Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

hb81
-
Viestit: 1731
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Auto: mk1 Caddy, Caddy Maxi, Seat Cordopaku, ex wnb ratasika, ex RS Octavia
Viesti:

Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma

ViestiKirjoittaja hb81 » 16.12.2017 23:36

Iltaa.
Vaikka jo kerran olen tehnyt tämän niin siitä on jo aikaa ja täällä käydyt keskustelut tuntuvat vain sekoittavan.
Joten otetaan muistin virkistämiseksi vielä kerran asia esiin.
Käytän kuvina vanhan projektini kuvia.

Eli kyseessä jarrupaineensäätimen lisäys takajarruille.
Pääsylinteriltähän on lähtenyt ristikkäin nurkkiin putket.
Kuva alkuperäisistä

Onko tässä seuraavassa kuvassa nyt tehty oikein?
Kuva säätimen kanssa

Olin tuossa projektissa alunperin tehnyt ilmeisesti niin, että alkuperäisillä paikoilta lyönyt yhteen takajarrut ja säätimen läpi taakse jne...
Ja se taisi olla laiton systeemi jolloin 2-piiri jarruista tulisi 1-piiriset.
Ohjeistus taisi olla, että joko sylinterin etu tai takapaikoille takajarrut, joista tulppaa toisen ja toinen menee säätimelle, tai sitten kuten tuossa toisessa kuvassa on tehtynä.

Mietin kyllä, jos kokeilisi käyttää ihan alkuperäisiä paikkoja ilman säädintä.
Olen Caddyyn vaihtanut taakse mk2 levyt ja eteen tulossa 256mm levyt 16v Vectran satuloilla.
Tehostaja muumista ja pääsylinteri joku volkkarin 22mm.
Halvemmaksi tulee kokeilla alkuperäistyyliä, jos jarrutasapaino olisi riittävä ilman säädintä.

Mielipiteitä?

^^BeBe
-
Viestit: 488
Liittynyt: 31.8.2009 22:15
Auto: C5 2.5tdiq, golf gti, golf mk1 ss1400, t3 syncro

Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 17.12.2017 4:32

Järjestelmäsi on edelleen kaksipiirinen, mutta ei ristiin kytketty. Jos haluat että ovat ristiin niin. Orkkis kuormantunnistava paineen säädin taka-akselille ja sen asennolla säätää. Tai wilwoodin jarrulinjaan asennettavat kiinteät paineenalentimet. Lisäksi wilwoodilta taisi löytyä vastaavaa säädintä kun kuvassa oleva mutta ns stereomallia. Eli saa kaksi erillistä jarrulinjaa saman ruuvin kontrolliin.

hb81
-
Viestit: 1731
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Auto: mk1 Caddy, Caddy Maxi, Seat Cordopaku, ex wnb ratasika, ex RS Octavia
Viesti:

Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma

ViestiKirjoittaja hb81 » 17.12.2017 9:56

^^BeBe kirjoitti:Järjestelmäsi on edelleen kaksipiirinen, mutta ei ristiin kytketty. Jos haluat että ovat ristiin niin. Orkkis kuormantunnistava paineen säädin taka-akselille ja sen asennolla säätää. Tai wilwoodin jarrulinjaan asennettavat kiinteät paineenalentimet. Lisäksi wilwoodilta taisi löytyä vastaavaa säädintä kun kuvassa oleva mutta ns stereomallia. Eli saa kaksi erillistä jarrulinjaa saman ruuvin kontrolliin.
Ei sillä taida olla väliä onko ristiin vai ei?
100e luokkaa kappaleelta löytynyt noita kiinteitä linjakuristimia ja reilusti yli 200e noi kahden linjan säädettävät. Reilu 50e oli wilwoodin yhden linjan säädin.
Kai se paras olisi laittaa säädin kun ei mitään hajua jarrutasapainosta.
Kuorman mukaan säätyvää en ala sovittamaan hankaluutensa takia.

Ehkä sitten teen kuten tuon kakkiksenkin tein.
Erotuksella että tulppaan toisen takalinjan paikan. Viimeksi vain tuli jo hommattua t-haarat ja tartti vain vähän kääntää linjaa väärin tehdystä niin oli taas oikein.
Täytyypi suunnitella.


Lähetetty minun E6653 laitteesta Tapatalkilla

Sebastian
-
Viestit: 8506
Liittynyt: 3.8.2003 15:43
Auto: Audi ja kakkis

Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma

ViestiKirjoittaja Sebastian » 20.12.2017 8:59

En tiedä haetaanko sitä mutta G60 on yhdellä putkella taakse jossa ennen paineensäädintä haaroitus kahteen. ABS-versio siis kyseessä.

hb81
-
Viestit: 1731
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Auto: mk1 Caddy, Caddy Maxi, Seat Cordopaku, ex wnb ratasika, ex RS Octavia
Viesti:

Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma

ViestiKirjoittaja hb81 » 20.12.2017 18:08

No ei oikeastaan.
Säädin jos tulee niin tulee tuonne konehuoneeseen.
Mutta ilmeisesti tuossa tavassa ei mitään väärää ole ja näin voi toimia.

Linjakuristin olisi helppo mutta hieman arvokas tapa ja myös kiinteä säädön suhteen.
Jos ei vaikka takalevy konversio ja pallosalamajarrut edessä toimisi niillä niin hyvin.
Eli taidan vain hommata esim wilwoodin säädettävän ja joko tulpata pääsylkältä yksi tai sitten haaroitan ennen säädintä.

Onko tuo tulppaus vs. haaroitus ihan se ja sama toiminnaltaan loppupeleissä?

samza
ffp jäsen
Viestit: 1527
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Auto: pari golffia ja passatti
Viesti:

Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma

ViestiKirjoittaja samza » 20.12.2017 18:40

Katseleppas noita linjakuristimia vaikka fiatin tai opelin varaosakataloogista, ei hinnat huimaa ( 20-30eur).
Vw:n omat maksaa kyllä aika tanakasti..

hb81
-
Viestit: 1731
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Auto: mk1 Caddy, Caddy Maxi, Seat Cordopaku, ex wnb ratasika, ex RS Octavia
Viesti:

Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma

ViestiKirjoittaja hb81 » 20.12.2017 19:01

No kappas.. alkaa olemaan jo kohtuullisempaa.
Mutta se on kiinteä kuristus, enkä tiedä onko hyvä, liikaa vai liian vähän.
Wilwoodin säädettävä paineensäädin maksaa 55e Autoracingissa, joten ei sekään päätä huimaa.

ifa
-
Viestit: 2496
Liittynyt: 17.11.2004 14:44
Auto: Audi S2 -94

Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma

ViestiKirjoittaja ifa » 22.12.2017 10:31

Kiinasta saa säädettäviä 15€.

Jule
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.10.2014 23:13
Auto: Audi A3 tdiq/mk2 kolopallo

Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma

ViestiKirjoittaja Jule » 22.12.2017 10:54

Onko tuommoinen säädettävä jarrupainesäädin katsastuslaillinen?

jaketech
-
Viestit: 290
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma

ViestiKirjoittaja jaketech » 22.12.2017 11:26

Jule kirjoitti:Onko tuommoinen säädettävä jarrupainesäädin katsastuslaillinen?


kaverilla ainakin escortissa kelpas mutta pitää olla sellasessa paikassa ettei ajon aikana voi säätää. sillä oli moottori tilassa. mulla on golfissa hydraulikaäsijarrukahvan vieressä mutta mulla on kilpaauto ni saa olla siinä ku turvavyöt kiinni ei yllä pyöritteleen.

hb81
-
Viestit: 1731
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Auto: mk1 Caddy, Caddy Maxi, Seat Cordopaku, ex wnb ratasika, ex RS Octavia
Viesti:

Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma

ViestiKirjoittaja hb81 » 22.12.2017 22:05

Kyllä on laillinen ja juurikin kuten edellä mainittiin, niin että ei ajon aikana säädettävissä.

Kiinasta saa kiina osia. En halua jarruihin parin markan säätövimpainta joka voi päästää mehut pihalle kesken ajelun.
Kyllä ne toimiviakin on mutta paljon sutta seassa.

Lähetetty minun E6653 laitteesta Tapatalkilla

Jule
-
Viestit: 30
Liittynyt: 8.10.2014 23:13
Auto: Audi A3 tdiq/mk2 kolopallo

Re: Säädettävä jarrupaineensäädin ja muistiongelma

ViestiKirjoittaja Jule » 22.12.2017 22:51

jaketech kirjoitti:
Jule kirjoitti:Onko tuommoinen säädettävä jarrupainesäädin katsastuslaillinen?


kaverilla ainakin escortissa kelpas mutta pitää olla sellasessa paikassa ettei ajon aikana voi säätää. sillä oli moottori tilassa. mulla on golfissa hydraulikaäsijarrukahvan vieressä mutta mulla on kilpaauto ni saa olla siinä ku turvavyöt kiinni ei yllä pyöritteleen.


Pitää laittaa ostoslistalle omaan projektiin.
Kätevä sinänsä kun saa kerralla säädettyä jarrutasapainon.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa

© since 2000 - ffp