Auto seilaa/"heijjaa" renkaidenvaihdon jälkeen

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

Auto seilaa/"heijjaa" renkaidenvaihdon jälkeen

ViestiKirjoittaja kupukka » 24.10.2005 17:10

No mulla on jotkut paskat ekoturbot jedis ja nyt vaihdon jälkeen auto seilaa kun nopeus kasvaa yli ~75km/h. Eli johtuneeko siitä, ettei eturenkaat ole tasapainossa? Vai voiko johtua auraskulmasta?

Kesärenkailla en vastaavaa ole huomannut, eikä viime talvena ollut ko. ongelmaa vaikka samat renkaat... (mutta luultavasti tullut nyt takaparit eteen...)

Misi
-
Viestit: 38
Liittynyt: 30.3.2005 22:05

ViestiKirjoittaja Misi » 24.10.2005 18:41

Varmaan ihan aluks kannattaa kattoa, et onko niissä riittävästi painetta. Itelläni oli Continentalin nastarenkaissa viime talvena 2.7 baaria, ja se tuntu kyl ihan sopivalta.
Etenkin kitkarenkaissa jonkunlaista seilailua on esiintyny jokaisessa autossa millä olen ajanu, mut niissäkin se reiluhko paine vähentää sitä seilailua. Juu, kohtahan sitä pitää laittaa itekki Contit alle kun alkaa pakastelemaan!

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 24.10.2005 18:57

225/80/15 profiililla jo kumitki myötää hieman ittellä eli tottakai korkee profiili hieman heijaa =D

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 24.10.2005 19:37

Ekoturbojen "ominaisuuksiin" kuuluu se, että niissä on oltava aivan älyttömät paineet. Ilmeisesti rungot löystyy useamman paistokerran jälkeen. Laita joku 2.8 vaikka aluksi. Tai pyydä joku muu laittamaan, jos et itse uskalla ;-)

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 25.10.2005 13:34

No nyt on 2,2baria ja ehkä hieman parantui... Kuinka paljon tuonne kannattaa Jetan tapauksessa laittaa...? Ne on 155/80/13 eli helv. korkeat ja kapeat...

Lisäksi jos sinne laittaa liikaa niin nastoille saa sanoa bye bye. Kun siinä renkaas on vaan yhteensä kaksi nastariviä. eli molemmilla laidoilla...

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 25.10.2005 18:05

No itse olen pitänyt jo 4 talvea 175/65R14 koossa sen 2.8bar. Jos se paineen lisääminen jännittää, niin sitten pitää huojua sen auton kanssa. Ei voi mitään. Ja ei se isompi paine niitä nastoja sieltä pois ammu. Ei niitä ole renkaan läpi ruuvattu.

Goljat
-
Viestit: 696
Liittynyt: 5.2.2004 17:51

ViestiKirjoittaja Goljat » 25.10.2005 19:53

ite laitoin äsken 2.2 joka nurkkaan, nyt lenkin jälkeen pitää ainakin lisätä eteen. 2.5-2.7 ollu itellä vähän kumeista riippuen

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.10.2005 20:00

Kun siinä renkaas on vaan yhteensä kaksi nastariviä. eli molemmilla laidoilla...
No niinhän se yleensä on. Tosin ei ne nastat siellä suorassa rivissä ole :)

Ei ne nastat paineista irtoa, sen verran sinne ilmaa kuin hyvältä tuntuu. Sudittelu ja lukkojarruttelu asvaltilla tekee nastoille paljon pahempaa kuin liika rengaspaine.

OT: Mulla 185/60R14 kitkoissa 2,6 bar edessä, 2,4 takana. Rengasliikkeessä olivat laittaneet painetta 3,5 bar, se on jo hieman liikaa :)

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 25.10.2005 20:08

Ehkä tuolla hyvästi nastoille tarkoitettiin sitä että kun painetta on liikaa ei nastat ota kunnolla tiehen kiinni koska rengas on pallo!

Mut sen oikeen paineen näät noille vakiorenkaille sieltä ohjekirjasta.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 25.10.2005 20:28

Niin, sitä lähinnä tarkoitin, ettei nastoista ole iloa ilmapallossa :)

No kaippa sitä pitää koittaa vielä lisätä ilmaa...

(outo juttu vaan ku aurauksen säätö on ruostunut kiinni, niin se on vetänyt oikealla, nyt vedättää vasemmalle...?)

On muutes liukkaat nuo EcoTurbot kun on vettä+lunta ;)

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.10.2005 21:08

eikä viime talvena ollut ko. ongelmaa vaikka samat renkaat... (mutta luultavasti tullut nyt takaparit eteen...)
Onko pyörimissuunnat oikein? Tai sitten vaihdat kokeeksi eturenkaat taakse ja päinvastoin.

Paineitahan pitäisi kirjan mukaan olla 2,0 edessä ja 1,8 takana. 2,2 ja 2,0 pitäisi kyllä olla ihan tarpeeksi tuolla rengaskoolla. Pitääkö muuten painemittari paikkansa? Halpismittarit kun näyttävät mitä sattuu...

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 26.10.2005 6:28

Paineitahan pitäisi kirjan mukaan olla 2,0 edessä ja 1,8 takana. 2,2 ja 2,0 pitäisi kyllä olla ihan tarpeeksi tuolla rengaskoolla

Onko sulla kovinkin pitkä kokemus Ekoturbo-renkaista? Minä olen käyttänyt niitä menestyksekkäästi jo viime vuosituhannelta saakka ja tiedän, että vakiopaineilla niitä ei voi käyttää, koska mm.renkaiden kyljet osuvat melkein tiehen.

Mutta jatkakaa toki spekulointia.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 26.10.2005 14:30

oikein on pyörimissuunnat ja painemittari on laadukas... jotta kai sitä pitää vaan jaksaa lyödä lisää painetta ja katsoa mitä tapahtuu...

Antti_L
-
Viestit: 144
Liittynyt: 6.10.2004 18:50

ViestiKirjoittaja Antti_L » 29.10.2005 19:23

oiskohan rungot romuna niissä renkaissa?

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 29.10.2005 20:46

Ekoturbot = paskaa laatua , ainakin rungon löysyyteen löytyy ratkaisu-> ostat toiset renkaat tilalle.
Kaverille oli tollaset alla, ja koeajoin mokomaa, luulin et on jotain irti pyöräntuennasta. :)

T: 4 vuotta renkaita ammatikseen vääntänyt ;)
Viimeksi muokannut Fille, 29.10.2005 23:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

kupukka
-
Viestit: 454
Liittynyt: 18.11.2004 10:01

ViestiKirjoittaja kupukka » 29.10.2005 20:48

oiskohan rungot romuna niissä renkaissa?


Vähän samaa epäilen jo itse... Voinut mennä keväällä hajalle, vaikka tosin vaihdoin ajoissa kesärenkaat...

Ja köhöm, renkaat oli näköjään valmistettu -98...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.10.2005 21:11

Paineitahan pitäisi kirjan mukaan olla 2,0 edessä ja 1,8 takana. 2,2 ja 2,0 pitäisi kyllä olla ihan tarpeeksi tuolla rengaskoolla

Onko sulla kovinkin pitkä kokemus Ekoturbo-renkaista?
Ei ole eikä tule, Ässä-merkkisiä kumeja tuli auton mukana pari sarjaa. Mainitsin vaan, mitä ohjekirjassa lukee. Mutta tottahan toki oikeita paineita saa hakea kokeilemalla. Ei tuo 2.0/1.8 kitkoillekaan riitä.

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 31.10.2005 13:06

Mut sen oikeen paineen näät noille vakiorenkaille sieltä ohjekirjasta.


Erään laaturengasmerkin maahantuojan mukaan tuo autonvalmistajien ilmoittama rengaspaine on ehdoton minimipaine, joka on puhtaasti mukavuuden kannalta valittu. Eli ajettavuuden ja pidon kannalta saa olla reilustikin enemmän, myös talvirenkaissa. Ja tietenkin huomioiden ilman lämmön vaikutus paineisiin.

salmine
-
Viestit: 524
Liittynyt: 6.10.2004 14:10
Viesti:

ViestiKirjoittaja salmine » 31.10.2005 13:58

ja talvirenkaissa sais olla pari kymmenystä enemmän painetta ku kesänakeissa noin muutenkin..

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 31.10.2005 16:26

^En ihan mene tuohon, parempi pito saadaan hiukka alemmilla paineilla! Ainakin näin järkeenkäypää..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 31.10.2005 18:49

^Tuosta voidaan olla montaa mieltä, toki offroad-käytössä homma toimii.

Kannattaa huomioida myös renkaiden täyttölämpötila. Jos gummit täyttää lämpimässä tallissa lämpimällä ilmalla ja vie ne ulos 20 asteen pakkaseen, niin saattaa paine hieman pudota.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 31.10.2005 19:10

Joo eihän tuo kaikkialla päde mutta jos mettään laskee paineet 1bar niin taas homma etenee =D Luulis että jos laittaa talveksi 3kiloa niin kosketupinta menee jo liian pieneks.. nää vaa ääriesimerkkejä :D


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa