Terve. Autossani on kyseinen eperin lämmitin. Lämmitin ei ole käynyt minun aikanani ja siitä oli polttoainepumpun liittimetkin syöpyneet pois, joten vaihdoin pumpun. Ongelma.
Pikku kellolla kun laittaa päälle tulee näyttöön normaalisti lämmityksen symboli ja aika lähtee juoksemaan. Konehuoneessa vain vesipumppu lähtee hyrräämään, mutta muuta ei tapahdu.
Otin koko lämmittimen nyt irti ja syötin akusta jännitteen puhaltimelle, joka lähti pyörimään, samoin lämpöantureiden vastusarvot ovat kohdallaan. Sulake ehjä ja akunkenkä irti nollausta kokeiltu.
Onko tuo pa-pumppu ihan 12v dc? Kokeilin meinaan akusta syöttää sinne konehuoneen liittimen kautta sähköä, mutta mitään ei tapahtunut.
Onko muita vikaehdotuksia?
T4 2,5 tdi -98 eperspächer D3WZ ongelma
Valvoja: ffp jäsenet
Re: T4 2,5 tdi -98 eperspächer D3WZ ongelma
Pumppu on ihan 12 volttinen, ja jos se naksahtaa kun syötät sähköä niin toimii, ei saa syöttää jatkuvaa virtaa! Noin puolen sekunnin sykäyksillä voi testata sitä. Mittaa jännite lämmittimen töpseliltä, noissa on paljon ollut maapuolella vikaa niin ei tee mitään kun antaa alijännitekoodia. Puhaltimen maadoitus voi myös "hävitä" ohjainlaitteelta, mittaa yleismittarilla ohjainlaitteen puhaltimen ja hehkutulpan nastojen välinen vastus , pitäis olla lähellä nollaa, jos ei niin maadota puhallin hehkun kanssa samaan piuhaan tai tyhjään pesään ohjainlaitteella (ne kaikki siinä samassa rivissä ohjainlaitteessa on maanastoja, eli voit siirtää liittimen tyhjään pesään)
Eipä noita paljoo kannata ton enempää arvailla, vikakoodit lukuun niin homma selviää helposti
Eipä noita paljoo kannata ton enempää arvailla, vikakoodit lukuun niin homma selviää helposti
Re: T4 2,5 tdi -98 eperspächer D3WZ ongelma
Polttoainepumppukin naksuu kun sille antoi akusta jännitteen. Jos sille antaa puolen sekunnin sykäyksiä pitäisikö letkusta tulla dieseliä?
Re: T4 2,5 tdi -98 eperspächer D3WZ ongelma
Juu pitäis tulla, pumpun kun oot vaihtanut niin menee kyllä hetki ennen kun tulee mutta jos lämmitin ei tee mitään kun pistät päälle niin ei kannata aikaa siihen polttoainepuoleen tuhlata, joku muu vialla silloin
Re: T4 2,5 tdi -98 eperspächer D3WZ ongelma
Ja mulla hyllyssä ylimääräinen lämmitin -01 autosta.
Halpa, yv:llä tavoitat, jos kiinnostaa
Halpa, yv:llä tavoitat, jos kiinnostaa
Re: T4 2,5 tdi -98 eperspächer D3WZ ongelma
Lämmitin lähti henkiin. Hehkutulppa vikakoodia antoi, joten sen kun vaihtoi alkoi lämmitin pikkuhiljaa heräilemään ja nyt toimii hienosti, PAITSI sisäpuhallin ei lähde pyörimään eikä toimi edes ajossa jos eber on päällä. Tuossahan on jotenkin tupla-akun perään rakennettu toi sisäpuhallin? Eli käyttää akkua 2 kun auto ei käy ja akkua 1 kun auto käy?
Onko tuolla välillä jokin rele/sulakkeita vai onko tämä nyt sitten eberin boksin sisällä oleva rele? Eber ei kuitenkaan testeillä antanut enää vikoja?
Onko tuolla välillä jokin rele/sulakkeita vai onko tämä nyt sitten eberin boksin sisällä oleva rele? Eber ei kuitenkaan testeillä antanut enää vikoja?
Re: T4 2,5 tdi -98 eperspächer D3WZ ongelma
Eberin johtosarjasta löytyvä puhaltimen rele vaihtoon.
On tavallinen vaihtokärjellinen "lisävalorele".
Tarkista toki ensin että puhaltimen sulake on ehjä, eberin sulakeboksissa.
Nämä siis yleisluontoisesti ko. oireeseen, jos portterissa on jotain mallikohtaisia ratkaisuja sähköpuolessa niin niistä en osaa tarkemmin sanoa.
On tavallinen vaihtokärjellinen "lisävalorele".
Tarkista toki ensin että puhaltimen sulake on ehjä, eberin sulakeboksissa.
Nämä siis yleisluontoisesti ko. oireeseen, jos portterissa on jotain mallikohtaisia ratkaisuja sähköpuolessa niin niistä en osaa tarkemmin sanoa.
Re: T4 2,5 tdi -98 eperspächer D3WZ ongelma
Nii, ja hox!
Lisäakusta tulee virta ainosataan sisäpuhaltimelle, silloin kun syt. virta off.
Lämmitin käyttää aina tarttiakkua =-> voi tyhjentyä!
Sitten tuo on arka alijännitteelle, herjailee sitä vaikka kaikki olis "kunnossa".
Oma johtosarja on alimitoitettu, jännite notkahtaa hehkuvaiheessa =-> "low voltage shutdown".
Vedä suoraan akulta suoraan syöttö lämppärille, sulake tietysti väliin. Varmista maa.
Käynnistävä rele on lämppärin sisällä, eli sinne menee jatkuva 12VDC.
Mulla ongelmat loppu siihen!!
Lisäakusta tulee virta ainosataan sisäpuhaltimelle, silloin kun syt. virta off.
Lämmitin käyttää aina tarttiakkua =-> voi tyhjentyä!
Sitten tuo on arka alijännitteelle, herjailee sitä vaikka kaikki olis "kunnossa".
Oma johtosarja on alimitoitettu, jännite notkahtaa hehkuvaiheessa =-> "low voltage shutdown".
Vedä suoraan akulta suoraan syöttö lämppärille, sulake tietysti väliin. Varmista maa.
Käynnistävä rele on lämppärin sisällä, eli sinne menee jatkuva 12VDC.
Mulla ongelmat loppu siihen!!
Re: T4 2,5 tdi -98 eberspächer D3WZ ongelma
Noniin! Eli homma alkoi selviään. Kiitos tuhannesti! Kabiinista löytyi sulakerivistön luota roikkumasta kaksi mustaa johdonpäätä joissa kummassakin oli latta-abiko naarasliitin. Niitä kun seurasi meni toinen konehuoneessa tehoreleen +napaan. Tehoreleen kärjeltä lähti kakkosakun +napaan ja toiselta ilmeisesti sitten puhaltimelle. Toinen johto menikin eberin boksiin puhaltimen kuvaan. Eli latta-abikoihin kun laittoi sulakkeen väliin alkoi toimimaan!
Täytyypä hakea kaupasta oikea sulakepesä tuohon väliin kun oli hieman kerettiläinen nykyisellään. Minkähän kokoinen sulake tuossa välissä pitäisi oikeasti olla?
Täytyypä hakea kaupasta oikea sulakepesä tuohon väliin kun oli hieman kerettiläinen nykyisellään. Minkähän kokoinen sulake tuossa välissä pitäisi oikeasti olla?
Re: T4 2,5 tdi -98 eperspächer D3WZ ongelma
25A sulake puhallinreleellä vakiona
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa