin. Esim hellalla ja boschilla on melkoista tuotekehitystä. Parempi kun jättää ne britaxit ja siriukset kaupan hyllylle. Tai no kyllähän nuita britaxeja jotku kehuu, mutta halvan näköiset ne ainakin on. ;) Tänä syksynä on kyllä tullut myyntiin king lisävalojakin. Halkaisija n20cm ja refrenssejä muistaakseni 12.5 eli ei sen perusteella ainakaan mitään virkaa. :D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.12.2005 10:26

^ Hellan laatu ei oikein ole meikäläistä vakuuttanut, sumareista (300FF) ruostui johtoliitin irti parin vuoden käytön jälkeen. Tinaamalla on toistaiseksi kestänyt.

uusin myös auton alkuperäset umpiot niin pätkätkin parani huomattavasti.
Mitä merkkiä ostit? Kiinnostaa lähinnä, jos olivat muuta kuin Hellaa. Hellan valot kun tahtovat jo olla vähän niukassa, jos vaikka uskaltaisi jotain muuta merkkiä kokeilla 2kk käytön jälkeen haljenneiden Hellojen tilalle.

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 25.12.2005 11:52

Kyselin vartavasten valoasioista katsastusaseman päälliköltä.

Omassa Volvo 850 on puolivaloille ja pitkille eri polttimot, eri heijastimet, ja puolivalot jäävät palamaan pitkien kanssa.

Laitoin keulille lisäksi 2 kpl Bosch 225 ref. 37,5.

Valot ovat lailliset kun kytken auton omat lisäpitkät pois toiminnasta niin että katkaisen johdot , pistokkeiden irrottaminen tai polttimoiden poistaminen ei riitä.

Puolivalot pitää palaa yhtäaikaa pitkien kanssa kun ne ovat erilliset.

En kysynyt, olisiko laillista tehdä vaihtokatkaisija jolla valittaisiin palavatko omat vai lisäpitkät - sellaisesta kun ei ole mitään hyötyä.

Edit: Noista umpioista; Suzukimaasturiini on pari vuotta sitten vaihdettu uudet umpiot, siinähän on ne pyöreät onkos se nyt 5,25"...
Ja edit: ei ole vaan nuo ovat 7".
Umpioiden merkki on Saturnus, ja valoteho on vakiopolttimoilla erittäin hyvä !
Suosittelen varauksetta, jos tuollaiset käyvät vaikkapa Kolhvin keulille :)
Viimeksi muokannut dealer, 26.12.2005 14:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.12.2005 12:43

^ Golfin lisäpitkät ovat suunnilleen tuota kokoa, päävalot 7-tuumaiset. Saturnusta on joskus saanut orkkisumpiona eikä ainakaan valotesteissä kehuja ole saanut. VW:n varaosatiskiltä taas saa nykyään jotain muuta kuin Saturnusta tai Hellaa. Motonetissa oli halvalla Sirius-merkkisiä 7" kirkaslasi(muovi)umpioita, mutta noita en kyllä uskaltanut kokeilla.

En kysynyt, olisiko laillista tehdä vaihtokatkaisija jolla valittaisiin palavatko omat vai lisäpitkät - sellaisesta kun ei ole mitään hyötyä.
Saa noinkin tehdä. Joskus rankassa lumisateessa heikommista pitkistä voisi olla iloa. Kirkas hajavalo kun valaiseen sen satavan lumen, eikä tietä enää näe.

Ärkoo
-
Viestit: 16
Liittynyt: 6.11.2004 19:05

ViestiKirjoittaja Ärkoo » 26.12.2005 13:28

Eikös se mene niin, että HCR umpiosta ei poisteta toimivia valoja mutta HC/R on hyväksytty vaihtoehtoiseen käyttöön.

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 26.12.2005 14:13

No niin, piti sitten käydä tallissa mittaamassa Suzukin umpion koko.

Onhan ne toki 7 - tuumaiset nuokin, tuli ajatuskatkos tuossa aiemmin.
Saturnus, ja referenssiluku 20.

Testeistä en tiedä, mutta valoteho on hyvä.
Kaukovalojen kantama on yllättävän pitkä, se yllätti eniten, ja puolivaloilla kirkas alue on kohtalaisen leveä.

Lisänä suitsassa on kattotelineellä Bosch apukaukovalot, mutta otin koko telineen valoineen kaikkineen pois katsastuksen ajaksi :)

Lepis
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 9:31

ViestiKirjoittaja Lepis » 2.1.2006 14:35

Onko muuten kellään kokemusta Bosch Navigator lisävaloista, siis tämmöisistä:
Kuva
Kuva
Jos vaikka tommoiset hommais ensi talveksi Britaxien tilalle.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 2.1.2006 18:47

Pistä Cibiet ja tarkemmin Turini apollot. Ei ehkä krominloistoa mutta valoa on enempi kuin Bosch:eissa on ollut, juuri noita uusia navigatoreita ei ole verrattu vielä että niisten sano mitään mutta rahassa löytyy varmaan eroa. Cibiet saa 85€kappale ja se kannattaa maksaa!

Salmi
-
Viestit: 995
Liittynyt: 4.9.2005 12:45

ViestiKirjoittaja Salmi » 2.1.2006 21:07

Mitä konkreettista eroa on esim. Hellan ja Bilteman n.20cm halkaisijaltaan olevissa valoissa? Laatu varmaankin, mutta valoteho/kuvio?, onko mitään järisyttävää eroa? Hinta ainakin, mutta kannattaako säästää, vai laittaako puolet lisää hintaan ja ostaa laatuvalot?

Lepis
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 9:31

ViestiKirjoittaja Lepis » 4.1.2006 20:58

Pistä Cibiet ja tarkemmin Turini apollot. Ei ehkä krominloistoa mutta valoa on enempi kuin Bosch:eissa on ollut, juuri noita uusia navigatoreita ei ole verrattu vielä että niisten sano mitään mutta rahassa löytyy varmaan eroa. Cibiet saa 85€kappale ja se kannattaa maksaa!


Jotenkin epäilyttää noi Turini Apollot, ku ne mitkä olen netistä löytänyt on vain ref.10. No ainakin niitä sais pitää päällä yhtä aikaa Corollan pitkien (ref.25) kanssa, mutta onko niistä mitään hyötyä ku on noin pieni ref.?

j4k3
-
Viestit: 438
Liittynyt: 25.7.2003 4:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja j4k3 » 5.1.2006 3:01

Lepis, takakontissa odottelee kolme tuommoista sinisellä linssillä...
Pitäis vain ekana vahvistaa puskurin kiinnitykset että ei tipu puskuri ku pulttaa kannut keulalle.. :D
Kehuja olen kuullut paljon nuista.. ja tietenkin, ilman 100w hehkuja kannu ku kannu on yhtä tyhjän kanssa..

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 5.1.2006 18:43

Krhm. Mulla ei edes ref. lukua noissa ole vaikka linsseissä lukeekin Cibie :D Eli nää on siis pisteet, laittomat että paukkuu mutta edelleenkin niillä näkee :)

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

Lisävalot

ViestiKirjoittaja Misanthor » 6.1.2006 0:41

Ensimmäinen viesti tälle foorumille saa nähä meneekö homma käsille, toivottavasti ei. Autokaan ei ole niitä merkkejä joita täällä suvattaisiin mieluummin. Mutta asiaahan minulla on ja siitä keskustellaan.

Minkäslaisia polttimoita suosittelette itsellä on Hellan 550 Comet lisävalot keulassa ja pitäisi saada uudet polttimot sinne. Tietenkin mahdollisemman tehokkaat, mutta turha periaatteessa mitään 100/130watin hehkuja esittää kun pienen kokonsa takia noiden lamppujen umpiot eivät sitä kestä...

Jotkut tehokkaat perus 55w ois jees, mahdollisemman "puhdaista" ja tehokasta valoa antavaa, jotkut Philipsin Premium vai mitä näitä nyt on Bluevision ? Kokemuksia ? Aika olisi vaihtaa polttimot noihin tämmöset olisi kriteerit kun entiset alkaa jo olla sen verran tuikut...

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 7.1.2006 11:22

Tulipa laitettua yks päivä nuo boschilaiset keulille.
http://koti.mbnet.fi/koslat/muut/gtir%f6ntt%e4.jpg

Kyllä alko latu aukeamaan. :D Paljon valkempaa/sinertävämpää valoa tulee nuista sinilasi malleista.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 8.1.2006 2:10

Kyllä tälläkin latu aukee, vaikka mitä olis eessä nii kerran ku räpäyttää pimeellä niin tuloo latua :D

http://img2.ii2.org/jy52cb_b.jpg

http://img2.ii2.org/wvqvqe_b.jpg

dealer
-
Viestit: 680
Liittynyt: 10.1.2004 11:57

ViestiKirjoittaja dealer » 8.1.2006 8:57

Pari Boschin 225:ttä riittää erittäin hyvien kaukovalojen aikaansaamiseksi, Cibieitä pitää näköjään olla paljon enemmän eikä sittenkään näytä oikein kirkkailta ;)

Ja maksavat silti niin paljon että samalla rahalla saa suunnilleen kaksi Boschia...


Bosch kannattaa ostaa kirkkaalla lasilla koska

- Huonommasta valotehosta ei kannata maksaa enemmän
- Sininen lasi on ruma, sopii todella harvoihin autoihin ulkonäöllisesti

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 8.1.2006 16:50

On tässä tullut nuilla Boschin 225 Rallyilla ja 130W hehkuilla (tarkistan merkin lähipäivinä) ajeltua jo toista tuhatta kilometriä, ainakin vielä toimivat. En tosin ole pitänyt valoja päällä esim. parkissa, jolloin umpiot kuumenee huomattavasti enemmän kuin maantienopeuksissa. Hyvin näkee...siitähän sen tietää että alkaa autossa olla valot kohillaan, kun liikenemerkit häikäsee omaa silmää ;) Se ruotsinmalli että kolme kattilaa keulalle ja keskimmäinen pistevalo, olis kyllä jees. Tokihan nuitten bossilaisten kantama riittää "normaalinopeuksiin" mutta eihän sitä valoa ole koskaan liikaa, koskaan ei voi reagioda tarpeeksi ajoissa tiellä olevaan esteeseen tms.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

Lisävalot

ViestiKirjoittaja Misanthor » 9.1.2006 22:35

Kävin nappaamassa tuonne lisävaloihin Osram Super 55w 30% lisää valoa antavat polttimot. Mielestäni olivat aivan turhan hinnakkaat sinänsä 6.50 € kappale (H3). Mutta itse olen tyytyväinen ja suosittelen polttimoita myös muille, ainakin tässä tapauksessa valoa tuli paljon enemmän tielle. Seuraava projekti onkin etsiä tehokkaat H4 polttimot alkuperäisiin umpiohin.

TDiGO
-
Viestit: 103
Liittynyt: 27.9.2004 14:01

ViestiKirjoittaja TDiGO » 10.1.2006 21:47

Leskinen. Onko kuvaa joka on otettu eteenpäin, valojen näyttämis suuntaan päin. Näkis vaan että miten se latu oikeen aukee noilla valoilla. Ku ei vaan oo oikeen hyviä kokemuksia noista pistevaloista. Kyllä ne sitte asiansa ajaa ku on kaverina "tavalliset" lisävalot. Kyllähän nuo pisteet kauaksi näyttää, mutta eipä siitäkään paljoa oo hyötyä jos 300 metrin päässä on koiran kokonen kirkas alue ja siinä välissä ei juuri mitään.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 11.1.2006 11:13

^olen sitä yrittänyt ottaa mutta oma digikamerani on niin wanha ettei se "tajua" miten pimeässä otetaan kuvaa, otan kunhan saan asiallisen kameran joka ei yritä salamoida tietä auki..

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 14.1.2006 14:36

Phoenix oli merkiltään nämä minun 130W hehkut, made in Japan joten ei ihan roskaa...kai? Kyllä nuo on toimineet sen mitä tässä on muutama tuhat kilsaa tullu ajeltua. Nyt ne tietysti palaa ku sanon noin :)

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 14.1.2006 19:22

Ittellä Hellan 1000FF ref.17,5 ja niissä 100W polttimot. H4:t on 90/100W. Sanotaanko, että riittävästi näkee mitä tarttee. Kannattaa ennemmin hankkia 17,5 referenssiset, että näkee myös ne hirvet, jotka penkoilla hyppii. Ei sitä välttämättä tartte puolen kilometrin päähän nähdä. Valot on kolmella releellä, lähivalot, H4 pitkät ja 1000FF lisäpitkät. Kaikille menee 2,5mm^2 johto. Akulta menee "pääjohto" 8mm^2, joka sitte haarotetaan kolmelle releelle.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 14.1.2006 20:46

1000FF vain ei saa parkilla varustettuna. Ja siitä suuntauksestahan se on kiinni näyttääkö ne sinne penkoille.

Itsellä nyt nuo kolme 225:sta suunnattu niin että keskimmäinen suoraan eteen ja laitimmaiset vähän metsään päin. On melko leveä valokeila joka kulkee kaukana.

Vielä ei ole poliiseja kiinnostanut vaikka liikkuvatkin olleet liikekannalla. Kopkop... :D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 14.1.2006 21:31

Ja siitä suuntauksestahan se on kiinni näyttääkö ne sinne penkoille.
Jos ne pistevalot suuntaa penkoille, niin sitten ei taas jää valoa tielle. Valokuvio kun noissa 17,5-referenssisissä valoissa on ainakin yleensä paljon järkevämmän mallinen. Eri asia sitten on, jos niitä pistevaloja lätkii nokalle 4kpl, 2 suoraan ja 2 suunnattuna penkoille :)

Edit: Jaa no kolme riittänee myös, en ensin lukenut vastausta loppuun asti. Mutta jos laillisen valopatteriston haluaa niin silloin kannattanee ottaa 2 17,5-referenssistä.

Niko1985
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 5.9.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Niko1985 » 5.9.2006 22:09

Mites Hellan Comet FF 200. Tekeekö noilla mitään? Ois koko sarja ad:ssa 74 €. Näyttäis olevan referenssiluku 37,5. Eikä mitkään kauheen suuret pallot oo.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

valot

ViestiKirjoittaja Misanthor » 6.9.2006 11:23

Hellan FF200 olivat muistaakseni Tuulilasi lehden testivoittajat. Vertailun voittokriteereinä olivat pisin ja levein valokeila ja pienikokoisuus eivätkä ole älyttömän hintaiset. Tuulilasi lehteen jos on uskominen niin itse ainakin ostaisin FF200 jos ulkonäöllä ei olisi väliä. Laatuvalot sopuhintaan.

Niko1985
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 5.9.2006 22:00

ViestiKirjoittaja Niko1985 » 6.9.2006 16:19

Kertokaapas muuten tyhmälle että mitä tuo Referenssiluku käytännössä tarkoittaa? Onko se suhteessa että suurempi=parempi, vai mitkä kaikki asiat vaikuttaa valon "hyvyyteen"?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 6.9.2006 16:40

Tuossa pari riviä alempana on keskustelua aiheesta: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=64376

Mikko82
-
Viestit: 81
Liittynyt: 26.4.2005 9:39

ViestiKirjoittaja Mikko82 » 11.9.2006 22:00

Tuossa mun golffissa on omat valot ja 2kpl bosch rallye 225 kattilaa releitten takana ja pitkät toimii vaihtokytkimellä talvella olevan katsastuksen takia..
Mietin vaan et minkälainen lisäkytkentä pitää tehdä et kaikki pitkät saisi palamaan myös samaan aikaan??
Helpoin tapa olisi vaihtokytkimeltä yhdistää johdot ja tarvittaessa taas muuttaa lailliseksi mut jos tuo lisäkytkentä ei ole vaikea niin teen sit sen..
Katsastuksessa ovat tarkastaneet vaihtokytkennän jo 2 kertaa, muilla kytkennöillä ei oo leimaa tullu..

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 3.10.2006 12:58

Herrat hyvät, päivitelkääs kuvat toimimaan, kaikki linkit rikki :)

Kellään kokemusta 4x17.5 ref versus 2x37,5? Ja nimenomaan noilla isoilla lyhdyillä, rallye 3000 / bosch 225 tms. Neljästä lyhdystä olisi se riemu että reunimmaisista saisi hyvät ojavalot ;)

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 3.10.2006 15:45

Viimeksi muokannut imj, 3.10.2006 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.10.2006 16:08

Vois vaikka linkeiksi heittää noi kuvat.

E:kiitos

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.10.2006 14:45

Kun nyt lisävaloista puhetta on, niin onko kukaan asentanut lisäpitkiä sumareiden korvikkeeksi? Jos laittaisi puskurin alle FF-heijastimella varustetut lisäpitkät niin, että saisi pelkästään ne palamaan. FF-heijastimella siksi, että hajavaloa lähtisi ylös mahdollisimman vähän.

Äkkiseltään voisi kuvitella, että moinen asennus voisi kunnon sumuvalokelillä (lumipyry, sumu) toimia. Varsinkin maaseudulla jossa itse paljon liikun.

Periaatteessahan tuollainen asennus olisi täysin laillinenkin, vaihtokytkin jolla saa puskurin yöäpuoliset pitkät (4kpl) pois ja alapuoliset palamaan.

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 4.10.2006 15:06

Eikös lisäpitkissä tuo valo yleensä suuntaudu enempi kauemmas? Asennus sen takia ylemmäs että ei etuala valaistu liikaa. Toisaalta jos hakee sumarimaista toimintaa niin voisi kokeilla.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.10.2006 15:22

^Jep, pointti oli nimenomaan se että nuo olisivat päällä vain silloin kun oikeasti on sumareille tarvetta. Muulloin käytössä olisivat puskurin yläpuoliset pitkät.

Sumarini olisivat kohta vaihtokunnossa, joten josko kokeilisi jotain muuta vaihtoehtoa. Tavallisista sumareista ei oikein mitään iloa ole ollut.

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 6.10.2006 16:24

Toisaalla joku kirjoitti käyttävänsä tuollaisia bosch 225/hella 3000 -kokoisia sumareita 100W polttimoilla. En muista nyt kummat oli, mutta tehoa oli kuulemma sen verran että sumarien ollessa päällä ei huomannut pitikö auton omia lähivaloja päällä vai ei..

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 6.10.2006 17:45

Monesti kunnolliset sumuvalot hakkaa auton lähivalot sata nolla ellei ole xenoneja.. Tosin kun omat valoni releytin ja laitoin näitä jotain "more light" polttimoita niin parani se lähivalokin, kaukovalot hoituukin sitten ihan muuten ;D (tosin kojelaudan alta löytyvä "frankenstein" katkaisija saa kaikki päälle) :D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.10.2006 15:32

Monesti kunnolliset sumuvalot hakkaa auton lähivalot sata nolla ellei ole xenoneja
Mikäköhän olisi tuollainen kakkosgolfin lähivalot päihittävä puskurin alle sopiva malli? Yleensähän sumuvalojen valokiila on todella leveä, mutta pituutta ei juurikaan ole.

Hella Micro DE:tä on kehuttu, mutta niitä ei millään saa asennettua järkevästi pikkupuskurisen golfin nokalle.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 12.10.2006 16:45

Mä en ole harrastanut noita "optiikka"valoja olleskaan.. Kunnon kattila pitää olla että on sitä heijastepintaa :D Sumareiksi suositan Bosch JUMBO 220:ia mutta ei maha ihan heittämällä mennä puskurin alle joka kinnerissä :D

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 12.10.2006 16:53

Jumboja ei pidä Boschiin sotkea millään tavalla. Hellan lamppuja. Itsellä 220 Jumbot lisäpitkinä ja tallissa odottaa samanlaiset yksilöt sumuvalo versiona. Mutta taitaa vaan jäädä laittamatta ovat sen verran tuskasen kokoiset.

Pitkiin sinänsä olen ollut tyytyväinen, mutta kuitenkin pitää sinnekkin vissiin nuo 100w heittää. Ovat sen verran isot lamput kuitenkin että ajossa eivät lämpene liikaa, mutta paikallaan ei uskalla silti pitää päällä.

Kalliithan nuo on verrattuna siihen että tolla rahalla saa paljon paremmatkin lamput jos tuulilasiin on uskominen tässäkin asiassa, olivat Jumbot ihan peräpäässä. Mut jokainen taaplaa tavallaan.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 13.10.2006 20:05

Äh joo.. hellathan ne.. ajatushärö :D

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 21.10.2006 16:54

Loppu se pimeys :D
Kuva

Ylinnä Cibie Turini Apollot 130w hehkut
Alempana Bosch 225 100w hehkut
Omissa 55/100w hehkut releytettynä
Alhaalla Sirius sumarit 2x55w... näköö..

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 22.10.2006 15:24

No kerroppa nyt onko nuilla boscheilla ja cibien valotehoilla ja kantavuudella eroa?

pornis
-
Viestit: 55
Liittynyt: 1.2.2005 22:02

ViestiKirjoittaja pornis » 24.10.2006 15:44

Beetle
Hellan 3000 ff pistevalot 100w hellan h1 polttimoilla ;)

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 24.10.2006 16:43

^Passaa kyllä hyvin tohon kuplan keulalle.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 25.10.2006 18:08

Cibiet näyttää paljon pidemmälle kuin Bosch mutta Bosch hajottaa enemmän.. Yhdessä aivan loistava pari :D

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 6.11.2006 18:47

Kuva

Kuvan nimi on "Puimurin työvalot"

Eli 3x Bosch 225 Rallye (keskimmäinen pistevalo), 130W hehkut, 6mm2 kaapelit, 3x 30A sulakkeet ja releet.

Omat pitkät palaa mukana joten 500W / ref 147,5. Näkee ;) Laturi ihmeissään ku tyhjäkäynnillä räväyttää pitkät päälle.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 6.11.2006 19:55

^ tuolla mallilla oli mullakin ex cordobassa, sitten tuli poliisi-setä huoltamon pihalla ja sanoi ,ettei valoja saa olla paritonta määrää eli käski ottamaan keskimmäisen pois. kysyin käykö jos heitän siihen vielä neljännen rinnalle enkä otakaan sitä yhtä poijes. Tuumas että käyhän se ja niin mie laitoin yhden lisää....Ref luku?
Taatusti meni yli sallitun neljällä kuupalla.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 6.11.2006 20:11

Mikähän aivottomuus tuossakin säännöksessä on ettei saa olla paritonta määrää valoja nokalla?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 6.11.2006 20:22

^Tuota olen miettinyt itsekin monta kertaa, mutten yksinkertaisesti ole löytänyt tuohon mitään perustelua. Mutta kaikki uudet jututhan täällä ensin jyrkästi kielletään, kunnes määrätään suositeltavaksi, ellei jopa pakolliseksi.

Silläkin tapaa nuo valot rikkoo lakia, ettei niiden väliin jää riittävää väliä vaan ne ovat liian lähekkäin. Mikäs tässä on pointti? Kai se että kaksi tai useampi vierekkäin olevaa valoa saa aikaan ikävän "valopallon" jota vastaantulijan on pakko tuijottaa...mene ja tiedä?! :D

Ei näille Suomalaisille "liikennesäännöille" voi kun nauraa :D Miksi TÄSSÄKIN asiassa täytyy laahata länsinaapuria valovuoden jäljessä??

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.11.2006 20:28

Silläkin tapaa nuo valot rikkoo lakia, ettei niiden väliin jää riittävää väliä vaan ne ovat liian lähekkäin.
Ei enää ole mitään etäisyysvaatimuksia, vaan ne valot saa asentaa vaikka kiinni toisiinsa.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 6.11.2006 20:39

SS: Ohhoh, kuinkas uusi säädös tämä on?

edit: No, kohta se on sitten laissa että ne _täytyy_ olla aivan lähekkäin, tai tulee sakot.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.11.2006 11:34

^En tiedä, tuolta teksteistä vaan bongasin:
http://ffp-motorsport.com/tuning/laki/valot.php

Siis tämä kohta:
b) Kaukovalaisimen välisellä etäisyydellä ei ole enää rajoituksia

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 7.11.2006 11:47

muutama vuosi sitten tuo kyseinen minimietäisyyssäädös poistui.

kaverilla oli juurikin samanlainen setti corollansa keulilla kuin petri r:llä tuossa puimurissa, ja keskimmäinen pistevalo erillisen kytkimen takana. sillä onnistuttiin paikallisia poliiseja ainakin huijaamaan. "ei se oo ku koriste"

tuo leinoan:n tapaama poliisisetä mahtoi kyllä olla yhtä pihalla kuin lumiukko noitten säädöksiensä kanssa.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 7.11.2006 12:05

Mullaki kävi mielessä asentaa kolmivaiheinen kytkin nuille lisävaloille kaksivaiheisen sijaan ja siten oisin saanu tuon pistevalon "yhden napsauksen taakse". Se vaan kun koristevalojakaan ei käsittääkseni saa olla keulalla :D Moni sanoi ettei pistevalolla tee muuta ku tuijaa vastaantulevia ihmisiä silmiin siellä kilometrin päässä, mutta kyllä tuo minusta on ihan hyvä lisä kahden hajottavan kaveriksi.

Toki myönnän että tuo kolmas valo, etenki pisteenä on jo vähän turhaa vouhotusta, hyvin on nähnyt kahdella hajottavallakin, mutta kun tykkää asennella ja "enemmän on aina enemmän" :) Olen joskus 19 vuotiaana autoillut talven ilman lämmityspaikkaa, lisävaloja ja kunnon lumiharjoja, ikkunatkin raaputin CD-kotelolla. Silloin päätin että heti kun vain vähänkään on mahdollista niin otan talviautoilun oikein välineurheilun ja harrastuksen kannalta. Nykyään on sitten harjaa joka lähtöön, jääskraappaa kaikissa spektrin väreissä, sisätilalämmitin, lisävalot, lämmintä hanskaa, turvaliiviä, akkulaturia, apuvirtakaapeleita ym...

Jospa seuraava aste olis sitten vaikka Lightforcen Xenon -lisävalot kaudelle 2007-2008, täytyy vaan alkaa jo säästämään rahaa niitä varten :D

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.11.2006 12:09

keskimmäinen pistevalo erillisen kytkimen takana. sillä onnistuttiin paikallisia poliiseja ainakin huijaamaan. "ei se oo ku koriste"
Tuossa taas tulee vastaan se pykälä, jonka mukaan kaikkien auton nokalla olevien valojen on toimittava. En nyt löytänyt faktaa tähän, mutta joskus tästäkin on keskusteltu. Riippunee vähän poliiseista miten tuota tulkitaan.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 7.11.2006 14:13

Joskus villissä nuoruudessa tuli painittua saman 3- valo-ongelman kanssa. "Täysin koristeeksi" keskimmäinen saatiin sillä, että virta johdettiin kopasta eristetyn lisävalotuen kautta kopan sisään ja maa lisävalotuesta. 2:een muuhun valoon virta meni näyttävästi paksulla kaapelilla.

Kelpasi sen ajan virkavallallekin. :)

jamku
-
Viestit: 789
Liittynyt: 29.9.2003 16:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja jamku » 8.11.2006 10:54

Tuossa taas tulee vastaan se pykälä, jonka mukaan kaikkien auton nokalla olevien valojen on toimittava. En nyt löytänyt faktaa tähän, mutta joskus tästäkin on keskusteltu. Riippunee vähän poliiseista miten tuota tulkitaan.


juurikin näin. jos valo on keulalla, sen tulee myös toimia. sen takia laitoinkin että paikallisia poliiseja pystyttiin _huijjaamaan_ aikoinaan.

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 8.11.2006 20:11

Eikö noita lisäpitkiä voi ryöstää suoraan pitkille menevistä virtajohdoista?
Ei tarvis vetää ohjaamoon mitään johtoja?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 8.11.2006 21:00

Voi tietysti, mutta "tämän luokan valoissa" alkaa olla jo ihan mukava lisä että ne voi kytkeä välistä pois. Edessä ajavien lähestyminen helpottuu kun ei tule kerralla sitä puolen kilometrin pimeää aluetta kun valoja voi vähentää asteittain. Myös sumussa nuilla ei näe muuta ku kolme valkoista pylvästä edessä, omilla pitkillä näkee paremmin.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 8.11.2006 21:02

Voi ryöstää ohjauksen suoraan auton omilta pitkiltä. Tuolloin vain ei pysty säätämään valoja pois esim. lumituiskussa, jolloin mahdollisesti auton omilla pitkillä voi vielä hyvin ajaa, mutta lisäpitkät tuovat valomuurin silmien eteen.

e: Petri ehti ensin...2min.

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 8.11.2006 22:03

Niin totahan en ajatellut, ja ohan se tietty leimalla hyvä, vai saako olla yhet lisäpitkät?
Puolikkaitako ei saanut olla...
No mut sitten vaan kytkin väliin, mutta kai toi pitkien normi sulake kestää?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.11.2006 22:35

Niin totahan en ajatellut, ja ohan se tietty leimalla hyvä, vai saako olla yhet lisäpitkät?
Jos yhtäaikaa palavien valojen yhteenlaskettu referenssi on alle 75. Mulla noiden Golfin alkuperäisten lisäpitkien ohjaus on otettu suoraan alkuperäisiltä valoilta (alunperin oli otettu virratkin suoraan) ilman mitään erillistä kytkintä. Tosin nuo nyt eivät kovin järeät valot ole, sumussa ja tuiskussa tekisi joskus kuitenkin mieli kytkeä ne lisäpitkät pois.

No mut sitten vaan kytkin väliin, mutta kai toi pitkien normi sulake kestää?
Otat tietenkin vain ohjausvirran releelle sieltä alkuperäisistä johdoista. Niille lisäpitkille sitten virta sulakkeen ja releen kautta suoraan akulta. Yleensä lisävalosarjan mukana tulee relesarja ja asennusohjeet.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 9.11.2006 8:15

^Tulee varmaankin näissä kananmunan kokoisissa ovaalisarjoissa tms. "tosimiesten" valoissa eli esim 225:t ostetaan irtoina ja sarjaan tarvittavat hilut kerätään erikseen :-)

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 9.11.2006 9:46

No mut sitten vaan kytkin väliin, mutta kai toi pitkien normi sulake kestää?


Siis meinaatko, että virrat suoraan auton omista pitkistä lisävaloille ja katkaisija siihen väliin ilman releytystä?

Eiiiii......


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa