Golf 1.6 Mk4 2003 moottorin jäähdytyksestä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Rise
-
Viestit: 21
Liittynyt: 16.6.2014 7:31

Golf 1.6 Mk4 2003 moottorin jäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Rise » 27.4.2019 14:08

Yleinen kysymys neloskoppasten omistajille.

Eli golf jossa on ilmastointi ja syylari on kahdella flektillä (toinen joka lähtee käyntiin kun laittaa ilmastoinnin päälle ja toinen joka lähtee moottorin jäähdytysveden lämmön mukaan päälle)

Minulla oli ongelmaa jäähdyttäjän pääflektin kanssa kun se ei lähtenyt pyörimään lainkaan. No ongelma selvisi sillä kun antoi suoraan 12V:a flektin liittimen napoihin ja tulos oli että flekti oli kaput. Vaihdoin sen mutta silti ei lähtenyt pyörimään vaikka käyttelin autoa paikallaan. Tein sellaisen Youtube video testin jossa kytketään lämpötila-anturilta tulevat liittimen navat oikoseen ja sillen flekti toimi molemmilla nopeuksilla.

Vaihdoin lämpöanturin, sen joka on syylarin kyljessä kiinni.Tilanne ei muuttunut ja itseasiassa vanhakin oli ehjä kun testasin sen Fluken ja vedenlämmittämisen avulla.

Vaihdoin myös flektien ohjausyksikön ja ei havaittavaa muutosta heti "normaali käytössä". Flekti lähti kyllä sitten pyörimään, mutta tosi kauan sai käyttää autoa paikallaan.

Eli ilma oli +21. Käytin autoa paikallaan niin kauan että lämpömittari kohosi 90 asteeseen. Sen jälkeen auto kävi tyhjäkäyntia varmaan sellaiset 10-15min eikä flekti edelleenkään hörähtänyt pyörimään. Sitten annoin kierroksia n.2500rpm sellaiset 3-5min ja sitten vasta lähti flekti pyörimääm (hitaammalla)

Jäähtyykö tuo neste syylarin läpikulkumatkalla niin hyvin että syylarin anturille ei kerkeä yli 95 asteista nestettä kun auto on paikallaan tyhjäkäynnillä.

Tuolla kaupungilla kun kävelee ja kuuntelee muita autoja, niin flektit pyörii ihan alvariinsa vaikkei ulkolämpötilat ole olleet samoja kuin nyt.

Miten teilllä muilla neloskoppasten omistajilla.... lähteekö flekti pyörimään "helposti" vaan joskus harvoin silloin tällöin?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Golf 1.6 Mk4 2003 moottorin jäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Axi » 27.4.2019 20:28

Näissä lämpömittari on tarkoitettu rauhoittamaan kuljettajaa; näyttää 90 astetta isolla todellisella alueella, olisko luokkaa 70-100 astetta.

Testerillä, lukemalla mitta-arvoista, saat selville todelliset lämpötilat.

G62 on moottorin lämpötila-anturi, jossa on kaksi piiriä - toinen mittarille ja toinen eculle.
G2 (muistaakseni) sitten se jäähdyttimen anturi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Golf 1.6 Mk4 2003 moottorin jäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.4.2019 3:45

Axi kirjoitti:Näissä lämpömittari on tarkoitettu rauhoittamaan kuljettajaa; näyttää 90 astetta isolla todellisella alueella, olisko luokkaa 70-100 astetta.
80...100 astetta pitäis olla mittaristossa viisari puolessa välissä, eli 90 asteessa.

Rise
-
Viestit: 21
Liittynyt: 16.6.2014 7:31

Re: Golf 1.6 Mk4 2003 moottorin jäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Rise » 28.4.2019 10:18

Vai rauhoittava vaikutus :)

Minä kyllä ainakin rupesin panikoimaan kun flekti ei pyörinyt ja mittari vaan näyttää 90 (tuo mittarin toimintaperiaate oli kyllä tuttu).

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

Re: Golf 1.6 Mk4 2003 moottorin jäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 28.4.2019 11:23

Osia vaihdettu vaikka autossa ei mitää vikaa:)

Rise
-
Viestit: 21
Liittynyt: 16.6.2014 7:31

Re: Golf 1.6 Mk4 2003 moottorin jäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Rise » 29.4.2019 9:46

Luotijuna kirjoitti:Osia vaihdettu vaikka autossa ei mitää vikaa:)


No oli siinä flekti todistettavasti rikki :)

Ja kaikki nuo osat tilasin Saksasta, joten suurta tappiota niitten suhteen ei tullut. Nyt ainakin tietää että tietyt osat ovat kunnossa.

Tekno
-
Viestit: 373
Liittynyt: 9.9.2006 13:48

Re: Golf 1.6 Mk4 2003 moottorin jäähdytyksestä

ViestiKirjoittaja Tekno » 30.5.2019 20:02

H. Jormalainen kirjoitti:
Axi kirjoitti:Näissä lämpömittari on tarkoitettu rauhoittamaan kuljettajaa; näyttää 90 astetta isolla todellisella alueella, olisko luokkaa 70-100 astetta.
80...100 astetta pitäis olla mittaristossa viisari puolessa välissä, eli 90 asteessa.


alue on lähempänä 80c-110c, jonka sisällä mittari sojottaa pystysuorassa 90c kohdalla.

ainakin 1.6L bfq/avu koneissa on karttaohjattu termostaatti, eli lämpö seilaa isolla haitarilla, ja sellanen 105-108c on vielä ok normaaliajossa. Kun antaa koneelle kuormaa niin lämmöt tipahtaa..

Kuva


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: StevenCag ja 37 vierailijaa