Kirkkaammat polttimot?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

Kirkkaammat polttimot?

ViestiKirjoittaja JanneV » 4.9.2004 22:20

Kuinkas on,kun on tossa g60 suhteellisen huonot valot. Onko noista ns.kirkkaammista polttimoista(tai ainankin niitä näin mainostetaan) mitään hyötyä. Taitaa meillä olla niitä töissäkin,mutta en ole sellaisella autolla ajanut jossa sellaiset on. Hintaa tais olla melkeen tuplat tavalliseen...Onko vaan myynti puhetta vai valaiseeko paremmin. Ja ennenkun kukaan pääsee sanomaan,että kannattaa pestä välillä umpion lasejakin,voin sanoa,että tehty on. Ja heijastin pinnatkin näytti hyville.
Valo teho oli jo huomattavasti parempi,vaihdoin uudet tavalliset polttimot.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 4.9.2004 22:47

Eikös raadossakin mene virrat valokatkasian kautta? Eli releet+ Philipsin vision plussat tai jotkut toiset mitä en nyt muista....

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 4.9.2004 22:50

Umpioiden vaihdon/putsauksen jälkeen kannattaa jatkaa releiden asentamisella, saa jännitettä enemmän polttimoille. Siis virrat suoraan akulta (sulakkeiden kautta) ja ohjausvirta auton alkuperäisistä valojohdoista.

Kirkkaammista polttimoistakin on jotain iloa, mutta ne kärähtävät suhteellisen nopeasti. GE Megalight +60% ja Philips VisionPlus on tullut kokeiltua, molempien valoteho samaa luokkaa, GE kestää ehkä hitusen paremmin.

Edit: Hidas minä. Mutta vastaus kirkkaiden valojen merkkiin taisi jo tulla :)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 4.9.2004 23:17

Noi Corradon valot on maailman surkeimmat, siitä ei pääse mihinkään... Pelkkää putsausta ja uusia polttimoita ei kannata tehdä, johdotus pitää uusia. Itsellä johdotuksen uusinta myös edessä, joskos ensiviikolla saisi aikaiseksi. Jännitehäviöitä plussapuolella pitkillä valoilla voi kokeilla vetämällä pitkien vilautusta samalla kun pitkät on päällä, ainakin itsellä kirkastuu ihan pirusti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.9.2004 23:23

Eikös tuo vilautus saa aikaan sen että H4:n lähivalolankakin syttyy? Siitä sitten johtuis tuo kirkkaus?

...Vai onkos Corradossa ees H4-polttimot?...

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 5.9.2004 0:26

Kannattaa mitata jännite polttimon kannalta (lampun palaessa tietenkin). Mikäli se on korkeintaan puoli volttia alle laturin jännitteen, niin valoille menevä kaapelointi ei ainakaan ole suurin syypää huonolle valoteholle.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.9.2004 7:28

Ei syty lähivalo, ja polttimoista ei ole hajuakaan :) Itselläni eivät ainakaan lähi ja pitkät pala samaan aikaan, mikä on hyvä. Kummallekkin on omat umpiot siis.

Eikä ole mitää harvinaista tuo huono kaapelointi VAG vehkeissä. Uudessa Polossa yli 2.5volttia... Tosin sen nyt näki ihan paljailla silmilläkin, ei mistään 0,5neliösestä johdosta voi mennä sitä virtaa minkä valot vaatii. Corradossa sentään on hieman paksummat johdot.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.9.2004 18:38

Ja ne missä on ajovalomuisti, pudotetaan automaatti-asennossa jännitettä lampuille...

Parkker
-
Viestit: 312
Liittynyt: 20.9.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Parkker » 5.9.2004 21:09

Eikös siinä Puskuri-nimisessä ohjelmassa joskus ollut juttua siitä, että vaihtoi paremmat eli kai paksummat johdot lampuille, niin olisi saanut jonkun verran lisää valotehoa, mutta en tiedä onko kuinka kova homma vetää johdotukset uusiksi.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 5.9.2004 21:12

No täytynee mitata tuo virtaska puoli... ja mietiskellä mitä tehdä. Olen mika j:n kanssa samaa mieltä valotehosta. Minissäkin on parempi...

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 5.9.2004 22:04

Mun mielestä Corradossa on H4 ja H1 eli sillon kun on pitkät niin palaa kaikkiaan neljä polttimoa Am I Right? Johdotuksia tuskin kannattaa uusia. Vanhoilta johdoilta saa ohjaukset ja kaks relettä ja johdot suoraan akulta. Ei pitäs olla kovinkaan paha homma. Onko kellään tietoa miten reippaasti noita polttimoita rupee meneen kaapeloinnin parantamisella?

vilkkut
-
Viestit: 27
Liittynyt: 2.8.2004 12:01
Viesti:

ViestiKirjoittaja vilkkut » 5.9.2004 22:16

mulla on hyvät kokemukset Osram Cool Blue polttimoista.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 5.9.2004 22:40

Mulla taas ei. Noiden muiden kirkkaiden veroisia ovat, muttei kestäneet mitään. Tasalaatuisia kyllä, molemmat lähivalot pimeni yhtä aikaa kun laitoin valot päälle. Ei kun etsimään talvipakkasessa pimeässä vikaa. Tietysti tarkistin ensin molemmille valoille yhteiset osat, kuten sulakkeet ja releet (oma kytkentä), kunnes lopuksi älysin tarkistaa polttimot...

golf tdi
-
Viestit: 208
Liittynyt: 19.6.2004 19:36

ViestiKirjoittaja golf tdi » 7.9.2004 23:35

mulla on kans huonoja kokemuksia noista osramin lampuista. meni rikki joka välissä. vaihdoin philipsiin niin alkoi kestämään.(h7)

golf tdi
-
Viestit: 208
Liittynyt: 19.6.2004 19:36

ViestiKirjoittaja golf tdi » 7.9.2004 23:48

laitoin hiljattain autooni race sport:in premium gold polttimot maahantuoja arwidson ) . Eivät olleet mainoslauseiden veroisia. Philipsin blue visionit (uusin malli ) olivat paljon kirkkaammat .seuraavaksi pitää kokeilla philipsin power2night lamppuja.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.9.2004 0:19

Minä uusin piuhat ja releet viime syksynä ja vaikutus oli todella suuri. Suosittelen. 3 releellä minä tuon homman tekisin. Molemmille lähivaloille oma rele jotta ei katoa valot molemmista jos vika iskee. H4 kaukovaloille rittää yksi rele. Lisäkaukoja, H1, en releyttänyt lainkaan. Hyvät jännitteet oli. Ne tosiaan palaa samaan aikaan H4:ten kanssa. Turha on tosiaan mitään polttimoja vaihdella, ekana uudet narut ja releet. Ohjaukset tosiaan otin alkuperäis piuhoista. Alle 10V taisi olla lähtökohtana...
Ja lopuksi: COrradossa on sitä paitsi ihan hyvät valot. TUlette huomaamaan sen kunhan nostatte laiskat perseenne ylös ja asennatte nuo releet! : )

Omat tuskailut aiheesta:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... light=rele

Holkki
-
Viestit: 67
Liittynyt: 28.7.2003 16:50

ViestiKirjoittaja Holkki » 8.9.2004 9:48

Onko täällä kellään kokemuksia Arwidson:in
PLASMA PREMIUM GOLD xenonpolttimoista
• Ultra White-polttimoitakin kirkaammat, sinertävää
xenon-tyylistä valoa lähettävät halogeenipolttimot –
yli 30% kirkkaammat kuin normaalit halogeenipolttimot
• Original-laatu – erittäin pitkä käyttöikä!

H7 Plasma Premium Gold 2 kpl 33 €

golf tdi
-
Viestit: 208
Liittynyt: 19.6.2004 19:36

ViestiKirjoittaja golf tdi » 8.9.2004 13:39

Niinkuin tuossa jo kirjoitinkin premium gold white plasma lampuista oli pettymys suuri.polttimot ovat vuoden käytettyjä philipsin blue vision 4000k polttimoita himmeämmät se 30%pätee tässä toisinpäin.Ja jos sinertävyyttä hakee niin siitä ei ole tietoakaan(mainos lause).Poltttimoissa on hyvää hieno pakkaus.Tästä lähtien pitäydyn ainoastaan philipsin lampuissa.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 8.9.2004 15:52

Samat kokemukset myös noista Arwidsonin valoista. Valo on kylmempää ja näyttää ehkä siten mukamas paremmalta, mutta mainoksen lupaamasta all weather light power mega improvementistä ei ole tietoakaan.

Ensi viikonloppuna vaihtuvat perus Osramit noiden tilalle niin näkee taas syyspimeällä.

Jälkiasennus-Xenonit lienevät tehokkaimmat, joskin hieman lainsuojaton vaihtoehto vakioumpiossa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.9.2004 15:59

Menee jo vähän OT, mutta saako G2:een laillisia jälkiasennusxenoneita? Siis umpioineen.

golf tdi
-
Viestit: 208
Liittynyt: 19.6.2004 19:36

ViestiKirjoittaja golf tdi » 8.9.2004 16:16

Saatavuudesta ei ole tietoa mutta jos asentaa xenonit niin auto täytyy myös varustaa automaattisella valojen korkeus säädöllä ,että ovat lailliset.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 8.9.2004 16:32

Automaattisesta korkeudensäädöstä taisi olla täällä joskus puhettakin ja muistaakseni automaattinen säätö vaadittiin vuoden 1999 jälkeen käyttöönotetuissa, aiemmissa manuaalinen sähkösäätö riittää. Pesimet toki ovat pakolliset niissäkin. Joku viisaampi voisi täsmentää tuota korkeudensäätöjuttua.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.9.2004 18:50

Ennen 1.1.95 käyttöönotetuissa ei tarvita mitään korkeussäätöjä. AKE:n ohje löytyy tuolta tekstit-osiosta. Pesurit pitää olla.

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 8.9.2004 22:42

Nyt kun tuli nuo xenonitkin mainittua, niin onkos kellään mitään ideoita olisiko missään sellaisia umpioita, jotka sattus edes jotenkin tuohon kakkoskopan lampun tilalle, jotka olisivat xenon-hyväksytyt?

Petri_P.
-
Viestit: 714
Liittynyt: 23.7.2003 8:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri_P. » 8.9.2004 23:07

..lampun (konepellin?) pesimiä ollu varmaan kolmeen vuoteen puskureissa ja yksikän inssi ei niitä ole kaivannut.... (niinkuin en minäkään)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 8.9.2004 23:09

ja toihan tekee asiasta laillisen...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.9.2004 23:44

Siis pesuri pitää olla kaasupurkausvaloissa, ei hehkulampullisissa valoissa.

Omasta autosta en luopuis pesureista kyllä millään. Ne likaantuu niin nopeasti kun on lasi niin pystyssä ja vielä vähän kuopassa.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 9.9.2004 23:05

TUlette huomaamaan sen kunhan nostatte laiskat perseenne ylös ja asennatte nuo releet! : )


Tuo tuli niin käskevästi,että ten se heti ens viikolla.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.9.2004 2:17

No jos vielä kannustusta kaipaat niin voin sanoa että en oo sekuntiakaan katunut releiden laittoa.

Kunhan ne laittaa huolella, eikä oikealle ja vasemmalle samoja kytkentöjä vikatilanteiden varalle. Että omat sulakkeet ja kaikki oikealle ja vasemmalle. Mieluiten joka hahkulangalle omansa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.9.2004 8:40

Niinpä. Minä puolestani oikaisin käyttämällä kahta sulaketta ja relettä. Tänä syksynä ajattelin tehdä homman uusiksi, niin saan mielenrauhan. Kunhan vaan jostain löytäisi oikein kunnollisia, suojattuja rele- ja sulekekoteloita. Nyt releet hapettuu ja ruostuu kun ne likoavat suolaroiskeissa maskin takana.

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 10.9.2004 10:35

Se on muuten yllättävän v*ttumaista satasen vauhdissa kun molemmat lähivalot lähtee keskellä yötä yhtä aikaa... :@

Nimim. "kokemusta on"

Ainiin, no nyt ainakin tuli yks hyvä syy sumuvaloille :)

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 10.9.2004 11:06

Kakkakoppaan saa Bilteman! valmiilla sarjalla releohjatun johdotuksen noin tunnissa, vain sulakkkeet pitää laittaa lisäksi. TM totesi sen joskus toimivaksi, hinta 20€ pintaan. Laiskalle varma systeemi eikä tule paskoja liitoksia ja liittimet sopivat suoraan umpion taakse. Rakensin Ventoon samasta sarjasta modatun systeemin ja toimi ainakin kolme vuotta moitteetta.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.9.2004 11:20

Itsekin ostin alunperin Bilteman sarjan. Johdot ovat aivan liian pitkiä. Lyhensin ne ja lisäsin sulakkeet. Releet on jollain omalla kannattaan, uusia ei saa ainakaan normaaleista autotarvikeliikkeistä.

Sulakkeita ei ole, mutta akulta tulee johdot, joissa lukee "Fuse link". Ilmeisesti nuo johdot sulavat hallitusti poikki oikosulkutilanteessa.

Ei noilla siistiä systeemiä saa aikaiseksi, paljon paremman saa kun ostaa johtoa, releitä ja liittimiä ja väsää systeemin itse. Markkinoilla on muuten toinenkin, vastaava valmis sarja, nimi oli joku "dirlight". Siinä on kuulemma tinatut liitokset ja sulakkeet sun muut valmiina. Hinnasta ei tietoa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.9.2004 11:23

Niin ja liitokset kannattaa tinata mielummin kuin laittaa abikoliittimillä.

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 10.9.2004 11:56

No eihän sillä Bilteman setillä mitään huippusiistiä saa aikaiseksi, mutta jos vaihtoehdot on ostaa kalliit polttimot tai samanhintainen johtosarja, niin sarjalla selvästi parempi hyöty, eikä tarvitse paljoa raapia päätä johdotuksella. Dirlight 44,50€ aika kallis vrt. Biltema n 20€ http://www.kolumbus.fi/dir-air/dirlight/
Viimeksi muokannut Hese, 10.9.2004 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 10.9.2004 12:16

Taitaa tulla kyllä halvemmaks ostaa metritavarana paksua johtoa, releet ja sulakkeet. Aika karseen hintanen toi dirlight.

Lisäks saa johdot just sen pituset kun tarvii.

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 10.9.2004 12:53

Biltemasta saa myös settejä, ex-talviautoon tuli heitettyä sellainen paikalleen. Asennukseen tais mennä peräti ½ tuntia...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.9.2004 17:33

Tieto lisää tuskaa. Mittaisin Corradosta juuri jännitehäviöt pitkillä valoilla, akkujännite 11.7volttia, valoilla 7,2volttia... Jos nyt tosiaan jotain positiivisia puolia haluaa etsiä niin eipä polttimoita tarvitse hirveän usein uusia vakiojohdoilla, eikä vastaantulijat vilkuttele valoja. Pitänee iskeä illalla uudet releet/sulakkeet ja tehokkaammat polttimot.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.9.2004 20:18

Mittaa vielä sama kun on auto käynnissä, niin häviö on pikkusen enemmän...

Eihän sulla oo valoautomatiikka ollu päällä mitattaessa?

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 16.9.2004 20:52

Ei Corradossa ole tietääkseni missään vuosimallissa mitään automatiikkaa. Jännitteet ovat ihan muuten vaan ihan persiistä.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 16.9.2004 21:04

Jee!!! mulla akku jänniteen ollessa 12,11V oli valoilla 8.3V ja käydessä 9,6V...
Tosin on tuota jännite häviötä muutenkin. Laturi pukkas karvan yli 14v,mutta akulle tuli vaan 12,9V.

No eipä ole taas viikonloppuna tylsää kun pääsee "johtotehtäviin

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 16.9.2004 22:07

Jee!!! mulla akku jänniteen ollessa 12,11V oli valoilla 8.3V ja käydessä 9,6V...
Tosin on tuota jännite häviötä muutenkin. Laturi pukkas karvan yli 14v,mutta akulle tuli vaan 12,9V.


No huhhuh, luulin jo et Golffissa olis maailman surkeimmat johdotukset valoilla, mutta ei sittenkään näköjään. 11,5 V oli alkuperäsellä johdoilla lisäpitkällä, mikä sekin oli haarotettu H4:n kannalta suoraan. Eikä siellä ole valoilla yhtään relettä vakiona. Aiheutti säälin ja tuskan sekaista vääntelyä tuo jännitemittailu aikanaan.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.9.2004 22:32

Ei ole valoautomatiikkaa tuossa autossa, valoja ohjataan kuskin sumealla logiikalla.

Tsi: ihan hyvä häviö laturin ja akun välillä :). Onko toi sun valojännitemittaus pitkillä vai lyhkäsillä?

Tuossa jo pöydällä makaa 100wattiset lamput ja rele+sulakekotelot. Vieläkun saisi sen kuuluisan inspiraation, kun olen katsellut että ei se helppo homma tule olemaan tehdä se siististi ja hyvin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.9.2004 22:56

Ai niin... Unohtui tyystin tuo itsekehuminen. 100 W lisäpitkillä jännitehäviö 0,4 V auton käydessä.

Sekuntiakaan en oo katunut että meni about viikonloppu uusia johtoja vedellessä ja juotellessa liitoksia.

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 17.9.2004 0:01

Voisikohan joku vähän selvittää mulle mitä pitäis ostaa paksumpien johtojen vetämistä varten..? Kun en ole kovin konkari noissa sähköhommissa. Minkälaiset releet ja sulakkeet? Kun en viitsis ostaa tota bilteman sarjaa että saa oikean mittaset johdot ja siistin asennuksen.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 17.9.2004 0:16

- 3 kpl kytkeviä 4-napaisia releitä (kaksi ajovaloille ja yksi kaukovaloille)
- 3 kpl sulakepesiä ja sulakkeet
- 12 kpl naaras abikoja
- ??kpl abikolenkkejä akulle ja maadoitukseen
- ?? m 1,5 mm2 piuhaa
- kutistesukkaa
- kolvi
- tinaa
- yleismittari


Kaukovaloihin voit vetää navasta 87 molemmille lampuille. Ajovaloille omat releet ja sulakkeet. Toki voit laittaa molemmille kaukoillekin oman releen jos haluat.
Kuva
Se vielä jäi sanomatta, että relekantoja voi myös hyödyntää halutessa ja releet tulee asentaa niin että liittimet osoittavat alaspäin (ei valu vedet sisään).
Viimeksi muokannut Levis, 17.9.2004 0:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 17.9.2004 0:38

Kiitoksia erittäin nopeasta ja selventävästä vastauksesta!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.9.2004 0:51

Harvinaisen selkeä kuva.

P.S. DIN-normin mukaan 85 olis maa ja 86 olis ohjaus... Jeah, right. vaikuttaa toimivuuteen iha älyttömästi :)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 17.9.2004 0:51

Oletkos muuten mitannut jo tarviiko Boras releitä? Ei kai noin uudessa vielä ole suurempia jännitteenalenemisia?? Vai lisävalojako varten kyselet?
Edit: tota mäkin olen miettinyt onko noilla (85&86) mitään merkitystä kumpi on maa ja kumpi hertäte. Toiminnan kannalta ei tunnu olevan vaikutusta. Asennan ne aina just miten sattuu vaan piuhat menemään!
Viimeksi muokannut Levis, 17.9.2004 0:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.9.2004 0:52

Onkos joku jo vaivautunut kytkemään ajovaloautomatiikalla olevat autot alennetulla jännitteellä toimivaksi?

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 17.9.2004 1:22

Niinpä.. Täytynee huomenissa mittailla. Mutta kyllä tuntuis että niistä jonkun verran kirkkaammat sais.. Kaverin autossa johdot vedetty uusiks ja on tosi iso ero Boran valoihin.. Siis kirkkaudessa. Lisävaloille on jo johdotukset valmiina ku vaan lamput saapuis..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.9.2004 8:23

Se valotehojen paraneminen ei ole auton iästä kiinni. Autotehtaat pyrkii tunkimään kaikesta mahdollisesta, kuten johtojen paksuudesta ja releiden määrästä. Jos siellä alunperin ei ole releitä, niiden laitto kannattaa.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.9.2004 10:13

Ainakin uudessa polossa on ihan yhtä huonosti asiat kuin corradossa... Just se oikea paikka säästää.

drako
-
Viestit: 327
Liittynyt: 4.8.2003 13:21

ViestiKirjoittaja drako » 17.9.2004 13:42

Just se oikea paikka säästää.


Eikös se valopäälehti TM kyselly joltain pikkuauton valmistajalta miks niissä on niin huonot valot, niin vastauksena tuli jotain tyyliin " ei tuollasessa autossa tarvii parempia valoja, kun ei niillä ajeta pimeessä". Eli jonkun Suomen olosuhteilla ei oo mitään merkitystä auton suunnittelussa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 18.9.2004 6:06

Se olisikin, kun sais jonkun ison autotehdas pampun joskus kokeilemaan autoilua täällä suomen kamaralla kaikkein pimeimpään aikaan, eli loppusyksystä kun taivaalta vielä tulisi vettä kuin saavista. Jokohan sitten tulisi ne välireleet ja "hieman" paksummat piuhat.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.9.2004 10:38

Niinpä. Samalla voisi tulla parannuksia muuallekin...

Toiveajattelua.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 18.9.2004 19:22

Mikäs muuten on sopiva sulake koko ajo/kaukovalolle? 10A??

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 18.9.2004 19:40

No niin,nyt on pitkät releytetty.olipa hieno sana :) No pimeää odotetaan ja katsotaan paljonko valoteho parani. Ainankin näin huomasi selvän eron. Huomenna täytyy laittaa vielä nuo ajovalot. Tosin nuo sulakkeet jäi laittamatta kun en tallista löytänyt sulekerasioita.No pikku hiljaa...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.9.2004 20:33

Jos ajovalojen teho on yhteensä 110W, virtaa menee about 110W/12V = 9,16A, eli 10A on siinä ja siinä. Joku 16A lienee sopiva, oikosulkuahan sulakkeella estetään.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 19.9.2004 20:31

Kolmos golffissa asiat hieman paremmin mutta ei kehumista.
-Tyhjäkäynti ja ajovalot akulta 14V ja lampun kannasta 12,5V
-Tyhjäkäynti ajovalot + pitkät päällä. pitkien kannasta 11,5V ja lyhkäsiltä 12V akulta en muistanu mitata.

Lähivaloille vois tässä releet askarrella. Pitkiksi tulee boschin 225:set eli omia ei vaikuta parannella.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.9.2004 20:47

Kannattaa niille alkuperäisillekin pitkille laittaa releet, säästyy valoviiksi.

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 19.9.2004 21:13

Oli se mukava ajella kun näki pidemmälle kun 2m... itse asiassa nuo valot on aika hyvät. Olihan siitä nyt vähän vaivaa,tai on vieläkin,kun täytyy laittaa johdot vähän siistimmin,mutta kyllä se kannatti. Ja en vaihtanut näitä 60% kirkkaamopia polttimoita.Suosittelen.

Orm
-
Viestit: 318
Liittynyt: 2.10.2003 19:58

ViestiKirjoittaja Orm » 19.9.2004 23:19

Tollanen parin voltin jännitehäviö näkyy huomattavasti valotehossa. Itsellä oli karvan yli kaksi volttia häviö lampun kannalta. Nyt on releet ja piuhat uusiks, niin kyllä huomaa eron todella selvästi!

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 20.9.2004 10:47

itse asiassa nuo valot on aika hyvät

Taisin jo jotain mainitakin asiasta...

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 20.9.2004 19:36

Niinpä teit :) ja oikeassa olit. Nyt on ajovalot samanlaiset kun pitkät oli aikaisemmin.

j0ne
-
Viestit: 571
Liittynyt: 24.7.2003 5:49

ViestiKirjoittaja j0ne » 14.11.2004 23:14

3 kpl kytkeviä 4-napaisia releitä (kaksi ajovaloille ja yksi kaukovaloille)

Löytyykös noita bebekistä vai autotarvikeliikkeestä?

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 14.11.2004 23:34

j0ne: Autotarvikeliikkeestä

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 14.11.2004 23:45

mun pitkät on huomattavasti huonommat kun normi auton lyhyet.
*pitäsköhän asialle tehdä jotain =)

niels
-
Viestit: 602
Liittynyt: 24.7.2003 12:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja niels » 30.11.2004 15:39

corradossa on sitten h4 pitkä/lyhyt ja h3 pitkät.

Spantse
-
Viestit: 90
Liittynyt: 29.8.2003 19:47

ViestiKirjoittaja Spantse » 30.11.2004 18:43

Tässä omia kokemuksia... Osram Cool Blue ainakin ittellä ollu paras, siis paras valoteho.

Itte aikanaan väsäsin G2 Golffiin releet ja jutut, koska lampulla oli 11V ja laturilla 13,8V. No homma tehtiin irtotavarasta ja tinaamalla. Ja tuohon että releet ravattuu, niin laittakaa ihmeessä vaikkapa tavalliseen kumitiivisteiseen talosähkörasiaan (niitä valkoisia asennusrasioita) ne releet niin ei ravatu! Ja rasia ruuvvilla kiinni johonkin konehuoneen puolelle.

Vielä tuosta G2 golffista, oli tuo laturi jännite hieman alhainen, joten näppärästi laturi auki ja autodiodi kelluttamaan hiilipakkaa (maaliuska poikki ja diodi väliin) niin nousihan jännite tuonne 14,4V tuntumaan ja valot oli sen mukaiset. Remontin jälkeen H4:lla jännitteet 14,3V entisen 11V ja 10,2V sijaan! Jo alkoi näkymään. Oli kyllä parhaat valot mnitä ikinä autoissani olut. Eikä niitä polttimoitakaan nyt juuri kauhiasti menny, vaikka oli jännite korkia, no 14,4V onkin periaattessa normijännite autosähköstandarteilla.

Vielä kun jaksaisi alkaa tuohon Ventoon tinailemaan, tarvikeet on jo valmiina...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.11.2004 18:50

Oothän ottanut huomioon että se aljainen latausjännite on voinut olla seurausta lämpötilakompensoinnista ja tällä patentilla jännite nousee liiaksi kylmänä?

Itse olisin vaihtanut pelkän säätimen kompensoimattomaan 14,5 V -malliin...

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 30.11.2004 20:46

Koulussa mittailtiin noita jännitehäviöitä mun jetasta ja olihan sitä vähän. N. 0.5v puoleensa (maa- ja + häviö yhteensä) sekä startin häviöt n. 0.2 v.
ei oo vielä mikään paha mut näillä keleillä tuolla tuiskussa ajellessa ei lisäväloteho olisi pahitteeksi. jos jossain vaiheessa hommais lisävälot.

helppo konsti havainnoida jännitehäviö on laittaa akulta suora johto valon kantaan ja välkytellä sillä niin huomaa eron orkkis johtoihin verrattuna

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.11.2004 20:50

Sulla sit varmaan on laitettu kunnon johdot?

Ja akulta suoraa johto myös miinusnastaan... Ja paksua johtoa.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 30.11.2004 21:22

jos mua tarkoitit niin orkkis johdot on mut en tiedä miten toi ajovaloautomatiikka vaikuttaa asiaan

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.11.2004 22:30

Juu sua. Käsittämättömän pieni jännitehäviö sulla. Mittasitko käydessä ja paljonko oli kuormaa lampussa?

Defeat
-
Viestit: 2056
Liittynyt: 27.7.2003 17:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja Defeat » 1.12.2004 0:27

Mittasitko jännitteet polttimon rinnalta, vai pelkistä johdoista?

jmr
-
Viestit: 3495
Liittynyt: 23.7.2003 9:03
Viesti:

ViestiKirjoittaja jmr » 29.12.2004 20:55

Ei muuten välttämättä kannata laittaa releiden kanssa mitään kalliita polttimoita kuten Philips Vision Plussia / NightGuideja, vaihdoin molemmat polttimot n. 2-3 kk sitten ja muutama päivä sitten vasen lähivalon polttimo sammui ja nyt tänään vielä oikeakin. Tyrkkäsin aikaisemmin vasemman tilalle jonkun kaapista löytyneen polttimon ja tänään ostin SS:n suosittelemia Philpsin +30% -polttimoita hintaan 3.5 eur / kpl (vrt Vision Plus ~12 eur / kpl). Valoteho pikaisella testillä suunnilleen sama. Ilman releitä noi Vision Plussat oli ihan mahtava lisäys valotehoon. Edelliset Vision Plussat pelasi yli puoli vuotta reippaasti.

vwpolo
-
Viestit: 296
Liittynyt: 5.8.2003 7:24

ViestiKirjoittaja vwpolo » 31.12.2004 18:18

Mulla on kokemuksia pari päivää.. mutta mulla on ne ei kullatut H7 Plasma Ultra White polttimot 15 euroo pari... Angeleyes valojen kanssa ne on ihan hyvät... vanhat H4 polttimot ja umpiot oli aika säälittävät...


"Onko täällä kellään kokemuksia Arwidson:in
PLASMA PREMIUM GOLD xenonpolttimoista
• Ultra White-polttimoitakin kirkaammat, sinertävää
xenon-tyylistä valoa lähettävät halogeenipolttimot –
yli 30% kirkkaammat kuin normaalit halogeenipolttimot
• Original-laatu – erittäin pitkä käyttöikä!

H7 Plasma Premium Gold 2 kpl 33 €"

golf tdi
-
Viestit: 208
Liittynyt: 19.6.2004 19:36

ViestiKirjoittaja golf tdi » 1.1.2005 22:53

joo on kokemuksia en suosittele kenellekkään oli kiinni viikon vaihdoin takaisin philipsin ns. siniset valot ovat huomattavasti kirkkammat vaikka ovat vuoden vanhat.

sammio
-
Viestit: 82
Liittynyt: 5.9.2003 13:49

ViestiKirjoittaja sammio » 3.1.2005 21:43

Corrado -89: tyhjäkäynnillä akulla 13.8V. Polttimon kannalla lyhyillä 10.8V ja pitkillä 9.8V. Eli valotehoa pitkillä alle 50% jäljellä. ==> Relekauppaan.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 8.1.2005 16:48

joops tulipahan tuossa käytyä äskettäin valoille vetämässä uudet piuhat ja releet ja kyllä sen eron huomaa ihan selvästi...vaikka ei ois kyllä uskonu et noinkin paljon auttaa....akulla oli jotain 14.4V ja lampun navoilla jotain 10.3V

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 9.1.2005 21:27

täälläkin oli akulla 13.6 ja pitkillä 9.6 Että aika häviö. Nyt uudet johot ja releet niin 13.8 akulla ja 13.6 pitkillä.
Tuli vaan semmonen propleema että kun corradossahan on 3 vaiheinen valokytkin poispäältä , parkit ja ajovlalot niin mulla toimii oikein kun panee päälle valoja mutta kun panet ajovalot päälle ja sitten kliksautat yhdenkerran poispäin niin pitäisi parkkien palaa mutta minulla jäävät ajovalot päälle mutta sammuvat sitten kun panee kokonaan poispäältä. muuten pelaavat oikein. Missä menny väärin?
Viimeksi muokannut ilu, 9.1.2005 22:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 9.1.2005 22:01

Mulla on ihan sama juttu! Valot jää päälle vaikka kääntää parkki asentoon. Ei siinä reletyksessä mikään väärin ole, mutta jotain outoa kuitenkin. PArkit saa päälle ku käyttää off asennossa välillä. Valot eivät kuitenkaan jää päälle vaikka auton sammuttaa eli ei ole omasta mielestä vakava ongelma!

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 9.1.2005 22:13

Juuri toimii samanlailla kun leviksellä. Toimi vaan oikein ennen tuota kytkentää =). katastus mies päästää kuitenki läpi.. luultavasti. kun pitää painaa oikeanlailla sitä namiskaa että tulee ne parkit vaan

JanneV
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 8.10.2003 10:15

ViestiKirjoittaja JanneV » 10.1.2005 11:38

Sama juttu... ja oli minissäkin aikanaan. Sammuuko teillä about 5min päästä ajovalot siinä parkki asennossa?

Ilmeisesti releelle tulee vielä siinä vaiheessa riittävä heräte.Ja kun katkaisian käyttää nollassa niin se auttaa. relehän herää jo pienellä jännitteellä? pelkkää arvailua...

ilu
-
Viestit: 231
Liittynyt: 20.8.2003 0:22

ViestiKirjoittaja ilu » 10.1.2005 11:50

pitääpä testata

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.1.2005 12:39

Kannattaa muuten mitata se releelle tuleva jännite. Jos sinne parkkiasennossa tulee joku 5V, niin rele jaksaa pitää muttei enää jaksa vetää uudestaan tuolla jännitteellä.

Moinen jännite voisi tulla vaikkapa jotain kautta polttimon langan kautta jos siellä on joku risan polttimon tunnistussysteemi tms. Tämä on tosin pelkkää arvailua...

Joonas
-
Viestit: 291
Liittynyt: 15.8.2004 23:36

ViestiKirjoittaja Joonas » 14.1.2005 17:53

Nyt sain viimein Boraan releet ja johdot laitettua. En ole vielä pimeässä päässyt kokeilemaan mutta selvästi on kirkkaammat kuin ennen. En muistanut mitata jännitteitä, olisi ollut kyllä mielenkiintoista tietää.. No pääasia on että valot kirkastui. Illalla pitää lähteä testailemaan miten näkyy.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 24.2.2005 11:08

niels kirjoitti:corradossa on sitten h4 pitkä/lyhyt ja h3 pitkät.


VWCorrado kirjoitti:Mun mielestä Corradossa on H4 ja H1


Kummatkohan tuolla nyt sitten oikeasti on? Ei jaksais pakkasessa purkaa auki ja katsoa, kun vois ostaa valmiiksi koko setin uusia.

Niin ja en muista tuota parkkipolttiminkaan kokoa, mikäs se olikaan?

niels
-
Viestit: 602
Liittynyt: 24.7.2003 12:13
Viesti:

ViestiKirjoittaja niels » 24.2.2005 11:14

aivan varmasti h3.

On hieman kokemusta asiasta.

http://www.locomail.com/niko/mycorradow ... urolights/

parkkivalo on 4w

Numppa
-
Viestit: 414
Liittynyt: 29.9.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Numppa » 24.2.2005 11:15

perhealbumin mukaan:

H4 ja H3, parkkipolttimo 4W metallikanta.

E. hidas

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 24.2.2005 12:35

No kävin tutkimassa tuolla noita valoja ja otin sitten ne kokonaan irti. Lamppujen johdotuksessa oli jotain varsin mielenkiintoista, alkuperäiset liittimet oli nipsastu pokki (jonka jo tiesinkin), mutta takaa löytyy seitsemän johtoa:

oikealla:

Ru (maa), Va, Va/Pu ja Ke kiinni lampussa
Ru/Si, Ke ja Pu/Si irrallaan!!!

Nyt kun vielä tietäisi mitkä on mitäkin, sama kuvio toisella puolen:

Ru, Va/Mu, Ha/Mu, Ke/Mu kiinni lampussa
Pu/Si, Ru/Si ja Ke/Mu irrallaan!!!

Joku siis on vetänyt poikki johdot ja kytkenyt niistä vain osan kiinni, mitähän nämä mystiset ylimääräiset johdot lienevät, koska niille ei suoraan ole paikkaa kannassa. Jossain oli Corradon kytkiksiä, mutta en nyt vielä ole löytänyt niitä.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 24.2.2005 17:23

No löysin Corradon kytkiksen, eli selvisi nuo ylimääräiset johdotkin. Tein aikanikuluksi uuden skeman tuosta omasta versiosta releistystä:

http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/kytkis.JPG

http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/1.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/2.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/3.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/4.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/5.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/6.JPG
http://www.kolmiokissa.com/mikan/ffp/releet/7.JPG

Sulakkeet siis kummallekin puolelle omansa, ja kummatkin vesitiiviit sulakeboksit löytyy tuolta akun kupeeseen tulevalta lootalta likeltä akkua. Koteloita on siis kummallekin puolen omansa.

Muutama liitin vielä uupuu ja releet pitää pultata bokseihin kiinni, mutta tuollainen siitä tuli. Pitäis vähän kirkastua valot, hopeso. Ei päässyt kunnolla mittaamaan alkuperäisiä jännitteitä, kun ei saanut yleismittaria ängettyä tuonne lampunkantaan, mutta eiköhän homma tästä parane.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.2.2005 21:53

Jos haluat hienostella niin napa 85 on ohjauksen maa ja 86 ohjauksen tulo...

Make
ffp jäsen
Viestit: 1731
Liittynyt: 17.7.2003 22:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja Make » 24.2.2005 22:43

Mitäs lakritsia toi johto on :D

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 25.2.2005 9:36

Juu, tuossa releessä ei taida olla kelalla diodia, joten sen suhteen napaisuudella ei ole väliä, mutta jos olisi niin sittenhän tilanne olis toinen, no eipä ole noissa releissä kantojakaan, vaan ovat abikoilla. Jos oikein haluisi hienostella, niin ostaisin sellaisetkin.

Piuha on jotain mitä motonet myi, jotain 2,5 mm^2 Autoline merkkistä. Kunnon karkkipurkkivärit kyllä, kun tuo sulakeboksikin oli riemunkirjava ja kaikki osat eri värisiä.

EDIT: Kytkentä muutettu, eli nastat on nyt oikein.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 1.3.2005 20:03

Ja se joka väittää, että Corradossa on huonot valot, niin suosittelen todella tuota releistystä, on kuin eri planeetalta tuo valon määrä! Huonoa tuossa ei ole kuin johdot. Suosittelen tekemään saman vaikka muillekin kulkineille, tosin kannattaa mitata jännitteet lampun kannasta kanssa.

Omaan uusin myös maadoituksen johdot, koska nekin menevät aika kauas, en jaksanut etsiä maapistettä tarkemmin. Nyt maatin repsikan puolen ABS-anturin liitännän pulttiin ja toisella puolen suoraan akunkenkään.

PekkaL
-
Viestit: 225
Liittynyt: 30.7.2003 23:00

ViestiKirjoittaja PekkaL » 1.3.2005 20:44

Tekniikan maailmassahan oli joku pari-kolme vuotta sitten testissä H4-polttimoita. Tuloksen mukaan eri valmistajien polttimoissa oli aika paljon eroja. Muistaakseni tuolloin voitti selkeästi se Philips Vision Plus, mutta siinä haukuttiin sen vastaantulijoiden häikäisyä.

Toiseksi tuli muistaakseni Boschin öö..joku polttimo, joka oli melko halpa, mutta valoteholtaan aika hyvä. Tuolloin hankin sen aikaiseen Boraan nuo Boschit ja lähivaloilla valon määrän kasvun huomasi silmällä. Eli nuo Boschit olisivat periaatteessa järkiostos hinta-laatusuhteeltaan juuri esim. Boraan, jossa normaalit ajovalot on aika huonot.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 1.3.2005 22:01

^ Itse olen siirtynyt "tavallisiin" Philips Premium +30% -polttimoihin. Noi "kirkaat" polttimot ei oikein kestä releistyksen kanssa. Kunnon jännitteillä noiden valotehossakin on mitättömän pieni ero noihin Philipsin Premiumeihin.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 2.3.2005 10:21

Minä taas ostin oikein King merkkiset, niitten täytyy olla hyvät, kun on tuon nimisetkin ;u)

Mutta ero jopa noilla oli järkyttävän iso.

Tuollaisessa TM-testissä olisi varmaan kannattanut tehdä vaikka kymmenen otoksella sytytys-sammutus ja polttoikä testit.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 75 vierailijaa