Paremmat renkaat eteen vai taakse?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

Paremmat renkaat eteen vai taakse?

ViestiKirjoittaja Eemeli » 26.10.2005 21:11

Mitenkäs se nyt on, kannattaako ne paremmat renkaat ruuvata sinne etu-vai taka-akselille? Itse olen pitänyt aina edessä parempia, mutta monesti kuulee että ne pitäisi sittenkin olla takana.

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 26.10.2005 21:21

paremmat taakse ,ohjeen olen kuullut usein. ja sitä näyttivät noudattavan myös paikallisessa vianorissa kun työpaikan autoon kävin vaihdattamassa talvirenkaat...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.10.2005 21:28

Toi asia riippuu ihan olosuhteista.

Märällä paremmat eteen että ne vie veden pois paremmin kun kaljut renkaat jotka kumminkin tulee samoja jälkiä pitkin perässä.

Etuvetoisessa hyvä eteen silloinkin kun on kuiva kesäkeli että renkaat kuluis tasaisemmin.

Liukkaalla paremmat taakse että mennään vastaantulevaa bussia päin mielummin nokka kuin kylki edellä.

Jäikö joku keli vielä pois?

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 26.10.2005 22:28

Pistä paremmat taakse, sinne ne _kuuluu_ laittaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.10.2005 22:30

Laita paremmat eteen että renkaat kuluu _tasaisemmin_...

Älä päästä renkaita kulumaan epätasaisesti niin ei oo tätäkään ongelmaa.

E: Esalla taitaa yleensä olla paremmat renkaat jossain muualla kun autossa :)))
Viimeksi muokannut H. Jormalainen, 26.10.2005 22:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 26.10.2005 22:31

Mulla on aina ollut paremmat kumit edessä ja tulee olemaankin.

pega
-
Viestit: 101
Liittynyt: 19.3.2005 0:11

ViestiKirjoittaja pega » 26.10.2005 22:39

Auto koulussa opetettiin että paremmat taakse koska ne pitää auton suunnassa tosin tää oli sillon takatuuppareiden kulta aikaan.
Etuvetosissa oon itekkin pitänyt paremmat eessä on jotenkin helpompi ajaa jos vikurtelee.

juseh
-
Viestit: 123
Liittynyt: 17.11.2003 13:39

ViestiKirjoittaja juseh » 27.10.2005 1:20

Jos ei osaa ajaa, niin paremmat taakse.

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 27.10.2005 1:51

^Heh, just.

Taakse, vaikka kuin olis rattimies...

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 27.10.2005 3:33

Jusehin linjoilla...

Autokoulussahan opetettiin (itse en autokoulua käynyt) että paremmat renkaat taakse että takapäässä riittää pitoa loppuun asti.

Itse olen kuitenkin tottunut etuvetoisissa siihen, että perä voi liukastella miten vain, niin kauan kuin eturenkaille löytyy pitoa - eli itse laitan paremmat eteen. Eturenkaiden pidolla voi vedättää auton ohjauslinjaan. Jos taas paremmat laitetaan taakse, loppuu eturenkailta pito todennäköisemmin aikaisemmin, jolloin on aika hankala saada autoa enää millään konstin hallintaan.

Kunhan nuo järvet jäätyy, kannattaa käydä ihan autenttisesti testaamassa omat fiiliksensä siitä, onko helpompi ajaa taka- vai etupää vähemmällä pidolla - makuja on monia ;)

Kari.L
-
Viestit: 1746
Liittynyt: 23.7.2003 21:48

ViestiKirjoittaja Kari.L » 27.10.2005 4:43

Toi on kyllä totta, mutta oletin, ettei nyt puhuta mistään ihan sakkorenkaista...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 27.10.2005 6:10

Itsellä on kanssa aina ollut paremmat edessä, ennemmin pienessä luisussa kuin puskussa.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 27.10.2005 7:15

Itsekin olen järkeillyt niin että vetävään päähän paremmat koska siellä ne myös nopeiten kuluu.. Ellei sitten haluu ostaa aina yhdelle akselille kerrallaan renkaita. Liiallinen kuluminen yhdellä akselilla taasen kertoo vaan sitä ettei oo kierrätetty renkaita tarpeeks usein... tosin harvemmin tulee itsekään vaihdettua renkaiden paikkaa keskellä ajokautta. ;)

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 27.10.2005 10:04

Paremmat taakse. Saa kevyempään perään paremmin pitoa.

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 27.10.2005 10:13

Tässä on nyt kaksi suuntausta:
- Paremmat eteen: koko rengassarja kuluu tasaisemmin etuvetoisessa
- Paremmat taakse: suuntavakaus säilyy vaikka takapää olisikin kevyt

Oma mielipide: jos ne toiset on niin huonot että niitä ei taakse voi laittaa, niin ostaa sitten pari rengasta lisää. Laittamalla paremmat eteen voi kuluttaa rengaskierroksen tasaisemmin. Kuukauden-parin päästä siellä takana on taas paremmat.

Jute
-
Viestit: 969
Liittynyt: 23.7.2003 16:58

ViestiKirjoittaja Jute » 27.10.2005 10:24

Paremmat molempiin päihin

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 27.10.2005 10:50

^Odotinkin jo tuota vastausta. Meillä kaikilla ei vaan ole varaa ostaa joka vuosi uusia talvi-ja kesärenkaita.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.10.2005 10:59

Märällä paremmat eteen että ne vie veden pois paremmin kun kaljut renkaat jotka kumminkin tulee samoja jälkiä pitkin perässä.
Juuri tuolla perusteella laitan aina paremmat eteen. Tosin kierrätän niitä niin, ettei kulutuspinnassa ole merkittäviä eroja.

Edit: Ajan mieluummin yli- kuin aliohjaavalla autolla.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 27.10.2005 11:41

Minäki ajan mieluummin yliohjautuvalla kuin puskevalla autolla. Eli paremmat eteen etuvedossa jotta tasaisesti kuluu ja parempi pito.

Kuinkahan nopeasti renkaisiin tulisi selkeä ero pinnan suhteen jos paremmat laittaisi aina taakse etuvetoisessa autossa?

Nik0
-
Viestit: 280
Liittynyt: 18.9.2003 18:31

ViestiKirjoittaja Nik0 » 27.10.2005 13:08

Ite olisin sillä kannalla että renkaita kannattaa vaihdella edestä taakse, jotta suurta eroa ei kulumassa pääsis syntymään. Mutta jos kyseessä on selvästi huonommat ja paremmat renkaat niin paremmat ehdottomasti taakse. Puskevaa autoa pystyy ajotaidoilla vielä ajamaan hyvinkin rajoilla. Mutta jos takaata loppuu pito kunnolla niin sitä ei ole sitten ainakaan etuvetosella niin helppo pelastaa (Esim. Kaverin TypeR kaiteessa Ahvenistolla Sunday On Racetrackissä).

Ite olen asian huomannut kun kun tulee kilpaa ajettua radalla ihan katurenkailla että paremmat pysyy aina takana. Ja on tullut melkosissa monsuuneissa ajettua todella vähälläkin kuviolla ilman suurempia ongelmia.
Toisaalta ittellä on noi noi perus apuvälineet hallinnassa (oikean jalan traction control, vasemman jalan ajonvakautus järjestelmä sekä yleensä lukkiutumattomat hartiat).

Mutta nää on tietysti aikapitkälti omia mieltymyksiä niinkun näkyy vastaus hajonnasta.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 27.10.2005 14:01

Joo, näyttäs tosiaan aika paljon hajontaa olevan mielipiteissä. Olen tosiaan pitänyt aina paremmat edessä. Noin kun tekee niin ei pääse sitä merkittävää eroa syntymään kulumisessa kun ne eturenkaat kuitenkin tahtoo kulua aikalailla nopsempaan.

L-Janne
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 8.8.2003 11:15

ViestiKirjoittaja L-Janne » 27.10.2005 14:46

Kuinkas pitkään yleensä ajatte renkailla? Onko väliä ostaako neljä rengasta kahden vuoden välein vai kaksi rengasta vuosittain? Tiedän ettei samoilla renkailla loputtomiin voi ajaa, mutta olettaisin että pari talvea olisi sellainen optimi "köyhille"...?

(Edit) paremmat taakse. Vaikka itsekin näkisin että olen aika hyvin autoja luisuissa ja puskuissa hallinnut, niin arkiliikenteessä ei varmaan kukaan aja niin skarppina että äkkinäisen luiston hallitsisi paremmin kuin puskemisen? Eri asia on kokeilla sivuluisuja järven jäällä ihan tarkoituksella, kuin havaita loivassa mutkassa satasen nopeudessa moottoritiellä perän lähteneen yllättäen sille vasemmalle kaistalle kysymättä, samalla kun juuri oli kuski hakemassa seuraavaa biisiä soittimesta. Miettikääpä oikeasti kuinka skarppeina niitä autoja käytännössä yleensä ajatte. Sitä kun on itse kukin niin rattimiestä... aina siihen asti että se auto joskus oikeasti karkaa.

MikaT
-
Viestit: 52
Liittynyt: 9.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja MikaT » 27.10.2005 15:55

Olisiko tuossa pohdittu asiaa riittävän monelta kantilta?

http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatieto/autoilijat/paremmat_renkaat.php

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 27.10.2005 17:43

Tulee itte laitettua hoonot taakse vaikka takavetoisella mennään. Ei puske niin helpolla. Luisuaa joo tiedetään mutta sen voi jopa ehkä kenties hallita toisin kuin puskeminen on hengenvaarallista.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.10.2005 17:55

Aliohjaus on hengenvaarallista ja yliohjaus ei ole?

Pakko kyllä nyt olla ihan eri mieltä... Jos ei muuten niin korin turvavyöhykkeiden takia.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 27.10.2005 19:14

No niistä kattottuna voi olla, paremmin kuitenki pysyy nopeudet kohtuullisena kun perä varoittaa hyvissä ajoin. Kuskista ja vauhdista se on kiinni, ei renkaista. Puskua on vaikea oikoa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.10.2005 19:17

Samalla reseptillä mä luiston lopetan ali- tai yliohjauksessakin...

En itse usko tohon homman vaikeuteen.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 27.10.2005 19:33

Jos ajaa vatun keveäperäisellä lava-autolla joka lähtee puskuun niin on siinä konstit paremmin vähissä jos takarattailla on enemmän pitoa kuin edessä..

Mikko_H
-
Viestit: 856
Liittynyt: 23.7.2003 12:16

ViestiKirjoittaja Mikko_H » 27.10.2005 19:34

Eikö tämä asia ole ihan siitä kiinni mihin on tottunut.
Ite oon laittanu aina paremmat eteen kun on ollut kyse talvirenkaista.
Kesärenkaiden paikkoja olen vaihdellut sillon tällöin, jotta kuluu tasasesti.

Kun laittaa paremmat renkaat talvella eteen, niin eikös se sitten mahdollisesti pysähdy paremmin, kun on paremmin pintaa ja enemmän nastoja ?

Ei sitä yli- tai aliohjausta sais tulla, vaan ajateaan kelien mukaan. Vai kuinka ?

Toissa iltanu kun oli liikenteessä syrjäsemmällä asfalttitiellä jossa ei suolaa käytetä, oli täysin peilijäässä. Parhaimmilaan ajoin suoralla 70km/h ja jossain mutkissa vain 40km/h, jotta pysyisi tiellä.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.10.2005 20:25

Ainakin tuo Golfin "pintakova" alusta aiheuttaa sen, että tuntuma tiehen on hyvä. Riippuu tietysti kumistakin, mutta yleensä sen tuntee persuuksissa koska ollaan lähellä pidon rajaa.

Kun auto on lähtenyt puskemaan, niin ensimmäisellä kerralla käytiin penkalla ja toisella kerralla ojassa (pikkutie ja sohjoa). Perä taas ei ole ikinä edes yrittänyt irrota vaikka takana saattaa olla hieman heikommat kumit.

Perä kun irtoaa korkeintaan kaasua mutkassa höllätessä. Sellaistahan ei harrasteta, vaan vauhtia hiljennetään ennen mutkaa :)

Kun laittaa paremmat renkaat talvella eteen, niin eikös se sitten mahdollisesti pysähdy paremmin, kun on paremmin pintaa ja enemmän nastoja ?
Tuossakin on muuten hyvä pointti paremmat-eteen asennuksen kannattajille.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 27.10.2005 20:43

Olisiko tuossa pohdittu asiaa riittävän monelta kantilta?

http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatie ... enkaat.php

Ton mukaan muuten näyttäs etuvetoisissa menevän aika tasan tuo homma.
Itse pidän sen takia parempia edessä (etuvetoisessa) että mun mielestä ne eturenkaat on ne jotka tekee sen kaiken työn ja joilla sitä autoa hallitaan. Takarenkaat nyt vaan laahaa perässä mukana.

edit. Mutta tosiaan itse kyllä kannatan sitä että siellä tosiaan on hyvät renkaat kummassakin päässä. Eli ei niin että mietitään, että minnekkäs nämä vähemmän huonot laitetaan.
Viimeksi muokannut Eemeli, 27.10.2005 23:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 27.10.2005 20:46

^ Kyllä se perä siellä takana mukana tulee :P
Paremmat eteen.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 27.10.2005 22:57

paremmat eteen.. kuitenkin ohjattavuutta voidaan vähän ees ehkä hallita =)

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 27.10.2005 23:16

Jos kaikki renkaat on uusia, niin pitääkö etu vai taka-akselille tulevista renkaista hioa hieman pintaa pois?

Niin kauan kun auto on hallinnassa, on aliohjautuvuus v-mäisempää.
Sitten kun kuljettajastakin tulee matkustaja, vaihtuu yliohjautuvuus v-mäisemmäksi.

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 28.10.2005 8:25

Olikohan Continentalin sivuilla, tai jollain valmistajalla kuitenkin, että paremmat renkaat tulisi asentaa taakse siksi ettei useimmilla kuljettajilla ole hajuakaan autonsa hallinnasta luiston alkamisen jälkeen ja tällöin aliohjautuvuus aiheuttaa yleensä pienempiä ruumiinvammoja. (Mä nyt tietenkin luulen olevani niin yli-ihminen auton ratissa että laitan ne paremmat eteen)

HeikkiH
-
Viestit: 25
Liittynyt: 18.1.2005 2:13

ViestiKirjoittaja HeikkiH » 28.10.2005 14:26

Parempikuntoiset renkaat vetäville pyörille....

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 28.10.2005 14:30

Kauppalehdessä oli (juttu rengasliikkeistä ja) tuosta suosituksesta kokemattomille autoilijoille että paremmat renkaat taakse (ei se siinä suoraan lukenut, vaan rivien välissä). ;D

kapperi
-
Viestit: 37
Liittynyt: 4.6.2005 12:02

ViestiKirjoittaja kapperi » 28.10.2005 17:26

Omasta kokemuksesta suosittelisin parempia taakse koska ainakin on paljon turvallisempi olo niin.
Autoa ei enää nimittäin ohjaa schumarikaan jos perä menee keulan edellä, onneksi ei tullut autoja vastaan. :)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 28.10.2005 18:07

^No jos perä menee keulan edellä niin vika tuskin on enää väärin sijoitetuissa renkaista...melkeen kurkkaisin ratin ja penkin väliin syytä etsiessä moiseen etenemistapaan.

TheEnemy
-
Viestit: 40
Liittynyt: 28.10.2005 16:02

ViestiKirjoittaja TheEnemy » 28.10.2005 18:35

Kyllähän ne paremmat kumit eturenkaille kuuluu etuvetoautoissa. Taka tuuppareista ei ole juurikaan kokemusta niin en kommentoi.
Pääsee liikkeellekin paremmin...

Äidin autoon tosin olen aina laittanut paremmat taakse, koska jos auto lähtee luistelemaan niin on parempi että menee vaan suoraan, kun se ei sitä kuitenkaan oikase. (en ole oikeastaan koskaan vaihtanut etu- ja takarenkaita keskenään)

Itse saan aina sydämen tykytyksiä jos vähänkään lähtee auto puskemaan, enkä sitä käsijarruakaan niin hyvin hallitse että sen sais nopeesti takas haltuun, mutta jos perä vähän hakee niin "ei tunnu missään" Vaikken mikään mahdottoman hyvä kuski olekkaan niin mielestäni hallitsen kyllä pienen sladin.
Pysyy paremmin skarppinakin kun auto varottelee vähän kun ollaan pidon rajoilla, eikä ala saman tien puskea kohti ojaa.

EDIT: ja kyllä niin kauan kun renkaat pyörii tietä pitkin auto on ajettavissa :)

Kankerous
-
Viestit: 428
Liittynyt: 23.7.2003 13:19

ViestiKirjoittaja Kankerous » 28.10.2005 19:06

Siirtykää joka nurkasta raapivaan niin ei tarvi miettiä et missä renkaat pitäis paremmin tai pääseekö liikkeelle saati sitten etteikö kuluisi tasasesti. Ei vaan vakavasti ottaen tuntus kans et edessä pitäisin parempia. Jos pelkää luistoja niin sit ehkä taakse paremmat.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 28.10.2005 19:48

^Tuota olenkin tässä jo odotellut jonkin aikaa... ;)

sakal
-
Viestit: 222
Liittynyt: 17.5.2005 15:54

ViestiKirjoittaja sakal » 29.10.2005 11:43

Niin eiköhän sellaisen pienen peräluisun oikaise... mutta kun lähtee puskemaan niin kädet pystyyn vaan...eli paremmat eteen.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 29.10.2005 11:45

^kuten jo sanoin itsekki tuolla noin xxx viestiä sitten :D

Peke
-
Viestit: 1750
Liittynyt: 27.7.2003 13:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peke » 29.10.2005 13:21

Minäki ajan mieluummin yliohjautuvalla kuin puskevalla autolla. Eli paremmat eteen etuvedossa jotta tasaisesti kuluu ja parempi pito.


Juuri näin.

Juvonen
-
Viestit: 1693
Liittynyt: 23.7.2003 14:15

ViestiKirjoittaja Juvonen » 29.10.2005 13:59

Kyllä sitä on ojaan menty yliohjautuvuuden sekä aliohjautuvuuden seurauksena. Lievän yliojautuvuuden mielestäni helposti korjattua ohjausliikkeillä. Ja kyllä aliohjautuvuutta saa mielestäni korjattua vasemman jalan jarrulla, kytkintä käyttämällä ja kaasunkin käytöllä. Tosin en pidä itseäni vielä kauhean hyänä kuskina :) mutta tämänsuuntaisia havaintoja tulee joskus tehtyä. Tosin turhan jäykkä alusta ainakin vaikeuttaa painopisteen siirtoa.

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 5.11.2005 19:45

Kävin vaihteeksi autosta iltalukemiseksi mk2:n käyttöoppaan. Eli paremmat eteen. Henk.koht en ikinä tutki renkaiden kuntoa, vaan vaihdan joka kerta takaa eteen ja päinvastoin.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 5.11.2005 22:17

Kyllä minä ainakin oon paremmat renkaat laittanut aina eteen.

M-M-I
-
Viestit: 240
Liittynyt: 20.10.2005 22:04

ViestiKirjoittaja M-M-I » 6.11.2005 0:35

Taakse paremmat!! se on fakta :) jos takarenkaat lähtee vesiliirtoon nii se on menoa sitte! eturenkaat lähtee nii painauttaa jarrua nii renkaat ''tippuu'' tien pinnalle!

terokki
-
Viestit: 32
Liittynyt: 15.8.2005 23:24

ViestiKirjoittaja terokki » 7.11.2005 12:25

Miten ne takarenkaat lähtee vesiliirtoon? Eturenkaistahan se pito lähtee... Odotellaan vaan rauhassa että auto laskeutuu vesipatjan päältä ja homma ok. Aina paremmat renkaat eteen, kyllä se takapää siellä mukana tulee ja onhan se rattikin olemassa. ;-)

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 7.11.2005 13:37

nooh kohtahan sitä taas nähdään kun se takapää on tullut siellä "mukana", tulee meinaan lumet maahan ja alkaa porukan autoissa olemaan niitä lyhtypyväiden/puiden kuvia kyljissä...

ei palkokasveja kenenkään nenään. itsekkin laitan pareet eteen vaikka tiedän varsin hyvin että takaset ne pitää auton suunnassaan. rauhallisesti kun ajaa niin selviää vaikka huonoilla vararenkailla koko talven!

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 7.11.2005 17:33

Itse työskentelen rangasliikkeessä ja me ollaan laitettu aina paremmat taakse vetopäästä riippumatta ja jos kaks uutta vaan myydään niin ne taakse, toki jos asiakas itse haluaa niin sitten eteen mutta muuten näin on suositeltu.. Lähtökohtahan on se että joka reunassahan ne hyvät pitäs olla, itse kyllä laittaisin aina paremmat eteen silti, kuluu tasaisemmin, köyhälle kun kaikki on kallista. Ite omastani kyllä tulee vaihdettua paikkaa ja tasapainoitettua sillon tällön kaudessa, siten pysyy kaikki tasahuonoina renkaina ja ei lähe kulumaan "aallolle" ku on tasapainossa ja puhtaat vanteet sisäpuolelta ja sitä kautta ei lähe ravistamaan ja ylipäätäänkin ei kuluta niveliä, iskareita, ja muutenkin miellyttävämpi ajaa..

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 7.11.2005 18:05

^ rengasliikkeen tehtävä on myydä renkaita, joten eiköhän tuo ole taloudellisesti kannattavaa, kun monet ostaa koko kierroksen sitten kerralla kun kaksi on mennyt vaihtokuntoon. Itse laitan paremmat aina eteen, niin menee vielä yhden talven, kun tuolla paremmat taakse menetelmällä etuvetoisessa.

Stombe
-
Viestit: 424
Liittynyt: 6.1.2005 16:57

ViestiKirjoittaja Stombe » 7.11.2005 18:27

Kuten kirjoitin että itse kyllä vaihdan paikkaa edestä taakse ja tasapainoitan pari kertaa kaudessa niin pysyy joka rengas tasaisena... Sitä suosittelen niin ei tarvii pähkäillä että laittaako huonot eteen vai taakse.. :)

sakal
-
Viestit: 222
Liittynyt: 17.5.2005 15:54

ViestiKirjoittaja sakal » 7.11.2005 22:12

Totta munas nyt kaikki vaihtaa niitä renkaita aika-ajoin edestä taakse ja toisinpäin että kuluisi tasaisesti (ainakin luulisi vaihtavan) Mutta sillä hetkellä kun laitan renkaat alle laitan ainakin paremmat eteen. Sitten kun joutuu renkaita taas irroittelemaan niin vaihdetaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 105 vierailijaa