Auton akku vaihtokunnossa?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Daneh
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.2.2014 19:47

Auton akku vaihtokunnossa?

ViestiKirjoittaja Daneh » 2.2.2019 15:38

Kyseessä Passat 1.9tdi ajm. Akun jännite näytti n. tunnin ajon jälkeen 12.35v. Nyt viikon seisonnan jälkeen 11.98v. Latausjännite oli ok. Mahtaako akku olla sökö?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Auton akku vaihtokunnossa?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 2.2.2019 16:04

Jotain ongelmaa autossa selkeästi on, alle 12.0v on jo lähes rutikuiva. Auto saattaa myös syödä akkua pikkuhiljaa tyhjäksi, virtamittaus akun kaapelista olisi kiva tehdä.

Daneh
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.2.2014 19:47

Re: Auton akku vaihtokunnossa?

ViestiKirjoittaja Daneh » 2.2.2019 22:34

Virtamittaus antoi akun navoista mitattuna 0.13A

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Auton akku vaihtokunnossa?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 2.2.2019 22:44

Jos tuo tulos on saatu noin tunnin kuluttua siitä kun ovet on lukittu ja sisävalot + mittaristo sammuneet niin siinä ainakin osasyy akun tyhjenemiseen, tulos pitäisi olla alle 50mA.

Tumi
-
Viestit: 345
Liittynyt: 7.8.2009 20:14

Re: Auton akku vaihtokunnossa?

ViestiKirjoittaja Tumi » 2.2.2019 23:22

Pioneerin vanha soitin näkyy vievän 60 mA. Tuokin alkaa tuntua viikon ulkosäilytyksen jälkeen.

Daneh
-
Viestit: 18
Liittynyt: 16.2.2014 19:47

Re: Auton akku vaihtokunnossa?

ViestiKirjoittaja Daneh » 3.2.2019 11:16

Koitin jokaisen sulakkeen irroitusta sulakerasiasta, mutta tulos ei mennyt kertaakaan alle 100mA. Onko ideaa missä muualla olisi sulakkeita/vikaa?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Auton akku vaihtokunnossa?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 3.2.2019 11:28

Sulakkeita löytyy lisää jarrutehostimen vierestä konepellin alta muoviboksin sisältä sekä ratin alapuolelta releiden vierestä.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Auton akku vaihtokunnossa?

ViestiKirjoittaja Axi » 3.2.2019 11:42

Anteeksi nyt, en ymmärrä.

Epäilys suoraan akun huonoudesta, ja sitten ruvetaan etsimään vuotovirtoja?
Akkutesti ensin, ja kun akku on paska, uusi laadukas akku paikalleen.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Auton akku vaihtokunnossa?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 3.2.2019 11:59

Axi kirjoitti:Anteeksi nyt, en ymmärrä.

Epäilys suoraan akun huonoudesta, ja sitten ruvetaan etsimään vuotovirtoja?
Akkutesti ensin, ja kun akku on paska, uusi laadukas akku paikalleen.


Ja sitten ihmetellään kun se uusi 200 euron akkukin on mennyt paskaksi vuoden sisään. Tuo 130mA jatkuva kulutus pitää saada ihan ensin puolitettua, mielellään toki siitäkin vielä pienemmäksi.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Auton akku vaihtokunnossa?

ViestiKirjoittaja Axi » 3.2.2019 16:28

Eli akkua ei mielestäsi kannata vaihtaa ennen vuotovirtojen selvittämistä? Mulla ainakin kiinnostaisi saada auto käyntiin, purkuvirrat ovat toissijainen asia.

Vuotovirrat voivat aiheutuakin alhaisesta akkujännitteestä.

Yksi mahdollinen virransyöjä on laturi, ei ole sulakkeen takana 3B:ssä ainakaan.
Sama homma startin kanssa.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Re: Auton akku vaihtokunnossa?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 3.2.2019 17:07

Niin, kukin tyylillään. Saattaahan tuolla akulla vielä olla joitakin vuosia elinikää jos se nyt ladataan kunnon akkulaturilla täyteen ja nuo vuodot saadaan kuriin.

Harvemmin mikään ohjainlaite menee jumitilaan jos jännite on päälle 11.5 volttia, tuo koskee ennemminkin niitä tilanteita kun käydään 7-8 voltin nurkilla.

Laturi ja startti ovat tosiaan suoraan akun navassa kiinni, mutta kuulostaa vähän liian pieneltä vuotovirralta ollakseen noiden aiheuttama. Toki asia olisi helppo testata pihtivirtamittarin avulla, yleismittari ei oikein auta kun tuo laturille ja kabiiniin menevä johto taisivat molemmat olla kiinteästi pultattuna akunkenkään jolloin sitä mittaria ei näppärästi saa kummankaan väliin.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

Re: Auton akku vaihtokunnossa?

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 26.2.2019 20:41

Daneh kirjoitti:Kyseessä Passat 1.9tdi ajm. Akun jännite näytti n. tunnin ajon jälkeen 12.35v. Nyt viikon seisonnan jälkeen 11.98v. Latausjännite oli ok. Mahtaako akku olla sökö?


Täähän on simppeli juttu hoitaa. Jos akku on useita vuosia vanha ja auton käynnistyminen vaikiaa niin akku vaihtoon. Jos tarkempaa tietoa haluaa niin korjaamolla voi testauttaa akun kunnon ja saanee hyvinkin tarkan tuloksen akun kunnosta. Testi kertoo akun kylmäkäynnistysvirran joka perustuu sisäisen impendanssin ja jännitteen mittaukseen ja verrokkina käytetään akun valmistajan speksaamaa arvoa uudelle akulle. Perusasiat ku on kunnossa niin aletaan sitten hakemaan vikaa jos tulee ongelmia.

http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_kunnon_tarkistaminen

joki7
-
Viestit: 31
Liittynyt: 25.6.2017 21:37

Re: Auton akku vaihtokunnossa?

ViestiKirjoittaja joki7 » 27.2.2019 14:10

Nyt kun tuli muutama viikko sitten ensimmäiset -20 pakkaset niin huomaa että akku ei ole enää uudessa iskussa. 2007 autoon laitettu, pari kertaa olen lisännyt siihen akkuvettä. Euroopassa tehty akku. Vielä viime kesänä autojääkaappi pyöri aamusta seuraavaan aamuun ja lähti hyvin käyntiin.

Uusissa akuissa voi olla isoja laatueroja varsinkin niissä kiina/intia/pakistan akselilla tehdyissä akuissa.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

Re: Auton akku vaihtokunnossa?

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 28.2.2019 6:04

joki7 kirjoitti:
Uusissa akuissa voi olla isoja laatueroja varsinkin niissä kiina/intia/pakistan akselilla tehdyissä akuissa.


Vartaa oon itse suosinut koska ovat mun mielestä suhteellisen halpoja ja laadukkaita. Omaan bensakoneiseen 2003-vuosimallin Boraan laitoin Varta Blue sarjalaisen. Autossa oli alkuperäinen vielä paikallaan ja olis sillä varmaan pärjänny mutta en uskaltanu enää pakkasten tultua alkaa pelleilemään sen kanssa koska startti pyöritti jo aika vaikiasti. Emännän TDI golffiin pistin pari vuotta sitten kans uuden vartan kun starttas vaikiasti sekä laturin eikä starttaukset siitä helpottunu mutta uudella starttimoottorilla helpotti kovasti.

Blue-sarja = ei webastoa
Silver = webastolla
AGM = Start-Stop romut
Jotenki näin myyjä mua valisti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 24 vierailijaa