Rattimiesten kommentteja vanneleveyteen kaivataan

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

Rattimiesten kommentteja vanneleveyteen kaivataan

ViestiKirjoittaja TurboJ » 16.1.2018 3:41

Jos olet osaava kuljettaja jolla on hyvä näppituntuma auton ajettavuudesta, voinet auttaa kun kaipaan neuvoa renkaiden ja vanteiden yhteissopivuuden suhteen.

Varoitus: nyt viilataan pilkkua, muttakun mun on pakko :/

Työn kohteensa olevassa autossa on vakiorengaskoko 185/60 R15 H84. (Auto on '11 Clio)
Peltivanteita on ollut uutena sekä 5.5 että 6 tuumaa leveänä, ja tässä yksilössä on juuri nuo kuusituumaiset.

Nyt tuli hommattua OEM aluvanteet pilkkahintaan, mutta miinuksena on, että vanneleveys on vain 5.5 tuumaa. Kesäkauteen on vielä aikaa, joten kaipaisin nyt hyvissä ajoin neuvoa henkilöiltä, joilla ns. pysyy ratti kädessä, eli osaavat erottaa pienet poikkeavuudet ajettavuudessa eri rengasyhdistelmillä.

Siis: Olen ollut erittäin tyytyväinen auton ajettavuuteen kesällä noilla 6 tuumaa leveillä peltivanteilla ja Contin hyvillä renkailla (joiden mitoitus on täsmälleen oikea 185/60 R15 H84).

(Huom. vanteen keskitys suhteessa napaan säilyy ennallaan, eli ET-arvo on juuri oikea optimaalisen raideleveyden suhteen)

Kun nyt aion siirtyä 5.5 tuumaisiin aluvanteisiin kesäksi ja ajaa silti samoilla renkailla, muuttuuko ajettavuus havaittavasti? Useimmat sanovat heti, että ei, mutta itse olen ns. perfektionisti ja oma "hanskatuntumani" on kunnossa. Eli, kun renkaat laitetaan vähän kapeammalle vanteelle, niin periaatteessahan renkaan "liikkuvuus" sivusuunnassa suhteessa vanteeseen kasvaa kun ajetaan kovaa mutkaan.

Onko joku havainnut tällaisen vannemuutoksen tekevän auton ohjautuvuudesta vähemmän terävää tai aiheuttavan muuta ongelmaa? Vai jääkö tällainen pieni muutos täysin havaitsematta parhaallakin ratakuskilla? Kysyn tosiaan etukäteen että ehdin tarvittaessa vielä tehdä uusia vannekauppoja ennen kesärengaskautta. Rengasleveyttä en uskalla ainakaan vähentää, autossa on kuitenkin sen verran pehmeät jouset ja alavääntävä kone keulalla...

Suomen tieliikennelain mukaan 5.5 leveälle vanteelle saa ilmeisesti asentaa leveimmillään 195-millisen renkaan, mutta tuo nyt ei ainakaan kuulosta enää hyvältä ajettavalta.. Rajansa kaikella, mutta missä se raja mahtaa tässä kohdin mennä?

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

Re: Rattimiesten kommentteja vanneleveyteen kaivataan

ViestiKirjoittaja Reaper » 20.1.2018 18:38

Veikkaisin että ei muutu ajettavuus entisiin peltivanteisiin verrattuna juurikin tuon takia että ET sattuu samalle kohdalle molemmissa vanteissa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa