Alatukivarren etummaisen puslan vaihto Fabiaan neuvoa kaivataan.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

UusiTulokas
-
Viestit: 24
Liittynyt: 15.12.2016 22:42

Alatukivarren etummaisen puslan vaihto Fabiaan neuvoa kaivataan.

ViestiKirjoittaja UusiTulokas » 13.6.2018 0:53

Moi!

Potilaana 2004 mallin Skoda Fabia johonka tarvisi mahdollisesti vaihtaa alatukivarren etummaiset puslat. Neuvoa ja videoo löytyy niihin isompiin takimmaisten alatukivarsien puslien vaihtoon mutta ei tahdo löytyä etummaisten vaihtoon.

Nyt jos on kokemusta tai hyviä you tube viedeo pätkää tiedossa niin olkaa ystävällisiä ja kertokaa ja linkkiä kehiin . Joitain pätkiä olen nähnyt miten etummaiset uretaanipuslat vaihdetaan mutta erityisesti onko näistä perinteisistä kumisien puslien vaihdoista käryä kellään.

Kiitos..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Alatukivarren etummaisen puslan vaihto Fabiaan neuvoa kaivataan.

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.6.2018 14:53

Mikä vaihe tarkemmin tuottaa ongelmia?

Kun olen vanhan saanu pois, niin uuden olen kiristänyt pitkällä pultilla ja leveillä aluslevyillä mutterista pyörittäen paikalleen. Vähän jotain liukkaria väliin.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

Re: Alatukivarren etummaisen puslan vaihto Fabiaan neuvoa kaivataan.

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 13.6.2018 22:35

Tai sit ostat vaa uudet alatukivarret, ei ne kauheesti maksa ja niis on uudet alapallot.

UusiTulokas
-
Viestit: 24
Liittynyt: 15.12.2016 22:42

Re: Alatukivarren etummaisen puslan vaihto Fabiaan neuvoa kaivataan.

ViestiKirjoittaja UusiTulokas » 14.6.2018 12:02

Jeps, eli en ole vielä tehnyt mitään remontin aloittamiseksi. Lähinnä todella askarrutti tuo etummiasen puslan vaihto. Tässä mietintöjäni irroittamisesta, eli vastaavan tyylisesti kuin Jormalainen ehdotti asennuksen kanssa paitsi jos sahais vanhasta vielä sen toisen päätyn irti puslasta maximoiden tuon irtoamisen. En tiedä kuinka pahasti nuo pienemmät puslat mahtaa keskimäärin kiinni olla. Vai tarviiko mahdollisesti vanha "polttaa" tukivarresta kokonaan irti ;)

Toki vaihtoehto on toki ostaa tuo uusi tukivarsi missä olisi valmiiksi tuo etummainen pusla ja muut hilppeet
Tässä tullaan toki siihen että kun en tiedä miten laadukkaita nuo tarvike tukivarret ovat puslien yms osalta. Josko laittas taka pusliksi umpikumipuslat tms.

Vaihtoon menee myös alapallonivelet ja koiran luut kun kerran nyt avaan niin vaihdan nuo kaikki niin ei tarvi mahdollisesti koht taas olla jotakin vaihtelemassa...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Alatukivarren etummaisen puslan vaihto Fabiaan neuvoa kaivataan.

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.6.2018 13:12

Joskus joku väitti täällä että settinä ostetussa tukivarressa olikin sitten jotku ihmekoon puslat tai nivelten kohdat ja seuraavassa rempassa meni taas tukivarsi vaihtoon.

Kerran oon nähny puslien poltettavan pois. Vähän brutaalin näköstä. Omat oon tainnu puristaa ruuvipenkissä holkkien kanssa pois. Eikä ne päädyt pidä mitään kun puristamaan aletaan. Voi myös koittaa porata ainetta pois siitä ympäriltä että on sitten sormin paineltavissa pois.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

Re: Alatukivarren etummaisen puslan vaihto Fabiaan neuvoa kaivataan.

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 15.6.2018 23:50

Kyl laakukas merkki alatukivarres on ihan hyvä. Joskus se on asiakkaallekkin halvempaa ku lyö vaa isompaa kokonaisuutta kerralla monessa paikassa.

UusiTulokas
-
Viestit: 24
Liittynyt: 15.12.2016 22:42

Re: Alatukivarren etummaisen puslan vaihto Fabiaan neuvoa kaivataan.

ViestiKirjoittaja UusiTulokas » 2.7.2018 1:16

No niin, puslat alatukivarteen vaihdettu niin etummaiset pienet kuin takimmaiset isot.
Näin jälkiviisaana voisin todeta että oli kypsä homma. Oletin että noiden ulompien pikkupuslien vaihto olisi haastellisin vaihe. Olen sitä mieltä että asennuksen kanssa tympeimmät hetket koettiin siinä vaiheessa kun piti tukivartta alkaa ährään paikalleen.

Siihen kohtaan on hyvä olla pari "räikkäliinaa" ja plussaa jos kaveri jeesaamassa
jotta saa vedon kohdilleen kun alkaa punnertamaan alatukivartta paikolleen kaiken Veemäisin oli saada tukivarsi sujahtaan isomman puslan sisään. Nyt tuli siis isommiksi pusliksi "cupra ibizan" metallikehyksiset täyskumiset puslat. Niiden paikalleen saattaminen oli kohtuu ok paitsi se viimeinen noin 5 milliä kun tarvi löytää sopivan kokoinen aluslevy joka on tarpeeksi iso ja ainevahvuutta riittävästi ettei ala taipumaan ja että ottaa puslan ulkokehään tasaisesti kiinni ja samalla sopivan pieni että mahtuu meneen tuonne "runko holkin sisään" siten että sen saa myös sieltä irti!

Kaiken kaikkiaan tuli sellainen fiilis että jos tarvii puslat vaihtaa niin isommiksi pusliksi alatukivarteen ehdottomasti tuommoiset metallirunkoiset täyskumi puslat. Jotenkin jäi sellainen fiilis että niiden paikalleen asentaminen DIY välinein on helpommin tehtävissä noihin versus orginaali muovikehyksinen kiitos tästä tuon metallisen runkorankenteen.

Entä muuttuko mikään, noh epämääräinen vetely loppui ja mikä parasta ratin tärinät lakkasivat. Olin pitkään etsinyt vikaa että mikä on kun ratti täristää mutta kaikki paikat oli ehjiä. Epäilykset kohditusvat noihin väsähtäneisiin vaikkakin ehjiin pusliin ja niillä meni leimasta lävitse yms että näennäiset ehjät eivät olleet enään ehjät. Olin jo kerran aiemmin vaihtanut nivelet ja raidetangon päät mutta se ei tuonut silloin helpotusta tärinään. Pidin pitkään ongelman aiheuttajaa kierot vanteet yms.. Vanteiden vaihto ei auttanut tilannetta,mutta vihdoin hommat taasen siinä kuosissa kuin pitäisi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa