Paremmat renkaat eteen vai taakse?
Valvoja: ffp jäsenet
Paremmat renkaat eteen vai taakse?
Mitenkäs se nyt on, kannattaako ne paremmat renkaat ruuvata sinne etu-vai taka-akselille? Itse olen pitänyt aina edessä parempia, mutta monesti kuulee että ne pitäisi sittenkin olla takana.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Toi asia riippuu ihan olosuhteista.
Märällä paremmat eteen että ne vie veden pois paremmin kun kaljut renkaat jotka kumminkin tulee samoja jälkiä pitkin perässä.
Etuvetoisessa hyvä eteen silloinkin kun on kuiva kesäkeli että renkaat kuluis tasaisemmin.
Liukkaalla paremmat taakse että mennään vastaantulevaa bussia päin mielummin nokka kuin kylki edellä.
Jäikö joku keli vielä pois?
Märällä paremmat eteen että ne vie veden pois paremmin kun kaljut renkaat jotka kumminkin tulee samoja jälkiä pitkin perässä.
Etuvetoisessa hyvä eteen silloinkin kun on kuiva kesäkeli että renkaat kuluis tasaisemmin.
Liukkaalla paremmat taakse että mennään vastaantulevaa bussia päin mielummin nokka kuin kylki edellä.
Jäikö joku keli vielä pois?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Laita paremmat eteen että renkaat kuluu _tasaisemmin_...
Älä päästä renkaita kulumaan epätasaisesti niin ei oo tätäkään ongelmaa.
E: Esalla taitaa yleensä olla paremmat renkaat jossain muualla kun autossa :)))
Älä päästä renkaita kulumaan epätasaisesti niin ei oo tätäkään ongelmaa.
E: Esalla taitaa yleensä olla paremmat renkaat jossain muualla kun autossa :)))
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 26.10.2005 22:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jusehin linjoilla...
Autokoulussahan opetettiin (itse en autokoulua käynyt) että paremmat renkaat taakse että takapäässä riittää pitoa loppuun asti.
Itse olen kuitenkin tottunut etuvetoisissa siihen, että perä voi liukastella miten vain, niin kauan kuin eturenkaille löytyy pitoa - eli itse laitan paremmat eteen. Eturenkaiden pidolla voi vedättää auton ohjauslinjaan. Jos taas paremmat laitetaan taakse, loppuu eturenkailta pito todennäköisemmin aikaisemmin, jolloin on aika hankala saada autoa enää millään konstin hallintaan.
Kunhan nuo järvet jäätyy, kannattaa käydä ihan autenttisesti testaamassa omat fiiliksensä siitä, onko helpompi ajaa taka- vai etupää vähemmällä pidolla - makuja on monia ;)
Autokoulussahan opetettiin (itse en autokoulua käynyt) että paremmat renkaat taakse että takapäässä riittää pitoa loppuun asti.
Itse olen kuitenkin tottunut etuvetoisissa siihen, että perä voi liukastella miten vain, niin kauan kuin eturenkaille löytyy pitoa - eli itse laitan paremmat eteen. Eturenkaiden pidolla voi vedättää auton ohjauslinjaan. Jos taas paremmat laitetaan taakse, loppuu eturenkailta pito todennäköisemmin aikaisemmin, jolloin on aika hankala saada autoa enää millään konstin hallintaan.
Kunhan nuo järvet jäätyy, kannattaa käydä ihan autenttisesti testaamassa omat fiiliksensä siitä, onko helpompi ajaa taka- vai etupää vähemmällä pidolla - makuja on monia ;)
Itsekin olen järkeillyt niin että vetävään päähän paremmat koska siellä ne myös nopeiten kuluu.. Ellei sitten haluu ostaa aina yhdelle akselille kerrallaan renkaita. Liiallinen kuluminen yhdellä akselilla taasen kertoo vaan sitä ettei oo kierrätetty renkaita tarpeeks usein... tosin harvemmin tulee itsekään vaihdettua renkaiden paikkaa keskellä ajokautta. ;)
Tässä on nyt kaksi suuntausta:
- Paremmat eteen: koko rengassarja kuluu tasaisemmin etuvetoisessa
- Paremmat taakse: suuntavakaus säilyy vaikka takapää olisikin kevyt
Oma mielipide: jos ne toiset on niin huonot että niitä ei taakse voi laittaa, niin ostaa sitten pari rengasta lisää. Laittamalla paremmat eteen voi kuluttaa rengaskierroksen tasaisemmin. Kuukauden-parin päästä siellä takana on taas paremmat.
- Paremmat eteen: koko rengassarja kuluu tasaisemmin etuvetoisessa
- Paremmat taakse: suuntavakaus säilyy vaikka takapää olisikin kevyt
Oma mielipide: jos ne toiset on niin huonot että niitä ei taakse voi laittaa, niin ostaa sitten pari rengasta lisää. Laittamalla paremmat eteen voi kuluttaa rengaskierroksen tasaisemmin. Kuukauden-parin päästä siellä takana on taas paremmat.
Juuri tuolla perusteella laitan aina paremmat eteen. Tosin kierrätän niitä niin, ettei kulutuspinnassa ole merkittäviä eroja.Märällä paremmat eteen että ne vie veden pois paremmin kun kaljut renkaat jotka kumminkin tulee samoja jälkiä pitkin perässä.
Edit: Ajan mieluummin yli- kuin aliohjaavalla autolla.
Ite olisin sillä kannalla että renkaita kannattaa vaihdella edestä taakse, jotta suurta eroa ei kulumassa pääsis syntymään. Mutta jos kyseessä on selvästi huonommat ja paremmat renkaat niin paremmat ehdottomasti taakse. Puskevaa autoa pystyy ajotaidoilla vielä ajamaan hyvinkin rajoilla. Mutta jos takaata loppuu pito kunnolla niin sitä ei ole sitten ainakaan etuvetosella niin helppo pelastaa (Esim. Kaverin TypeR kaiteessa Ahvenistolla Sunday On Racetrackissä).
Ite olen asian huomannut kun kun tulee kilpaa ajettua radalla ihan katurenkailla että paremmat pysyy aina takana. Ja on tullut melkosissa monsuuneissa ajettua todella vähälläkin kuviolla ilman suurempia ongelmia.
Toisaalta ittellä on noi noi perus apuvälineet hallinnassa (oikean jalan traction control, vasemman jalan ajonvakautus järjestelmä sekä yleensä lukkiutumattomat hartiat).
Mutta nää on tietysti aikapitkälti omia mieltymyksiä niinkun näkyy vastaus hajonnasta.
Ite olen asian huomannut kun kun tulee kilpaa ajettua radalla ihan katurenkailla että paremmat pysyy aina takana. Ja on tullut melkosissa monsuuneissa ajettua todella vähälläkin kuviolla ilman suurempia ongelmia.
Toisaalta ittellä on noi noi perus apuvälineet hallinnassa (oikean jalan traction control, vasemman jalan ajonvakautus järjestelmä sekä yleensä lukkiutumattomat hartiat).
Mutta nää on tietysti aikapitkälti omia mieltymyksiä niinkun näkyy vastaus hajonnasta.
Kuinkas pitkään yleensä ajatte renkailla? Onko väliä ostaako neljä rengasta kahden vuoden välein vai kaksi rengasta vuosittain? Tiedän ettei samoilla renkailla loputtomiin voi ajaa, mutta olettaisin että pari talvea olisi sellainen optimi "köyhille"...?
(Edit) paremmat taakse. Vaikka itsekin näkisin että olen aika hyvin autoja luisuissa ja puskuissa hallinnut, niin arkiliikenteessä ei varmaan kukaan aja niin skarppina että äkkinäisen luiston hallitsisi paremmin kuin puskemisen? Eri asia on kokeilla sivuluisuja järven jäällä ihan tarkoituksella, kuin havaita loivassa mutkassa satasen nopeudessa moottoritiellä perän lähteneen yllättäen sille vasemmalle kaistalle kysymättä, samalla kun juuri oli kuski hakemassa seuraavaa biisiä soittimesta. Miettikääpä oikeasti kuinka skarppeina niitä autoja käytännössä yleensä ajatte. Sitä kun on itse kukin niin rattimiestä... aina siihen asti että se auto joskus oikeasti karkaa.
(Edit) paremmat taakse. Vaikka itsekin näkisin että olen aika hyvin autoja luisuissa ja puskuissa hallinnut, niin arkiliikenteessä ei varmaan kukaan aja niin skarppina että äkkinäisen luiston hallitsisi paremmin kuin puskemisen? Eri asia on kokeilla sivuluisuja järven jäällä ihan tarkoituksella, kuin havaita loivassa mutkassa satasen nopeudessa moottoritiellä perän lähteneen yllättäen sille vasemmalle kaistalle kysymättä, samalla kun juuri oli kuski hakemassa seuraavaa biisiä soittimesta. Miettikääpä oikeasti kuinka skarppeina niitä autoja käytännössä yleensä ajatte. Sitä kun on itse kukin niin rattimiestä... aina siihen asti että se auto joskus oikeasti karkaa.
Olisiko tuossa pohdittu asiaa riittävän monelta kantilta?
http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatieto/autoilijat/paremmat_renkaat.php
http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatieto/autoilijat/paremmat_renkaat.php
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eikö tämä asia ole ihan siitä kiinni mihin on tottunut.
Ite oon laittanu aina paremmat eteen kun on ollut kyse talvirenkaista.
Kesärenkaiden paikkoja olen vaihdellut sillon tällöin, jotta kuluu tasasesti.
Kun laittaa paremmat renkaat talvella eteen, niin eikös se sitten mahdollisesti pysähdy paremmin, kun on paremmin pintaa ja enemmän nastoja ?
Ei sitä yli- tai aliohjausta sais tulla, vaan ajateaan kelien mukaan. Vai kuinka ?
Toissa iltanu kun oli liikenteessä syrjäsemmällä asfalttitiellä jossa ei suolaa käytetä, oli täysin peilijäässä. Parhaimmilaan ajoin suoralla 70km/h ja jossain mutkissa vain 40km/h, jotta pysyisi tiellä.
Ite oon laittanu aina paremmat eteen kun on ollut kyse talvirenkaista.
Kesärenkaiden paikkoja olen vaihdellut sillon tällöin, jotta kuluu tasasesti.
Kun laittaa paremmat renkaat talvella eteen, niin eikös se sitten mahdollisesti pysähdy paremmin, kun on paremmin pintaa ja enemmän nastoja ?
Ei sitä yli- tai aliohjausta sais tulla, vaan ajateaan kelien mukaan. Vai kuinka ?
Toissa iltanu kun oli liikenteessä syrjäsemmällä asfalttitiellä jossa ei suolaa käytetä, oli täysin peilijäässä. Parhaimmilaan ajoin suoralla 70km/h ja jossain mutkissa vain 40km/h, jotta pysyisi tiellä.
Ainakin tuo Golfin "pintakova" alusta aiheuttaa sen, että tuntuma tiehen on hyvä. Riippuu tietysti kumistakin, mutta yleensä sen tuntee persuuksissa koska ollaan lähellä pidon rajaa.
Kun auto on lähtenyt puskemaan, niin ensimmäisellä kerralla käytiin penkalla ja toisella kerralla ojassa (pikkutie ja sohjoa). Perä taas ei ole ikinä edes yrittänyt irrota vaikka takana saattaa olla hieman heikommat kumit.
Perä kun irtoaa korkeintaan kaasua mutkassa höllätessä. Sellaistahan ei harrasteta, vaan vauhtia hiljennetään ennen mutkaa :)
Kun auto on lähtenyt puskemaan, niin ensimmäisellä kerralla käytiin penkalla ja toisella kerralla ojassa (pikkutie ja sohjoa). Perä taas ei ole ikinä edes yrittänyt irrota vaikka takana saattaa olla hieman heikommat kumit.
Perä kun irtoaa korkeintaan kaasua mutkassa höllätessä. Sellaistahan ei harrasteta, vaan vauhtia hiljennetään ennen mutkaa :)
Tuossakin on muuten hyvä pointti paremmat-eteen asennuksen kannattajille.Kun laittaa paremmat renkaat talvella eteen, niin eikös se sitten mahdollisesti pysähdy paremmin, kun on paremmin pintaa ja enemmän nastoja ?
Olisiko tuossa pohdittu asiaa riittävän monelta kantilta?
http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatie ... enkaat.php
Ton mukaan muuten näyttäs etuvetoisissa menevän aika tasan tuo homma.
Itse pidän sen takia parempia edessä (etuvetoisessa) että mun mielestä ne eturenkaat on ne jotka tekee sen kaiken työn ja joilla sitä autoa hallitaan. Takarenkaat nyt vaan laahaa perässä mukana.
edit. Mutta tosiaan itse kyllä kannatan sitä että siellä tosiaan on hyvät renkaat kummassakin päässä. Eli ei niin että mietitään, että minnekkäs nämä vähemmän huonot laitetaan.
Viimeksi muokannut Eemeli, 27.10.2005 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Olikohan Continentalin sivuilla, tai jollain valmistajalla kuitenkin, että paremmat renkaat tulisi asentaa taakse siksi ettei useimmilla kuljettajilla ole hajuakaan autonsa hallinnasta luiston alkamisen jälkeen ja tällöin aliohjautuvuus aiheuttaa yleensä pienempiä ruumiinvammoja. (Mä nyt tietenkin luulen olevani niin yli-ihminen auton ratissa että laitan ne paremmat eteen)
Kyllähän ne paremmat kumit eturenkaille kuuluu etuvetoautoissa. Taka tuuppareista ei ole juurikaan kokemusta niin en kommentoi.
Pääsee liikkeellekin paremmin...
Äidin autoon tosin olen aina laittanut paremmat taakse, koska jos auto lähtee luistelemaan niin on parempi että menee vaan suoraan, kun se ei sitä kuitenkaan oikase. (en ole oikeastaan koskaan vaihtanut etu- ja takarenkaita keskenään)
Itse saan aina sydämen tykytyksiä jos vähänkään lähtee auto puskemaan, enkä sitä käsijarruakaan niin hyvin hallitse että sen sais nopeesti takas haltuun, mutta jos perä vähän hakee niin "ei tunnu missään" Vaikken mikään mahdottoman hyvä kuski olekkaan niin mielestäni hallitsen kyllä pienen sladin.
Pysyy paremmin skarppinakin kun auto varottelee vähän kun ollaan pidon rajoilla, eikä ala saman tien puskea kohti ojaa.
EDIT: ja kyllä niin kauan kun renkaat pyörii tietä pitkin auto on ajettavissa :)
Pääsee liikkeellekin paremmin...
Äidin autoon tosin olen aina laittanut paremmat taakse, koska jos auto lähtee luistelemaan niin on parempi että menee vaan suoraan, kun se ei sitä kuitenkaan oikase. (en ole oikeastaan koskaan vaihtanut etu- ja takarenkaita keskenään)
Itse saan aina sydämen tykytyksiä jos vähänkään lähtee auto puskemaan, enkä sitä käsijarruakaan niin hyvin hallitse että sen sais nopeesti takas haltuun, mutta jos perä vähän hakee niin "ei tunnu missään" Vaikken mikään mahdottoman hyvä kuski olekkaan niin mielestäni hallitsen kyllä pienen sladin.
Pysyy paremmin skarppinakin kun auto varottelee vähän kun ollaan pidon rajoilla, eikä ala saman tien puskea kohti ojaa.
EDIT: ja kyllä niin kauan kun renkaat pyörii tietä pitkin auto on ajettavissa :)
Kyllä sitä on ojaan menty yliohjautuvuuden sekä aliohjautuvuuden seurauksena. Lievän yliojautuvuuden mielestäni helposti korjattua ohjausliikkeillä. Ja kyllä aliohjautuvuutta saa mielestäni korjattua vasemman jalan jarrulla, kytkintä käyttämällä ja kaasunkin käytöllä. Tosin en pidä itseäni vielä kauhean hyänä kuskina :) mutta tämänsuuntaisia havaintoja tulee joskus tehtyä. Tosin turhan jäykkä alusta ainakin vaikeuttaa painopisteen siirtoa.
Kävin vaihteeksi autosta iltalukemiseksi mk2:n käyttöoppaan. Eli paremmat eteen. Henk.koht en ikinä tutki renkaiden kuntoa, vaan vaihdan joka kerta takaa eteen ja päinvastoin.
nooh kohtahan sitä taas nähdään kun se takapää on tullut siellä "mukana", tulee meinaan lumet maahan ja alkaa porukan autoissa olemaan niitä lyhtypyväiden/puiden kuvia kyljissä...
ei palkokasveja kenenkään nenään. itsekkin laitan pareet eteen vaikka tiedän varsin hyvin että takaset ne pitää auton suunnassaan. rauhallisesti kun ajaa niin selviää vaikka huonoilla vararenkailla koko talven!
ei palkokasveja kenenkään nenään. itsekkin laitan pareet eteen vaikka tiedän varsin hyvin että takaset ne pitää auton suunnassaan. rauhallisesti kun ajaa niin selviää vaikka huonoilla vararenkailla koko talven!
Itse työskentelen rangasliikkeessä ja me ollaan laitettu aina paremmat taakse vetopäästä riippumatta ja jos kaks uutta vaan myydään niin ne taakse, toki jos asiakas itse haluaa niin sitten eteen mutta muuten näin on suositeltu.. Lähtökohtahan on se että joka reunassahan ne hyvät pitäs olla, itse kyllä laittaisin aina paremmat eteen silti, kuluu tasaisemmin, köyhälle kun kaikki on kallista. Ite omastani kyllä tulee vaihdettua paikkaa ja tasapainoitettua sillon tällön kaudessa, siten pysyy kaikki tasahuonoina renkaina ja ei lähe kulumaan "aallolle" ku on tasapainossa ja puhtaat vanteet sisäpuolelta ja sitä kautta ei lähe ravistamaan ja ylipäätäänkin ei kuluta niveliä, iskareita, ja muutenkin miellyttävämpi ajaa..
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 105 vierailijaa