Asentaa vakionopeuden säädin 3BG:hen?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Asentaa vakionopeuden säädin 3BG:hen?

ViestiKirjoittaja Banana » 14.12.2019 17:13

Moro!

Edellisessä Passatissa oli vakionopeuden säädin, ja vanhanaikainen manuaali lämmitys.
Tässä versiossa on ilmastointi mutta silloin ei vakionopeuden säädintä.
Haluaisin tähän Passat 2004 3BG 1.9 Tdi 1.9 (AVB) ja manuaali vaihteisto autoon nyt myös
vakionopeuden säätimen.
Sain nyt irrotettua yhdestä vanhasta 3BG Passatista ratin alta koko viiksi paketin ja
olen jo ECU:sta valmiiksi "aktivoinut" vakionopeuden säätimen ohjelmasta päälle.
Mitä vielä vaaditaan että vakionopeuden säädin toimisi?
Joku piuha vielä puuttuu? Joku anturi tai tunnistin johonkin?

Pystyisikö vakionopeuden säätimen viiksen asentamaan nyt jo paikalle ja esim. yhdistää loput myöhemmin vaikka viikon päästä?
Toimisiko kaikki silloin kuitenkin niin kuin pitäisi vaikka se työ olisi n.s. jäänyt kesken?
Onko noissa vakionopeuden säätimien viiksissä jotain eroja että joku esim. ei ollenkaan sovi toiseen autoon? Ei kai?
Ero mun autossa ja siinä autossa mistä otin nuo viikset on vain vm 2004 ja 2003, minulla manuaali ja toisessa automaatti vaihteistoinen sekä eri 1.9 TDI moottori.
Molemmat ovat siis kyllä Passat Variant 3BG 1.9 TDI.

Banana

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Asentaa vakionopeuden säädin 3BG:hen?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 14.12.2019 22:21

Pura siitä samasta luovuttaja-autosta vielä se liitin + johtosarja joka viikselle tulee, siitä tarvii vetää noin 2 metrin veto konehuoneen puolelle ECUn muovikaukaloon ja liittää johtoja sinne. On aika saatanan ahdas paikka. Ohjeetkin vähän vaihtelee johtovärien ja moottorityyppien suhteen. Itse olen noita sivuja joskus linkkaillut, saattaa löytyä kun etsii nimimerkillä ja "tdi vakionopeudensäädin" tjsp.

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Re: Asentaa vakionopeuden säädin 3BG:hen?

ViestiKirjoittaja Banana » 24.12.2019 14:01

Valitettavasti se Passat AVF moottorilla ja automaattilaatikolla meni jo paaliksi.
Nyt pitäisi siis löytää oikean mallinen johtosarja Passat Variant 2004 1.9 Tdi (AVB) malliin.
Minä kun luulin että jokaiseen Volkkariin asennettiin aina sama pää-johtosarja ja että lisävarusteet joita ei asenneta jää vain liittämättä siihen samaan johtosarjaan.
Sama johtosarja kaikkiin autoihin olisi ainakin helppo, vaikka pari ylimääräistä johtoa "riistutussa mallisa" maksaisikin monen tuhannen auton jälkeen enemmän.
Ilmeisesti kai tämä johto pätkä jonka tarvitsen tulee vakionopeus säätimen kanssa eikä kuulu siihen pääjohtosarjaan.

Olen netissä löytänyt pari VAG numeroa joka voisi sopia vakionopeus johtosarjaan.
Yksi oli 3B0 971 425 A joka ainakin kuulostaa oikealta VAG numerolta, ja sitten joku 1J1 970 011 F.
Vakionopeudensäätimen johtoja nuo kai on, mutta onkohan oikeat? Marmorilta kai saa oikean, mutta ehkä myös muualtakin?

Vielä kysyisin... pystynkö mä joskus asentaan sen viiksen ratin alle missä on vakionopeuden säädin ilman että yhdistän johdon heti... ja hankin sitten vaikka sen oikean johdon joskus myöhemmin, tai ilmestyyköhän autoon jotain vikakoodeja jos minulla on ratin takana jo vakionopeudensäädin joka ei VIELÄ... toimi niin kuin pitäisi?

Banana

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Asentaa vakionopeuden säädin 3BG:hen?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 25.12.2019 12:28

Viiksen vakionopeudensäädinpainikkeet kommunikoi erillistä johtoa / liitintä pisin, uuden viiksen asennus ei aiheuta mitään vikatiloja. Johdonkin voi kytkeä jo valmiiksi viikseen jos ei ole intoa viritellä sitä vielä toisesta päästä kiinni johtosarjoihin. Pelkkää viikseä ei kuitenkaan kannata asentaa, sillä johdon kytkeminen tarkoittaa taas ratin + airbagin ja koko paskan purkamista pois tieltä.

Johto halvimmillaan kiinasta parilla lantilla, jos haluja ei ole itse etsiä tuollaista purkaamoilta: https://www.ebay.com/itm/OE-Cruise-Cont ... 1868820729

Banana
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.9.2005 21:05

Re: Asentaa vakionopeuden säädin 3BG:hen?

ViestiKirjoittaja Banana » 25.12.2019 22:04

Eli olisi hyvä (ja pystyy) yhdistää johto kiinni viikseen kun sen viiksen laittaa paikalle että ei sitten tarvitse sen takia purkaa ratti ja ilmatyyny uudestaan. Kiitos tästä!
Löysin Ebay sivulta melkein saman näköisen johdon. Hiukan eri hintainen, mutta siinä ei väitetä sen kuuluvan Golf tai Jetta autolle vaan kaiken mukaan juuri MUN malliselle.
Voi kyllä hyvin olla että se toinenkin on ihan sama, mutta tämän tekstin "VW Passat B5 3B 3BG Cruise Control Cable Harness genuine wiring loom 3B0 971 425 A " mukaan se pitäisi olla juuri minun autolle. Nyt sitten odotan vain johtoa ja pyydän jonkun autosähköasentajan asentamaan sen.
Mitenköhän vaikeaa sen on asentaa? Pitäisiköhän mennä kysymään sen johdon asennusta marmorin tiskiltä, valtuutetulle Bosch asentajalle tai riittääköhän vain kylän öljyvaihtaja ja lisävaloasentaja?

Banana

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Asentaa vakionopeuden säädin 3BG:hen?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 25.12.2019 22:36

Vaatii neljän/viiden johdon liittämisen ecun sadevesikaukalossa oleviin liittimiin + yksi johto sulaketaululle virtalukon releen taakse. Ei ole paha homma jos kytkentäkaaviot löytyy. Kenelle tahansa öljynvaihtajalle toki ei kannata tuota antaa hommaksi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa