Akselimassat

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Klippaniii
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.3.2019 20:44

Akselimassat

ViestiKirjoittaja Klippaniii » 13.3.2019 20:48

Eli tarkoituksena olisi vaihtaa -95 Ventoon 2 litrasen koneen tilalle -95 Golffista VR6 kone. Samallahan muutetaan akselit, jarrut ja alusta samasta golffista.

Mitenkäs asia menee akselimassojen kannalta kun venton etuakselin sallittu akselimassa on 860kg, ja golffissa 950kg?

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Akselimassat

ViestiKirjoittaja Jultsu » 13.3.2019 22:43

Paremman tiedon puutteessa väittäisin että akselimassat ovat pyhiä numeroita joihin ei pysty tekemään muutoksia. Mikäli alkuperäisen moottorin tilalle vaihdetaan painavampi moottori niin tarvittaessa etuakselia pitää sitten keventää tai kartturin paikasta luopua jotta alkuperäinen kantavuus ei ylity.

Klippaniii
-
Viestit: 10
Liittynyt: 13.3.2019 20:44

Re: Akselimassat

ViestiKirjoittaja Klippaniii » 14.3.2019 6:31

Jultsu kirjoitti:Paremman tiedon puutteessa väittäisin että akselimassat ovat pyhiä numeroita joihin ei pysty tekemään muutoksia. Mikäli alkuperäisen moottorin tilalle vaihdetaan painavampi moottori niin tarvittaessa etuakselia pitää sitten keventää tai kartturin paikasta luopua jotta alkuperäinen kantavuus ei ylity.


Joku puhui että pari vuotta sitten olisi saanut siten tehtyä, että yksi paikka takapenkiltä pois ja akku konttiin. Painoeroahan ei pitäisi huomattavaa määrää pelkältä moottorilta tulla, sillä Venton ja Golffin omamassojen välillä on 10kg eroa. Akselimassat sitten eroavatkin enemmän, edessä vento 860kg, golf 950kg ja takana vento 820kg ja golf 800kg. Pitää käydä selvittelemään asiaa konttorilla jahka kerkiää.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

Re: Akselimassat

ViestiKirjoittaja samza » 14.3.2019 8:45

paremman tiedon saat varmasti konttorilta, mutta: jos esim laitat golffista iskunvaimentimet jousineen niin silloin akselipainot on ns hanskassa. Ventoa on tehty vr6 koneella ja asiansa osaava konttorisetä kyllä löytää semmoisen auton järjestelmästään ja pystyy muuttamaan akselipainot kys konetta vastaavaksi.
Viimeinen vaihtoehto, jos ei meinaa löytyä/konttorisedän osaaminen riitä, auton kasvanut massa punnitaan ja verrataan rek otteen alkuperäiseen(omapaino), jos paino noussut vaikka 80kg, voi olla että joutuu yhden paikan vähentämään. koska auton kokonaismassaa ei pysty nostamaan vaan se on autokohtainen. tämä kokonaismassa on siis suurinpiirtein on siis omamassa + matkustajamäärä x kg

Anssi
-
Viestit: 88
Liittynyt: 27.12.2005 21:26

Re: Akselimassat

ViestiKirjoittaja Anssi » 16.3.2019 20:39

Ei niitä akselimassoja pysty nostamaan yhtään sen helpommin kuin kokonaismassaakaan. Yhtä pyhiä lukuja molemmat.

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

Re: Akselimassat

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 24.3.2019 11:22

Loppui se pyhyys,kun aikoinaan 2+3 pakuksi kakkista muutoskatsasti ja ilmoitettiin uudet painot liki 100kg enemmän kuin hetki sitten(kokonaispaino painavimman tunnetun verrokin mukaan) ja sanottiin,että nyt se painaa tuon verran. Verotus kun kyseessä,niin kaikki oli mahdollista ainakin silloin =)

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

Re: Akselimassat

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 26.3.2019 7:39

Niin, ei ne akselimassat mitään pyhyiä ollut mullakaan, kun Sciroccon nelivedoksi muutin. Vain kantavuus oli pyhä. Omamassa nousi n. 80 kiloa, sen verran sitten vähemmän saa ottaa kuormaa mukaan. Henkilöpaikkoihin ei vaikuttanut.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa