Kirkkaammat polttimot?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 6.3.2005 10:48

No nyt tuli sitten hieno ongelma ku ei sammu ajovalot mitenkään sammuttaa auton niin ajovalot edelleen palaa vaikka katkaisin nolla asennossa ja kun laittaa oitkät päälle ni sillonkin palaa lyhyet...koko talven jo ollu nuo releet tuolla ja hyvin on pelannu ja nyt rupes ryppyileen...voiko rele jädää jumiin vai mikä lie vialla?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.3.2005 12:46

Voihan se releen kärki periaatteessa hitsata kiinni jos on liikaa kuormaa. Ja voihan se vika olla valokytkimessäkin. Aluksi kannattaisi kokeilla releen vaihtoa tai testausta yleismittarilla.

Edit: Mittaa, tuleeko sinne lyhyiden releelle ohjausvirta jatkuvasti. Montako relettä siellä on?

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 6.3.2005 14:39

Juu hoksasin tuossa, että ei se voi olla rele jääny päälle ku molemmilla valoilla on omat releet. Mahtaa olla tuo valokatkaisin sökönä ku jokin aika sitten ne valot ei syttyny ollenkaan. Mutta pitäskö tuolla katkaisijalla olla mitään väliä jos ne lyhyet jää palamaan ku laitetaan pitkätki päälle?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 6.3.2005 14:51

^ Jaa'a, kuulostaa tosi oudolta. Ihan äkkiä ei tule mieleen miten tuo on mahdollista, hajonnut valoviiksi ja valokytkin yhtäaikaa :)

Kaipa se valokytkinkin voisi tuon periaatteessa jotenkin aiheuttaa, pitäisi tietää enemmän sen rakenteesta.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 7.3.2005 10:08

Sitähän tässä nyt saa ihmetellä, että onko molemmat muka menny sököksi... välillä taas toimii oikein...

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 7.3.2005 10:22

Jotkin tarvikereleet on hyvinkin lyhytikäisiä kovilla virroilla. Hellat taitaa olla ihan ok tavaraa, eli epäilen, että voisi hitsautua kiinni. Tosin nuo Corradon valokytkimet taitaa olla suhteellisen heikkoja, itselläkin oli yksi joka ei menannut pysyä päällä ellei runnonut kunnolla ja pitänyt hetkeä ihan pohjassa...

Valokatkaisijaan viittaa se, että nuo on kummatkin päällä yhtä aikaa. Tuo releistys taas varmasti pidentää valokatkaisijoiden kosketuspintojen ikää, kun virta joka menee kytkimistä on vain murto-osa aiemmasta.

kalle_2002fi
-
Viestit: 32
Liittynyt: 10.2.2005 10:09

ViestiKirjoittaja kalle_2002fi » 18.7.2005 23:05

Pitänee tosiaan itsekin tuo valokytkin jossain vaiheessa vaihtaa.
Kävin tänään vv-autossa ja kertoivat osan maksavan about 156euroa tai ainakin lähellä. (muisti pätkii).
Mitä olette maksaneet tuosta kytkimestä???

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.7.2005 23:19

^ Motonetin kataloogissa olisi 85e, kovin paljoa halvemmalla ei varmaan uutta osaa löydy.

AziZ
-
Viestit: 511
Liittynyt: 7.8.2003 18:51

ViestiKirjoittaja AziZ » 12.12.2005 14:16

Uppia hyvään tekstiin ettei releytys ohjeet katoa.

golf gtd
-
Viestit: 605
Liittynyt: 22.10.2004 20:48

ViestiKirjoittaja golf gtd » 13.12.2005 22:38

Minä taas ostin oikein King merkkiset, niitten täytyy olla hyvät, kun on tuon nimisetkin ;u)

Mutta ero jopa noilla oli järkyttävän iso.

Tuollaisessa TM-testissä olisi varmaan kannattanut tehdä vaikka kymmenen otoksella sytytys-sammutus ja polttoikä testit.


Taispa voittaa TM:n uuden testin tuo King. 6€ pari että siirrytään vaan kaikki niihin. Pisin ja levein valokeila.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 14.12.2005 8:47

Minä taas ostin oikein King merkkiset, niitten täytyy olla hyvät, kun on tuon nimisetkin ;u)

Mutta ero jopa noilla oli järkyttävän iso.

Tuollaisessa TM-testissä olisi varmaan kannattanut tehdä vaikka kymmenen otoksella sytytys-sammutus ja polttoikä testit.



Taispa voittaa TM:n uuden testin tuo King. 6€ pari että siirrytään vaan kaikki niihin. Pisin ja levein valokeila.


Taisipa olla TL:ssä se testi...

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 15.12.2005 21:19

octavian jännitteet oli 10.8 +-0.2 volttia. Laiskana miehenä laitoin tilauksen tuosta dirlight sarjasta kun oli sen verta helpon ja vaivattoman näkönen laittaa paikalleen.

tilasin viime perjantaina. kun sarjaa saati tilausvahvistusta ei alkanu kuulua keskiviikkoon mennessä, laitoin puljun asiakaspalveluun kysymyksen että onko ne edes saanu tilausta vastaan. no tänä päivänä oli tullu viesti sähköpostiin joka kuului näin:

This is an automatically generated Delivery Status Notification.

THIS IS A WARNING MESSAGE ONLY.

YOU DO NOT NEED TO RESEND YOUR MESSAGE.

Delivery to the following recipients has been delayed.

[email protected]


olin vähä että mitä vit...
nyt en sitte uskolla rakentaa omaakaan sarjaa saati hakee piltemasta kun ei oo mitään tietoo onko tuo nyt tulossa vai ei. maksaa kuiteski sen 45 eukkia. loistavaa. meinasin että olis laittanu kiinni ennenku lähen savoon jouluks köröttämään. se siitä ideasta...

pitäsköhän yrittää soittaa huomenna.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 16.12.2005 16:12

no soittamallahan se selkis. niitten nettitilauskaavake varmaan toimii vähän heikosti. tiistaina pitäs tulla ja keskiviikkona lyön kiinni ni näkee miten se auttaa.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 24.12.2005 10:48

no sieltähän ne tuli ja about puoli tuntia meni kun laitoin kiinni. tuossa sarjassa on semmonen huomioitava seikka että kannattaa varmistaa relerasian alla olevien liittimien paikallaa pysyvyys. mulla oli 3 abikoa irti kun johtoja räpelsin aikani.

on muuten kummasti paremmat valot mitä ikuna on ollu. ekaa kertaa on oikeesti valojen korkeussäädölle käyttöä. huono puoli on että aika moni vastaantulija kuvittelee että ajaisin pitkät päällä vastaan vaikka lyhyet olis päällä. paras kyllä oli kun muutama vastaan tulija näki että vaihoin lyhyille ja piti silti räpsytellä valoja:)

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 24.12.2005 13:28

Minulla kärähti Philipsin Power2nightit ja ostin sit tilalle pikasesti Osramin +30% polttimot ja mielestäni niistä lähtee paljon enemmän valoa, mitä noista Power2nighteistä. Valo ei kyllä ole niin valkoista, mutta sama se kunhan sitä van on, en ole ajatellut palaavani enää noihin Philipseihin.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

Polttimot

ViestiKirjoittaja Misanthor » 9.1.2006 22:42

Jeejees, löytyihän tämmöinen polttimot topic täältä myös. Varmasti täältä löytyy autoilijoita joilla on paljon kokemuksia eri poltin vaihtoehdoista. Apua tarvitaankin. Tarkoitus olisi löytää mahdollisemman "tehokkaat" ihan perus 60/55w lähdöillä olevat polttimot (H4).

Kahden vaiheilla olen ollut Philipsin Premium vai Philipsin Bluevision. Bluevisionit taitaakin olla pikkasen kalliimmat, mutta onko sinänsä noilla Bluevisioneilla ja Premiumeilla niin suurta merkitystä että juuri Bluevisionit kannattaisi ostaa ? Budjetinkin ajattelin pitää näin opiskelijana siinä 10 euron pinnassa/pari.

Toki muu merkkikin käy, mutta tälläkin foorumilla on yllättävän paljon Philipsiä joskus kehuttu. Mielipiteitä voisi kertoa...

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 9.1.2006 23:30

GE megalight plus 60%. Tuommosista on ihan hyviä kokemuksia. 13€ kiepeillä pari.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

ViestiKirjoittaja Misanthor » 10.1.2006 20:00

Kuka näitä GE polttimoita myy, AD ketju vai Osaset ? Vai kenties joku muu, ajattelin tyytyä noihin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.1.2006 22:12

On ainakin Motonetissa ja Prismassa, siis lähes missä tahansa. Myös omien kokemusteni mukaan nuo GE:t ovat noista kirkkaista parhaat. Tosin eivät nuokaan kovin pitkään kestä ainakaan yli 14V jännitteillä.

Itse siirryin tavalliseen Philips Premium +30%-polttimoon ja nyt kokeeksi nokalla +30% Boschit. Tosin nyt ensimmäinen Bosch kärähti noin 2 kuukauden käytön jälkeen (~1,7h/pv)

DyyD
-
Viestit: 123
Liittynyt: 29.12.2005 18:59

ViestiKirjoittaja DyyD » 11.1.2006 7:07

Itse ostin juuri Motonetistä Philipsin Blue Blue valot (H7). Ovat kovin tehokkaat ja maailma todella valkaistui, ainoa miinus on hinta, 19.90 euroa / kpl. Pakkohan se on kerran koittaa, toisten en kyllä noin kalliita lyhtyjä osta.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 11.1.2006 18:17

minä ainakin pienillä aivoillani järkeilin että perus polttimo ilman noita + tosimonta% merkintöjä kestäs noissa releytetyissä valoissa paremmin. niissähän se valoteho parannetaan ohentamalla lankaa. tämmöseen tulokseen tulin kun valot pimeni heti kohta releytyksen jälkeen. ostin ihan perus h4 osramit. toivottavasti ei heti tartte ostaa uusia.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

Jessj

ViestiKirjoittaja Misanthor » 11.1.2006 22:47

Jepjep, käväsin Prismassa tänään ei ollut noita GE Megalaitteja enää. Oli ainoastaan perus GE polttimoita, suhteellisen halpoja, mutta ei napannut. Matkustinkin muutaman kilometrin eteenpäin ja käteeni sattuivat Osramin Silverstar polttimot. Nappasin ne auton keulalle ja johan parani huomattavasti. Eron huomaa selvästi, mutta toivottavasti kestävät myös jonkin aikaa 16 euroa kuitenkin olivat pari. Mielestäni kuitenkin halvat kun olen kuullut että saattavat maksaa jopa 10 - 12 euroakin kappale. En tiedä sitten. Suosittelen ainakin noita valoja, olen ollut tyytyväinen tähän astisiin tuloksiin. :)

Volkkarijermu
-
Viestit: 2953
Liittynyt: 23.7.2003 21:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Volkkarijermu » 9.3.2006 17:30

Mittasin ittekkin huvikseni ähä ajovalojen jännitehävikkejä. Tyhjäkäynti, lyhyillä hiukka alta 0,4V. Pitkät päällä H4-pitkät 0,6V ja lisäpitkillä 0,6V. Kolmet releet ja 2,5mm^2 johtoo valoille, releköntille akulta 8mm^2.

apa
-
Viestit: 89
Liittynyt: 21.6.2004 22:23

ViestiKirjoittaja apa » 20.4.2006 13:48

Itsellä on johdot irti autosta ja ajattelin tehdä tuon ajovaloautomaatin valoille, kannattaakohan siihen vielä lisätä nuo lisäreleet konetilaan vai riittääkö ne valoautomaatin releet vähentämään jännitehäviöitä? Jos vaihtaisi ne johdot mitkä lähtee siltä valoautomaatilta valoille paksumpiin niin riittäisikö se?

KasKas
-
Viestit: 28
Liittynyt: 7.9.2005 15:04

ViestiKirjoittaja KasKas » 21.4.2006 15:17

http://www.autolamps-online.com/index.htm

Diamond Plus kyllä kirkastuu. Kaverilla Volvossa Xenonit lyhyet ja nuo pitkissä, ja tarkkaan pitää kattoo jos eroa huomaa ;).

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 26.8.2006 22:56

Hei, mitenkäs ne lattaliittimet lähtee irti niistä polttimokannoista, vai oletteko tehneet helpomman kautta ja laittaneet uudet kannat?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 27.8.2006 11:27

Lähtevät kun jollain pikkuruuvarilla tai tapilla painaa sieltä liittimen etupuolelta liittimessä olevaa läppää. Tapin täytyy siis olla niin ohut, että se sopii etupuolelta (polttimon puoli) sinne laattaliittimen selkäpuolen ja liittimen muovirungon väliin. Muutaman harjoituskerran jälkeen homma kyllä sujuu :)

Toinen vaihtoehto on ostaa uusi muoviosa siihen jostain tai valmis liitin jonka tinaa kiinni.

Edit: Noita liittimien sisuskaluja ei muuten ihan joka liikkeessä ole.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 27.8.2006 11:39

No noin yritinkin eilen niitä irrottaa, muttei onnistunut. Pitää kokeilla siis hiukan pienemmällä ruuvarilla.

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 20.9.2006 15:04

Tuli hommattua sitten kaikki tilpehöörit tätäkin projektia varten ja katsotaan miten käy.

Samalla hinnalla olisi tosin melkein saanut sen valmiin dirlightinkin, mitä nyt on mennyt johtoihin, lattaliittimiin, haaroitusliittimiin, jatkoliittimiin, rosvoliittimiin, releisiin, sulakerasioihin ja sulakkeisiin. Onneksi sentään löytyi kolvi ja tinaa kaapista. Suurimman loven kukkaroon tekee nuo johdot. Ei viitsisi kaikkia vetää samanvärisellä, ja 2,5 neliöistä ei näköjään saa kuin noissa 10m satseissa.

No, noilla johdoilla ja tarvikkeilla nyt sitten releyttää pari seuraavaakin autoa :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.9.2006 16:03

Ihan hyvin menee ku vetää plussajohdon punasella ja maajohto mustalla...

Mutta noi rosvoliittimet, haaroitusliittimet ym rojut voit heittää olan yli mäkeen. Niistä ei saa ku harmia kun aika tekee hapettumia. Sit mittaillaan yl. muttarin kanssa hämärässä kun räntää sataa vaakatasossa ja muutenkin v:tuttaa.

Juota kaikki liitokset mitkä ei ole irrotettaviksi tarkoitettuja. Tehokkaalla kolvilla ja paksu kutisteletku päälle.

Joihinkin hiertymille alttiille kohdille laitoin kaksikin letkua päällekkäin ettei mee oikkariin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.9.2006 16:12

Relesokkelien käyttö on viisautta. Tällöin avo liitoksen voi vahvistaa juottamalla (tinaa ei kannata löträtä liikaa) eikä muuta eristystä tarvita. Liitinhän loksahtaa kiinni sokkeliin ja lähtee irti pienellä ruuvarilla.

topi
-
Viestit: 452
Liittynyt: 23.7.2003 13:11

ViestiKirjoittaja topi » 20.9.2006 17:42

Onkos joku muuten löytänyt jostain noita philipsin diamond vision -polttimoita? Itselle ei ole vastaan vielä tullut..

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 20.9.2006 20:27

Olin niitä näkevinäni Motonetissa. Mutta otin vaarin tästä ketjusta ja nappasin hyllystä Kingin satawattiset, katsotaan josko ne kestää noiden releiden kanssa. Olivat kuitenkin euron halvemmat kuin "lailliset" polttimot, joten tulipahan taas säästettyä siinäkin.

E: Itseasiassa noissa ei enää luekaan King vaan joku A. Samassa nipussa muita polttimoita ainakin oli vanhojen King -pakettien kanssa, joten luultavasti vain ovat vaihtaneet pakkauksia/nimeään.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 20.9.2006 20:53

Joihinkin hiertymille alttiille kohdille laitoin kaksikin letkua päällekkäin ettei mee oikkariin.
Tai vetää johdot putkiin. Itse asentelin johdotukset viimeisen päälle uusiksi kesällä, täytyypä napsaista jokunen kuva asennuksista. Releiksi laitoin minireleitä ja asensin ne johonkin IP65-asennuskoteloon kalvoläpivienneillä :) Liittiminä Bilteman kutistesukallisia versioita ja kaikki mahdollinen on tinattu.

Edit: Edelliset releet roikkuivat suojaamattomina konepellin alla, ainakin yksi releen jalka oli jo ehtinyt ruostua/hapettua poikki. Kannattaa siis suojata ne releet jollain pahimmilta suolavesiroiskeilta.

peke99
-
Viestit: 118
Liittynyt: 4.3.2005 10:29
Viesti:

ViestiKirjoittaja peke99 » 4.10.2006 1:24

mulla on kans huonoja kokemuksia noista osramin lampuista. meni rikki joka välissä. vaihdoin philipsiin niin alkoi kestämään.(h7)


Itse en enää noihin osrameihin sekaannu. Ainakin H3 ja H4 tuikkuja saa vaihdella jatkuvasti..
Valtion leikkikerhosta jäi käteen muutama Wührtin H3 ja H4 tuikku.. Käsittämättömän sitkeitä verrattuna em. osramiin, eikä valotehokaan ole mikään huonoin mahdollinen. Ei vain taida ihan joka puljusta tuota merkkiä löytyä, mutta würtin omissa myymälöissä luulisi olevan.


Onkos kukaan koitellut 100w H1 tai H3 polttimoita lisävaloissa ? Mistä saisi hyviä ja kestäviä "ei tietenkään tieliikennekäyttöön" -polttimoita ?

Mrk
-
Viestit: 283
Liittynyt: 23.7.2003 14:34

ViestiKirjoittaja Mrk » 4.10.2006 2:12

Itse olen lisäpitkiin laittanut muistaakseni Philipsin ja Osramin satawattisia H1:siä. Keston kanssa ei ole ikinä ollut ongelmia, aina ne on tullut vaihdettua muuten vaan uusiin ennen kuin ovat hajonneet. Ihan normi varaosaputkasta olen noita ostanut.

H7:n kestosta sen verran kun noita on lähivaloissa ollut, että nämä kalliit ja tehokkaat versiot (tyyliin Osram Cool Blue, Philipsin Night Guide) ovat kestäneet aika kehnosti merkistä riippumatta. Sen sijaan peruspolttimoissa ei keston kanssa ole ollut mitään ihmeellistä ongelmaa millään merkillä (ollut ainakin Osramia, GE:tä, Philipsiä). Valotehossa häviää pikkasen parhaimmille, mutta kestävät paremmin. Näin mulla.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 12.10.2006 23:18

ääh eikö se oo sama kipittää kauppaan ja ostaa kunnon kattilat sinne keulaan? ja jos ei riitä niin 110wattiset hehkut niin johan alkaa näkeen. tai siis niin isot pojat mulle on kertonu :)

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 19.10.2006 13:50

Jahas, johdot isketty pellin alle ja jännitehävikit mitattu. Auto sammuksissa 0,3V ja käynnissä 0,5V.

Tuo 1.3:n konehuone on vaan niin pirun täynnä woimaa, että pistin nipparilla releet kiinni toisiinsa liittimet alaspäin roikkumaan akun ja umpion väliin. Eiköhän ne tuolla nyt asiansa aja.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.10.2006 14:50

Paljonko tuli panostettua releiden kosteussuojaukseen? Ne ei välttämättä toimi kauaa jos ajoviima tuo vettä niiden päälle.

wili.
-
Viestit: 201
Liittynyt: 17.3.2004 11:09

ViestiKirjoittaja wili. » 19.10.2006 18:58

onkohan noista mihinkään?
Philips X-treme Power

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 19.10.2006 19:12

Jos on uudet releet ja liitokset kunnolla tehty/puristettu, niin voi releen johtoineen peitellä vulganointiteipillä... Miksei liimakutistesukallakin, mutta sitä on huonompi saada auki, kun vulgaania

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.10.2006 19:31

Lohkolämppärin panssarikaapeli oli saanut hieman kipeetä. Laitoin päälle pari liimakutistesukkaa, tuli todella jämäkkä!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.10.2006 21:31

Jos on uudet releet ja liitokset kunnolla tehty/puristettu, niin voi releen johtoineen peitellä vulganointiteipillä
Just noin mulla oli edellisen omistajan jäljiltä. Sit ku valot sammu niin piti todeta että yli puolet releiden jaloista lähti irti vetämällä ku oli hapetunu releet muusiks. Kai sitä kosteutta pääsi sieltä johtonipun keskeltä.

Saattaa olla myös tien päällä helpompaa vikatilanteessa jos ei ole ilman puukkoa avattavissa kytkennät :)

[mortti]
-
Viestit: 334
Liittynyt: 11.9.2006 22:55

ViestiKirjoittaja [mortti] » 19.10.2006 22:17

Jees, voihan sen kusta vaikka valais hartsiin :D Että ei sitä lokasuojaan saa silti laittaa, vakka kuinka teipattu olis. Paras on tosiaan koteloida releet, ja sillain että saa kannen auki

wanderer
-
Viestit: 22
Liittynyt: 5.1.2007 14:41

ViestiKirjoittaja wanderer » 27.10.2007 22:39

Asentelin eilen Dirlightin sarjan.
Valot ovat nyt selkeästi kirkkaammat ja valokytkin+viiksi tykkää.
Pitäisköhän sitä relekoteloa suojailla jotenkin, nyt se on ilmanputsarin kotelon vieressä kiinni..?

Daatta
-
Viestit: 181
Liittynyt: 10.4.2004 14:16

ViestiKirjoittaja Daatta » 28.10.2007 0:21

onkohan noista mihinkään?
Philips X-treme Power


Ostin tuollaiset X-tremet kun sattuivat olemaan tarjouksessa. On parhaat polttimot Leonissa tähän asti, aikaisemmin oli Philipsin vanhemmat Nightguidet. Valoa tulee paljon ja sävy on kirkas eikä kellertävä. Releytystä olen miettinyt, mutta ei saa aikaiseksi. Ihan kivasti näkee noillakin, ainakin kun vertaa muiden tielläliikkujien (pl. Xenonit) valoihin.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 28.10.2007 10:32

Jees, voihan sen kusta vaikka valais hartsiin :D Että ei sitä lokasuojaan saa silti laittaa, vakka kuinka teipattu olis. Paras on tosiaan koteloida releet, ja sillain että saa kannen auki
Vaikkapa näin:
Sähköasennuskoteloon
Vielä kun saisi sellaiset sormiruuvit jostain tuohon koteloon, nyt joutuu ruuvarilla avaaman. Tosin kertaakaan ei ole ollut tarvetta avata tuota.

Mitkään muyt kuin peruspolttimot eivät enää mulla kestä, ilmeisesti tuo 14V on hieman liikaa.

SAmmyG
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.4.2007 20:51

ViestiKirjoittaja SAmmyG » 10.11.2007 22:27

^

Ylläolevassa linkissä on hyvin esitettynä toimintaperiaate. Siinä on vain pieni virhe. Kuvassa olevista kahdesta vakioliittimesta otetaan ohjaus H4:sen pitkille oikealta puolelta ja vasemmalta puolelta lisäpitkille H3:sille. Käsitykseni mukaan vakioliittimistä tulee ohjaus H4:sen pitkille ja normaaleille valoille molemmilta puolilta. Ohjaus ja virta ilman releytystä tulee H3:lle aivan omista liittimistään(?)

Itse olen hommannut tarvikkeet oman corran valojen releytykseen ja katselin keskustelun läpi. Hyvää tietoa ja kokemusta on threadissa.. joten uppia tässä samalla tulee, kun syksyn märkä ja musta asfaltti imee valoa itseensä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.11.2007 10:49

Pitkille voi ottaa ohjauksen samasta pisteestäkin, sillä ei ole haittaa jos pitkien ohjaus katkeaa. Lyhköset on syytä pitää eri piireissä.
Tuossa kaaviossa ei ole kerrottu, mistä sumuvalokytkimelle tulee ohjaus. Sumarien kanssahan pitää olla vähintään seisonta- ja takavalot toiminnassa. Havainnollinen kuva, mutta voisi kertoa, kummalta puolelta alkuperäinen liitin on kuvattu.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 11.11.2007 11:11

Mistäs noita rele sokkeleita saa? Muutamasta autovaraosa liikkeestä kysyny ja ei oota myyty.

SAmmyG
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.4.2007 20:51

ViestiKirjoittaja SAmmyG » 11.11.2007 11:43

Sokkelia ei välttämättä tarvitse. Laittaa abicoilla, lattamallisilla.

Itse kävin hakemassa Biiiltemasta releet ja releen pohjat+sulakkeet yms. Elektroniikkaliikkeestä asennusrasian sai sopivan kokoisen ja hyvällä roiskesuojauksella.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.11.2007 11:51

Koska eristettyjä abikoja on käytettävä joka tapauksessa, sokkelien käyttö on sikäli hyvin suositeltavaa. Sokkelilla toteutuu samalla roiskeveden suojaus, kunhan pitää huolen, että releen asentaa vain riippuvaan, pystysuoraan asentoon.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.11.2007 12:43

Siinä on vain pieni virhe. Kuvassa olevista kahdesta vakioliittimesta otetaan ohjaus H4:sen pitkille oikealta puolelta ja vasemmalta puolelta lisäpitkille H3:sille. Käsitykseni mukaan vakioliittimistä tulee ohjaus H4:sen pitkille ja normaaleille valoille molemmilta puolilta. Ohjaus ja virta ilman releytystä tulee H3:lle aivan omista liittimistään(?)
Ei se mikään virhe ole, tarkoituksella tein homman noin, jotta saan valot suunnattua helpommin. Jos siis haluan lisäpitkät pois päältä, voin irrottaa vain yhden sulakkeen tai liittimen ja päinvastoin. Vastaavasti yhden releen tai sulakkeen hajoaminen ei pimennä toisen puolen pitkiä kokonaan vaan pelkästään lisä- tai orkkispitkät. Lisäpitkille kun ei ole mitään katkaisijaa vaan ovat aina päällä.

Periaatteessahan on ihan sama miten pitkien ohjauksen ottaa, mutta halusin tuon kahdentaa varmuuden maksimoimiseksi. Myös releiden ohjauksen maadoitukset on kahdennettu tasan kuten kuvissa on. Alkuperäiset H3:set oli haaroitettu suoraan auton alkuperäisten valojen piuhasta ilman releitä :(

Tuossa kaaviossa ei ole kerrottu, mistä sumuvalokytkimelle tulee ohjaus. Sumarien kanssahan pitää olla vähintään seisonta- ja takavalot toiminnassa.
Sumuvalokytkin ko. tapauksessa on auton alkuperäinen, eli ohjaus on otettu paisuntasäiliön alle tulevasta liittimestä. Siellähän on johto jo valmiina.

Havainnollinen kuva, mutta voisi kertoa, kummalta puolelta alkuperäinen liitin on kuvattu.
Tuon voi helposti päätellä katsomalla mihin johdot polttimoiden kannassa menevät. Seuraa vaikka sinistä johtoa vasemmalla.

Mistäs noita rele sokkeleita saa? Muutamasta autovaraosa liikkeestä kysyny ja ei oota myyty.
Motonetissa on aika hyvin, sieltä nuo kuvien minirelekannat ja releet ostin. Myös Biltemassa on tavallisia, varustettuna johdon tyngän kanssa. Itse ostin Motonetista irtoliittimiä, jotka törkin sinne tyhjään relesokkeliin tinattuani ne, ei tarvitse jatkaa johtoja mistään kohdin.
Sokkelia ei välttämättä tarvitse. Laittaa abicoilla, lattamallisilla.
Noinkin voi tehdä, mutta sokkeli helpottaa ainakin hajonneen releen vaihtoa. Lisäksi sokkelit on usen kätevä niputtaa peräkkäin, tulee siistimpi asennus jos releitä on paljon.

E: Kuvan viritelmä on ollut käytössä noin vuoden vailla murheita, en ole edes kertaakaan avannut relekoteloa. Täytyypä vilaista, miten kuivana se on säilynyt.

SAmmyG
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.4.2007 20:51

ViestiKirjoittaja SAmmyG » 11.11.2007 14:19

^
Tanke selvennyksestä.

Vinkit, miten valojen suuntauksen saa tehtyä suht. kivuttomasti? Ajaa auton metrimäärän x päähän seinästä ja mille korkeudelle valokuvio saanousta?

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 11.11.2007 15:57

Kivuttomasti se käy kun ajaa katsastusasemalle ja pyytää et sais tarkistaa valojen suuntauksen, tulee varmasti oikein suunnattua.

SAmmyG
-
Viestit: 75
Liittynyt: 3.4.2007 20:51

ViestiKirjoittaja SAmmyG » 11.11.2007 16:05

antavat siinä säätää sen suuntausvehkeen edessä? (tyhmä kysymys, kai?)

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 11.11.2007 16:25

Ainakin Raumalla on onnistunut kun on pyytänyt ja sillä laitteella juuri tarkistavat ja mahdollisesti jopa säätävätkin itse.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.11.2007 16:33

1) Helppoahan tuo on itsekin tehdä, auto tasamaalle esim. 10m seinästä.
2) Mitataan auton umpion keskikohdan korkeus.
3) Säädetään valokuvion vaakaviiva umpion keskikohtaa 10cm alemmas

Vastaavasti 5m matkalla alenema olisi 5cm jne. Sivusuunnassa taas kuvio saa osoittaa suoraan eteenpäin.

Noin olen säätänyt ja tarvittaessa yhden illan ajon jälkeen korjannut säätöä niin että käytännössäkin näkee hyvin. Oikean suuntauksen kyllä löytää ihan kokeilemallakin.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 11.11.2007 22:34

mulla on tuossa omassa radossa näitä paljon parjattuja jälkiasennus kenoneita..
H4 muutossarjan muodossa ja kyllä näkee ;)

eihän se laillinen ihan ole, mutta ompahan itellä ainakin hyvä mieli kun näkee ajella vähän
pimeämmässäkin. eikä valokuviokaan vääristynyt yhtään noiden polttimoiden myötä.
olen kuullut juttuja, että joillain jälkiasennuskenoneilla on taipumus joissain autoissa
tehdä valokuviosta virheellinen.

Zippaaja
-
Viestit: 102
Liittynyt: 29.6.2008 2:01

ViestiKirjoittaja Zippaaja » 9.10.2008 13:29

Huh, just sain itse revittyä Corradosta aikasemman omistajan jätökset pois. Oli laittanut yhden releen, mistä vetänyt piuhat lyhyille. Ainut ongelma, että rele jäi jumiin. Mistä tälläinen releen jumittuminen johtuu? Otin releen pois välistä ja laitoin alkuperäiset kasaan siksi aikaa että saan auton leimalle valoilla. Pitää sit rakentaa vielä kun saa rahaa niin koko keula uusiksi valojen suhteen.

nico...
-
Viestit: 107
Liittynyt: 25.9.2003 11:28

ViestiKirjoittaja nico... » 16.12.2008 16:12

Tuli vaihdettua Golfiin Philipsin X-treme Powerit ja alkuvaikutelma on hyvä. Saa nähdä kauan kestää. Kertokaas mitkä polttimot sopis parkkeihin kaveriksi? Nyt kun parkit on tosi kellertävät verrattuna lähivaloihin(=ruman näköstä). Pitkiinkin saa ehdottaa jotain kirkkaita polttimoita.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 16.12.2008 16:21

itsellä oli noin kolme kuukautta osramin nightbreakerit ja sen jälkeen paloikin jo toinen. lampun kannalle tulee noin 14V kävelin varaosaliikkeeseen ja sanoin että normaalit h4 ettei mitään +++++ merkintöjä. nyt siis testissä kauan kestää nuo +30% boschit. kuitenki edelliset normi osramit kesti yli puoli vuotta ku päätin testata noita NB:tä

nokileka
-
Viestit: 55
Liittynyt: 14.3.2004 16:58

ViestiKirjoittaja nokileka » 16.12.2008 16:52

Jeps.. piti tuossa itekin tutkia noita golf 2 valoja, kun täällä on kerran muitakin samalla asialla.
otin yleismittarin ja mittasin jännitteen polttimon istukasta ja antoi 13,2V ja autossa on alkuperäiset johdot (1985) joten ihmeenkin hyvin antaa virtaa vanhoilla johdoilla.

Mutta noin 2 vuotta sitten asennetut lisävalot sai vain 11,2V releeltä mitattuna.....?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.12.2008 17:07

Kai sulla oli joku normaali lamppu kuormana kun mittasit? Kuulostaa epäilyttävän hyvältä jännitteeltä.

nokileka
-
Viestit: 55
Liittynyt: 14.3.2004 16:58

ViestiKirjoittaja nokileka » 16.12.2008 17:58

Arghhh....kylläpäs sitä on tyhmä, no niin uusinta mittaukset polttimon kera 11.5V, joten ihan kohtuullinen noinkin vanhaksi.

Jos sitä ottas ja laittas nuo valot sittekin kuntoon, releet ja sulakkeet + kunnolliset johdot.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 16.12.2008 19:14

mulla on tuossa omassa radossa näitä paljon parjattuja jälkiasennus kenoneita..
H4 muutossarjan muodossa ja kyllä näkee ;)

eihän se laillinen ihan ole, mutta ompahan itellä ainakin hyvä mieli kun näkee ajella vähän
pimeämmässäkin. eikä valokuviokaan vääristynyt yhtään noiden polttimoiden myötä.
olen kuullut juttuja, että joillain jälkiasennuskenoneilla on taipumus joissain autoissa
tehdä valokuviosta virheellinen


Minä en oikein edes ymmärrä mitä tuo "valokuvion vääristyminen" edes tarkoittaa. Se mikä itseä noissa joissakin autoissa xenoneiden myötä häiritsee, liittyy hajavaloon. Kyllä se hajavalo tulee varmasti ihan sillä alkuperäiselläkin polttimolla, mutta xenonin myötä sen määrä on selkeästi suurempi.

Vaikka valokuvio näyttää edelleen maassa tai seinässä hyvältä, niin siihen kuvion yläpuolelle todennäköisesti heijastuu valoa paljon enempi kuin halogeenipolttimon voimasta. Tätä on vaikea havaita, koska kuvion alueella valo on selkeästi kirkkaampi. Yläpuolella on kuitenkin nyt paljon enempi luxeja häikäisemässä vastaantulijoita.

Orkkis xenonumpion ja linssivalojen tekniikka on selkeästi kuintenkin erilainen, kuin umpiossa jossa kuvio muodostuu lasin pinnassa olevasta rihlauksesta.

Toimivatkohan ne uudemmat jälkiasennussarjat miten hyvin sillä häikäisyä vähentävällä tekniikalla?

preriasusi
-
Viestit: 7
Liittynyt: 4.12.2008 20:43

ViestiKirjoittaja preriasusi » 16.12.2008 23:17

Ostinpas kokeeksi Motonetista valovahvistimen Leoniin.

Kun ostin auton, valot tuntuivat todella surkeilta. Paremmat polttimot auttoivat sekä lisäpitkät, mutta nyt valovahvistimen kanssa olen jo tyytyväinen.

Tuolla toisessa ketjussa epäiltiin vahvistinta releytykseksi, mutta kyllä se hakkuri on. Auto sammuksissakin tulee 14 volttia kannalle, vaikka akkujännite on vain 12v. Sama vahvistin väittää parantavan polttimon kestoa: kokeilin aluksi vahvistinta vain toiselle puolelle, ja polttimoksi vuoden kiinni olleen Philipsin Extremen jonka lanka näytti olevan aikas loppu. Kun tuo polttimo kesti kuukauden, virittelin vahvistimen molemmille lyhkäsille ja omille pitkille.

Lamput ovat vaan turhankin kirkkaat päiväkäyttöön. Seuraavaksi ajattelin vaihtaa sumuvalot huomiovaloiksi. Toinen vaihtoehto olisi viritellä joku releytys, että päivävaloilla polttimot saisi alkuperäistä noin 10 voltin jännitettä, mutta taitaa olla turhan monimutkainen viritelmä.

Ostin H7+H7 sarjan, jolla sain sekä pitkät että lyhkäset kovattua samalla kertaa. Vaikka pitkissä on H1:set, tuo H7 sarja meni sinne heittämällä.

Polttimoina on Extremet lyhkäsissä, ja Night Breakerit pitkissä. Ei taida laillisin keinoin valoteho enää paljoa parantua.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 16.9.2009 17:06

Nostoa nostoa syksyn pimetessä taasen...vuosi sitten releytin ajovalot valmissarjalla, polttimoina olleet sen jälkeen Philipsin 50% ja 30% polttimot. Philips 50% paloivat parissa kuukaudessa, 30% polttimot olleet nyt jo vuoden käytössä, mutta valoteho on hiipunut selvästi. GE polttimoista ollut tuota juttua niin kysymyksiä heräsi.

1: Onko esimerkiksi tuo GE 90% poltin kestävä valinta tuohon releytettyyn, vai käytetäänkö siinäkin jotain ohkaisemman langan tekniikkaa verraten johonkin vähemmän "prosentteja" sisältävään tuotteeseen. Tuosta on kai ainakin 60% malli ja liekö joku "tavan" polttimokin olemassa ilman prosentteja.

2: Värisävyissä jotain eroa GE 90% polttimossa verraten minkä tahansa normimallin polttimon kanssa? Siniselle sävylle sanoisin notta ei kiitos, jos tähän suuntaan menee.


http://www.nettiosa.com/product_details.php?p=381

Vanha testi Tuulilasin tekemänä : http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/testissa-h4-ja-h7-polttimot

Nimimerkillä: riittävän monta polttimoa kokeillut kysymättä :)


Edit: ja täytyy sanoa, että pahanenteisiä väristyksiä tulee kyllä aina, kun noissa hehkulanka polttimoissa mainitaankin sana "Xenon"...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 16.9.2009 22:20

Kaikissa +xx% polttomoissa se ekstrateho saavutetaan keston kustannuksella. Esim. Philipsin jossain +90% versioissa jo paketissakin mainitaan kestoiän puolittuvan. No, kestivät releyttämättömässä Saabissa 2...3kk, jännitettä en ole mitannut.

Releytetyssä Golfissa (valoille ~14V) +60% GE:t kestivät myös muutaman kuukauden, +30% polttimoilla kestoikä oli jo siedettävä (>6kk). Ajoa vajaat 2h/päivä.

E: Vuotta pidempään on minkään polttimon turha kestää, tuossa ajassa polttimo himmenee jo niin paljon että sen voi heittää syksyllä roskikseen.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 17.9.2009 10:46

Niin, vuosittain ihan ok vaihtaa polttimot kyllä, talven yli pitäisi kyllä päästä kuitenkin. Ostin nuo GE 60% polttimot paikallisesta Motonetistä. 90% malli oli myös hyllyssä, päätin suosiolla jättääkin sinne hyllyyn. Katsotaan mitä kestää....

35i
-
Viestit: 328
Liittynyt: 14.9.2003 18:06

ViestiKirjoittaja 35i » 5.10.2009 20:17

passattiin täytyisi tehdä tälläkertaa nuo "perusjutut" eli mitata jännitteet, sitten tarvittaessa(todennäköisesti) releyttää ja johdottaa sekä hankkia vielä jotkut lisätykit keulalle..
viime talvena kokeilin bilteman 100w lisäpitkissä(keulalla oli yht.505w valotehoa;) ja olivat hyvät ja kestivätkin hyvin mutta taidan silti tyytyä tulevassa asennuksessa laillisiin 55w..
kuitenkin kun P=U*I saadaan jännitehäviötä vähentämällä kummia aikaiseksi.

hemmovaan
-
Viestit: 21
Liittynyt: 20.6.2011 13:59

ViestiKirjoittaja hemmovaan » 26.8.2011 23:24

Täytyis Boraan saada vähän enemmän valoa keulalle niin onko kellään seuraavista polttimoista kokemusta http://www.dealextreme.com/p/philips-h4-5000k-60-55w-diamond-vision-premium-halogen-headlight-bulbs-12v-2-pack-70579#open%20full%20view ?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.8.2011 8:06

Osram Nightbreakerit asensin vuosi sitten ja releytin samalla polttimot. Hyvin ovat kestäneet päivittäisen ajon. Kytkennässä on lähivaloille päiväkäyttöä varten alennettu jännite. Kaipa nuo kuitenkin sen verran ovat himmenneet, että voisi ebayn ihmeellisestä maailmasta tilata uudet H1:t.

Rkk
-
Viestit: 297
Liittynyt: 7.2.2011 11:14

ViestiKirjoittaja Rkk » 2.12.2013 16:17

Jatketaas tätä vanhaa ketjua.
Alko olemaan vaikeukksia pimeessä ja märässä vanhojen H4:ten kanssa.

Alko näkymään tietä ähän pidemmältäkin kun vaihto näihin:
http://www.osram.fi/osram_fi/uutiset--t ... /index.jsp

Releytys vielä ni paraneen.
harmi kun ei tullu otettu verokkikuvia miten muuttu.

Pakkivaloille pitää kanssa tehdä jotain.
Kattoo mitä teholedejä sinne löytys.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 3.12.2013 0:02

Juu, valotehoa tulee nightbreakereillä, mutta valitettavasti polttimon kesto ei ole samaa luokkaa lähellekään kuin peruspolttimoilla. 5-6v edellisistä nightbreakereistä ja laitoin taas tänä syksynä "uudistetut" polttimot taas paikalleen. Umpiot kiillotin vielä ennen asennusta. Kyllä kai noilla näkee pimeässä ajaa sen, mitä mahdollista, mutta jännittää vaan kauanko kestää taas. Vanhan mallin polttimot kesti 2kk vaan. Releytys on ollut myös vanhempien polttimoiden aikaan tehtynä, kuten myös nykyisten. Toisaalta, tämän vanhan Octavian valojen muuntaminen xenoneiksi laillisesti kustantaisi 1000+€, joten ostaahan noita Osrameita jonkun parin siihen hintaan ja vielä uudet tarvikeumpiotkin.

Rkk
-
Viestit: 297
Liittynyt: 7.2.2011 11:14

ViestiKirjoittaja Rkk » 3.12.2013 5:09

Juu, valotehoa tulee nightbreakereillä, mutta valitettavasti polttimon kesto ei ole samaa luokkaa lähellekään kuin peruspolttimoilla. 5-6v edellisistä nightbreakereistä ja laitoin taas tänä syksynä "uudistetut" polttimot taas paikalleen. Umpiot kiillotin vielä ennen asennusta. Kyllä kai noilla näkee pimeässä ajaa sen, mitä mahdollista, mutta jännittää vaan kauanko kestää taas. Vanhan mallin polttimot kesti 2kk vaan. Releytys on ollut myös vanhempien polttimoiden aikaan tehtynä, kuten myös nykyisten. Toisaalta, tämän vanhan Octavian valojen muuntaminen xenoneiksi laillisesti kustantaisi 1000+€, joten ostaahan noita Osrameita jonkun parin siihen hintaan ja vielä uudet tarvikeumpiotkin.


Tiedä si kuinka kauan paremmin tuo plus-versio kestää.
Näkee ajan kanssa.
Onhan tuo ollut tiedossa et tehokkaamilla poltimoilla lyhyempi kestoikä.
Hanskalokeroon varapoltimot kaiken muun roinan lisäksi.

dosetti
-
Viestit: 287
Liittynyt: 11.8.2006 18:35

ViestiKirjoittaja dosetti » 3.12.2013 14:19

Kun johdot ovat kunnossa, Ebay tarjoaa suht edullisesti myös Osramin 65w lamppuja. Ulkomaisilta foorumeilta luettuna ovat varsin hyvin valotehoa antavia. Laittomathan nekin ovat, mutta esimerkiksi oma auto on Osramin sopivuuslistassa eli mahdolliset komplikaatiot liene jollain lailla testattu..?

Hakusanoina Osram 65w / Sylvania / Offroad. Itsellä autossa Osram 65w Offroad Xenon-look 4000K. Tuolle kerrottu olevan 2100 lumenia, ilman xenon-lookia 2300 lumenia. Nämä siis vaihtoehtona noille melkoisen arvokkaille NB+:lle yms.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 3.12.2013 20:02

H4 kannalle ei juuri löydy mitään välimalleja, 100/55W on pienin mitä olen nähnyt 60/55W tilalle. Ja jos johdot kestäisikin, niin muoviumpiot ottaa kyllä osumaa 100W tehosta vaikka pitäisikin vain ajoneuvon liikkuessa pitkiä päällä. Jotain 75/60W vois kokeillakin talvisaikaan, jos semmoista ois tehty.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 72 vierailijaa